Olen rengasalalla pitkään palvellut ja mielenkiinnolla, osin kauhullakin seurannut, miten useimmissa talvikolarin ajaneessa autossa on ollut MICHELIN m s 260 tyyppiset renkaat alla. Tänäänkin Turun-Sanomat uutisoi Omegassa olleen hyvät renkaat alla...Ko. rengastyyppi on jo n. 10 vuotta vanha ja Michelin itse muutti mallia aika pian sen ilmestymisen jälkeen. Totesivat sen itsekin jo huonoksi. Sohjokelissä sen pito-ominaisuudet ovat luvattoman heikot. Pelottavaa on se, että liikkeessäni usein törmään siihen miten nuoret, jopa vanhatkin kyselevät 3-4 mm:n pintaisten renkaidensa äärellä: "VIELÄKÖS NÄILLÄ PÄRJÄISI TÄMÄN TALVEN ?" Rengas on loppujen lopuksi halpa ostos ja samalla myös hyvä henkivakuutus. Parempi säästää esim. poppikoneissa kuin renkaissa !
7 uhria olisi taas säästetty, jos
7
694
Vastaukset
- Kumi-Keijo
Eihän nykyajan tuunaajapösilöt voi säästää poppikoneiden osalta yhtään!Ne on pakko olla kalliit ja hienot.
Minulle kilometrejä , kumipyörien päällä on kertynyt paljon. Tiedän että renkaiden ominaisuudet ovat ääritilanteissa arvaamattomiakin, ja erot suuria.
Kuitenkin tuollainen tilanne on ilmeisesti sattumien summa, eikä yhdestä syystä johtuva.
Turvavyöt on ehkä jääneet laittamatta , kun on käyty pissatauolla . Autossa sisällä , joku hässäkkä , vaikka joku tiputtanut palavan tupakan . Tiellä ison auton tekemä loskavalli , johon tulee yllättäen. Kokemattoman kuljettajan säikähdys , joka aiheuttaa väärän reaktion tai toimintakyvyttömyyden. Vastaantulevan auton valojen häikäisy , huonoissa olosuhteissa voi olla valon vaihto myöhässä.
Jokainen luetelluista , on koettu matkanvarrella useampaankin kertaan.
Kaikki vain on sattunut sekunnin tuhannesosien tarkkuudella pahasti yhteen , muuten ei olisi tullut niin pahaa jälkeä.
Olet oikeassa , että renkaisiin olisi voinut vaikuttaa etukäteen MUTTA rengastyypin ominaisuuksista ei tavallinan käyttäjä voi tietää tarkkaan.- myös
paljon henkilöautolla vuosittain jo yli 20 v. ajan. Joka talvi ojasta löytyy myyntimääriin nähden hyvin paljon takavetoisia autoja. Siinä missä etuvetoinen yleensä puskee vähän eteenpäin kun vetävien pyörien pito menetetään niin takavetoinen pyörähtää tai lähtee vähintään heittelehtimään kuten tässäkin tapauksessa. Jotain tarttis varmaan tehdä vanhoille takavetoisille koslille, mutta en tiedä mitä.
- Talvella
myös kirjoitti:
paljon henkilöautolla vuosittain jo yli 20 v. ajan. Joka talvi ojasta löytyy myyntimääriin nähden hyvin paljon takavetoisia autoja. Siinä missä etuvetoinen yleensä puskee vähän eteenpäin kun vetävien pyörien pito menetetään niin takavetoinen pyörähtää tai lähtee vähintään heittelehtimään kuten tässäkin tapauksessa. Jotain tarttis varmaan tehdä vanhoille takavetoisille koslille, mutta en tiedä mitä.
Ajan vuosittain 30-50tkm ja nimenomaan vanhalla takavetoisella Volvolla.
En ole samaa mieltä kanssasi tuosta etuvetoisen paremmuudesta ääritilanteissa.
Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.
Takapotku ei haittaa, vaikka takaset sutiikin, kun ohjaustuntuma säilyy ja etusissa ote pitää.
Samaa mieltä olen kyllä renkaiden merkityksestä, mitä tuossa aiemmat ovat pistäneet.
Itse kyllä asennan renkaat aina vastoin "asiantuntijoiden" neuvoja, eli paremmat laitan aina ohjaaviin pyöriin.
Totta lienee, että suomessa on luvattoman huono autokanta yleensä, mutta ei se takaveto aiheuta niitä kolareita.
Useinkin todellinen syy on siinä ratin takana.
Talviolosuhteitakin syytetään, mutta kukaan ei kuuluta perään sitä, että kannattaisi opetella ajamaan lumessa, ja yleensä vaikeissa olosuhteissa.
Itse pohjoissuomalaisena on saanut tottua lumisiin keleihin ja ei siinä auta kuin nopeuden pudotus viime kädessä, jos aikoo tiellä pysyä. - takaset
Talvella kirjoitti:
Ajan vuosittain 30-50tkm ja nimenomaan vanhalla takavetoisella Volvolla.
En ole samaa mieltä kanssasi tuosta etuvetoisen paremmuudesta ääritilanteissa.
Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.
Takapotku ei haittaa, vaikka takaset sutiikin, kun ohjaustuntuma säilyy ja etusissa ote pitää.
Samaa mieltä olen kyllä renkaiden merkityksestä, mitä tuossa aiemmat ovat pistäneet.
Itse kyllä asennan renkaat aina vastoin "asiantuntijoiden" neuvoja, eli paremmat laitan aina ohjaaviin pyöriin.
Totta lienee, että suomessa on luvattoman huono autokanta yleensä, mutta ei se takaveto aiheuta niitä kolareita.
Useinkin todellinen syy on siinä ratin takana.
Talviolosuhteitakin syytetään, mutta kukaan ei kuuluta perään sitä, että kannattaisi opetella ajamaan lumessa, ja yleensä vaikeissa olosuhteissa.
Itse pohjoissuomalaisena on saanut tottua lumisiin keleihin ja ei siinä auta kuin nopeuden pudotus viime kädessä, jos aikoo tiellä pysyä.sutii 80-110 kmh vauhdissa niin leikki on kaukana. Auto menee poikittain ja kuljettajan pitää todella olla tottunut/valveutunut. Mielestäni takavetoinen vaatii kuljettajalta enemmän. Olen ajanut etu-, taka- ja nelivetoisia autoja. Näistä selkeästi vaikein ajettava talvella on tehokas takaveto-auto. Väitteen perustan omiin kokemuksiin sekä siihen, että talvella näkyy suhteettoman paljon takavetoisia autoja ojassa verrattuna siihen kuinka vähän niitä nykyään myydään.
”Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.”
Yllä oleva on osittain totta. Kun pito loppuu, auto jatkaa tangentin suuntaan kunnes pito jälleen palautuu. Auto kuitenkin yleensä kulkee suorassa ja pitokin palautuu kun kaasujalkaa kevennetään/kytkin painetaan pohjaan. Pidon hetkellinen menetys ei välttämättä ole kovin vaarallista etuvetoisella. Takavetoinen sitä vastoin lähtee takapyöräluistoon ja kääntää koko auton. Matka jatkuu siihen suuntaan mihin oltiin menossa kuin pito viimein loppui – usein kylki edellä jompaankumpaan ojaan. Ohjaavien pyörien pidolla ei paljoakaan tee jos peräpää on jo ryntäämässä edelle. - Talvella
takaset kirjoitti:
sutii 80-110 kmh vauhdissa niin leikki on kaukana. Auto menee poikittain ja kuljettajan pitää todella olla tottunut/valveutunut. Mielestäni takavetoinen vaatii kuljettajalta enemmän. Olen ajanut etu-, taka- ja nelivetoisia autoja. Näistä selkeästi vaikein ajettava talvella on tehokas takaveto-auto. Väitteen perustan omiin kokemuksiin sekä siihen, että talvella näkyy suhteettoman paljon takavetoisia autoja ojassa verrattuna siihen kuinka vähän niitä nykyään myydään.
”Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.”
Yllä oleva on osittain totta. Kun pito loppuu, auto jatkaa tangentin suuntaan kunnes pito jälleen palautuu. Auto kuitenkin yleensä kulkee suorassa ja pitokin palautuu kun kaasujalkaa kevennetään/kytkin painetaan pohjaan. Pidon hetkellinen menetys ei välttämättä ole kovin vaarallista etuvetoisella. Takavetoinen sitä vastoin lähtee takapyöräluistoon ja kääntää koko auton. Matka jatkuu siihen suuntaan mihin oltiin menossa kuin pito viimein loppui – usein kylki edellä jompaankumpaan ojaan. Ohjaavien pyörien pidolla ei paljoakaan tee jos peräpää on jo ryntäämässä edelle.Totta on se, että takavetoauto pyrkii poikittain, kun ote takasista loppuu.
Mielestäni se ei kuitenkaan ole niin järisyttävän vaarallista, sillä kytkintä käyttämällä ja ohjauksella saadaan luisto loppumaan, tai pitämään ainakin hallinnassa.
Siinä auttaakin se, ettei ohjaavat pyörät ole irronneet tiestä.
Itselläni on 164hv:n kone, joten on ihan normaalia, että takaset pyrkivät sutimaan talvikelillä voimakkaasti kiihdytettäessä.
Minulla hankalimmat ajettavat ovat olleet Alfa Romeo, Pikkuinen Mazda ja Honda.
Mazdalla kerran jopa pyörähdin ihan yllättäen kesken vasemmalle kääntymistä. Jotenkin se vain nakkasi perän edelle. Vauhtia oli onneksi ehkäpä 20-30 kilometriä tunnissa.
Hondalla ajamani parisataa kilometriä oli täyttä tuskaa talvikelillä. Olin jo varma, etten pääse perille ikinä. Ainakin se accordi oli ihan hirveä ajettava.
Alfa Romeo 164 yllätti moottoritienopeudessa vesilammikon kohdalla, kun etuset yhtäkkiä olivatkin irti ja moottori ulvahteli renkaiden sutiessa. En uskonut, että se olisi niin herkkä sutimaan kesäkelillä märällä tiellä. Todella vaarallinen kapistus.
Totta myöskin se, että siinä vaiheessa kun perä on jo pyrkimässä edelle, on peli menetetty, elikkä ajajastakin on tullut matkustaja....
Mutta minun käsiini takaveto käy oikein luonnikkaasti.
- Joo-o
Eihän renkaisiin oo varaa kun pitää ostaa uus:
MP3 soitin. kun vanha on jo pari vuotta vanha
Kajarit. pitää saada isoimmiksi että kuule menis vähän nopeammin pilalle
Alustasarja on pakko olla. Se on sitten hemmetin hienoo ajaa niillä kovilla iskareilla näillä suomen TOSI TASAISILLA teillä
Noi ja muut romppeet kun lykkää 10 vuotta vanhaan corollaan niin kyllä auton arvo viisinkertaistuu!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563151Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242709Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810