Kden asennus - miten

kdefani

Voiko Mintissä asentaa cinnamonin viereen kde-työpöydän ja jos niin miten?

19

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dww

      Cinnamon ja KDE eivät oikein toimi keskenään, joten parempi asentaa omille osioilleen jos haluaa käyttää.

    • KDE ei toimi missään distrossa luotettavasti. 100% varmuudella 24h käytön aikana törmäät johonkin epämääräiseen tapahtumaan, riippumatta Linux jakelusta.

      Toinen epävakaa ympäristö on LMDE (Linux Mint Debian Edition), mutta eri syystä. LMDE (Linux Mint Debian Edition) ei ole yhteen sopiva muiden Mint jakelujen kanssa, tämä Debian version päivitys toimii Windows 10 tyylillä. Uudet ominaisuudet saa käyttöönsä nopeasti, mutta saattaa rikkoa järjestelmän toimintaa, tosin myös korjaukset saa nopeasti.

      Mitä tarkoitat viereen asentamisella ?

      Sinulla on mahdollisuus tehdä se kahdella eri tavalla. Erilliset osiot kullekin työpöydälle, valinta BOOT valikossa, tai samaan osioon, niin että työpöytä valitaan kirjautumis-ikkunassa.

      Samalle osiolle
      sudo apt-get install xfce4
      sudo apt-get install cinnamon
      sudo apt-get install mate-core mate-desktop-environment
      sudo apt-get install kde-full

      Eri osiolle
      Lataat kunkin *.ISO levykuvan ja asennat normaalisti, jokaisen omaan erilliseen osioon.

      • nousehaudastasisaatana

        Täysin valhetta.

        KDE toimii täydellisesti niissä distroissa joissa sitä tuetaan.

        Linux Mint ei taida olla se distro. XFCE:kään ei ole tuettu, kun kolmannella sijalla jos sitäkään. Linux Mint tuetut työpöytäympristöt ovat Cinnamon ja Mate. Ei muut.

        Joten muuta työpöytää haluavan kannattaa valita muu distro. Sellainen joka tukee kaikkia työpöytöympäristöjä. Tai vaikka juuri sitä mitä haluaa.


      • Eli kumpi sinulla on KDE vai XFCE ?

        Sano yksikin jossa KDE toimii, ja mikä on ollut vikana ettet ole saanut XFCE työpöytää toimimaan.

        Minä käytän tuota XFCE:a ja en koskaan ole törmännyt toimimattomuuteen. Tuossa alla kaveri puhuu asiaa. KDE asentaminen sotkee myös muut. Ajattelin jo edellistä kirjoittaessani laittaa mukaan varoituksen KDE:n mukaan ottamisesta, koska omasta kokemuksesta tiedän miten sen kanssa käy.

        Lähes jokainen isompi kehitystiimi sisällyttää KDE -työpöydän kuvioihin mutta kukaan ei ole saanut siitä toimivaa, ei edes UBUNTU, openSUSE, Red Hat Enterprise Linux eikä FEDORA, muista puhumattakaan.

        (("Joten muuta työpöytää haluavan kannattaa valita muu distro. Sellainen joka tukee kaikkia työpöytäympäristöjä.")) Tuommoista pystyy kuka vaan kirjoittamaan, vaan kun pitäisi sitten kertoa tarkemmin eipäs sitten osatakkaan, turhaa troolaamista.


      • Mint-User
        Mint-User kirjoitti:

        Eli kumpi sinulla on KDE vai XFCE ?

        Sano yksikin jossa KDE toimii, ja mikä on ollut vikana ettet ole saanut XFCE työpöytää toimimaan.

        Minä käytän tuota XFCE:a ja en koskaan ole törmännyt toimimattomuuteen. Tuossa alla kaveri puhuu asiaa. KDE asentaminen sotkee myös muut. Ajattelin jo edellistä kirjoittaessani laittaa mukaan varoituksen KDE:n mukaan ottamisesta, koska omasta kokemuksesta tiedän miten sen kanssa käy.

