Äärikonservatiivit voitti USA:n vaalit

Kristinuskolle kuuluu hyvää. Äärikonservatiivisia arvoja ajava Donald Trump voitti USA:n presidenttivaalit ja Donald näyttää toteuttavan kaikki fundamentalistien ja äärikonservatiivien kovimmatkin toiveet.

Sosiaalituki alas, rikkaiden verot puoliksi, perintöverot alas, protektionismi ykköstavoitteeksi, kaikki kansainväliset kauppasopimukset romuksi ja tunnuslauseena on: Make America Great Again eli ainakin muutosta on luvassa.

Jos Trump saa kaikki tavoitteensa läpi, niin kohta Nato, WTO, YK, ilmastosopimus ja muut kansainväliset sopimukset ovat pelkkä muisto.

USA:n ulko-ja sisäpolitiikassa puhaltaakin nyt uudet tuulet ja mielenkiinnolla odotan, minkälainen maa USA on kun Tumpin kausi joskus on ohi. Tuleeko muutoksia ja erityisesti, ovatko ne pysyviä.

Eli pystyykö Trump sysäämään USA:n sellaiseen uuteen tilaan, josta sillä ei ole paluuta? Mielenkiinnolla odotan, että millaiset kortit Trump iskee pöytää, nyt vasta pakkaa sekoitellaan.

28

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >No ei tarvitse kuin yksi Trump sekoittamaan pakan.

      Trump ei ole vielä sekoittanut muuta kuin ihmisten kaaleja. Pressa ei USA:ssa ole diktaattori, vaikka kuinka haluaisi olla.

      Trumpin kannalta ei ole hyvä tilanne, että selvä enemmistö kansalaisista vastustaa häntä jo valmiiksi ja melko moni mitä jyrkimmin. Tämä on aivan ennennäkemätön kuvio modernin ajan Yhdysvalloissa ja voi vielä poikia arvaamattomia ylläripylläreitä.

      Trump ei myöskään voi jatkuvasti touhuta juttuja joita hänen oma esikuntansakaan ei kannata. Pomoonsa verrattuna se esikunta vaikuttaa tällä haavaa suhteellisen järkevältä, mikä pitää vielä pientä toivoa ilmassa.

      • >> Trump ei myöskään voi <<

        Sittenhän se nähdään, mutta pahaa pelkään että voi. Naftasta se aloittaa neuvottelut Kanadan ja Meksikon kanssa, ilmastosopimus on pelkkä kasvun hidasta jne. Eli kyllä se Trump vaan voi. Eri asia on sitten se, että mitä se onnistuu saamaa läpi, koska eihän USA voi yksin sanella ehtoja muille. Mutta nykytilanteen voi pistää uusiksi ja sen tuo ukko uskoakseni myöskin tekee.


    • Trump, a believer, big league, in God.

      • capiche

        Uskonnollinen oikeisto on kummallinen ja julma eläin. Kristitty George W. Bush laillisti 9/11 jälkeen kidutuksen USA:ssa ja kuvitteli saaneensa Raamatusta ohjeet Babylonin tuhoamiseen.

        Trump on omassa luokassaan härskiydessään. Toisesta suupielestä tulee Jumalaa ja toisesta vaihtoehtoista totuutta kidutuksen ihannoinnin kera. Näin helppoko kristittyjä on huiputtaa? Unohtivatko äänestäjät Jeesuksen sanat: voiko samasta lähteestä tulla makeaa ja karvasta vettä?

        Läksin vuonna 2002 USA:sta koska hikeennyin Bushin luomaan ilmapiiriin. Se ei ollut enää se USA, jonka minä tunsin. Mutta nyt hän vaikuttaa Trumpin rinnalla lähes harmittomalta. Bushin reaktiot selittyivät sentään 9/11 aiheuttamalla kansallisella shokilla.

