Stigo ja Robi kuulemma ainoat mastomiehet

Siltalan

Venemessuilla, no HUH HUH.

36

1189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakasini

      Mene sinä maatalousnäyttelyyn. Siellä voit ihastella kantakirja sikaa.

      • askelkerrallaan

        onko mahdollista tulla sian astumaksi, en malta odottaa ensi kevättä ja merikarju saunoja joissa pursimies toveri astuu


    • Ykskysyjäihmeissään

      Ja mitähän tämä tarkoittaa, pitäisikö veneilijän päätellä tuosta jotain vai eikö kysyjä ole vielä oppinut pidempiä lauseita kirjoittamaan.

    • tosi_on_kopkop

      Juttelin taannoin ison naapurimaan venedealerin kanssa.

      Purjeveneet ovat jäämässä vähemmistöön. Nuoriso hankkii motareita päiväkäyttöön. Liiketoimintaa käännetään mopojen välitykseen koko ajan enemmän.

      • Moottoriveneet nousi lamasta, purjeveneet ei. Saas nähdä, mikä muutos käy, jos öljyn hinta nousee, kuten on veikattu. Pitkälläkin tähtäimellä on vaikea nähdä nopeisiin moottoriveneisiin mitään sähkö- tai hybridiratkaisuja, jotka autoissa valtaa alaa.


      • kakkuahalvalla
        Bossu kirjoitti:

        Moottoriveneet nousi lamasta, purjeveneet ei. Saas nähdä, mikä muutos käy, jos öljyn hinta nousee, kuten on veikattu. Pitkälläkin tähtäimellä on vaikea nähdä nopeisiin moottoriveneisiin mitään sähkö- tai hybridiratkaisuja, jotka autoissa valtaa alaa.

        Trump taitaa olla oikea mies hoitamaan edullista gasoa tulevat vuodet.


      • EnOleRobotti

        Tänään luin Tekniikasta ja taloudesta, että tohtorien työttömyys on tuplaantunut kahdessa vuodessa. Muukin akateeminen työttömyys on ennätyslukemissa. Samaan aikaan teknologia, automatisoituminen, vie työtä sekä suorittavalta portaalta että yhä enenevissä määrin myös suorittavasta henkisestä työstä.

        Asiantuntijat ennustavat töiden ripeää hupenemista. Syynä on automatisoituminen.

        Tämä tarkoittaa käytännössä, että ihmisiä, jotka pystyisivät ostamaan veneen, on koko ajan vähemmän ja vähemmän. Ennen ostovoima ei ollut yhtä suuri kuin nykyään, mutta oli sentään säännölliset tulot.

        Veneiden myyjien kannattaisi suuntautua päiväpursiin. Suurempien veneiden tulevaisuus on Suomessa naulattu.


      • kakkuahalvalla kirjoitti:

        Trump taitaa olla oikea mies hoitamaan edullista gasoa tulevat vuodet.

        Eikös Trump meinannut taas kieltää Iranin öljyviennin?


      • Porvarityöläinen
        EnOleRobotti kirjoitti:

        Tänään luin Tekniikasta ja taloudesta, että tohtorien työttömyys on tuplaantunut kahdessa vuodessa. Muukin akateeminen työttömyys on ennätyslukemissa. Samaan aikaan teknologia, automatisoituminen, vie työtä sekä suorittavalta portaalta että yhä enenevissä määrin myös suorittavasta henkisestä työstä.

        Asiantuntijat ennustavat töiden ripeää hupenemista. Syynä on automatisoituminen.

        Tämä tarkoittaa käytännössä, että ihmisiä, jotka pystyisivät ostamaan veneen, on koko ajan vähemmän ja vähemmän. Ennen ostovoima ei ollut yhtä suuri kuin nykyään, mutta oli sentään säännölliset tulot.

        Veneiden myyjien kannattaisi suuntautua päiväpursiin. Suurempien veneiden tulevaisuus on Suomessa naulattu.

        Johtopäätöksesi ei saa tukea ainakaan toteutuneen kehityksen pohjalta. Nyt on nousukausi menossa. Herätys!


    • vaikkasinut

      Hyvin menee kuitenkin

    • Mastovajan_amiraali_

      En kyllä ymmärrä. Jos moottorivene maksaa saman kuin purjevene mutta vuotuiset käyttökulut ovat huomattavasti suuremmat, niin ei syy purjeveneiden huonoihin myyntimäärin ole raha, epäsäännölliset tulot tai taloudellinen epävarmuus. Kyllä ihmisillä selvästi on rahaa käytössä kun moottorivenekauppa käy. Joku muu syy on tuossa taustalla.

      • Käytetyissä moottoriveneissä on se huono puoli, että kun moottori käy vanhaksi ja epävarmaksi, sitä ei monissa veneissä kannata vaihtaa tai ainakin joutuu maksamaan valtavan summan. Koneesta riippuen tämä alkaa tulla 1000-5000 tunnin kohdalla. Kun ostat uuden veneen tuo tuntilaskuri lähtee nollasta. Purjeveneessä ei ole välttämättä mitään eroa, onko vene uusi vai 10-vuotias. Purjeetkin on edullisempi vaihtaa uusiin purje kerrallaan. Ehkäpä siksi purjehduksesta todella paljon tykkäävätkin ja paljon vaikeissa oloissa purjehtivat hankkivat järjestään käytettyjä veneitä.


      • Ajattelisin näin: daycruiser-tyyppisessä veneilyssä purjeveneet ovat lähtökohtaisesti huonommassa kilpailuasetelmassa ostajiin nähden kuin moottoriveneet. Matkaveneilyssä on useita syitä, miksi ostajalle, joka on valmis satsaamaan X euroa veneen hankintaan, voisi purjevene olla ihan tasaveroinen vaihtoehto ilman, että purjehtiminen sinänsä olisi hänelle harrastuksen keskiössä. Mutta väittäisin, että dc-veneeksi purkkarin hankkiminen vaatii paljon palavampaa innostusta purjehdussuoritukseen.
        Kuitenkin ne "hard core -purjehtijat" ovat veneilijöiden ja veneenostajien keskuudessa marginaaliryhmä ja sitä joukkoa verottavat luultavasti muut harrastusmahdollisuudet vähintään yhtä paljon kuin "tavallisia veneilijöitä".


      • 10-14 kirjoitti:

        Ajattelisin näin: daycruiser-tyyppisessä veneilyssä purjeveneet ovat lähtökohtaisesti huonommassa kilpailuasetelmassa ostajiin nähden kuin moottoriveneet. Matkaveneilyssä on useita syitä, miksi ostajalle, joka on valmis satsaamaan X euroa veneen hankintaan, voisi purjevene olla ihan tasaveroinen vaihtoehto ilman, että purjehtiminen sinänsä olisi hänelle harrastuksen keskiössä. Mutta väittäisin, että dc-veneeksi purkkarin hankkiminen vaatii paljon palavampaa innostusta purjehdussuoritukseen.
        Kuitenkin ne "hard core -purjehtijat" ovat veneilijöiden ja veneenostajien keskuudessa marginaaliryhmä ja sitä joukkoa verottavat luultavasti muut harrastusmahdollisuudet vähintään yhtä paljon kuin "tavallisia veneilijöitä".

        Nyt pitäisi tietää jotain volyymia siitä, kuinka paljon käytettyjä veneitä myydään. Saakohan nettiveneestä jotain tietoja ulos? Sinnehän voi tallentaa tiedon, että vene on myty, kun ottaa ilmoituksen pois. Uusia purjeveneitä myydään vain vähän, mutta miten käytettyjen kauppa on kehittynyt?


      • rauhaa.tiedossa

        Mukavuus, ennakoitavuus ja helppous on mopoilun suuri etu.

        Purjehdus on vaikeampaa (jopa vaarallista osaamattomissa käsissä), väistämättä epämukavaa toisinaan ja aikaa vaaditaan paljon. Tämä näkyy nykyään keppiveneissä, esimerkiksi juuri kukaan ei enää kryssi ja myyntilaidalla olevassa kalustossa voi olla usein huikeita konetuntimääriä suhteessa käyttömääriin. Todennäköisesti moni keppiveneilijä onkin henkisesti mopomies, kalusto on vaan väärää.

