Alkoholin vapauttaminen lisää kärsimystä ja kuolem

KYSYMYS_kaikille

Alkoholin myynnin vapauttaminen lisää kärsimystä ja kuolemia, sanovat asiantuntijat.

Jaana Pelkonen viittaa kintaalla näille tutkimuksille ja vaatii, että viinan on virrattava vapaasti.

Kansanedustaja Jaana Pelkosen mielestä viinan on virrattava vapaasti
– mutta onko ihmisellä oikeus juoda itsensä hengiltä?

HS.FI

94

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On ,jos se ihminen ei sillä juomisella tuota yhdellekkään lähimäiselleen pahaa mieltä ja ei eurollakkaan suostu ottamaan yhteiskunnalta tukea ,ei muuta ku onnea valitsemalleen tielle .

• seontiina

ihan jokainen joka haluaa saa juoda ittensä hengiltä
      läheiset voi siitä lähtee jos se pahaa mieltä tuottaa
      ja joidenkin on vaan pakko ottaa yhteiskunnalta tukea
      jos ei oo töitä
      ja paljon on sellaisia joilla ei oo koskaan ollukkaan
      ja paljon tulee niitä vielä olemaan
      jokaisellehan täällä suomessa se perustoimeentulo on turvattu
      ja eiköhän se sitten oo ihan sama mitä se ihminen sillä rahalla tekee.

• Kannatan edellistä. Lisäksi yli 60v. baareja, joissa jaetaan ilmaiseksi väkevää viinaa. Silloin joisivat itsensä hengiltä. Siitä hyötyisivät vakuutusyhtiötkin. Olisi muutaman kuukauden sekaannus. Sitten himojuopot olisivat haudan povessa

• Tuskinpa alkoholin saaminen ennestäänkään niin vaikeata on, että se jotenkin rajoittaisi liiallisesta alkoholin käytöstä seuraavia ongelmia. Olisikohan fiksumpaa paneutua ennemminkin syihin, joiden takia alkoholia liikakäytetään.

• Ajatus myöhästyi;) Alkoholin hankinnan rajoitukset vain kiusaavat tavallista (ei ongelma) käyttäjää. Esimerkiksi tuo aamumyynnin rajoitus. Loma-aikaan (ja kauan ja autuaasti odotetulla eläkkeellä) tykkään käydä kaupassa heti aamusta. Ja niinhän jää ne kaksi saunakaljaa saamatta. Mutta ne kylän juopot, siellä ne istuu kaupan lähellä penkillä klo yhdeksään, kenties "jano" vaan yltynyt odottaessa. Auttaako myyntiaika rajoitus heitä jotenkin?

• seontiina

kannattaako niihin syihin paneutua
        jos joku haluaa juoda ittensä hengiltä niin siitä vaan
        ja ei kai siitä juopolle mitään ongelmia ole
        ja nykypäivänä ei kenenkään tartte kattoo juoppoo saman katon alla
        jos ei muuten pysy pois niin onhan sit olemassa nää lähestymiskiellot
        kyllä varmaan jokainen joka itse kokee asian ongelmaksi
        hakeutuu hoitoon
        ei sinne ketään voi pakottaa omasta itsestä se on lähdettävä.

• 1lesken

Jaana Pelkosen kanssa olen samaa mieltä. Mitkään rajoitukset ja holhoamiset eivät lisää sen kummemin viinan käyttöä. Juoppo ja viinanjuoja hakee sen juomansa jokatapauksessa. Yöllä ja päivällä. Jos rahat loppuu, piikki on auki. Trokarit tuo vaikka kotIin, jos tarve vaatii. Juoppo ei lopeta ennenkuin mittari on täynnä. Tapahtuu jotain hänelle itselleen. Jokin heureka-elämys, että mitä hemmettiä teen elämälleni. Toisista ihmisistä juoppo viis veisaa. Pistetään vaan viina virtaamaan kauppoihin aamusta iltamyöhään, ravintolasta ostetaan pullo mukaan. Eiköhän ne suurimmat dokut putoa siellä jossain vaiheessa. Pääsevät kunnon ihmiset nauttimaan alkoholista sivistyneesti. Ilmeisesti muualla Euroopassa näin eletään. Lesken

• Viina on huono lääke elämäntuskaan, se vie heikot ja herkät mennessään "heikot sortuu elontiellä vahvat senkun porskuttaa" passaa tässäkin tilanteessa. Oikein käytettynä ihan ok. 😌

• Lisään vielä edelliseen että pitää vapauttaa viinakset kuten muuallakin maailmassa on. Kansan pitää vahvistua, karaistua kestämään elämää, ryhdistäytyä 😬

• jeppe-joka-juo

alkoholin kulutus ja yhteiskunnalle tulevat haitat ovat tasan yksi yhteen. Nämä taas ovat viimeiset vuosikymmenet olleet suorassa suhteessa saatavuuteen ja hintaan kohdistuviin päätöksiin. Mitä enemmän juodaan sitä enemmän tulee suurkuluttajia joiden hoito ja heidän tekemiensä vahionkojen korjaaminen maksaa meille, muille. Mutta aina joku kapakoitsija rikastuu. Se on hallituksen mielestä se tärkein asia.

• seontiina

on se kumma ajatus toi ja syvällä ihmisissä
        jos joku pitää kapakkaa niin se rikastuu
        tai on sulla ihan minkä alan yritys tahansa niin sää rikastut
        ja muut joutuu maksaan sen
        mutta onhan se jo huomattukkin ettei suomessa
        kohta enää minkään alan yrittäjiä olekkaan
        on niitä monia muitakin sairauksia kun alkoholismi
        joiden hoito maksaa meille... niinkun sää sanot
        yks vaihtoehto olis että jokainen maksas omat sairastamisensa
        ja jos ei oo rahaa niin sit pistettäs pihalle sairaalasta
        ja sanottas että mee kotiin kuoleen
        oltaskohan me sit tyytyväisiä tähän sairaanhoitoon
        ja siihen ettei tarttis vaan terveiden ihmisten maksaa :)

• seontiina kirjoitti:

on se kumma ajatus toi ja syvällä ihmisissä
        jos joku pitää kapakkaa niin se rikastuu
        tai on sulla ihan minkä alan yritys tahansa niin sää rikastut
        ja muut joutuu maksaan sen
        mutta onhan se jo huomattukkin ettei suomessa
        kohta enää minkään alan yrittäjiä olekkaan
        on niitä monia muitakin sairauksia kun alkoholismi
        joiden hoito maksaa meille... niinkun sää sanot
        yks vaihtoehto olis että jokainen maksas omat sairastamisensa
        ja jos ei oo rahaa niin sit pistettäs pihalle sairaalasta
        ja sanottas että mee kotiin kuoleen
        oltaskohan me sit tyytyväisiä tähän sairaanhoitoon
        ja siihen ettei tarttis vaan terveiden ihmisten maksaa :)

Ihan totta, ei yrittäminen välttämättä ole synonyymi rikastumisen kanssa. Joku yrittäjä voi rikastua, toinen ei, hyvä jos leivässä pysyy.

Tervekkin ihminen voi sairastua, vakavasti, kalliisti, vaikka olisi aiemmin osaltaan maksellut "juoppojen"kin hoitoja. Olisiko se kuitenkin paras, jos yhteivastuullisesti hoidettaisiin nuo sairastamisen kustannukset.

• eppu2

Muistan jostain lukeneeni, ettei viinaa ole koskaan juotu niin paljon, kun kieltolain aikaan.
      Empä tiedä noista kaikenmaailman holhoamisista. Ratkeaisiko sitä sitten joku enemmän käyttämään jos sitä ruokakaupassa olisi. Voisi tietysti olla niinkin.
      Voihan sitä itsekin tehdä viiniä ja olutta, jos sille on niin perso, ei sitä mikään nykyinen laki pysty kieltämään.
      Kun kuitenkin muissa maissa se on vapaampaa, onko olemassa näyttöä, että juodaan enemmän, kuin monopolimaassa.
      No, mulle on ihan sama missä sitä myydään, kunhan nyt pähkäilin.

• Miettikääs

Kyllä syitä on etsittävä muualta kuin tarjonnasta, kaikki mikä aiheuttaa riippuvuutta johtuu korvien välistä, nautintoaineet, mieltymykset peliriippuvuus, täälläkin jotkut jaksaa pyöriä aamusta iltaan sekin on riippuvuutta.

• reppuriika

Kumpi on sitten pahempi riippuvuus, jutella nettipalstalla vaikka aamusta iltaan. Jos on eläkkeellä, yksin ja ei keksi muuta tekemistä.
        Ei ainakaan naapuri tule häirityksi, ei synny veritekoja, ei tappeluita, tulipaloja, maksavaurioita. Nettikeskustelu on halpaa, ei tarvitse maata katkaisussa ja rahaa jää vielä leipäänkin.
        Ei tästä ainakaan ulkopuoliselle haittaa ole.
        Vuosi sitten olin kaksi kuukautta ilman nettiä kun tietokone hajosi. Ei tullut ikävä Suomi24-palstoja.

• seontiina
        reppuriika kirjoitti:

Kumpi on sitten pahempi riippuvuus, jutella nettipalstalla vaikka aamusta iltaan. Jos on eläkkeellä, yksin ja ei keksi muuta tekemistä.
        Ei ainakaan naapuri tule häirityksi, ei synny veritekoja, ei tappeluita, tulipaloja, maksavaurioita. Nettikeskustelu on halpaa, ei tarvitse maata katkaisussa ja rahaa jää vielä leipäänkin.
        Ei tästä ainakaan ulkopuoliselle haittaa ole.
        Vuosi sitten olin kaksi kuukautta ilman nettiä kun tietokone hajosi. Ei tullut ikävä Suomi24-palstoja.

mää oon joskus sitä miettiny kun täällä enemmän pörräsin
        aina on näitä jotka kirjoittaa ettei ymmärrä ihmisiä
        jotka roikkuu täällä palstalla aamusta iltaan joka päivä
        mistähän ne tietää että täällä joku roikkuu aamusta iltaan
        jos eivät myös itse lue tätä palstaa aamusta iltaan :)
        oon sun samaa mieltä ettei tästä pitäs olla ulkopuolisille haittaa
        nykyään mulla menee kuukausiakin etten käy täällä ollenkaan
        aina välillä käyn katsomassa ja sama rumba jatkuu
        ainakin just sillä hetkellä etten viitti kirjoitella mitään
        no nyt taas on semmonen fiilis että lueskelen ja vastailen
        ja otan kärkkäästi kantaa omaan tyyliini.

• jeppe-joka-juo

aiheesta on tehty useampikin tutkimus. Keskioluen vapautaminen, muutpokset verotuksessa, saatavuuden helpotukset ja kiristykset -kaikki näkyvät suoraan kulutusmäärässä. Niin ikävältä kuin se kuullostaakin, sitä paremmin menee mitä vähemmän päihteitä käytetään. Tuo juttu että kieltolain aikana olisi enemmän kuin muuulloin on pelkkää legendaa, sekin on tutkittu niin tarkkaan kuin se jälkikäteen on mahdolista. Viina on erittäin hyvä myyntiartikkeli. Annoksina myyden kate on mahtava, varastointitappioita eri tule, ei ne ehdi happanemaan. Vahingoista -kumma juttu kunniitä vaan tulee , vakuutteluista huolimatta, ei aineen myyjä ole ikinä missään vastuussa. Tappiot sosialisoidaan, voito ovat yksityisiä -onko se sitten tasapainotettua talousjärjestelmää.

• alcohol

Näkyvät tilastoidussa kulutusmäärässä, toinen asia onkin sitten tilastoimaton esim. tuonti. Nyt Viro on nostanut hintojaan on löytynyt uusi halvan alkoholin maa, Latvia.

• reppuriika

Kyllä sitä entisessä NL:ssa ja Venäjällä aika helposti ja onhan siellä paljon alkoholisteja. Se vaikuttaa jopa niin että venäläinen elää keskimäärin lyhempään kuin yleensä länsimaissa. Siihen vaikuttaa kyllä myös huonompi sosiaaliturva ja huono terveyskasvatus.
      Lapset jäävät mummojen hoiviin kun naisetkin juovat.
      Suomessa on kyllä huomattu alkoholin kulutuksen lisääntyminen kun hinta ja saatavuus ovat ostajalle suosiolliset.

Periaatteessa jokainen saa tehdä omalla elämällään mitä lystää, mutta ihmisellä ei ole sitä älyä ja ymmärrystä vielä nuorena ja sitten kun aine koukuttaa on jo myöhäistä valita toisin. Eipä sitä monikaan tiedä kenellä on geenit, että riippuvuus helposti tulee. Kyllä tunnen monta viinanorjaa, jonka elämä on rauniolla ja he kyllä sanovat, että voi kun se ensimmäinen ryyppy olisi jäänyt ottamatta.

Ja jos vaikka ei alkoholisteja hoidettaisikaan yhteiskunnan varoin, ja hän ne verokertymät mitä viinan myynnistä tule riitä alkoholin haittavaikutusten hoitoon, niin aina on pakko satsata viinan kiroihin. Miten moni menettää työpaikan, lapsi vanhemmat vain sen vuoksi kun viina vie. Suurin osa rikoksista ja tapoista, tehdään alkoholin alaisena. Ainakin poliisia viina työllistää ja suurin osa keikoista jäisi pois, jos kansa olisi raittiina.
      Tietenkin entistä enemmän pitäisi satsata ennalta ehkäisevään päihdetyöhön. Pitäisi saada myös asennemuutos, että ilo viinan kanssa on sitä teeskentelyä.

• entinenjuoppo

ennaltaehkäisy taitaa olla ainoa toimiva hoitomuoto. Osa paranee omalla päätöksellä kun lakkaa juomasta, osa ei vaikka kuin hoidettais ja uskoon tulisi.

• Turha.saivarrella

Joo ennaltaehkäisy ennenkaikkea, kummasti sitä vanhempana viisastuu jälkeenpäin ajateltuna ei juominen ratkaissut mitään mutta hyvä näin kun siitä paskasta pääsin eroon. Alkoholin saatavuudella ei ole mitään merkitystä alkoholismiin.

