En ole ennen tänne kirjoittanut, mutta ajankuluksi tuli luettua palstaa ja ihmettelen käyttäytymistä tällaisessa mediassa sekä luvanvaraisten ja ubertaksien vertatihkuvia kommentteja. Matkustan takseilla kotikaupungissani aika harvoin, mutta työmatkoilla useinkin.
Tässä ajatuksiani siitä muutamilla esimerkeillä, että millainen pitäisi minun taksikyytini olla.
- Ajaa rauhallisesti, ei ota minkäänlaisia riskejä kun asiakkaita on kyydissä
- Noudattaa kaikkia liikennesääntöjä ehdottoman tarkasti. Esim. kääntyy vasemmalle yksisuuntaiselle kadulle kadun vasempaan reunaan, huomioi jalankulkijat jo kaukaa ja on heille sosiaalinen vaikkapa käsimerkein.
- Pitää tilannenopeudet koko ajan sellaisina, että asiakkaan ei tarvitse olla yhtään peloissaan
- Pitää turvavälit eteen niin pitkinä, kuin se turvallisuuden kannalta on vähintäänkin välttämätöntä.
- Pitää turvavälin myös takana tuleviin niin suurina, että peräänajon vaaraa ei pääse syntymään millään kelillä, eikä missään tilanteessa, joka on vähänkin nähtävissä seuraamalla peilejä.
- Pitää ajaessaan molemmat kädet ratissa ja on valppaana tekemään jatkuvasti itsestään johtumattomia väistöliikkeitä. Eli seuraa liikennettä jatkuvasti myös peileistä.
Myös tällaisiin asioihin kiinnitän huomioni:
- Auton merkillä ei ole väliä, kunhan se on sisätiloiltaan siisti ja takajalkatilaa reilusti
- Kuljettaja on kohtelias / siisti ja myös osaa "haistaa" asiakkaasta, että voiko tämän kanssa keskustella ja mistä asioista.
Toisaalta, jos taksikyyti on vaikkapa Helsinki-Vantaa Lentoasemalta ruuhka-aikaan keskustaan, niin ei siinä kukaan riskit tiedostava taksikuski juurikaan voi jutella ainakaan asiakasta miellyttääkseen.
Tärkeintä minulle ja ystävilleni / seurueelleni on saada matkasta turvallinen kokemus. Aina.
Millainen taksikyyti on hyvä?
28
496
Vastaukset
- OnneksiOnSuomalainenTaxi
Onneksi on suomalainen taksi ja ammattitaitoiset kuljettajat joilta saat juuri haluamaasi palvelua. Laillisesti.
- enKovinKehuis
Et aina ainakaan pääkaupunkiseudulla. On virolaisia ja muita ulkopaikkakuntalaisia eri värityksellä ja kyydittävä joutuu neuvomaan tietä vaikka kuskilla on navigaattori.
- VTUK
enKovinKehuis kirjoitti:
Et aina ainakaan pääkaupunkiseudulla. On virolaisia ja muita ulkopaikkakuntalaisia eri värityksellä ja kyydittävä joutuu neuvomaan tietä vaikka kuskilla on navigaattori.
Parempia silti kuin yksikään liikenneluvaton pimeä uber taksi. Tutkimusten mukaan uber on rikollisten temmellyskenttä. Uberin taru on kohta loppu. Tuomiot ropisevat ja uber kupla puhkeaa. On jo puhjennut.
- Maksava-asiakas
Onneksi on vielä sinunlaisia kuljettajia ja saan asianmukaista palvelua. Tunnen itseni maksavaksi asiakkaaksi, jonka kuljettamiseen turvallisesti voin olla takapenkillä levollisesti.
Mutta alempana turvallisuus poljetaan suohon. ?
- nuinnukanuinnuka
http://ristoejpenttila.fi/2017/01/07/suomi-ja-uber/
Kauppakamarin risto e.j penttilän tietämätön vuodatus taksialasta...vuodatus- Hahahahhfjwjsjdukd
Juu Oxfordista valmistunut tohtori on niin tyhmä ettei tajua mitään. Näin se on. Taksipelle tietää asiat paremmin. Näinseon!
- KukaOlikaanTyhmä
Hahahahhfjwjsjdukd kirjoitti:
Juu Oxfordista valmistunut tohtori on niin tyhmä ettei tajua mitään. Näin se on. Taksipelle tietää asiat paremmin. Näinseon!
Yksi jakamistalouden ilmentymä on Uber kyydinvälityssovellus. Uber on vuonna 2009 perustettu Yhdysvaltalainen teknologiyritys. Sen päätoimisto sijaitsee San Franciscossa. Vuonna 2016 yritys toimi jo 507 kaupungissa ja 66 maassa. Uber on älypuhelinsovellus ja sen tarkoituksena on mahdollistaa helppo taksin tai kimppakyydin tilaaminen. Sovellus yhdistää kyydin tarjoajan ja kyydin tarvitsijan. Kyyti suoritetaan useinmiten yksityisautolla. Sovellus laskee automaattisesti kyydin hinnan, ja ajomatkan. Matkustajalla on mahdollisuus arvioija kuljettajansa kyydin päätteeksi. Sa- manlainen mahdollisuus on myös kyydin suorittaneella kuljettajalla. Yhtiö on vallannut voimaasti markkinoita eri puolilla maailmaa ja siitä on tullut erittäin suosittu muun muuassa synnyinmaas- saan USA:ssa. Yhtiö on tehnyt vallankumouksen maailman taksimarkkinoilla. Sillä on arvioitu olleen noin 8 miljoonaa käyttäjää ympäri mailman vuonna 2014 ja vuonna 2015 yhtiön sovelluksella tehtiin keskimäärin 1 miljoona matkaa päivässä. Jouluaattoon 2015 mennessä Uberin kokonaiskyytimäärä ylitti 1 miljardin rajan. (Fortune 2015; Juggernaut 2015, viitattu 18.11.2016).
Uberin selvimmät erot taksiin on se, että yhtiö ei vaadi UberPop palvelussa kuljettajilta taksiliikennelupaa, taksinkuljettajan ajolupaa tai että yhtiön kuljettajilla olisi asianmukuisia viranomaisen lupia harjoittaa elinkeinotoimintaa. Uber ei palkkaa kuljettajiaan, vaan rekrytoinnin hoitaa yhtiön omistama ja Hollannissa sijaitseva Rasier B.V. Yhtiö siirtää verojen maksamisen vastuun kuljettajilleen. Kyytisovelluksen hinnat päättää Uber. (Svenska taxiförbundet 2016; Fortune 2015, viitattu 24.11.2016).
jatkuu... - KukaOlikaanTyhmä
KukaOlikaanTyhmä kirjoitti:
Yksi jakamistalouden ilmentymä on Uber kyydinvälityssovellus. Uber on vuonna 2009 perustettu Yhdysvaltalainen teknologiyritys. Sen päätoimisto sijaitsee San Franciscossa. Vuonna 2016 yritys toimi jo 507 kaupungissa ja 66 maassa. Uber on älypuhelinsovellus ja sen tarkoituksena on mahdollistaa helppo taksin tai kimppakyydin tilaaminen. Sovellus yhdistää kyydin tarjoajan ja kyydin tarvitsijan. Kyyti suoritetaan useinmiten yksityisautolla. Sovellus laskee automaattisesti kyydin hinnan, ja ajomatkan. Matkustajalla on mahdollisuus arvioija kuljettajansa kyydin päätteeksi. Sa- manlainen mahdollisuus on myös kyydin suorittaneella kuljettajalla. Yhtiö on vallannut voimaasti markkinoita eri puolilla maailmaa ja siitä on tullut erittäin suosittu muun muuassa synnyinmaas- saan USA:ssa. Yhtiö on tehnyt vallankumouksen maailman taksimarkkinoilla. Sillä on arvioitu olleen noin 8 miljoonaa käyttäjää ympäri mailman vuonna 2014 ja vuonna 2015 yhtiön sovelluksella tehtiin keskimäärin 1 miljoona matkaa päivässä. Jouluaattoon 2015 mennessä Uberin kokonaiskyytimäärä ylitti 1 miljardin rajan. (Fortune 2015; Juggernaut 2015, viitattu 18.11.2016).
Uberin selvimmät erot taksiin on se, että yhtiö ei vaadi UberPop palvelussa kuljettajilta taksiliikennelupaa, taksinkuljettajan ajolupaa tai että yhtiön kuljettajilla olisi asianmukuisia viranomaisen lupia harjoittaa elinkeinotoimintaa. Uber ei palkkaa kuljettajiaan, vaan rekrytoinnin hoitaa yhtiön omistama ja Hollannissa sijaitseva Rasier B.V. Yhtiö siirtää verojen maksamisen vastuun kuljettajilleen. Kyytisovelluksen hinnat päättää Uber. (Svenska taxiförbundet 2016; Fortune 2015, viitattu 24.11.2016).
jatkuu...Yhtiön suosion arvellaan osittain johtuvan halvoista kuluttajahinnoista ja kyydin tilaamisen helppoudesta. Uberin hinnat ovat keskimäärin 20 – 60 % halvemmat kuin rekisteröityjen taksien. Yhtiön markkinaehtoinen hinnoittelu saattaa nostaa kyytihinnoittelun väliaikaisesti jopa 2 – 9 ker- taiseksi. (Business Insider 2016; & Harvard Business Review 2015, viitattu 19.11.2016).
Vuonna 2016 yhtiön markkina-arvon arvioidaan olevan jopa $ 69 miljardin arvoinen. Uber ei ole pörssiyhtiö. Se ei omista autoja. Sen markkina-arvo on suuri, mutta yhtiön tekemä tulos ja taloudellinen tilanne ei. Uber on kerännyt sijoittajilta noin $ 16 miljardin varat. Uber teki vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä $ 1,27 miljardin tappion. Se on seitsemän vuoden toimintansa aikana tehnyt tappiota yhteensä $ 4 miljardia. Uberilla on käteisvaroja pankissa varovaisten arvioiden mukaan noin $ 8 miljardia, lisäksi yhtiöllä on noin $ 2 miljardin luottoraja ja $ 1,2 miljardin laina. (Bloomberg 2016, viitattu 14.11.2016).
Yhtiö on toiminnastaan lähtien ollut kahnauksissa niiden maiden hallitusten, tuomioistuimien, viranomaisten ja taksialan kanssa missä se on operoinut. Se on ollut syytettynä muun muuassa luvattoman ja laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta sekä verojen kiertämisestä (harmaa talous). Uberin toiminta on kielletty useissa maissa. Suomessa Uberin toiminta on välitysyhtiönä sallittu, mutta Uberin kuljettajana toimiminen vaatii viraomaiselta saadun taksinkuljettan ajoluvan. Euroopan maista Uberin toiminnan on kieltänyt esimerkiksi Saksa, Italia, Ranska, Hollanti ja Espanja. (Suomen Taksiliitto 2016; Bloomberg 2016, viitattu 14.11.2016).
Harmaa talous ja ongelmat
Jos kuljettaja päättää määränpään ja ottaa kyytiin mukaan toisen henkilön kyse on jakamis- taloudesta ja auton yhteiskäytöstä. Jos asiakas päättää määränpään, kuten esimerkiksi UberPop palvelussa kyse on taksitoiminnasta. Yhteiskäyttöautossa ei käytetä myöskään matkustuskump- panista sanaa: “Asiakas”. Ruotsissa UberPoP-palvelu on ollut viranomaisen tarkasteltavana. Ruotsin vapailla taksimarkkinoilla on todettu, että Uberin toiminta on selvää taksitoimintaa, joka edellyttää viranomaiselta saatua taksiliikennelupaa. Ruotsin taksiliiton Taxiförbudetin mukaan Uberin toiminta on verojen, arvonlisäveron ja maksujen kiertämistä. Ruotsissa Uberin toimintaa on tutkinut poliisin talousrikostutkijat ja veroviranomaiset. (Svenska Taxiförbundet 2016; Skatteverket 2016; Sveriges Radio 2016; SVT 2016, viitattu 15.11.2016).
Ruotsissa tarkemmissa tutkimuksissa on ilmennyt, että
Uber-kuljettajista:
• 76 % ei omista verotodistusta.
• 37 % Uber-kuljettajista on rikosrekisteri mm. rattijuoppouksista, huumerikoksista, pa-
hoinpitelyistä, varkauksista, talousrikoksista ja erinäköisistä liikennerikoksista.
• 3 % käytetyistä Uber autoista on ollut käyttökiellossa. Joka kolmatta autoa ei omista itse
kuljettaja.
• 24 % omistaa verotodistuksen tai he istuvat hallituksen jäseninä ja heillä on teoreettinen mahdollisuus maksaa saaduista tuloista verot. (Gothia Protecting Group 2016, viitattu 15.11.2016).
Uber matkustaja tilaa matkan Uber-sovelluksella Euroopassa. Määrittelee määränpään ja saa hinta-arvion. Saavuttaessa määränpäähän maksu tapahtuu mobiilimaksamisella, eli sovellukseen rekisteröidyllä luottokortilla. Kuluttajan maksamat rahat menevät suoraan Hollannissa sijaitsevaan Uberin Euroopan toiminnoista vastaavaan toimistoon Uber B.V:lle ja Rasier B.V:lle. Uber tilittää noin 75 – 80 % takaisin kuljetuksen suorittaneelle kuljettajalle ja pitää loput 20 – 25 %. Tuon 20 – 25 % se lähettää Bermudan veroparatiisissa sijaitsevaan toimistoonsa Uber C.V:lle. Hollannissa sijaitseva Uberin Euroopan toiminnoista vastaan toimiston työntekijämäärä oli vuonna 2013 0 työntekijää, vaikka yhtiö oli operoinut markkinoilla jo usemman vuoden. Yhtiötä onkin syytetty järjestelmällisestä verosuunnittelusta ja verojen välttelystä, sekä sen kuljettajia lakisääteisten maksujen ja verojen välttelemisestä ja tulojen salaamisesta. Poliisi on tehnyt Hollannissa sijaitsevaan Uber B.V:n toimistoon useita ratsioita vuoden 2015 aikana. Uber-kyyti ei sisällä arvonlisäveroa. (Business Insider 2016; Bloomberg 2016; Sveriges Radio 2016; Fortune 2015 vii- tattu 18.11.2016).
Uber on kertonut, että se ei ole työnantaja. Näin ollen se ei ole velvollinen suorittamaan esi- merkiksi työnantajamaksuja. Yhtiö toimittaa oman tulkintansa mukaan vain alustan liikennesektorille yrittäjien ja kuluttajien käyttöön. Jokainen Uber kuljettaja on yksityinen yrittäjä, joilla täysi vapaus ajaa yhtiön sovelluksella silloin, kun he itse haluavat. Hinnan kyytipalvelussa päättää Uber. Vuonna 2016 englantilainen tuomioistui tuomitsi Uberin työnantajaksi. Tuomi- oistuimen mukaan yhtiön kuljettajat on oikeutettuja esimerkiksi lomakorvauksiin ja minimipalkkoihin. Uber on valittanut tuomiosta. (Business Insider 2016, viitattu 19.11.2016).
Yhtiötä on syytetty kuljettajiensa turvallisuustarkistusten laiminlyömisestä ja kuluttajien harhaanjohtamisesta - KukaOlikaanTyhmä
KukaOlikaanTyhmä kirjoitti:
Yhtiön suosion arvellaan osittain johtuvan halvoista kuluttajahinnoista ja kyydin tilaamisen helppoudesta. Uberin hinnat ovat keskimäärin 20 – 60 % halvemmat kuin rekisteröityjen taksien. Yhtiön markkinaehtoinen hinnoittelu saattaa nostaa kyytihinnoittelun väliaikaisesti jopa 2 – 9 ker- taiseksi. (Business Insider 2016; & Harvard Business Review 2015, viitattu 19.11.2016).
Vuonna 2016 yhtiön markkina-arvon arvioidaan olevan jopa $ 69 miljardin arvoinen. Uber ei ole pörssiyhtiö. Se ei omista autoja. Sen markkina-arvo on suuri, mutta yhtiön tekemä tulos ja taloudellinen tilanne ei. Uber on kerännyt sijoittajilta noin $ 16 miljardin varat. Uber teki vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä $ 1,27 miljardin tappion. Se on seitsemän vuoden toimintansa aikana tehnyt tappiota yhteensä $ 4 miljardia. Uberilla on käteisvaroja pankissa varovaisten arvioiden mukaan noin $ 8 miljardia, lisäksi yhtiöllä on noin $ 2 miljardin luottoraja ja $ 1,2 miljardin laina. (Bloomberg 2016, viitattu 14.11.2016).
Yhtiö on toiminnastaan lähtien ollut kahnauksissa niiden maiden hallitusten, tuomioistuimien, viranomaisten ja taksialan kanssa missä se on operoinut. Se on ollut syytettynä muun muuassa luvattoman ja laittoman taksiliikenteen harjoittamisesta sekä verojen kiertämisestä (harmaa talous). Uberin toiminta on kielletty useissa maissa. Suomessa Uberin toiminta on välitysyhtiönä sallittu, mutta Uberin kuljettajana toimiminen vaatii viraomaiselta saadun taksinkuljettan ajoluvan. Euroopan maista Uberin toiminnan on kieltänyt esimerkiksi Saksa, Italia, Ranska, Hollanti ja Espanja. (Suomen Taksiliitto 2016; Bloomberg 2016, viitattu 14.11.2016).
Harmaa talous ja ongelmat
Jos kuljettaja päättää määränpään ja ottaa kyytiin mukaan toisen henkilön kyse on jakamis- taloudesta ja auton yhteiskäytöstä. Jos asiakas päättää määränpään, kuten esimerkiksi UberPop palvelussa kyse on taksitoiminnasta. Yhteiskäyttöautossa ei käytetä myöskään matkustuskump- panista sanaa: “Asiakas”. Ruotsissa UberPoP-palvelu on ollut viranomaisen tarkasteltavana. Ruotsin vapailla taksimarkkinoilla on todettu, että Uberin toiminta on selvää taksitoimintaa, joka edellyttää viranomaiselta saatua taksiliikennelupaa. Ruotsin taksiliiton Taxiförbudetin mukaan Uberin toiminta on verojen, arvonlisäveron ja maksujen kiertämistä. Ruotsissa Uberin toimintaa on tutkinut poliisin talousrikostutkijat ja veroviranomaiset. (Svenska Taxiförbundet 2016; Skatteverket 2016; Sveriges Radio 2016; SVT 2016, viitattu 15.11.2016).
Ruotsissa tarkemmissa tutkimuksissa on ilmennyt, että
Uber-kuljettajista:
• 76 % ei omista verotodistusta.
• 37 % Uber-kuljettajista on rikosrekisteri mm. rattijuoppouksista, huumerikoksista, pa-
hoinpitelyistä, varkauksista, talousrikoksista ja erinäköisistä liikennerikoksista.
• 3 % käytetyistä Uber autoista on ollut käyttökiellossa. Joka kolmatta autoa ei omista itse
kuljettaja.
• 24 % omistaa verotodistuksen tai he istuvat hallituksen jäseninä ja heillä on teoreettinen mahdollisuus maksaa saaduista tuloista verot. (Gothia Protecting Group 2016, viitattu 15.11.2016).
Uber matkustaja tilaa matkan Uber-sovelluksella Euroopassa. Määrittelee määränpään ja saa hinta-arvion. Saavuttaessa määränpäähän maksu tapahtuu mobiilimaksamisella, eli sovellukseen rekisteröidyllä luottokortilla. Kuluttajan maksamat rahat menevät suoraan Hollannissa sijaitsevaan Uberin Euroopan toiminnoista vastaavaan toimistoon Uber B.V:lle ja Rasier B.V:lle. Uber tilittää noin 75 – 80 % takaisin kuljetuksen suorittaneelle kuljettajalle ja pitää loput 20 – 25 %. Tuon 20 – 25 % se lähettää Bermudan veroparatiisissa sijaitsevaan toimistoonsa Uber C.V:lle. Hollannissa sijaitseva Uberin Euroopan toiminnoista vastaan toimiston työntekijämäärä oli vuonna 2013 0 työntekijää, vaikka yhtiö oli operoinut markkinoilla jo usemman vuoden. Yhtiötä onkin syytetty järjestelmällisestä verosuunnittelusta ja verojen välttelystä, sekä sen kuljettajia lakisääteisten maksujen ja verojen välttelemisestä ja tulojen salaamisesta. Poliisi on tehnyt Hollannissa sijaitsevaan Uber B.V:n toimistoon useita ratsioita vuoden 2015 aikana. Uber-kyyti ei sisällä arvonlisäveroa. (Business Insider 2016; Bloomberg 2016; Sveriges Radio 2016; Fortune 2015 vii- tattu 18.11.2016).
Uber on kertonut, että se ei ole työnantaja. Näin ollen se ei ole velvollinen suorittamaan esi- merkiksi työnantajamaksuja. Yhtiö toimittaa oman tulkintansa mukaan vain alustan liikennesektorille yrittäjien ja kuluttajien käyttöön. Jokainen Uber kuljettaja on yksityinen yrittäjä, joilla täysi vapaus ajaa yhtiön sovelluksella silloin, kun he itse haluavat. Hinnan kyytipalvelussa päättää Uber. Vuonna 2016 englantilainen tuomioistui tuomitsi Uberin työnantajaksi. Tuomi- oistuimen mukaan yhtiön kuljettajat on oikeutettuja esimerkiksi lomakorvauksiin ja minimipalkkoihin. Uber on valittanut tuomiosta. (Business Insider 2016, viitattu 19.11.2016).
Yhtiötä on syytetty kuljettajiensa turvallisuustarkistusten laiminlyömisestä ja kuluttajien harhaanjohtamisestaYhtiötä on syytetty kuljettajiensa turvallisuustarkistusten laiminlyömisestä ja kuluttajien harhaanjohtamisesta turvallisuusasioissa. Yhtiön turvallisuustarkistuksen ovat läpäisseet useat vakavistakin rikoksista tuomitut henkilöt. Yhtiön turvallisuustarkistuksia on pidetty riittämättöminä, koska turvallisuusselvitys ei sisällä muun muuassa sormenjälkitunnistusta ja yhtiön turvallisuustarkistus voi mennä vain siihen asti mihin laki antaa myönten yksityisille turvallisuustarkis- tusyrityksille. Uber käyttää turvallisuustarkistuksiin Accurate ja Checkr yritysten palveluita. (The New York Times 2015; Fast Company 2015; SVT 2016, viitattu 25.11.2016).
- SinäEtTajuaMitään
Hahahahhfjwjsjdukd kirjoitti:
Juu Oxfordista valmistunut tohtori on niin tyhmä ettei tajua mitään. Näin se on. Taksipelle tietää asiat paremmin. Näinseon!
Hahahahhh... vaan itsellesi. Suuri tiettämättömyytesi teki sinusta jälleen pellen. Ilmeisesti olet surullisen kuuluisa trolli viidenTähdenUber jonka trolli meni taas metsään. Olet surkuhupaisa hahmo.
- ToisaaltaMitäHäh
Toisaalta, jos taksikyyti on vaikkapa Helsinki-Vantaa Lentoasemalta ruuhka-aikaan keskustaan, niin ei siinä kukaan riskit tiedostava taksikuski juurikaan voi jutella ainakaan asiakasta miellyttääkseen.
Ihan vakavissako tämän kirjoitit? Et voi olla tosissasi.- Maksava-asiakas
Ihan vakavissani kirjoitin. Olen seuraillut kuljettajien katseita takapenkiltä ja esim liikennevaloihin lähestyttäessä - niiden ollessa jo pitkään vihreänä - ei kuljettajan katse ole käynytkään taustapeilissä.
Tekeekö kuljettaja sitten äkkijarrutuksen, vaiko ajaa päin keltaista tai jopa punaista?
Molemmat temput vaarantavat myös muita, kuin taksin asiakkaan.
"KukaOlikaanTyhmä " kirjoittaa myös melko pitkän ja mielenkiintoisen kirjelmän, joka puoltaa kuitenkin luvanvaraista taksiliikennettä ja hyvä niin. - hjuva
Mitä helv..?? Kuski siis menettää puhekykynsä ruuhka-ajossa? Toisaalta riskit tiedostavan kuskin ei kyllä kannata muutenkaan jutella asiakkaan kanssa, oli ruuhka tai ei.
- Laatukuski
SAATANA MINEN HILJAA AJA PERKELE EI OLE EEMELIÄ OSTETTU HYSSYTTELYYN
SEON ASIAKAS JOKA TAKANA VIKISEE ENKÄ MINÄ- Maksava-asiakas
Tälle "Laatukuskille" toivotan pikaista paranemista asennevammaisuudestaan tai sitten ajokortin menetystä.
Todennäköisesti on provo. Ymmmärrys puuttuu.
- Nuinnukanuinnuka
Uber=Samallatavalla voidaan tehdä sovellus mille alalle tahansa, eli haetaan sovelluksella työntekijä/yritys joka tekee "orjatyötä" sovelluksen perustajalle.
Valtion/Kaupunkien/kuntien virkakoneistoon työntekijät tai mille tahansa alalle saadaan halvemmalla kuin nyt, kun jätetään verot ja lakisääteiset maksut maksamatta ja voitot tilitetään veroparatiismaihin.
Näillä eväillä suomen päättäjätkin ajaa normienpurkuagendaansa jokapaikkaan, homma vaan ei toimi...- Maksava-asiakas
Kun aloitin keskustelun, niin oletin, että täällä ei kinastella luvanvaraisesta taksiliikenteestä ja uber takseista. Vaan hain vastauksia, että minkälainen taksikyyti on hyvä ja myös turvallinen. Turvallisuudesta en tahdo tintiä edes satunnaisten taksimatkojen hinnassa. Maksan mielummin hiukan enemmän kuljettajalle, joka osaa ajaa hyvin - eikä rehentele niinkuin tuossa yllä henkilö, joka ei osaa kirjoittaa edes pieniä kirjaimia ja hurjastelee jopa täällä.
Tingin myös nimimerkin "ToisaaltaMitäHäh" vastaukselleni. Olin ehkä liian tiukka. Kyllä ammattilainen ja ammattinsa vakavissaan ottava taksinkuljettaja voi jutella myös asiakkaansa kanssa ruuhkaliikenteessä, mutta taksinkuljettaja ajaa tutussa ympäristössä, niin sillloin vaarantaju yleensä on hämärtynyt.
No joka tapauksessa vieläkin odottelen yhtä järkeviä palautteita kuin nimimerkki "OnneksiOnSuomalainenTaxi" kirjoitti.
Ps. Tuli uusi asia mieleen.
Jos tilaamani taksi ajaa päin punaista liikennevaloa -vaikka olisi voinut ennakoida asian hyvinkin, niin voinko jättää matkan maksamatta? Sanoisin kuskille vaikkapa: " Vaaransit muuta liikennettä ja myös minun turvallisuutta, joten en maksa tästä kyydistä mitään. Mikäli maksua vaadit, niin voidaan soittaa poliisit paikalle ja he kenties antaa sinulle myös muutaman päiväsakon".
Mitä mieltä olette? - Bussillaeiainakaan
Hyvä taksikyyti on sellainen joka kulkee niin eleettömästi, että mun ei tartte seurata kuskin tekemisiä tai tekemättä jättämisiä. Tai punasia päin ajamisia. Ja auton pitää olla siisti ja tilava jottei tartte takapenkillä polvet suussa olla.
Aloittaja on just sitä ihmistyyppiä mille mikään ei ole hyvä. Milloin kuski ei kato peiliä, ja milloin katsoo liikaa, silloinhan se ei näe tietä tai ylhäältä päälle putovaa helikopteria.(sarkasmia).
Joka tapauksessa aloittaja ei tule noilla kriteereillä ikänä istumaan hyvässä taksikyydissä.
Itse olen istunut hyvissä taksikyydeissä useasti, tosin huonoissakin on tullut istuttua joskus.
Lopuksi vinkki:jos autoilu pelottaa, niin kannattaa mennä kävellen tai junalla.
- Turkuses
Hyvä idea kaikki kyydit ilmaisia.Mua ainakin kuljettava taksi ajaa joko liian hitaasti tai nopeasti vaarantaen minut.
Aina ilmainen kyyti. - Finla
Suurin osa täyttää kriteerit hyvästä taksipalvelusta.Mutta jotku onneksi vähemmistö pilaa mainetta maailman parhaasta taksista.
- Maksava-asiakas
Onneksi näin on Finla.
Nimimerkille" Bussillaeiainakaan " sanoisin, että olen tasan taatusti tyytyväinen yllätävän moniin taksikyyteihini ja tulen edelleen käyttämään takseja.
Mutta johtunee siitä, että istun paljon toisten kyydissä ja ajan myös paljon itse, niin en voi olla seuraamatta taksikyydissäkään ammattilaisen ajamista. Puhut sarkasmista, no se on kaukana kyllä ajatuksistani liikenteessä.
Mikäli itse tunnet, että kyyti on eleetöntä ja sinun ei tarvitse seurata sitä ollenkaan, niin aikalailla luotat niihin pehmeisiin liikkeellelähtöihin ja eleettömyyteen. HUH..
Otan esimerkin Helsingistä. Tilasin taksin keskustasta lentoasemalle. Keli oli todella liukas ja autoon noustessani huomasin kitkarenkaat. Aina - siis - jokaisessa risteyksessä, jossa käännyttiin auto käväisi hieman sivuluisussa. Takavetoisen auton yliohjautuvan liikkeen korjasi ajonvakautusohjelmien lisäksi kuljettaja yhdellä kädellä ohjaamalla.
Onko tämä sitä eleetöntä ajamista, josta kenenkään ei pitäisi huolestua? - toisetvaaneiosaa
Maksava-asiakas kirjoitti:
Onneksi näin on Finla.
Nimimerkille" Bussillaeiainakaan " sanoisin, että olen tasan taatusti tyytyväinen yllätävän moniin taksikyyteihini ja tulen edelleen käyttämään takseja.
Mutta johtunee siitä, että istun paljon toisten kyydissä ja ajan myös paljon itse, niin en voi olla seuraamatta taksikyydissäkään ammattilaisen ajamista. Puhut sarkasmista, no se on kaukana kyllä ajatuksistani liikenteessä.
Mikäli itse tunnet, että kyyti on eleetöntä ja sinun ei tarvitse seurata sitä ollenkaan, niin aikalailla luotat niihin pehmeisiin liikkeellelähtöihin ja eleettömyyteen. HUH..
Otan esimerkin Helsingistä. Tilasin taksin keskustasta lentoasemalle. Keli oli todella liukas ja autoon noustessani huomasin kitkarenkaat. Aina - siis - jokaisessa risteyksessä, jossa käännyttiin auto käväisi hieman sivuluisussa. Takavetoisen auton yliohjautuvan liikkeen korjasi ajonvakautusohjelmien lisäksi kuljettaja yhdellä kädellä ohjaamalla.
Onko tämä sitä eleetöntä ajamista, josta kenenkään ei pitäisi huolestua?Jotenkin mahdoton ymmärtää toi kaksi kättä ratissa.Maksavan asiakkaan kirjoituksia lukiessa tulee väkisin mieleen ettei tämä ilmeisesti nainen osaa itse ajaa laisinkaan.
- Maksava-asiakas
toisetvaaneiosaa kirjoitti:
Jotenkin mahdoton ymmärtää toi kaksi kättä ratissa.Maksavan asiakkaan kirjoituksia lukiessa tulee väkisin mieleen ettei tämä ilmeisesti nainen osaa itse ajaa laisinkaan.
"Mahdotonta ymmärtää toi kaksi kättä ratissa"?
Saako joku auton hallintaan yhdellä kädellä, jos vaikka jäiseltä polanteelta takapää lähtee luistoon tai mukavia rupatellen asiakkaan kanssa tuleekin moottoritiellä vaikkapa hirvi eteen tai pienellä turvavälillä - moottoritiellä alle 3 sekuntia = n.100 metriä hyvällä kelillä - edellä olevan kuorma-auton alta tuleekin näkyviin joku este. Voi saadakin tuurilla. Mutta jos pitää molemmat kädet ratissa, niin tasan taatusti toiminta on enempi hallittua.
Hitsinhitsi, ei ollut kyllä alunperin ajatustakaan alkaa kouluttamaan teitä arvoisat ammattiautoilijat, mutta jos jo auton hallintaan liittyvät perusasiat ovat noin hakoteillä, niin olkoon. Enkä ole mikään kouluttaja, vaan olen aika aktivisesti kouluttanut itseäni eri järjestöjen kursseilla. Pidän myös yllä ammattipätevyyttäni tavarapuolella, vaikka tuskin tulen ajamaan ammatikseni kuorma-autoa.
Luen myös jokaisen "Taksi-Lehden" ja sieltä saa kyllä ihan erilaisen käsityksen kuin täältä hieman henkilökohtaisimmilta sivuilta. Ja hyvä se.
Kysy alunperin oli "MILLAINEN TAKSIKYYTI ON HYVÄ", mutta nyt asia on ohjautunut aika paljon muualle.
Otsikkoon kaipaisin kuitenkin vastauksia henkilöliikenteen ammatilaisilta. "Eemelin ostaneelta" ja muiltakin. - Rambenaukkis
Maksava-asiakas kirjoitti:
"Mahdotonta ymmärtää toi kaksi kättä ratissa"?
Saako joku auton hallintaan yhdellä kädellä, jos vaikka jäiseltä polanteelta takapää lähtee luistoon tai mukavia rupatellen asiakkaan kanssa tuleekin moottoritiellä vaikkapa hirvi eteen tai pienellä turvavälillä - moottoritiellä alle 3 sekuntia = n.100 metriä hyvällä kelillä - edellä olevan kuorma-auton alta tuleekin näkyviin joku este. Voi saadakin tuurilla. Mutta jos pitää molemmat kädet ratissa, niin tasan taatusti toiminta on enempi hallittua.
Hitsinhitsi, ei ollut kyllä alunperin ajatustakaan alkaa kouluttamaan teitä arvoisat ammattiautoilijat, mutta jos jo auton hallintaan liittyvät perusasiat ovat noin hakoteillä, niin olkoon. Enkä ole mikään kouluttaja, vaan olen aika aktivisesti kouluttanut itseäni eri järjestöjen kursseilla. Pidän myös yllä ammattipätevyyttäni tavarapuolella, vaikka tuskin tulen ajamaan ammatikseni kuorma-autoa.
Luen myös jokaisen "Taksi-Lehden" ja sieltä saa kyllä ihan erilaisen käsityksen kuin täältä hieman henkilökohtaisimmilta sivuilta. Ja hyvä se.
Kysy alunperin oli "MILLAINEN TAKSIKYYTI ON HYVÄ", mutta nyt asia on ohjautunut aika paljon muualle.
Otsikkoon kaipaisin kuitenkin vastauksia henkilöliikenteen ammatilaisilta. "Eemelin ostaneelta" ja muiltakin.Saa taitava kuljettaja ajaa vaikka ilman käsiä keskustan läpi turvallisesti.
Yhdellä tutulla kuskilla on vain 1 käsi 8 vuotta ajanut taksia ilman onnettomuuksia.
- realistieirasisti
Helppo valinta men suomalaisen miehen kyytiin.Naiset ja ulkomaalaiset saavat sitten ajella esim yöllä, kun muuta liikennettä on vähemmän.
On toki naisissa ja ulkomaalaisissakin hyviä kuskeja ja suomi ukoissa huonoja, mutta pääsääntöisesti näin se vaan on. - Vtuk
Minusta hyvä taksikyyti on sellainen että
1) minua ei raiskata
2) pääsen perille oikeaan paikkaan
3) pysyn hengissä
Bonuspisteitä jos kuski ei haise liukkarille - Kyytikiito
99% kyydittävistä on asiallisia ja mukavia...
Sitten on se yksi jonka kanssa on hiukan osattava enemmän "säveltää" mukana...
Lähiökuppilan järkkäri huikkaa ovelta, että asiakkaalla menee vielä hetki. Minkäs sille voi, odotettavahan tässä on vaikka olisi parempaakin tekemistä... Muutaman minuutin kuluttua melkoisessa tuiskeessa oleva keski-ikäinen mies hoippuu ulos kapakan ovesta, huutelee matkalla jotain epämääräistä ohikulkeville nuorille ja lopulta kaatuu istumaan vänkärin paikalle.
- Tiäksh sie kuka mie olen?
Illan ärsyttävin asiakas? En kehtaa sanoa mitä oikeasti ajattelen, vaan ilmaisen epätietoisuuteni matkustajan henkilöllisyydestä.
- Mie... [epämääräistä muminaa] ...turrpaan... [lisää epämääräistä muminaa] ...jokka v****ilee... [muminaa] ...kaikkhia turrppaan...
- Vai niin. No mihinkäs me ajellaan?
- Eksh sie TIÄ kuka mie OLEN?
- No en kyllä valitettavasti teitä tunne. Niin mihin suuntaan lähetään?
- Aja... [kaupunginosaan].
Laitan vilkun päälle asiakkaan haluamaan suuntaan jolloin mies havahtuu:
- Eikö miepä haen matkaan... eikö aja tuone [päinvastaiseen suuntaan].
- Selvä.
- Ja tästä, käänny tästä tuonne ja toisesta vasemmalle!
Päädyimme lähtöpisteestä n. 100 metrin päässä sijaitsevan kerrostalon parkkipaikalle, kyyti tekee lähtöineen ja odotuksineen tasan 10 € ja mies alkaa kaivella taskujaan pankkikorttia etsien. Toimitus tapahtuu valitettavan tuttuun slow motion -tyyliin, ja parin minuutin kaivelun jälkeen kuittien mukana taskusta nousee myös rypistynyt kymmenen euron seteli.
- Ootapa ko mie löyän sen kortin...
- No tuossahan ois kymppi teiän kädessä, voisitteko te maksaa sillä?
- Joo, tuossa. Mie maksan loput sitte huomenna.
- No tässä on kyllä koko summa...
- Tiäthän sie kuka mie olen? Kyllä varmasti makshan...
- No sovitaan sitten niin.
Asiakas hoippuu kauemmas autosta ja vakuuttelee vielä mennessään tulevansa huomenna maksamaan loput kyydistä.- Maksava-asiakas
Surullista, mutta varmaan totta. Hienosti osasit kirjoittakin.
Mutta jos "kumijalkoja" ei olisi, niin tällaiset asiakkaat saattaisivat joutua aivan heitteille. Kiitos tästäkin viestistä. Ehkä joku epärehellinen t-"kuski" olisi saattanut "putsata" moisen tyypin. Ja helposti.
Koettaako monikin asiakas kertoa: " - Eksh sie TIÄ kuka mie OLEN?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793