Armo Vanhassa Testamentissa

Armoriittää

Armo on aina ollut Jumalan ja ihmisen välisen suhteen perusta.

Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.

8

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DevoutDevoit

Olet oikeassa, kirotaan totuus, sillä näihän teki rakas Paavalimmekin:

Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu.

• Vanhassa liitossa Jumalan kansan ja Jahven välisen suhteen perusta oli armo. Jumala pelasti Israelin Egyptistä omasta valinnastaan. Hän saneli liiton ehdot, joihin kansa sai suostua tai olla suostumatta. Kun kansa valitsi liiton, liitossa pysymiseksi täytyi toteuttaa tooran periaatteita. Ei olla täydellinen, sillä toorassa oli määrätty toimenpiteet, mikäli käskyjä rikotaan (uhrit).

Uudessa liitossa Jumalan ja seurakunnan välisen suhteen perusta on edelleen armo. Jumala pelastaa meidät synnin ja Pahan vallasta ilman omaa ansioitamme omasta valinnastaan. Saamme suostua armoliittoon tai torjua sen. Mikäli valitsemme liiton, liitossa pysymiseksi meidän tulee jatkaa Kristuksen seurassa. Ei olla täydellinen, sillä Jumala antaa meille meidän syntimme anteeksi, kun käännymme hänen puoleensa (Kristuksen uhri).

• Hänpelasti

hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta.'

• Hänarmahtaa

Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!

• Armonvarassa

Mutta Nooa sai armon Herran silmien edessä.

• Armonvarassa

Jaakob vastasi: "Ei niin; jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, niin ota minulta vastaan lahjani; sillä olenhan saanut nähdä sinun kasvosi, niinkuin nähdään Jumalan kasvot, ja sinä olet ottanut minut suosiollisesti vastaan.

• Hänarmahtaa

Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa,

• Hänarmahtaa

Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      81
      4492
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      122
      4177
    3. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      45
      4142
    4. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      175
      3354
    5. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      60
      2643
    6. 180
      2604
    7. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2587
    8. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      35
      2582
    9. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      68
      2459
    10. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      43
      2132
    Aihe