• flegmaatti

Helpompi saatavuus lisää käyttöä. En ota kantaa seurauksiin.

Minun vanhat, hyvät kaverini poistuivat muonavahvuudesta keskimääräistä aikaisemmin. Alkutaipaleen hankalampi saatavuuskaan ei pidätellyt heitä.
      Yhtä lukuun ottamatta eivät ehtineet nuorinakaan maksella veroja joten olivat saamapuolella yhteiskunnalta.
      Jos juomien saatavuus olisi ollut parempi ja ennen hinnat halvemmat niin kyseiset veitikat olisivat tulleet halvemmiksi juodessaan itsensä hengiltä aikaisemmin.
      Tuohon pisteeseen pääsyä nopeuttaa helpompi saatavuus.

Itse olin kelvottoman kehno monopolituotteiden käyttäjä.
      Perheen automatkoilla, ennen EU aikaa, kuskasin juomia rutkasti yli rajoitusten ja loput valmistin itse.

• Suuri osa entisistä kavereista on kuollut alkoholin liikakäyttöön. Loput sydänsuruihin, ja niitä on yhteensä paljon.
        Tuleeko niitä enenmän , jos saatavuus paranee, sen aika näyttää.
        Se on varmaa, jos alkoholin haittoihin kuoleminen lisääntyy naisten puolella, niin isompi mökä siitä nousee.
        Onko se käsitettän niin, että ne, jotka sortuvat alkoholiin, niin ne joutaa mennä, koska ovat heikompia. Näin se on muutenkin luonnossa.
        Se valistustyö, mitä on tehty vuosikymmeniä, se on ollut rahantuhlausta, alkoholinkäyttö on moninkertaistunut.
        Toivon mukaan joskus tulevaisuudessa tuleva sukupolvi on fiksumpaa.

• Ongelma.kylläkin

Vähän erimieltä, valistustyö ei mene hukkaan.
        Jostain luin nuorten juominen olisi vähentynyt, huumeet ovat lisääntyneet kun tupankan polttaminen on vähentynyt, valistaminen kannattaa aina etenkin nuorille.

• eppu2
        Ongelma.kylläkin kirjoitti:

Jostain luin nuorten juominen olisi vähentynyt, huumeet ovat lisääntyneet kun tupankan polttaminen on vähentynyt, valistaminen kannattaa aina etenkin nuorille.

Ovatko vaan ottaneet huumeet viinan tilalle.
        Onhan niistä huumeistkin valistusta jaettu vaikka kuinka paljon.
        Eikös tupakan osalta tavoite ole savuton Suomi 2030.

• Ongelma.kylläkin kirjoitti:

Tällainen ylisuorittava yhteiskunta, jossa harrastuksistakin on tehty suorittamista, niin ihminen tarvitsee jonkinlaisen nautintoaineen päästäkseen rentoutumaan.
        En minä näe valistuksella olevan yhtään mitään merkitystä.

• jepenpoika

Alkoholistiksi tullaan juomalla. Juomalla paljon. Ja alkoholisti on muiden kannalta useimmiten ongelma. Itselleen ehkä vain elämäntavasta nayttija, hauska ja hauskuuttaja, rennon elämäntyylin puolustaja. Kunnes alkaa naksahtelemaan pahemmin. Vainoharhoja, väkivaltaisuutta. Kaverien ja kaikkien kohdalleosuvien petkutusta että saa juotua. Välinpitämättömyys muista. Lopuksi tehohoidossa kuukausia, todella kalliissa tehohoidossa. Tai sitten pehmeämmin. Välillä kuukausien täysihoitohuuhaahopitoloissa oppimassa mantroja ja loitsuja, syömässä hyvin ja kuntoilemassa että jaksaa taas juoda.
      Alkoholisteja tuotetaan suosimalla alkoholinkäyttöä ja helpottamalla sitä.
      Koska bisnes.

• seontiina

tosta oon taas eri mieltä ei kaikista tuu alkoholisteja
        vaikka joisivat juomalla ja paljon
        mun näkemys alkoholistista on sellainen
        joka korkkaa pullon heti herättyään
        ja juo päivästä toiseen eikä pysty lopettamaan jos on vielä
        jotain juotavaa jäljellä sammuu ja taas herättyään jatkaa
        oon tavannu alkoholisteja jotka on tosi lepposia
        joista ei ole minkäänlaista haittaa kellekkään
        sit on taas näitä tuurijuoppoja jotka juo pari kuukautta
        ja ovat juomatta pari kuukautta
        ei sekään tervettä ole mutta en nää näitä ihmisiä alkoholisteina
        yhden tuurijuopon tunsin joka joi itsensä hengiltä
        lääkäri varoitti että jos hän jatkaa niin kuolema korjaa
        puoli vuotta mies oli sairaalassa jonka jälkeen elimistö lakkas toimimasta
        mutta ihan normaalisti maksoi hyvästä eläkkeestään
        jokaisesta sairaalapäivästä niinkun mekin kaikki jotka sinne joskus joudumme
        sillä perusteella pitäs jokaista ihmistä joka sairastaa
        syyttää siitä että kuluttaa sairaudellaan yhteiskunnan varoja
        ja yleensä nää rapajuopot kaatuvat suoraa saappaat jalassa
        eivät edes hakeudu hoitoon vaikka monille se olis tarpeen.

• Hallitse.itsesi

Entisenä suurkuluttajana ihmettelen minkä tautta tuli tieten tahtoen sekoitettua selvä pää, samalla tavalla ajattelen tupakasta, miksi järkevä ihminen puhaltelee haikuja ilmaan en löydä yhtään järkevää syyttä.

• seontiina kirjoitti:

tosta oon taas eri mieltä ei kaikista tuu alkoholisteja
        vaikka joisivat juomalla ja paljon
        mun näkemys alkoholistista on sellainen
        joka korkkaa pullon heti herättyään
        ja juo päivästä toiseen eikä pysty lopettamaan jos on vielä
        jotain juotavaa jäljellä sammuu ja taas herättyään jatkaa
        oon tavannu alkoholisteja jotka on tosi lepposia
        joista ei ole minkäänlaista haittaa kellekkään
        sit on taas näitä tuurijuoppoja jotka juo pari kuukautta
        ja ovat juomatta pari kuukautta
        ei sekään tervettä ole mutta en nää näitä ihmisiä alkoholisteina
        yhden tuurijuopon tunsin joka joi itsensä hengiltä
        lääkäri varoitti että jos hän jatkaa niin kuolema korjaa
        puoli vuotta mies oli sairaalassa jonka jälkeen elimistö lakkas toimimasta
        mutta ihan normaalisti maksoi hyvästä eläkkeestään
        jokaisesta sairaalapäivästä niinkun mekin kaikki jotka sinne joskus joudumme
        sillä perusteella pitäs jokaista ihmistä joka sairastaa
        syyttää siitä että kuluttaa sairaudellaan yhteiskunnan varoja
        ja yleensä nää rapajuopot kaatuvat suoraa saappaat jalassa
        eivät edes hakeudu hoitoon vaikka monille se olis tarpeen.

"seontiina"

Seontiina kuules niin, jotta kirjoitat vinhaa perää.
        Aloitin viinastelun 1964, 14V.
        Kuten niin monta kertaa olen joutunut kertomaan.
        Näitä viina-valituksia kun tuilee vähän-väliä.
        Ikinä en ole ollut missään hoidossa, en rokuloissa.
        Vaikka nautin jonkin verran joka ikinen päivä.
        Joskus tölkin, joskus kolme.
        Kuitenkin aina yli "suositusten"
        Perjantaisin pyrin ottamaan kuin aikanaan työ-viikkoina.
        -
        Surullisia hahmoja ovat nuo raivo-raittiit viina-uskovaiset.
        Yksikään juoppo tai juomari ei rukoile kuten he haluaisivat.
        -
        Eiköhän oteta tuopit, jos satumme samaan kapakkaan.

yst.

H.

• hunksz kirjoitti:

"seontiina"

-
        -

yst.

H.

Tui, tui, tulee vähän...

H.

• seontiina

tietysti jos se alkoholi sekoittaa pään
        niin ei sit sit kannata käyttää
        ja jos siitä ei saa mitään hyvänolon tunnetta
        niin turhaa on
        oon aina käyttäny alkoholia vaihtelevasti
        ja varmaan tuun käyttämäänkin
        pää on pysyny aina mukana
        mitä nyt joskus nuorena tyttönä on tullu vedettyä överit
        tupakka on ihan sama juttu jos sitä joku haluaa polttaa niin mikä ettei
        sehän on ihan samanlainen nautintoaine kun kakki muutkin
        polttelin yhdeksäntoista vuotta
        ja nyt oon ollu savuton kakskythandeksan vuotta
        suurinpiirtein en tarkkaa aikaa mieti
        ehkä se tässä vaiheessa on mun mielestä ihan turhaa
        mutta sillon aikoinaan ei ollu
        jos nään ihmisen polttavan tupakkaa niin en koskaan ajattele
        että mun pitäis löytää siitä joku järkevä syy
        se on ihan jokaisen oma henkilökohtainen asia
        vähän niinkun alkoholin käyttökin.

• seontiina
        hunksz kirjoitti:

"seontiina"

-
        -

yst.

H.

rehellisen miehen puhetta hatsansaa
        mää en tykkää yhtään sellaisista hyi hyi tyypeistä
        jotka hurskastelee sillä etteivät ota
        ja sitäpaitsi kuka niistä tietää vaikka olisivat just niitä
        kaappijuoppoja jotka juovat itseltäänkin salaa
        oon nimittäin törmänny sellaisiinkin tyyppeihin
        jotka leuhkivat sillä etteivät ota kun muutaman lasillisen viiniä joskus
        ja kotona kossupullo kaapissa piilossa
        otetaan sit sen kunniaks jos satutaan samaan pubiin :)

• En käytä alkoholia, mutta kun kerran etanoli on maassamme laillinen myrkky ja sitä saa jopa mainostaa, niin virratkoon vapaasti. Kyllähän siinä hetkellinen piikki kuolleisuuteen tulisi, mutta sen myötä vähentyisi myös masentuneiden määrä.

En myöskään polta tupakkaa, mutta mielestäni tuon, jälleen kerran, laillisen itsemurhakääryleen ostamista ei pidä tehdä noin naurettavan hankalaksi. Mielummin voisi kiristää säädöksiä joilla minimoidaan tupakoimattomille aiheutuvat haitat.

Lasten herkkujen muotoilu tupakkatuotteeksi taasen on vastenmielistä ja turhaa (paitsi makeis- ja tupakkafirmojen kassavirroille). Se tulisi kieltää tyystin.

• seontiina

en polta minäkään niinkun jo tuolla aiemmin kirjoitin
        mutta en siltikään pidä tupakkaa minään itsemurhakääryleenä
        ystäväni vanhemmat kuolivat tässä kahden kuukauden välein
        molemmat kovia polttamaan norttia ja kääriin sätkiä
        oliskohan isä ollu 93 vee ja äiti 90 vee jos nyt oikeen muistan
        ja kumpikaan ei kyllä kuollu tupakkaan :)
        en tiedä olisivatko sit saaneet kakskymmentä lisävuotta
        jos olisivat olleet polttamatta
        melko napakasti väheksyt expimot masentuneisuutta
        se on helppoo kun ei oo omalle kohdalle sattunut
        tulipahan tässä vaan hyvästeltyä ystävä
        joka ei enää jaksanut kun hänelle se tärkein ihminen
        vähätteli myös sitä masennusta
        tää oli yksi syy hänen päätökseensä ja ehkä suurin
        toki niitä syitä oli paljon muitakin.

• seontiina kirjoitti:

en polta minäkään niinkun jo tuolla aiemmin kirjoitin
        mutta en siltikään pidä tupakkaa minään itsemurhakääryleenä
        ystäväni vanhemmat kuolivat tässä kahden kuukauden välein
        molemmat kovia polttamaan norttia ja kääriin sätkiä
        ja kumpikaan ei kyllä kuollu tupakkaan :)
        en tiedä olisivatko sit saaneet kakskymmentä lisävuotta
        jos olisivat olleet polttamatta
        melko napakasti väheksyt expimot masentuneisuutta
        se on helppoo kun ei oo omalle kohdalle sattunut
        tulipahan tässä vaan hyvästeltyä ystävä
        joka ei enää jaksanut kun hänelle se tärkein ihminen
        vähätteli myös sitä masennusta
        tää oli yksi syy hänen päätökseensä ja ehkä suurin
        toki niitä syitä oli paljon muitakin.

En suinkaan väheksy masentuneita, esitin vain faktan hieman ironiseen sävyyn.

En myöskään väheksy työttömiä, kun totean että viinakuolemien lisääntyessä työttömien määrä vähenee.

• expimot kirjoitti:

En suinkaan väheksy masentuneita, esitin vain faktan hieman ironiseen sävyyn.

En myöskään väheksy työttömiä, kun totean että viinakuolemien lisääntyessä työttömien määrä vähenee.

...niin ja tuohon:

"kovia polttamaan norttia ja kääriin sätkiä
        ja kumpikaan ei kyllä kuollu tupakkaan"

Sinä voit pitää tuota todisteena tupakan vaarattomuudesta, mutta minä en pidä. Aina joku terveellisyydestä piittaamaton tervaskanto elää pitkään vaikka kiusallaan.

• seontiina

pitää sit varmaan ruveta ryyppään vähän enemmän
        kun ei oo noita töitä tappaskohan se mut
        mutta kyllä mää neljässäkymmenessä vuodessa
        jo sen verran kaikkia maksuja maksoin
        että varmaan voi muutaman vuoden vetää lonkkaa
        hyvällä omalla tunnolla ennen eläkeikää
        tai oikeestaan kyllä mää töitä ottasin jos joku tarjois.

• seontiina
        expimot kirjoitti:

...niin ja tuohon:

"kovia polttamaan norttia ja kääriin sätkiä
        ja kumpikaan ei kyllä kuollu tupakkaan"

Sinä voit pitää tuota todisteena tupakan vaarattomuudesta, mutta minä en pidä. Aina joku terveellisyydestä piittaamaton tervaskanto elää pitkään vaikka kiusallaan.

näinhän se on että monet elää pitkää
        epäterveellisilläkin elämäntavoilla
        se on vähän vaikeeta mennä sanoon mikä sit on terveellistä ja mikä ei
        mun mielestä terveellisintä on se
        että saa elää omaa elämäänsä omalla laillaan.

• Unelmavävykö

@expimot

"Mielummin voisi kiristää säädöksiä joilla minimoidaan tupakoimattomille aiheutuvat haitat."
        Mitä haittoja sinulle on tullut tupakoinnista?

• Unelmavävykö kirjoitti:

@expimot

"Mielummin voisi kiristää säädöksiä joilla minimoidaan tupakoimattomille aiheutuvat haitat."
        Mitä haittoja sinulle on tullut tupakoinnista?

En osaa arvioida vuosikymmeniä kestäneen passiivisen tupakoinnin mahdollisesti aiheuttamia seurauksia tai haittoja, mutta savu- ja hajuhaitat ovat kaikkien paitsi kessuttelijoiden itsensä havaittavissa.

Myös tsiljoonat tumpit maassa ovat ihan turha haitta.

Minä voin kyllä hyvin elää ilman tupakoinnin lisärajoituksiakin.

• Hallitse.itsesi

Olen ollut useampia vuosia ihan vapaaehtoisesti ilman näitä tuotteita, terveydestä tiedämme ja ne maksavat tupakkiin meni ehkä kolmetonnia euroina ja alkoon ehkä saman verran nyt voin käyttää sen summan johonkin muuhun tai olla käyttämättä, se on yks'hailee kyllä raha olis riittänyt mutta aloin ajattelemaan terveitä elinvuosia joita mahdollisesti on jäljellä.

• Kuolleisuus on aina 100%, jou tai oli juomatta.
      Ehkä jotkut paljon juovat kuolee vähän nuorempina, mutta onhan se vaara raittiillakin.
      Antaa ihmisten tehdä niin kuin tykkäävät, mitä näitä paapomaan ja vahtimaan.

• Jou jou tai iloisesti joi.

• Jou, mä komppaan, ja tulen tähän perään.

Kaupoissakaan ei toistaiseksi ole itsepalvelulinjoja, että kyllä sielläkin joku valvoo missä kunnossa hakee litkunsa. Onko sillä sitten väliä onko Alkon kassa vai Prisman...

Jos haluttais tehdä asian oikein hankalaksi, niin voisi ehdottaa pelkästään nettimyyntiä? Ei saisi alkoholia ollenkaan, ellei ensin tilaa netissä, vastaanottaja kävisi Kannassa katsomassa terveystiedot, ja joutuisi odottamaan pulloaan n. viikon. Mä lasken leikkiä tietysti. Ehkä ei kantsis, joku putsaa tämänkin idean ja tekee siitä totta.

• hmp.f kirjoitti:

Jou, mä komppaan, ja tulen tähän perään.

Kaupoissakaan ei toistaiseksi ole itsepalvelulinjoja, että kyllä sielläkin joku valvoo missä kunnossa hakee litkunsa. Onko sillä sitten väliä onko Alkon kassa vai Prisman...

Jos haluttais tehdä asian oikein hankalaksi, niin voisi ehdottaa pelkästään nettimyyntiä? Ei saisi alkoholia ollenkaan, ellei ensin tilaa netissä, vastaanottaja kävisi Kannassa katsomassa terveystiedot, ja joutuisi odottamaan pulloaan n. viikon. Mä lasken leikkiä tietysti. Ehkä ei kantsis, joku putsaa tämänkin idean ja tekee siitä totta.

Kotiinkuljetus olis kyllä kiva, voisihan postimies-Pate puhalluttaa, ennen kuin lastin luovuttaa.
        Vasta sitten saisi tuotteet, kun promillet olis alle sallitun. Vaikka nyt yhden.
        Piilottaisin putelit hyvään paikkaan, ettei vaan kukaan salajuoppo niitä löytäisi.
        :)

• katajainenjanoinenkansa

"Antaa ihmisten tehdä niin kuin tykkäävät, mitä näitä paapomaan ja vahtimaan."
        Ehkä kuitenkin pitäisi....
        Alkoholi on työikäisten miesten suurin kuolinsyy.
        Alkoholista koituu yhteiskunnalle vuosittain 4-6 miljardin kulut.
        Alkoholiveroa kertyy n.1,5 miljardia/vuosi
        Sairaaloissa v.2013 alkoholin takia hoidettavat veivät n.300 000 vuodepaikkaa.

• katajainenjanoinenkansa kirjoitti:

Kyllähän heitä paapotaan ja vahditaankin, kuinka paljon siinä menee rahaa ja resursseja hukkaan, sitä en tiedä.
        Joka haluaa juopua, niin hän juo, käskemällä ei muutosta saada aikaan.
        Josko sitten pelottelemalla tai maanittelemalla, mitäs luulet.

• eppu2
        hmp.f kirjoitti:

Jou, mä komppaan, ja tulen tähän perään.

Entäs ne, joilla ei ole nettiä, niitäkin on paljon.
        Tehdäänkö heistä pakkoraittiita. :)

• eppu2 kirjoitti:

Entäs ne, joilla ei ole nettiä, niitäkin on paljon.
        Tehdäänkö heistä pakkoraittiita. :)

Varmasti heti keksitään avata nettitrokaripalvelut, joiden kautta netin käyttöä osaamattomat voivat voimajuomansa hankkia.
        Jopa huomaamattomasti, paketti ilman tietoja sisällöstä.

• seontiina
        katajainenjanoinenkansa kirjoitti:

eiks se oo ihan sama minkä sairauden takia siellä sairaalassa maataan
        alkoholismi on sairaus siinä kun muutkin sairaudet
        enkä usko että siihen käytettävät lääkkeet on läheskään niin kalliita
        kun joihinkin muihinkin sairauksiin
        maksaahan ne alkoholistitkin sairaalapaikkansa
        en oo vielä kuullu ettei jotain olis suomessa otettu vastaan sairaalaan
        sen takia että on niin täyttä kun on noita alkoholisteja niin paljon tällä kertaa.

• seontiina kirjoitti:

sen takia että on niin täyttä kun on noita alkoholisteja niin paljon tällä kertaa.

"seontiina"

Kommenttisi viimeinen kappale on niin fiksu että saat minulta seiso-peukun.

H.

• paikkakaikille
        seontiina kirjoitti:

Sairauden takia ne alkoholistitkin potilaina on ei aina sen alkoholismin vuoksi.

• itekinhoitaja
        paikkakaikille kirjoitti:

Sairauden takia ne alkoholistitkin potilaina on ei aina sen alkoholismin vuoksi.

Niin onkin eikä kelleen ulkopuoliselle kerrota kuka on alkkis, kaikki potilaat hoidetaan jotka sisään otetaan.

• petyin
        itekinhoitaja kirjoitti:

Niin onkin eikä kelleen ulkopuoliselle kerrota kuka on alkkis, kaikki potilaat hoidetaan jotka sisään otetaan.

Fiksummaksi minäkin hunkszia luulin.

• petyin kirjoitti:

Fiksummaksi minäkin hunkszia luulin.

Ihan omalla tasollaan hän oli.

• tenavillekans

Tähän asti viinaa on saanut vain kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina kellonaikoina lukuunottamatta paria aamutuntia jolloin kapakat ovat olleet kiinni. Sitä on saanut ihan niin suuria määriä kuin on rahat riittäneet.

Mutta tarpeeksi ei ole sittenkään kauppa käynyt. Miten paljon sitä tarttis juoda?

Ja miten paljon sitä juopuneiden möykkää pitäisi olla että riittäisi?
      Nyt ei kuulkaa auta enää kuin alkaa opettamaan juomista aikaisemmin. Päiväkoteihin lisämaksusta ruokaryypyt jollain karkkiviinalla?

Jos kerran siitä ei mitään haittaa ihmiselle ole niin mitä järkeä jossain tekopyhissä ikärajoissa on?

• seontiina

säähän oikeen vitsin murjasit tosissas
        tää alkoholin käyttö on vähän niinkun vegaaniksi rupeeminen
        kyllä mun mielestä kumminkin ihmisen täytyy olla täysi ikäinen
        ja ymmärtää se asia mitä rupee tekemään ja itse päättää
        juoko vai ei onko kasvissyöjä vai ei
        kyllä se jonkin sortin elämänkokemusta tarvii
        ennen kun tietää että itse todellakin haluaa tiettyä asiaa
        varmaan sen takia on nää ikärajat
        jotka mun mielestä pitäis laittaa moniin muihinkin asioihin
        ja jos se on päätetty että ihminen on täysikäinen
        sillon kun se täyttää kahdeksantoista vuotta niin olkoon sit niin.

• on.puolensa

Omaa kulutustani saatavuus ainakin ensiksi lisäisi, jos viinat olisivat kaupan hyllyllä. Kun nyt käyn kaupassa, en joka kerta muista käydä viereisessä Alkoss, silloin kun "otan vain huvikseni". Tietenkin vierailuja tai tilaisuuksia varten muistaa käydä. Jos viinat olisivat siinä ruokatavarareitillä, niin paremmin muistaisi. Jonkun ajan kuluttua sitten tekisin sen kuuluisan päätöksen: otan tai en. Eli pidemmän päälle itselleni viinan vapautumisella ei ole vaikutusta.
      Sellaisille, jotka ottavat harvoin tai eivät vielä ota, saattaa vapauttaminen olla alkusysäys. Siinä tulee otettua pullo mukaan ja siihen ehtii tottua, ennen kuin alkaa miettimään mahdollista liikakulutustaan. Joillakin voi silloin jo olla myöhäistä.
      Jos minä päättäisin, antaisin viinojen olla Alkossa. Kohta on kaupassa jotain sokeroituja, halvennettuja viininlitkuja ja massatavaraa. Kaikki ammattitaito, neuvonta ja erikoisuudet jäisivät pois. Meillä ainakin Prismassa ja Cittarissa ei näy myyjiä missään, kun tarvitsisi apua ja kun pitkän odottamisen jälkeen heidät saa paikalle, he alkavat tuotteista lukea, mitä niissä sanotaan. Valmiina osaamista ei ole.
      Ja ettei vain häiviä koko Alko kotikulmilta, eihän sitä kannata pitää tappiolla. Sitten haetaan kauempaa ihan niin kuin 70-luvulla. Ja kaupassa on niitä kilpailutettuja bulkkiviinoja, koska toki silloin hintakin vapautettaisiin, ihan niin kuin lääkevalmisteissa on jo tehty.

• pikkutakki

Ei mitään vaikeutta saada nytkään viinaa aina kun pystyy ostamaan. Ainoa mahdollisuus saada kulutajat ostamaan enemmän on pudottaa tilapäisesti hintoja kapakoissa että saadaan köyhätkin sinne. Kun ne tottuu siellä istumaan niin kyllä ne sit vaikka varastaa että saa jatkaa juomista. Jos on muita juomattomia ryhmiä niin niihin täytyy nyt markkinointi kohdistaa. Me tavalliset juopot kannamme jo rahamme kapakoitsijalle. Ei me pystytä enempään.

• ohgh

Jaanan mielestä pystytte,
        vai onkohan kansanedustajan suuret tulot sekoittaneet naisen pään?

• eppu2
        ohgh kirjoitti:

Jaanan mielestä pystytte,
        vai onkohan kansanedustajan suuret tulot sekoittaneet naisen pään?

Taitaa olla Jaanalle vain keppihevonen, jonka avulla haluaa kertoa, että on niin modernit ja kansainväliset aatteet. Globoolia nääs.

• eppu2
        eppu2 kirjoitti:

Taitaa olla Jaanalle vain keppihevonen, jonka avulla haluaa kertoa, että on niin modernit ja kansainväliset aatteet. Globoolia nääs.

globaalia, siis

• Tiedoksi.vaa

Vuodenvaihteessa lopetin tupakan polton, oikeesti, hetkellesisesti ottaa koville mutta ei niin koville ettenkö hallitse himojani.

• pelleäc

Ongelma on siinä, että alkoholin liikakäyttäjät haittaavat muiden elämää, minä viis veisaan heidän itselleen aiheuttamista ongelmista. Alkoholisimi on ihmisen oma valinta, kukaan ei pakota ketään alkoholistiksi, oli geenit mitä tahansa alkoholistiksi voi tulla vain juomalla alkoholia.

Ongelma yksi, töissä joudutaan paikkaamaan ylitöillä krapulla makaavien lusmujen töitä - lisää kuluja ja työteho laskee.
      Ongelma kaksi, alkoholisti hassaa perheen rahat, sossusta haettava lisää, lisää yhteiskunnan menoja.
      Ongelma kolme, alkoholisti tarvitsee sairaanhoitoa ja kalliita erityishoitoa, lisää yhteiskunnan menoja ja kuormittaa terveydenhoitoa.
      Ongelma neljä, suurin osa pahoinpitelyistä tehdään juovuksissa, myös sivulliset saavat osansa.
      Ongelma viisi, suuri osa elintarvike ja omaisuusvarkauksista on päihdeongelmaisten tekemiä, kauppa ja vakuutusyhtiöt lisää kulut muiden laskuun.
      Ongelma kuusi, noin kolmas neljäsosa kuolonkolareista on juppojen tekosia, ei siinä mitään jos itse kuolisivat, mutta kun tappavat ja vammauttavat täysin vaittomia sivullisia.
      Ongelma seitsemän suurin osa alkoholisteista jää eläkkeelle ennen eläkeikää ja kuormittaa eläkejärjestelmää suhteettoman paljon.

Eli on aivan turha selitellä, että on oma asiani olenko alkoholisti vai en, kyllä sen muutkin huomaavat ja tuntevat. Mutta jos selkäranka on kumiletkua niin minkä sille voi.

Mitä helpomalla ja halvemmalla alkoholia on tarjolla, sitä enemmän saamme ongelmia. Näin se vain yksinkertaisesti menee. Itse en haluaisi osallistua näiden raasujen kustannuksiin millään tavalla. Kohtuukäyttäjät pärjäävät saavat maksaa muidenkin laskut.

• pelleäc

Typo: Kohtuukäyttäjät pärjäävät, mutta saavat maksaa muidenkin laskut.

• raittiina.sanon.yhä

Edes Kieltolaki ei hillinnyt alkoholin kulutusta niin miksi kukaan ostaisi määräänsä enempää nyt kun sitä on vapaammin saatavissa? Alkoholistit ostavat edelleen niin kauan kun heidän kroppansa sietää, kuka keppanaa kuka viinaa kuka tallinnasta kuka mitenkin ja mitäkin. Normikuluttaja ei osta vaikka se olisi tyrkkyviinana kaupan kassalla.
      Kaikki vitun holhouslaki esitykset ovat syvältä persiistä minne ei tuikku tupsahda ja viimeinenkin järjen hiven on mennyt könttänä vessan pöntön uumeniin.

• ent.siivoojaparka

En ole silleen alkoholi(lainkaan)asiantuntija.

Sellainen tunne minulla on, mitä olen nähnyt, että eikö sitä ole ihan vapaasti saatavilla nytkin sellaisille, jotka sitä haluavat käyttää ja on tuohta millä maksaa juomisensa.

Ikärajoitukset ovat sellainen pieni hidaste nuorten saada alkoholijuomia (ja tupakkaa), mutta hyvin näkyvät saavan siltikin, kunhan näkevät pikkuisen vaivaa sen eteen.

Tuo, että juokoot itsensä hengiltä, niin toisaalta joo, mutta toisaalta ei minun kestä luonto nähdä, jos joku makoilee hangessa (vähän vain huilailemassa, niinkuin itse sanovat) paleltumassa kuoliaaksi sen takia, ettei jalat enää jaksa kantaa.

Meillä ei juurikaan olisi niin kovin suuri ero, jos vahvempiakin juomia myytäisiin ruokakaupassa. Pitäisi siinä tapauksessa vain laajentaa ruokakaupan pinta-alaa purkamalla se väliseinä pois Konsumin ja Systembolagin (joka on ruokakauppaa reilusti suurempi) väliltä. Niin siinä vierekkäin ovat valmiiksi, eikä aukioloajoissakaan taida suurta eroa olla.

• totuus-nro100prosenttia

Koko viina-asian vatvominen on sulkeutuneen ympyrän sisällä vankina pyörimistä eikä nähdä kukon helttaa kananmunan ulkopuolella.
        Ensimmäinen ja viimeinen asia olisi puuttua vahvasti, tosi rajusti alkoholismiin ja sen hoitamiseen vaikka pitkällä prosessilla. Jotkut 5 - 7 päivän katkaisuhoidot ilman velvoitteita ja vastinettabovat naurettavaa pelleilyä. Alkoholismihan on tosi raju haitta yhteiskunnalle. Joten yhteiskunnalla pitäisi olla oikeus ja velvoite vaikka pakottaa alkoholisti hoitoon. Alkoholistit ovat samanlaisia loisia ja yhteiskuntajärjestelmän syöjiä kuin pakolaiset ja muut sossu ja lois pummit narkkareita unohtamatta.

• ent.siivoojaparka
        totuus-nro100prosenttia kirjoitti:

Koko viina-asian vatvominen on sulkeutuneen ympyrän sisällä vankina pyörimistä eikä nähdä kukon helttaa kananmunan ulkopuolella.
        Ensimmäinen ja viimeinen asia olisi puuttua vahvasti, tosi rajusti alkoholismiin ja sen hoitamiseen vaikka pitkällä prosessilla. Jotkut 5 - 7 päivän katkaisuhoidot ilman velvoitteita ja vastinettabovat naurettavaa pelleilyä. Alkoholismihan on tosi raju haitta yhteiskunnalle. Joten yhteiskunnalla pitäisi olla oikeus ja velvoite vaikka pakottaa alkoholisti hoitoon. Alkoholistit ovat samanlaisia loisia ja yhteiskuntajärjestelmän syöjiä kuin pakolaiset ja muut sossu ja lois pummit narkkareita unohtamatta.

Joku aika sitten luin lehdestä, että Irakissa on alkoholikielto.

Eiköhän siihen samaan mennä aikanaan vielä joskus Suomessakin, kunhan Suomi kansainvälistyy tarpeeksi.

Tuossahan se löytyikin
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23771334.ab

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Joku aika sitten luin lehdestä, että Irakissa on alkoholikielto.

Eiköhän siihen samaan mennä aikanaan vielä joskus Suomessakin, kunhan Suomi kansainvälistyy tarpeeksi.

Tuossahan se löytyikin
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23771334.ab

Eikös se kuulu niitten uskontoon.
        Ei sen puoleen, kyllä se eliitti siellä salaryyppää.

• eivätvälttele
        eppu2 kirjoitti:

Kyl siellä ryyppää kaikki jotka viinaa käsiinsä saa.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Sitähän minä vähän tarkoitin sillä Suomen kansainvälistymisellä.
        Sama uskonto heillä on ja pysyy, asuivatpa missä tahansa.

• seontiina

kyllä mää ainakin mieluummin maksan alkoholistien hoidon välillisesti
      kun näitten kymmenien tuhansien turvapaikanhakijoiden oleskelun täällä
      ja kyllä ne mummut ja vaarit varastaa ihan yhtä paljon kaupoista kun alkoholistit
      tuolla kun joku kirjoitteli faktaa alkoholismin haitoista.

• seonmatti

SE on vain nyt niin, että näistä ei voi valita sitä minkä haluaa. Pakolaiseten kustannukset eivät ole millään mittarilla yhteydessä alkoholin haittavaikutuksiin ellei ole perussuomalainen pelle joka joka pystyy joka asiaan sekoittamaan mamut.

Minä en todellakaan maksa miellelläni alkoholistien kustannuksia enkä katso hyvällä mamujen hyysääjiä. PS kantakoot vastuun hallituksessa ja tehkööt oikeat päätökset - eikäpelkkää mutinaa netissä.

Olen ollut kaupassa töissä, 90% varkaista oli alkoholisteja tai muita päihdevammaisia taparikollisia.

• seontiina

meidänpä kaupassa ei ollu alkoholisteista ongelmaa
        ne makso aina kaljapäksinsä
        enemmän siellä mummuja ja vaareja jäi kiinni
        ja sit näitä teinejä
        saattaapa olla että mää oon se perussuomalainen pelle sit
        tuli vaan mieleen kun kakki verorahat menee alkoholistien hoitoon.

• seontiina kirjoitti:

meidänpä kaupassa ei ollu alkoholisteista ongelmaa
        ne makso aina kaljapäksinsä
        enemmän siellä mummuja ja vaareja jäi kiinni
        ja sit näitä teinejä
        saattaapa olla että mää oon se perussuomalainen pelle sit
        tuli vaan mieleen kun kakki verorahat menee alkoholistien hoitoon.

"tuli vaan mieleen kun kakki verorahat menee alkoholistien hoitoon"

Mä oon kuullut että kakki verorahat menisivät mamujen hoitoon?

• seontiina
        expimot kirjoitti:

"tuli vaan mieleen kun kakki verorahat menee alkoholistien hoitoon"

Mä oon kuullut että kakki verorahat menisivät mamujen hoitoon?

näin määkin oon käsittäny
        että isompiakin ongelmia on suomessa kun alkoholismi.

• rähinäviinainvalidi

no jos olis edes sellainen laki joka oikeuttaisi laittamaan juomiskieltoon ne pahimmat nyrkinheiluttajat, rattijuopot, juoksukaljojen ryöstäjät, yhteiskunnan varoilla katko-kylpylä- ym lomia kerta toisensa jälkeen nauttivat ja viinakestävyyden palauttamiseksi sairaalapäiviä sossulla maksattavat niin ok. Siitä sitten vaan työntämään viinaa lisää joka luukusta peruskoulun ruokalasta alkaen. Mutta kun ei saa millään tehdä mitään mikä voisi hiukan myyntiä häiritä niin siinäpä maksetaan kiltisti. Raha menee rahan luo, sanoo sanalasku. Eikä siinä ole väliä vaikka maksumiehet kitisee.

• konsulttiserkku

Liian ikäviä asiantuntijoita.
      Vaihdetaan ne.
      Hankitaan Amerikasta sellaisia asiantuntijoita jotka sanoo että enmpi viinanjuonti tekee kansasta viisaan ja onnellisen. Ja terveen ja leikkisän.

• seontiina

muutenkin voitas mennä amerikan malliin
        ettei kellekkään makseta kotona olemisesta
        eikä minkäänlaisia eläkkeitä
        töissä vaan niin kauan kun henki pihisee
        ja jos et oo elämäs aikana säästäny vanhuutta varten
        niin se on sit voi voi.

• reiskanmuija

vapaudella ei ole tässä asiassa mitään osuutta. Viinaa on saanut vapaasti vaikka kuin paljon ja joka taajamasta tähänkin asti.
      Kysymys on myynnin edistämisestä, siihen tarvitaan kulutuksen lisäämistä.

Juoppoja on pakko hyysätä edelleen, kun täysjärkiset eivät viinaa juotavakseen tarvitse. Raha kierrätetään; työssäkäyvät maksaa hoitokuluja ja rikosten vahinkoja ja autolareita ja hautajaisia ja asumistukea jne jotta juopot pystyy juomaan.

Ja maksaa poliisien palkat että edes päivällä uskaltaa kaduilla kulkea.

• "työssäkäyvät maksaa hoitokuluja ja rikosten vahinkoja ja autolareita ja hautajaisia ja asumistukea jne jotta juopot pystyy juomaan. Ja maksaa poliisien palkat että edes päivällä uskaltaa kaduilla kulkea."

Elämme kovia aikoja. (tai sinä ainakin elät)

• seontiina

ootko nyt ihan tosissas että
        kaikki jotka alkoholia käyttää on vähäjärkisiä
        koko maailmahan on sit täynnä vähäjärkisiä
        no ei oo ihme että tää maailman meno on menny tällaseks
        nyt se vihdoinkin selvis mullekkin.

• ent.siivoojaparka

"""Ja maksaa poliisien palkat että edes päivällä uskaltaa kaduilla kulkea."""

Ei ole kysymys alkoholisteista niilläkään seuduilla Ruotsissa, mihin ei edes poliisin ole turvallista mennä, päivälläkään.

• reiskanmuija

Suomessa rikoksista tehdään suurin osa päihteiden vaikutuksen alaisina. Väkivaltarikoksista lähes kaikki.

Mitä todellista hyötyä on jos päihteiden käyttö saadaan vaikka puolitoistakertaiseksi? kaksinkertaiseksi? Mikä määrä olisi riittävä?

• tottaseon

Viinasta ei ole muuta ku harmia.

• rallikuski

Ainoa tosissaan vapautta rajoittava asia on kielto ettei saa pöhnässä ajaa autoa. Autollaajo on kansalaisoikeus ja velvollisuus, ei sitä saisi juomisen takia kieltää. Jos huoltoasemalla voisi tankkauksen yhteydessä ottaa pienen naukun, se lepuuttaisi hermoja, poistaisi liikennekiukkuisuuden ja vakauttaisdi kättä ja jaksisi paremmin keskittyä. Minä olen juovuksissa parempi kuski kuin moni raivoraitis koskaan, ettäs tiedätte. Mutta se vapautus tulee vasta seuraavassa vapautuksessa kun huomataan miten tärkeää olisi huoltoasemille saada valikoimiinsa paikan päällä nautittavat virkistysryypyt. Ja kun me potentiaaliset ostajat muistamme vaatia että turha kyttääminen ja poliisiyhteiskunta pois!

• enautaenää

Sukulaisten elämän pilaaminen on myös alkoholisoituneiden aiheuttama suuri riesa.
      Kaikista parasta on kun ei ole missään tekemisissä juoppojen kanssa, osaavat manipuloida ja aina ovat hyöty mielessä liikkeessä.

• seontiina

tolle asialle peukutan vaikka olenkin juoppojen puolella
        jokainen voi valita onko tekemisissä vai ei
        tosta manipuloinnista oon vähän eri mieltä
        en väitä etteivätkö ne olis siinä taitavaksi kehittyneitä
        mutta se on sit omassa päässä uskooko vai ei.

• En oikein usko että vapauttaminen lisäisi paljonkaan juomisen määrää.
      Ne jotka käyttävät alkoholia väärin saavat humalansa tavalla tai toisella.
      Nytkin tehdään kotiviiniä, kiljua ja pontikkaa. Lisäksi viinaa tuodaan ulkomailta aika paljon.
      Jos Suomesta saisi alkon tuotteita vapaammin saattaisi muiden kuin alkon tuotteiden hankkiminen vähentyä ja veroeurot tulisivat yhteiskunnan käyttöön.
      Itselleni on samantekevää miten vapaasti alkoholia saa.
      Eihän sitä ainakaan sellaiset saa vapaasti jotka on juoneet rahansa heti kun sitä on vähän tullut.
      Se on totta että yhden alkoholistin takia kärsii perheenjäsenet ja läheiset.
      Jos alkoholi keksittäisiin nyt se olisi yhtä kiellettyä kuin huumeet. Narkomaanitkin saavat annoksensa tavalla tai toisella vaikka huumeiden saamista koitetaan kaikin tavoin rajoittaa. En kyllä toivo edes mietojen huumeiden vapauttamista.
      Maissa missä saa alkoholia vapaasti en ole nähnyt juoppoja niinkään paljon kuin meillä.
      Alkoholismi on vakava asia, siihen ei auta kiellot eikä rajoitukset. Olen nähnyt läheltä miten raadolliseksi se ihmisen tekee.

• skoolsalut

"Maissa missä saa alkoholia vapaasti en ole nähnyt juoppoja niinkään paljon kuin meillä."

Monissa maissa ei ole tapana palloilla kännissä kadulla;)
        Monissa maissa ongelmajuominen koetaan niin häpeällisenä että juodaan kotona.

• jsax
      • eveevev

Mutta jos taas tahdään rajotuksia pelkäsä suomessa niin tulee vastaan tämä ongelma.

https://www.youtube.com/watch?v=vOl_LO6Mk_g

Kumma kun ulkomaille meet mihin maahan vaan niin löytyy kaikki viinit ja vodkat ruokakaupoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      118
      2387
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      31
      1494
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      20
      1458
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1438
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1253
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      340
      1104
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1005
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      964
    9. 122
      831
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      806
    Aihe