Petri Paavola tehtailee taas omia arvauksiaan uusimmassa kirjoituksessaan. Hän on päätellyt, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana. Hän on viitannut pappisvuoroihin, mutta hänen laskelmansa ei ole tarkka. Paavolan selitys ei täytä tieteellisen tutkimuksen vähimmäisvaatimuksia ja hänen väitteissä on aukkoja. Siinä Petri Paavola on oikeassa, ettei Jeesus ole syntynyt talvella joulukuussa, mutta Paavolan perusteet lehtimajajuhlan kohtaa ovat hänen omia arvailuja, koska hänellä ei ole tarkkaa perustelua asiaan.
Petri Paavola ei ota huomioon sitä, että lehtimajanjuhlaa edeltää suurten sovitusten päivä, joka on vielä pyhempi juhla kuin lehtimajanjuhla. Tätä edeltää pasuunansoiton juhla. Nämä juhlat ovat kaikki samassa kuussa. Paavola arvio pappisvuoroista ja Marian raskauden kestosta ei anna täsmällistä vastausta, mihin juhlaan Jeesuksen syntymä osuisi. Pekka Sartola on kerran todennut, että pappisvuoroista laskettuna syntymäaika olisi joko pasuunan soiton juhla tai suurten sovitusten päivä.
Lehtimajajuhla on merkittävä juhla, jolloin israelilaiset kokoontuivat Jerusalemiin. Mutta Paavola ei ole pystynyt näyttämään mitään Raamatun jaetta, joka kertoisi Jeesuksen syntyneen silloin. Pasuunan soiton juhla on ollut Israelin kansan uusi vuosi ja heidän perimätiedon mukaan maailman luomisen päivä, mitä Raamattu ei kuitenkaan kerro.
Jos lähdetään spekuloimaan juhlilla, niin eräät teologit ovat päätelleet lehtimajajuhlan olevan Jeesuksen toisen tulemuksen juhla, mutta Raamattu opettaa sen, ettei tulemuksen ajankohtaa tiedä kukaan muu, kuin Isä taivaassa.
Olkaa tarkkana Petri Paavolan kanssa. Hän viljelee koko ajan harhaoppeja. Jeesuksen syntymäpäivä voi olla pappisvuoroista laskien kaikki kolme syksyn juhla-aikaa samassa kuussa, joista lehtimajanjuhla on yksi, joka ei ole edes todennäköisin aika pappisvuoroista laskettuna.
Petri Paavola harhaoppi Jeesuksen syntymäpäivästä
29
407
Vastaukset
- ELL.O
Petri Paavolan kömmähdyksiin tuli taas yksi sivu lisää. Tässä keskustelussa on pitkä luettelo aiemmista mokista.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14132055/onko-petri-paavola-todella-ovela-eksyttaja - M.O..T
Jeesuksen tarkka syntymäpäivä on kirjattu Ilmestyskirjan 12:1,2 jakeisiin. Siinä on kuvattu taivaankappaleiden kuvalla Jeesuksen syntymäpäivä, mikä oli juutalaisten tapa käyttää kalenteria.
Jeesus syntyi Rosh Hashanah (pasuunansoiton) juhlan aikana 11.9.3 eKr.
http://juchre.org/nor/12date.htm
http://www.theopenscroll.com/when_jesus_was_born.htm
Tämä asia on ollut pitkään esillä eri Raamatun kommentaareissa. Suomalainen rovasti Risto Heikkilä on kirjoittanut tästä asiasta myös omissa kirjoissaan. - saviseutulainen
No jo oli "harhaoppia" kerrakseen mitä Petri Paavola tällä kertaa opetti.
Käsittääkseni on kyse pikemminkin näkemyksestä/näkemyseroista kuin harhaopista.
Paavola voi olla yhtä hyvin oikeassa kuin Sartola tai kuka muu hyvänsä "oikeaoppinen".
