Rauhalan lukion rakennus? Onko se tallella vai

Rimpatti

purettu? Olin jonkun vuoden töissä aikoja sitten ja jopa asustelin niissä rivitaloissa koulun pihan reunamilla. Lieksasta jäi mukavat muistot, mutta tämän palstan perusteella vaikuttaa aika karmivalta paikalta.

24

2011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OkLieksassa

      Lieksa on vieläkin ihan hyvä paikka. Muutama avohoitopotilas vaan tällä palstalla heiluu eivätkä edusta koko väestöä.

      • erittäin_täydellinen

      • SoriMuttaKyllä

        Vielä. Oli talousongelmat sitten mitä hyvänsä, lieksalaiset ovat enimmäkseen hyviä ihmisiä vaikka muutama rasisti yrittää pilata kaupungin maineen.


      • gripa

        Minä entinen lieksalainen, joka käyn paikkakunnalla noin kerran pari vuodessa, "löysin" tämän palstan muutama vuosi sitten. Ajattelin, että on kiva silloin tällöin lukea entisen kotikaupungin kuulumisia. No ei ole. Toisaalta se Lieksa, jonka tapaan käydessäni, on ihan eri paikka kuin täällä riehuvien kummajaisten teksteistä voisi päätellä.


    • näin-muistelen

      Lukion rakennus on pystyssä, mutta autiona Pankakoskelle menevän tien varressa. Sen takana sijainnut ammattikoulun rakennus on osittain purettu. Tietääkseni mainitsemasi rivitalo on vielä jäljellä.

      • Näin muistelet muistat väärin Tyo rakennus on nyt tyhjillään ja on Rauhalan yläaste ollut jossa oli evakossa kirjasto


      • Rauhalan Lukion tiloissa on Kelan toimistotiloja ja keittiötiloissa on Perhekokki ja opetuskeittiössä on ravintolatoimintaa nyt en tiedä mihin noista tiloista tulisi kaupungin arkistotilat Opettajien asunnot rivotalot on tyhjillään ja vandalistit hajoittaneet jo miltei tyystin, Ammattikoulun tien puoleinen osa on purettu ja toinen tyhjillään Jotkut haluaisi vuokrata tallitilaa mutta hallinto on hyvin Joensuukeskeistä mielestäni väestösuojassa harrastetaan ammuntaa joka on tienpuoleisen rakennuksen alla ollut.


      • Outlaws-mc-cruisers
        markkukorpinen kirjoitti:

        Rauhalan Lukion tiloissa on Kelan toimistotiloja ja keittiötiloissa on Perhekokki ja opetuskeittiössä on ravintolatoimintaa nyt en tiedä mihin noista tiloista tulisi kaupungin arkistotilat Opettajien asunnot rivotalot on tyhjillään ja vandalistit hajoittaneet jo miltei tyystin, Ammattikoulun tien puoleinen osa on purettu ja toinen tyhjillään Jotkut haluaisi vuokrata tallitilaa mutta hallinto on hyvin Joensuukeskeistä mielestäni väestösuojassa harrastetaan ammuntaa joka on tienpuoleisen rakennuksen alla ollut.

        Ammattikoulun talleihin moottoripyöräkerho ja jenkkiautokerho tulossa,saattaa kivat ulko bileet olla koko kesän.Toivottavasti pääsee mukaan viinan juontiin! Hyvä kenttä harrikoilla ja rodeilla huudattaa!Jes!


      • eikö.niin
        markkukorpinen kirjoitti:

        Näin muistelet muistat väärin Tyo rakennus on nyt tyhjillään ja on Rauhalan yläaste ollut jossa oli evakossa kirjasto

        Pisimmän aikaa Rauhalan lukio toimi juuri Pielisjärven yhteislyseossa eli Pylilliä Hattuvaarantien varressa. Lukio muutti Pokrontien varteen vasta vuonna 1978.


      • Olet historian tuntija mutta kysymyksen ymmärsin mitä nyt tiloissa on Olen asunut Lieksassa vuodesta 1981 kesästä ja tunnen tuon ajan ja tapahtumat esim vaaltuutettuna 4 kautta ja eri luottamustoimet edelleen toisinaan.


    • Sepä kun taitaapi olla ylä-aste joka autiona.Lukion rakennuksessa Kelan yhteyskeskus.

    • Erotellaan puurot ja vellit toisistaan.