        Lähes jokainen isompi kehitystiimi sisällyttää KDE -työpöydän kuvioihin mutta kukaan ei ole saanut siitä toimivaa, ei edes UBUNTU, openSUSE, Red Hat Enterprise Linux eikä FEDORA, muista puhumattakaan.

        (("Joten muuta työpöytää haluavan kannattaa valita muu distro. Sellainen joka tukee kaikkia työpöytäympäristöjä.")) Tuommoista pystyy kuka vaan kirjoittamaan, vaan kun pitäisi sitten kertoa tarkemmin eipäs sitten osatakkaan, turhaa troolaamista.

        On tainnut tämä ""nousehaudastasisaatana"" nimimerkin taakse piiloon vetäytyvä hiirulainen saada jo turpaansa minulta, kun piti tuohon väliin tuommonen trollaus kiskasta.


      • eikannata
        Mint-User kirjoitti:

        Eli kumpi sinulla on KDE vai XFCE ?

        Sano yksikin jossa KDE toimii, ja mikä on ollut vikana ettet ole saanut XFCE työpöytää toimimaan.

        Minä käytän tuota XFCE:a ja en koskaan ole törmännyt toimimattomuuteen. Tuossa alla kaveri puhuu asiaa. KDE asentaminen sotkee myös muut. Ajattelin jo edellistä kirjoittaessani laittaa mukaan varoituksen KDE:n mukaan ottamisesta, koska omasta kokemuksesta tiedän miten sen kanssa käy.

        Lähes jokainen isompi kehitystiimi sisällyttää KDE -työpöydän kuvioihin mutta kukaan ei ole saanut siitä toimivaa, ei edes UBUNTU, openSUSE, Red Hat Enterprise Linux eikä FEDORA, muista puhumattakaan.

        (("Joten muuta työpöytää haluavan kannattaa valita muu distro. Sellainen joka tukee kaikkia työpöytäympäristöjä.")) Tuommoista pystyy kuka vaan kirjoittamaan, vaan kun pitäisi sitten kertoa tarkemmin eipäs sitten osatakkaan, turhaa troolaamista.

        "Tuossa alla kaveri puhuu asiaa. KDE asentaminen sotkee myös muut."

        Viilaanpa pilkkua. Oikeastaan se meni niin päin, että minulla oli alun perin Mint 17.3 KDE, ja siihen asensin Cinnamon-työpöytäympäristön rinnalle. Siitä sekosi koko järjestelmä, ja jouduin asentamaan uusiksi koko mintin. Mutta joka tapauksessa KDE ja Cinnamon eivät näyttäneet sopivan yhteen.


      • nousehaudastasisaatana

        Sinulle en vastaa mitään järkevää. Mieti mitä muille kirjoitat. Ja sinähän sen tiedät jo mikä on asioiden oikea vastaus. joten mitä sitä erikseen kertoa.

        Herra kaiken tietävä.
        Hienoa, otan mielellään turpaan sinulta. Kertoo siitä että muita mielipiteita ei saa olla. Tai ainakin se AINOA oikea mielipide on Mint-User mielipide.

        En ole sanonut että Linux Mint ei tue KDE, XFCE tuopöytäympärostöä tai muutakaan. Toimii ne mutta ei niille ole virallista tukea toimivuudelle.
        Cinnamon ja MATE ovat ainoat tuetut työpöytäympäristot. Loput on käyttäjien ylläpitämiä, jos niitä ylläpitäjiä on. Missä on Linux Mint 18.1 XFCE?

        Jos Mint käyttäjät ottaa nyrkit heti ensimmäisinä esiin vastoinkäymisissä, niin en voi muuta olla kuin pahoillaan.

        Enkä sano että se on muiden normaalien Linux Mint käyttäjien vika. Joitakin säälittäviä henkisesti vikaisia sattuu aina sekaan raivoamaan ja uhkailemaan toisia.

        Kaikkea hyvää sinulle nuori herra täydellinen.


      • eikannata kirjoitti:

        "Tuossa alla kaveri puhuu asiaa. KDE asentaminen sotkee myös muut."

        Viilaanpa pilkkua. Oikeastaan se meni niin päin, että minulla oli alun perin Mint 17.3 KDE, ja siihen asensin Cinnamon-työpöytäympäristön rinnalle. Siitä sekosi koko järjestelmä, ja jouduin asentamaan uusiksi koko mintin. Mutta joka tapauksessa KDE ja Cinnamon eivät näyttäneet sopivan yhteen.

        Mutta minulla oli KDE yksinään, ja lähes heti ensimmäisen ison päivityksen jälkeen tuli monta kertaa ikkuna jossa oli vain yläpalkki näkyvissä. Siitä pääsi kun kirjautu ulos. Se kuitenkin osoitti sen etten uskalla ruveta rakentamaan käyttöjärjestelmää KDE:n päälle.

        Fedora kesti jo useamman tunnin rääkin, meni kuitenkin niin juntturaan että vain virta napista sai uudelleen käynnistämällä eloon. Se riitti fedorasta luopumiseen.

        openSUSEa en e:nään muista mikä oli, mielikuva on kuitenkin semmoinen että olisi ikkunasta jäänyt vain raamit joka monistu hiiren mukana ja näytti haitarin palkeilta tai levitetyltä korttipakalta. Ei edes tekstitilassa käynti kyennyt palauttamaan x-Severiä.

        Arch Linux on jo unohtunut kokonaan, en edes muista oliko tämä uusin 2012.11.01 versio.

        JA JOS JOKU LÖYTÄÄ KDE JAKELUN joka toimii, olen valmis testaamaan. Jakelun toimiminen ei ole sitä että sen saa asennettua onnistuneesti ja että ensimmäinen iso päivitys menee läpi.


      • Poistoon_menee

        Oioi!


      • nousehaudastasisaatana kirjoitti:

        Sinulle en vastaa mitään järkevää. Mieti mitä muille kirjoitat. Ja sinähän sen tiedät jo mikä on asioiden oikea vastaus. joten mitä sitä erikseen kertoa.

        Herra kaiken tietävä.
        Hienoa, otan mielellään turpaan sinulta. Kertoo siitä että muita mielipiteita ei saa olla. Tai ainakin se AINOA oikea mielipide on Mint-User mielipide.

        En ole sanonut että Linux Mint ei tue KDE, XFCE tuopöytäympärostöä tai muutakaan. Toimii ne mutta ei niille ole virallista tukea toimivuudelle.
        Cinnamon ja MATE ovat ainoat tuetut työpöytäympäristot. Loput on käyttäjien ylläpitämiä, jos niitä ylläpitäjiä on. Missä on Linux Mint 18.1 XFCE?

        Jos Mint käyttäjät ottaa nyrkit heti ensimmäisinä esiin vastoinkäymisissä, niin en voi muuta olla kuin pahoillaan.

        Enkä sano että se on muiden normaalien Linux Mint käyttäjien vika. Joitakin säälittäviä henkisesti vikaisia sattuu aina sekaan raivoamaan ja uhkailemaan toisia.

        Kaikkea hyvää sinulle nuori herra täydellinen.

        """Missä on Linux Mint 18.1 XFCE?""""
        Tuota minäkin odotan innolla, ja sehän on luvattu tulevaksi uudenvuoden jälkeen.

