Suihkussa käynti vähentää ahdistusta

puhdistus.rituaali

Usein määrittelemätön ahdistus ja mielen tukkoisuus pysyvät sitkeästi päällä. Mikään ei kiinnosta.
Sitten muistan etten ole eilenkään käynyt suihkussa. Haen puhtaat alusvaatteet, käyn suihkussa ja pukeudun.
Joku tiedostamaton juttu tuossa suihkussa käymisessä vaan on kun asioita alkaa näkemään valoisammissa merkeissä.
Meikämannella ttuo toimii kerrasta toiseen.

22

1753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaaliinalakuloonehkä

      Onhan hyvä pitää puhtaudesta niin miekin,mutta ei se oikeisiin sairauksiin kyllä yhtään auta.

    • konstitonmonetmonet

      Hyvä!

      Itselläni on sauna. Ja kun saunassa käy, niin kaikki on hyvin sen jälkeen.
      Varmaan sama juttu kuin suihkussa käynti.
      Yks tuttava rakensi saunan sisälle (vaatekaapin paikalle), ja kyllä on maksanut itsensä miljoonakertaisesti! Joka ainoa asia ratkeaa, kun käy istumassa saunassa.

      Sitten on vielä extra konsti:
      meen pitkäkseni vähäksi aikaa. Jo 5-6 minuuttia auttaa. Olen keksinyt itselleni "piilopirtin". Kuvittelen että pistäydyn siellä. - Joo voi tuntua älyttömältä, - mutta auttaa.

    • Artsi2434

      Puhtaushan kuuluu perusasioihin. Kuka nyt paskalta haluaa haista. Ystävätkin alkavat kartella jos haisee pahalta.

      Saunaa avantoo kantsii kokeilla, jos on muuten terve. Velat muuttuvat saataviksi kun avannosta nousee ylös. Lauteillakin on yleensä mukavaa porukkaa. Rentouttavaa touhua.

    • iho.Isoin.elimemme

      Säännöllisen kylmäuinnin sanotaan olevan hyvin tehokasta kokonaisterveyden hoitoa. Itsellä ei ole tähän mahdollisuutta.
      Saunasta en pidä jostain lapsuuden traumasta ehkä johtuen. Netissä on kirjoitettu etteivät puhkiväsyneet ihmiset eivät jaksa mennä suihkuunkaan.

    • pukama_p

      Mun ahdistukseen auttaa paskalla käyminen! Johtuu ummetuksesta tää ahdistus...

    • laskukone_raksuttaa

      Suihku ahdistaa. Sauna saa tärviölle.

      Ei etteikö se tekisi ja tuntuisi hyvältä, vaan siksi, että mieli alkaa jauhaa: "Ei sinulla ole varaa tähän!". Heti alkaa mielessä laskukone raksuttamaa, mitä kuutio lämmintä vettä maksaa. Montako litraa sitä nyt jo on mennyt kymmenessä sekunnissa. Isoko osa tuosta suihkulämpimästä vedestä on sitä kuumaa kallista vettä ja mikä osa halvempaa kylmää vettä. Sauna hörppää nii-in paljon sähköä, että siihen nappulaan en uskalla koskea taikka laskukone päässä räjähtää.

      Vessankin olen päättänyt jättää vetämättä joka toinen kerta. Ei se kerta paljoa maksa, mutta laskepa, mitä se maksaa vuodessa yksi huuhtelu päivässä enemmän taikka vähemmän. Hirvittävästi. Ei ole varaa.

      • Aina_vain_ahdistaa

        Ahdistus taitaa löytää aina jonkun kanavan. Minulla kun ei suoranaisesti ole rahasta pulaa - siis sitä ei ole ylen määrin tuhlattavaksi mutta kaikkiin perustarpeisiin kyllä - niin olen ohjannut ahdistuksen ympäristötietoisuuteen. Veden käyttö ahdistaa, koska jäteveden puhdistus kuormittaa ympäristöä. Veden lämmittäminen kuormittaa ympäristöä. Saunan lämmitys kuormittaa ympäristöä.

        Lisäksi tunnen syyllisyyttä siitä, että kaikilla ei ole mahdollisuutta juoksevaan veteen. Saatan alkaa itkeä suihkussa hysteerisesti sitä, että saan tuosta vain mennä lämpimään suihkuun, mutta puolelle maailmalle se olisi uskomaton ylellisyys. Enkä voi tehdä mitään tuloksekasta tilanteen korjaamiseksi. Koen, että mikään kiitollisuus omalle kohdalle sattuneesta hyvästä ei ole riittävää.

        Luulen, että lämmin suihku ja sauna parantavat henkistä oloa ihan jostakin fysiologisesta syystä. Ovat tainneet testata lämpöhoitoa ihan lääketieteellisenäkin hoitona masennukseen. Myös päikkäreiden nukkuminen vaatteet päällä lämpimän peiton alla auttaa minulla henkiseen pahaan oloon. Menen unille ytimiäni myöten viluisena ja ahdistuneena, herään pehmoisen lämpöisenä ja mieli on rauhoittunut.


    • mikärentouttaa

      Sama juttu kuin edellisellä kirjoittajalla eli päiväunet helpottavat paljon ahdistusta mutta aina ei nukkuminen ahdistuneena onnistu vaikka väsyttäisi kuinka. Silloin kun saa nukuttua on mukava herätä kun lihakset ovat rentoutuneet ja on lämmin ja rauhallinen olo eikä ahdista. Suihku kyllä välillä toimii myös mutta ei aina. Itsellä myös se vähän haittaa suihkussa rentoutumista että mietin sitä vesilaskua. Joskus harvoin jos ahdistaa kovasti (1-3 kertaa vuodessa) annan itselleni luvan olla oikein lämpimässä suihkussa pitkään ihan huvikseni, vaikka yleensä vesilaskun takia vaan peseydyn nopeasti ja lähden pois.

    • aloitusonasiaa

      Aloittaja on oikeassa. Vesin vanhin voitehista pätee myös henkisellä tasolla.
      Suihkulla on juuri tuo vaikutus, jonka hän on huomannut.
      Ihminen on osa luontoa ja tarvitsee luontoa. Jotkut ihmiset tykkäävät puutarhatöistä samasta syystä. Saavat olla tekemisissä maan kanssa ( multa ja vesi).
      Veikkaisin, että ihmistä ei tunneta kunnolla edes tässä asiassa. Kuussa on ollut kyllä kiire käydä, mutta että tuntisimme itsemme. Se on vaikea asia.

      • uinti.olisi.hyvä

        Olen ihan viime vuosina aistinut, miten tervehdyttävä vaikutus on tupsia lähellä maanpintaa, kuten esim. rikkakasvien juurimisessa joutuu tekemään.
        Puhuvat terveellisestä pienilmastosta. Sitä on ylistetty jo kiinalaisessa filosofiassa yli 1000v.

        Tuo veden terveellinen kosketus vaikka suihkua usein käyttämällä vaikuttaa joka kerran. Ihminen on 70% vettä.


    • BbjAc

      Mulla kanssa suihkussa käynti vähentää ahdistusta hetkeksi vähän. Sauna väsyttää ja joskus olo tuntuu paremmalta saunan jälkeen mutta myös päinvastoinkin. Päiväunet hyvä lääke myös. Iltaunet mulla onkin vaikiat kun Sydän hakkaa niin kovasti joka kerta yöunille mennessä että ahistus vaa kasvaa ja rukoilen joka yö jumalalta apua jotta saisin nukuttua. Jumala auttaa aina vaikka kaikki muut hylkäävät, kiitos minun hyvä jumalani. Minun jumalani on yksi ja sama kristittyjen, muslimien, buddhalaisten jne koska koen että on vain yksi jumala olemassa. Käyn katolisissa, evlut ja buddish kirkoiss ja temppleleis

      • VaiYksi

        Kristittyjen Jumala ei ole sama jumala muiden kanssa. Moni on erehtynyt tässä asiassa. Totuus löytyy Raamatusta.


      • näio

        Buddhalaisilla ei ole Jumalaa.


      • l--am
        VaiYksi kirjoitti:

        Kristittyjen Jumala ei ole sama jumala muiden kanssa. Moni on erehtynyt tässä asiassa. Totuus löytyy Raamatusta.

        Varo!!! raamattu on väärennetty ja se ei ole Jumalan ja Jeesuksen Oman Sanan Pyhä Kirja vaan paavalilais-luterilaisuuden rikollisuuden käsikirja. Joten lue sitä varauksella!
        SEN VUOKSI
        Jeesus lähetti/lähettää omilleen Pyhän Hengen tueksi ettei totuus katoa maailmasta mm rikollisen kristinuskonkaan toimesta.

        Näyttöä epäileville...
        tutkijoille:
        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html

        Faktaa:
        http://www.ortodoksi.net/tietopankki/henkilot/pyhat/uuden_testamentin_pyhat/apostolit/apostoli_paavali.htm

        "Nykyinen Raamatun tutkimus kiistelee useiden kirjeiden autenttisuudesta. Kirjeestä hebrealaisille kiistellään erityisesti ja siitä on kiistelty jo alkukirkon ajoista asti. Se ei ilmeisesti ole apostoli Paavalin kirjoittama. Kuinka tahansa, kirkon Raamatun kohtia sisältävä luettelo esittelee nämä kaikki Paavalin kirjeinä. Tähdellä merkittyjä kirjeitä pidetään todennäköisesti Paavalin seuraajien kirjoittamina."
        Kirje roomalaisille
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille
        Toinen kirje korinttilaisille
        Kirje galatalaisille
        Kirje efesolaisille *
        Kirje filippiläisille
        Kirje kolossalaisille *
        Ensimmäinen kirje tessalonikalasille
        Toinen kirje tessalonikalasille *
        Ensimmäinen kirje Timoteukselle *
        Toinen kirje Timoteukselle *
        Kirje Titukselle *
        Kirje Filemonille
        Kirje hebrealaisille *

        jk.
        En halunnut loukata, joten älä / älkää pahastuko.


