Oliko Jumalalla valinnanvaraa?

Yksi kysymys, joka on äärettömän tärkeä miettiessä jumalien olemassaoloa ja heidän oletettuja taikatemppujaan vaikkapa sen suhteen, mitä heidän väitetään luoneen (lue:taikoneen) tänne on se, että oliko heillä asian suhteen valinnanvaraa?

Tätähän jo Einstein pohti aikoinaan, vaikkakaan hänen mainitsemansa jumala ei ollut kristinuskon jumala, vaan ylipäänsä ajatus jumalasta, joka taikoo tänne jotain, vaikka universumin.

Jos oletamme, että raamatun kuvailema jumala on universumin takana, niin oliko sillä jumalalla vaihtoehtoa, valinnanvaraa kun se taikoi universumin?

Fysiikka kertoo meille vastauksen ja se on hyvin koruton: ei ollut.

Minusta on käsittämättömän hienoa ajatella, että kaikkivoivalla jumalalla ei ollut mitään valinnanvaraa luodessaan maailmankaikkeutta, vaan se jumala oli pakotettu luomaan juuri sellainen, mikä se tänä päivänä on.

Fysiikka kertoo tämän meille hyvin selkeästi ja mitäpä muuta tämä vastaus jumalan vaihtoehtojen puutteesta meille kertoo?

Sitä saa nyt jokainen miettiä pienen hetken ja seuraavalla rivillä paljastan oman näkemykseni.

Se kertoo sen, että jumala on täydellisen tarpeeton, jos sen kädet ovat täydellisen sidotut toimimaan hyvin rajoitetulla tavalla, vaikka sen pitäisi olla kaikkivoipa ja kaikkeen kykenevä.

20

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyhjapyh

      Älkää vaivautuko vastaamaan tälle pilkkaajalle.

      • Ymmärrän sinua kyllä, koska mitään järkevää vastausta uskovainen ei voisi antaakaan.

        Toisaalta ihmetyttää että kiellet muita vastaamasta ja ajattelemasta itse, mutta sehän näissä umpityperissä maailmanlopun lahkoissa maan tapa on.


      • Uskovaisilla on aina kieltoja toisille, mutta itse he saavat tehdä mitä lystää. Pyhpyhjapyh kieltää muita kirjoittelemasta palstalle ja itse on suuna ja päänä koko ajan kirjoitelmineen.


    • Bushmannille.valinnoista

      Jumalalla on valinnanvara pistää bushmanni kääntymättömänä helvetin tuleen.
      Kysyt, että miksi? Siksi, että kysehän on rakkaudettomuudesta elämää kohtaan.
      Uusi taivas ja maa ei ponnista sitä elämää, mikä on päämäärätietoisena tapanasi elää.
      Eli on näin varaa tappaa sellainen sielu, joka tekee syntiä.

      Elämänkunnia- asiana on tapa elää terveellä tavalla ja se terveys ei näy siinä ajatusrakennelmassa, minkä pohjalta loisit tulevaisuutta.

      • Mitähän lääkkeitä syöt tai paremminkin jätät syömättä, koska en ymmärtänyt tuosta sekasotkusta yhtään mitään. Ei kahta järkevää sanaa peräkkäin, jotka liittyisivät avaukseen.


      • tajuutsää.ollenkaan
        bushmanni kirjoitti:

        Mitähän lääkkeitä syöt tai paremminkin jätät syömättä, koska en ymmärtänyt tuosta sekasotkusta yhtään mitään. Ei kahta järkevää sanaa peräkkäin, jotka liittyisivät avaukseen.

        Juurihan ne koskivat aloitusta, eli luomista.
        Tämä luomakunta juuri todistaa Luojasta ja on täten tämännäköinen, mutta kun sä poloonen et vain tajuu sitä.
        Siksipä myös elämä - sen perustajatus on rakkaus - ja kun ei sitäkään tajuu - on elämä sitten siinä, kun polkastaan maanpoveen. Sitä jää tajuumatta.

        He taas, jotka ymmärtävät, heille on iankaikkisen elämän armolahja LUODUSSA Uuudessa maassa, koska tajuttomisen takia, kun saastutettiin kaikki eikä osanneet elää, täytyy kaikki polttaa.

        Mutta, eihän sitä tajuu- kun ei käsitä kuin tieteenkuvalehden tarinakertojien lainalaisuuden - missä tyhjä paukahtaa.

        Mutta, eihän sulla kieltä ole, niin vieraskieliseksihän se käy.


    • Raamatun satukirjan jumalilla oli yhtä vähän tai paljon valinnanvaraa kuin Raamatun ajan ihmisilläkin. Tämä siitä syystä, että Ihmisen poika, Jahve, Baal, Asera, Molok jne. jumalat olivat ihmisten keksimiä ja luomia.

      Kun kyse on Raamatun jumalista, niin niitä piti palvoa usein vuorten kukkuloiden laella ja jumalille pystytetyt uhrialttarit rakennettiin kukkuloiden tai vuorten huipulle. Tämä siitä syystä, että näiden ihmisten luomien jumalien uskottiin kuulevan paremmin, mitä korkeammalla paikalla palvontamenoja harrastettiin. Jumalat kun olivat aikansa jumalkäsityksen mukaan taivaassa pilven reunalla katselemassa ja kuulostelemassa, mitä hänen "orjillaan" oli kulloinkin sydämellä.

      Raamatun jumalille piti usein huutaa, että ne kuulisivat ja kerta ei riittänyt päivässä, vaan rukouksia piti esittää viisikin kertaa päivässä. Jumalat ovat myös aina olleet huonoja informoimaan itsestään ja siitä syystä Raamatussakin ihmisillä oli niin erilaisia käsityksiä.

      Nykyajan tuhannet kristilliset lahkot todistavat selkeästi sen, että vaikka Raamatun sanotaan olevan jumalan erehtymätöntä selvää sanaa, niin Raamatusta on kuitenkin saatavissa perusteet tuhansille uskonnoille. Jokainen lahko väittää olevansa se jumalan jäännös ja ainoa oikeaoppinen ja muut lahkot ovat vain sokaistu totuudelta.

      • totuus.sinullekin

        Sullekin on hyvä, että lahkoilet ja lohkoilet noita juttujas.
        Kun ei mene perille, on parempi, että jää pihalle kokonaan.
        Syy ei ole tiedossa, vaan tahdossa ottaa asia vastaan.

        Meilläpäin, kun on tahtoelämää ottaa vastaan, niin meillä on ylilääkäriä, jotka käsittävät ja tunnustavat asian, on virkavaltaa - tuomarin lukeneita jne.
        Eli he ymmärtävät, he osaavat vielä lukea ja analysoida asioita, heillä on avoin sydän Jumalaa kohtaa.

        Kovasydämiset, heille ei edes avata asioita. Siksi pitää nokka ruvella kompuroida elämässä ja niittää sitä satoaan, sekä syödä sitä kivistä leipäänsä.

        Että olkaa hyvä vain. Valtakuntanne on avoin, se surkeus vain on, että pahatatte niin monen elämän kanssaheimolaistenne kanna - ihmiskaupoin.
        Se koskee sinuakin, kun hengenheimolaisena sitä pappeinesi aamennat.


      • Yksi-usko

        Väite:"Raamatun jumalille piti usein huutaa, että ne kuulisivat "

        Väite ei pidä paikkaansa.

        Tuo koski Baalin profeettoja, jotka huusiva Baalin nimeä ja viiltelivät itseään, mutta Baal ei kuullut. Profeetta Elia sanoi Herralle ja Herra vastasi heti. Alla tuo Raamatun kertomus:

        1 Kun. 18:25-39

        25. Ja Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne toinen mullikka ja valmistakaa se ensin, sillä teitä on enemmän. Huutakaa sitten jumalanne nimeä, mutta älkää panko tulta".
        26. Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
        27. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
        28. Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta.
        29. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!
        30. Niin Elia sanoi kaikelle kansalle: "Astukaa minun luokseni". Ja kaikki kansa astui hänen luoksensa. Niin hän korjasi Herran alttarin, joka oli hajotettu.
        31. Ja Elia otti kaksitoista kiveä, yhtä monta kuin oli Jaakobin poikien sukukuntia, hänen, jolle oli tullut tämä Herran sana: "Israel on oleva sinun nimesi".
        32. Ja hän rakensi kivistä alttarin Herran nimeen ja teki alttarin ympärille ojan, johon olisi mahtunut kaksi sea-mittaa jyviä.
        33. Sitten hän latoi puut, paloitteli mullikan ja pani kappaleet puiden päälle.
        34. Ja hän sanoi: "Täyttäkää neljä ruukkua vedellä ja vuodattakaa se polttouhrin ja puiden päälle". Ja hän sanoi: "Tehkää se toinen kerta". Ja he tekivät niin toisen kerran. Vielä hän sanoi: "Tehkää se kolmas kerta". Ja he tekivät niin kolmannen kerran.
        35. Niin vesi juoksi ympäri alttarin; ojankin hän täytti vedellä.
        36. Ja kun oli tullut hetki, jolloin ruokauhri uhrataan, astui profeetta Elia esille ja sanoi: "Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän.
        37. Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, että tämä kansa tulisi näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala ja että sinä käännät heidän sydämensä takaisin."
        38. Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa.
        39. Kun kaikki kansa näki tämän, lankesivat he kasvoillensa ja sanoivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!"


      • adventistit.valehtelee
        totuus.sinullekin kirjoitti:

        Sullekin on hyvä, että lahkoilet ja lohkoilet noita juttujas.
        Kun ei mene perille, on parempi, että jää pihalle kokonaan.
        Syy ei ole tiedossa, vaan tahdossa ottaa asia vastaan.

        Meilläpäin, kun on tahtoelämää ottaa vastaan, niin meillä on ylilääkäriä, jotka käsittävät ja tunnustavat asian, on virkavaltaa - tuomarin lukeneita jne.
        Eli he ymmärtävät, he osaavat vielä lukea ja analysoida asioita, heillä on avoin sydän Jumalaa kohtaa.

        Kovasydämiset, heille ei edes avata asioita. Siksi pitää nokka ruvella kompuroida elämässä ja niittää sitä satoaan, sekä syödä sitä kivistä leipäänsä.

        Että olkaa hyvä vain. Valtakuntanne on avoin, se surkeus vain on, että pahatatte niin monen elämän kanssaheimolaistenne kanna - ihmiskaupoin.
        Se koskee sinuakin, kun hengenheimolaisena sitä pappeinesi aamennat.

        "Yksi-usko" on itse niin väärässä ja sokaistu valheineen.
        Itse Jahve Raamatun saduissa käski huutamaan häntä avuksi ja tämä huutamiskehotus toistuu Raamatussa sadoissa eri paikoissa.

        Jäit siis Yksi-usko jälleen valheistasi kiinni.


      • Yksi-usko
        adventistit.valehtelee kirjoitti:

        "Yksi-usko" on itse niin väärässä ja sokaistu valheineen.
        Itse Jahve Raamatun saduissa käski huutamaan häntä avuksi ja tämä huutamiskehotus toistuu Raamatussa sadoissa eri paikoissa.

        Jäit siis Yksi-usko jälleen valheistasi kiinni.

        Etkö lukenut tuota 1. Kuningasten kirjan tekstiä, jonka olin kopioinut Raamatusta? Siellä sanotaan selvästi: "astui profeetta Elia esille ja SANOI:". Jos tuo sanoi tarkoittaa sinun mielestäsi huutamista, niin olet valehtelija ja saatanan suulla puhut.

        Raamatun Jumala tietää ihmisen ajatukset jo ennen kuin mitään edes puhutaan. Sen vuoksi Raamatun Jumala kuulee huokauksetkin, kun ei enää jaksa rukoilla.

        Raamatun Jumala, joka on kaikkitietävä, tietää ihmisen jo ennen kuin ihmisen omaan pieneen päähän on ajatuskaan pälkähtänyt.


      • Yksi-usko kirjoitti:

        Väite:"Raamatun jumalille piti usein huutaa, että ne kuulisivat "

        Väite ei pidä paikkaansa.

        Tuo koski Baalin profeettoja, jotka huusiva Baalin nimeä ja viiltelivät itseään, mutta Baal ei kuullut. Profeetta Elia sanoi Herralle ja Herra vastasi heti. Alla tuo Raamatun kertomus:

        1 Kun. 18:25-39

        25. Ja Elia sanoi Baalin profeetoille: "Valitkaa itsellenne toinen mullikka ja valmistakaa se ensin, sillä teitä on enemmän. Huutakaa sitten jumalanne nimeä, mutta älkää panko tulta".
        26. Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
        27. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
        28. Niin he huusivat vielä kovemmin ja viileksivät itseään tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, niin että heistä vuoti verta.
        29. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!
        30. Niin Elia sanoi kaikelle kansalle: "Astukaa minun luokseni". Ja kaikki kansa astui hänen luoksensa. Niin hän korjasi Herran alttarin, joka oli hajotettu.
        31. Ja Elia otti kaksitoista kiveä, yhtä monta kuin oli Jaakobin poikien sukukuntia, hänen, jolle oli tullut tämä Herran sana: "Israel on oleva sinun nimesi".
        32. Ja hän rakensi kivistä alttarin Herran nimeen ja teki alttarin ympärille ojan, johon olisi mahtunut kaksi sea-mittaa jyviä.
        33. Sitten hän latoi puut, paloitteli mullikan ja pani kappaleet puiden päälle.
        34. Ja hän sanoi: "Täyttäkää neljä ruukkua vedellä ja vuodattakaa se polttouhrin ja puiden päälle". Ja hän sanoi: "Tehkää se toinen kerta". Ja he tekivät niin toisen kerran. Vielä hän sanoi: "Tehkää se kolmas kerta". Ja he tekivät niin kolmannen kerran.
        35. Niin vesi juoksi ympäri alttarin; ojankin hän täytti vedellä.
        36. Ja kun oli tullut hetki, jolloin ruokauhri uhrataan, astui profeetta Elia esille ja sanoi: "Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän.
        37. Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, että tämä kansa tulisi näkemään, että sinä, Herra, olet Jumala ja että sinä käännät heidän sydämensä takaisin."
        38. Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa.
        39. Kun kaikki kansa näki tämän, lankesivat he kasvoillensa ja sanoivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!"

        Mikset kopioi tähän yksintein koko Vanhaa Testamenttia, niin tulisi konteksti selväksi?

        Poimitaanpa hiukan Jumalle huutamisia.

        1 Moos 4:26 "Ja myöskin Seetille syntyi poika, ja hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä."

        1 Moos 12:8 "(Abram) pystytti telttansa, niin että Beetel oli lännessä ja Ai idässä, ja hän rakensi sinne alttarin Herralle ja rakensi sinne alttarin Herralle ja huusi avuksi Herran nimeä."

        1 Moos 13:4 "…siihen paikkaan, johon hän ennen oli rakentanut alttarin; ja Abram huusi siinä avuksi Herran nimeä."

        1 Moos 21:33 "Ja Aabraham istutti tamariskipuun Beersebaan ja huusi siinä avuksi Herran, iankaikkisen Jumalan, nimeä."

        1 Moos 26:25 "Silloin hän (Iisak) rakensi sinne alttarin, huusi avuksi Herran nimeä ja pystytti sinne telttansa."

        2 Moos 15:25 "Mutta hän (Mooses) huusi Herran puoleen; ja Herra osoitti hänelle puun, jonka hän heitti veteen, ja vesi tuli makeaksi."

        2 Moos 17:4 "Niin Mooses huusi Herraa ja sanoi: 'Mitä minä teen tälle kansalle? Ei paljon puutu, että he kivittävät minut.'"

        2 Moos 22:23 "Sillä jos sinä sorrat heitä ja he huutavat minua avuksensa, niin minä totisesti kuulen heidän huutonsa,…"

        2 Moos 22:27 "Ja jos hän huutaa minua avukseen, kuulen minä häntä, sillä minä olen laupias."

        2 Moos 34:5 "Niin Herra astui alas pilvessä, ja Mooses asettui siellä hänen läheisyyteensä ja huusi Herran nimeä."

        4 Moos 12:13 "Silloin Mooses huusi Herran puoleen sanoen: 'Oi, Jumala! Paranna hänet!'"

        5 Moos 24:15 "Maksa hänelle hänen palkkansa samana päivänä, ennenkuin aurinko laskee, sillä hän on kurja ja halajaa palkkaansa - ettei hän huutaisi sinun tähtesi Herran puoleen ja ettet sinä joutuisi syyhyn."

        Tuom 3:9 "Mutta israelilaiset huusivat Herraa, ja Herra herätti israelilaisille vapauttajan, joka heidät vapautti, Otnielin, Kenaan, Kaalebin nuoremman veljen, pojan."
        (Vrt. Tuom 3:15)

        Tuom 6:6–8 "Niin Israel joutui suureen kurjuuteen midianilaisten tähden; ja israelilaiset huusivat Herraa. Ja kun israelilaiset huusivat Herraa Midianin tähden,
        lähetti Herra israelilaisten luo profeetan, …"

        Tuom 16:28 "Silloin Simson huusi Herraa ja sanoi: 'Herra, Herra, muista minua ja vahvista minua ainoastaan tämä kerta, oi Jumala, niin että saisin filistealaisille yhdellä kertaa kostetuksi molemmat silmäni!'"

        1 Sam 7:8–9 "Ja israelilaiset sanoivat Samuelille: 'Älä kieltäydy huutamasta meidän puolestamme Herraa, meidän Jumalaamme, että hän pelastaisi meidät filistealaisten käsistä'. Niin Samuel otti imevän karitsan ja uhrasi sen polttouhriksi, kokonaisuhriksi, Herralle; ja Samuel huusi Herraa Israelin puolesta, ja Herra kuuli häntä."

        1 Sam 12:8–10 "Kun Jaakob oli tullut Egyptiin, huusivat teidän isänne Herraa, ja Herra lähetti Mooseksen ja Aaronin viemään teidän isänne pois Egyptistä ja sijoittamaan heidät tähän paikkaan. Mutta he unhottivat Herran, Jumalansa. Silloin hän myi heidät Siiseran, Haasorin sotapäällikön, käsiin ja filistealaisten käsiin ja Mooabin kuninkaan käsiin, ja nämä sotivat heitä vastaan. Niin he huusivat Herraa ja sanoivat: 'Me olemme syntiä tehneet, kun hylkäsimme Herran ja palvelimme baaleja ja astarteja; mutta vapauta nyt meidät vihollistemme käsistä, niin me palvelemme sinua'."

        1 Sam 12:18 "Ja Samuel huusi Herraa, ja Herra antoi ukkosenjylinän ja sateen sinä päivänä. Ja kaikki kansa pelkäsi suuresti Herraa ja Samuelia."

        1 Kun 17:20–22 "Ja hän (Elia) huusi Herraa ja sanoi: 'Herra, minun Jumalani, oletko tehnyt niin pahoin tätä leskeä kohtaan, jonka vieraana minä olen, että olet surmannut hänen poikansa?' Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: 'Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin'. Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin."

        2 Kun 20:11 "Silloin profeetta Jesaja huusi Herraa, ja hän antoi varjon Aahaan aurinkokellossa siirtyä takaisin kymmenen astetta, jotka se oli jo laskeutunut."

        Jes 55:6 "Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on."

        Ps 5:2 "Kuuntele huutoni ääntä, minun kuninkaani ja Jumalani, sillä sinua minä rukoilen."

        Ps 18:6 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa ja huusin avuksi Jumalaani; hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, ja minun huutoni hänen edessään kohosi hänen korviinsa."

        Ps 30:2 "Herra, minun Jumalani, sinua minä huusin, ja sinä paransit minut."

        Ps 86:5 "Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat."

        Jes 55:6 "Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on."

        Joel 2:32 "Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
        (vrt. Apt 2:21 ja Room 10:13)

        Enempää ei taida mahtua yhteen viestiin, mutta eiköhän tuo riittäne?


      • v.aari kirjoitti:

        Mikset kopioi tähän yksintein koko Vanhaa Testamenttia, niin tulisi konteksti selväksi?

        Poimitaanpa hiukan Jumalle huutamisia.

        1 Moos 4:26 "Ja myöskin Seetille syntyi poika, ja hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä."

        1 Moos 12:8 "(Abram) pystytti telttansa, niin että Beetel oli lännessä ja Ai idässä, ja hän rakensi sinne alttarin Herralle ja rakensi sinne alttarin Herralle ja huusi avuksi Herran nimeä."

        1 Moos 13:4 "…siihen paikkaan, johon hän ennen oli rakentanut alttarin; ja Abram huusi siinä avuksi Herran nimeä."

        1 Moos 21:33 "Ja Aabraham istutti tamariskipuun Beersebaan ja huusi siinä avuksi Herran, iankaikkisen Jumalan, nimeä."

        1 Moos 26:25 "Silloin hän (Iisak) rakensi sinne alttarin, huusi avuksi Herran nimeä ja pystytti sinne telttansa."

        2 Moos 15:25 "Mutta hän (Mooses) huusi Herran puoleen; ja Herra osoitti hänelle puun, jonka hän heitti veteen, ja vesi tuli makeaksi."

        2 Moos 17:4 "Niin Mooses huusi Herraa ja sanoi: 'Mitä minä teen tälle kansalle? Ei paljon puutu, että he kivittävät minut.'"

        2 Moos 22:23 "Sillä jos sinä sorrat heitä ja he huutavat minua avuksensa, niin minä totisesti kuulen heidän huutonsa,…"

        2 Moos 22:27 "Ja jos hän huutaa minua avukseen, kuulen minä häntä, sillä minä olen laupias."

        2 Moos 34:5 "Niin Herra astui alas pilvessä, ja Mooses asettui siellä hänen läheisyyteensä ja huusi Herran nimeä."

        4 Moos 12:13 "Silloin Mooses huusi Herran puoleen sanoen: 'Oi, Jumala! Paranna hänet!'"

        5 Moos 24:15 "Maksa hänelle hänen palkkansa samana päivänä, ennenkuin aurinko laskee, sillä hän on kurja ja halajaa palkkaansa - ettei hän huutaisi sinun tähtesi Herran puoleen ja ettet sinä joutuisi syyhyn."

        Tuom 3:9 "Mutta israelilaiset huusivat Herraa, ja Herra herätti israelilaisille vapauttajan, joka heidät vapautti, Otnielin, Kenaan, Kaalebin nuoremman veljen, pojan."
        (Vrt. Tuom 3:15)

        Tuom 6:6–8 "Niin Israel joutui suureen kurjuuteen midianilaisten tähden; ja israelilaiset huusivat Herraa. Ja kun israelilaiset huusivat Herraa Midianin tähden,
        lähetti Herra israelilaisten luo profeetan, …"

        Tuom 16:28 "Silloin Simson huusi Herraa ja sanoi: 'Herra, Herra, muista minua ja vahvista minua ainoastaan tämä kerta, oi Jumala, niin että saisin filistealaisille yhdellä kertaa kostetuksi molemmat silmäni!'"

        1 Sam 7:8–9 "Ja israelilaiset sanoivat Samuelille: 'Älä kieltäydy huutamasta meidän puolestamme Herraa, meidän Jumalaamme, että hän pelastaisi meidät filistealaisten käsistä'. Niin Samuel otti imevän karitsan ja uhrasi sen polttouhriksi, kokonaisuhriksi, Herralle; ja Samuel huusi Herraa Israelin puolesta, ja Herra kuuli häntä."

        1 Sam 12:8–10 "Kun Jaakob oli tullut Egyptiin, huusivat teidän isänne Herraa, ja Herra lähetti Mooseksen ja Aaronin viemään teidän isänne pois Egyptistä ja sijoittamaan heidät tähän paikkaan. Mutta he unhottivat Herran, Jumalansa. Silloin hän myi heidät Siiseran, Haasorin sotapäällikön, käsiin ja filistealaisten käsiin ja Mooabin kuninkaan käsiin, ja nämä sotivat heitä vastaan. Niin he huusivat Herraa ja sanoivat: 'Me olemme syntiä tehneet, kun hylkäsimme Herran ja palvelimme baaleja ja astarteja; mutta vapauta nyt meidät vihollistemme käsistä, niin me palvelemme sinua'."

        1 Sam 12:18 "Ja Samuel huusi Herraa, ja Herra antoi ukkosenjylinän ja sateen sinä päivänä. Ja kaikki kansa pelkäsi suuresti Herraa ja Samuelia."

        1 Kun 17:20–22 "Ja hän (Elia) huusi Herraa ja sanoi: 'Herra, minun Jumalani, oletko tehnyt niin pahoin tätä leskeä kohtaan, jonka vieraana minä olen, että olet surmannut hänen poikansa?' Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: 'Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin'. Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin."

        2 Kun 20:11 "Silloin profeetta Jesaja huusi Herraa, ja hän antoi varjon Aahaan aurinkokellossa siirtyä takaisin kymmenen astetta, jotka se oli jo laskeutunut."

        Jes 55:6 "Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on."

        Ps 5:2 "Kuuntele huutoni ääntä, minun kuninkaani ja Jumalani, sillä sinua minä rukoilen."

        Ps 18:6 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa ja huusin avuksi Jumalaani; hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, ja minun huutoni hänen edessään kohosi hänen korviinsa."

        Ps 30:2 "Herra, minun Jumalani, sinua minä huusin, ja sinä paransit minut."

        Ps 86:5 "Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat."

        Jes 55:6 "Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on."

        Joel 2:32 "Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
        (vrt. Apt 2:21 ja Room 10:13)

        Enempää ei taida mahtua yhteen viestiin, mutta eiköhän tuo riittäne?

        Edellisen viestin alussa oli tahaton virhe: Jumalalle eikä Jumalle. Pahoittelen.


    • Yksi-usko

      Raamatun Jumala pysyy samana mutta tiede muuttuu jatkuvasti. En ota kantaa muihin jumaliin.

      • näin.se.vain.on

        Raamatun jumalat ovat kaikki kuolleita epäjumalia. Jahve, ihmisen poika ja kaikki ne muut.


      • Oikeastihan asia on niin, että emme tiedä, pysyykö Raamatun Jumala samana. Vai onko joku teistä pystynyt henkilökohtaisesti tarkistamaan asian? Ainakin Vanhan testamentin Jumala on kovin erilainen kuin Uuden testamentin Jumala.

        Raamattu pysyy nykyään kohtalaisen hyvin samana, mutta se on ennen nykyiseen asuunsa päätymistä muuttunut paljonkin.

        Kaikki kirjat pysyvät samoina – mitä nyt paperi kellastuu ja haurastuu. Ja tämä koskee aivan tasapuolisesti sekä viisautta että hölynpölyä.

        Tiede muuttuu siksi, että tieto lisääntyy ja tarkentuu. Ja se tiedetään jo aivan varmasti, että muutoksia ja uusia parempia teorioita tarvitaan edelleen.

        Muuttuvuus ei ole tieteen tapauksessa merkki epäluotettavuudesta, koska tiede ei väitä tavoittaneensa lopullista totuutta. Päinvastoin, kaikki teoriat ovat vapaasti pommitettavissa nurin. Se on upea tapa hankkia mahdollisimman todenmukaista tietoa.


    • iloinen_naurajaa

      Kjäh kjäh kjääääääää....!!! :-)

      Fysiikan lakeja ei tiede tunne vieläkään, vaan fysiikan kokonaiskuva on keskenään yhteensopimattomien teorioiden varassa. "Theory of everything" on fysiikassa yhä työn alla ja näin voi olla pitkäänkin.

      • iloinen_naurajaa

        On myös epävarmaa onko esim. Einsteinin gravitaation teoria oikea. Newtonin teorian uskottiin pitkään olevan oikein, koska paikalliset havainnot tuntuivat tukevan sitä. Nyt kaikki fyysikkojen empiiriset havainnot ovat sopusoinnussa Einsteinin teorian kanssa. Toistaiseksi.

        Mutta emme voi tietää mitä tapahtuu toisella puolella universumia, koska emme voi havainnoida sitä. Emmekä voi tietää sitä alkaako Einsteinin teoria murentua ensi viikolla. On täysin mahdollista, että Einsteinin teoria olisi vain osa isompaa kokonaisuutta, jota ei vielä tunneta.


      • iloinen_naurajaa
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

        On myös epävarmaa onko esim. Einsteinin gravitaation teoria oikea. Newtonin teorian uskottiin pitkään olevan oikein, koska paikalliset havainnot tuntuivat tukevan sitä. Nyt kaikki fyysikkojen empiiriset havainnot ovat sopusoinnussa Einsteinin teorian kanssa. Toistaiseksi.

        Mutta emme voi tietää mitä tapahtuu toisella puolella universumia, koska emme voi havainnoida sitä. Emmekä voi tietää sitä alkaako Einsteinin teoria murentua ensi viikolla. On täysin mahdollista, että Einsteinin teoria olisi vain osa isompaa kokonaisuutta, jota ei vielä tunneta.

        Fysiikka ei myöskään ole pystynyt selvittämään materian ja antimaterian välistä suhdetta eli emme tunne universumin perusrakennettakaan. Vasta viikko tai kaksi sitten joku suomalainen tutkija, ehkä Cernistä, selitti, että materian ja antimaterian on oletettu olevan rakenteeltaan symmetristä ts. toistensa peilikuvia. Mutta viime aikaisten havaintojen mukaan näin ei välttämättä olekaan.

        On tiedeuskovaisuutta uskoa fysiikan tämänhetkisten tietojen olevan niin luotettavia, että voisimme tietää miten universumi sai alkunsa. Fysiikan maailma on niin mielikuvituksellinen, että vaihtoehtoisten universumien mahdollisuuskin on otettava tosissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1809
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1187
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      73
      1083
    4. 45
      1075
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      949
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      939
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      880
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      833
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      818
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      35
      779
    Aihe