Marian palvonta

Historia

Haluaisin tietää miksi katoliset palvovat enemmän Mariaa kuin Jeesusta?
Raamatusta en ole löytänyt kehotusta palvomaan Mariaa!
En ole myöskään löytänyt Raamatusta, paavi on Jumalan pojan sijainen maan päällä.
Pyydän asiallisia vastauksia!

17

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhien.seurassa

Olet ymmärtänyt väärin. Neitsyt Mariaa kunnioitetaan, kuten Jeesuskin teki, ei palvota.

• pyhien.seurassa

"paavi on Jumalan pojan sijainen maan päällä"

Paavi ei ole mikään varajeesus. Hän on kirkkomme ylin piispa, apostoli Pietarin seuraaja tässä asemassa, johon Jeesus Pietarin asetti. Kirkon varsinainen pää on Kristus.

Matt. 16:18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

• Meingott

Paavin koko arvonimi: Rooman piispa, Jeesuksen Kristuksen sijainen, apostolien ruhtinaan seuraaja, yleismaailmallisen kirkon pää ja ylin paimen, lännen patriarkka, Italian priimas, Rooman kirkkoprovinssin arkkipiispa ja metropoliitta, Vatikaanivaltion hallitsija, Jumalan palvelijoiden palvelija. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Paavi)

Tuo oli joskus katolisen kirkon suomenkielisillä sivuilla myös esillä, vaikka onkin nyt wikipediasta. Mitä siis Jeesuksen Kristuksen sijaisuus tarkoittaa? Onko se käännetty latinasta väärin (vicarius Christi)?

• PiispaHenrik

Ei asiallisia vastauksia trollaajalle.

• niiseonniin

2.Mooseksen kirja:
      13:2 "Pyhitä minulle jokainen esikoinen, jokainen, joka israelilaisten seassa, sekä ihmisistä että karjasta, avaa äidinkohdun; se on minun."
      13:12 niin luovuta Herralle kaikki, mikä avaa äidinkohdun; ja kaikki ensiksisyntyneet karjastasi, urospuolet, olkoot Herran. >> Jakeen lisätiedot
      13:15 Sillä kun farao paatui ja kieltäytyi päästämästä meitä, surmasi Herra kaikki esikoiset Egyptin maassa, ihmisten esikoisista karjan esikoisiin asti. Sentähden minä uhraan Herralle jokaisen urospuolen, joka avaa äidinkohdun, ja jokaisen esikoisen pojistani minä lunastan.'
      34:19 Kaikki, mikä avaa äidinkohdun, on minun; samoin myös kaikki sinun karjasi urospuolet, raavaittesi ja lampaittesi ensiksisynnyttämät.
      4.M

• fgfhghjhgj

Roomalaiskatolinen inkvisitiokirkko pohjaa oppinsa Babylonian epäjumaloiden palvontaan. Se on vainonnut kristittyjä alusta asti. Se, että katolisista varmaan löytyy vilpittömiä kristittyjä, ei tee siitä kristittyä kirkkoa. Paavin virka on ihmisen keksintö vallanhalussaan. Maria oli tavallinen ihminen. Raamatussa varoitetaan ylentämästä seurakunnassa ketään toisten yläpuolelle. Kristityssä seurakunnassa ainut johtaja on Jeesus. Ei mitään pappeja, piispoja, arkkipiispoja eikä paaveja. Katsokaa paavi Bene... mikä-hänen-nimensä-oli naamaa. Laita hänen kuvansa toisten samanlaisten viereen ja arvioi heidän jumalallisuuttaan: David Rockefeller, George Soros,... Puistattaisi astua huoneeseen, jonka seinää kauhistuttaisi nuo kolme valokuvaa.

• PasiToivonen

>>Maria oli tavallinen ihminen.>>

Ei ollut.

• Miriam.lut

Kyllä Jeesuksen äiti Maria oli ihan samanlainen ihminen kuin esim. minä: luotu ja langennut nainen, joka uskoi Jumalaan.

Jumala siunasi Mariaa erityisellä tavalla (tavalla, jolla ketään muuta ihmistä tässä maailmassa ei ole siunattu), mutta siunaus oli Jumalan teko – ei Marian. Minuakin Jumala on siunannut monin tavoin! Ei tietenkään samalla tavoin kuin Jeesuksen äiti Mariaa, mutta muilla tavoin.

• PasiToivonen

Maria synnytti ja kasvatti Jeesuksen. Ei ihan jokapäiväistä.

• tuoreet.opit

Tämä ei poista sitä, että Maria oli tavallinen ihminen. Tavalliset ihmiset voivat tehdä epätavallisia tekoja, kun Jumala niin tahtoo ja siunaa. Ei Betanian Mariakaan, joka antoi Jeesukselle viimeisen voitelun, tehnyt ihan jokapäiväisiä tekoja. Tai Pietari, joka herätti Tabithan kuolleista.

Heistä kaikista voidaan silti sanoa, että he olivat tavallisia ihmisiä.

• olisiniloinentiedosta

Mariaan liitty myös synnitön sikiäminen. Tarkoittaa sitä, että hän on syntynyt ilman alhaisia tunteita. Tämä on tärkeä kohta tuohon tekstiin, jonka hahmottelen luomiskertomuksesta ikuisen elämän puun kautta Jeesuksen tuomaan tietoon.

"Conceptio immaculata (lat.), kirjaimellisesti tahraton sikiäminen mutta yleensä suomeksi perisynnitön sikiäminen, joskus myös saastaton sikiäminen[1], on katolisen kirkon dogmi Neitsyt Marian peri­synnittömästä sikiämisestä.[2] Muut kirkkokunnat eivät tunnusta dogmia. Conceptio immaculata on myös yksi Neitsyt Marian kuvatyyppi.

Synnitön sikiäminen on yksi roomalaiskatolisen mariologian neljästä dogmista. Marian perisynnittömyydestä keskusteltiin lähes koko kristinuskon historian ajan. Ajatus esiintyi jo Augustinuksella.[3] Paavi Pius IX vahvisti vuonna 1854[1] tämän dogmin,[4] jonka mukaan Jumala myös varjeli Mariaa synniltä ainutlaatuisella tavalla hänen elämänsä aikana Kristuksen tulevien ansioiden tähden.

Marian perisynnittömän sikiämisen juhla­päivää vietetään katolisessa kirkossa 8. joulukuuta eli yhdeksän kuukautta ennen hänen kirkollisen perimä­tiedon mukaista syntymä­päiväänsä, joka on 8. syyskuuta."

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Conceptio_immaculata

Sitä en oikein ymmärrä, että miten tuo kuvatyyppi tähän ideaan liittyy - tai siis miksi liittyy - niin olisin iloinen, jos joku osaisi selittää sen. Miksi juuri tuo kuvatyyppi edustaa sitä, että on syntynyt synnittömänä?

• tuoreet.opit

"Syntynyt ilman alhaisia tunteita"?

Luultavasti minäkin olen syntynyt ilman "alhaisia tunteita". Äitini ja isäni olivat (ja ovat edelleen) avioliitossa onnellisesti ja syntymäni päivä oli kuulemma iloinen, synnytys helppo jne. Jos kerta minäkin olen syntynyt ilman alhaisia tunteita, niin olenko minäkin perisynnittömästi syntynyt (ja mitä implikaatioita sillä sitten on?)?

Ovatko esim. aviottomat tai au-suhteesta tai raiskauksesta tai insestuaalisesta suhteesta syntyneet lapset poikkeuksellisen saastuneita, kun näihin tilanteisiin liittyy alhaisia ja perversoituneita tunteita?

Tämä tahrattoman sikiämisen oppikin on vasta 1800-luvulta. Avatkaa silmänne!

• käyttäkääaivojanne

Hetken hieroin silmiäni, kun yritin hahmottaa, että mitähän tässä tekstissä sanotaan.

Niin, totta kai oppi on ties mistä ja ties minkä kirkolliskokouksen luomaa! Ihan samoin kuin väite, että Jeesus kuoli ristillä sinun syntiesi takia, tai että tuon risinkuoleman kautta olisi taivaspaikka valmis armosta, vaikka tekisi kuinka helvetisti syntiä.

Tässä Marissa oli nyt kuitenkin se idea, että ei ollut syntiä ollenkaan. Ei mitään mitä antaa edes anteeksi tai mihin tarvitaan armo.

Miksi kirkko on keksinyt dogmin synnittömyydestä, jos sen olisi voinut Mariakin saada itselleen poikansa kuoleman kautta kuten sama kirkko väittää?

Se oli jutun pointti, mutta voi olla vähän vaikeaa, jos aivot on fiksoituneet edellä kuvatulla tavalla.

• synnitöntäsyntymää

Kysyt, että mitä implikaatioita sillä sitten on? Hyvä kysymys, juuri se pääasia, mutta olet laittanut sen tekstiisi kuin sivuasian, sulkuihin. Miksi?

Kannattaisi harrastaa miettimistä. Jos syntyisi maailmaan ilman mitään syntiä, pitää olettaa, että sitten tullaan suoraan Paratiisista käymättä edes lähtöruudun kautta. Samoin, silloin synti (ne alhaiset tunteet, jotka saavat ihmisen tekemään mitä tahansa) ei ole välttämättä ihmisen ominaisuus, miksi ihmisellä se sitten on?

Miksi jotkut kirkon mielestä sitten syntyvät synnin kanssa, jos kerran on mahdollista toisten tulla täysin synnittömänä?

Mikä tämä tällainen järjestys on?

Ja kirkolla on oltava vastaukset kaikkeen tähän, jos se kerran tällaisia juttuja perisynnittömyydestä keksii.

• sykkyräistä

Ja mitä ylipäätään pitäisi ajatella synnistä, jos Jumala Raamatun mukaan teki ihmisen omaksi kuvakseen?! Minun mielestäni me emme voi ajatella mitään muuta kuin, että Jumalakin on ihminen.

• ihmisiäköollenkaan

Mutta ketä/mistä sitten ovat ne, jotka syntyvät synnittöminä?1

• Miriam.lut
        käyttäkääaivojanne kirjoitti:

Hetken hieroin silmiäni, kun yritin hahmottaa, että mitähän tässä tekstissä sanotaan.

Niin, totta kai oppi on ties mistä ja ties minkä kirkolliskokouksen luomaa! Ihan samoin kuin väite, että Jeesus kuoli ristillä sinun syntiesi takia, tai että tuon risinkuoleman kautta olisi taivaspaikka valmis armosta, vaikka tekisi kuinka helvetisti syntiä.

Tässä Marissa oli nyt kuitenkin se idea, että ei ollut syntiä ollenkaan. Ei mitään mitä antaa edes anteeksi tai mihin tarvitaan armo.

Miksi kirkko on keksinyt dogmin synnittömyydestä, jos sen olisi voinut Mariakin saada itselleen poikansa kuoleman kautta kuten sama kirkko väittää?

Se oli jutun pointti, mutta voi olla vähän vaikeaa, jos aivot on fiksoituneet edellä kuvatulla tavalla.

"Niin, totta kai oppi on ties mistä ja ties minkä kirkolliskokouksen luomaa! Ihan samoin kuin väite, että Jeesus kuoli ristillä sinun syntiesi takia, tai että tuon risinkuoleman kautta olisi taivaspaikka valmis armosta, vaikka tekisi kuinka helvetisti syntiä."

Mariologiaan sisältyviä opinkappaleita ei löydy Raamatusta, mutta totuus, että Jeesus sovitti syntimme ristillä, löytyy. Raamattu on Pyhää Jumalan ilmoitusta.

"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi." 1 Joh. 4: 10

"ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista" Hepr. 9: 22

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe