Miten ois poni?

Sejokasaiponin

Moikka olen 12 vuotias tyttö ja minua ärsyttää hyvin suuresti kun täällä nämä "hevosihmiset" sanovat että näin nuori ei voi hankkia hevosta no ei minustakaan ala ikäisen kannata ostattaa hevosta mutta jos ala ikäiset hevosen hauluavat ihmiset eivät tarkoitakkaan hevosella hevosta vaan ponia ensin minäkin käytin ilmoituksissani sanaa hevonen ja sain kauheasti haukuntaa mutta kun vaihdoin sen poniksi niin sain paljon parempia vastauksia ja ymmärtäväisyyttä joten voisitteko olla ystävällisiä niille 10-17 vuotialle jotka kyselevät täällä hevosta.

54

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fabella

      Ymmärrän hyvin ärsyyntymisesi syyn, mutta hevoset ovat myös poneja paljon isompia, vaikeahoitoisempia (kuluttavat enemmän ruokaa yms.) ja vahvempia. Ponin kanssa ongelmat on helpompi hoitaa niiden koon takia, mutta jos iso hevonen alkaa esim. purra tai pukitella, niin sitä on vaikea enää hallita yhtään. Ponin kanssa tämä on helpompaa koska ne eivät välttämättä ole niin vaarallisia.
      Toivottavasti ymmärsit pointtini :)

      • brains_brains

        Siis mitä?!? Ensimmäiseksi hevoseksi/aloittejilla mieluiten kylmä/puoliverinen ruuna. Ponit ovat usein itsepäisiä ja ovelimpia ym kuin isommat hevoset. Pukittelu ym on ihan yhtä vaikeata poistaa kummaltakin. Mistä ihmeestä tännekkin löytyy noita "kaikki tietäviä" jotka suoltavat pelkkää potaskaa?? Syy miksi 12.v:n ostoaikeita on kritisoitu johtuu siitä, että eläimestä on AINA iso vastuu, mutta jyrsijän/kissan/koiran uudelleen sijoittaminen on huomattavasti helpompaa jos kiinnostus/opiskelu/muutto/raht tms pakottaa luopumiseen. Myös eläinlääkäri laskut saattavat yllättää ikävästi, myös monissa tapauksissa on pakko mennä Helsingin hevossairaalaan, onko kuljetusmahdollisuudet jne valmiina? On niin paljon asioita joita noin isoa(ponikin) eläintä hankittaessa pitää miettiä, ja aivan liian usein törmää ilmiöön "pikku tallityttö" haluaa oman ponin/hevosen ja vanhemmat eivät ole täysin mukana kuvioissa..Aloittajalle vielä EN kritisoi kerron vain faktoja myös näille "fabelloille" :)


    • eiymmärrä

      En ymmärtänyt. Pelkkää diipadaapaa suollat.

    • rahatedellä

      rahaa ja aikaa sen poninkin hoito vaatii, eikä joku 10-13 vuotias jaksa takuulla joka aamu ennen kouluunlähtä käydä poniaan/ hevostaan hoitamassa, ja taas koulun jäöleen sama juttu, rehunjakoa ja paskan ulos körräystä, niin ja se finanssiuoli. ei kaikkien muksujen vanhemmilla ole paksua rahpussia vaan eihän kekarat kustannuksia ajattele, ei tarttekaan, kjunhan kuuntelevat huoltajiaan.

      • jgfghbv

        Katkeruus puhuu. Eikö omalla isillä ollut varaa ostaa mussukalleen ponia ja nyt äksyilet muillekin, ettei kenenkään pidä ponia/hevosta hommata?

        Sinä et tiedä muiden ajankäytöstä yhtään mitään etkä myöskään muiden rahapolitiikasta. Jos jollakulla on poneja ja/tai hevosia kotona ja ne ovat vanhempien kanssa yhteinen harrastus tai vaihtoehtoisesti oma poni/hevonen vuokratallilla, joka muuten hoitaa ne rehut ja lannat, niin miten se on sinulta pois? Katkeroittaahan se, jollei itsellään ole ollut koskaan kultalusikka suussa, mutta anna olla kitisemättä niille, joilla on.


      • hannoverinhevonen

        Itse olen nyt 16-vuotias ja sain ensiponini 12-vuotiaana. Tuo, että ei varmasti jaksa aamulla ennen kouluun lähtöä mennä tallille, niin todella monelle se ei ole edes tarpeellista. Itselläni oli 3-vuotta sama poni täysihoidolla, niinkuin monella muullakin on. Nyt hevoseni on puolihoidolla ja käyn silti vain päivisin. Ainakin sillä ratsastuskoululla missä olin hoitajana 2009-2012 niin jouduttiin kärrätä paskat, siivota hevosten karsinoiden seiniä ja pesin jopa kuudesti ihmisten vessan, eli ei tuo nyt sinäänsä monelle ongelma ole. Raha on joo suurin ongelma monessa taloudessa, missä lapsi haluaa hevosta. Itse sain kuitenkin joka kuukautisen vuokran maksettua itse (täyshoito 300€) ja vanhemmat maksoi muut kulut. Tein käsitöitä, pidin ponillani kahdesti viikossa tunteja (15€/tunti) ja autoin tallitöissä joiden ansiosta kolemstasadasta miinustui 100€.


      • grrrrrrrrmaur
        jgfghbv kirjoitti:

        Katkeruus puhuu. Eikö omalla isillä ollut varaa ostaa mussukalleen ponia ja nyt äksyilet muillekin, ettei kenenkään pidä ponia/hevosta hommata?

        Sinä et tiedä muiden ajankäytöstä yhtään mitään etkä myöskään muiden rahapolitiikasta. Jos jollakulla on poneja ja/tai hevosia kotona ja ne ovat vanhempien kanssa yhteinen harrastus tai vaihtoehtoisesti oma poni/hevonen vuokratallilla, joka muuten hoitaa ne rehut ja lannat, niin miten se on sinulta pois? Katkeroittaahan se, jollei itsellään ole ollut koskaan kultalusikka suussa, mutta anna olla kitisemättä niille, joilla on.

        "rahat edellä" puhuu asiaa eikä vingu tinalusikkaansa. Rahalla saa (juurikin täysylläpidon) mutta jos ei sitä ole on se OIKEASTI rankkaa joka aamu ja ilta raahautua tallille! Ja itsellä on kaveri jonka koulu kärsi siitä kun hepan kanssa sitten tuli ylimääräistäkin aikaa vietetty ;) Koulu ja työ vaan verottaa voimavaroja halusimme tai emme...


    • asiallinenvastausplease

      Vastauksia pyydään. EI enää diipadaapaa.

      • jfjkj

        Vastausta mihin? Enpä näe kysymystä, joten paha sinun on jälkikäteen silloin sanoa, mikä täällä on ollut oikeanlainen vastaus ja mikä ei.


    • 4-kanin-omistaja

      Suomi24 ei ehkä ole se paras paikka hakea mielipiteitä. Jotkut ovat hyvinkin asiantuntevia ja kirjoittavat hyviä kommentteja ja esittävät hyviä näkemyksiä, joista saattaa olla hyötyä. Toiset ovat ikuisia skeptikkoja ja jotkut trollaavat ja ilkeilevät ihan ilkeilyn ilosta. Hevosta tai ponia hankkiessa kuitenkin faktat ovat faktoja. Hevoset ovat isompia, joten kuluttavat ponia enemmän ja voivat olla vaikeammin hallittavia, toki paljon riippuu hevosesta ja omistajasta. Jotkut hevoset voivat olla paljon varmempia ja helppohoitoisempia, kuin ponit.

      Kun käytät sanaa "hevonen" ihmiset saattavat olettaa sinun ostavan hevosen ponin sijaan, vaikka itse ehkä tarkoitit ponia kaiken aikaa? Nuori ikäsi aiheuttaa myöskin epäilyksiä. Jaksatko nousta aamuisin? onko se hevosen/ponin hoitaminen vielä vuoden päästäkin kivaa? Mitä jos hevosesi/ponisi sairastuu vakavasti tai pysyvästi? Entä jos et voi esimerkiksi vuoden päästä koskaan ratsastaa sillä? Mitä jos ponisi jää pieneksi? Kuka maksaa kulut? Entäs kun tulet teini-ikään...

      Todennäköisesti jos olet tosissasi hankkimassa hevosta/ponia, vanhempasi ovat lupautuneet hankkimaan sinulle sellaisen ja huolehtimaan sen ylläpidosta. Keskustelupalstojen mielipiteitä tärkeämpiä mielipiteitä ovat vanhempiesi mielipiteet, sekä ratsastuksen opettajan/ohjaajan mielipide. Kannattaisi jutella tallilla ihan vanhempiesi kanssa muiden hevostenomistajien ja ratsastuksen opettajasi kanssa hevosen tai ponin hankinnasta, he tuntevat sinut ja taitosi, sekä osaavat sanoa, oletko kyllin kypsä tai osaava sellaista hankkimaan. Lisäksi heiltä saat kullanarvoisia neuvoja ja opastusta alkutaipaleelle oman nelijalkaisesi kanssa.

      Mikä tulee tallipaikan hankkimiseen ja ostotilanteeseen... Itse en myisi alle 18-vuotiaalle minkäänlaista eläintä. Alle 18-vuotias lemmikin omistaja on lemmikkinsä kanssa aina vanhempien vastuulla. Ostit sitten hevosen tai ponin, osto tilanne ja kommunikaatio tulisi tapahtua aikuisten kesken. Toki sinulla on oikeus etsiä itsellesi sopiva hevonen ja kertoa mielipiteesi.

      Itselläni on ihan hyviä kokemuksia alle 18-vuotiaista hevosenomistajista. Pari hemmoteltua pikkulikkaa olen tavannut, joilla ponin hoito on jäänyt täysihoitotallille ja tuntiopetukseen, jolloin poni oli enemmän status, kuin rakas ystävä. Sen sijaan useita alle 18-vuotiaita hevosen omistajia olen tavannut, joiden vanhemmat ovat myös hevosihmisiä ja kannustavat lastaan/lapsiaan harrastamaan enemmän ja kilpailemaan, jolloin oma hevonen on etenemisen kannalta välttämätön. Tuolloin lapsista on nähnyt sen, kuinka he nauttivat hevosensa/poninsa seurasta täysin sydämin ja harrastus on jatkunut aikuisikään saakka. Nuorin tapaamani poninomistaja on ollut 4-vuotias.

    • huonoviesti

      Johdantosi ei herättänyt kiinnostusta. Aiheesi johdonmukainen käsittely myös ontui voimakkaasti. Lisäksi esitit argumenttisi aivan liian pitkästi, yleisö väsyi, eikä jaksanut lukea ajatuksiasi loppuun. Mitä siis pitää tehdä? Lyhennä todisteluasi. Keskity olennaiseen. Tällä kerralla sait hylätyn arvosanan.

    • mörrinkäinen

      4-kanin-omistaja puhui asiaa. Jos joku ei jaksa lukea, mitä pitää tehdä? Jättää lukematta. Kas kun foorumeilla käyminen on täysin vapaaehtoista.

      Se vika monissa suomalaisissa onkin. Joutavia höpinäitä kyllä kuunnellaan korvat pitkällä, mutta sitten kun joku alkaa puhua oikeaa asiaa, kuulijoiden kiinnostus lopahtaa saman tien. Enkä nyt tarkoita ketään kenkilökohtaisesti, vaan ihmisiä ylipäänsä. Mutta voi kauhistus, nyt eksyn asiasta itse. Mikä pyhäinhäväistys!

      Aloittaja kuitenkin esitti hyvän huomion. Jos alaikäinen kyselee hevosen hankinnasta, ihmisillä nousee niskavillat pystyyn ja nousee meteli osaamattomuudesta ja tyhmyydestä jne, hänet haukutaan pystyyn välittömästi. Mutta jos kyselläänkin ponia, vastaukset ovat ystävällisempiä ja auttavaisempia. Siltikin, vaikka eläimen koosta ei olisikaan ollut mitään puhetta. Loppuujen lopuksi 147cm ponilla ja 149cm hevosella ei ole mitään ratkaisevaa eroa, mutta silti toinen on poni ja toinen hevonen. Toinen hyväksytään kun alaikäinen kyselee, toista ei. Sitä minäkin olen ihmetellyt monta kertaa.

      Mutta valitettavasti on taas yleistymässä se tapa, että kun joku kysyy jotakin, hänet ensin haukutaan ja vasta sitten EHKÄ kysellään tarkemmin. Jos ollaan erehdytty, anteeksi ei voi mitenkään pyytää vaikka se olisikin paikallaan. Kaiketi ylpeyskysymys. Omia virheitä ei voida myöntää koska ihmiset ovat (ainakin omasta mielestään) erehtymättömiä. Lieneekö sitten kulttuurikysymys vai kasvatusongelma, mutta hyvät käytöstavat ovat tosiaan katoamassa hyvää vauhtia.

      Epäilemättä minäkin saan hylätyn arvosanan tästä, mutta siinäpähän saan. Kaunis nolla muiden numeroiden jatkoksi.

      • Mammanajadi

        Mörri, ehdotan että laitat nollasi eteen 1:sen, niin sinulla on kaksi pientä numeroa mutta yhdessä ...


    • mörrinkäinen

      1 0 = 10? Minä pidän tuosta tavastasi soveltaa improvisoitua yhteenlaskua! Kyllä minulle tuollainen arvosana kelpaa. Kiitoksia, Mammanajadi, en olekaan tullut ajatelleeksi, että laskea voi noinkin! Täytyypä pistää muistiin, jos vaikka sattuisin sitä joskus tarvitsemaan!

      • kiittiriitti

        Juurihan sinä itserakas niin ajattelit! Mammanajadi ei meinaan kirjoittanut mitään numerosta 10, sen keksit tuosta ihan itse.

        Mutta: eiköhän taas riitä nämä peen jauhamiset täällä. Osasitte perustaa ketjun ketutuksille, joten osaatte varmasti perustaa ketjun myös lässynläälle, jossa kehutte kilpaa toisianne. Peräti aloittaja pyysi lopettamaan diipadaapan jo ennen kuin edes aloititte, ja silti aloititte.


      • Mammanajadi
        kiittiriitti kirjoitti:

        Juurihan sinä itserakas niin ajattelit! Mammanajadi ei meinaan kirjoittanut mitään numerosta 10, sen keksit tuosta ihan itse.

        Mutta: eiköhän taas riitä nämä peen jauhamiset täällä. Osasitte perustaa ketjun ketutuksille, joten osaatte varmasti perustaa ketjun myös lässynläälle, jossa kehutte kilpaa toisianne. Peräti aloittaja pyysi lopettamaan diipadaapan jo ennen kuin edes aloititte, ja silti aloititte.

        Anteeksi, kiittiriitti, minun vikani, Mörri tulkitsi aivan oikein ajatukseni, 1:nen nollan edessä on 10.
        Kyllä täällä on ennen huumori hyväksytty, mutta nyt suljen suuni. En halua riitoja aiheuttaa.


    • Tatttti

      Nyt naurattaa. Ensinnäkin, mikä idea siinä on, että 12-v ei voi ostaa 148cm "isompaa" eläintä (=hevosta), mutta sitä pienemmät käyvät. Mikä pointti on siinä, että hevoset ovat hurjia ja vaarallisia, eikä niiden kanssa nuoret voi pärjätä, mutta ponien kanssa automaattisesti tullaan toimeen. Yleensä ponit aiheuttavat enemmän ongelmia kuin hyvin koulutetut hevoset, sillä varsinkin pikkuponeja on hyvin vaikea saada koulutettua ratsastuskäyttöön, kun ei pienen ponin selkään voi aikuista laittaa.

      Ponista kasvaa myös helposti yli, ja sitten se joudutaan mitä luultavemminkin myymään. Toki hevosenkin kanssa voi olla sama ongelma, mutta yleensä ne ovat isompia ja hieman raskasrakenteisempia, jolloin niitä voi ratsastaa pitempään.

      Moni on näissä keskusteluissa puhunut, että "ihmiset käyttävät hevosia harrastusvälineinä, ei niitä oikeasti saa myydä!!!". Silti sama henkilö tulee tälläiseen keskusteluun pätemään sillä, että ponit ovat turvallisempia ja pienempiä, jonka johdosta parempia kuin hevoset? Pliis.

      Viimeinen asiani on vielä se, että missä vaiheessa kukaan on puhunut pitävänsä hevosta kotona? Luulis nyt että jos porukoilla on talli kotona, on muitakin hevosia pihassa, jolloin lapsi olisi tottunut hoitamaan ne päivästä riippumatta. Yksityistallille siirtyessä sinne ei tarvitse lähteä aamutallia tekemään ja yleensä niiltä löytyy avustajia sekä valmentajia vaikka muille jakaa..

    • mörrinkäinen

      "Kehukaa toisianne"-topalle tuskin olisi niin paljon käyttöä että maksaisi vaivaa sellaista perustaa. Suomalaiset kun osaavat lähinnä vain haukkua toisiaan. Kuten taas on nähty.

      Enemmän täällä olisi käyttöä "tosikoiden topalle" jossa aiheesta ei saisi poiketa milliäkään ja huumori olisi tyystin kielletty.

      Mutta nyt suljen minäkin suuni, ei tarvitse pelätä että sotkisin alkuperäistä pyhää aihepiiriä tämän enempää.

      • kiittiriitti

        Ette te koko Suomen kansalta apua tarvitse, joten turhaan väkerrät irrelevantteja vastaväitteitä. Olen varma, että keksitte vaikka tikusta asiaa ihan keskenännekin.

        Ja mitä tulee tuohon toisten haukkumiseen, niin lukaisepa esimerkiksi tähän ketjuun näpyttelemäsi ensimmäinen kommenttisi. Oma tyylisi haukkua muita on erittäin piiloaggressiivinen kun taas minä olen suorempi. Ero ei itseasiassa ole kummoinenkaan, mutta ainoastaan sinä jaksat aina kitistä asiasta.


    • käysiellä

      Vuokra poneja ja polleja on hevostallissa!

    • tympääntynyt

      Kiittiriitti, asiaahan mörri tuossa puhui. Ihmiset ovat tosiaan käyneet töykeiksi muita kohtaan, ja jos sinusta on agressiivisuutta tuoda asia esiin, niin omapa on ongelmasi. Mörri puhui ihmisistä yleisessä mielessä, sinä haukut henkilökohtaisesti, siinä on hyvinkin iso ero. Sitä paitsi, hänhän jo lupasi ettei sekoita alkuperäistä asiaa enempää, joten turhaan sinä hänelle valitat kun kerran itse jatkat samaa laulua kaukana aiheesta. Ja itse asiassa turha valittaa minullekaan. En aio tätä topaa tämän koommin lukeakaan kun täälläkin vain haastetaan riitaa kaikesta mitä joku toinen sanoo.

      Mörri on oikeassa. Hyvät käytöstavat ovat katoamassa.