        Kehitys ei välttämättä ole huonoa, sisäsatamat ja ruokapaikat jatkossa tukossa mopoista. Ulkosaaristossa tilaa ja rauhallista.

        Markkina on aina oikeassa. En vastusta.


      • eikastuta

        Stigo ja Robi ovat out...
        Kuka nyt purjehtija jaksaa kun nopeamminkin pääsee eikä tarvitse pahalla ilmalla olla ulkona kun pääsee nopeasti motarilla kun sää on hyvä.
        Eikä tuo polttoaine koskaan maksa liikaa , tehdään talvella rahaa.


      • Todellinen_maakrapu

        Oma oletukseni on, että purjeiden kanssa sohlaaminen nyt vaan koetaan ylimääräiseksi työksi (jos sen sijaan voi vaan ohjata ratista ja vääntää kaasua), muuten vaan vanhanaikaiseksi, tai sitten vain liian hitaaksi, sillä moottoriveneillä yleensä pääsee kovempaa ja siten pidemmälle päivän aikana.


    • PilotHouse

      on vaan, niin paljon mukavampi ajella sisältä, melu ei haittaa, kun eristykset kunnossa 52dp, on lämmintä ja viihtyisää. Jos haluaa ulkona olla voi sinnekin mennä ja ajaa. Itse viihdyn sisällä myös aurinkoisella kelillä ajon aikana, ei tuo ihosyöpä niin kiinnosta. Kaiken maailman pressu kotkotukset on ikäviä...

    • Yläohjaamo

      Siksi nuo purjeveneet joissa sisältä näkee ulos (ja voi ohjata sisältä edes pilotilla) varmaan yleistyvät.

      "on vaan, niin paljon mukavampi ajella sisältä, "

      Toisenlainen tarina. Ostin aikoinaan moottoriveneen (retkivene), jossa oli vain sisäohjaamo. Se ärsytti niin paljon että siihen ilmestyi yläohjaamo. Sen jälkeen sisäohjauspaikka jäi tarpeettomaksi. Vene oli vedessä heti jäiden lähdöstä marraskuun loppuun. Ulkoa ajettiin pikku pakkasella ja vesisateessa. Se vaan oli paljon mukavampaa olla ulkona. Sisällä oli lämmitys joten kosteat vaatteet kuivuivat siellä nopeasti.

    • eikestä5solmuakokokesää

      Purjeveneellä pitää kiirettä, jos meinaa käydä tukholmassa ja takas 4 viikossa!
      Jos mulla menee gasoon 3donaa kesässä, mitä sit ehdin minne vaan!

      • No ei kyllä kovin pahaa kiirettä pidä. Vaikkapa Stadista ehtii kiirehtimättä Tukholmaan viikossa. (Nopeamminkin, mutta pidetään nyt reilusti marginaalia.)


      • 3 donalla ajelet tuollaiset 68 tuntia eli 1500 M, jos koneesi kuluttaa 25 l/h ja vauhtia on 22 solmua. Jos koneesi kuluttaa 35 l/h, ajelet 48 tuntia. Purjeveneen kulut on mulla alle 1000 euroa vuodessa ja 48 tuntia ajelua tulee täyteen n. viikossa. Asumistiloja on enemmän kuin tuossa veneessä, joka kuluttaa 35 l/h, jos se siis on liukuva bensakoneella varustettu vene.


      • skiglare.eh
        10-14 kirjoitti:

        No ei kyllä kovin pahaa kiirettä pidä. Vaikkapa Stadista ehtii kiirehtimättä Tukholmaan viikossa. (Nopeamminkin, mutta pidetään nyt reilusti marginaalia.)

        Koneella menee komeesti myös vastaisilla!


