Teistien ongelmat - Tietämättömien päättelyt

Argumentum ad ignorantiam on teisteille tyypillinen argumenttivirhe ja yksi monista kristittyjen käyttämistään. Teisti ei viitsi nähdä vaivaa hankkia tietoa, todisteita asiasta, joten teisti yksinkertaisesti vain kieltää asian. Kysymys on tietenkin hengen, Jumalan olemassaolosta, onkoHän? ja entäs jos olis 2 Jumalaa jota olis olamssa?

Teistien päättelyketju noudattaa kaavaa: minulla ei ole tietoa onko Jumalani, todisteita asiasta, joten asiaa ei ole olemassa - ja ahdistun.

Kristityt käyttävät myös seuraavaa argumentointitapaa: jos asia mihin uskon olisi olemassa, minä tietäisin siitä, joten asiaa ei ole olemassa koska minä en siitä tiedä esim. painovoima. Vaihtoehtoinen muoto tälle on: jos asia olisi olemassa, kaikki siitä tietäisivät.

Kristityt tukeutuvat siis omaan tietämättömyyteensä, kaltaistensa tietämättömien tietämättömyyteen, eivätkä he vaivaudu tutkimaan itse asiaa, ainakaan asianmukaisesti, kun omia hikijuoviaan, imureita tai homojen peräaukkoja.

3

157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BebeBebe ihmettelee, miksi teistit vaikenevat kun esitän faktaa heille?

• Teisti ei tiedä, mitä on henki, mutta hän kieltää sen olemassaolon. Teisti ei tiedä, mikä on Jumala, mutta kieltää sen ettei Jumala vastaa. Teistillä ei ole harmainta aavistusta, mitä on rukous, mutta hän kieltää senkin: rukous ei auta.

Varmuuden vuoksi Teisti kieltää ikuisen olemassaolon, vaikkei tiedä ikuisuuden merkitystä. ja ahdistuu ja viettää aikansa palstalla itkien muiden hyvää oloa nuuh

• kjhgfdryuiop

Se että survaiseeko PH:n ja ottaa PH:n

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      883
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      748
    3. 43
      631
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      36
      623
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      47
      613
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      30
      601
    7. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      595
    8. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      560
    9. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      557
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      37
      496
    Aihe