      • tuplastandardi

        Vikinää, vikinää ja täyttä puutaheinää. Kaikesta muka taas valitetaan, vaikka on valitettu vain ja ainoastaan yhdestä asiasta, mikä on nähdäkseni tuo diipa daapailu. Yritä siis edes käsittää vähän paremmin mistä on kyse ennen kuin kiukuttelet. Lisäksi siinä on taas neiti tuplastandardi, jonka ovat tekemiset on pahasti ristiriidassa mussutuksen aiheen kanssa. Liity sinäkin siihen topaan, jossa kehutte toisianne kun tämä on kerran liikaa. Siellä voitte sitten tehdä juuri niin kuin muita kiellätte tekemästä. Täällä se ei mene läpi. Moi, moi!


      • kiittiriitti

        Oletpas huvittava otus! Ymmärrän, ettei stoorin seuraaminen onnistu kaikilta, mutta sinun asioiden kääntely mielesi mukaiseksi pikku mörökölliraukan tueksi on yksinkertaisesti huvittavaa. Ja paljastavaa.

        Lähdetäänpä liikkeelle höpöväittämästäsi siitä, ettei mörrinkäinen keljuilisi henkilökohtaisesti. Ensimmäisessä kommentissaan on aivan selviä viitteitä nikille "huonoviesti", mikä tekee keljuilusta hyvinkin henkilökohtaista. Toisessa kommentissaan mörrinkäinen sen sijaan keljuili meikäläiselle, mikä on taasen henkilökohtaista, jollet täysi imbesilli ole. Mörrinkäinen vain sattuu keljuilemaan, kuten jo mainitsinkin, piiloaggressiiviseen tyyliin, mikä nähtävästi menee yksinkertaisimmilta lukijoilta ohi todennäköisesti siksi, että sinulla on mörrinkäisestä valmis mielikuva, joka vaikuttaa havainnointiisi.

        Toisekseen tuo kärryillä pysymisen vaikeus näkyy kohdallasi siinä, että tulkitset jopa minun kirjoittamaa täysin väärin. Toisin kuin väität, en ole missään kohtaa väittänyt olevan aggressiivisuutta tuoda esiin sitä asiaa, että ihmiset ovat töykeitä. Itse asiassa, en ole kirjoittanut aiheesta yhtään mitään. Tosiasiassa otin kantaa vain siihen, että mörrinkäinenkin osaa kyllä haukkua muita, vaikka on aina itse ensimmäisenä vinkumassa siitä, että muut haukkuvat. Sen tekeminen samassa kommentissa, jossa hän katsoo asiakseen haukkua muita piiloaggressiiviseen tyyliin, on jo yksinkertaisesti narsistista. Myönnän, että teidän harjoittama "pata soimaa kattilaa" -tyyli koskee minuakin siinä, että kommentoin täysin ohi aiheen, mistä olen muille mussuttanut. Mutta pakkohan teille on aina vastata kun olette niin pihalla.


    • hah-ja-hah

      Puuta heinää, nimenomaan. Voi hirveää kun joku rohkenee vaihtaa muutaman lauseen asian sivusta! Maailma varmasti romahtaa tähän paikkaan!

      Oletko sattunut huomaamaan, että sitä diipadaapaa tulee paljon enemmän siitä, että inistään ja kitistään asiassa pysymisestä, kuin niistä muutamasta lauseesta jotka on vaihdettu asian vierestä?

      Mitäpä jos menisit siihen ärsyttää-topaan valittamaan? Sehän perustettiin juuri kiukutteluja varten, joten mitäs jos näyttäisit esimerkkiä kanssavalittajille ja johdattaisit koko joukon oikeaan paikkaan.

      Sitä odotellessa (mikä tuskin kannattaa): hyvää yötä!

      • kiittiriitti

        Sinunhan ei pitänyt edes lukea koko ketjua enää. Arvasinhan minä tosin sen, että taatusti luet ja auliisti jopa kommentoit.

        Oletko sattunut huomaamaan, että minä vain vastaan teille kitinäkommentteihinne? Juttu olisi ollut ohi monen monta kommenttia sitten, jos olisi mennyt perille ensimmäisellä huomauttamisella, mutta eihän se koskaan mene. Vastaan on joka kerta pakko alkaa länkyttämään.


    • mörrinkäinen

      Lupasin etten sekoita alkuperäistä aihetta enempää, mutta nyt puheitani tulkitaan suurelta osin toisin kuin olin tarkoittanut enkä välittäisi joutua kiistakapulaksi.

      Joten: Sallitaanko minun selventää paria juttua ennen kuin puheistani tulee täällä isompaa riitaa (vaikka se poikkeaakin aiheesta), vai haluatteko mieluummin kuluttaa aikaanne kiistelyyn ja arvailuun siitä mitä olen sanonut ja kenelle ja mitä mahdollisesti olen sillä tarkoittanut?

      • Muorikas

        Kuten huomaat Mörrinkäinen, riitely on kivempaa kuin asioiden selventäminen. Kukaan ei kysynyt selvennystä.
        Älä kuitenkaan selvitä sanomisiasi, se tulkitaan kuitenkin väärin ja riitely alkaa taas.
        Ohhoi tätä nykymaailmaa!


      • mörrinkäinen

        Muorikas, pistin merkille saman asian. Ohhoi, todellakin!


      • novoiapua

        Vai olis pitänyt oikein rohkaista tyhjänpäiväiseen jauhamiseen ja typerien puolusteluiden laatimiseen? Heh heh. :) Ei kuulkaa kiinnosta, jospa siitä löytyisi syy? Nimenomaan pyydettiin jättämään näpyttelemättä ylimääräistä ja nyt olisi pitänyt pyytää, että niin kuitenkin tehdään. Loistologiikka! Mutta voi voi voi, miten hirveää sekin taas oli kun ei pyydetty. Voi marttyyri raukkaa! Kukahantäällä sitä riitelyä jatkaa? Marttyyri, koka ei voi ymmärtää miten ketään ei tosiaan kiinnostanutkaan lätinät.


      • todistettu

        Novoiapua, todistit juuri sen mitä muorikas sanoikin, eli riitely on kivempaa kuin asioiden selvittäminen.


      • älästuleriitelee
        todistettu kirjoitti:

        Novoiapua, todistit juuri sen mitä muorikas sanoikin, eli riitely on kivempaa kuin asioiden selvittäminen.

