Onko tuon pelin tarkoitus asettaa autonomistajat vieläkin eriarvoisempaan asemaan, puhutaan voittajista, häviäjistä, hyötyjistä, mitä tämä tällainen peli oikein on.
Oikeasti autoa tarvitsevat joutuvat entistäkin ahtaammalle, julkisillakin pääsevät vaan nauttivat pelistä, miksi tällainen asetelma.
Bernerin liikennepeli
28
238
Vastaukset
- säännöt.puuttuu.vielä
Peliä ei ole vielä julkaistu, katsotaan sitten kun saadaan säännöt.
- Matti-maailmalta
Kyllä ne vuotivat julkisuuteen jo eilen. Berner on hermostunut, kun hänen seurantalaiteideansa (kavereiden bisnes) on saanut niin suuren vastustuksen.
Tämän vuoksi Berner ehdottaa nyt mallia, jossa ajomäärään perustuvaa bensaveroa vähennetään, ajoneuvoveroa pienennetään ja tilalle tulee järkyttävän kallis vuosittainen kiinteä tienkäyttömaksu, keskimäärin 539 euroa, uudemmille autoille pienempi ja vanhemmille vielä kalliimpi. Kokonaisuutena auton käytön maksu nousee huimasti, koska bensaveron ja ajoneuvoveron kompensaatio on vain puolet tuosta käyttömaksusta. Kiva jonkun eläkeläisen käydä kerran viikossa kaupassa, kun auton pidosta pitää maksaa valtava summa vuodessa, vaikkei kuluta teitä tai kuormita ympäristöä juuri lainkaan.
Bernerin mallin ideana on jatkossa pakottaa auton käyttäjät alkuperäiseen seurantalaiteideaan, jolla taataan ikuinen bisnes yksityisille toimijoille autoilun pakkorahastamisessa. Mustan laatikon avulla on periaatteessa mahdollista laskuttaa tien käytöstä ajomäärän mukaan, mutta siitä tulisi autoilijalle ylimääräinen 100-200 euron vuosikulu laitteiston ja järjestelmän ylläpidosta sekä jopa tuhannen euron kertalasku asennuksesta.
Olisi olemassa paljon yksinkertaisempi, veron keräämisen kannalta kaikkein tehokkain ja vähiten byrokraattinen järjestelmä, jossa maksettaisiin tien käytöstä ja ympäristön kuormituksesta ajosuoritteen mukaan. Päästöarvojen mukaan maksettavat kiinteät maksut ja verot ovat pelleilyä, käytännössä lähes kaikki nykyautot ovat jo sen verran pienipäästöisiä, että polttoaineen kulutus ja ajomäärä ovat paras mittari myös kokonaispäästöjen suhteen. Vanhempia autoja on niin vähän liikenteessä ja ne poistuvat muutamassa vuodessa, että niihin ei kannata kiinnittää huomiota.
Ajoneuvo- ja käyttövoimavero lakkautettaisiin ja siirrettäisiin polttoaineveroon 20-25 senttiä litra. Näin jokainen maksaisi käytön mukaan ja mitään laitteita ei tarvittaisi polttomoottorikäyttöisiin vehkeisiin ja julkinen liikenne osallistuisi myös teiden käytön rahoitukseen. Sähköajoneuvoihin asennettaisiin junat ja ratikat mukaan lukien etäluettavat kwh -mittarit, jolloin niiltä voitaisiin kerätä vastaava tai halutun suuruinen vero kuin polttoainevero. Jos haluttaisiin perustaa valtion omistama LiVe yhtiö, tämä uusi polttoainevero riittäisi todennäköisesti yksin rahoittamaan sen tarpeet ja vero voitaisiin korvamerkitä yhtiölle. Mahdollinen ylijäämä tulisi valtion kassaan, eikä yksityisiä rahastajia pääsisi väliin keräämään rahaa taskuunsa, kapitalismia sosialisoinnin keinoin.
On turha kuvitella, että yksityisliikenne voidaan pitää yksin liikenneverkon rahoittajana, jos sen määrän oletetaan vähenevän ja julkisen kasvavan kaupungistumisen myötä. Parempi ruveta keräämään jo nyt julkisesta liikenteestä vastaavia maksuja/veroja. Julkisen liikenteen tukeminen olisi hyvä myös lopettaa, sen tulisi pärjätä markkinaehtoisesti, muutoin yhteiskunta joutuu loputtomiin tukemaan ihmisten liikkumista julkisilla ja lasku vain kasvaa.