        Bush teki virheen Irakin suhteen. Mutta hän ei sentään saanut aikaan ensimmäisen työviikon sisällä pelkästä itsepäisyydestä kolmea diplomaattista selkkausta, joilla on suuri potentiaali edetä kauppasodaksi tai Lähi-idän tapauksessa jopa aseelliseksi konfliktiksi. Trump antaa tyhmyydelle ja ahkeruudelle uuden merkityksen.


      • capiche kirjoitti:

        Uskonnollinen oikeisto on kummallinen ja julma eläin. Kristitty George W. Bush laillisti 9/11 jälkeen kidutuksen USA:ssa ja kuvitteli saaneensa Raamatusta ohjeet Babylonin tuhoamiseen.

        Trump on omassa luokassaan härskiydessään. Toisesta suupielestä tulee Jumalaa ja toisesta vaihtoehtoista totuutta kidutuksen ihannoinnin kera. Näin helppoko kristittyjä on huiputtaa? Unohtivatko äänestäjät Jeesuksen sanat: voiko samasta lähteestä tulla makeaa ja karvasta vettä?

        Läksin vuonna 2002 USA:sta koska hikeennyin Bushin luomaan ilmapiiriin. Se ei ollut enää se USA, jonka minä tunsin. Mutta nyt hän vaikuttaa Trumpin rinnalla lähes harmittomalta. Bushin reaktiot selittyivät sentään 9/11 aiheuttamalla kansallisella shokilla.

        Bush teki virheen Irakin suhteen. Mutta hän ei sentään saanut aikaan ensimmäisen työviikon sisällä pelkästä itsepäisyydestä kolmea diplomaattista selkkausta, joilla on suuri potentiaali edetä kauppasodaksi tai Lähi-idän tapauksessa jopa aseelliseksi konfliktiksi. Trump antaa tyhmyydelle ja ahkeruudelle uuden merkityksen.

        Joku se sanoikin, että Trumpiin verrattuna Putin alkaa vaikuttamaan ihan fiksulta.


      • capiche kirjoitti:

        Uskonnollinen oikeisto on kummallinen ja julma eläin. Kristitty George W. Bush laillisti 9/11 jälkeen kidutuksen USA:ssa ja kuvitteli saaneensa Raamatusta ohjeet Babylonin tuhoamiseen.

        Trump on omassa luokassaan härskiydessään. Toisesta suupielestä tulee Jumalaa ja toisesta vaihtoehtoista totuutta kidutuksen ihannoinnin kera. Näin helppoko kristittyjä on huiputtaa? Unohtivatko äänestäjät Jeesuksen sanat: voiko samasta lähteestä tulla makeaa ja karvasta vettä?

        Läksin vuonna 2002 USA:sta koska hikeennyin Bushin luomaan ilmapiiriin. Se ei ollut enää se USA, jonka minä tunsin. Mutta nyt hän vaikuttaa Trumpin rinnalla lähes harmittomalta. Bushin reaktiot selittyivät sentään 9/11 aiheuttamalla kansallisella shokilla.

        Bush teki virheen Irakin suhteen. Mutta hän ei sentään saanut aikaan ensimmäisen työviikon sisällä pelkästä itsepäisyydestä kolmea diplomaattista selkkausta, joilla on suuri potentiaali edetä kauppasodaksi tai Lähi-idän tapauksessa jopa aseelliseksi konfliktiksi. Trump antaa tyhmyydelle ja ahkeruudelle uuden merkityksen.

        Minä ainakin nautin Trumpista. Erinomaista viihdettä. Odotan jo innolla Trumpin tulevia tempauksia. Toivottavasti luvassa on jotain tajunnanräjäyttävää.


    • pysykäätäällä

      Luterilaisuuspalstan Räyhikset ovat näköjään nyt täällä, HYVÄ!

    • kysynpähän-vain

      Onko Tämäkin populismia.
      Kapina pappi menehtyi sukellusonnettomuudessa. "Kapina Ei Kannata" Heikki Leppä tuli tunnetuksi myös sukupuolineutraalin avioliittolain kannattajana. Vantaan seurakuntien verkkosivuilla hän on todennut: olevansa valmis vihkimään tai siunaamaan sinä päivänä, kun seurakuntalainen sitä pyytää ja laki sallii. https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tikkurilan-seurakunnan-kappalainen-heikki-leppa-menehtyi-sukellusonnettomuudessa/ Raamatun ohje on ajaton: "että karta epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin." Mutta jos ette välitä näin tehdä niin teidän ei käy hyvin.

      • Tuo on fundamentalistista propagandaa.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Tuo on fundamentalistista propagandaa.

        Se on propagandaa siksi, että siinä yritetään sotkea toisiinsa yhden kappalaisen avioliittokanta ja hänelle sattunut valitettava onnettomuus.
        Voisi tuota rumemminkin nimittää, mutta sanotaan sitä fundispropagandaksi.


      • Hieno homma. Olen koko ikäni karttanut epäjumalille uhrattua verta sekä lihaa, josta ei veri ole laskettu. Haureuttakin olen vältellyt kohta kymmenkunta vuotta. Hyvin siis käy meikkiksen.


      • Minäpä olen grillannut A-luokan makkaraa jo monet kesät eli katsoisin, että minulla on erittäin hyvät lähtökohdat. Uhrisavut ovat olleet laadukkaat.


      • capiche
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Hieno homma. Olen koko ikäni karttanut epäjumalille uhrattua verta sekä lihaa, josta ei veri ole laskettu. Haureuttakin olen vältellyt kohta kymmenkunta vuotta. Hyvin siis käy meikkiksen.

        Oiskin noin helppoa se taivaspaikan ansaitseminen, niin meillä menis Repen kanssa hyvin.:)


      • capiche kirjoitti:

        Oiskin noin helppoa se taivaspaikan ansaitseminen, niin meillä menis Repen kanssa hyvin.:)

        Kyllä se voi olla. Kerranpa tuo nähdään, jos nähtävää on.:)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kyllä se voi olla. Kerranpa tuo nähdään, jos nähtävää on.:)

        Tuohan se on pitänyt porukan jännityksessä, kun mysteerilaatikko on jäänyt avaamatta. Ja jää vastedeskin.


      • Tsempiä-Trumpille
        qwertyilija kirjoitti:

        Tuo on fundamentalistista propagandaa.

        Eiköhän juuri tämä ole ev. lut. kirkon populismia:
        "Onko Tämäkin populismia.
        Kapina pappi menehtyi sukellusonnettomuudessa. "Kapina Ei Kannata" Heikki Leppä tuli tunnetuksi myös sukupuolineutraalin avioliittolain kannattajana. Vantaan seurakuntien verkkosivuilla hän on todennut: olevansa valmis vihkimään tai siunaamaan sinä päivänä, kun seurakuntalainen sitä pyytää ja laki sallii. https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tikkurilan-seurakunnan-kappalainen-heikki-leppa-menehtyi-sukellusonnettomuudessa/ Raamatun ohje on ajaton: "että karta epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin." Mutta jos ette välitä näin tehdä niin teidän ei käy hyvin."

        Ja sitten Trumpin kuja juoksu johti USA: pressaksi näin:


        Jeesus toimii juuri niinkuin Tramp Hän sanelee "Kuningaskuntansa" ehdot eikä neuvottele.1000 vuotisen Valtakuntansa Juudeaan. Silloinkin Jeesus tulee eikä neuvottele, vaan sanelee "Kuningaskuntansa" ehdot.
        Mutta sitä ennen maan asukkaat joutuvat käymään läpi seitsemän vuotta kestävän vihan ajan. Luk 19: "Hän sanoi näin:

        "Eräs jalosukuinen mies lähti matkalle kaukaiseen maahan saadakseen itsellensä kuninkuuden ja sitten palatakseen. Ja hän kutsui luoksensa kymmenen palvelijaansa, antoi heille kymmenen leiviskää ja sanoi heille: 'Asioikaa näillä, kunnes minä tulen.'

        Mutta hänen kansalaisensa vihasivat häntä ja lähettivät lähettiläät hänen jälkeensä sanomaan: 'Emme tahdo tätä kuninkaaksemme.'

        Ja saatuansa kuninkuuden ja palattuansa hän käski kutsua eteensä ne palvelijat, joille hän oli antanut rahat, saadakseen tietää, mitä kukin oli asioimisellaan ansainnut. Niin ensimmäinen tuli esiin ja sanoi:

        'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut kymmenen leiviskää.' Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia.'

        Ja toinen tuli ja sanoi: 'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut viisi leiviskää.' Niin hän sanoi tällekin: 'Sinä, vallitse sinä viittä kaupunkia.'

        Vielä tuli yksi ja sanoi: 'Herra, katso, tässä on sinun leiviskäsi, jota olen säilyttänyt liinasessa. Sillä minä pelkäsin sinua, koska olet ankara mies: sinä otat, mitä et ole talteen pannut, ja leikkaat, mitä et ole kylvänyt.'

        Hän sanoi hänelle: 'Oman sanasi mukaan minä sinut tuomitsen, sinä paha palvelija. Sinä tiesit minut ankaraksi mieheksi, joka otan, mitä en ole talteen pannut, ja leikkaan, mitä en ole kylvänyt; miksi et siis antanut rahojani rahanvaihtajan pöytään, että minä tultuani olisin saanut periä ne korkoineen?'

        Ja hän sanoi vieressä seisoville: 'Ottakaa häneltä pois se leiviskä ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.' -

        Niin he sanoivat hänelle: 'Herra, hänellä on jo kymmenen leiviskää.'

        'Minä sanon teille: jokaiselle, jolla on, annetaan; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.

        Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni.'"

        Huom! Tramp on ollut vallassa vain pari viikkoa ja hän on jo vaihtanut kaksi ministeriään


    • Hei,
      Ihan en tavoita miksi kristinuskolle nyt kuuluu hyvää kun Trump on presidentti? Hän vetoaa tietynlaiseen kansanosaan, ja toki myös tiettyihin kristittyihin, jotka ajattelevat konservatiivisesti. Mutta kristinuskolle ylipäänsä Yhdysvalloissa ei varmaan kovin hyvää kuulu. Kristinuskon mukaan pitäisi aina olla heikoimman puolella ja sitähän siellä juuri nyt ei olla.

      Kaisa-pappi

      • >> Ihan en tavoita miksi kristinuskolle nyt kuuluu hyvää kun Trump on presidentti?<<

        Totta, oli epätarkka ilmaisu. Olisi pitänyt sanoa, että USA:n fundamentalistiselle ja äärikonservatiiviselle kristinuskolle kuuluu hyvää. Liberaaleille kuuluu huonoa.
        Ja monelle muulle.

        "Donald näyttää toteuttavan kaikki fundamentalistien ja äärikonservatiivien kovimmatkin toiveet."


      • capiche

        Kaisa-pappi on oikeassa. Eikä suurin osa USA:n kristityistä edes ole äärikonservatiiveja. Raamattuvyöhykkeelläkin on järkeviä kristittyjä, jotka tunnistavat jesuiittamaisen uskonnollisen retoriikan ja elävän uskon välisen eron. Eiköhän kristinusko kestä tämänkin, kuten on kestänyt jo 2000 vuotta.


      • >Kristinuskon mukaan pitäisi aina olla heikoimman puolella ja sitähän siellä juuri nyt ei olla.

        En tiedä oletko huomannut, mutta näillä palstoilla olen jonkinkin kerran törmännyt sellaiseen uskon perusteeseen, että kannattaa olla aina voittajan (siinä kontekstissa Jeesuksen) puolella. Eipä ihme että USA:n uskonnollinen oikeisto on erittäin kovassa kurssissa noin sanovilla.


    • capiche

      Trump ei tule saamaan tahtoaan läpi. Muu maailma osaa ajatella ihan itse. Jos USA haluaa eristyä ja muuttua banaanivaltioksi, niin siitä vaan, ei muiden tarvitse seurata esimerkkiä. Trumpin sekoilu voi saada päinvastoin aikaan vastareaktion muualla maailmassa.

      Trump ei puheistaan päätellen tiedä Natosta mitään. Luulee sitä kylmän sodan jäänteeksi. Natohan on muuttanut toimintaansa jo kauan sitten terrorismin vastaisen taistelun suuntaan. Mutta toki se voi palata myös entiseen, jos Venäjä jatkaa uhitteluaan. Joukkojen tuominen Baltian on kuitenkin tässä vaiheessa hätävarjelun liioittelua.

      Siinä Trump on oikeassa, että kaikkien Nato-maiden pitäisi täyttää sitoumuksensa. Toisin kuin yleisesti luullaan, USAlla ei ole Natossa ylintä sananvaltaa. Jokaisella jäsenvaltiolla on yhtäläinen äänioikeus. USA on äänestetty nurin monessa asiassa ja sekös niitä kismittääkin. USA ei myöskään pysty kaatamaan YK:ta tai WTO:ta. Ne ovat aivan liian suuria organisaatiota ja pärjäävät tarvittaessa myös ilman yhtä jäsentä.

    • capiche

      Trump ei ole koskaan ollut äärikonservatiivi. Hänen elämäntyylinsä puhuu sitä vastaan. Tiedän itse asiassa hepun 70-luvulta saakka, jolloin käytiin Manhattanilla samoissa bileissä. Ja asuttiin samassa naapurustossa. Tapasi myös samoissa ympyröissä ekan vaimonsa Ivanan.

      Trumpin ajamista asioista ovat samoja Bernie Sanders ajoi. Kuten kattava terveydenhuolto. Sitähän demokraatit ovat yrittäneet väsätä vuosikymmeniä. Taloudessa hän on kyllä konservatiivi, mutta muuten lähinnä käytännöllinen opportunisti, joka älysi mistä heltiää helpoimmin kannattajia.

      • >> Trump ei ole koskaan ollut äärikonservatiivi <<

        Hän on olettaakseni ateisti, ollut useammankin puolueen listoilla jne, mutta ajamansa asiat kuten verojen alentaminen ja terveydenhuollon alasajo, aborttivastaisuus ym ovat äärikonservatiivien tavoitteita.
        Eli kuten otsikossa luki, äärikonservatiivit voitti vaalit.


    • Patmoksen Juha Ahviokin päivitti blogiaan ja kovin tyytyväiseltä Ahvio vaikuttaa. Eikä ihme, sillä Trump ajaa juuri niitä samoja asioita, joita USA:n kristillinen äärioikeisto ja Patmoskin kannattaa.

      USA on nyt maailman suurin talouskokeilu ja pörssit on ainakin innoissaan. Mielenkiinnolla odotan Trumpin seuraavaa siirtoa.

      ps hyvää Trumpissa on se, että hän on demokraattisesti valittu USA:n presidentti, eikä esim Suomen.

      • capiche

        Ikävä kyllä Trumpin toilailut voivat ennen pitkää vaikuttaa myös Suomeen. Kuten vaikutti vuonna 2008 USA:n pankeista alkunsa saanut maailman talouden kriisi, josta emme ole oikeastaan vieläkään toipuneet. Talouskriisi johtui juuri säätelyn puutteesta ja Obama yritti korjata asiaa. Trump menee taas toiseen suuntaa.

        Toki turhaa säätelyä saakin purkaa, mutta biljonäärien rajoittamattomat bileet eivät välttämättä tuo sapuskaa keskilännen äänestäjien lautaselle. Etenkään jos Meksikosta tuleva safka kallistuu 20 prosentin tullien vuoksi. Trumpin taloudellinen lahjakkuus on kysymysmerkki hänen aiemmille pankkiireilleenkin. He pitävät häntä enemmänkin promoottorina kuin hyvänä bisnesmiehenä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2954
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      109
      1692
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1501
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      89
      1288
    5. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      49
      1235
    6. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1203
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1105
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1080
    9. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1051
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      80
      1039
    Aihe