"Eläkeputkessa", työnhakuvelvoite?

kulunutihminen

Hei, olen työttömän lisäpäivillä oleva 61v. henkilö. Te-toimistosta lähetellään "työehdotuksia" kohtuullisen tiheästi. Me kaikki tällä palstalla tiedämme, että ne on turhia papareita, postimerkkejä ja toimistoväen työajan hukkaamista koko homma. Samoin on alentavaa ja nöyryyttävää hakea kymmeniä paikkoja, joista ei edes ilmoiteta, että "valitettavasti jne..". Kun samaa paikkaa hakee noin 25-40 henkilöä, ei meitä loppuunpalaneita edes kukaan halua.
Tarkoituksenani olisi hakea eläkettä tänä vuonna, kun täytän 62v.
Kyselin liitoltani, että mitä sitten, jollen hae ehdotettuja töitä, millainen karenssivyöry tulee, ja joudunko siirtämään myös mahdollista suunniteltua eläkehakemustani? Sieltä pyydettiin kysymään eläkeyhtiön kantaa. Joten sitä ystävällisesti kyselee kulunut ihminen.

15

16954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Profilointi

      Olen vastaavassa tilanteessa kanssasi. Mulle on tullut kolmen vuoden aikana kaksi yhteydenottoa, eikä yhtään työtarjousta.
      Ensimmäisessä kyseltiin maililla omaa aktiivisuutta ja vastasin kieltävästi kaikkiin. Viime syksynä halusivat tietää haluanko jatkaa työnhakijana, halusin kerroin maililla.
      Ilmeisesti vaihtelee paikkakunnittain toi te-toimistojen käytännöt, miten lie tänä vuonna?

    • sipiläpainukootvittuun

      Turha luulla että yli 55v otetaan töihin. TE paskapuljusta yksi käsky mennä niiden ilmoittamaan paikkaan hakemaan työtä. Lähetin sähköpostia niille ja kerroin ikäni ja kaikki vaivat mitä löytyy. Tunnin päästä tuli vastaus että kiitos mielenkiinnosta mutta paikka on juuri "täytetty", meilasin sen TE paskapuljuun ja sieltä tuli kuitti että on haettu töitä mutta ei natsannut. Siitä on vuosi ja sen jälkeen ei mitään yhteyttä otettu mikä on helvetin hyvä. Pärjään hyvin enkä lähde hakemaan duunia.

    • Olet ilmeisesti syntynyt vuonna 1955. Kun kaikki pitkäaikaistyöttömän (ja lisäpäiväoikeutetun) eläkkeen saamisen edellytykset täyttyvät, niin voit hakea ja jäädä eläkkeelle.

      Työttömyyskassalla on parhain tieto karenssin vaikutuksesta työttömyysrahan maksamiselle. En tiedä, kuinka suuri mahdollisuus on saada "työehdotus" juuri ennen eläkkeelle jäämistä lisäpäiväoikeutettuna. Jollei se hakemisesta huolimatta tuo työtä, niin karenssin välttämiseksi työtä kannattanee hakea.

      • kulunutihminen

        Ap. kysyy vielä tarkennusta. Ja kyllä olen syntynyt v.-55. Eli jos olen joutunut Te- toimiston työehdotuksen huomiottajättämisen vuoksi karessiin esim. 8 vk, niin karenssin loputtua ilmeisesti "lisäpäivät" jatkuvat? Siis täyttyvätkö kaikki pitkäaikaistyöttömän (ja lisäpäiväoikeutetun) eläkkeen saamisen edellytykset?
        Vai joudunko "työnhaku- tai vastaavalle startattaakurssille" ensin? Tai onko edessä puolen vuoden työkokeilu 9euron päiväpalkalla ja sen jälkeen ansiosidonnaisen aloitus uudella 500 päivällä??
        Tietääkö kukaan? Liitossani asiaa ei tiedetty vaan neuvottiin ottamaan yhteys Te- toimistoon, joka kertoi, että jokaisella liitolla on oma tapansa käsitellä putkessa olevien karenssiasioita.
        Osaako joku edes kertoa, mistä asiaa kannattaa kysyä, kun kukaan ei tunnu tietävän tarkasti. En vaan enää viitsisi hakea jokaista työpaikkaa, jota ehdotetaan, kun ei minusta edes ole monen vuoden jalkeen työntekijäksi.
        Olen varmaankin vain päässyt jonkun te-viranomaisen "suosioon" ja minulle etsitään vimmalla töitä, etten vain joutuisi eläkkeelle ja laiskottelemaan suurilla rahoilla.. Minua uuvuttaa tottavie niin..


    • tyoelaketietaja

      Vastaus ensimmäiseen kysymykseen on, että lisäpäivien jatkuessa voit hakea vanhuuseläkkeesi maksuun 62 vuotta täytettyäsi. Työttömyysetuuksien saaminen ja maksaminen eivät ole eläkepuolen asioita, joten Työeläketietäjä ei osaa ottaa niihin kantaa. Oma työttömyyskassasi neuvoo sinua parhaiten näissä asioissa. Voit tutkia päiväraha-asioita myös Työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivuilta, www.tyj.fi

    • Bonehil

      Ehkä olisi parempi olla kommentoimatta kun en tiedä kaikkia taustatekijöitä asiassasi, en kuitenkaan malta olla kirjoittamatta. En jaksa uskoa että missään TE-toimistossa halutaan pelkästään v....lla, monella on varmaan toisenlainen käsitys, ei tartte kommentoida, uskon sen ilmankin. Sinun kannattaa olla yhteydessä suoraan omaan työttömyyskassaasi, kertoa tilanne ja kysyä sieltä ohjeita, kassa on ainoa paikka josta vastaukset löytyvät, vaadi heitä selvittämään asia! Kaikesta huolimatta uskon myös että suora keskustelu oman TE-toimistosi kanssa on paikallaan, kerrot tilanteesi suoraan ja rehellisesti, olen vakuuttunut että se johtaa hyvään lopputulokseen. Olin viime vuonna samassa tilanteessa, kysyin omalta työttömyyskassalta ohjeita, ne tulivat "paluupostissa", selvitin eläkeyhtiön kautta tulevan eläkkeeni, laskeskelin hetken, totesin varhennetun eläkkeen hakemisen omalla kohdallani järkeväksi, laitoin hakemuksen marraskuulla, toimitin kassalta saamani lisäpäivätodistuksen joulukuussa, odottelen nyt vain eläkeyhtiön ilmoitusta, tullee varmaan lähiviikkoina, eläke astuu voimaan taammikuun alusta.

      • kulunutihminen

        Kiitos vastauksista. Liitostani vastattiin tänään, että Te-toimisto selvittää syyt, mikäli asiakas ei ole vastaanottanut tarjottua työtä ja määrittelee siitä tulevan sanktion (karenssin). Liitto vain toimii saadun lausunnon mukaisesti!!! Heillä ei ole ohjeistusta siitä, mihin asti putkessa oleville työtä ehdotellaan vaan kaikki ennakkotoiminta tapahtuu te-toimistoissa.
        Kyllä kuule niitä on v...mäisesti toimivia tyyppejä töissä kaikkialla, myös te-toimistossa. Kunhan pääsen sinne 62-vuotiaaksi asti putkessa, niin olisi tarkoitus hakea eläkettä, toivottomalta toisinaan tuntuu.


      • Anonyymi
        kulunutihminen kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Liitostani vastattiin tänään, että Te-toimisto selvittää syyt, mikäli asiakas ei ole vastaanottanut tarjottua työtä ja määrittelee siitä tulevan sanktion (karenssin). Liitto vain toimii saadun lausunnon mukaisesti!!! Heillä ei ole ohjeistusta siitä, mihin asti putkessa oleville työtä ehdotellaan vaan kaikki ennakkotoiminta tapahtuu te-toimistoissa.
        Kyllä kuule niitä on v...mäisesti toimivia tyyppejä töissä kaikkialla, myös te-toimistossa. Kunhan pääsen sinne 62-vuotiaaksi asti putkessa, niin olisi tarkoitus hakea eläkettä, toivottomalta toisinaan tuntuu.

        Eläkeputki tarkoittaa vain alinta ikää jonka jälkeen työtön ei putoa ansiosidonnaiselta Kelan työttömyyspäivärahalle. Kaikki velvollisuudet osallistua työnhakuun ja työntekoon. Eläkeputki ei ole eläke.


    • Profilointi

      Kun lisäpäiviltä aikoo jäädä eläkkeelle 62-vuotiaana niin täytyy olla vähintäin yksi päivä ansiosinonnaisella eläkkeellejääntikuukautta edeltävän kuukauden aikana. TE-toimisto voi määrätä karenssia vaikka kaikken muun ajan edeltävän vuoden aikana.

      • epäilyttävää

        Tarkoitatko, että vaikka olisi karenssilla lisäpäivien aikana siksi, ettei ole hakenut te-toimiston määräämään työhön, niin karenssin jälkeen jatkuu suoraan lisäpäivät? Ettei muka te-toimisto määrää jollekin "startattaakurssille", työkokeiluun tai vastaavaan puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen alkaa alusta ansiosidonnainen?
        Ja eläkkeelle EI pääse ennenkuin ansiosidonnaisen 500 päivää on kulunut 1 lisäpäivä!!
        Tää on niin tätä...


      • Profilointi
        epäilyttävää kirjoitti:

        Tarkoitatko, että vaikka olisi karenssilla lisäpäivien aikana siksi, ettei ole hakenut te-toimiston määräämään työhön, niin karenssin jälkeen jatkuu suoraan lisäpäivät? Ettei muka te-toimisto määrää jollekin "startattaakurssille", työkokeiluun tai vastaavaan puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen alkaa alusta ansiosidonnainen?
        Ja eläkkeelle EI pääse ennenkuin ansiosidonnaisen 500 päivää on kulunut 1 lisäpäivä!!
        Tää on niin tätä...

        Mun mielestä on niin, että jos olet lisäpäivillä pysyt lisäpäivillä, jollet solmi työsuhdetta. Vaikka saisit karenssia se tulee määräajaksi, jolloin lisäpäiväoikeus jatkuu.


      • muaeihäiritty

        Nyt pitäisi tulla haastattelukutsu 3 kk välein jokaiselle työttömälle. No siinä on sitten kultainen tilaisuus selvittää TEvirkailijan kanssa minkälaisiin töihin sopisit.Faktaa on kuitenkin että silloin kun on työttömyyspäivärahalla on myös työmarkkinoiden käytettävissä.

        Vaikka maa kyllä on täynnä kroonisesti sairaita jotka ovat käyttäneet kaikki sairaspäivärahansa ja sen jälkeen pudotettu työmarkkinatuelle! Kannatta kuitenkin hakea nuo työpaikat mitä sinulle osoitetaan. Useinhan voi hakea sähköisesti, jolloin ei tuhlaa paperia ja postimerkkejä. Mulle ei tullut yhtään työehdotusta 2012-16, jolloin olin työttömänä ennen eläkkeelle pääsyä. Voithan itse ehdottaa että vaikka rupeaisit opiskelemaan tai että saisit sopivan tukipaikan. Ellet tosiaan ole aivan työkyvytön, silloin pitäis hakea työkyvyttömyyseläkettä.


    • Anonyymi

      Nyt on taas käsittelyssä elkäputken alarajan nosto.Kyllä ei virkamiehet tiedä mitään/tai välitä raskaan ruumillisen työn tekemisetä.Itse 17vuotiaana töihin rakennuksille nyt 55vuotiaana alkaa nivelet ja kunto loppu,töissäkäynti särkylääkkeitten avulla ja vapaa aika menee lepäillessä kun ei paljon muuhun enään virta riitä.Jos alarajaa nostetaan niin se on kyllä myrkkyä mielelle,täytyy varmaan tila aika nuppi tohtorille kun nivelvaivoista on hankalaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,ortopedin toteamus.Nyt sitten mitataan hallitusta kuinka tavallisen ihmisen asialla ovat.

      • Anonyymi

        Olisko vanhempana mahdollista tehdä perehdytystä, koulutusta tai valvontaa? Tai muuten kevyempiä työvaiheita. Eläkkeen kynnyksellä ei varmaan enää tarvitse pelkkiä purkuhommia tehdä, vaan on jo monenlaista osaamista.


      • Anonyymi

        Sun pitää sinnitellä 60v asti ja ne kelan 300 saikkupäivää on käytettävä sitä ennen,se on ensisijainen tuki jonka jälkeen tulee vasta tk-eläke.Usko pois, minä olen tämän läpi käynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe