"Handsfree on autossa yhtä vaarallinen kuin puhelin korvalla"
https://goo.gl/tAHYwq
Handsfree ei ehkä parannakaan liikenneturvallisuutta.
Puhelimen nostamisesta korvalle ajon aikana seuraa Suomessakin sakot, sillä puhelinta saa käyttää vain handsfree-laitteilla. Australialaisessa Queenslandin teknillisessä korkeakoulussa tehty tutkimus kuitenkin väittää, ettei handsfree tee liikenteestä sen turvallisempaa kuin puhelimen perinteinen käyttäminen.
Kuljettajan reaktioaika pitenee merkittävästä molemmilla tavoilla. Tutkimistulokseen päädyttiin mittaamalla ajosimulaattorissa kuljettajan reaktioaikoja ja ajotaitojen muutoksia.
Tohtori Shimul Haquen mukaan tutkimuksessa mitattiin ennen kaikkea kuljettajien toimintaa tilanteissa, joissa kuljettajan näkökenttään ilmaantuu jalankulkijoita, joista osa myös ylittää tien.
”Sitten mittasimme kuljettajan suorituskykyä ja reaktioaikoja kädessä pidetyn puhelimen ja handsfree-laitteen kanssa puhelinkeskustelun aikana.”
Molemmilla tavoilla reaktioaika oli 40 prosenttia pidempi kuin tilanteissa, joissa puhelinta ei käytetty lainkaan.
Auton nopeus oli 40 kilometriä tunnissa. 40 prosenttia pidempi reaktioaika vastaa tällä nopeudella Haquen mukaan noin 11 metrin ajomatkaa.
”Näyttää siltä, että puhelun puhuminen ajon aikana voi muuttaa kuljettajan kykyä havainnoida ympäristöään”, Haque sanoo.
Hän muistuttaa myös, että keskustelut puhelimessa eroaa keskustelusta matkustajan kanssa, koska matkustaja voi ottaa huomioon liikkumisympäristön ja esimerkiksi lopettaa puhumisen silloin, kun lähestytään hankalaa paikkaa.
Tutkimuksessa selvisi myös, että puhelua puhuvat kuljettajat jarruttivat usein äkillisesti ja voimakkaasti, mikä lisää peräänajon vaaraa.
Handsfree on yhtä vaarallinen
15
258
Vastaukset
Tämäkin on ollut tiedossa jo vuosikausia. Koskakohan menee päättäjien jakeluun? Radion kuunteleminen on muuten suurin piirtein yhtä vaarallista.
Tämä on toki kuskikohtaista. Jotkut osaavat keskittyä olennaiseen, vaikka se vaatisikin sen, että joutuu pyytämään puhekumppania toistamaan sanomaansa, kun tuli keskityttyä vähän eri asiaan (ei toimi yhtä hyvin radion kanssa).- selvää_pässinlihaa
Selväähän se on että jos keskittyy johonkin muuhun kuin liikenteeseen ja ajamiseen, niin ei ole yhtä valpas ja kyky havainnoida ympäristöä heikkenee ja reaktioaika pitenee. Mikä se muu on, on sitten lähes ihan se ja sama (kännykään puhuminen, stereoiden räplääminen, kauppakasin kaivaminen jne.)
- enevpk1
Jalkakäytävillä kävelevät kännykkään puhujatkin poukkoilee aika ennustamattomasti. Tien päällä kyllä huomaa, kun edellä ajavan kuski käyttää puhelinta, kun nopeus laskee. Ilmeiseti selkäydin ottaa ohjat käsiinsä, kun kuski ei siihen itse pysty.
- 4120171524
Kyllä kädessä pidettävä kännykkä on kaikkein vaarallisin, koska toinen käsi ei ole käytössä.
- näin.on
4120171524 kirjoitti:
Kyllä kädessä pidettävä kännykkä on kaikkein vaarallisin, koska toinen käsi ei ole käytössä.
Ja höpön pöpön. Moni kuski ajaa pitäen ratista kiinni vain yhdellä kädellä ilman, että toisessa olisi kännykkä tai mitään muuta.
Puhumiseen keskittyminen se sitä huomiokykyä heikentää ei kännyn kädessä pitäminen. - hoksottimet.mukana
näin.on kirjoitti:
Ja höpön pöpön. Moni kuski ajaa pitäen ratista kiinni vain yhdellä kädellä ilman, että toisessa olisi kännykkä tai mitään muuta.
Puhumiseen keskittyminen se sitä huomiokykyä heikentää ei kännyn kädessä pitäminen.Ei sillä ole väliä. Voi vaikka ajaa jaloillaan ja silti päästä eteenpäin. Kyse onkin yllättävistä tilanteista. Silloin pitää molemmat kädet ja jalat olla toimintakuntoisia ja kykyisiä.
- 412017klo2027
Kyllä molemmat kädet pitää olla vapaana ja ratissa kiinni vain vaihdettaessa ja muita hallintalaitteita voi käsi olla irroitettuna.
- näin.on
412017klo2027 kirjoitti:
Kyllä molemmat kädet pitää olla vapaana ja ratissa kiinni vain vaihdettaessa ja muita hallintalaitteita voi käsi olla irroitettuna.
Ja höpön pöpön. Autoa pystyy vallan mainiosti ohjailemaan, vallankin maantieosuuksilla, yhdellä kädellä.
Kaveri juuri hankki auton jossa on osittainen autonomisen ajon mahdollisuus, eli tarvitsee vain pitää kevyesti käsi ratissa niin automatiikka huolehtii kaistalla pysymisestä.
Automatiikka ei tietenkään toimi talviolosuhteissa mutta ei sitä rattia silti tarvitse kaksinkäsin, rystyset valkeina puristaa.
Joten edelleen ajelen ja moni ajelee, vain yksikäsi ratissa. - näin.on
hoksottimet.mukana kirjoitti:
Ei sillä ole väliä. Voi vaikka ajaa jaloillaan ja silti päästä eteenpäin. Kyse onkin yllättävistä tilanteista. Silloin pitää molemmat kädet ja jalat olla toimintakuntoisia ja kykyisiä.
Onhan se toinen käsi silti toimintakuntoinen/kykyinen, vaikkapa sitten siinä yllättävässä tilanteessa, vaikka ei ratista kiinni pitäisikään.
Ihan vaan kursioteettina, myös yksikätinen voi saada ajoluvan, mitäs siihen sanot? - Viisasneuvoja
Kännykän voi tarvittaessa pudottaa syliin!!!
- Kjell.D.A.Pippelström
näin.on kirjoitti:
Ja höpön pöpön. Moni kuski ajaa pitäen ratista kiinni vain yhdellä kädellä ilman, että toisessa olisi kännykkä tai mitään muuta.
Puhumiseen keskittyminen se sitä huomiokykyä heikentää ei kännyn kädessä pitäminen.Kyllä se tiedetään missä se sun toinen käsi on...
- TommiTeodor
Mielestäni oleellisin juttu on se, etteivät kännykät vieläkään ole mitään hands free-laitteita. Ne eivät tunnista edes suullista komentoa "vastaa" puhumattakaan siitä, että tunnistaisivat komennon "soita Ville Virtaselle." Jos siis haluaa soittaa tai vastata puhelimeen, niin kännykkää on tavalla tai toisella näpelöitävä.
Jos tietoni ovat tältä osin vanhentuneet, niin pyydän paremmin tietäviä oikaisemaan ne.- kädet-vapaana
Tuossa australialaisessa tutkimuksessa juuri todettiin, että ei ole väliä miten puhelinta käyttää. Kuljettajan suorituskyky heikkenee aina, vaikka molemmat kädet olisi ratissa puhelun aikana.
Vastaamisesta en tiedä, mutta kyllä soittaminen ainakin onnistuu tuolla... Olettaen, että puhelin ymmärtää murrettasi. :)
Mutta eipä tuo pahemmin auta. Muuhun keskittyminenhän se vaarallista on, ei se puhelimen kädessä pitäminen tai näppäily. Toisaalta nykylaki tekee tekstareiden "kirjoittamisesta" (sanele tekstari, tarkista, lähetä) vähän vaarallisempaa, kun pitää puhelinta pitää piilossa sylissä. Joutuu ottamaan katseen pois tiestä useammaksi sekunniksi, että ehtii lukemaan koko tekstarin läpi. Ennen pystyi pitämään kännykkää vaikkapa ratin päällä ja vilkaisemaan muutaman kerran nopeasti ja lähettämään...
- Delfin31
Järjenvastaista näpelöidä puhelinta ajon aikana ylipäätään. Olipa hands free - laitteita käytössä tai ei..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802