Muistisairas vanhus voi kuolla nälkään

omainen61

Äitini on 91-vuotias vanhus, joka sairastaa Alzhaimerin tautia. Tauti on keskivaikeassa vaiheessa, eli lähimuisti on mennyt. Kotipalvelu käy kolme kertaa päivässä. Olen äärimmäisen huolissani siitä, että kotipalvelu huolehtii vain lääkkeiden ottamisesta, vaikka on kymmeniä kertoja sovittu, että äidille laitetaan ruokaa (joka tuodaan ruokapalvelusta) ja valvotaan, että hän ainakin vähän syö. Olin käymässä äitini luona ja seurasin, miten kotipalvelu toimii. Hoitaja kysyi, otatteko ruokaa. Äiti vastasi, että ei ole nälkä. Niimpä hoitaja poistui ja ruoka jäi syömättä. Jos yritän asiasta keskustella kotipalvelun kanssa, he kommentoivat, ettei heillä ole aikaa jäädä valvomaan syöntiä. Herää kysymys, mikä on kotipalvelun tehtävä vanhusten hoidossa. Millaisia kokemuksia muilla on kotipalvelun toiminnasta.

5

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tääontätänyt

      Ehkä hoitaja oletti, että sinä hoidat äitisi ruokailun kun kerran paikalla olet. Oikeasti kotipalvelulla on niin kiireiset aikataulut ja monta paikkaa käytävänä, etteivät ehdi valvoa vanhusten syöntiä. Kokemukseni mukaan laitoshoidossa olevien syömistäkään ei "valvota".

    • eikotiinenää

      Sama juttu oli meillä,ja tuodut ruuat löytyi piilotettuna jostakin sähköuunista tai muusta piilopaikasta.Rupesin käymään äitin luona,muutettiin ruokapalvelu sellaiseksi että hoitjaa toi aamupuuron tullessaan.niin oli vähän vaihtelua,ja hoitaja oli sen aikaa että äiti söi edes vähän.Päivällä tulin minä ja tein kotonani ruuan jota toin,ja äitikin söi hyvin,kun oli mieluisaa,hyvää kotiruokaa.Näin meni puolitoista vuotta,kunnes äiti kaatui lomapaikassa,ja sen jälkeen ei suostuttu enää ottamaan häntä kotiin.Lupasin nostaa niin kovan metelin jos ei löydy hoitopaikkaa hänelle,ja löytyihän se sitten.Nyt on pienryhmäkodissa,syö hyvin,ja on mielissään kun ei tarvi olla yksin.On pelkotiloja ja harhakuvitelmia.Nukkuu hyvin ilman unilääkkeitä.

    • jfgfdsfsdfs

      Aliravitsemus on todellinen riski vanhuksilla. Ja siitä sitten seuraa muuta ongelmaa, kuten lihasmassan menetystä, kaatuilua ja murtumia. Mielestäni on epäinhimillistä pitää kotihoidossa muistisairasta ihmistä, joka ei tunnista näläntunnettaan.

      Lisäravinnejuomiakin on saatavilla apteekeista. Ehkä niitä kannattaisi tarjota muutaman kerranpäivässä? Tosin itse olen oikean ruuan kannalla. Mitä järkeä ateriapalvelusta on, jos kukaan ei ennätä varmistaa, että asiakas syö?

      Oikea vastaus on, että jollei äitisi välittömästi kuole nälkään, niin joka tapauksessa aliravitsemus heikentää hänen kuntoaan ja aiheuttaa riskejä.

    • oi_eutanasia

      kuolis pois...

    • einoinsanota

      Aika pahasti sanottu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe