VaKe, Sipilän oma budjetti

Pääministeri Sipilä on saanut toteutetuksi yhden vaali-ideansa eli valtion kehitysrahaston VaKe Oyn. Rahanarvoista tavaraa Vakeen siirretään ensivaiheessa 2,4 miljardin euron verran valtiojohtoisia yhtiöitä, joita Sipilän on tarkoitus panna lihoiksi ja sijoittaa rahoja sitten sellaisiin kohteisiin, joihin Sipilä poliittisesti uskoo eli ns. kärkihankkeisiin. Näihin kuuluvat varmaankin biotalouden edistäminen, mikseipä rahan lykkääminen Talvivaaraan ja maatalouden tukeminen.

Lihoiksi paneminen ja uudelleen sijoittaminen ei sinänsä ole huono idea, jos uusi sijoitus tuottaa paremmin kuin vanha. Pelkkä lihoiksi paneminen ei ole järkevää, koska korkotuotto on pienempi kuin yhtiöistä saatavat osingot. Talvivaara-tyyppinen sijoitus tuottaisi negatiivisesti, mutta voisi olla kepulaisille muuten mieluinen tapa törsätä veronmaksajien rahoja.

Mutta miksi Vake, kun on jo olemassa Solidium. Lakimies Valtteri Aaltonen on tutkinut taustoja ja panen viitteksi hänen blogikirjoituksensa. VaKe on osakeyhtiö, jonka ylijäämät jäävät yhtiöön. Solidiumin ylijäämät menevät valtiolle. Valtion sijoituksista päättää eduskunta. Solodium kuuluu viime kädessä eduskunnan päätäntävaltaa. VaKessa sen sijaan päätökset tekee yhtiö ja omistajaohjausministeri (=Sipilä). Tämä tarkoittaa sitä, että eduskunnan VaKen varat ovat eduskunnan päätösvallan ulottumattomissa. Tämä on Sipilän ikioma 2,4 miljardin euron budjetti. Sipilä voisi tällaisella rahasummalla tekohengittää Talvivaaraa oman päätöksensä nojalla vuosikaudet.

Sipilä on junaillut näitä taloudellisia asioita taitavasti eli keskittänyt päätöksenteon itselleen. Aluksi hieman ihmettelin, miksi Sipilä otti edellisistä hallituksista poiketen omistajaohjausministerin tehtävät itselleen. VaKen synnytys selittää nyt tämän. Muuten lainvalmistelun arviointineuvosto täystyrmäsi tämänkin lakihankkeen, kun mittapuuksi otetaan hyvä lainvalmistelu.

http://valtteriaaltonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228526-paaministerin-kehitysyhtiosta-ja-valtion-omistajaohjauksesta#kommentoi

2

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VAlehtevaKEskusta

      todella hälyttävä rakenteellinen muutos jolla ohjataan valtion omaisuutta Keskustan (so.Sipilän) päätäntävallan alle.

      Sipilä ottaa Kepulle ja maalaisille kaiken mitä ei ole sidottu kiinni.

      • sipi.lipi

        Ei Sipilä mitään kepuloisille anna ja ota. Itselleen ja kavereilleen ja sukulaisilleen se ottaa ja lahjoittaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe