Desmond Doss - aseeton sotilas

Kävin_katsomassa_leffan

Elokuvateattereissa pyörii Mel Gibsonin leffa Hacksaw Ridge - aseeton sotilas. Se on tosikertomus amerikkalaisesta sotilaasta, joka meni vapaaehtoisena sotaan japanilaisia vastaan, mutta lääkintämiehenä, ilman asetta. Teki uskomattomia sankaritekoja, joista sai mitaleja. Doss oli adventisti.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hacksaw_Ridge_–_aseeton_sotilas

13

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HYVÄLEFFA

Joo, filmissä tulee esille myös sapatti ja näin miljoonat nuoret ja vanhat tulevat tuntemaan tämän kristikunnan unohtaman, mutta nyt lopun aikana kunniaan nousevan Jumalan luomistyön muistomerkin. Kannattaa katsoa.

• Cycl0ne

Ei taida pyöriä enää kaikkialla.

• Edelleen minua ihmetyttää kaksinaismoralismi asiassa.

Desmond Doss oli osa toisen maailmansodan tappokoneistoa ja vaikka hän ei itse suoranaisesti tappanut ketään, niin hän koetti omalla panoksellaan saada jenkkisotilaita kuoseihinsa, että voisivat jatkaa toisten lähimmäisten tappamista.

Samanlaista kaksinaismoralistista pelleilyä kuin sapatin pyhyys, että mepä emme riko sapattia, emmekä tee sapattina töitä, mutta kuitenkin joku joutuu tekemään, jotta adventistikin saa nauttia näillä keleillä lämpimästä asunnosta, lämpimästä vedestä ja valoista kotona.

Desmond Doss ei itse tappanut ketään, mutta koetti saada jenkkisotilaita jatkamaan tappamista, niin minusta ihan sama että vetikö itse liipaisimesta. Joka tapauksessa hänen kursimansa sotilaat tappoivat useita lähimmäisiä lisää, kiitos Desmondin toiminnan.

• kysynpävaan

Kysyisin oletko nähnyt elokuvan ?

• Cycl0ne

Eihän Raamattukaan usko pasifismiin. Adventismi tässä mielessä on edelläkävijä. Doss ei siinä mielessä ole pasifisti, koska tukee sotaa kohentamalla ihmisiä. Mars-jumalaa hänkin siinä mielessä palvelee. Minä tykkää elokuvasta sen huumorin takia, en sen vuoksi että tässä olisi jollain tavalla etiikan jättiläisiä läsnä. Elokuvan jälkeen tuli kyllä sellainen olo, kuten indiana Jones-leffojen jälkeen, että olisipa kiva olla hurskas uskovainen joka saisi näpsäkän näköisen tytön. :)

• Cycl0ne kirjoitti:

Eihän Raamattukaan usko pasifismiin. Adventismi tässä mielessä on edelläkävijä. Doss ei siinä mielessä ole pasifisti, koska tukee sotaa kohentamalla ihmisiä. Mars-jumalaa hänkin siinä mielessä palvelee. Minä tykkää elokuvasta sen huumorin takia, en sen vuoksi että tässä olisi jollain tavalla etiikan jättiläisiä läsnä. Elokuvan jälkeen tuli kyllä sellainen olo, kuten indiana Jones-leffojen jälkeen, että olisipa kiva olla hurskas uskovainen joka saisi näpsäkän näköisen tytön. :)

Viihdettähän se sota tahtoo ihmisille olla.

Vaikka itse en tarvitse sotaa kohentaakseni mielialaani, niin toisaalta olen huolissani siitä, että etenkään nuoret miehet eivät saa tilaisuutta näyttää sodassa kelpoisuuttaan vastakkaiselle sukupuolelle, kun johonkin ne höyryt pitää sitten päästää. Sota on helpoin tapa osoittaa kelpoisuus ja päästä eroon heistä, joiden ei ole välttämättä parasta levittää geenejään eteenpäin.

Ja tarjoaahan tuollainen elokuva hörhölahkolle tilaisuuden saada kunniaa ja mainosta.

Churchill sanoi aikoinaan, että kansakuntamme tarvitsee toimintaa, vaikka se ei olisi tarkoituksenmukaista, menestystä, vaikka se olisi liioiteltua tai jopa keksittyä, sekä kunniaa, vaikka se olisi ansaitsematonta.

Tässähän adventtikirkko sai sitä kaikkea.

• pyhpyhjapyh
        bushmanni kirjoitti:

Vaikka itse en tarvitse sotaa kohentaakseni mielialaani, niin toisaalta olen huolissani siitä, että etenkään nuoret miehet eivät saa tilaisuutta näyttää sodassa kelpoisuuttaan vastakkaiselle sukupuolelle, kun johonkin ne höyryt pitää sitten päästää. Sota on helpoin tapa osoittaa kelpoisuus ja päästä eroon heistä, joiden ei ole välttämättä parasta levittää geenejään eteenpäin.

Ja tarjoaahan tuollainen elokuva hörhölahkolle tilaisuuden saada kunniaa ja mainosta.

Churchill sanoi aikoinaan, että kansakuntamme tarvitsee toimintaa, vaikka se ei olisi tarkoituksenmukaista, menestystä, vaikka se olisi liioiteltua tai jopa keksittyä, sekä kunniaa, vaikka se olisi ansaitsematonta.

Meitä ei sinun valheesi ja harhainen katkera vihasi hetkauta.

• Cycl0ne
        bushmanni kirjoitti:

Ja kuvittele jos joku ihan ummikko tuleekin adventtikirkkoon tuon leffan takia, pysyy uskossa vuosikymmenet ja vuosikymmeniä myöhemmin hänen lapsenlapset ovat myös uskossa. Ja kaikki vain yhden leffan takia. Ihmeellistä.

Kysymys kuuluukin, jos tämä ummikko ei olis mennyt elokuviin Dossia katsomaan ja tullut kirkkoon ja lopulta uskoon, olisiko elämä jatkunut a)parempana, vai b)huonompana? Tähän en osaa itse sanoa miten asia oikeasti on. Välillä tuntuu että tämä on arpapeliä, ei tiedä tuoko usko mitään hyvää, vai pahentaako se tilannetta entisestään, kuten Jeesus piti mahdollisena.

Elämä voi mennä niin moneen eri suuntaan. Ja ehkä myös sellainen elämä, jossa kulkijat ovat nähneet enimmäkseen uskonnon ristiriitaisuuksia (luen itseni tähän ryhmään myös) voi vielä kääntyä sellaiseksi jota leimaa kenties todelliset kristilliset piirteet. Siksi Doss -elokuva oli oikeastaan viime vuoden paras saarna, jolla voi olla merkittävät vaikutukset ihmisten elämään, hyvässä sekä pahassa.

• en_suosittele

Kyllä täytyy olla hyvin synnin kyllästämä jotta voi suositella tuollaista väkivaltaista raakalaismaista soopaa toiselle uskovalle katsottavaksi.

• Cycl0ne

Kyllä virallinen Advent Review -lehti suosittelee myös elokuvaa sen kristillisyyden vuoksi joten...

• Cycl0ne kirjoitti:

Kyllä virallinen Advent Review -lehti suosittelee myös elokuvaa sen kristillisyyden vuoksi joten...

Eipä taida suositella kristillisyyden vuoksi vaan koska saa elokuvasta ilmaista mainosta ja papeille lisää pätäkkää, jos järjestön toiminnan rahoittajia saadaa lisää.

Sehän on aina hauskaa miten nämä järjestöt suhtautuvat jäseniinsä, että eipä esim. David Koresh saanut Adventist Reviewstä kauheasti palstatilaa, että meidän oppien kasvattama henkilö pääsi lööppeihin.

Vai onko Ruandan adventtikirkon johtaja Elizaphan Ntakirutimana saanut adventtikirkon taholta ilmaista mainosta oltuaan yhden 1900-luvun pahimman verilöylyn ja kansanmurhan pääjehu?

https://www.theguardian.com/world/2003/feb/20/rorycarroll1

Ja se näiden hullujen jumala, mitäpä hän teki samaan aikaan?

Istui sormi perseessä ynnäilemässä syntejä taivaallisessa teltassaan, jonne hortoili kuin kulmabaarin Reiska syksyllä vuonna 1844.

• muutkin_tykkää
        bushmanni kirjoitti:

Eipä taida suositella kristillisyyden vuoksi vaan koska saa elokuvasta ilmaista mainosta ja papeille lisää pätäkkää, jos järjestön toiminnan rahoittajia saadaa lisää.

Sehän on aina hauskaa miten nämä järjestöt suhtautuvat jäseniinsä, että eipä esim. David Koresh saanut Adventist Reviewstä kauheasti palstatilaa, että meidän oppien kasvattama henkilö pääsi lööppeihin.

Vai onko Ruandan adventtikirkon johtaja Elizaphan Ntakirutimana saanut adventtikirkon taholta ilmaista mainosta oltuaan yhden 1900-luvun pahimman verilöylyn ja kansanmurhan pääjehu?

https://www.theguardian.com/world/2003/feb/20/rorycarroll1

Ja se näiden hullujen jumala, mitäpä hän teki samaan aikaan?

Istui sormi perseessä ynnäilemässä syntejä taivaallisessa teltassaan, jonne hortoili kuin kulmabaarin Reiska syksyllä vuonna 1844.

Kyllä ne muutkin kristityt tätä leffaa arvostavat. Yksi Amerikan tunnetuimmista kristillisista televisiokanavista antoi lähes täydet arvosanat. Tosin lapsiystävällisyydestä (epätystävällisyydestä) rokotettiin pointseja.

http://www1.cbn.com/movies/hacksaw-ridge-review

• en_suosittele
        Cycl0ne kirjoitti:

Kuten sanoin....synnin kyllästämiä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 109
      5971
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2444
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2056
    Aihe