        Mörrinkäinen, todistit juuri olevasi mörrinkäinen. Kukaan muuei voi olla sitä mieltä että tässä olisi nyt paljonkin selvitettävää. Päinvastoin turhat lätinät on haluttu lopettaa AIKAA sitten, mutta etkös sinä marttyyri parka olisi halunnut kaikkien kumminkin olevan siitäkin kiinnostuneita, vaikka muuta sanottiin. Täällä ei kukaan riitelisi, jollette itse kävisi täällä edelleenkin valittamassa ja inisemässä. Katso siis peiliin ja lopeta se riitely.


      • kiittiriitti
        mörrinkäinen kirjoitti:

        Muorikas, pistin merkille saman asian. Ohhoi, todellakin!

        Kuten "novoiapua" jutun juonen tiivistikin: ei kiinnosta eikä ole koskaan kiinnostanutkaan, kuten aikaisemmista kommenteista pitäisi ilmi käydäkin.

        Jos kysyt muiden halukkuutta sepittelyidesi vastaanottamiseen, niin silloin pitää olla valmis ottamaan vastaan kieltäväkin vastaus mutisematta. Jos kieltävä vastaus ei olekaan sinulle kysymisestä huolimatta ihan lähtökohtaisesti OK, niin turha siitä on vastuuta muihin yrittää ulkoistaa. Ota itse vastuu ja toimi sen mukaisesti, mikä sinusta on ainoa oikea tapa toimia sen sijaan, että narttumaisesti testaat muita ja olet sitten kuin takalistoon ammuttu karhu kun vastaus ei ollutkaan halutunlainen. Et sinä muiden puolesta voi päättää, miten asian tiimoilta olisi pitänyt toimia, joten toimi itse, jos vain yksi ainoa toimintaperiaate sopii sinulle.

        Hauskaa oli kuitenkin taas huomata, miten mörököllin taattu epäsuora piiloaggressiivisuus jatkuu jatkumistaan. Muiden "riitelyhalukkuus" on olevinaan ehdottoman tuomittavaa ja ylittää kommentointikynnyksesi, mutta mistä muusta se kertoo kuin siitä, että olette taas itse riitaa vailla? Sanahelinä on vain sanahelinää; muiden riitelyhalukkuudesta säksätätte minkä ehditte, mutta omat teot ovat pahemman kerran ristiriidassa sanallisen ulosannin kanssa. Joten kun nyt ilmiselvästi nimenomaan olette riitaa vailla, niin jatketaan toki. Mitäs aivopieruja minulla on seuraavaksi ilo lukea ja oikoa?


      • todistettu

        Millonkas mörri on sanonut ettei huoli kieltävää vastausta? Hän vain totesi olevansa samaa mieltä kuin Muorikas, siitä, että täällä mieluummin riidellään kuin selvitetään asioita. Siinä he ovat oikeassa, sen sinä jälleen kerran todistit. Hauskaa minustakin, seurata miten tekopyhä olet. Syyttelet muita riitelystä minkä ehdit, vaikka nimenomaan sinä olet se joka hyökkäämällä hyökkää toisten kimppuun eikä hyväksy eriäviä mielipiteitä.

        Joo, nyt minä hyökkäsin sinun kimppuusi, niin että joo, tekopyhä olen itsekin, mutta turha sinunkaan on siinä pyhimystä esittää kun et itse ole yhtään muita parempi.

        Ai niin, ja jos ymmärryskyky riittää, koeta nyt vihdoin käsittää, että kaikki täällä eivät ole mörrinkäisiä vaikka ovatkin samaa mieltä hänen kanssaan.


      • kiittiriitti
        todistettu kirjoitti:

        Millonkas mörri on sanonut ettei huoli kieltävää vastausta? Hän vain totesi olevansa samaa mieltä kuin Muorikas, siitä, että täällä mieluummin riidellään kuin selvitetään asioita. Siinä he ovat oikeassa, sen sinä jälleen kerran todistit. Hauskaa minustakin, seurata miten tekopyhä olet. Syyttelet muita riitelystä minkä ehdit, vaikka nimenomaan sinä olet se joka hyökkäämällä hyökkää toisten kimppuun eikä hyväksy eriäviä mielipiteitä.

        Joo, nyt minä hyökkäsin sinun kimppuusi, niin että joo, tekopyhä olen itsekin, mutta turha sinunkaan on siinä pyhimystä esittää kun et itse ole yhtään muita parempi.

        Ai niin, ja jos ymmärryskyky riittää, koeta nyt vihdoin käsittää, että kaikki täällä eivät ole mörrinkäisiä vaikka ovatkin samaa mieltä hänen kanssaan.

        Sinä tiedät epäilyttävän hyvin, mitä mörökölli on tai ei ole tarkoittanut sanoa ottaen huomioon, ettei hänen kommenteista voi suomen kieltä ymmärtävä väittämääsi päätellä. Ylempänä hän aivan selvästi harmittelee sitä, ettei häntä tarjouksesta huolimatta pyydetty avautumaan mistä lie asiasta, mikä on käytännössä aivan sama asia kuin se, ettei hänelle kelvannut kieltävä vastaus. Jos olisi kelvannut, niin tokkopa aiheesta olisi ollut tarvetta mutista, vai mitä luulet? Kummalla meistä olisi siis aihetta tehdä töitä luetunymmärtämisen eteen?

        Osoitapas minulle se kohta kommenteistani, jossa syyttelen muita riitelystä. Tosiasiassa syyttelen muita vain kaksinaismoralismista siinä, että muiden riitelyhalukkuutta puidaan parin päivän hiljaisuuden jälkeenkin huomaamatta, että siinä samalla taas kaivetaan itse sotakirvestä haudasta. Näillä kahdella on vissi ero, minkä älyäminen on ymmärrettävästi sinulta liikaa vaadittu. Jos olen tosiaan ilmaissut asiaani niin huonosti, että sen ovat muutkin älynneet siten kuin sinä väität, niin sitten pyydän mitä nöyrimmin anteeksi huonoa ulosantiani.

        Kun nyt jo kertaalleen pääsit etsimään kommenteistani väittämäsi kaltaisia väitteitä, niin etsipä sekin kohta, missä väitän kaikkien täällä olevan mörrinkäisiä.


      • todistettu

        Jos lause kuuluu "pistin merkille saman asian", niin mikä siinä sinusta on "harmittelua"? Havainto ja harmittelu ovat kaksi eri asiaa, joten älä sekoita niitä toisiinsa.