      Pielisjärven yhteislyseon (PYL) toiminta alkoi Rauhalan pappilassa vuonna 1963. Monet lieksalaiset muistavat pappilan rippikoululeireiltä 1960-luvulta.

      Pielisjärven yhteislyseon toiminta alkoi syyslukukaudella 1965 uudessa rakennuksessa Hattuvaarantien varrella osoitteessa Rauhalantie 2. Oppilaat siirtyivät Rauhalan pappilasta kolmannelle luokalle uuteen kouluun. ”Pyllin” aloittaessa oli keskikouluasteella viisi luokkaa ja lukiossa kolme luokkaa. Suuri osa Lieksan yhteislyseon Pielisjärven puolella asuneista siirtyivät Pielisjärven yhteislyseoon. Sarkalassa oppikoulun aloittaneet pääsivät jatkamaan koulunkäyntiään Lieksan yhteislyseoon eli ”Lyllille”.

      Vuonna 1973 siirryttiin peruskoulujärjestelmään, jolloin ”Pyllin” rakennuksessa toimivat vuosina 1973 – 1978 sekä Rauhalan peruskoulun yläaste että Rauhalan lukio. Rauhalan lukio siirtyi vuonna 1978 Pokrontien varteen, osoitteeseen Pokrontie 2. Lukio lakkautettiin vuonna 1999, jolloin se yhdistettiin Lieksan lukioon.

      Rauhalan lukion rehtoreina toimivat vuosina 1973 – 1990 Unto Männistö ja 1990 – 1999 Lauri Kähkönen.

      Opetustyö päättyi ”pyllillä” keväällä 2009.

    • EntinenOppilas

      Olisi saanut räjäyttää taivaan tuuliin molemmat paskaläjät jo aikaa sitten.

    • mietihän-vähän

      Eihän se ollut koulun vika että sinut erotettiin koulusta kun jäit toisen kerran ensimmäiselle luokalle.

      • Mieti-itse

        Koulun vika oli se että opettajat olivat mukana koulukiusaamisessa ja katsoivat sitä läpi sormien.


      • kiltti.oppilas
        Mieti-itse kirjoitti:

        Koulun vika oli se että opettajat olivat mukana koulukiusaamisessa ja katsoivat sitä läpi sormien.

        Minun kouluaikanani 50-luvulla vain opettajat olivat koulukiusaajia. Oppilaat eivät kiusanneet ketään koska, koulussa piti istua ääneti paikallaan ja välitunnilla seisoa ääneti pihalla. Arestia ja karsseria jaettiin hyvin herkästi. Nurkassa seisottaminen oli hyvin suosittua toimintaa. Opettajia pelättiin ja ääntä sai käyttää vain vastaamiseen.


    • Jesjesjes

      Hyvä jos moottoripyörä/jenkki jengi vuokralle amikselle!Siihen ei edes huuhaaukkojen adressit auta!!!!

      • Harrastajajne

        Ei muuten tule, ihan järetön kiinteistövero sekä lämmityskulut. Pitää olla todella hyvin tuottava firma joka pystyy vuokraamaan.


      • 1000.euroa.ainakin

        Moottoripyörävero tekee ison loven äitien kukkaroille. Toivon kuitenkin, että verosta tulee riittävän suuri, jotta voidaan kattaa moottoripyöräilijöiden aiheuttamat haitat.


    • Äkkiänimiä

      Joko rupesi lähitalon veijaria pelottamaan?

    • Aloittaja11

      Hei kiitos vastauksista. T. aloittaja.

    • minun.pitäisi.muistaa

      Hieno kooste Wanhalta lieksalaiselta. Vielä utelisin oliko kyseessä uudisrakennus, vai mitä siinä oli ennen lukiota.
      "Rauhalan lukio siirtyi vuonna 1978 Pokrontien varteen, osoitteeseen Pokrontie 2. "

      Jotenkin ei muistu mieleen, vaikka olin tuolloin jo liki aikuinen.

      • Mielestäni lukio siirtyi Pylliltä kantatien toiselle puolelle Pokrontiellä sijainneeseen entiseen kansalaiskoulurakennukseen, joka oli toiminnassa ainakin 60-luvulla.


      • muistamatonmölli

        No, niinpä tietysti! Kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      287
      6701
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2092
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1541
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1351
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1107
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1053
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      307
      928
    8. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      767
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      763
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      44
      745
    Aihe