Autovero voitaisiin poistaa 10 vuodessa 10% tasaeräpoistoin ja kerätä vastaavat verot muualta.
- ei.ole.valmista.vielä
Peliin vasta ehdotellaan sääntöjä, eli aikaa menee ennenkuin asia on päätöksessä.
- näkis.vaan
Tässä oleellisin osa ehdotuksesta, tästä pidetään kiinni.
"– Emme ole lisäämässä liikenteen kustannuksia, emmekä rajoittamassa tai seuraamassa kansalaisten liikkumista. Ehdotuksemme lähtökohta on, että liikenteen kokonaiskustannukset eivät nousisi ja liikenteen käyttäjillä olisi vapaus valita haluamansa palvelu – olipa se pelkkää tienkäyttöä tai liikenteen palvelupaketti."
Katsotaan pystyykö pitämään lupauksen.Tuostahan voi tehdä vaan yhden johtopäätöksen, mikään ei nosta autoilun kustannuksia, ei ajoneuvoveroon kajota, ei tiemaksuja, ei polttoaineen hintaa nosteta, se mitä tapahtuu autoveropuolella on eri juttu.
- maassa.kaikki.hyvin.taas
no.mikä.ettei kirjoitti:
Tuostahan voi tehdä vaan yhden johtopäätöksen, mikään ei nosta autoilun kustannuksia, ei ajoneuvoveroon kajota, ei tiemaksuja, ei polttoaineen hintaa nosteta, se mitä tapahtuu autoveropuolella on eri juttu.
Oikein päätelty. Eli ollaan niinkuin ei mitään olisi tapahtunutkaan.
- joo_o
Mutta miten suu pannaan, kun näyttää siltä, että valtion tulot putoavat tämän pelleilyn vuoksi olennaisesti.
- Näin_se_menee
autovero poistuu niin käytettyjen arvo tipahtaa samantien.
autovelka jää, arvo laskee - eläkeläinen.savosta
Mikähän minun kohtalo nyt on
"puhutaan voittajista, häviäjistä, hyötyjistä"
minulla on kohta viisi vuotta vanha auto, eikä ole tarkoitus vielä vaihtaa sitä uuteen eikä uudempaankaan, olenko voittaja, häviäjä vai kusetettu. Kilometrejä ei tule kuin 15000km vuodessa ja nekin paljolti pitkien kauppamatkojen vuoksi, ei ole julkista liikennettä.- voivoviss
Sinä häviät. Maksat tiemaksua monta sataa enemmän vuodessa kuin nyt. Kun menet vaihtamaan autoasi joskus, maksat välirahaa yhtä paljon kuin nykyjärjestelmässäkin, koska käytettyjen hinnat laskee myös roimasti, väliraha ei paljon muutu.
- eläkeläinen.savosta
voivoviss kirjoitti:
Sinä häviät. Maksat tiemaksua monta sataa enemmän vuodessa kuin nyt. Kun menet vaihtamaan autoasi joskus, maksat välirahaa yhtä paljon kuin nykyjärjestelmässäkin, koska käytettyjen hinnat laskee myös roimasti, väliraha ei paljon muutu.
Eihän mitään tiemaksuja tule, ainut on tuo arvon alenema, mutta niin se alenee muutenkin, näin minä asian rätnäsin.
- siihen.mitään.lisäämättä
eläkeläinen.savosta kirjoitti:
Eihän mitään tiemaksuja tule, ainut on tuo arvon alenema, mutta niin se alenee muutenkin, näin minä asian rätnäsin.
Niinhän tuossa ehdotuksessa lukee että mitään kustannuksia ei olla lisäämässä.
- KoplaustaVatuaMatuaPedoa
Chempolis-Sipilän maahantunkeuduttama Lestahuora ajaa uusien autojen ostajien asiaa eli taas mennään vanhaan kunnon Lestakyrpätyyliin varakkaampien ehdoilla köyhiä kyykyttäen...
- vanhoilla.raiteilla
Siihen asiaan ei kyllä muutoksia ole luvattukaan, ainakaan parempaan suuntaan.
- yököttävää-kattoa
Oli akalla aikaa höpöttää "keksinnöstään" yli tunnin -
Sitten kun tuli kysymysten vuoro,, mutristeli huuliaan hermostuneesti ,,,vilkuili MUKA kiireellisen näköisenä kelloaan.
Sanoi, sttä tulevaisuudessa emme liiku, maalla ,merellä eikä ilmassa..
Kait sitten henget tunneleissa maanalla suhistelee, eikä tiet kulu.
Suuri kusetus on keskustalla yrityksessä.
- realismi
eläminen ja asuminen on liian kallista suomessa?
- jumissaon
Ministeri ei suostu vieläkään tajuamaan että liikenteen verotuksella kerätään järjettömästi enemmän kuin tieverkkoon käytetään. Perustelee uhä uudelleen että rahaa tarvitaan lisää tieverkon ylläpitoon.
Missään muualla maailmassa, ei näin hölmöä ole käytöss eikä ehdotettu, kun täällä Hölmlandiassa. Että silleen.
- saatanan_tunarit
Tietysti on.Rikas ostaa uuden auton ja säästää viisi tonnia.Työläinen
ajaa vanhalla tojotalla ja maksaa viisisataa tien käytöstä.Monta uutta
firmaa tulee perimään tiemaksuja ja sehän tiedetään että ainoa asia on
rahan tekeminen firmalle.Saavat Sipilän ja Berberin kaverit vähän voita
leivän päälle.Tiet pysyy samassa kunnossa kuin nyt.- KädetHamuaaJo
"Tiet pysyy samassa kunnossa kuin nyt."
Antaako Berneri vakuuden siintä, että, jos tiestön kunto ei lestakepulimaisella "tempauksellaan" parane niin tuon akan saa julkisti kuristaa hengiltä..?
- heti.kusetettiin
Pahasti näyttää siltä että yksi tärkeä lupaus unohtui heti.
"– Emme ole lisäämässä liikenteen kustannuksia, emmekä rajoittamassa tai seuraamassa kansalaisten liikkumista. Ehdotuksemme lähtökohta on, että liikenteen kokonaiskustannukset eivät nousisi ja liikenteen käyttäjillä olisi vapaus valita haluamansa palvelu – olipa se pelkkää tienkäyttöä tai liikenteen palvelupaketti."
Näin tuo Bernerin ajatuksella tulkittiin.
"3. Mitä asiakasmaksu tarkoittaa?
Liikenneverkkoyhtiö keräisi maksun teiden käytöstä. Kuluttajille tarjottaisiin valtakunnallisesti kiinteitä maksuja. Asiakkaat maksaisivat yhtiölle teiden käytöstä aluksi aikaan perustuvina kuukausi- tai vuosimaksuina.
4. Miten maksujen suuruus määrittyisi?
Maksujen suuruus porrastuisi ajoneuvon päästöjen perusteella. Mitä suuremmat päästöt, sitä suurempi maksu.
5. Ketkä joutuisivat maksamaan asiakasmaksua?
Maksut koskisivat kaikkia, jotka teitä käyttävät. Maksujen suuruus kuitenkin vaihtelisi tienkäyttäjien kesken."- tottahan.tuo.on
Ei kokonaiskustannukset mihinkään nouse. Ne vain keskittyvät eri autoilioihin kuin ennen.
- ei.päätä.eikä.häntää
tottahan.tuo.on kirjoitti:
Ei kokonaiskustannukset mihinkään nouse. Ne vain keskittyvät eri autoilioihin kuin ennen.
Eli karrikoidusti näin, naapuri maksaa tulevaisuudessa sen minkä minä olen nyt maksanut, tai toisinpäin. Mutta mitä järkeä tuossa sitten on.
- saitti.sekaisin
ei.päätä.eikä.häntää kirjoitti:
Eli karrikoidusti näin, naapuri maksaa tulevaisuudessa sen minkä minä olen nyt maksanut, tai toisinpäin. Mutta mitä järkeä tuossa sitten on.
Ei mitään, mutta saipahan tämänkin saitin sekaisin.
- Valtilla.ei.voita
Melko sekavilla säännöillä vielä on, mikään ei ole pelissä valttia, eikä voittajaa löydy ikinä.
- katsotaan.sitten
Ei nyt vielä moitita ehdotusta, eihän se ole vielä ollut lausuntokierroksellakaan.
- kehumatta.huono
Eikä kehuta, sen tietää ilman kierrostakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051886Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641534Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841173
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023