      • Ididkdididi
        Bossu kirjoitti:

        3 donalla ajelet tuollaiset 68 tuntia eli 1500 M, jos koneesi kuluttaa 25 l/h ja vauhtia on 22 solmua. Jos koneesi kuluttaa 35 l/h, ajelet 48 tuntia. Purjeveneen kulut on mulla alle 1000 euroa vuodessa ja 48 tuntia ajelua tulee täyteen n. viikossa. Asumistiloja on enemmän kuin tuossa veneessä, joka kuluttaa 35 l/h, jos se siis on liukuva bensakoneella varustettu vene.

        Ne, jotka ostavat noita isoja moottoriveneitä, ostavat ne uutena. Niillä on sen verran pätäkkää, ettei kiinnosta, meneekö kaudessa 1000 € vai 5000 € bensoihin tai ylläpitoon. Pikkurahaa. Mukavuus, helppous, nopeus ja näyttävyys merkitsevät. Purjeveneet eivät tarjoa mitään noista.


    • 407

      mä olen nyt neljä kesää käyny puolan suunnassa purkkarilla. Yhtenä kesänä käytiin Bornholmilla asti kääntymässä, toki silloin oli yli neljä viikkoa lomaa. Mutta ei siinäkään mikään kovin kiire tullut, eli ehkä Stokikseenkin hyvin ehtii neljässä viikossa. Voitko "eikestä5solmuakokokesää" päivittää polttoainelaskelmasi vaikka puolassa käynnin kera. Saisi vähän kuvaa mihin asti "perse kestää merivettä"! Tonne Puolaan kyllä varmaan ehdit, mutta miten se pakka, kestääkö?

      • Baylaineri

        Mitä mä puolassa tekisin tai missään kaalimaassa?
        Bornholm, christiansö, kun kerran käy, el kaipaa toiste, mutta käyppä Visby ja Kielissä!


      • oleellista

        Pointti on se, että merellä purjehtiminen on kivaa, ja myös ne pysähdykset matkalla luonnonsatamissa ja muissakin pikkusatamissa, tärkeätä ei ole ehtiminen tiettyihin paikkoihin nopeasti.


      • Varahjallis

        Gdanskin ja Haangon välillä ei hirveesti ole pikkusatamia, tajuutsä uullssonikippari.


    • juurakonhuldat

      Stigon masto ei kuulemma ota kunnolla eteen ja Robin vaimo on jo hakenut muita kauan! Että se heidän mastoista.

    • parasmieskunto

      Kyllä on yksi purjehtija löytynyt, joka antoi sellaista ilotulitusta viikonajan kun sain hänen kanssaan olla, että kun vielä hänet löytäisin niin vaikka omaisuuteni antaisin kun hänet saisin edes kesäksi. Jos luet tämän puuvenepurjehtijalars niin ota yhteyttä Mariin. Masto pysyi tanassa ja näytit osaavan rakastelusta kaiken!

    • annapurjehtija

      purjehdus on vanhanaikaista se on niin hidasta että ei ehdi kesällä mihinkään kuin olla siinä kosteassa kipossa ja pilata loma.

      • kesännautiskelija

        joo osuit oikeaan ei purjehdusta kestä, jos vähänkin haluaa tehdä jotain muuta esim.golffia, savonlinnaa, vaellusta, teatteria,ja mökkeilyä.


      • skönäriukis
        kesännautiskelija kirjoitti:

        joo osuit oikeaan ei purjehdusta kestä, jos vähänkin haluaa tehdä jotain muuta esim.golffia, savonlinnaa, vaellusta, teatteria,ja mökkeilyä.

        kyl määki savonlinnas ja mökil ku on kaljaa tarpeeks.


    • Kuis_Turuus

      Häh! Eik Pärre ja Stigu oo laingan paatimessuil?

    • titityykukkuu

      En mie mastoista mitään tiedä, mutta moottoriveneily on kivaa kun pääsee niin nopeasti eri paikkoihin.

    • lefankaveri

      Täällä näyttää olevan entinen taso kommentoinneissa. Tuskin olen mitään kovin asiallista purjehdustietoa jäänyt paitsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      95
      2610
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      191
      1706
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      83
      1655
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      93
      1360
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      77
      1057
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      82
      847
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      36
      844
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      19
      785
    9. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      42
      700
    10. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      35
      696
    Aihe