Aihe

Jeesuksen jumaluus

Alex-reg

Toisella palstalla oli keskustelua siitä, että Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus olisi sanonut itseään Jumalaksi ("Minä olen...").
Kyseelyistäni huolimatta en saanut kunnon vastausta siihen missä näin olisi sanottu.

Onko Raamatussa missään kohtaa sanottu, että Jeesus olisi Jumala?
Saisinko suoran lainauksen Raamatusta?

14

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MEläjä

      Eikö Jeesus sanonut 'Minä olen Tie, Totuus ja Elämä' ja jumaluudesta 'Isä on minua suurempi'?
      'Älkää minua kiittäkö, kiittäkää sitä joka minut lähetti'?

      • Alex-reg

        Saisiko suoran lainauksen Raamatusta?


    • alfa123om22

      Egyptin faaraot ja Rooman keisarit aikoinaan vaativat itselleen Jumalan asemaa tai kunnioitusta. Tänä päivänä on islamin lahko suufilaisuus, jossa myös on pyrkimyksiä samaan suuntaan.

      Se perustuu Filadephian seurakunnan saamaan siunaukseen Ilmestyksessä. Minä laitan Saatanan synagogan tulemaan ja polvistumaan sinun edessäsi.

      On niitä maan päällä useita, jotka ovat saaneet kunniaa, joka kuuluu Jumalalle. Mutta muut seurakunnat eivät Filadephian osaa sietäneet täysin. Vaikka Tyatiralla ja Laodikealla oli yhtä suuret siunaukset. Ja Rooma, joka pyrki ylivaltaan oli pakotettu luomaan opin Jeesuksen jumaluudesta.

      Tuo on historian saatossa kertynyt virhearvio, jonka ratkaisuksi Jumala antoi Koraanin ja islamin.

      Jopa tässä Danielin kirjan kohdassa on Ihmisen kaltaisen kanssa istuimella istuva IKIAIKAINEN:

      9. Kun minä sitä katselin, istuimet asetettiin paikoilleen, ja Ikiaikainen istuutui. Hänen pukunsa oli valkea kuin lumi ja hänen hiuksensa ja partansa kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta. 10. Hänen luotaan lähti liikkeelle tulinen virta. Tuhannet ja taas tuhannet palvelivat häntä, miljoonat seisoivat odottaen hänen edessään. Oikeus asettui istumaan, ja kirjat avattiin.

      11. Minun yhä katsellessani se eläin surmattiin niiden suurien sanojen vuoksi, jotka sarvi oli puhunut, ja sen ruumis tuhottiin, heitettiin roihuavaan tuleen. 12. Myös muilta eläimiltä riistettiin valta, mutta niiden annettiin jäädä eloon määrähetkeensä saakka.

      13. Yhä minä katselin yöllisiä näkyjä ja näin, miten taivaan pilvien keskellä tuli eräs, näöltään kuin ihminen.* Hän saapui Ikiaikaisen luo. Hänet saatettiin Ikiaikaisen eteen, 14. ja hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.

      Ei ole olemassa muuta Jumalaa kuin Jumala ja Muhammed on hänen lähettiläänsä.

    • jarinhotelli

      Kristus pukeutui ihmisluontoon tavoittaakseen ihmiskunnan paremmin. Maailman pelastaminen tarvitsi jumaluutta, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Jumalan Poika tuli ihmiseksi toimiakseen välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä.

      Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Johannes sanoo (Joh 1:1-14) "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala. (Kol 1: 17, Miik 5: 1) Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen (Matt 3: 17) sekä Jumalaksi. (Hepr 1 :4-8) Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat. (Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16) Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas." (Jes 9:5)

      - Enkelit kumartavat Jeesusta (Hepr 1 :4-6)

      - Enkeleillekään ei saanut osoittaa jumalallista kunnioitusta, mutta Jeesus hyväksyi tällaisen kunnioituksen itseään kohtaan. (Matt 28: 17-18), Ilm 19:10)

      - Jeesuksen yksi nimistä "Immanuel" merkitsee "Jumala on kanssamme." (Matt 1 :23)

      - UT:ssä Häntä kutsutaan kuten Jumalaa "Herraksi." (Matt 3:3)

      - Tuomas joka epäili, tunnusti "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28)

      - Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt 28:18)

      - Kaikki ihmiset ovat Hänen vallassaan ja Hän voi antaa ikuisen elämän (Joh 17:2)

      - Häneltä kaikki viisaus (Kol 2:3)

      - Jeesus Kristus on ikuinen (Hepr 13:8)

      - Jeesus on Jumalan Pyhä ( Mark 1 :24, Luuk 1 :35)

      - Hänen on valta ja rauha loputon valtakunnassaan. (Jes 9:6)

      - Jeesus pitää kaiken koossa (Kol 1: 17)

      - Jeesuksella on oikeus antaa synnit anteeksi. (Matt 9:6, Mark 2:5-7)

      - Hän joka herättää kuolleista on Jeesus Kristus. (Joh 5:28-29, I1m 1:17-18)

      Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu?

      Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl (8:22) ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebrean "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä.

      Tämä kuvaus Jeesuksesta on siten kuvainnollinen esitys, eikä Häntä mainita tässä nimeltä. Siksi onkin perustettava muille selvemmille Raamatun kohdille mm. mitä edellä on esitetty.

      Jos kissa synnyttää pennun syntyy kissanpentu. Samoin käy koiranpennun kanssa. Jos ihminen synnyttää lapsen tulee siitäkin ihminen.
      Samoin luonnollisesti voimme ajatella että Jumalan Poika on tietysti Jumala. Jeesuksen tunnistaa käytännössä rakkaudesta (1 Joh 4:16-18, Ef 3:19, 2 Joh 3) uskosta (Gal 5:6, Hebr 11:1, Ilm 13:10, ja toivosta. (Room 5:2, 15:4,13, 1 Kor 13:13, 1 Tess 5:8, 1 Piet 1:21)

      Jeesus on Ylipappi.
      Telttamajan palveluksen aikaan (hebr 9) ylipappi vertauskuvasi Jeesusta Kristusta oikeassa pyhäkössä. Hebr 8:1-2, 2:17-18, 3:14-16, 5:6-10, 7:15-28, 10:16-17,21.

      Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tunnustaa "Jeesus Kristus on Herra." Kaikkien on polvistuttava. Jeesukselle Kristukselle kuuluu jumalallinen kunnioitus. (Fil 2:9-11, 2 Tim 4:18, Hepr 13:21)

      "Niin pysyvät nämä kolme: Usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus." (1 Kor 13:13)

      Ylistetty olkoon Isä Kaikkivaltias ja Jeesus Kristus, Herra.

      Yst.t. Jarinhotelli

    • jarinhotelli

      Lisäys; >>

      Hänen jumalalliset ominaisuutensa;
      Kristuksen ominaisuudet ovat jumaluudelle kuuluvia. Hän on kaikkivoipa. Hän sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä" (Matt. 28:18; Joh. 17:2).

      Hän on kaikkitietävä;
      Hänessä, Paavali kirjoittaa, "kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä" (Kol. 2: 3).

      Jeesus vakuuttaa;
      "Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti" (Matt. 28:20), ja edelleen; "Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään" (Matt. 18:20). Vaikka hän jumaluutensa puolesta luonnollisesti on kaikkialla läsnäoleva, ihmiseksi tullut Kristus on vapaaehtoisesti rajoittanut itseään tässä suhteessa. Hän on valinnut olla kaikkialla läsnä Pyhän Hengen työn kautta (Joh. 14:16-18).

      Heprealaiskirjeessä korostetaan Jeesuksen muuttumattomuutta;
      "Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja ikuisesti" (Hepr. 13:8).

      Niin kuin Isä, niin hänkin on "elämän lähde" (Joh. 5:26). Johannes todisti Jeesuksesta: "Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo" (Joh. 1:4). Kristuksen julistus "Minä olen ylösnousemus ja elämä" (Joh. 11:25) vahvisti sen tosiasian, että hänessä on "alkuperäinen elämä, joka ei ole muualta saatu tai jostakin muusta johtuva". *6

      Pyhyys on osa hänen luontoaan;
      Ilmoittaessaan Jeesuksen syntymästä enkeli sanoi Marialle: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi" (Luuk. 1:35). Nähdessään Jeesuksen saastaisen hengen vallassa ollut mies huusi: "Minä tiedän, kuka sinä olet, Jumalan Pyhä!" (Mark. 1:24).

      Hän on rakkaus;
      "Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden", Johannes kirjoitti, "että Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme" (1. Joh. 3:16).

      Hän on iankaikkinen;
      Jesaja käyttää hänestä nimitystä "Iankaikkinen Isä" (Jes. 9:5). Miika sanoo, että "hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana" (Miika 5:1). Paavali kirjoitti Kristuksesta, että "hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta" (Kol. 1:17), ja Johannes vakuuttaa: "Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä" (Joh. 1:2,3). *7

      Hänen jumalalliset kykynsä ja oikeutensa;
      Jumalan tekojen ilmaistaan olevan myös Jeesuksen tekoja. Hänen osoitetaan olevan sekä luoja (Joh. 1:3; Kol. 1:16) että kaiken ylläpitäjä - "Hän pitää kaiken koossa" (Kol. 1:17; Hepr. 1:3). Hänen äänensä voimasta kuolleet nousevat haudoista (Joh. 5:28,29) ja hän on tuomitseva maailman ajan lopussa (Matt. 25:31,32). Hänellä on valta antaa syntejä anteeksi (Matt. 9:6; Mark. 2:5-7).

      Hänen jumalalliset nimensä;
      Jeesuksen nimet paljastavat hänen jumalallisen luontonsa. Immanuel merkitsee "Jumala on meidän kanssamme" (Matt. 1:23). Sekä uskovat että pahat henget puhuttelivat häntä Jumalan Pojaksi (Mark. 1:1; Matt. 8:29; vrt. Mark. 5:7). Vanhan testamentin pyhää Jumalan nimeä Jahvea sovelletaan Jeesukseen. Matteus käytti profeetta Jesajan sanoja (40:3). "Raivatkaa Herralle tie" kuvatessaan valmistautumista Kristuksen toimintaa varten (Matt. 3:3). Johannes samasti Jeesuksen valtaistuimellaan istuvaan Herraan Sebaotiin (Jes. 6:1,3; Joh. 12:41).

      Hänen jumaluutensa tunnustettiin;
      Johannes kuvasi Jeesusta jumalallisena Sanana, joka "tuli lihaksi" (Joh. 1:1,14). Tuomas tunnusti ylösnousseen Kristuksen Herrakseen ja Jumalakseen (Joh. 20:28). Paavali viittasi Kristukseen olentona, "joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala" (Room. 9:5), ja Heprealaiskirjeessä häntä puhutellaan Jumalana ja Herrana, joka on laskenut maan perustukset (Hepr. 1:8,10).

      Hänen henkilökohtainen todistuksensa;
      Jeesus itse ilmaisi olevansa yhtä Jumalan kanssa. Hän käytti itsestään nimitystä "Minä olen" (Joh. 8:58), jota nimitystä Jumala käytti itsestään Vanhassa testamentissa. Jumala oli hänelle oma Isä eikä vain meidän Isämme (Joh. 20:17). Kun hän sanoi "Minä ja Isä olemme yhtä" (Joh. 10:30), hän esitti väitteen, jonka mukaan hän oli "yhtä olemusta" Isän kanssa, "ja ominaisuuksiltaan samankaltainen".

      Jatkan vielä alla; >>>

    • jarinhotelli

      Jatkoa edelliseeni >>

      Hän on yhdenvertainen Jumalan kanssa;
      Hänen yhdenvertaisuutensa Isän Jumalan kanssa ilmenee kastekäskyssä (Matt. 28:19), apostolisessa siunauksessa (2. Kor. 13:13), hänen jäähyväissanoissaan (Joh. 14-16) ja Paavalin esityksessä hengellisistä lahjoista (1. Kor. 12:4-6). Raamatun mukaan Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily ja "hänen olemuksensa kuva" (Hepr. 1:3). Kun Jeesusta pyydettiin näyttämään Isä Jumala, hän vastasi: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän" (Joh. 14:9).

      Häntä palvotaan ja kumarretaan niin kuin Jumalaa;
      Jeesuksen opetuslapset "kumarsivat häntä" (Matt. 28: 17). Hänestä sanotaan: "Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä" (Hepr. 1:6). Paavali kirjoitti, että "Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava - - ja jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: 'Jeesus Kristus on Herra'" (Fil. 2:10,11). Kristukselle kuten Isälle Jumalallekin osoitetaan kunniaa "aina ja ikuisesti" (2. Tim. 4:18; Hepr. 13:21; vrt. 2. Piet. 3:18).

      Hänen jumalallinen luontonsa on välttämättömyys;
      Kristus sovitti ihmiskunnan Jumalan kanssa. Ihmiset tarvitsivat täydellisen ilmoituksen Jumalan luonteesta voidakseen päästä henkilökohtaiseen suhteeseen hänen kanssaan. Kristus täytti tämän tarpeen ilmaisemalla Jumalan kirkkauden (Joh. 1:14). "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet" (Joh. 1:18; vrt. 17:6). Jeesus todisti: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän" (Joh. 14:9).

      Täydellisessä riippuvuussuhteessa Isäänsä (Joh. 5:30) Kristus käytti jumalallista voimaa ilmaistakseen Jumalan rakkautta. Jumalallisella voimalla hän ilmoitti itsensä rakastavana Vapahtajana, jonka Isä oli lähettänyt parantamaan, uudistamaan ja antamaan syntejä anteeksi (Luuk. 6:19; Joh. 2:11; 5:1-15,36; 11:41-45; 14:11; 8:3-11). Milloinkaan hän ei kuitenkaan tehnyt ihmettä välttyäkseen henkilökohtaisilta vaikeuksilta tai kärsimyksiltä, joita muut ihmiset joutuisivat kokemaan, mikäli joutuisivat samankaltaisiin olosuhteisiin.

      Jeesus Kristus on yhtä Isä Jumalan kanssa, "yhtä luonnoltaan, luonteeltaan ja aikomuksiltaan".

      Yst. t. Jarinhotelli

    • ccvtty67

      Isä Jumala on suurin.Jeesus hänen poikansa.Tuo lukee monessa kohtaa Raamatussa.Kolminaisuusoppi on harhaoppi.Eikä pyhä henki ole persoona vaan Jumalan vaikuttava voima.

      • wind-

        Pyhä Henki on Jumalan Henki ja siksi se erotetaan, koska se on ihmiskuntaan vaikuttava voima, aivan kuten elämän voima omassa kehossamme joka hengittää. Totta kai pyhitämme omankin henkemme
        joka vetää kokoajan happea keuhkoihin, mutta on rajallinen. Pyhä Henki on armottoman ikuinen ja loputon Henki, joka varjelee ihmiskuntaa niin kauan kuin elämää sikiää maapallolla. Jeesus Kristus tuli ihmiseksi ja on osa kolminaisuutta, koska täytyy olla vankka todistus Jumalasta ja ihmisenä eläminen on sitä. Ei ole mitään järkiperäistä syytä valehdella ja esittää jotain "roolia" ja kaikkien Jeesuksen opetuksien jälkeen voimme olla vakuuttuneita siitä että Jumalan takuut on voimassa ja Jeesus elää. Aivan kuten aurinko ja säteily.


    • Selkeyttä

      Tuskin on kohtaa, jossa Jeesus sanoo olevansa Jumala, mutta näin sanotaan:
      Johanneksen evankeliumin alussa:

      1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
      2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
      3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
      4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. [Joh. 5:26; 1. Joh. 1:2 | Joh. 3:19, Joh. 8:12, Joh. 9:5, Joh. 12:35,46]
      5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
      6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. [Mark. 11:30]
      7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen.
      8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
      9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
      10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
      11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
      12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. [Room. 8:15; Gal. 3:26, Gal. 4:5,6; Ef. 1:5; 1. Joh. 3:1]
      13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. [Joh. 3:5; Jaak. 1:18; 1. Piet. 1:23; 1. Joh. 5:4]
      14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11+ | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]
      15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."
      ...
      Jumala -sanalla on useita merkityksiä. Kaikki jumaluuden jäsenet ovat Jumalia isolla alkukirjaimella. Me ihmiset olemme Raamatun mukaan jumalia:
      Joh. 10:34
      Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]

    • "Jeesuksen jumaluus "

      Jee Suksen
      Juma Luus

    • eräs-toinen

      Meillä on vain yksi Jumala, joka on meidän taivaallinen isämme ja Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä. Tämä sanotaan suoraan monessa eri Raamatun kohdassa. (Joh 5:44; 17:3; 20:17; Mark. 12:28-34; Matt 6:6ss.; Apt 4:24-31;17:22-31; 1Kor 8:4-6; Efe 4:4-6; Room 16:25-27; 1Piet 5:10-11; Jda 1:24-25; Ilm 4:8-11; Jes 42:1-8; 5Moos 6:4-9; 5:35,39 jne.) Raamatun mukaan isän rinnalla ei ole ketään hänen kanssaan tasa-arvoisena Jumalana, joten kolmiyhteisen jumalan oppi on Raamatun kirjoitusten ilmoittamaa yhtä ainoaa Herraa Jumalaa Kaikkivaltiasta ja kaiken luojaa vastaan. Monet kumoavat Raamatulla Raamatun tulkitessaan sitä väärin ja väittämällä Jumalaa kolmiyhteiseksi Isäksi ja Pojaksi ja Pyhäksi Hengeksi.

      Tuolla on tarkempia viittauksia Raamatun ilmoitukseen:

      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/

      • eräs-toinen

        Raamatussa on selviä kohtia, jotka on helppo ymmärtää ilman erehtymisen ja virhetulkinnan vaaraa. Sitten siellä on epäselviä kohtia, jotka on helppo ymmärtää väärin ja tulkita virheellisesti. Juuri näitä vaikeatajuisia ja moniselitteisiä kohtia on käytetty kolmiyhteisen jumalan opin tukena, niin että samalla on kumottu selvät ja enemmistönä olevat kohdat, joiden mukaan Jeesuksen isä on yksin se yksi ainoa Jumala, joka on kaiken luoja ja kaikkivaltias. Laitan tähän niitä kohtia, jotta lukija saa selvemmän kuvan siitä, mitä Raamatussa tästä asiasta on kirjoitettu sanojen ja sanoman alkuperäisen merkityksen mukaan.

        Johanneksen evankeliumi:
        5:43 Minä olen tullut isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
        5:44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
        17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen kristuksen.

        1.Korinttolaiskirje:
        8:4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja että ei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
        8:5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
        8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi herra, Jeesus kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

        Efesolaiskirje:
        4:4 yksi ruumis ja yksi (pyhä) henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
        4:5 yksi herra (Jeesus), yksi usko, yksi kaste;
        4:6 yksi Jumala ja kaikkien isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

        Markuksen evankeliumi:
        12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: ”Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?”
        12:29 Jeesus vastasi: ”Ensimmäinen on tämä: ’Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
        12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.’
        12:31 Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’ Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä.”
        12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: ”Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
        12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niin kuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit.”
        12:34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: ”Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta.” Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.

        Mikään Raamatun kohta ei voi kumota sitä tosiasiaa, että isä on yksin se yksi ainoa Jumala, josta Jeesus ja apostolit näissä kohdissa puhuvat. Kun sanotaan, että Jumala on kolmiyhteinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki, niin silloin kumotaan nämä selvät kohdat, joiden mukaan Isä on yksin se yksi ainoa Jumala, jonka Jeesus on meille ilmoittanut. (Joh 1:17; Matt 11:27)


      • eräs-toinen

        Kun Raamatussa on käytetty sanaa "Jumala" kaikkivaltiaasta kaiken luojasta, niin sillä sanalla tarkoitetaan käytännössä poikkeuksetta "isää" (Jeesuksen kristuksen isää ja meidän taivaallista isäämme). Jokaiseen sellaiseen kohtaan voidaan korvata sana "Jumala" sanalla "isä" sanoman siitä muuttumatta, mutta sitä ei voida korvata sanalla "Kristus" tai "Isä ja Poika ja Pyhä Henki" sanoman muuttumatta. Tämä todistaa vahvasti sen puolesta, että isä on todellakin yksin se yksi ainoa Jumala, josta profeetat, Jeesus ja apostolit ovat meille puhuneet.


      • kunhanTuumiskelen
        eräs-toinen kirjoitti:

        Kun Raamatussa on käytetty sanaa "Jumala" kaikkivaltiaasta kaiken luojasta, niin sillä sanalla tarkoitetaan käytännössä poikkeuksetta "isää" (Jeesuksen kristuksen isää ja meidän taivaallista isäämme). Jokaiseen sellaiseen kohtaan voidaan korvata sana "Jumala" sanalla "isä" sanoman siitä muuttumatta, mutta sitä ei voida korvata sanalla "Kristus" tai "Isä ja Poika ja Pyhä Henki" sanoman muuttumatta. Tämä todistaa vahvasti sen puolesta, että isä on todellakin yksin se yksi ainoa Jumala, josta profeetat, Jeesus ja apostolit ovat meille puhuneet.

        olethan varmaan tietoinen että ensimmäisistä ensimmäisiä merkintöjä käsiteestä Jumala on kirjoitettu samoilla kirjainmerkeillä kuten lähde.
        Lähde=Jumala
        Tämä olisi reilumpaa kun ei esiinny sukupuolta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      10015
    2. Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku

      "Petteri Orpon joukkueen epäonni jatkuu – Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku". https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/0c6c716d-c8eb-4c01-aaf7-3626832
      Maailman menoa
      82
      3481