Äitini on 91-vuotias vanhus, joka sairastaa Alzhaimerin tautia. Tauti on keskivaikeassa vaiheessa, eli lähimuisti on mennyt. Kotipalvelu käy kolme kertaa päivässä. Olen äärimmäisen huolissani siitä, että kotipalvelu huolehtii vain lääkkeiden ottamisesta, vaikka on kymmeniä kertoja sovittu, että äidille laitetaan ruokaa (joka tuodaan ruokapalvelusta) ja valvotaan, että hän ainakin vähän syö. Olin käymässä äitini luona ja seurasin, miten kotipalvelu toimii. Hoitaja kysyi, otatteko ruokaa. Äiti vastasi, että ei ole nälkä. Niimpä hoitaja poistui ja ruoka jäi syömättä. Jos yritän asiasta keskustella kotipalvelun kanssa, he kommentoivat, ettei heillä ole aikaa jäädä valvomaan syöntiä. Herää kysymys, mikä on kotipalvelun tehtävä vanhusten hoidossa. Millaisia kokemuksia muilla on kotipalvelun toiminnasta.
Muistisairas vanhus voi kuolla nälkään
5
185
Vastaukset
- Tääontätänyt
Ehkä hoitaja oletti, että sinä hoidat äitisi ruokailun kun kerran paikalla olet. Oikeasti kotipalvelulla on niin kiireiset aikataulut ja monta paikkaa käytävänä, etteivät ehdi valvoa vanhusten syöntiä. Kokemukseni mukaan laitoshoidossa olevien syömistäkään ei "valvota".
- eikotiinenää
Sama juttu oli meillä,ja tuodut ruuat löytyi piilotettuna jostakin sähköuunista tai muusta piilopaikasta.Rupesin käymään äitin luona,muutettiin ruokapalvelu sellaiseksi että hoitjaa toi aamupuuron tullessaan.niin oli vähän vaihtelua,ja hoitaja oli sen aikaa että äiti söi edes vähän.Päivällä tulin minä ja tein kotonani ruuan jota toin,ja äitikin söi hyvin,kun oli mieluisaa,hyvää kotiruokaa.Näin meni puolitoista vuotta,kunnes äiti kaatui lomapaikassa,ja sen jälkeen ei suostuttu enää ottamaan häntä kotiin.Lupasin nostaa niin kovan metelin jos ei löydy hoitopaikkaa hänelle,ja löytyihän se sitten.Nyt on pienryhmäkodissa,syö hyvin,ja on mielissään kun ei tarvi olla yksin.On pelkotiloja ja harhakuvitelmia.Nukkuu hyvin ilman unilääkkeitä.
- jfgfdsfsdfs
Aliravitsemus on todellinen riski vanhuksilla. Ja siitä sitten seuraa muuta ongelmaa, kuten lihasmassan menetystä, kaatuilua ja murtumia. Mielestäni on epäinhimillistä pitää kotihoidossa muistisairasta ihmistä, joka ei tunnista näläntunnettaan.
Lisäravinnejuomiakin on saatavilla apteekeista. Ehkä niitä kannattaisi tarjota muutaman kerranpäivässä? Tosin itse olen oikean ruuan kannalla. Mitä järkeä ateriapalvelusta on, jos kukaan ei ennätä varmistaa, että asiakas syö?
Oikea vastaus on, että jollei äitisi välittömästi kuole nälkään, niin joka tapauksessa aliravitsemus heikentää hänen kuntoaan ja aiheuttaa riskejä. - oi_eutanasia
kuolis pois...
- einoinsanota
Aika pahasti sanottu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793