Kun minut oli nimetty joskus vuosikymmenet

porvarius.taattiin

sitten aliupseerikouluun niin jouduimme kaikki käymään komppanianpäällikön puhuttelussa. Hän kysyi mm. isän ammattia. Perästä päin olen miettinyt mitä tekemistä isän ammatilla on pojan kelpoisuuteen res.au-kouluun. Ilmeisesti sillä kyselyllä haluttiin varmistaa jo RUK:a ajatellen, että potentiaalisia vasemmistolaisia ei valittaisi jatkokoulutukseen. Kuten minulle kävikin, minua huonommilla papereilla meni RUK:iin meidänkin komppaniasta ainakin 2 kaveria, minun isä kun oli sekatyömies tunnetusti punaiselta alueelta.

13

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rukkiin-ei-mennä

papereilla, vaan parhaat valittiin edellyttäen, että on vähintään keskikoulu pohjana.

Isän ammatti ei vaikuta, mutta ainahan sen voi vetää pohjaksi huonolle menestykselle.

• puhut.mitä.liekään

Et taida tajuta paskaakaan. Avaus kyselee sitä että miksi kysytään isän ammattia. Mitä se kiinnostaa armeijaa mitä kunkin isä on tehnyt työkseen. Eli jokin tarkoitus silläkin on kun kysellään asiaankuulumattomuuksia.

• kannattaakin_kysellä

Onhan toki vinha perä siinä, että äärivasemmalta tulee kaikkein vähälahjaisin ja laiskin väki. Kyllä minua kovin pelottaisi jos taisteluparille antaisi pyssyn tai käsikranaatin. Itsensä se nyt ainakin saisi hengiltä, mutta arvokkaampi, eli minä, voisi myös saada osumaa. Se olisi kurjaa.

• lahtarit.vallassa

Outo asia jolle on vaikeaa keksiä muuta selitystä kuin tuo, että ainakin upseeristo haluttiin pitää porvarillisena.

• TurhaLuulo

MITEN isän ammatista voi MUKA lukea kodissa vallitsevan poliittisen ilmapiirin!

Ainakin 70-luvulla pahimpia taistolaisia kasvoi usein pappien jälkikasvusta?

• TurhaLuulo kirjoitti:

MITEN isän ammatista voi MUKA lukea kodissa vallitsevan poliittisen ilmapiirin!

Ainakin 70-luvulla pahimpia taistolaisia kasvoi usein pappien jälkikasvusta?

Ei sitä 100 % varmuudella tietenkään voi todeta mutta isojen joukkojen kanssa pelataankin todennäköisyyksillä. Kun työläistaustaisia ei valita upseerikoulutukseen niin on selvää, että tulee vähemmän vasemmistolaisia upseereita.

• supervisorinna

- Toki porvareilla oli varaa ostaa pennuillensa kalliinpia lahjoja ja enemmän , mutta ei kai se sentään mikään kriteeri saa olla ,että pennut on lahjoilla pilattu ja kitisevät aina vain enemmän. - ne jotka valitsee parhaimman aineksen aukkiin tai rukkiin , ne on sitä samaa porukkaa jotka valitsevat Suomelle jalkapallo joukkuetta , näin on .

• HölmöäKäytännössä

"Toki porvareilla oli varaa ostaa pennuillensa kalliinpia lahjoja ja enemmän"

Mikä ihme on se 'porvari'?

Minun vanhempieni ammatit olivat konduktööri ja vahtimestari. Olivatko he 'porvareita'? En edes itse tiedä, kun ei meillä kodissa juuri politiikka puhuttu.

Ja lelut olivat 50-luvulla KAIKILLA lapsilla varsin vaatimatonta tasoa! Ja olin minäkin RUKissa, mutta tähän saakka uskoin sen johtuneen koulutaustasta ja suorituksista palvelussa.

• NäitäTaas

Mitä hittoa tuosta hermostuu...? Varmasti ainakin 1950-60 luvuilla on ajateltu myös sitä että reserviupseeristo säilyy "porvareilla". On myös varmasti käynyt niin että lahjakkaita on jäänyt sivuun väärän taustan vuoksi.

• Tavoite-on-aina

ollut, että upseereiksi koulutetaan parhaat sotilaat. Poliittisia kantoja ei ole kyselty viime sotien jälkeen..

• luetarkemmin
        Tavoite-on-aina kirjoitti:

ollut, että upseereiksi koulutetaan parhaat sotilaat. Poliittisia kantoja ei ole kyselty viime sotien jälkeen..

......Poliittisia kantoja ei ole kyselty viime sotien jälkeen.. ...

Juuh, ei avaaja väitäkään että olisi kysytty hänen poliittista kantaansa vaan kysyttiin isän ammattia. Lue avaus ennen kuin vastaat niin et horaja olemattomia.

• MinneMeneeKustaTulee

Ja MITÄ siitä ammatista pystyi päättelemään? Ei ammatti mitenkään varmuudella kerro poliittista kantaa. Ja jos kertoo niin se kertoo vain ISÄN kannan.

Ainakin 70-luvulla pahimpia stallareita tuli pappien ja upeerien jälkikasvusta.

Mutta onneksi heiluri heilahti sitten myyös toiseen suuntaan: Monen stallarin jälkikasvusta kehkeytyi vastaavasti porvareita.

(Tunnettuja) nimiäkin voisi tässä esimerkkinä mainita, mutta olkoon...

• Punapioneereistä

Minun tulipalopunainen kommunistiveljeni laittoi 70luvulla kaksi poikaansa Pikku pioneereihin.
      Poikien aivopesuyritykset eivät kantaneet hedelmää vaan
      heistä tuli tavallisia suomalaisia miehiä.

Se herätti meissä sukulaisissa ihmetystä että vaikka molemmat pärjäsivät hyvin armeijassa niin etenemismahdollisuudet evättiin ilman mitään selitystä.
      Minun selitykseni on: Kuuluminen Pikku punapioneereihin lapsena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2278
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      203
      1916
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      57
      1472
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      170
      1273
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1218
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1026
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      932
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      897
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      884
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      841
    Aihe