        """Cinnamon ja MATE ovat ainoat tuetut työpöytäympäristot. Loput on käyttäjien ylläpitämiä, jos niitä ylläpitäjiä on."""
        Näytäs nyt missä noin sanotaan, taidat valehdella. ja lisäksi
        >>>työpöytäympäristot<<< kirjotetaan >>>työpöytäympäristöt<<<

        """En ole sanonut että Linux Mint ei tue KDE, XFCE tuopöytäympärostöä tai muutakaan. Toimii ne mutta ei niille ole virallista tukea toimivuudelle. """
        Tässä toinen vale, ja lisäksi
        >>>tuopöytäympärostöä<<< kirjotetaan >>>työpöytäympäristöä<<<

        """Jos Mint käyttäjät ottaa nyrkit heti ensimmäisinä esiin vastoinkäymisissä, niin en voi muuta olla kuin pahoillaan."""
        Ja sinäkö et millään tavalla provosoinut minua vastaamaan noin kun vastasin. En ole koskaan ollut töykeä ilman että on provosoitu ensin. joten niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa.

        """Ja sinähän sen tiedät jo mikä on asioiden oikea vastaus. joten mitä sitä erikseen kertoa."""
        Minä kerron vain omista kokemuksista, joten sinun on aivan turha väittää että KDE toimii täydellisesti niissä distroissa joissa sitä tuetaan, varsinkaan kun et ole testannut yhtään mitään.

        Kaikkea hyvää sinulle nuori herra ei täydellinen.


    • eikannata

      Minulla sekosi koko Mint, kun asensin cinnamonin kde:n rinnalle. Piti asentaa koko järjestelmä uusiksi.

    • vaihtoehtotämäkin

      Jos haluat välttää sekoittamasta toimivaa järjestelmää, niin ainahan voit asentaa mint kde:n erilliselle osiolle omana asennuksenaan.

    • minttäydellisyys
      • Annoin asiallisen vastauksen koska olen pitempiaikainen mintin käyttäjä, sinä saatat olla pitempiaikainen Windowsin käyttäjä ja tunnet sen. Onko se nyt niin vaikea hyväksyä, että tuntee käyttöjärjestelmänsä.

        Olen myös pitänyt DokuWikiä (https://www.dokuwiki.org/dokuwiki#) muistion virkaa hoitamassa, ja sieltä tuokin ohje on peräisin. En laita ohjetta jota en itse ole koskaan testannut toimivaksi (ei ole tae toimivuudesta, muistilappu voi olla vanha).

        Tätä voi suositella (https://www.dokuwiki.org/dokuwiki#) muillekin, koska asiat ei pysy mielessä kuin jonkin aikaa niiden käsittelystä. Tuon käyttö muistiona, ei tarvitse tietokantaa, ja sisältää kaiken mitä Wikin pitoon kuuluu.

        Toinen kevyempi on tietysti Zim 0.65 Työpöytäwiki (http://www.zim-wiki.org/), jonka voi yhtä lailla asentaa Windows 7, no Windows 10 en uskalla sanoa mitään.

        Joka ikinen sudottelu ja ohjelman asennusohje joka koskee omaa järjestelmää Zim wikiin hujan hajan, ja siitä sitten vakavammin ryhmitellen DokuWikiiin, joko localina tai ulospäinkin näkyvänä.

        Eikä tuosta mene vuottakaan kun jo sinustakin kirkotellaan samalla tavalla kuin nyt näyttää Mint-User käyvän monelle luonnon päälle.

        OLEN otettu, eikö ole muka syytä, tä ?


      • minttäydellisyys
        Mint-User kirjoitti:

        Annoin asiallisen vastauksen koska olen pitempiaikainen mintin käyttäjä, sinä saatat olla pitempiaikainen Windowsin käyttäjä ja tunnet sen. Onko se nyt niin vaikea hyväksyä, että tuntee käyttöjärjestelmänsä.

        Olen myös pitänyt DokuWikiä (https://www.dokuwiki.org/dokuwiki#) muistion virkaa hoitamassa, ja sieltä tuokin ohje on peräisin. En laita ohjetta jota en itse ole koskaan testannut toimivaksi (ei ole tae toimivuudesta, muistilappu voi olla vanha).

        Tätä voi suositella (https://www.dokuwiki.org/dokuwiki#) muillekin, koska asiat ei pysy mielessä kuin jonkin aikaa niiden käsittelystä. Tuon käyttö muistiona, ei tarvitse tietokantaa, ja sisältää kaiken mitä Wikin pitoon kuuluu.

