Teistien ongelmat - Tietämättömien päättelyt

Argumentum ad ignorantiam on teisteille tyypillinen argumenttivirhe ja yksi monista kristittyjen käyttämistään. Teisti ei viitsi nähdä vaivaa hankkia tietoa, todisteita asiasta, joten teisti yksinkertaisesti vain kieltää asian. Kysymys on tietenkin hengen, Jumalan olemassaolosta, onkoHän? ja entäs jos olis 2 Jumalaa jota olis olamssa?

Teistien päättelyketju noudattaa kaavaa: minulla ei ole tietoa onko Jumalani, todisteita asiasta, joten asiaa ei ole olemassa - ja ahdistun.

Kristityt käyttävät myös seuraavaa argumentointitapaa: jos asia mihin uskon olisi olemassa, minä tietäisin siitä, joten asiaa ei ole olemassa koska minä en siitä tiedä esim. painovoima. Vaihtoehtoinen muoto tälle on: jos asia olisi olemassa, kaikki siitä tietäisivät.

Kristityt tukeutuvat siis omaan tietämättömyyteensä, kaltaistensa tietämättömien tietämättömyyteen, eivätkä he vaivaudu tutkimaan itse asiaa, ainakaan asianmukaisesti, kun omia hikijuoviaan, imureita tai homojen peräaukkoja.

3

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BebeBebe ihmettelee, miksi teistit vaikenevat kun esitän faktaa heille?

• Teisti ei tiedä, mitä on henki, mutta hän kieltää sen olemassaolon. Teisti ei tiedä, mikä on Jumala, mutta kieltää sen ettei Jumala vastaa. Teistillä ei ole harmainta aavistusta, mitä on rukous, mutta hän kieltää senkin: rukous ei auta.

Varmuuden vuoksi Teisti kieltää ikuisen olemassaolon, vaikkei tiedä ikuisuuden merkitystä. ja ahdistuu ja viettää aikansa palstalla itkien muiden hyvää oloa nuuh

• kjhgfdryuiop

Se että survaiseeko PH:n ja ottaa PH:n

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      383
      8426
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      173
      2790
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1122
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      988
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      893
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      886
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      863
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      832
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      806
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      782
    Aihe