Mielipiteitä?

conyane

Okei siis olen yläasteikänen tyttö ja minulla on mielessäni yksi juoni, jossa keskitytään 17-vuotiaaseen tyttöön. Tarina on omaa leikkimielistä teoriaani unista, jotka ovatkin mukamas oikeasti rinnakkaismaailmoja joissa me ihmiset (tai meidän sielumme/mielemme) käymme aina nukkuessamme ja kun heräämme pidämme niitä aina unina.
Ja näissä rinnakkaismaailmoissa on sitten demoneita yms.

Olen kirjottanut jo prologin ja kaksi ensimmäistä lukua, mutten ole oikein varma kannattaako tästä enää jatkaa.
Tässä on pieni kohta tarinan ns. pääpahiksesta (se ei kiou tähän kohtaan, mutta koko kohta olisi liian pitkä tänne).
Haluaisin mielipiteitä tms.
----

Kylmä tuuli seurasi mustiin pukeutunutta naista, jonka repeytyneet, nahkaiset siivet lepäsivät tämän selkää vasten. Hänen mustat sekä silkkiset hiukset liikkuivat hiljalleen edestakaisin tuulen tunkeutuessa ikkunoista sisään samalla, kun hän laskeutui nopeaan tahtiin linnan kivisiä portaita, vieressään kaksi nuorta miestä, jotka katsoivat suoraan eteenpäin.
Naisen nahkaiset, mustat vaatteet korostivat tämän kuolemanvalkoista ihoa, kuten myös hänen kasvoilla olevat tummat pisamat.
Ripsissä kimalteli magian avulla kevennettyjä pieniä kristalleja sekä timantteja, ja hänen kaulassa roikkui kultainen kaulakoru.
Heitä kolmea ympäröi tumma aura, ja tarkkakuuloiset pystyivät kuulemaan vaimeita tuskankuiskailuja heidän kävellessä ohitse.
Kuiskaukset eivät tulleet mistään heidän lähettyviltä - ne tulivat tuonpuoleisesta.
Ne olivat sielujen vaikerruksia, rukouksia sekä avunpyyntöjä.
Kukaan ei kuitenkaan voisi pelastaa sieluja enää. Kukaan ei voisi viedä heitä turvaan heidän omistajaltaan; naiselta, joka hallitsi itse kuolemaa.
Yön tähdet toivat pimeälle kulkureitille valoa suojattomista ikkunoista.
Ne valaisivat kolmikon tien, kun he kiirehtivät piinaava ilmapiiri ympärillään kohti linnan syrjäisintä kolkkaa, missä kuningas Mephistofeles sijaitsisi valtaistuimellaan.
Pian rappuset päättyivät, ja ilmeetön nainen apulaistensa kanssa siirtyi kiviselle käytävälle, jota valaisi soihduissa roihuvat liekit.

Naisen molemmilla puolilla kävelevät pojat, kaksoset, vilkaisivat toisiaan ilmeettöminä. Heidän katseensa kuitenkin erkanivat sekunneissa.
He molemmat menivät hermostuneina muutaman sentin lähemmäs naista, joka hymyili omahyväisenä tajutessaan poikien olevan peloissaan.
“Älkää huoliko, Irdian, Sraphan”, nainen sanoi lempeällä äänensävyllä. Hänen kissamaiset, kultaiset silmänsä vilkaisivat vuorotellen molempia poikia.
“Emme me ole huolissamme itseistämme”, toinen poika sanoi hiljaa. “Olemme huolissamme sinusta.”
Hetken hiljaisuuden jälkeen nainen naurahti huvittuneena ja kysyi samalla, kun asetti kätensä poikien olkapäille: “Miksi te minusta olette huolissanne?”
Pojat eivät vastanneet naisen kysymykseen tietäessään, ettei hän tarkoittanut sitä kysymykseksi.
Pian hän jatkoikin: “Hän ei tee minulle mitään. Onhan hän minun isäni.”

3

391

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • conyane

se ei kiou tähän kohtaan = se ei lopu* tähän kohtaan :D

• Aina kannattaa jatkaa. Sellaista tilannetta ei ole missä kannattaisi heittää pyyhettä kehään edes vaikka teksti olisi täysin kamalaa, koska kirjoittaminen on taito jonka oppii parhaiten tekemällä. Kirjoita tarina loppuun ja yritä olla ajattelematta sen hyvyyttä tai huonoutta liikaa, sitten katso tuntuuko teksti riittävän kypsältä siihen, että sen saisi muokkaamalla lukukelpoiseksi. Vaikkei saisikaan, olet silti oppinut kirjoittaessa jotakin, ja seuraava tarinasi on parempi. Toista tätä uudestaan ja uudestaan, äläkä unohda näyttää huonojakin tekstejä luottolukijoille. Etsi keinoja olla parempi, opi tunnistamaan omat vahvuutesi. Kyllä se siitä lähtee!

• näppiksenrääkkääjä

Hieman kankeaa tekstiä ja aika kliseistä kuvailua. Tylsähkö. Ole tarkkana aikamuotojen kanssa.

Miltä alkukappale kuulostaisi vaikkapa näin:

"Mustiin pukeutuneen naisen repaleiset nahkasiivet lepäsivät vasten hänen selkäänsä. Hyytävä tuuli sai hänen mustat hiuksensa aaltoilemaan, kun hän kiiruhti alas linnan kivisiä portaita kaksi nuorta miestä rinnallaan." Jne.

Opettele tiivistämään. Vähemmän sanoja = enemmän sisältöä ja tilaa lukijan mielikuvitukselle. Käytä vain tarpeellisia adjektiiveja. Liika jaarittelu ja yksityiskohdilla mässäily latistaa tunnelman ja tuntuu infodumpilta. Onko lukijalle merkitystä esim. sillä tiedolla, että nuoret miehet katsovat eteenpäin? Tuskinpa. Kuvaile henkilön ulkonäköä ja pukeutumista yksityiskohtaisesti vain silloin, kun sillä on tarinan kannalta merkitystä. Vältä "täytesanoja".

Kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla ja lukemalla paljon, ja olet vielä nuori. Jokainen tekstisi tulee olemaan edellistä parempi (tiedän kokemuksesta :D). Siis ei muuta kuin töitä tekemään, tekstien ensimmäisissä versioissa on aina korjaamista, myös "oikeilla" kirjailijoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      388
      1579
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      84
      1071
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      94
      942
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      859
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      768
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      765
    7. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      730
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      121
      725
    9. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      688
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      39
      669
    11. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      57
      636
    12. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      616
    13. 45
      567
    14. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    15. 33
      555
    16. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      33
      548
    17. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      535
    18. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      508
    19. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      49
      493
    20. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      81