Hyökätkää Petri Paavolan kimppuun silloin, kun kykenette eksaktisti näyttämään Raamatun sanaan tiukasti nojaten, että hän opettaa harhaoppia.
Täällä leimataan eksytykseksi ja harhaopiksi kaikki mitä Petri Paavola kirjoittaa.- M.O..T
Paavola on liittänyt lehtimajajuhlan Jeesuksen syntymäpäivää ja sen esikuvallisuuteen. Koska Jeesus ei syntynyt lehtimajajuhlan aikana, niin silloin Paavolan kirjoitus on harhaoppinen. Jeesus on syntynyt pasuunansoiton juhlan aikana, kuten Raamattu ilmoittaa Ilm 12:1,2:
http://www.theopenscroll.com/when_jesus_was_born.htm - M.O..T
M.O..T kirjoitti:
Paavola on liittänyt lehtimajajuhlan Jeesuksen syntymäpäivää ja sen esikuvallisuuteen. Koska Jeesus ei syntynyt lehtimajajuhlan aikana, niin silloin Paavolan kirjoitus on harhaoppinen. Jeesus on syntynyt pasuunansoiton juhlan aikana, kuten Raamattu ilmoittaa Ilm 12:1,2:
http://www.theopenscroll.com/when_jesus_was_born.htmTässä parempi lähde: http://juchre.org/nor/12date.htm
- lopullinentotuus
Amen totuus Jeesuksen syntymästä on lehtimajanjuhlassa.
- Ulkosuomalainen1
Kukaan ei voi olla varma, milloin Jeesus todella syntyi.
Tälläinen on turhaa paskan jauhamista.
Totta on, että Petri Paavola on todellinen paskan jauhaja, ei mikään muu.
Turha aihe. Me emme tiedä Jeesuksen syntymäpäivää. Edes teloituksen ajankohta ei ole varma.
Aivan turha aihe. Roomalaisille historiankirjoittajille koko tapaus Jeesus oli merkityksetön eikä ilmeisesti juutalaisillekaan koska ajankohtia eikä tapahtumien kulkua kukaan autenttisesti koskaan kirjannut muuta kuin vasta vuosien ja vuosikymmenten päästä.
Tässä on todella hyvä esimerkki siitä, kun Raamattua luetaan sanatarkasti. Jos sitä erehtyy pitämään tarkkana historian teoksena, alkaa loputon vääntö siitä, kuka on eniten "oikea oppinen".
- evlut101
mummomuori kirjoitti:
Tässä on todella hyvä esimerkki siitä, kun Raamattua luetaan sanatarkasti. Jos sitä erehtyy pitämään tarkkana historian teoksena, alkaa loputon vääntö siitä, kuka on eniten "oikea oppinen".
Periaattessa samaa mieltä, mutta mielestäni Jeesuksen tarkka syntymäaika ei ole niin oleellinen kysymys kun vaikka pelastuskysymys. On yksityiskohtia, joita voidaan aina väännellä ja käännellä, mutta on myös asioita, jotka on melko selvään sanottu Raamatussa.
Raamatun tulkintaan ja kristinuskoon liittyy monenlaisia lähestymistapoja. Myös ne tavat, jotka kiistävät Raamatun arvovallan johtaa ongelmiin. Usein epäraamatullisuus johtaa esimerkiksi henkilönpalvontaan ja siihen, että joku karismaatikko määrittelee sen mitä on kristinusko ja Jumalan tahto. Sen jälkeen hän voi käyttää sitä epämoraalisiin tarkoituksiin. - Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Tässä on todella hyvä esimerkki siitä, kun Raamattua luetaan sanatarkasti. Jos sitä erehtyy pitämään tarkkana historian teoksena, alkaa loputon vääntö siitä, kuka on eniten "oikea oppinen".
Sinäkin luet Raamattua sanatarkasti postaamalla jakeita, jotka odotat luettavan juuri niin kuin siinä lukee.
Myös liberaalikko voi määritellä sen mitä on kristinusko ja Jumalan tahto.
- ihmettelen.vain
Paavola on uskonnollinen sekopää, täys-hihhuli. Miksi siis edes pohtia vakavissaan hänen sanomisiaan?
- bybvyhij
7 vuoden vale se on kristityillä. Jeesuksen syntymä vuotta piti siirtää jotta se todellinen Jeesuksen tappaja "mafia" ei paljastuisi!
- Anonyymi
"7 vuoden vale se on kristityillä. Jeesuksen syntymä vuotta piti siirtää jotta se todellinen Jeesuksen tappaja "mafia" ei paljastuisi!"
1. Mikä tuo todellinen Jeesuksen tappaja "mafia" sitten oli ?
ja
2. Millä tavalla Jeesuksen syntymävuoden siirtäminen 7 vuodella auttoi salaamaan sen tiedon, mikä tuo mafia oli ?
- lehtimajanjuhlilla
Amen kiitos Jeesuksen syntymän ajankohdan totuudesta.
- tarkkasihti
https://www.youtube.com/watch?v=QNPJUtJVKJc
Olkaa nyt tarkkana. - päivääeitiedetä
Sakaria palveli Abian pappis osastossa ja tämä osasto oli kahdeksas kahdestakymmenestä neljästä eli oli vuorossa siinä tammus-kuun loppupuolella lakettuna nisan-kuusta. Vuoro siis osui meidän kalenterissamme heinäkuulle. Kun tämän kuun jälkeen lasketaan ensin kuusi Elisabetin raskauskuukautta ja sitten yhdeksän Marian raskauskuukautta tulee tisri/etam-kuun loppupuoli eli meidän kalenterissamme lokakuu jota voidaan pitää Jeesuksen syntymä kuukautena, mutta tarkkaa syntymäpäivää emme pysty Raamatunkaan perusteella tietämään. Tiedämme vain että Joosefin ja Marian pariskunta synnytti lapsensa oleskeltuaan Betlehemisdä jo päiviä, ja Jeesus syntyi eläinsuojaan isäntäväen asuintilassa sillä talon yläsalissa ei ollut tilaa synnytykselle. Eläimiä näet yleensä säilytettiin samassatilassa jossa ihmiset asuivat. Jotkut tieteilijät ovalisäksi laskeneet tähtien liikkeiden perusteella että Jeesus syntyi joskus vuosien 4-2 eaa, jolloin Venus (kointähti) ja Jupiter (jaakobintähti) olivat kahdesti linjassa leijonan tähdistössä (kuninkaan tähtikuvio). Nyt teille tulee mieleen että mites sitten se verollepano vuonna 6 jaa, no oikeastaan koineenkreikaksi kirjoitettu Luukas ei puhu alunperin lainkaan verotuksesta vaan rekisteröitymisestä, ihmisten oli mentävä kotikaupunkeihinsa listaamaan nimensä listaan. Sen tarkempaa ei evankeliumi kerro. Se kuitenkin tiedetään että saadakseen Rooman senaatilta "Pater Pariae" -arvinimen, vuonna 3 eaa keisari Augustus tarvitsi kaikkien valtakunnan asukkaiden antaman kuuliaisuusvalan kirjallisena senaatin vaatimuksesta. Senaatti kaiketi yritti hidastaa Augustuksen arvonnousua kaikintavoin ja lopulta Augustus lakkautti senaatin. Se kuitenkin johti siihen että Beetlehemiläinen puuseppä, jolle sittemmin annettiin nimeksi Joosef, joutui palaamaan Nasaretin pikkukylästä kotiinsa Betlehemiin raskaana olevan tuoreen ja nuoren vaimonsa kanssa. Jeesuksen tarkkaa syntymäpäivää ei kuitenkaan tiedetä, mutta varhaiskeskiajalla, kirkkoalkoi viettämään syntymän muistojuhlaa 25. joulukuuta. Sitäennen syntymää muistettiin yleensä loppiaisena, jota varhaiset kristityt pitivät Jeesuksen kasteellemenon päivänä.
- paukkupete
Lehtimajat tuli rakentaa muun muassa öljypuun oksista sekä metsäöljypuun oksista. Tämä on esikuvallinen sanoma, joka kertoo sen että Jumala yhdistää yhdeksi niin israelilaiset kuin pakanatkin uskon kautta Messias Herraan Jeesukseen. Raamatun esikuvallisen ja profeetallisen sanoman valossa on selvää, että Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikana, sillä Hänessä israelilaiset ja pakanat tulevat yhdistymään, niin kuin öljypuun sekä metsäöljypuun oksat yhdistyivät toisiinsa lehtimajoissa. Öljypuun oksat kuvaavat israelilaisia ja metsäöljypuun (villi öljypuu) oksat kuvaavat pakanoita:
Room 11:
16 Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
Raamatun opetuksen mukaan uskon kautta Herraan Jeesukseen niin israelilaiset (jalon öljypuun oksat) kuin pakanatkin (metsäöljypuun oksat) liitetään yhdeksi jaloon öljypuuhun (Messias Jeesus) uskon kautta Jeesukseen.
Ef 2:
13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14 ¶ Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
Uskon kautta Herraan Jeesukseen niin israelilaisista (jalon öljypuun oksat) kuin pakanoistakin (metsäöljypuun oksat) tulee Jumalan temppeleitä, jossa Jumala asuu Pyhässä Hengessä (Jumalan asumus). Tämän seurauksena Jumala tulee asumaan myös jokaiseen ihmiseen, joka tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin israelilaiseen kuin pakanaan, jotka yhdistyvät yhdeksi uskon kautta Herraan Jeesukseen sekä yhdessä iloitsevat pelastuksesta ja Jumalan teoista, joista lehtimajanjuhlan lehtimajojen öljypuun oksat (israelilaiset) ja metsäöljypuun oksat (pakanat) opettavat esikuvallisesti kun israelilaiset viettivät ilon juhlaa, kakkien kansojen juhlaa, eli lehtimajanjuhlaa.
Lehtimajanjuhla oli ilon ja riemun juhla, jolloin iloittiin ja riemuittiin Jumalan hyvästä huolenpidosta. Lehtimajanjuhlan ilon juhla oli esikuvallista ja symbolisoi Jeesus Messiaan kautta tulevaa pelastuksen riemua, kun Jumala asettui asumaan Jeesukseen ja Jumalan hyvä tahto ja rauha tapahtui ja tapahtuu ihmisiä kohtaan Jeesuksen kautta. Koska lehtimajanjuhla on kaikkien kansojen juhla, niin siksi juhlan merkitys on Messias Jeesuksessa, joka yhdistää israelilaiset ja pakanat yhdeksi uskon kautta Häneen. Tästä syystä lehtimajanjuhla on Jeesuksen syntymän ajankohta.
Psa 92:
12 (92:13) Vanhurskas viheriöitsee kuin palmupuu, hän kasvaa kuin Libanonin setri.
13 (92:14) He ovat istutetut Herran huoneeseen, he viheriöitsevät meidän Jumalamme kartanoissa.
14 (92:15) Vielä vanhuudessaan he tekevät hedelmää, ovat mehevät ja vihannat
Palmupuun oksat mainittiin myös lehtimajan rakennusaineina. Raamattu puhuu esikuvallisesti palmupuusta vanhurskaana (Jumalan pelastamana ihmisenä), ihmisenä, joka on istutettu Herran huoneeseen (seurakunta), joka kantaa hyvää hedelmää Jumalan armosta. Kuten on tullut esille, niin lehtimaja on esikuva, jonka mukaan Jumala yhdistää yhdeksi israelilaiset ja pakanat, jotka uskovat Herraan Jeesukseen. Niin israelilaisista kuin pakanoistakin tulee Jumalan armosta vanhurskaita Uuden Liiton järjestyksen mukaan uskon kautta Herraan Jeesukseen. Palmupuu on esikuvaa vanhurskaasta ihmisestä, joka on Jumalan armosta pelastettu. - Puolestapuhuja
Petri Paavola on esittänyt hyviä perusteluja lehtimajanjuhlan sopivuudesta Jeesuksen syntymän ajankohdaksi. Hän ei ole esittänyt tulkintojaan varmoina. Monet saarnaajat ovat esittäneet samoja tulkintoja. Tulkinta ei ole Petri Paavolan keksintöä.
Petri Paavola opettaa nöyrästi Jumalan sanaa ja on valmis muuttamaan käsityksiään, kun lisävaloa ilmaantuu. - Anonyymi
Jeesuksen syntymän aika on todistettu tapahtuneeksi syys lokakuun vaihteen tienoilla. Ei se ole Petri paavolan keksintö. Keijo Lindeman opettaa samaa.
- Anonyymi
> Jeesuksen syntymän aika on todistettu tapahtuneeksi syys lokakuun vaihteen tienoilla <
Juuri noin on monet todenneet. Ei sillä ole sinällään väliä, milloin syntymäpäivä oli. Anonyymi kirjoitti:
> Jeesuksen syntymän aika on todistettu tapahtuneeksi syys lokakuun vaihteen tienoilla <
Juuri noin on monet todenneet. Ei sillä ole sinällään väliä, milloin syntymäpäivä oli.Kristillinen kirkko alkoi viettää marttyyrien kuolinpäiviä heidän syntymäpäivinään. Jeesuksen kohdalla näin ei tehty. Miksei, vaikka hänen kuolinpäivänsä tiedettiin, jos on evankeliumeja uskominen? Yhtä kaikki, jos Jeesuksen ristinkuolema oli oleellinen osa hänen osuudestaan pelastussuunnitelmassa, niin miksi edes yrittää selvittää hänen syntymäpäiväänsä?
Kyllä ortodokseilla on enemmän järkeä, kun pitävät pääsiäistä kristikunnan tärkeimpänä juhlana.
- Anonyymi
Kirkkohistoria kertoo kuinka Jeesuksen syntymän ajankohdasta oli monia erilaisia käsityksiä, mutta lopulta katolinen kirkko asetti Jeesuksen syntymäjuhlan ajankohdaksi joulukuun 25. päivän. Jotkut nykytutkijat sanovat, että kristillinen ryhmä donatolaisuus olisi viettänyt Jeesuksen syntymä juhlaa n. 250-300 jKr. Donatolaisten joulun viettämisellä "kristillistä" jouluperinnettä puolustavat tutkijat pyrkivät sanomaan ettei joulu olisikaan pakanallista perinnettä ja alkuperää, koska "varhaiset" kristityt viettivät joulua jo 250-300 luvuilla. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan kirkko tuomitsi donatolaiset harhaoppisiksi vuoden 314 kokouksessa. Donatus oli merkittävin donatolaisuuden johtajista, jonka mukaan heidät nimettiin donatolaisiksi.
Varhainen katolinen kirkko julisti donatolaisuuden harhaoppiseksi ryhmäksi ja olisi perin outoa, että kirkko olisi ottanut käyttöönsä harhaoppiseksi julistamansa lahkon jouluperinteen. Donatolaisten joulun viettäminen 250-300 luvuilla näyttää väkisin väännetyltä "tutkimukselta", jonka kautta kirkon jouluperinnettä puoltavat tutkijat pyrkivät perustelemaan ettei joulu olisikaan alunperin pakanallista perinnettä.
Kun tutkimme kirkkohistoriasta Jeesuksen syntymän ajankohdan kehitystä, niin näemme sen kuinka Kristuksen syntymän ajankohdasta ollaan oltu montaa eri mieltä, eikä kirkko ole alunperin ollut siitä yksimielinen.
Katolisen kirkon ensyklopedia sanoo ettei joulu ollut mukana varhaisempien kirkon juhlien listalla. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan ensimmäinen maininta Jeesuksen syntymän ajankohdasta olisi ollut Kleemens Aleksandrian mainitsema toukokuun 2.päivä. 200-luvulta lähtien Jeesuksen syntymän ajankohdan on sanottu olleen huhtikuun 19 tai 20 päivä, maaliskuun 28.päivä, huhtikuun 2. päivä, marraskuun 18. päivä ja tammikuun 6. päivä jne.
Kristillisen kirkon historiassa Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. - 25 Dec.: natus Christus in Betleem Judeae - Joulukuun 25 Kristus syntyi Betlehemissä Juudeassa. Kirkon sisällä oli monia erilaisia päivämääriä Jeesuksen syntymän ajankohdaksi ja vasta 354 jKr. Rooman kirkon piispa Liberius määräsi Jeesuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän. Joulukuun 25. päivä valikoitui Rooman kirkon toimesta Jeesuksen syntymäpäiväksi tietyn syyn takia:
Otavan Suuri Ensyklopedia:
"Joulun pakanallinen tausta ja keskiajan perintö: Kristillinen joulu siirrettiin joulukuun 25. päivän kohdalle n. 350-luvulla. Vanhempi juhlapäivä oli tammikuussa, loppiaisena, "epifanian" kohdalla. Kristuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia tulkintoja ja laskelmia. Se on sijoitettu esim. kevääseen tai syksyyn. Sen sijaan mikään traditio ei sido sitä joulukuuhun. Syyt ovat toiset. Roomassa vietettiin keisari Aureliaanuksen toimesta joulukuun 25. päivää auringonjumalan syntymäpäivänä, "Dies natalis solis in victi". Tällä oli yhteyksiä itämaisiin uskontoihin, mm. Mitran kulttiin. Päivämäärä johtui siitä, että juliaanisen kalenterin käyttöönoton aikoihin talvipäivän seisaus sattui joulukuun 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samoin, kuin monesti muulloinkin. Se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen, ja siirsi sille kristillisen sisällön. Joulun muodostamiseen vaikutti tämän lisäksi kaksi muuta Rooman valtakunnan alueella viettyä juhlaa; ensimmäinen saturnaalia ja toinen kalendai."
Rooman kirkko säilytti pakanalliset perinteet siirtäen näihin pakanallisiin perinteisiin kristillisen sisällön, mutta samaan aikaan kirkon varhaisina aikoina kirkko salli jäsentensä viettävän esim. Saturnaalia juhlaa. Jeesuksen syntymäjuhla joulukuun 25. päivänä perustuu pakanalliseen perinteeseen, ei Raamatun opetukseen.- Anonyymi
Petri Paavola on kerrankin oikeassa määritellessään Jeesuksen syntymäjuhlan Lehtimajajuhlien ajalle. Juutalaiset rabbit ja lainopettajat ovat tulleet samaan tulokseen. Messias on syntyvä Lehtimajajuhlinen aikana ja siksi juhlien viimeistä päivää kutsutaan Simhat Toraaksi, eli lain eli sanan antamisen juhlaksi. Jeesus oli tuo sana "Alussa oli sana ja sana oli Jumalan työnä. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme." Joh 1
Jumala itse tuli Lehtimajajuhlille, Ilm 21
" Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa ."
- Anonyymi
Kristillisen kirkon historiassa Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. - 25 Dec.: natus Christus in Betleem Judeae - Joulukuun 25 Kristus syntyi Beetlehemissä Juudeassa.
Kristillisen kirkon historiassa ei ole olemassa mainintaa joulusta Jeesuksen syntymäjuhlana 100- ja 200-luvulta jKr. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan Kleemens Aleksandrialainen (n. 150-211/216) sanoin Jeesuksen syntyneen toukokuun 20. päivä. Saman lähteen mukaan varhaisessa kirkossa oli erilaisia päivämääriä Jeesuksen syntymänajan kohdaksi kuten huhtikuun 19 tai 20 päivä, maaliskuun 28 päivä, luultavasti tammikuun 6 tai 10 päivä.
Kirkko piti donatolaisia harhaoppisina ja jos donatolaiset juhlivat Jeesuksen syntymäjuhlaa joulukuun 25. päivänä 300-luvulla, niin miksi kristillinen kirkko ei ymmärtänyt tätä kuin vasta 336 jKr.?
Babyloniassa joulukuun 25 päivä oli talvipäivänseisauksen ja auringonjumalan syntymäpäivä. Raamatun opetuksen mukaan Babyloniassa syntyi maailman ensimmäinen uskonto ja auringonjumalan syntymänpäivän viettäminen joulukuun 25. päivänä levisi Babyloniasta muualle saaden erilaisia muotoja.
Persialainen mitra-kultti vaikutti Roomassa jo 100-200 luvuilla. Mitran syntymäjuhla oli joulukuun 25. päivä. Roomassa mitraa kutsuttiin nimellä Sol Invictus (voittamaton aurinko), sillä auringon sanottiin olevan mitran silmä. Keisari Aurelianus asetti joulukuun 25. päivän ”voittamattoman auringon” juhlan vuonna 274 jKr. roomalaiseksi juhlaksi, mutta Sol Invcitus (voittamaton aurinko) juhla oli tunnettu Roomassa mitra-kultin kautta jo 100-200 luvuilla jKr.
Täten on selvää, että voittamattoman auringon juhlalla oli jo pitkät perinteet Roomassa ennen kuin vuonna 274 jKr. siitä tuli virallinen roomalainen juhla. Kaiken edellä olevan historiallisen todisteen valossa näyttää siltä, että kristillinen kirkko asetti joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäjuhlaksi sen perusteella, koska sillä oli merkittävä asema Roomassa (ja muualla maailmassa) auringonjumalan syntymäpäivänä.
Roomalainen saturnalia juhla (joulukuun 17-23 päivä) on myös vaikuttanut kristillisen kirkon joulun syntymään. Babyloniassa palvottiin aurinkoa. Shamash niminen aurinkojumala oli Babyloniassa eräs korkeimmista ja tärkeimmistä jumaluuksista. Babylonian aurinko-kultti uskonnossa tärkein päivä oli kun aurinko "uudesti syntyi" ja nousi taivaisiin sen jälkeen kun se oli laskeutunut lähemmäs horisonttia ja päivistä oli tullut lyhyempiä syksyllä ja alkutalvesta. Kun talvipäivänseisaus tapahtui joulukuun 25. päivänä, niin sitä juhlistettiin suurella juhlalla.
Historian todisteiden valossa näyttää ilmiselvältä, että Babylonian auringonkultin joulukuun 25. päivä juhla on kautta historian kulkeutunut kaikkialle myös Roomaan, jonka seurauksena kristillinen kirkko asetti Jeesuksen syntymäjuhlaksi joulukuun 25. päivän. Roomassa aurinkokultti oli voimissaan, eikä esim. keisari Konstantinus kristinuskoon "kääntymisensä" jälkeen (312 jKr.) hylännyt auringonpalvontaa. Kääntymisensä jälkeen keisari Konstantinus painatti kolikon 317 jKr., jossa luki Soli Invicto Comiti - auringolle voittamattomalle kumppanille.
Viisi vuotta kristinuskoon "kääntymisensä" jälkeen keisari Konstantinus painatti kolikon, joka todistaa hänen sitoutumisestaan voittamattomaan auringonkulttiin, eli auringonpalvontaan. Konstantinuksen ajan kristillinen kirkko omaksui auringonpalvonnan ja hänen jälkeensä Rooman katolinen kirkko jatkoi ja on jatkanut tähän päivään asti auringonpalvontaa. Konstantinuksen auringonpalvonta sekä hänen jälkeensä tulleet kirkon johtomiehet asettivat 350-luvulla Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän, koska kristillinen kirkkolaitos (ei sama kuin Jeesuksen todelliset opetuslapset) oli juurtunut syvälle auringonpalvontaan sekä että he voisivat jatkaa Babyloniasta lähtöisin olevaa joulukuun 25. päivän auringonjumalan syntymäjuhlaa sekä Saturnaalia juhlaa ja voittamattoman auringon juhlaa. He pukivat Jeesuksen syntymäjuhlan (joulu) pakanalliseen asuun ja asettivat sen joulukuun 25. päivälle, joka oli kaikille aikalaisille ihmisille tuttu auringonjumalan syntymäjuhla.- Anonyymi
Joulukuun 25. päivä on Rooman sotilaiden uskonnon Jumalan syntymäpäivä, joka liittyy häräntappokulttiin, jonka perusta on zarahustralaisuudessa.
Keisari itse vastaavasti palvoi kuolemaansa asti Auringonjumala Sol Invictusta, ja löi päällekkäin silloiset uskonnot ja loi niistä yhden kristinuskon - ja kulttipaikat ja päivät säilyivät samoina.
Vuonna 306 keisari kokosi maansa viisaimmat miehet väittelemään oppineen Catherine Alexandrialaisen kanssa Jeesuksen sanojen viisaudesta, jonka jälkeen niin Katariina kuin miehet surmattiin. Varmasti nuo tiedot ovat edelleen Vatikaanin salaisissa arkistoissa.
Vuonna 325 oli sitten keisarin vaatimus kolminaisuusopin laittamisesta koko kristinuskon perustaksi valmis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joulukuun 25. päivä on Rooman sotilaiden uskonnon Jumalan syntymäpäivä, joka liittyy häräntappokulttiin, jonka perusta on zarahustralaisuudessa.
Keisari itse vastaavasti palvoi kuolemaansa asti Auringonjumala Sol Invictusta, ja löi päällekkäin silloiset uskonnot ja loi niistä yhden kristinuskon - ja kulttipaikat ja päivät säilyivät samoina.
Vuonna 306 keisari kokosi maansa viisaimmat miehet väittelemään oppineen Catherine Alexandrialaisen kanssa Jeesuksen sanojen viisaudesta, jonka jälkeen niin Katariina kuin miehet surmattiin. Varmasti nuo tiedot ovat edelleen Vatikaanin salaisissa arkistoissa.
Vuonna 325 oli sitten keisarin vaatimus kolminaisuusopin laittamisesta koko kristinuskon perustaksi valmis.Ahaa, samaa tietoa edelläkin.
Ai niin, ja tuolloin sitten munkit määrättiin hävittämään kaikki aineisto, joka ei sopinut tähän keisarin suunnitelmaan, joka aineisto löydettiin muistaakseni vuonna 1945 haudattuna sinetöidyissä saviruukuissa autiomaan hiekasta.
Löytöä kutsutaan Nag Hammadin kirjastoksi.
Tärkeimpänä Jeesuksen alkuperäisten sanojen lausekokoelma hänen kaksoisveljensä muistiinmerkitsemänä, nimeltä Tuomaan evankeliumi.
Tämä antoi viidentenä evankeliumina ennen Paavalin kirjeitä ja Raamatun evankeliumeita kirjoitettuna osviittaa totuuteen, että miten Jeesuksen opetus oli muuttunut tehtyyn Raamattuun Paavalin kirjeiden myötä.
Muutos oli merkittävä - koko Paavalin luoman kristinuskon perustahan on synnissä, ja koko evankeliumissa ei ollut edes synti sanaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559