Luonnonuskoinen ja ateisti?

liekki_

Tunnen yhteyttä suomalaisen muinaisuskonnon maailmankuvaan. Uskon, että sukumme vainajat pitävät meistä elävistä huolta, opastavat meitä elämässämme. Uskon, että kaikella on haltijansa, ihmisillä kuin muillakin elollisilla. Vastavuoroisesti uskon, että meidän velvollisuutemme on ylläpitää esi-isiemme perintöä, on se sitten käsityötaitoihin, eläintenhoitoon tai vaikka luonnonkasvien hyödyntämiseen liittyvää tietotaitoa. En kuitenkaan koe vainajien ja haltijaväen olevan mitenkään "jumalallista" alkuperää. En pidä heitä jumalina sen enempää kuin eläviäkään ihmisiä. He eivät säädä maailman lakeja, he vain kanssaelävät.

Olenko siis teisti vai ateisti? Miten "jumala" edes määritellään? Itselleni vastauksella ei ole väliä, mutta muita ihmisiä se kiinnostaa.

9

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehhh

      Miksi et googlaa itse? Jos uskot tämäntapaiseen olentoon, olet teisti:
      "Teologiassa ja filosofiassa teismi määritellään uskomuksena persoonalliseen Jumalaan.[2] Näkemyksen mukaan Jumala on kaikkivoipa, täydellinen ja kaikesta riippumaton ja siten ihmisen käsityskyvyn yläpuolella. Hän on kuitenkin puuttunut ja puuttuu maailman tapahtumiin erityisellä tavalla."
      Jos et, olet ateisti. Yksinkertaista.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Teismi
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Jumala

      • Oikea määritelmä mielestäni.
        Tämähän ei sitten sulje pois aloittajan tarkoittamaa henkimaailmaa (kait ne sitten henkiä ovat kerran eivät omaa ruumista).
        Kyse on siitä onko niitä objektiivisesti olemassa, ja minunkin mielestä on, jos niin kerran voi kokea.


      • henkikirjoittaja

        "Tämähän ei sitten sulje pois aloittajan tarkoittamaa henkimaailmaa"

        Aloittajan henget eivät sisälly tuohon jumalan määritelmään.


      • mania-tuo-mania-vie

        Tässäpä sellaista korkeamman voiman puhetta, joka tuntuu ateistinkin munataskuissa! Luonnostaan lapset kertovat aina totuuden, suoraan ja kiertelemättä!

        https://www.youtube.com/watch?v=LBYZoc9lnvE

        Ihminen tunnistaa todellisen jumalansa siitä, että hän tekee mitä tuo jumala käskee hänen tehdä. Kuinka monen kristitynkin pitäisi kysyä itseltään, mihin hän todella uskoo. Seuraako hän Mooseksen ja Aaronin Jumalaa vai jotain maallista halpaa kopiota, joka ei ole tänä päivänäkään saanut edes maallistuneen tieteensä avulla vettäkään Siinain vuorten kivestä, vaikka Mooses sai sitä yhdellä vähäisellä kaitsensauvaniskulla.

        Kavahtakaa vääriä jumalia! Luottakaa vain niihin, jotka todella kykenevät voimallisiin tekoihin ja valitkaa niistä väkevin!!


    • henkikirjoittaja

      "Olenko siis teisti vai ateisti?"

      Kerro ensin uskotko johonkin teistiseen jumalaan. :-)

    • AttteAteisti

      Hmm.

      Ateismi tarkoittaa vain jumalolentoihin uskomattomuutta. Periaatteessa ateisti voi siis silti uskoa vainajahenkiin, korteista ennustamiseen, ufoihin, tonttuihin ja menninkäisiin.

      Omaan näkemykseeni nuo viimeksi mainitutkaan eivät sovi, mutta itse toki saat olla ateisti ihan tuossa omassa määritelmässäsi.

      En usko että olisin yhtään onnellisempi suomalaisessa luonnonuskoyhteiskunnassa, jossa metsä vilisisi haltioita ja pelättäviä henkiolentoja, ja tietäjät ja shamaanit suorittaisivat palveluksiaan pappien tapaan.

    • Jos et usko jumaliin, olet ateisti. Jos nuo ovat sinulle jonkinlaisia jumaluuksia tai niiden takaa löytyy jumaluus, olet teisti.
      En itse usko vainajien seurailevan touhujamme, mutta ymmärrän hyvin, mihin uskomus voisi perustua. Olen jo siinä iässä, että muutama minulle erittäin läheinen ihminen on jo siirtynyt takaisin luonnon kiertokulkuun. Parilla näistä ihmisistä on ollut minuun niin suuri vaikutus, että heidän sanontansa tulevat useinkin elävinä mieleen, kuin he puhuisivat suoraan pääni sisään. Tällainen toistuva kokemus johtaa helposti ajatukseen, että edesmenneet läheiset tarkkailevat elämäämme.

    • ollet

      Ignostikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1575
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1292
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      110
      1040
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      867
    6. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      785
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      685
    10. Kristitty kuvittelee olevansa Jumalan yläpuolella

      Kristinusko eroaa muista väkivaltaisuuden osalta, henkisen väkivallan, pakottamaisen osalta. Psyykkinen väkivalta on jop
      Hindulaisuus
      373
      658
    Aihe