Allerginen tyroksiinille

Kortisooni

Hei kaipaisin lääkäriä joka neuvoisi mistä saisin muuta lääkettä kuin tyroksiinia. Oma lääkärini ei kerro minne hakeutuisin hakemaan muuta lääkettä. Hänen mielestään ei ole muuta kuin tyroksiini. Tietää varmasti mutta ei kerro.
Asun Vantaalla.
Kurkkua kuristaa, iho menee ryppyseksi, kutittaa, kihelmöi ja sydän hyppii.
Olisin kovin kiitollinen vastauksista ja ehdotuksista.

9

1532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hankala_tilanne

      Mutkattomasti saat T3:a ja reseptin siihen vain menemällä Kreikkaan.
      Jos olet ollut vuosia oikeissa FB-ryhmissä, ehkä Kilpirauhaspotilaat ry vihjaa jotain.
      Nykyään kyllä hekin joutuvat neuvomaan Kreikkaan tai Saksaan.
      Lääkäreitä tiedetään mutta harvoin pääsee ilman puolen vuoden odottamista.

      Aniharvoin tärppää vaihtamalla hoitonsa eri terveyskeskukseen tai endokrinologiset hoidot eri keskussairaalaan tai eri yliopistosairaalaan. Potilasasiamies auttaa.

      Oletko kokeillut samoja neuvoja kuin ne joilta on evätty lääkitys?
      Onko mitattu TPOab, TyglAb, ferritiini, B12, D ja folaatti?

    • Osaaminen_on_muualla

      Mulla sama tilanne, en saa mistään apua. Oma kokemus: kukaan ei auta. Potilasasiamies ei tiedä höykäsen pölahtävää. Olen tehnyt ilmoituksen Fimeaan, mutta mitäpä sekään auttaa, kun olen yksi ainoa tapaus ehkä viidessäkymmenessä vuodessa, joka on ilmoituksen tehnyt. Jos taudinkuvasi poikkeaa opitusta ja yhteisesti sovitusta hoidosta, olet omillasi. Potilaat jätetään oman onnensa nojaan, ja yritetään pitää salassa, että näitä tapauksia onkaan.
      Minulla ths ei laske millään lääkeannoksella ja saan kauheita liikatoimintoireita tyroksiinilla (ihan pienilläkin annoksilla, enkä varmasti ole liikatoiminnalla), mutta ilmankaan en voi olla, koska sitten vajaatoiminta iskee. Tässä sitä sitten ollaan puolikuntoisena, kun ei voimia ole mihinkään. Ja olen koko ajan ollut hoidossa endokrinologilla. Olisi hauska näin 10 vuoden jälkeen tietää, osaako Suomessa kukaan hoitaa näitä tapauksia, vai hoidetaanko vain helppoja "ota tabletti, et huomaa koko sairautta"-tapauksia. Kilpirauhasliitosta voi yrittää saada tietoa, mutta oman kokemuksen perusteella sielläkään ei näistä tapauksista tiedetä (ovat vapaaehtoisia, ei-lääkäreitä), joten hyvän ja osaavan lääkärin löytäminen on arpapeliä. Ja jonot ovat pitkiä....

    • mistä.kunnon.lääke

      Sivuasiana mainittakoon toissavuotinen nettikeskustelun valitus, että Orionin Thyroxin 25µg ja 100µg tabletit olisivat lisäaineiltaan erilaiset.

      Pääasia kuitenkin on, että pitäisi saada eläinperäinen Erfa Thyroid tai eläinperäinen Nature-Throid tai T3-lääke Liothyronin. Täällä viestiketjussa 13431776 tammikuussa 2016 potilas elävästi kuvasi tyroksiinin aiheuttamia kohtauksia. Samoin jo 2.5.2014 tv-ohjelmassa potilasaktiivi Nina Saine kertoi huonoista tuloksista kun yritti käyttää tyroksiinia:
      https://www.youtube.com/watch?v=LSjBU7Ovtl0

    • mentävä.eurooppaan

      Potilasasiamiehet eivät kilpirauhashoidoista ymmärrä mitään. Myöskään endokrinologit eivät ymmärrä kilpirauhashoidoista mitään, ja se on kaiken ongelman ydin.

      Hakeudu potilasjärjestöjen luokse. Kilpirauhasliitolla ei ole paljon tietoa mutta heillä on Kilpi-jäsenlehti, josta saa hyvää infoa. Toinen potilasjärjestö, Kilpirauhaspotilaat ry on osaavampi. Näihin kannattaa molempiin liittyä.

      Kannattaa tietää, että Suomessa hyville kilpirauhaslääkäreille on kauhean pitkät jonot tai eivät ota uusia potilaita ollenkaan. Potilaat ovat nykyisin menneet Eurooppaan hankkimaan lääkkeensä. Se on laillista ja ihan helppoa kunhan sen on ensin kerran tehnyt. Euroopasta saa vielä kaikkia kilpirauhaslääkkeitä.

    • maallikkojakaaskeidaa

      Trolli kysyy ja vastaa itselleen. Säälittävää ja naurettavaakin.

      • epäilys-herää

        Eräs alan opettaja kertoi joutuneensa tietylle endolle lähinnä siksi että vapaita aikoja oli joka päivälle. Tosihuono. Liekö juuri tämä "maallikkojakaaskeidaa"?


    • Euroopasta_saa_hoitoa

      Suomessa on huono tilanne, koska lääkärit eivät osaa hoitaa muulla kuin Thyroxinilla. Oli osaavampia lääkäreitä, mutta pari kateellista endokrinologian osastonylilääkäriä tehtaili kanteluita. Seurauksena on oikeudenkäyntejä. Suomessa ei saa hyvää hoitoa kilpirauhasiin.

      Onneksi on Eurooppa. Mene jäseneksi Kilpirauhaspotilaat ry, saat sieltä neuvoja. Tähän ei voi kirjoittaa mitään nimiä, koska nämä osastonylilääkärit kyttäävät ja tekevät hysteerisinä kanteluita. On totta, he kirjautuvat potilaspalstoillekin, väärillä profiileilla. Työajalla. Korkeapalkkaisia ylilääkäreitä, veronmaksajien rahoilla eläviä, työajalla tällaista.

      • kateenkorva

        Taidat olla katkera ihminen. Kateellinen lääkäreille. Eihän kukaan sinua estä liikkumasta Euroopassa ihan vapaasti, eihän? Itse olen tyytyväinen Suomessa saamaani hoitoon.


      • Thyroxin.monella.OK

        > lääkärit eivät osaa hoitaa muulla kuin Thyroxinilla

        Thyroxin toimii optimistisen arvion mukaan jopa 85 prosentilla potilaista "vaikka ei pitäisi". Tarkoittaen että monet biomarkkerit eivät asetu oikeisiin arvoihin mutta olo on silti siedettävä. (Kun vuosien varella on unohtanut millaista on olla täysin terve?)

        Thyroxin on vaivaton hoito ja siksi aina ensisijainen kokeiltava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      1994
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1468
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1461
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1137
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1112
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      127
      1036
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      996
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      968
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      33
      928
    Aihe