Poikkeaako kristinusko muusta taikauskosta?

Tohtorinväitöskirjan tehneet kirkon piispat ja muut kristityt tekevät usein ison eron muiden yliluonnollisten uskomusten ja oman kristinuskoisen jumaluskonsa välille. He voivat pitää niitä hölynpölynä, lapsellisena taikauskona, joille laisensa rationalistinen kristitty korkeintaan naurahtaa.

(paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että he sattuvat uskomaan siihen toiseenkin yliluonnolliseen uskomukseen kuten esim. ennustamiseen)

Seurakuntalaisen sivulla käsiteltiin astrologiaa eli tähdistä ennustamista ja siellä sanottiin: "Kristityn tulee pysyä erossa taikauskoisesta hölynpölystä."

Siitä olen toki samaa mieltä, että astrologia on hölynpölyä, mutta niin on mielestäni kristinuskokin. Eli onko kristityllä, mutta astrologiaa hölynpölynä pitävällä mitään järkevää perustelua tuolle asenteelleen suhteessa muihin yliluonnollisuuksiin?

Mielestäni ei ole, koskapa heillä, kuten muillakaan yliluonnollisuuksiin uskovilla ei kenelläkään ole oman uskomuksensa tueksi ensimmäistäkään perustelua.

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/astrologia-tahtiin-kirjoitettu-kohtalo/

ps aloitus on oma mielipiteeni enkä vastaa kommentteihin, joiden pääsisältö on evankeliointi

39

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikkeaapaljonkin

      Poikkeaa huomattavasti. Raamattu on myös historiankirjoitusta, mitään Raamatun asiaa ei ole voitu tieteellä tai historialla kumota, vahvistaa kylläkin. Kristinuskon päähenkilö Jeesus nousi kuolleista mikä on historiallinen tosiasia. Muutenkin Jeesuksen tarina on sellaista ettei sitä kukaan olisi keksinyt, niin poikkeuksellinen se on. Jeesuksen seuraajat eivät luopuneet hänestä Hänen kuolemansa jälkeenkään mikä kertoo paljon. Siihen aikaan oli kuulemma erilaisia lahkoja jotka kuihtuvat päähenkilön kuoltua, siinäkin Jeesus ja seuraajansa ovat poikkeus.

      • >> Raamattu on myös historiankirjoitusta, mitään Raamatun asiaa ei ole voitu tieteellä tai historialla kumota <<

        Väärin. Jopa itse Päivi Räsänen, konservatiivinen Lähestyshiippakunnan (eli Luther-säätiön) kannattaja on sanonut, että Raamattu ei ole tieteen oppikirja.
        Sanoi hän myöskin, että kreationismi ei kuulu biologian oppitunnille.


      • ehkäpä.erehdyt

        MItä juuri Päivi Räsänen sinulla henkilökohtaisesti niin paljon merkitsee, että luulet että hän olisi tuollaista mieltä?


      • enpä.usko
        ehkäpä.erehdyt kirjoitti:

        MItä juuri Päivi Räsänen sinulla henkilökohtaisesti niin paljon merkitsee, että luulet että hän olisi tuollaista mieltä?

        Ei Päikky välttämättä tiedä ollenkaan että väitetään hänen olleen jotain outoa mieltä ihme jutuista!


      • toistan.totuuden
        enpä.usko kirjoitti:

        Ei Päikky välttämättä tiedä ollenkaan että väitetään hänen olleen jotain outoa mieltä ihme jutuista!

        Kristinuskon päähenkilö Jeesus nousi kuolleista mikä on historiallinen tosiasia.


      • q.v
        toistan.totuuden kirjoitti:

        Kristinuskon päähenkilö Jeesus nousi kuolleista mikä on historiallinen tosiasia.

        Aika rohkea väite kun Jeesuksesta ei ole yhtäkään historiallista todistetta eikä lähdettä siltä ajalta milloin hänen ajateltiin eläneen.


      • enpä.usko kirjoitti:

        Ei Päikky välttämättä tiedä ollenkaan että väitetään hänen olleen jotain outoa mieltä ihme jutuista!

        Radio Rock'n haastattelussa Päivi sanoi nuo lauseet. Oli asiasta puhetta jo aiemmin joku vuosi sitten, kun epäiltiin, että Päivi Räsänen olisi nuorenmaankreationisti. Mutta hän onkin teistisen evoluution kannattaja.


      • ehkäpä.erehdyt kirjoitti:

        MItä juuri Päivi Räsänen sinulla henkilökohtaisesti niin paljon merkitsee, että luulet että hän olisi tuollaista mieltä?

        >> Mitä juuri Päivi Räsänen sinulla henkilökohtaisesti niin paljon merkitsee, että luulet että hän olisi tuollaista mieltä? <<

        Minulle Päivi Räsänen edustaa kristittyjen älymystöä, hän on kuuden laudaturin ylioppilas ja lääkäri eli varmasti älykäs.


      • "Poikkeaa huomattavasti. Raamattu on myös historiankirjoitusta, mitään Raamatun asiaa ei ole voitu tieteellä tai historialla kumota, vahvistaa kylläkin."

        Sallitkos meidän kaikkien nauraa? Raamattuhan suorastaan pursuaa tieteellisiä virheitä:

        http://rationalwiki.org/wiki/Biblical_scientific_errors


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Mitä juuri Päivi Räsänen sinulla henkilökohtaisesti niin paljon merkitsee, että luulet että hän olisi tuollaista mieltä? <<

        Minulle Päivi Räsänen edustaa kristittyjen älymystöä, hän on kuuden laudaturin ylioppilas ja lääkäri eli varmasti älykäs.

        Älymystö on tietysti tulkinnanvarainen asia, mutta Räsänen ei kyllä täytä minun kriteereitäni. Ylioppilastodistus ja lääkärin koulutus ovat yhdentekeviä. Pitkä ura politiikan huipulla voi kertoa jotain, mutta sinällään se ei vielä tee kenestäkään älymystön edustajaa. Räsänen on liian käytännöllinen (tyypillinen poliitikko?), hänellä ole mielenkiintoisia ajatuksia.

        Suomen kristilliseen älymystöön kuuluvat minusta ainakin suomentaja-esseisti Antti Nylén, joka on katolilainen, ja kielitieteilijä Janne Saarikivi, joka on (tietääkseni) luterilainen. Ortodokseista voidaan mainita kirjailija Torsti Lehtinen. Kirkon miehistä mieleen tulee Eero Huovinen. Teologisista tiedekunnistamme löytyy tietysti lisää.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Älymystö on tietysti tulkinnanvarainen asia, mutta Räsänen ei kyllä täytä minun kriteereitäni. Ylioppilastodistus ja lääkärin koulutus ovat yhdentekeviä. Pitkä ura politiikan huipulla voi kertoa jotain, mutta sinällään se ei vielä tee kenestäkään älymystön edustajaa. Räsänen on liian käytännöllinen (tyypillinen poliitikko?), hänellä ole mielenkiintoisia ajatuksia.

        Suomen kristilliseen älymystöön kuuluvat minusta ainakin suomentaja-esseisti Antti Nylén, joka on katolilainen, ja kielitieteilijä Janne Saarikivi, joka on (tietääkseni) luterilainen. Ortodokseista voidaan mainita kirjailija Torsti Lehtinen. Kirkon miehistä mieleen tulee Eero Huovinen. Teologisista tiedekunnistamme löytyy tietysti lisää.

        Saat määritellä älymystön (eli älykkäät) tietenkin miten itse hyväksi näet, mutta minä lasken Päivin siihen. Intellektuellit sen sijaan on eri juttu. Siihen kuuluu vain harvat ja valitut ja Päivi ei todellakaan kuulu heihin.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Älymystö on tietysti tulkinnanvarainen asia, mutta Räsänen ei kyllä täytä minun kriteereitäni. Ylioppilastodistus ja lääkärin koulutus ovat yhdentekeviä. Pitkä ura politiikan huipulla voi kertoa jotain, mutta sinällään se ei vielä tee kenestäkään älymystön edustajaa. Räsänen on liian käytännöllinen (tyypillinen poliitikko?), hänellä ole mielenkiintoisia ajatuksia.

        Suomen kristilliseen älymystöön kuuluvat minusta ainakin suomentaja-esseisti Antti Nylén, joka on katolilainen, ja kielitieteilijä Janne Saarikivi, joka on (tietääkseni) luterilainen. Ortodokseista voidaan mainita kirjailija Torsti Lehtinen. Kirkon miehistä mieleen tulee Eero Huovinen. Teologisista tiedekunnistamme löytyy tietysti lisää.

        Olit oikeassa, eli sotkin sanat älykäs ja älymystö. Älymystön edustaja kun on juuri intellektuelli. Pitää olla jatkossa tarkempi.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Olit oikeassa, eli sotkin sanat älykäs ja älymystö. Älymystön edustaja kun on juuri intellektuelli. Pitää olla jatkossa tarkempi.

        Älymystö eli intelligentsija. Älykkyys voidaan määritellä Mensan testillä, mutta älymystökelpoisuus on vaikeammin määriteltävissä. Periaatteessa tyhmäkin voi kuulua älymystöön, kunhan vain osaa kätkeää tyhmyytensä ja näyttää älykkäältä. Tyhmyyden huolellinen kätkeminen tosin vaatii jonkin verran älykkyyttä, joten jos tyhmä todella onnistuu jatkuvasti kätkemään tyhmyytensä, ei hän voi aivan tyhmä olla.

        Kuuluakseen kristilliseen älymystöön pitäisi olla, ensinnäkin, ei pelkästään kristitty, vaan silmäänpistävästi kristitty. Melkein kuka tahansahan saattaa olla kristitty, mutta jos asia ei tule koskaan missään esille, ei voi kuulua kristilliseen älymystöön. Tämän ensimmäisen ehdon Päivi Räsänen täyttää.

        Toinen ehto on, että pitäisi jollain tavalla puhua ja kirjoittaa kristinuskosta julkisesti kristittynä, siis osallistua keskusteluun kristittynä ja siis myös kristillisistä lähtökohdista. Tämänkin ehdon Räsänen täyttää.

        Kolmas ehto on, että pitäisi olla mielenkiintoinen kristinuskon kannalta, pitäisi osata puhua kristinuskosta omaperäisesti ja kiinnostavasti. Tätä ehtoa Räsänen ei täytä. Räsäsellä ei ole kovin mielenkiintoisia ajatuksia, kuten edellä kirjoitin (tai yritin kirjoittaa: siitä jäi kieltosana pois), tai ainakaan en häneltä sellaisia tiedä tai muista.

        Nämä ovat vähimmäisvaatimukset. Tutkitaanpa Antti Nyléniä näiden ehtojen valossa. Nylén puhuu avoimesti uskostaan ja kirkostaan, matkastaan kristityksi ja katolilaiseksi. Hän on kirjoittanut aiheesta jopa kokonaisen kirjan ("Tunnustuskirja", joka on hyvä ja kannattaa lukea). Nylén on myös osallistunut keskusteluun, hän on esimerkiksi vastannut Suomen arkkiateistille Kari Enqvistille (ainakin esseekokoelmassaan "Halun ja epäluulon esseet"). Mutta ennen kaikkea Nylén on kristinuskon kannalta mielenkiintoinen, omalaatuinen ja yllättävä. Kuinka hänen kaltaisensa ihminen voi olla kristitty ja varsinkaan katolilainen, kysyy moni. Ja niin pitääkin kysyä: vastaus paljastaa jotain oleellista kristinuskon voimasta. Ja siksi Nylén täyttää kolmannen ehdon kirkkaasti.


    • kysynpä-vain

      Joko vaimosi on ottanut eron sinusta vai käytkö täällä ilkkumassa, ettet hakkaisi häntä tai haukkuisi ja ilkkuisi hänen maailmankatsomustaan.

      • ääneen-nauravat

        Minulla on monta vaimoa ja kaikki vaimot ilkkuvat kristinuskoa.


      • oletko.sinkku

        Onkohan sinulla oikeassa elämässä oikesti ainuttakaan vaimoa, ja nikö muka "ilkkaisivat" kaikki?


      • Hän-on-Tuomarimme
        ääneen-nauravat kirjoitti:

        Minulla on monta vaimoa ja kaikki vaimot ilkkuvat kristinuskoa.

        Apt 17:24-31 "Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.' Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. "

        (eikä myöskää luonnosta löytynyt musta kivi - kaaba Mekassa)

        (näitä) tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

        Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

        2Kor. 5:10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.


      • Hän-on-Tuomarimme kirjoitti:

        Apt 17:24-31 "Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.' Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. "

        (eikä myöskää luonnosta löytynyt musta kivi - kaaba Mekassa)

        (näitä) tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

        Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

        2Kor. 5:10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.

        Sinun Jumalassasi on sellainen ristiriita, että se on kaikkivoipa ja osaa ennustaa tulevaa, kun on sen itse etukäteen asettanut, mutta silti se muka jännittää ja odottaa, että kuinkahan moni tekee parannuksen vaikka hyvin tietää lopputuloksen.
        Vähän kuin elokuvan ohjaaja istuisi leffansa ensi-illasta ja jännittäisi, että mitenkähän tämä minun elokuvani mahtaakaan päättyä.


    • yliluonn.normaalia

      Yliluonnollista ovat unesi joita näet kun menet nukkumaan, muistisi, uskomuksesi että huomenna heräät vuoteestasi kun menet vuoteeseesi nukkumaan, ja kaikki kummittelu!

      • Mitään yliluonnollista eli luonnonlakeja rikkovaa ei ole toistaiseksi havaittu missään eikä koskaan.
        Väitteitä yliluonnollisuuksista on miljoonittain, mutta kun niitä tutkitaan, niin ne levitointiin, ajatustenlukuun tai vastaavaan yliluonnollisuuteen kykenevät fakiirit eivät kykenekään siihen valvotuissa olosuhteissa.


    • Per-kel

      Jokainen täysjärkinen tietää eron hyvän ja pahan välillä.- Ei siihen mitään uskontoja tai lakikirjoja tartte.- Sitä saa mitä tilaa.-

      • temmppujentemppu

        Ja jokainen täysjärkinen tietää että se oma hyvän ja pahan ero on jokaisella eri kohdassa, uskoipa ateismiin tai muuhun .... tai kuuteen, vai seitsemään
        Ei olisi mitään vääntämistä kellään jos jokaisen hyvä olisi sama kuin kaverin hyvä.


      • temmppujentemppu kirjoitti:

        Ja jokainen täysjärkinen tietää että se oma hyvän ja pahan ero on jokaisella eri kohdassa, uskoipa ateismiin tai muuhun .... tai kuuteen, vai seitsemään
        Ei olisi mitään vääntämistä kellään jos jokaisen hyvä olisi sama kuin kaverin hyvä.

        Näin on ja lisäksi jokainen aika ja kulttuuri määrittelee tuolle oikea-väärä-skaalalle kehykset.


    • JSK2017

      Tässäkin kysymyksessä kannattaa kääntyä Jumalan Sanaan:

      Efesolaisille 2:8-9 (Raamattu 1933/38)
      "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."


      Johanneksen 6:39 (Raamattu 1933/38)
      "Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka Hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä."


      Johanneksen 6:44 (Raamattu 1933/38)
      "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."


      Johanneksen 14:6 (Raamattu 1933/38)
      "Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

      ---

      Usko on Jumalan lahja. Hän mahdollistaa sen ihmisen sydämessä. Hän kutsuu luokseen Poikansa kautta. Hänen luokseen pääsee vain Pojan kautta, Poikaan uskomalla.

      Taikausko on ihmisen keksimää.

      • >> Taikausko on ihmisen keksimää. <<

        Totta ja kristinusko on yksi taikauskon muoto.


      • capiche
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Taikausko on ihmisen keksimää. <<

        Totta ja kristinusko on yksi taikauskon muoto.

        Loppupeleissä se nähdään onko kristinusko vai sinun uskomuksesi siiitä taikauskoa.:) Uskontoa on lähes mahdoton tutkia ulkoapäin, se vaatii aina henkilökohtaisen kokemuksen. Asioita ulkoapäin katsellessa on helppo langeta yleistyksiin ja hassuihinkin oletuksiin.

        Jotain merkittävää kristinuskon on kuitenkin täytynyt ihmisille antaa, kun se pysynyt elossa 2000 vuotta. Aika harva ideologia tai edes uskonto on yltänyt samaan.

        En tiedä mitä kuvittelet esim. teologian tutkivan. Uskontotiede ja teologia ovat eri asioita kuin henkilökohtainen usko, vaikka teologillakin voi toki olla sellainen. Teologia ei pyri todistamaan kristinuskon totuuksia, se tutkii tieteellisin menetelmin esim. uskonnon historiaa ja kirjoituksia alkukielellä.


      • capiche kirjoitti:

        Loppupeleissä se nähdään onko kristinusko vai sinun uskomuksesi siiitä taikauskoa.:) Uskontoa on lähes mahdoton tutkia ulkoapäin, se vaatii aina henkilökohtaisen kokemuksen. Asioita ulkoapäin katsellessa on helppo langeta yleistyksiin ja hassuihinkin oletuksiin.

        Jotain merkittävää kristinuskon on kuitenkin täytynyt ihmisille antaa, kun se pysynyt elossa 2000 vuotta. Aika harva ideologia tai edes uskonto on yltänyt samaan.

        En tiedä mitä kuvittelet esim. teologian tutkivan. Uskontotiede ja teologia ovat eri asioita kuin henkilökohtainen usko, vaikka teologillakin voi toki olla sellainen. Teologia ei pyri todistamaan kristinuskon totuuksia, se tutkii tieteellisin menetelmin esim. uskonnon historiaa ja kirjoituksia alkukielellä.

        >> Loppupeleissä se nähdään <<
        Jää näkemättä.


    • niskottelu-on-taikuutta

      Jumala lähetti Paavalin avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
      Yksin tottelemattomuus on jo taikuuden syntiä. kuten 1.Samuelin kirja:
      15:23 asian ilmaisee:
      "Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."

      Ap.t. 26:18
      avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.' > Siirry

      Rinnakkaisviitteet
      Jes. 35:5 Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat. > Siirry
      Jes. 42:7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta. > Siirry
      Jes. 42:16 Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne; polkuja, joita he eivät tunne, minä kuljetan heidät. Minä muutan pimeyden heidän edellään valkeudeksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä tekemättä jätä. > Siirry
      Jes. 60:1 Nouse, ole kirkas, sillä sinun valkeutesi tulee, ja Herran kunnia koittaa sinun ylitsesi. > Siirry
      Jes. 61:1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, > Siirry
      Ap.t. 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa. > Siirry
      Ef. 1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään > Siirry
      Ef. 2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, > Siirry
      Kol. 1:12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, > Siirry
      Kol. 1:13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. > Siirry
      1Piet. 2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; > Siirry

      Biblia (1776)
      Heidän silmiänsä avaamaan ja heitä pimeydestä valkeuteen kääntämään, että he eriäisivät saatanan vallasta Jumalan tykö, saamaan syntein anteeksiantamista ja perimistä ynnä niiden kanssa, jotka pyhitetään uskon kautta minun päälleni.

      Ruotsi (1917)
      för att du skall öppna deras ögon, så att de omvända sig från mörkret till ljuset, och från Satans makt till Gud, på det att de må, genom tron på mig, undfå syndernas förlåtelse och få sin lott bland dem som äro helgade.'

      Englanti (KJV 1789)
      To open their eyes, and to turn them from darkness to light, and from the power of Satan unto God, that they may receive forgiveness of sins, and inheritance among them which are sanctified by faith that is in me.

      • Miten se joku sanoikaan, "jos epäilet raamatun sisältävän yhdenkään virheen, olet juuri tehnyt sellaisen."

        Minulle raamattu on lukemattomien virheidän, absurdien tarinoiden ja aikalaistensa ajattelun ja moraalin kokoelma. En näe sillä mitään käyttöarvoa tässä meidän yhteiskunnassamme.

        Itse kristinusko on yksi ihmisen epäuskottavimmista yliluonnollisista ideoista mm. siksi, että ensin siinä kaikkivoipa Jumala luo universumin ja sinne yhden surkeimmista luomuksistaan eli ihmisen ja sitten suuttuu kun tuo ihminen tekee, yllätys yllätys, juuri ne virheet, jotka tuo Jumala jo etukäteen tiesi tuon ihmisen tekevän.

        Toki kristinuskossa on lukematon määrä muitakin ristiriitaisuuksia, eikä siinä ole mitään sellaista puolta, joka vähääkään vetoaisi järkeen. Se vetoaa vain tunnepuoleen eli perusteettomaan toivoon ja kuolemanpelkoon.

        Minusta se on kaiken kaikkiaan masentava, epäuskottava ja erittäin luotaantyöntävä ajatusmalli, mutta yllättävän suosittu.


      • temppujentemppu

        Jännä on että vakuutat noin ja tiedät ja myönsit että jokaisen hyvä ja paha on jokaisella omansa. (temmppujentemppu24.1.2017 17:43)

        Piekset omalla ajattelullasi omia mielikuviasi. Tosin se ei ole minun keksimäni totuus eikä sinun yksinoikeutesi.
        Niin meistä useimmat näyttävät toimivan.


    • FarkMerkErk

      Niin alkeellista yhteisöä ei olekaan, etteikö sillä jonkinlainen uskonto olisi. No miksikö näin? Kun ihminen on aina kaivannut kaikelle selitystä..ja kun tuhansia vuosia sitten ei sen aikainen "tiede" ole jotain kyennyt selittämään, niin sitten syy on ollut jokin jumala. Näinon kaikkialla..eskimoista aborginaaleihin, intiaaneista Amazoniab sademetsiin.

      Kun maailmassa on satoja uskontoja, niin tottakait se kristinusko on ainoa OIKEA uskonto - ihan kuten kaikki muutkin uskonnot ovat kannattajiensa mielestä se ainoa oikea.

      Kristinuskossakin on jos jonkinlaista alaseurakuntaa - ja vain se MINUN lahkoni on ainoa oikea..

      Miettikääpä uskovaiset ihan oikeasti hetki tuota kirjoittamaani..miksi SINUN valintasi sattuisi juuri olemaan se ainoa oikea??? Varsinkaan, kun mitään jumalaa tai jumalia ei ole. Yhtä ainoaa konkreettista todistetta ei ole.

      Jos sille jumalalle on niin kovin kovin tärkeää esim jumalanpalvelus...niin eikö siitä joku taivaallinen ilmoitus tulisi..edes kerran.

      Aivan, tämä kaikki kirjoittamani on turhaa, koska sinä USKOT. Ja kun ihminen uskoo, vaikkapa vaihtoehtolääketieteeseen, niin järjen käyttö loppuu..sitä ei ole. Koska USKO on täydellinen itsepetos, sillä kun voi selittää kaiken. Tämä nyt oli jumalan tahto.

      Mitä jos tämä teksti onkin jumalan tahtoa?? Jumala laittoi minut kirjoittamaan tämän juuri sinulle...elä elämäsi, tämä ainoa ja ainutkertainen, itsellesi ja rakkaillesi, vailla sellaista typeryyttä kuin usko.

      Aamukaffelle..

      • Uskonnoissa rituaalit on tärkeitä ja nimenomaan se, että ne tehdään aina prikulleen samalla tavalla.

        Mietin tuota rituaalin suorittamisen tarkkuusvaatimusta ja päättelin siitä näin:

        Kun teemme jonkun asian onnistuneesti tietämättä kuitenkaan, että miksi se onnistui (esim miksi iso kala nappasi juuri sillä uistin-sää-heittotekniikka-yhdistelmällä) ja lisäksi uskomme, että tuo tekojen ja valintojen yhdistelmä jotenkin liittyi siihen saavutettuun ja haluttuun lopputulokseen, niin jospa me luonnostamme teemme seuraavalla kerralla sen koko ketjun varmuuden vuoksi aivan samalla tavalla. Sitten siitä voisi vähitellen muodostua rituaali.

        Eli oleellista tuossa olisi se, että juuri tietämättömyys rituaalin osien merkityksestä koko rituaaliprosessin toimivuuteen saisi ihmisen tekemään rituaalit varmuuden vuoksi aina tarkasti samalla tavalla.


    • Tutkiskeleva

      Kumpaakin harjoittaneena sanoisin että kristinuskossa ja taikauskossa uskon kohde vain on eri

      • Kovinhan ne on yleisiä nuo yliluonnolliset uskomukset. Muistelen lukeneeni, että esim. horoskooppeihin uskoo suomalaisistakin noin kolmannes kansaa.


    • tuhon-tie
    • gvtfrdesw

      Poikeaa toki! kristitty ovat enämän järjettömiäkin rikollinakin.
      uskontunnustus...
      FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
      järjettömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'

      Ymmärtämättömyydenne:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

      Ihmisyydestänne luopuminen:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

      Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
      www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

      saatana ja herra jumala uudeksi jumaliksi:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      • Autuaallinen-toivo

        Tuo on ev. lut. kirkon ilosanomaa: "Kuinka himot voitetaan.
        Janatuinen selitti näin: Ihmisten himot ovat perisyntiä, eikä niistä pääse eroon, niiden kanssa on tultava toimeen.
        Tunnusta jatkuvasti synnit ja käy ehtoollisella, pysy myös uskovien yhteydessä.
        Room-kat. opettavat, ihminen syntyy syntisenä, ja synti poistuu kasteessa ja sen jälkeen, ne ovat vain tekosyntejä, jotka tunnustetaan ripissä.
        Mutta Raamatun sanoo: ”Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja Jeesuksesa ei ole syntiä. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole Häntä nähnyt eikä Häntä tuntenut. Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta".

        Lk: 19:27
        Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni.'"


      • Autuaallinen-toivo kirjoitti:

        Tuo on ev. lut. kirkon ilosanomaa: "Kuinka himot voitetaan.
        Janatuinen selitti näin: Ihmisten himot ovat perisyntiä, eikä niistä pääse eroon, niiden kanssa on tultava toimeen.
        Tunnusta jatkuvasti synnit ja käy ehtoollisella, pysy myös uskovien yhteydessä.
        Room-kat. opettavat, ihminen syntyy syntisenä, ja synti poistuu kasteessa ja sen jälkeen, ne ovat vain tekosyntejä, jotka tunnustetaan ripissä.
        Mutta Raamatun sanoo: ”Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja Jeesuksesa ei ole syntiä. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole Häntä nähnyt eikä Häntä tuntenut. Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta".

        Lk: 19:27
        Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni.'"

        Tylyin ja masentavin "ilosanoma", jonka olen kuullut.


    • aloitus on oma mielipiteeni enkä vastaa kommentteihin, joiden pääsisältö on evankeliointi
      tai:
      Tohtorinväitöskirjan tehneet kirkon piispat ja muut kristityt tekevät usein ison eron ...
      Joten: Jokainen elää omaa elämäänsä, kokee omat kokemuksensa, miten muuten voisikaan olla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2994
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      118
      1792
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1551
    4. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      80
      1410
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      93
      1351
    6. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1223
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1196
    8. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      61
      1104
    9. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1100
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1071
    Aihe