    • 37290

      Vähän asian sivusta, mutta kerronpa kuitenkin. Minulla on pitkä historia masennuksen kanssa. Sillon, kun se ollut lamauttavinta olen ryöminyt suihkuun ja (anteeksi luonto) istunut juoksen veden alla tunninkin. Lopulta ihoni ikäänkuin kului ohuemmaksi. Siihen tuli haavoja ihan pienestäkin kolahduksesta tai esim vaatteiden päälle laittamisesta.

      Myöhemmässä vaihessa suihkussa käyminen loppui lähes täydellisesti. Kerran viikossa tai kahdessa. Sillon oli jo kaksisuuntainen mielialahäiriö diagnosoitu. Yksi sen oireista tuntuu olevan tuo suihkun välttely, olen sen huomannut muiden vertaisteni kanssa keskusteltuani.

      • aivan_kamalaa

        Onneksi meillä on huoneistokohtaiset vesimittarit.


    • Hah-haa

      Olen lukenut kerran perustelut, miksi suihku helpottaa ahdistusta.
      Siinä oli perusteluna veden vievän pois joitain hippusia.
      En uskalla arvailla, etten tule nauretuksi...
      Joka tapauksessa terveyshoitolat ovat usein veden äärellä, koska
      ilma on siellä "jonisoitunutta"; minulla on sama vaikutus "koneessa",
      joka poistaa kosteutta muita mahdollisuuksia parantaa sisäilmaa.
      Joka tapauksessa, ei vain keho tunnu 5kg kevyemmältä, vaan
      mielikin on parempi, helpompi saunan ja suihkun jälkeen!
      Talvisin varsinkin, kun on pimeä aikaa niin paljon ja helposti
      väsynyt, tahdoton, saamaton, allapäin, niin saunaan ja suihkuun!
      Olen juuri menossa uimahalliin ja sen jälkeen kävelylle voimistelua!
      Eiköhän ne elämänhenget saa herätystä siitä ilman "ilopillereitä"!

    • PorraskävelyJaSuihkuun

      Uusi kokemus tuon suihkussa käymisen lisäksi: Tehkääpä jotkin bodaus-jumpat ja kävelkää 7-8 kerrosta rappuja ylös (sopii kerrostaloasujille mukavasti)! Olen ihan ihmeenä huomannut noiden auttavan. Kun olen kotosalla välillä hyvinkin ahdistuneena, niin sen pakotan, voimalla itseäni käskien, että lähden kerrostalossani alas, teen siellä tietynlaiset jumppailut jaloille, sanotaan x 20 kutakin kolmea juttua, ja sitten kävelen ylös 8 kerrosta rappuja. Ylhäältä palaan rauhassa kotiini taloni keskikerrokseen ja jippii, on paljon parempi olo ! Kokeile. Jotakin vastaavaa ponnistusta, jollet voi rappuja. Siinä on tosiasia, että ruumiillinen rasitus laittaa joitakin hyviä juttuja liikkeelle, aivoissa. Mä ainakin muutun joksikin aikaa tuon ponnistelun jälkeen. Se muuten ei vie edes paljon aikaa!

    • Artsi1243

      Fyysinen rasitus toimii varmasti. Avantouinti tuo tehoa lisää aivoihin.

    • kökötes

      Olen ollut viimeksi pesulla ja saunassa juhannuksena 2016, ei vaan viitsi masennuksen takia useammin. Oma sauna on ja puita liiterissä, eikä vesikään kallista ole, mutta...:(

    • Hah-haa

      Joku kirjoitti oman saunan kalleudesta ja vesilaskuista. Olen samaa mieltä.
      Siksi olen hankkinut vuosikortin uimahalliin. Käyn siellä myös WC:ssä.
      Ei sitä joka lirun jälkeen pistä 10l juomavettä putkista alas.
      Vastuutonta rakentaa yhä vesi-WC:tä! Kuivasellaiset ovat vielä kalliita.
      Mitä pesuihin tulee, niin käytän usein "kissanpesua".
      en nyt tarkoita, että nuolen käpäläni ja siten puhdistautuisin;-D
      Pari litraa kylmää vettä vatiin ja vanhalla tennissukalla kädessä
      saippuoidaan koko keho ja pestään sukka likavesi vadin vereen.
      Niin se riittää mukavasti ja tuoksu on sen jälkeen kuin kukalla ;-)
      Tuhlausta on monenlaista, mutta joumaveden tuhlaus on samaa
      kuin tappaa joku janoon! Täällä ei harrasteta nurmikon kastelua eikä muoviammeiden täyttöä. Silti mäki viheriöi enemmän kuin naapureilla,
      jotka leikkaavat nurmikkonsa niin lyhyeksi, että multa näkyy!
      Täällä leikataan polut ja annetaan kaiken kasvaa ja kukoistaa, kunnes
      ne jättävät elämänvoimansa takaisin maahan.
      Minun puutarhani on käytössä, eikä nyrsitty raami talolle!

    • l--am

      Onko kenelläkään kokomusta Jogasta?
      Sitä käyttävät monissa maissa ja kulttuureissa sisäisen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.
      Itselläni ei ole kokemusta eikä kyllä ahdistuneisuuttakaan... paitsi jos verokarhu ahdistelee...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe