7 uhria olisi taas säästetty, jos

Olli

Olen rengasalalla pitkään palvellut ja mielenkiinnolla, osin kauhullakin seurannut, miten useimmissa talvikolarin ajaneessa autossa on ollut MICHELIN m s 260 tyyppiset renkaat alla. Tänäänkin Turun-Sanomat uutisoi Omegassa olleen hyvät renkaat alla...Ko. rengastyyppi on jo n. 10 vuotta vanha ja Michelin itse muutti mallia aika pian sen ilmestymisen jälkeen. Totesivat sen itsekin jo huonoksi. Sohjokelissä sen pito-ominaisuudet ovat luvattoman heikot. Pelottavaa on se, että liikkeessäni usein törmään siihen miten nuoret, jopa vanhatkin kyselevät 3-4 mm:n pintaisten renkaidensa äärellä: "VIELÄKÖS NÄILLÄ PÄRJÄISI TÄMÄN TALVEN ?" Rengas on loppujen lopuksi halpa ostos ja samalla myös hyvä henkivakuutus. Parempi säästää esim. poppikoneissa kuin renkaissa !    

7

706

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumi-Keijo

      Eihän nykyajan tuunaajapösilöt voi säästää poppikoneiden osalta yhtään!Ne on pakko olla kalliit ja hienot.

    • Minulle kilometrejä , kumipyörien päällä on kertynyt paljon. Tiedän että renkaiden ominaisuudet ovat ääritilanteissa arvaamattomiakin, ja erot suuria.

      Kuitenkin tuollainen tilanne on ilmeisesti sattumien summa, eikä yhdestä syystä johtuva.
      Turvavyöt on ehkä jääneet laittamatta , kun on käyty pissatauolla . Autossa sisällä , joku hässäkkä , vaikka joku tiputtanut palavan tupakan . Tiellä ison auton tekemä loskavalli , johon tulee yllättäen. Kokemattoman kuljettajan säikähdys , joka aiheuttaa väärän reaktion tai toimintakyvyttömyyden. Vastaantulevan auton valojen häikäisy , huonoissa olosuhteissa voi olla valon vaihto myöhässä.

      Jokainen luetelluista , on koettu matkanvarrella useampaankin kertaan.
      Kaikki vain on sattunut sekunnin tuhannesosien tarkkuudella pahasti yhteen , muuten ei olisi tullut niin pahaa jälkeä.

      Olet oikeassa , että renkaisiin olisi voinut vaikuttaa etukäteen MUTTA rengastyypin ominaisuuksista ei tavallinan käyttäjä voi tietää tarkkaan.

      • myös

        paljon henkilöautolla vuosittain jo yli 20 v. ajan. Joka talvi ojasta löytyy myyntimääriin nähden hyvin paljon takavetoisia autoja. Siinä missä etuvetoinen yleensä puskee vähän eteenpäin kun vetävien pyörien pito menetetään niin takavetoinen pyörähtää tai lähtee vähintään heittelehtimään kuten tässäkin tapauksessa. Jotain tarttis varmaan tehdä vanhoille takavetoisille koslille, mutta en tiedä mitä.


      • Talvella
        myös kirjoitti:

        paljon henkilöautolla vuosittain jo yli 20 v. ajan. Joka talvi ojasta löytyy myyntimääriin nähden hyvin paljon takavetoisia autoja. Siinä missä etuvetoinen yleensä puskee vähän eteenpäin kun vetävien pyörien pito menetetään niin takavetoinen pyörähtää tai lähtee vähintään heittelehtimään kuten tässäkin tapauksessa. Jotain tarttis varmaan tehdä vanhoille takavetoisille koslille, mutta en tiedä mitä.

        Ajan vuosittain 30-50tkm ja nimenomaan vanhalla takavetoisella Volvolla.
        En ole samaa mieltä kanssasi tuosta etuvetoisen paremmuudesta ääritilanteissa.
        Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.
        Takapotku ei haittaa, vaikka takaset sutiikin, kun ohjaustuntuma säilyy ja etusissa ote pitää.
        Samaa mieltä olen kyllä renkaiden merkityksestä, mitä tuossa aiemmat ovat pistäneet.
        Itse kyllä asennan renkaat aina vastoin "asiantuntijoiden" neuvoja, eli paremmat laitan aina ohjaaviin pyöriin.

        Totta lienee, että suomessa on luvattoman huono autokanta yleensä, mutta ei se takaveto aiheuta niitä kolareita.

        Useinkin todellinen syy on siinä ratin takana.
        Talviolosuhteitakin syytetään, mutta kukaan ei kuuluta perään sitä, että kannattaisi opetella ajamaan lumessa, ja yleensä vaikeissa olosuhteissa.
        Itse pohjoissuomalaisena on saanut tottua lumisiin keleihin ja ei siinä auta kuin nopeuden pudotus viime kädessä, jos aikoo tiellä pysyä.


      • takaset
        Talvella kirjoitti:

        Ajan vuosittain 30-50tkm ja nimenomaan vanhalla takavetoisella Volvolla.
        En ole samaa mieltä kanssasi tuosta etuvetoisen paremmuudesta ääritilanteissa.
        Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.
        Takapotku ei haittaa, vaikka takaset sutiikin, kun ohjaustuntuma säilyy ja etusissa ote pitää.
        Samaa mieltä olen kyllä renkaiden merkityksestä, mitä tuossa aiemmat ovat pistäneet.
        Itse kyllä asennan renkaat aina vastoin "asiantuntijoiden" neuvoja, eli paremmat laitan aina ohjaaviin pyöriin.

        Totta lienee, että suomessa on luvattoman huono autokanta yleensä, mutta ei se takaveto aiheuta niitä kolareita.

        Useinkin todellinen syy on siinä ratin takana.
        Talviolosuhteitakin syytetään, mutta kukaan ei kuuluta perään sitä, että kannattaisi opetella ajamaan lumessa, ja yleensä vaikeissa olosuhteissa.
        Itse pohjoissuomalaisena on saanut tottua lumisiin keleihin ja ei siinä auta kuin nopeuden pudotus viime kädessä, jos aikoo tiellä pysyä.

        sutii 80-110 kmh vauhdissa niin leikki on kaukana. Auto menee poikittain ja kuljettajan pitää todella olla tottunut/valveutunut. Mielestäni takavetoinen vaatii kuljettajalta enemmän. Olen ajanut etu-, taka- ja nelivetoisia autoja. Näistä selkeästi vaikein ajettava talvella on tehokas takaveto-auto. Väitteen perustan omiin kokemuksiin sekä siihen, että talvella näkyy suhteettoman paljon takavetoisia autoja ojassa verrattuna siihen kuinka vähän niitä nykyään myydään.

        ”Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.”

        Yllä oleva on osittain totta. Kun pito loppuu, auto jatkaa tangentin suuntaan kunnes pito jälleen palautuu. Auto kuitenkin yleensä kulkee suorassa ja pitokin palautuu kun kaasujalkaa kevennetään/kytkin painetaan pohjaan. Pidon hetkellinen menetys ei välttämättä ole kovin vaarallista etuvetoisella. Takavetoinen sitä vastoin lähtee takapyöräluistoon ja kääntää koko auton. Matka jatkuu siihen suuntaan mihin oltiin menossa kuin pito viimein loppui – usein kylki edellä jompaankumpaan ojaan. Ohjaavien pyörien pidolla ei paljoakaan tee jos peräpää on jo ryntäämässä edelle.


      • Talvella
        takaset kirjoitti:

        sutii 80-110 kmh vauhdissa niin leikki on kaukana. Auto menee poikittain ja kuljettajan pitää todella olla tottunut/valveutunut. Mielestäni takavetoinen vaatii kuljettajalta enemmän. Olen ajanut etu-, taka- ja nelivetoisia autoja. Näistä selkeästi vaikein ajettava talvella on tehokas takaveto-auto. Väitteen perustan omiin kokemuksiin sekä siihen, että talvella näkyy suhteettoman paljon takavetoisia autoja ojassa verrattuna siihen kuinka vähän niitä nykyään myydään.

        ”Nimenomaan silloin, kun vetävien pyörien pito loppuu, niin etuvetoisessa se tarkoittaa samalla, että ohjaavienkin pyörien pito loppuu. Ja silloin se on menoa.”

        Yllä oleva on osittain totta. Kun pito loppuu, auto jatkaa tangentin suuntaan kunnes pito jälleen palautuu. Auto kuitenkin yleensä kulkee suorassa ja pitokin palautuu kun kaasujalkaa kevennetään/kytkin painetaan pohjaan. Pidon hetkellinen menetys ei välttämättä ole kovin vaarallista etuvetoisella. Takavetoinen sitä vastoin lähtee takapyöräluistoon ja kääntää koko auton. Matka jatkuu siihen suuntaan mihin oltiin menossa kuin pito viimein loppui – usein kylki edellä jompaankumpaan ojaan. Ohjaavien pyörien pidolla ei paljoakaan tee jos peräpää on jo ryntäämässä edelle.

        Totta on se, että takavetoauto pyrkii poikittain, kun ote takasista loppuu.
        Mielestäni se ei kuitenkaan ole niin järisyttävän vaarallista, sillä kytkintä käyttämällä ja ohjauksella saadaan luisto loppumaan, tai pitämään ainakin hallinnassa.
        Siinä auttaakin se, ettei ohjaavat pyörät ole irronneet tiestä.
        Itselläni on 164hv:n kone, joten on ihan normaalia, että takaset pyrkivät sutimaan talvikelillä voimakkaasti kiihdytettäessä.

        Minulla hankalimmat ajettavat ovat olleet Alfa Romeo, Pikkuinen Mazda ja Honda.
        Mazdalla kerran jopa pyörähdin ihan yllättäen kesken vasemmalle kääntymistä. Jotenkin se vain nakkasi perän edelle. Vauhtia oli onneksi ehkäpä 20-30 kilometriä tunnissa.
        Hondalla ajamani parisataa kilometriä oli täyttä tuskaa talvikelillä. Olin jo varma, etten pääse perille ikinä. Ainakin se accordi oli ihan hirveä ajettava.
        Alfa Romeo 164 yllätti moottoritienopeudessa vesilammikon kohdalla, kun etuset yhtäkkiä olivatkin irti ja moottori ulvahteli renkaiden sutiessa. En uskonut, että se olisi niin herkkä sutimaan kesäkelillä märällä tiellä. Todella vaarallinen kapistus.

        Totta myöskin se, että siinä vaiheessa kun perä on jo pyrkimässä edelle, on peli menetetty, elikkä ajajastakin on tullut matkustaja....

        Mutta minun käsiini takaveto käy oikein luonnikkaasti.


    • Joo-o

      Eihän renkaisiin oo varaa kun pitää ostaa uus:

      MP3 soitin. kun vanha on jo pari vuotta vanha

      Kajarit. pitää saada isoimmiksi että kuule menis vähän nopeammin pilalle

      Alustasarja on pakko olla. Se on sitten hemmetin hienoo ajaa niillä kovilla iskareilla näillä suomen TOSI TASAISILLA teillä

      Noi ja muut romppeet kun lykkää 10 vuotta vanhaan corollaan niin kyllä auton arvo viisinkertaistuu!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      219
      5016
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      191
      2705
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1582
    4. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1480
    5. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1292
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      99
      1268
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1247
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      155
      1185
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1184
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      82
      1163
    Aihe