        Totta puhuen luulin, että koko naurettava kiista olisi jo loppunutkin kun niin lupaava hiljaisuus kesti sen pari päivää, mutta sitten mörri erehtyi sanomaan että on huomannut saman asian kuin joku toinenkin, ja siitähän se riemu taas repesi. Kuten jossain aiemmin mainittiinkin, on saman tekevää kuka sanoo tai mitä, niin se on jonkun toisen mielestä silti väärin.

        Anteeksi, kiittiriitti, et sinä tosiaan ole nimistä mitään puhunut - ainakaan tuolla nimimerkillä. Pitää yrittää keskittyä paremmin siihen että muistetaan osoittaa (ts. minä muistan) kommentit niille nimille kuin on tarkoituskin... Tiedä sitten kuinka moni niistä - nimistä siis - kuuluu jollekin samalle tyypille ja kuinka monella on vain se yksi nimimerkki. Kaipa senkin voisi selville saada, mutta IP:t voivat näyttää mitä sattuu ja doxaaminen on laitonta, joten anti olla. Niin paljon ei kiinnosta.


      • kiittiriitti
        todistettu kirjoitti:

        Jos lause kuuluu "pistin merkille saman asian", niin mikä siinä sinusta on "harmittelua"? Havainto ja harmittelu ovat kaksi eri asiaa, joten älä sekoita niitä toisiinsa.

        Totta puhuen luulin, että koko naurettava kiista olisi jo loppunutkin kun niin lupaava hiljaisuus kesti sen pari päivää, mutta sitten mörri erehtyi sanomaan että on huomannut saman asian kuin joku toinenkin, ja siitähän se riemu taas repesi. Kuten jossain aiemmin mainittiinkin, on saman tekevää kuka sanoo tai mitä, niin se on jonkun toisen mielestä silti väärin.

        Anteeksi, kiittiriitti, et sinä tosiaan ole nimistä mitään puhunut - ainakaan tuolla nimimerkillä. Pitää yrittää keskittyä paremmin siihen että muistetaan osoittaa (ts. minä muistan) kommentit niille nimille kuin on tarkoituskin... Tiedä sitten kuinka moni niistä - nimistä siis - kuuluu jollekin samalle tyypille ja kuinka monella on vain se yksi nimimerkki. Kaipa senkin voisi selville saada, mutta IP:t voivat näyttää mitä sattuu ja doxaaminen on laitonta, joten anti olla. Niin paljon ei kiinnosta.

        Äläs nyt viitsi vängätä. Havainto ja harmittelu ovat tässä kohtaa yksi ja sama asia. Mörrinkäinen oli aivan samaa mieltä kuin edellinen kommentoija ja lisäsi vielä perään omankin "ohhoi"-surkuttelunsa.

        Kuten jo _havainnoinkin_, niin sinä tiedät epäilyttävän paljon siitä, mitä mörrinkäinen on, tai tässä tapauksessa ei ole, milläkin tarkoittanut. Minä käsitän mörrinkäisen sanat erittäin vahvasti niin, että kieltävä vastaus ei kelvannut hänelle sen enempää kuin nikille "Muorikas", etkä sinä voi sille yhtään mitään vaikka kuinka vänkäisit siitä, miten mörrinkäinen on sen tosiasiassa tarkoittanut. Minä otan mieluummin kantaa siihen, mitä todella on kirjoitettu, mutta eräillä on mielipide siitäkin, mitä ei kirjoitettu, ja se mielipide on tietenkin negatiivinen, vaikka samassa kommentissa muistetaan itse haukkua muut.


      • Havanisti
        kiittiriitti kirjoitti:

        Kuten "novoiapua" jutun juonen tiivistikin: ei kiinnosta eikä ole koskaan kiinnostanutkaan, kuten aikaisemmista kommenteista pitäisi ilmi käydäkin.

        Jos kysyt muiden halukkuutta sepittelyidesi vastaanottamiseen, niin silloin pitää olla valmis ottamaan vastaan kieltäväkin vastaus mutisematta. Jos kieltävä vastaus ei olekaan sinulle kysymisestä huolimatta ihan lähtökohtaisesti OK, niin turha siitä on vastuuta muihin yrittää ulkoistaa. Ota itse vastuu ja toimi sen mukaisesti, mikä sinusta on ainoa oikea tapa toimia sen sijaan, että narttumaisesti testaat muita ja olet sitten kuin takalistoon ammuttu karhu kun vastaus ei ollutkaan halutunlainen. Et sinä muiden puolesta voi päättää, miten asian tiimoilta olisi pitänyt toimia, joten toimi itse, jos vain yksi ainoa toimintaperiaate sopii sinulle.

        Hauskaa oli kuitenkin taas huomata, miten mörököllin taattu epäsuora piiloaggressiivisuus jatkuu jatkumistaan. Muiden "riitelyhalukkuus" on olevinaan ehdottoman tuomittavaa ja ylittää kommentointikynnyksesi, mutta mistä muusta se kertoo kuin siitä, että olette taas itse riitaa vailla? Sanahelinä on vain sanahelinää; muiden riitelyhalukkuudesta säksätätte minkä ehditte, mutta omat teot ovat pahemman kerran ristiriidassa sanallisen ulosannin kanssa. Joten kun nyt ilmiselvästi nimenomaan olette riitaa vailla, niin jatketaan toki. Mitäs aivopieruja minulla on seuraavaksi ilo lukea ja oikoa?

        Havainto ja harmittelu eivät todellakaan ole sama asia, tai eivät ainakaan silloin kun minulle kielioppia opetettiin. Ja sitäpaitsi, Mörrinkäinen vastasi Muorikkaan kirjoitukseen jonka hän kohdisti henkilökohtaisesti Mörrinkäiselle. Miksi sinä siihen sekaannut? Ilmeisesti vain haastaaksesi riitaa.


      • teerol
        Havanisti kirjoitti:

        Havainto ja harmittelu eivät todellakaan ole sama asia, tai eivät ainakaan silloin kun minulle kielioppia opetettiin. Ja sitäpaitsi, Mörrinkäinen vastasi Muorikkaan kirjoitukseen jonka hän kohdisti henkilökohtaisesti Mörrinkäiselle. Miksi sinä siihen sekaannut? Ilmeisesti vain haastaaksesi riitaa.

        Tiedätkö sinä mitä piiloaggressiivisuus meinaa? Juuri siitähän kiittiriitti on maininnut, murta et vain vieläkään ymmärrä. Mörrinkäinen (eli sinä) ei kohdista vittuilujaan suoraan vaan huutelee puskista. Se ei sitä tarkoita etteikö voisi vastata. Lopeta nyt jo hemmetti. Ainoa fiksu täällä yritti hiljentää teidät idiootit, mutta aina saatte riidan aikaiseksi. Vaikka hiljentymisen jälkeenkin alotatte uusiksi. Kiittiriitti hiljentää kjoka kerta sen kertaset irvailut, jotka on joka kerta mielikuvitusrikkaampia, ja joka kerta keksit uutta. LOPETA JO, IDIOOTTI!


      • Havanisti

        EN OLE MÖRRINKÄINEN! En edes ole aikaisemmin vieraillut hevossivuilla vaan muutaman kerran koirasivuilla, mutta tulin tänne nyt kun hevosenomistajaystäväni mainitsi näistä sivuista. Halusin katsoa millaista väkeä hevosihmisissä on.
        Yllätyin noin epäystävällisestä ja epäkohteliaasta kielenkäytöstä ja kommentoin sitä. Onko tuollainen hyökkäävyys yleistäkin hevosalalla?
        Joten kumpikohan meistä on se idiootti?


      • pitihänsearvata
        Havanisti kirjoitti:

        EN OLE MÖRRINKÄINEN! En edes ole aikaisemmin vieraillut hevossivuilla vaan muutaman kerran koirasivuilla, mutta tulin tänne nyt kun hevosenomistajaystäväni mainitsi näistä sivuista. Halusin katsoa millaista väkeä hevosihmisissä on.
        Yllätyin noin epäystävällisestä ja epäkohteliaasta kielenkäytöstä ja kommentoin sitä. Onko tuollainen hyökkäävyys yleistäkin hevosalalla?
        Joten kumpikohan meistä on se idiootti?

        Eli kun ihmettelit miksi kiittiriitti sekaantuu muiden kahdenkeskiseen keskusteluun niin teit JUURI niin itse? Sus siunaa. Anna mun kaikki kestää. Joten kyllä sinä olet idiootti. Ja vielä tekopyhä sellainen. Opettelet lukemaan noita rakastamasi mörrin tekstejä, niin et lässytä niistä olemattomia.


      • Havanisti
        pitihänsearvata kirjoitti:

        Eli kun ihmettelit miksi kiittiriitti sekaantuu muiden kahdenkeskiseen keskusteluun niin teit JUURI niin itse? Sus siunaa. Anna mun kaikki kestää. Joten kyllä sinä olet idiootti. Ja vielä tekopyhä sellainen. Opettelet lukemaan noita rakastamasi mörrin tekstejä, niin et lässytä niistä olemattomia.

        Sittenhän meitä on useampikin idiootti, sinä, minä ja monta muuta! Mukavaa että on seuraa näissä yhteisissä harhoissamme, mutta voitasko harhailla huumori mielessä, olis kivempi lueskella näitä juttuja.
        Kokeillaan kuka osaa moittia toista parhaiten loukkaamatta. Myönnän etten itse osaa mutta juurihan minut leimattiin idioootiksi. Osaatteko te viisaammat?


    • hah-ja-hah

      Kiittiriitti, minä en ole sanonut etten enää lue tätä ketjua. Minä toivotin hyvää yötä ja olin menossa nukkumaan, mutta siihenkin tuli viivytys kun piti lähteä käymään koiran kanssa ulkona.

      Uteliaisuuttani tulin vielä katsomaan onko keskustelu täällä johtanut mihinkään, mutta näköjään ei ole.

      Uusi yritys päästä pehkuihin. Öitä!

      • kiittiriitti

        Juuri niin sinä kirjoitit nikillä "tympääntynyt". Muusta on aivan turhaa yrittää vakuutella.


    • marenkipossu

      Kiittiriitti, sinulla on pakkomielle noista nimimerkeistä. Tarkista lääkityksesi.

      • kiittiriitti

        Jos haluat sitä pakkomielteeksi kutsua, niin siinä tapauksessa minulla on pakkomielle yksityiskohdista. Häiritseekö se sinua noin kovin? Milläs nikillä seuraavaksi kirjoittelet?


    • marenkipossu

      Sinulla on siis enemmänkin pakkomielteitä. Olisi kai pitänyt arvatakin. Sinun kannattaisi tosiaan tarkistaa lääkityksesi. Jokin siinä mättää kun oireet ovat noin pahana. Terapia saattaisi myös tehdä hyvää jos lääkkeet eivät tehoa.

      • voivoivoivoivoi

        Sanoo jakomielitautinen, jolle ei riitä yksi eikä kaksikaan nimimerkkiä. Voi itku ottipa sinnuu taas koville olla alakynnessä ja syystä! Ala-arvoiset jäkätyksesi eivät tehoa keneenkään


    • Peessi

      Kuten 4-kanin-omistaja sanoikin, niin faktat on faktoja, mutta kuten hänkin, niin moni muukin näyttää vääristelevän niitä kummallisesti. Mörrikin puhui joutavista höpinöistä, mutta harva näyttää tunnistavan omia joutavia höpinöitä -mörri itse mukaan lukien - mutta toisten höpinöistä jaksetaan puhua mieluusti.

      Täälläkin on tuotu esiin se, että hevoset ovat poneja isompia ja vahvempia. Anteeksi mitä? Eroa koossa ei välttämättä ole juurikaan ja vaikka olisikin, niin kyllä ponitkin ovat ihmiseen nähden ihan tarpeeksi vahvoja. Jos on ongelmia tullakseen, niin niitä tulee sitten ihan minkä hyvänsä kokoisen ponin/hevosen kanssa. Ponit ovat sitä paitsi oman kokemukseni mukaan niitä, joiden kanssa on huomattavasti enemmän ongelmia kuin hevosten kanssa. Harva huoltaja varmaan edes ostaa ensihevoseksi mitään sekopäisiä kaakkeja vaan mieluiten suht pomminvarman, mahdollisesti jo vähän elämää nähneen vanhemman hevosen.

      Itse olin jo 12-vuotiaana yli 170-senttinen, joten mikä järki minunkaan olisi ollut mitään ponia hankkia? Enpä olisi kauaa ponia ratsastanut.

      Millään ponia puoltavalla argumentilla ei ole edes mitään väliä, koska sehän ei yksinkertaisesti kenellekään kuulu. Ihmeellistä itsensä korokkeelle nostamista kuvitella voivansa sanoa kenellekään, että poniin voit olla valmis, muttet hevoseen tai vaihtoehtoisesti sanoa ettet ole valmis kumpaankaan. On huoltajan tehtävä miettiä alaikäisen tarkoitusperiä ja motivaatiota. Ei hevosen hankkiminen ole käytännössä juuri kummoisempaa kuin koiran hankkiminen, mutta hevosihmiset tekevät siitä usein pääkopissaan kummoisempaa. Tietysti hevosen ylläpito maksaa enemmän (ja rutosti maksaakin), mutta harva huoltaja hevosta varmaan hankkii, jollei siihen rahat riitä. Muiden raha-asioiden utelu on siis ihmeellistä. JOS joku erittäin harva yliarvioi lellipentunsa hevosen hoidon, niin ei sitä estä keskustelupalstalla lellipennulle kysymysten esittäminen. Suurin osa hevosista menee varmasti sellaisille, jotka on arvioineet lastensa motivaation suht oikein ja vaikka hevosta ei käytäisikään joka päivä vaikka koeviikolla hoitamassa, niin ei se eroa mitenkään useimpien hevosten hoidosta. Vain omalla tontilla pidetyt hevoset ovat saman/samojen ihmisten hoidettavina ihan joka ikinen päivä. Pääasia, että tulevat hoidetuksi ja siitä voi huoltajat maksaa, joten en näe ongelmaa.

      Kiittiriitti:
      KIITOS! Tällä palstalla pyörii ilkeitä hevostyttöjä/naisia, jotka haukkuu muita nimenomaan piilosta ja sivulauseessa. Muita ammutaan ihan koko ajan selän takaa pelkurimaisesti, mutta sinä sentäs annat samalla jollet jopa isommalla mitalla takaisin, mutta teet sen suoraan ja piilottelematta sivulauseissa. Mukavaa vaihtelua!

      Marenkipossu:
      Perseilysi on tragikoomista. Hauskinta on se, ettet edes kaipaa muiden apua lokaamisessasi -teet sen ihan itse. Kun argumentit loppuvat kesken, niin turvaudut alatyylisiin ja kakaramaisiin epätoivoisiin yrityksiin puolustautua eivätkä ne edes osu aiottuun maaliin, vaan itseesi. Sontapuheita on tietysti vähän paha argumentoidakaan loputtomiin, joten ei ihme, että ne loppuivat kesken.Toisella on sentään homma hallussa yksityiskohtia myöten, mutta sinä olet joka nimimerkkisi kommentissa täysin kujalla. Siitä puhe mistä puute, joten harkitsepa itsellesi avun hankkimista lääkkeiden tai terapian muodossa.

    • läpinäkyvää2

      Mörrinkäinen, marenkisika, tynpääntynyt jne. Kaikki samalta tyypiltä. Eikä ollut eka kerta, kun multinikkeilee tiukan paikan tullen. Se yrittää pitää tuota mörrinkäinen nikkiään "viksuimpana" ja puolustaa itseään aina muilla nikeillä.

    • marenkipossu

      Piste sinulle hyvästä mielikuvituksestasi!

    • mitästilasit

      Kuten taas nähdään, niin marenkisika ja muut mörrinkäisen puolustelijat on mörrinkäisen omia jakaantuneita persoonia. Jos täällä olisi joku muukin, niin olisihan sitä "selvennöstä" intopinkeenä pyydetty. Itseltään ei vaan jostain syystä kehdannu pyytää ja kun ei kukaan muukaan pyytäny, niin hernettähän siitä nokkaan veti! Lopeta muiden haukkuminen ja riidan haastaminen äläkä keskity vaan muihin. Vasta sitten voit keskittyä muihin kun itse olet sen lopettanut. Säälipisteitä et siitä saa kuin korkeintaan niiltä joiden äo on kengännumeronsa luokkaa, vaikka miten tekeytyisit kymmeniksi puolustelijoiksi, jotka eivät ymmärrä miten raukkaa noin kohdellaan!

    • todistettu

      Joko lopetit?

    • Hevostyttö123

      Minua ärsyttää myös nämä etteivät alle 18 ikäiset voi huolehtia hevosesta/ponista itsellä on poni ja hevonen ja ihan hyvin tulen niiden kanssa toimeen joka aamu ennen kouluun lähtöä herään 6:00 ja mene laittamaan hevoset ulos ja hoidan aamutallin eikä ole mitään ongelmaa ollut tähän mennessä ja poni ollut pihassa jo kohta 6vuotta (olin 9v kun sain ponini ) hevonen sen sijaan tuli kun täytin 11 äiti sanoi että osaan kantaa vastuun isommasta eläimestä ja osti hevosen minulle ensin ajattelin että hevonen on paljon viiropäisempi kuin poni mutta toisin päin meni shettikseni joka on jo kohta 19v pukittelee ja hyppii pystyyn enemmän kuin hevoseni joka on kohta 7v joten nämä jotka sanovat että hevonen on viiropäisempi voisi lukea vaikka netistä tietoa eikä väittää kiven kovaa vastaan ja haukkua hevosen hankkija pystyyn mielestäni nämä "haukkujat" ovat vain kateellisia kun heillä ei ole hevosia eivätkä he saa hevosia tai sitten heillä on vain poneja ja haluausivat hevosia mutta äiti sanoi että hevoset ovat viiropäisempiä joten ne ovat koska äiti on aina oikeassa itse kysyin muutama vuosi sitten mitä mieltä muut olisivat siitä jos ostaisin hevosen en silloin kertonut että minulla oli jo hevone ja poni joten vastauksissa oli näitä haukkumisia että ei tuollainen v***n rääpäle semmoisesta voi huolehtia ( olen 14 ) ja että hevonen on hullumpi kuin poni kun vastauksia ei enää tullut kerroin kaikkilee kuinka he haukkuivat hevosen omistajan pystyyn joka on pystynyt jo 5 vuoden ajan huolehtimaan hevosesta tuli näitä vastauksia että ei en mknä noin kirjoittanut se oli kaverini, en minä tuota tarkoittanut ja siyten tuli näitä "ym" ihmisiä : jaa minulla jo kohta ollut hevonen 10 vuotta pihassa ja aloitin ratsastuksen 3 vuotiaana.
      Ps.äiti auttelee minua aina välillä tallilla jos olen kipeä mutta sinne tallille mennään satoi tai pastoi.

    • Rider004

      Ihmiset tuntuvat yleensä pitävän hevosen ja ponin eroa jotenkin järisyttävn suurena, ja vastuuhan on samanlainen olipa poni tai hevonen. Ei "poni" ole millään lailla välttämättä helpompi kuin hevonen, vaan tässäkin luonne on ykköstekijä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe