Elikkäs oon 12v poika 6 luokalla ja mua vähän jännittää / pelottaa etukäteen se yläaste kun oon kuullut että siellä käytetään päihdetuotteita mm. Nuuska & tupakka ja mä en oikeen haluais mennä niihin houkutuksiin mutta entä jos kaverit menee O_O. Oon myös kuullut että yläasteella ei oo oikeen kunnon sääntöjä että siel tapallee paljon ja kaikkee. Sitten siitäkin oon kuullut,että yläkoulussa on uhkailtu puukoilla esim rahaa ja kaikkee ja jopa tapettu ihmisiä ( harvoissa tapauksissa ) mua sillee pelottaa mennä sinne sit elokuussa kun siel voi tapahtuu tommosia.
Onko kokemuksia?
PS: Hyvää uutta vuotta
yläaste tulossa ensvuoden elokuussa
15
369
Vastaukset
Kaikkea tuota varmasti tapahtuu, mutta ei ollenkaan siinä mittakaavassa, kun puhutaan. Kaikki jutut tahtoo kasvaa lumipallon lailla kertojalta toiselle kiertäessään.
Koita kerätä rohkeutta puhuaksesi näistä huolistasi myös vanhempiesi kanssa tai edes jollekin muulle luotettavalle aikuiselle.
Jos haluat kuitenkin varautua pahimpaan, niin opettele puolustamaan itseäsi. Kannattaa myös etukäteen miettiä mielessään ja valmistautua, että miten erilaisissa konflikteissa ja muissa jännittävissä tilanteissa voi toimia.
Eikä tätä murehtimista tarvitse vielä aloittaa. Nauti nyt keväästä ja tulevasta kesästäkin ilman huolia. :) Muista, että et sinä yksin ole.
Hyvää uuttavuotta myös sinulle! Ja kaikille muillekin.En ole aivan varma miten siitä itse selvisin. Koulussamme joutui miltei päivittäin kulkemaan puukko mukana, sillä ei koskaan tiennyt milloin joku saattaisi hyökätä. Kouluampumiset ovat todella yleinen ilmiö näissä yläasteissa. Kannattaa jättää menemättä kokonaan tai varautua mahdolliseen tulitaisteluun.
Riippuu todella paljon koulusta.
Olen 7 luokal vittu oota vaa 3 vuotta. Opettajat on vitun kusipäitä vaa perkele. Ps ei ne sua syö
Ei ole kokemuksia. Yläaste meni, mutten saanut sieltä ainoatakaan kokemusta.
- Bwfbfvrvvfbgeb
Kannattaa valmistautua siihen, että yläkoulussa noin 70% on kokeillut päihteitä ja luultavasti jos kieltäydyt kokeilemasta jotkut saattaa alkaa kiusamaan sua.
- Hacko
No ei se ole paha mutta en tiedä koska olen ruotsinkielinen. Ehkä suomenkielinen jonne kiusaus koulu on pahempi
Olen 13 vuotta nyt - Peruskoulu
Olen nyt seitsemännellä luokalla eikä tunnu kauhean erityiseltä. Ainoastaan jotkin opettajat ovat vittumaisia ääliöitä, tupakkaa on tullut polteltua ja välitunnilla perseiltyä. Ihan peruskoulua, jo tulee tylsää niin keksitään kavereiden kanssa jotain tekemistä. :D
- Pyssy.from.shark
Löydättekö te Kemistä tekemistä?
- Paula-Ansa.Nalkki
parempi että on tulossa, kuin että olisi tulessa
- Hän_joka_haluu_tietää
Mihin yläasteelle meet
Mitään noista ei tapahdu jos vain pysyt kaukana mustalaisista.
- tapallee
Nuuska on paras! ja huume! 💊💉🔪🚬
- yläkoulunen
Kaikki vaihtelee kouluittain, kaupungin rappiolähiön yläaste on varmasti eri luokkaa kuin porvarisaaren vastaava. Joka koulussa on parhaimmat ja paskimmat opettajat.
Mutta joo, päihteet tulee vahvasti esiin. Moni tyttö päättää kokeilla alkoholia ja tupakkaa ja joka toinen poika aloittaa nuuskailun ja energiajuoman juonnin, joissain kouluissa jopa kokeillaan kannabista. Ja nuo puukotusjutut, ne on todennäköisesti sitä kun ollaan tehty sika isoja nuuskatornikauppoja eikä olla maksettu velkoja takaisin, eli jos aloitat nuuskailun niin pliis, pelasta henkesi varaamalla AINA rahaa.
Murrosikä pukkaa ja alkaa seurustelu tai itsensä etsiminen. Jotkut kokee ensimmäisen kunnon ihastuksensa tuolloin, esim. mä tajusin tykkääväni pojista seitsemännellä ja ystäväni aloitti tytön kanssa seurustelun.
Yläasteella on ainakin täälläpäin tapana vittuilla nuoremmille. 7-8lk vihaa toisiaan ja vittuilee kaikesta mutta 8-9lk on kuin parhaita kavereita. Se ihminen joka huutelee sulle kun olit seiskalla voi olla sun paras kaveri kasilla joten älä välitä.
Myöskin tässä iässä on tapana sanoa kaikkea loukkaavaa ja olla ihan sika ilkeitä kaikille. Huudellaan käytävillä, tönästä kunnolla jos olet tientukkeena ja haukkua päin naamaa. Ei kannata ottaa tunteisiin, vaikka vitsinä tai jotai. Jos joku huutelee, niin kannattaa vaan olla hiljaa koska silloin huutelija tajuaa ettet suutu. Käytävillä välillä tapellaan/painitaan eikä jotkut opettajat ole kiinnostunut, koska kyseessä on yläkoulu, ei ala-aste - siellä on nuorisoa, ei kömpelöitä pikkulapsia.
Nykyiset ystäväsi saattavat kaikota ja muuttua eri ihmisiksi sekä uusia tulee tilalle. Itse muutuin koulun kiusatuimmasta luuserista yhdeksi suosituimmaksi kaveriksi. - chemppiii
Fakta on joo se, että tupakki ja yms astuu sielä kuvaan. Yläasteelle tultaes tyhmät löytää tyhmänsä ja monella repsahtaa elämä tosi pahastikkin, kun ala-asteella se on pysyny vielä jotenkin kurissa jos on ollut fiksui luokkakaverei. Mut kyl siel säännöt, ainakin meidän koulus ja välistä tosi tiukatkin. Etsit itsellesi sen hyvä porukka, jos sä toveri joudut väärään porukkaan, niin mahollisuus on löytää ittensä vaikka huumeitten takaa.. :D Todellisuudes se on tosi jees paikka ja ne polttajat yms paskiaiset ovat ihan omassa kastissaan, älä sekaannu niiden tekemisiin, niin ei ne sunkaan. Painotan sitä, että etsit hyvän kaveriporukan, mut jos ny joku siitä sun nykyisestä kaveriporukasta lipuu sinne väärälle puolelle, älä mee peräs. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1192325- 951559
- 421175
Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi
”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri1671072Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta
ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu771027Miten menee omasta mielestä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri28927Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i61907Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa
Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu24865Jos en enää
sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan38830Ei mene kauaa että kaikki vedätykset
Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup56780