        Toinen kevyempi on tietysti Zim 0.65 Työpöytäwiki (http://www.zim-wiki.org/), jonka voi yhtä lailla asentaa Windows 7, no Windows 10 en uskalla sanoa mitään.

        Joka ikinen sudottelu ja ohjelman asennusohje joka koskee omaa järjestelmää Zim wikiin hujan hajan, ja siitä sitten vakavammin ryhmitellen DokuWikiiin, joko localina tai ulospäinkin näkyvänä.

        Eikä tuosta mene vuottakaan kun jo sinustakin kirkotellaan samalla tavalla kuin nyt näyttää Mint-User käyvän monelle luonnon päälle.

        OLEN otettu, eikö ole muka syytä, tä ?

        Tuntee ja tuntee. Jokainen kuvittelee "tuntevansa". Itsekään en tunne omaani. Oletko luonut Linux Mint käyttöjärjestelmän?

        Luovuin Windowsista kokonaan 2004 vuonna ja en tiedä mistä Windowseista puhut. Tietokoneen ostin 2003. Jos Amigaa ei lasketa mukaan.

        Niistä Windowseista en oikeastaan tiedä mitään. Näyttävät jotenkin erillaisilta ulkokuorelta mutta "toimivat" täysyn samanlaisesti.

        Olen jonkin aikaa käyttänyt ainoastaan 2004-2017 välillä Linux distroja. Fedora Corella aloitin ja Ubuntun kautta, Debianiin päädyin, enkä Debianista poistu.

        Minusta se Linuxien käyttö ei ole KOSKAAN tehnyt tuollaista räjähdysaltista käyttäjää, joka räjähtää yhdestäkin poikkinaisestä sanasta.

        Jokainen tavallaan.


    • prof-vin-mieli-ala

      Joo eipä kyllä kannata KDE:tä asentaa jos on joku muu ikkunamanageri asennettuna. Sotkee järjestelmää kyllä ihan kunnolla ja on kokemusta itsellänikin siitä. Toimivin olisi ehkäpä Debian KDE:llä.

    • Missä on Linux Mint 18.1 XFCE?
      http://mirrors.seas.harvard.edu/linuxmint/testing/

      Näyttää jo olevan palvelimelle siirretty, vaikka ei missään ole julkaistukaan sen olemassa oloa. Pistin lataukseen, ja noin 2 tunnin päästä pystyy jo jotakin kertomaan minkä oloinen se on.

    • jännittävä-ei-kelpaa

      Jo v. 2001 sanottiin (eräässä intomielisessä Linux-kirjassa) että KDE on "jännittävä".

      Minä en jännittävää käyttöliittymää halunnut. Vaan toimivan.

    • Itse olen käyttänyt vuosia KDE:tä. KDE 2 jonkin aikaa. KDE 3 oli käytössä niin pitkään kuin oli tuettu ja pitkään vielä sen jälkeen. Nyt ollaan tilanteessa jossa KDE 4 tuki on loppunut ja uusi vielä osin kesken. Jokunen kuukausi sitten käänsin uuden KDE:n siten että poistin kaikki Qt4 ja KDE4 riippuvuudet. Tulokseksi tuli toimiva, mutta rampautettu työpöytä. Vakain KDE on edelleen mielestäni 4. Useimmissa jakeluissa on sekaisin qt5 ja qt4 kirjastoilla käännettyjä KDE ohjelmia koska kaikista ei löydy sitä Qt5 versiota. Itsellä oli paljon ongelmia nvidian ajurin, opengl ja graafisen kirjautumisen kanssa. Kun mustasta ruudusta pääsi eroon työpöytä toimi kyllä ihan hyvin. Jos haluaa testailla uutta tekniikkaa kuten Wayland - KDE ihan hyvä, mutta vakaaseen tuotantokäyttöön siitä ei vielä ole. Itselle tuli ongelmia kahden näytön ja HDMI:n äänenkin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe