Älä hidasta motarilla, vaan vasta liittymässä

ei.voi.olla.vaikeaa

Lähes joka aamu näkee kun jotkut alkavat hidastaa jo motarilla. Tästä syystä jokainen takana tuleva joutuu myös hidastamaan ja liikenne alkaa siinä kohtaa puuroutumaan. Hidastamaan joutuvat myös he jotka jatkavat suoraan eivätkä poistu siinä kohtaa.

Pitäkää nyt hyvät ihmiset se nopeus motarilla ja jalka pois kaasulta vasta kun olette siirtyneet liittymälle/rampille.

80

889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enevpk1

      Joku alkaa hidastaa jo kiihdytyskaistalla.

    • Niin_da

      Samaa sarjaa kuin "Älä aja risteykseen, jos et pääse siitä saman tien yli". Esim. Saksassa risteykseen jäävän auton lasiin on hyvin pian koputtelemassa poliisi, joka haluaa tietää mikä hätänä. Eihän kukaan tarkoituksella aja risteystä tukkoon...

      Jos liikennesilmää ei ole, sitä ei vaan ole. Eikä sitä saa edes isolla rahalla.

      • Tässä_totuus

        Kuski vain sattuu istumaan liikennesilmänsä päällä.


      • ei_voi_tietää

        > Eihän kukaan tarkoituksella...

        Meitä on moneen junaan. Mistä sitä tietää mitä kukin milloinkin tekee tahallaan tai tahattomasti.


      • Olen muutaman kerran Saksassa käynyt, eikä sielläkään joka risteyksessä poliisia näkynyt koputtelemassa.


      • Ai_olet_käynyt_Saksassa_
        ich-bin kirjoitti:

        Olen muutaman kerran Saksassa käynyt, eikä sielläkään joka risteyksessä poliisia näkynyt koputtelemassa.

        Mutta kyllä ne muut autoilijat ihmettelivät sitä suomalaista, joka pysähtyi joka risteykseen...


      • " Eihän kukaan tarkoituksella aja risteystä tukkoon"

        Jos liikennevalojen ohjaus on pielessä ja voi syntyä tilanne että auto jää keskelle risteystä, niin syyt sille kuka valot ohjelmoi


      • TyhmäTuomas
        Bussissa kirjoitti:

        " Eihän kukaan tarkoituksella aja risteystä tukkoon"

        Jos liikennevalojen ohjaus on pielessä ja voi syntyä tilanne että auto jää keskelle risteystä, niin syyt sille kuka valot ohjelmoi

        Hei vajakki, Runosmäellä ei mene risteykset tukkoon. Käy joskus kaupungilla mikäli hoitajat päästävät. Ei se ole ohjelmoinnista kiinni vaan tyhmistä kuskeista. Tätähän et voi käsittää vaikka varsinainen professori oletkin. Paljonko muuten se raketti kuluttikaan polttoainetta? Kerro.


      • HaluatkoKehariTurpaan
        TyhmäTuomas kirjoitti:

        Hei vajakki, Runosmäellä ei mene risteykset tukkoon. Käy joskus kaupungilla mikäli hoitajat päästävät. Ei se ole ohjelmoinnista kiinni vaan tyhmistä kuskeista. Tätähän et voi käsittää vaikka varsinainen professori oletkin. Paljonko muuten se raketti kuluttikaan polttoainetta? Kerro.

        Noh......NIMENOMAAN simppeliä eiks jep :D


      • ei.edes.naurata
        Bussissa kirjoitti:

        " Eihän kukaan tarkoituksella aja risteystä tukkoon"

        Jos liikennevalojen ohjaus on pielessä ja voi syntyä tilanne että auto jää keskelle risteystä, niin syyt sille kuka valot ohjelmoi

        Jos itse mokaa, niin on jonkun toisen syy, hmm... Ei kovin korkea IQ voi olla jos tuollaista väittää.


    • 4356gyh4444

      Ja jos erkanemisliittymä on pitkä niin pitääkö siinä hiljentää jo alkuvaiheessa taajama nopeuksiin, toisinaan tekisi mieli ohittaa nämä ja joskus painanutkin ohi ihme hidastelijoista.

      • uhouhouho

        Oletpa sinä rohkea, urhoollinen!


    • Ruuhka-aamu

      Ruuhka-aikaan rampin yläpään risteys saattaa olla tukossa ja jono ulottuu kauas. Ainakin silloin on viisainta hillitä vauhtia ajoissa, ettei jonon pää tule liian äkkiä vastaan. Tarvittaessa siis hidastetaan jopa moottoritiellä. Mutta tarpeen kyllä näkee ajoissa, kunhan vain katsoo eteensä.

      • ruuhkaa-joo

        Ainakin siinä liittymässä (jossa kaksi erkanemiskohtaa) josta itse joka aamu ajan, on ruuhkaa ja jonoa moottoritielle saakka. Itse erkanen ensimmäisestä kohdasta mutta kauemmaksi kun katsoo, niin väljää on ja pystyisi ajamaan lujempaa liittymässä.

        Toki niin on että jos on liikaa ajoneuvoja, niin jonoutuu kenties moottoritielle saakka mutta "arat" kuskit saattavat pahentaa tai jopa aiheuttaa itse tilanteen kun eivät uskalla ajaa motarinopeutta liittymään.


      • töttöröötättärää
        ruuhkaa-joo kirjoitti:

        Ainakin siinä liittymässä (jossa kaksi erkanemiskohtaa) josta itse joka aamu ajan, on ruuhkaa ja jonoa moottoritielle saakka. Itse erkanen ensimmäisestä kohdasta mutta kauemmaksi kun katsoo, niin väljää on ja pystyisi ajamaan lujempaa liittymässä.

        Toki niin on että jos on liikaa ajoneuvoja, niin jonoutuu kenties moottoritielle saakka mutta "arat" kuskit saattavat pahentaa tai jopa aiheuttaa itse tilanteen kun eivät uskalla ajaa motarinopeutta liittymään.

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että erkanemistien nopeusrajoitus on 80 km/h.


      • Ruiseri
        töttöröötättärää kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että erkanemistien nopeusrajoitus on 80 km/h.

        Nopeusrajoitus muuttuu vasta siinä kohdassa, missä on uusi nopeusrajoitusmerkki. Risteys tai rampin erkaneminen motarista ei muuta nopusrajoitusta, vain merkki tekee sen.


      • Ruiseri kirjoitti:

        Nopeusrajoitus muuttuu vasta siinä kohdassa, missä on uusi nopeusrajoitusmerkki. Risteys tai rampin erkaneminen motarista ei muuta nopusrajoitusta, vain merkki tekee sen.

        Väärin. Risteyksestä alkaa pääsääntöisesti uusi tie, jolla on, jollei muuta merkein kerrota, voimassa yleisnopeusrajoitus. Siis tässä tapauksessa 80 km/h.


      • ruuhkaa-joo
        töttöröötättärää kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että erkanemistien nopeusrajoitus on 80 km/h.

        Juu, näin se on että jos nopeusrajoitusmerkki puuttuu, niin liittymissä/rampeilla on 80 km/h, koska ne lasketaan omiksi teiksi.

        Silti ei tarvitse motarilla "jarrutella" vaan hidastamaan voi ryhtyä siinä kohtaa kun on siirtynyt pois pääväylältä. En usko että sakon saa vaikka rampin alkupäässä olisikin pieni ylinopeus (joka kutenkin on laskemaan päin).

        Pahimmat paikat ovat mielestäni sellaiset joissa liittymä on ylämäessä tai mäki on juuri ennen liittymää. Jostain syystä joidenkin kuskien vauhti hyytyy ylämäessä ja ruuhka-aikana sumppu on valmis.


      • enevpk1
        töttöröötättärää kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että erkanemistien nopeusrajoitus on 80 km/h.

        "Erkanemistie", mikä se tarkkaan ottaen on? Kun vaihtaa motarin oikenpuolimmaiselta kaistalta oikealle hidastuskaistalle, nopeusrajoitus lienee sama kuin moottoritiellä, kunnes tulee vastaan nopeusrajoitusmerkki tai uuden tien aloittava risteys?


      • Ruiseri

        Laista löytyy pykälä jonka mukaan nopeusrajoitus on voimassa seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin asti. En ole löytänyt pykälää, joka mukaan rajoitus muuttukin lukemaan 80 km/t jokaisen risteyksen kohdalla. Ehkäpä "TheRat" antaa linkin Finlexiin jossa kerrotaan että näin on.


      • Ruiseri kirjoitti:

        Laista löytyy pykälä jonka mukaan nopeusrajoitus on voimassa seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin asti. En ole löytänyt pykälää, joka mukaan rajoitus muuttukin lukemaan 80 km/t jokaisen risteyksen kohdalla. Ehkäpä "TheRat" antaa linkin Finlexiin jossa kerrotaan että näin on.

        Lue sitä pykälää uudestaan. Se on voimassa kyseisellä tiellä. Liittymä on oma tiensä ja sillä on oma rajoituksensa.

        Suoraan liikennemerkkiin linkittäminen ei onnistu, mutta:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P16
        > Merkki 361
        >
        > Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden
        > kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan
        > merkkiin 361―363, 572, 573 tai 575 saakka.


      • enevpk1

      • valitse...nimimerkki
        enevpk1 kirjoitti:

        "Liittymä on oma tiensä". Jos tuo pitäisi paikkansa, hidastuskaistalla olisi kaiketi oma tienumeronsa. Liikenneviraston tienumerokartasta ei ainakaan löydy erikseen hidastuskaistoja.

        https://extranet.liikennevirasto.fi/webgis-sovellukset/webgis/template.html?config=tienumero

        "Rampilla vallitsee 80 km/h nopeusrajoitus, ellei liikennemerkillä toisin osoiteta. Ministeriö perustelee sitä, että kyseessä on eri tie kuin moottoritie, jo sillä perusteella, että rampeilla on omat tienumeronsa, ja eri tiellä on yleisrajoitus ellei muuta ole asetettu."

        Lähde: http://teilla.blogspot.fi/2013/11/rampin-nopeusrajoitus.html

        Tuon kirjoituksen mukaan niillä olisi omat tienumeronsa. Niitä ei ehkä ole syötetty tuohon sovellukseen. Kannattaa kysyä suoraan liikennevirastosta miten asia oikeasti on.

        Vastaako ramppi ja liittymä sitten toisiaan tässä asiassa?


      • lisätään_tämä

      • enevpk1

      • lisätään_tämä
        enevpk1 kirjoitti:

        OK. Aloittaja lienee oikeassa, kyllähän siinä pitää hidastaa, jotta ehtii ensin lukea kaikki artikkelit ja blogit, joista selviää, mikä rajoitus hidastuskaistalla vallitsee.

        Riittää että noudattaa lakia.


    • pakumies671

      Aloittajan ohje pätee myös kaikille muillekin teille joissa on samantapainen erkanemiskaista. Sama juttu kiihdytyskaistoilla, päätien liikenteen sekaan vasta kun vauhti on suht sama kuin päätiellä ajetaan.

      • maksiminopeus

        Pääväylällä pitää ajaa korkeintaan suurinta sallittua. Ei liittyjä voi muuta kuin olettaa että sääntöjä ja rajoituksia noudatetaan ja ajetaan rajoitusten mukaisesti. Ei ole mitään yliluonnollisia kykyjä tietää jos joku ajaa ylinopeutta. Pitää pystyä liittymään ajamalla rajoitusten mukaista vauhtia.


      • maksiminopeus kirjoitti:

        Pääväylällä pitää ajaa korkeintaan suurinta sallittua. Ei liittyjä voi muuta kuin olettaa että sääntöjä ja rajoituksia noudatetaan ja ajetaan rajoitusten mukaisesti. Ei ole mitään yliluonnollisia kykyjä tietää jos joku ajaa ylinopeutta. Pitää pystyä liittymään ajamalla rajoitusten mukaista vauhtia.

        Suurimmalla osalla kuskeista on silmät päässä. Niitä käyttämällä on helppo arvioida muun liikennevirran nopeus. Katse irti siitä nopeusmittarista ja huomio muuhun liikenteeseen. Niin se liittyminenkin on helpompaa.

        Tosin, harvoinpa sillä oikeanpuoleisella kaistalla ajetaan edes suurinta sallittua.


      • silmät.löytyy
        TheRat kirjoitti:

        Suurimmalla osalla kuskeista on silmät päässä. Niitä käyttämällä on helppo arvioida muun liikennevirran nopeus. Katse irti siitä nopeusmittarista ja huomio muuhun liikenteeseen. Niin se liittyminenkin on helpompaa.

        Tosin, harvoinpa sillä oikeanpuoleisella kaistalla ajetaan edes suurinta sallittua.

        Miksi pitää vaikeuttaa muiden tekemistä ajamalla pääväylällä yli rajoitusten? Ai niin, taitaa olla sitä oman edun tavoittelua. On mukamas kiire. On niin tuskaa olla ratin takana että pitää päästä äkkiä pois ja viis säännöistä ja muista liikkujista.


      • silmät.löytyy kirjoitti:

        Miksi pitää vaikeuttaa muiden tekemistä ajamalla pääväylällä yli rajoitusten? Ai niin, taitaa olla sitä oman edun tavoittelua. On mukamas kiire. On niin tuskaa olla ratin takana että pitää päästä äkkiä pois ja viis säännöistä ja muista liikkujista.

        Ei se muiden tekemistä haittaa. Vilkku päälle ja sopivaan väliin vaihto.

        Et kai sinä haittaa muiden etenemistä vaihtamalla kaistaa suoraan eteen? Se on muuten paitsi laitonta, myös oikeasti vaarallista.


      • silmät.löytyy

        > Ei se muiden tekemistä haittaa.

        Ja minä sanon että haitaa se.


      • silmät.löytyy kirjoitti:

        > Ei se muiden tekemistä haittaa.

        Ja minä sanon että haitaa se.

        Mutta osaatko selittää, millä tavalla?

        Minä kerroin tuolla, miten liittyminen tehdään. Se tehdään samalla tavallla riippumatta siitä, ajaako joku ylinopeutta vai ei.

        Liian pienet turvavälit voivat haitata liittymistä, samoin kuin tietysti merkittävällä nopeuserolla (alinopeus) liittyminen. Toki merkittävä ylinopeuskin voi liittymistä haitata, mutta se on äärimmäisen harvinaista, varsinkin tuossa oikealla kaistalla. Ja vielä harvinaisempaa ruuhkassa / jonossa. Käytännössä se suurin haitta voi olla parin sekunnin odottelu, kun päästät sen 200 km/h ajelevan henkilön ohittamaan sinut.


      • silmät.löytyy
        TheRat kirjoitti:

        Mutta osaatko selittää, millä tavalla?

        Minä kerroin tuolla, miten liittyminen tehdään. Se tehdään samalla tavallla riippumatta siitä, ajaako joku ylinopeutta vai ei.

        Liian pienet turvavälit voivat haitata liittymistä, samoin kuin tietysti merkittävällä nopeuserolla (alinopeus) liittyminen. Toki merkittävä ylinopeuskin voi liittymistä haitata, mutta se on äärimmäisen harvinaista, varsinkin tuossa oikealla kaistalla. Ja vielä harvinaisempaa ruuhkassa / jonossa. Käytännössä se suurin haitta voi olla parin sekunnin odottelu, kun päästät sen 200 km/h ajelevan henkilön ohittamaan sinut.

        Haittaahan se jos aiot liittyä ja kiihdytät suurimpaan sallittuun ja pääväylällä tulee taaempaa yksi tai muutama auto ylinopeutta ajavia jotka tulevat juuri kohdallesi kun aiot liittyä. Jos ajaisivat maksimissaan suurinta sallittua, ei tilannetta syntyisi koska eivät tällöin hivuttautuisi kohdallesi. Eivät kaikki ole niin ystävällisiä että siinä kohtaa vaihtavat vasemmalle kaistalle.

        Aika useinkin näkee tilanteita jossa liittyjän toimet hankaloituvat tuolla tavalla pääväylän nopeuksien vuoksi. Ei liittyjää pidä velvoittaa rikkomaan rajoituksia pystyäkseen liittymään liikennevirtaan, vaan hänen on pystyttävä liittymään maksimissaan rajoitusnopeutta ajaen.


      • silmät.löytyy kirjoitti:

        Haittaahan se jos aiot liittyä ja kiihdytät suurimpaan sallittuun ja pääväylällä tulee taaempaa yksi tai muutama auto ylinopeutta ajavia jotka tulevat juuri kohdallesi kun aiot liittyä. Jos ajaisivat maksimissaan suurinta sallittua, ei tilannetta syntyisi koska eivät tällöin hivuttautuisi kohdallesi. Eivät kaikki ole niin ystävällisiä että siinä kohtaa vaihtavat vasemmalle kaistalle.

        Aika useinkin näkee tilanteita jossa liittyjän toimet hankaloituvat tuolla tavalla pääväylän nopeuksien vuoksi. Ei liittyjää pidä velvoittaa rikkomaan rajoituksia pystyäkseen liittymään liikennevirtaan, vaan hänen on pystyttävä liittymään maksimissaan rajoitusnopeutta ajaen.

        Vähemmänhän tuossa haittaavat ylinopeutta ajavat. Ne sentään menevät ohi. Jos ajaisitte kaikki suurinta sallittua, eivät nuo menisi ikinä ohi... Käytännössä toki sinä vain hidastat hieman ja päätietä ajavat menevät ohi. Toki nopeammin, kun niillä on vähän ylinopeutta, joten sinä itse asiassa hyödyt.

        Ja vasemmalle ei liittymästä tulijoita pääsääntöisesti väistellä.

        Rajoituksia ei tarvitse rikkoa liittyäkseen. Kuten sanoin, vilkku päälle ja sopivaan väliin kaistanvaihto.


      • kaikki.tyylillään

        "Ja vasemmalle ei liittymästä tulijoita pääsääntöisesti väistellä."
        Oikein.
        Tosin on myös liikenteen sujuvuutta arvostavia ja muut huomioon ottavia kuskeja, jotka vasemman kaistan kilometritolkulla vapaana olessa, tuon "laittoman" väistön tekevät.


      • ei_voi_mitään
        TheRat kirjoitti:

        Vähemmänhän tuossa haittaavat ylinopeutta ajavat. Ne sentään menevät ohi. Jos ajaisitte kaikki suurinta sallittua, eivät nuo menisi ikinä ohi... Käytännössä toki sinä vain hidastat hieman ja päätietä ajavat menevät ohi. Toki nopeammin, kun niillä on vähän ylinopeutta, joten sinä itse asiassa hyödyt.

        Ja vasemmalle ei liittymästä tulijoita pääsääntöisesti väistellä.

        Rajoituksia ei tarvitse rikkoa liittyäkseen. Kuten sanoin, vilkku päälle ja sopivaan väliin kaistanvaihto.

        Kykysi hahmottaa tilanne on rajallinen tai et vain halua nähdä se tosiasia että ylinopeudet haittaavat liikenteessä.


      • ei_voi_mitään kirjoitti:

        Kykysi hahmottaa tilanne on rajallinen tai et vain halua nähdä se tosiasia että ylinopeudet haittaavat liikenteessä.

        Ongelma on siinä, ettei kukaan ole oikein vielä kyennyt kertomaan, miten ylinopeus sitä haittaa aiheuttaa. Toki liian suuri tilannenopeus haittaa, mutta se on eri asia...


      • tästä_lähdetään
        TheRat kirjoitti:

        Ongelma on siinä, ettei kukaan ole oikein vielä kyennyt kertomaan, miten ylinopeus sitä haittaa aiheuttaa. Toki liian suuri tilannenopeus haittaa, mutta se on eri asia...

        Nopeusrajoitus on suurin sallittu, eli kattonopeus. Sallittu tilannenopeus on jotain lähes pysähdyksissä olevan ja suurimman sallitun välillä. Liittyjä voidaan vain velvoittaa olettamaan että rajoituksia noudatetaan ja pystyy liittymään sopivalla tilannenopeudella (joka on maksimissaan suurin sallittu, eli rajoitusnopeus).

        Jokainen nopeus joka ylittää suurimman sallitun, on potentiaalinen vaaran paikka ja todellakin haittaa ja vaikeuttaa liittymistä.

        Kerro miten se ei vaikuta jos aiot liittyä mukaan ja ajat suurinta sallittua. Pääväylällä tuleekin taaempaa muutama ylinopeutta ajava jotka eivät hidasta nopeuttaan. Et pysty liittymään koska ajaisit jonkun näiden ylinopeutta ajavan kylkeen. Jäljelle jää oman nopeuden reipas tiputtaminen joka sitten heijastuu myös muihin mahdollisiin liittyjiin jotka tulevat takanasi.

        Juuri eilen koin tällaisen tilanteen jossa kolmen tappituntumalla ajavan auton ylinopeus esti liittymisen ja jouduin juuri ennen liittymistäni hiljentämään reippaasti jotta pääsivät ohi ennen kuin pystyin itse liittymään. Vetoketjuperiaatekaan ei olisi toiminut vaikka olisi ollut rakoa, koska nopeusero oli liian suuri. Olisi varmasti tullut kontista sisään jos olisin mahdolliseen rakoon itseni ängennyt.


      • tästä_lähdetään kirjoitti:

        Nopeusrajoitus on suurin sallittu, eli kattonopeus. Sallittu tilannenopeus on jotain lähes pysähdyksissä olevan ja suurimman sallitun välillä. Liittyjä voidaan vain velvoittaa olettamaan että rajoituksia noudatetaan ja pystyy liittymään sopivalla tilannenopeudella (joka on maksimissaan suurin sallittu, eli rajoitusnopeus).

        Jokainen nopeus joka ylittää suurimman sallitun, on potentiaalinen vaaran paikka ja todellakin haittaa ja vaikeuttaa liittymistä.

        Kerro miten se ei vaikuta jos aiot liittyä mukaan ja ajat suurinta sallittua. Pääväylällä tuleekin taaempaa muutama ylinopeutta ajava jotka eivät hidasta nopeuttaan. Et pysty liittymään koska ajaisit jonkun näiden ylinopeutta ajavan kylkeen. Jäljelle jää oman nopeuden reipas tiputtaminen joka sitten heijastuu myös muihin mahdollisiin liittyjiin jotka tulevat takanasi.

        Juuri eilen koin tällaisen tilanteen jossa kolmen tappituntumalla ajavan auton ylinopeus esti liittymisen ja jouduin juuri ennen liittymistäni hiljentämään reippaasti jotta pääsivät ohi ennen kuin pystyin itse liittymään. Vetoketjuperiaatekaan ei olisi toiminut vaikka olisi ollut rakoa, koska nopeusero oli liian suuri. Olisi varmasti tullut kontista sisään jos olisin mahdolliseen rakoon itseni ängennyt.

        > Kerro miten se ei vaikuta jos aiot liittyä mukaan ja ajat suurinta sallittua.
        > Pääväylällä tuleekin taaempaa muutama ylinopeutta ajava jotka eivät hidasta
        > nopeuttaan. Et pysty liittymään koska ajaisit jonkun näiden ylinopeutta ajavan
        > kylkeen. Jäljelle jää oman nopeuden reipas tiputtaminen joka sitten heijastuu
        > myös muihin mahdollisiin liittyjiin jotka tulevat takanasi.

        Ajattelepa muuten sama tilanne, sillä erolla että pääväylää käyttävä ajaisikin suurinta sallittua. Tällöin joutuisit tiputtamaan omaa nopeuttasi *enemmän*, jotta pääsisit turvallisesti hänen taakseen. Ylinopeudellahan hän menee kohta muutenkin sinun ohitsesi ja joudut hidastamaan vain vähän päästäksesi hänen taakseen.

        Tietysti jos strategiasi on aina tunkea pääväylää käyttävän eteen, niin ylinoeudesta voi olla sinulle haittaa...


      • tästä_lähdetään
        TheRat kirjoitti:

        > Kerro miten se ei vaikuta jos aiot liittyä mukaan ja ajat suurinta sallittua.
        > Pääväylällä tuleekin taaempaa muutama ylinopeutta ajava jotka eivät hidasta
        > nopeuttaan. Et pysty liittymään koska ajaisit jonkun näiden ylinopeutta ajavan
        > kylkeen. Jäljelle jää oman nopeuden reipas tiputtaminen joka sitten heijastuu
        > myös muihin mahdollisiin liittyjiin jotka tulevat takanasi.

        Ajattelepa muuten sama tilanne, sillä erolla että pääväylää käyttävä ajaisikin suurinta sallittua. Tällöin joutuisit tiputtamaan omaa nopeuttasi *enemmän*, jotta pääsisit turvallisesti hänen taakseen. Ylinopeudellahan hän menee kohta muutenkin sinun ohitsesi ja joudut hidastamaan vain vähän päästäksesi hänen taakseen.

        Tietysti jos strategiasi on aina tunkea pääväylää käyttävän eteen, niin ylinoeudesta voi olla sinulle haittaa...

        Et siis ymmärtänyt pointtia. Ei voi mitään.


      • tästä_lähdetään kirjoitti:

        Et siis ymmärtänyt pointtia. Ei voi mitään.

        Kyllä minä ymmärsin. Ymmärsin, että et hahmota ongelmaa tuossa tilanteessa. Ongelmahan ei ole siinä, että joku ajaa ylinopeutta, vaan siinä että joku ajaa sellaisessa kohdassa, joka estää kaistanvaihdon.


    • MölsänRekkapelle

      Mie hijastan aina jo mootoritiellä kilsa ennen liittymää. Näin ei tule vauhtisokeutta ja peräpukamii.

    • Max_suurinta_sallittua

      Tänäkin aamuna oli pari autoa joiden jarruvalot syttyivtä motarilla juuri ennen liittymään poistumista. Kummallakaan ei ollut autoja edessään useaan sataan metriin. Me takana tulijat jouduttiin hiljentää koska vasen kaista oli ylinopeusyrjöjen käytössä ja sinne ei voinut siirtyä koska jono ylinopeusyrjöjä oli juuri kohdalla.

      • 40donaaRahtia

        Aja ny vittu sun mopollas motooritiellä, navettajurpo. Mee himaas tuunaan lypsykonettas.


      • Kjell.C.D.Pippelström
        40donaaRahtia kirjoitti:

        Aja ny vittu sun mopollas motooritiellä, navettajurpo. Mee himaas tuunaan lypsykonettas.

        Käyt ihanan kuumana...


      • LisääKommenttejaPliis
        40donaaRahtia kirjoitti:

        Aja ny vittu sun mopollas motooritiellä, navettajurpo. Mee himaas tuunaan lypsykonettas.

        Erittäin järkevä kommentti! Irtoaako lisää?


    • Ruiseri

      Jokaisella autoilijalla on oikeus ajaa sitä nopeutta, joka katsoo kussakin tilanteessa sopivaksi ja turvalliseksi. Takana tulevien painostusta ei tarvitse ottaa huomioon vaan jokainen saa tehdä päätöksensä itse. Asia on nyt vain niin, että liikenteessä on muitakin, jotka suurimman osan aikaa haittaavat MINUN ajosuoritustani. Sen kanssa on vain pystyttävä elämään.

      • enevpk1

        MINUN ajosuoritus ei ole keskustelun arvoinen asia, vaan liikenne kokonaisuudessaan. Jokainen tekniikkaan vähänkin perehtynyt tietänee, mitä on kitkallinen virtaus. Jos yksi partikkeli liikkuu tahmaisesti, koko virtaus puuroutuu. Virtausmäärä maksimoituu, kun kaikki partikkelit liikkuvat tasaisesti toistensa suhteen.


      • valitettavasti_näin
        enevpk1 kirjoitti:

        MINUN ajosuoritus ei ole keskustelun arvoinen asia, vaan liikenne kokonaisuudessaan. Jokainen tekniikkaan vähänkin perehtynyt tietänee, mitä on kitkallinen virtaus. Jos yksi partikkeli liikkuu tahmaisesti, koko virtaus puuroutuu. Virtausmäärä maksimoituu, kun kaikki partikkelit liikkuvat tasaisesti toistensa suhteen.

        Valitettavasti liikenteessä on aika lailla näitä kädettömiä partikkeleita joiden tekeminen on joka asian suhteen tahmeaa.


    • OstakaaLentokone

      Talvella liittymät saattavat olla jäässä. Motarin asfalli sula, mutta liittymän asfaltti umpijäässä. Tuo selittäisi talven tilannetta.

      ..Mutta olen myös huomannut hyvin usein samaa käytöstä Tampere-Helsinki ja Helsinki-Turku -moottoriteillä kesällä. Monesti hidasteleva ei ole mikään raskaan sarjan rekka, tai hevoskuljetusauto, vaan ihan tavallinen henkilöauto ja kuljettajana tavallisen näköinen heppu.

    • kaasuakaasua

      En minäkään ymmärrä. Tänäänkin kiihdytin moottoritielle niin edessä ajava ei saanut edes sitä satasen vauhtia kiihdytettyä Audillansa, joten ei muuta kuin nelonen silmään, samantien siirtyminen ohituskaistalle ja keskisormi pystyssä ohi että saatanan hidastelija. Vaikka ajankin vaatimattomalla tonnin autolla.

      Sama juttu kun jäin moottoritieltä pois. Ajetaan jo alle 100km/h kun siirrytään siihen kaistalle joka vie moottoritieltä pois. Jumalauta en käsitä ihmisiä. Helvetin nysvääjät. Sitä mennään eikä meinata eikä pelätä.

      • selä-asennevamma-sulla

        Onko kiire konttorituoliin persettä hinkkaamaan tai sovalle löhöämään?

        Tuollaiset saman tien vasemmalle kaistalle siirtyjät on kädettömiä jotka eivät liikennesäännöistä piittaa.


      • OhiVaanOnPakkoPäästä
        selä-asennevamma-sulla kirjoitti:

        Onko kiire konttorituoliin persettä hinkkaamaan tai sovalle löhöämään?

        Tuollaiset saman tien vasemmalle kaistalle siirtyjät on kädettömiä jotka eivät liikennesäännöistä piittaa.

        Usein käy niin että rampilta kun lähtee kiihdyttämään esim. motarille niin takana tuleva siirtyy heti vasemmalle kaistalle ja pyrkii ohi vaikkei edes tiedä millaista nopeutta se edessä ajava alkaa ajamaan kun motarille pääsee. Muutaman sekunnin kun olisi hermoissa varaa odottaa mihin nopeuteen edessä ajava nostaa nopeutensa niin sen jälkeen voi sitten miettiä onko tarvetta ohittaa. Usein ei ole.


      • Anonyymi
        OhiVaanOnPakkoPäästä kirjoitti:

        Usein käy niin että rampilta kun lähtee kiihdyttämään esim. motarille niin takana tuleva siirtyy heti vasemmalle kaistalle ja pyrkii ohi vaikkei edes tiedä millaista nopeutta se edessä ajava alkaa ajamaan kun motarille pääsee. Muutaman sekunnin kun olisi hermoissa varaa odottaa mihin nopeuteen edessä ajava nostaa nopeutensa niin sen jälkeen voi sitten miettiä onko tarvetta ohittaa. Usein ei ole.

        Hermoheikkoja alkaa valitettavasti olemaan enemmän ja enemmän liikenteessä.


    • PeriaateOikeinMutta

      Aloittaja on periaatteessa ihan oikeassa että vauhti tulisi laskea vasta poistumisrampilla mutta on monia ramppeja jotka ovat hyvinkin tiukasti kaartuvia ja lyhyitäkin jotka ainakin talviaikaan voivat liukkaudellaan aiheuttaa ikäviä tilanteita. Yksi tällainen ramppi on motarilla josta päivittäin poistun kotini suuntaan. Liukkaalla kelillä on moottoritieosuus suolattu mutta ramppi ei joten jos vasta rampilla alkaa vauhtia pudottamaan voi löytää itsensä tien ulkopuolelta. Aloittajan kertoma on kyllä periaatteessa oikea ja hyvä.

      • työmatka-autoilija

        Työmatkallani on tuollainen kaartuva poistumsiramppi jossa itse ajan 80 km/h pitkän matkaa, myös talvioloissa ja hyvin toimii. Jotku teivät kuitenkaan uskalla ajaa siinä edes 70 km/h. Meitä on moneen junaan.


      • Anonyymi

        Riittävän pitkät turvavälit ovat lääke myös tässä kohtaa. Tarpeeksi pitkät turvavälit sujuvoittavat liikennettä. Rampilta poistuvat ennättävät alta pois, ennen kuin itse saavut kohtaan. Toisen perässä kiinni ajavat ja edellä ajavan takapuskuriin kiinni pyrkivät ovat liikenteen rutto.


    • TukkeutunutLiikennekö

      En ymmärrä......Ajoin 120km/h alueella 150km/h, niin joku Audipelle liimautui perään kiinni, ja halusi ilmeisesti ohi. En ymmärrä........

    • Anonyymi

      Mitä jos ajaisit niin pitkällä turvavälillä, ettei muiden nopeudenvaihtelu haittaisi? Ongelma ratkaistu. Mitä sinä muita opettamaan? Aja itse asiallisesti.

      • Anonyymi

        Tuo ei aina riitä, että itse pitää väliä. Jonoutuneessa liikenteessä kyseinen ilmiö korostuu. Vaikka itsellä on pitkä turvaväli, niin kun 10 autoa edessäni joutuu hidastamaan sen 11 auton tekojen takia, niin asia saattaa vaikuttaa minuun ja takanani tuleviin, kun turvavälistä huolimatta ennättää kohtaan. Monen sadan metrin turvaväliä, kun ei kovin hyvin pysty pitämään. Siihen väliin, on aina tulijoita ja ilmiö on valmis. Jos kaikilla olisi riittävän pitkät turvavälit, niin homma toimisi. Näin ei valitettavasti vain ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei aina riitä, että itse pitää väliä. Jonoutuneessa liikenteessä kyseinen ilmiö korostuu. Vaikka itsellä on pitkä turvaväli, niin kun 10 autoa edessäni joutuu hidastamaan sen 11 auton tekojen takia, niin asia saattaa vaikuttaa minuun ja takanani tuleviin, kun turvavälistä huolimatta ennättää kohtaan. Monen sadan metrin turvaväliä, kun ei kovin hyvin pysty pitämään. Siihen väliin, on aina tulijoita ja ilmiö on valmis. Jos kaikilla olisi riittävän pitkät turvavälit, niin homma toimisi. Näin ei valitettavasti vain ole.

        No sinun tarvitsee vain vaistomaisesti säätää kaasupolkimella nopeutta sen mukaan, että edessä säilyy paljon pidempi turvaväli. Ei sitä tarvitse erikseen ajatella, kun siihen oppii,eikä se edes ole vaikeaa. Ihan omaa syytä se on, jos joutuu ajamaan jonoissa ja perässä kiinni ja hermoilemaan muiden törppöilyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinun tarvitsee vain vaistomaisesti säätää kaasupolkimella nopeutta sen mukaan, että edessä säilyy paljon pidempi turvaväli. Ei sitä tarvitse erikseen ajatella, kun siihen oppii,eikä se edes ole vaikeaa. Ihan omaa syytä se on, jos joutuu ajamaan jonoissa ja perässä kiinni ja hermoilemaan muiden törppöilyä.

        Et sitte kykene ymmärtämään ruuhkassa ajamisen haastetta kyseisen ilmiön osalta. Ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitte kykene ymmärtämään ruuhkassa ajamisen haastetta kyseisen ilmiön osalta. Ei voi mitään.

        En ole edellinen kirjoittaja, mutta voin myös ilmoittautua kyvyttömäksi ymmärtää tuota haasteena. Ajan päivittäin pääkaupunkiseudulla, myös pahimpaan ruuhka-aikaan, enkä ole kokenut ruuhkassa ajamista millään tavalla haasteelliseksi. Tiedän monen vähempilahjaisenkin selviävän ilman suurempia ongelmia ruuhka-ajosta. Ehkäpä sinäkin vähän lisää kokemusta kartutettuasi pystyt rentoutumaan ratissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole edellinen kirjoittaja, mutta voin myös ilmoittautua kyvyttömäksi ymmärtää tuota haasteena. Ajan päivittäin pääkaupunkiseudulla, myös pahimpaan ruuhka-aikaan, enkä ole kokenut ruuhkassa ajamista millään tavalla haasteelliseksi. Tiedän monen vähempilahjaisenkin selviävän ilman suurempia ongelmia ruuhka-ajosta. Ehkäpä sinäkin vähän lisää kokemusta kartutettuasi pystyt rentoutumaan ratissa.

        Ongelma on nimenomaan siinä, että kun itse ajaa toisen perässä kiinni, joutuu ajamaan toisen ehdoilla. Se on sitäpaitsi myös vaarallista, myös stressaavaa. Toistaiseksi siitä harvoin saa sakkoja. Autot eivät kuitenkaan ole kuin junan vaunuja, jotka olisivat toisissaan kiinni.


      • Anonyymi

        Pitkien turvavälien, joiden vilkkaammassa liikenteessä pitäminen on haasteellista, on aina suositeltavaa vaikka se ei ongelmaa ratkaise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkien turvavälien, joiden vilkkaammassa liikenteessä pitäminen on haasteellista, on aina suositeltavaa vaikka se ei ongelmaa ratkaise.

        Kyllä jos jokainen pitäisi väliä, olisi ongelma kutakuinkin ratkaistu. Se ei kuitenkaan onnistu, koska juuri sinä voit ajaa vain omaa autoasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jos jokainen pitäisi väliä, olisi ongelma kutakuinkin ratkaistu. Se ei kuitenkaan onnistu, koska juuri sinä voit ajaa vain omaa autoasi.

        Koska sitä voi vain ajaa omaa autoa, niin aloituksessa mainittu haaste pitää sekin paikkansa. Kun joku hidastaa moottoritiellä, niin takana tulevat joutuvat reagoimaan tilanteeseen tavalla tai toisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole edellinen kirjoittaja, mutta voin myös ilmoittautua kyvyttömäksi ymmärtää tuota haasteena. Ajan päivittäin pääkaupunkiseudulla, myös pahimpaan ruuhka-aikaan, enkä ole kokenut ruuhkassa ajamista millään tavalla haasteelliseksi. Tiedän monen vähempilahjaisenkin selviävän ilman suurempia ongelmia ruuhka-ajosta. Ehkäpä sinäkin vähän lisää kokemusta kartutettuasi pystyt rentoutumaan ratissa.

        Nyt ei olekaan kyse ruuhkassa selviytymisestä, vaan sujuvasti etenevästä liikenteestä kyse. Itse selviän joka päivä myös, mutta selviytymistaistelua se monesti on.

        Fiksusti kun ajetaan motarilla, niin jarrupolkimeen ei pitäisi olla tarve koskea laisinkaan. Ensimmäinen tarve tulisi olla kun siirrytään pois motarilta. Jos noin pystyy ajamaan, niin silloin liikenteen tasainen nopeus ja riittävät turvavälit ovat kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on nimenomaan siinä, että kun itse ajaa toisen perässä kiinni, joutuu ajamaan toisen ehdoilla. Se on sitäpaitsi myös vaarallista, myös stressaavaa. Toistaiseksi siitä harvoin saa sakkoja. Autot eivät kuitenkaan ole kuin junan vaunuja, jotka olisivat toisissaan kiinni.

        Homoista se voi tuntua kiihottavalta?
        Himoissaan ei malta pitää väliä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei olekaan kyse ruuhkassa selviytymisestä, vaan sujuvasti etenevästä liikenteestä kyse. Itse selviän joka päivä myös, mutta selviytymistaistelua se monesti on.

        Fiksusti kun ajetaan motarilla, niin jarrupolkimeen ei pitäisi olla tarve koskea laisinkaan. Ensimmäinen tarve tulisi olla kun siirrytään pois motarilta. Jos noin pystyy ajamaan, niin silloin liikenteen tasainen nopeus ja riittävät turvavälit ovat kunnossa.

        Motarille mennessä kerätään kyytiä vaikka 20-30km/h yli tikkarin ja liitytään jonoon tarvittaessa jarruttamalla motarilla kulkevan auton taakse. Aina sieltä se kymmenen metrin rako löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Motarille mennessä kerätään kyytiä vaikka 20-30km/h yli tikkarin ja liitytään jonoon tarvittaessa jarruttamalla motarilla kulkevan auton taakse. Aina sieltä se kymmenen metrin rako löytyy.

        Osaamattomat kenties noin toimivat. Ei ole tarve ajaa yli rajoitusten. Kyse oli kuitenkin tässä keskustelussa lähinnä poistumisliittymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaamattomat kenties noin toimivat. Ei ole tarve ajaa yli rajoitusten. Kyse oli kuitenkin tässä keskustelussa lähinnä poistumisliittymistä.

        Ne osaajat taitaa olla niitä jotka tuijottavat vaan nopeusmittariaan, eivätkä keksi mitään muuta paikkaa liittyä tielle kuin minun ovenkahva. Ja sitten tööttäilevät kun en väistä.


    • Anonyymi

      "...muistakaa ullanlinnanmäen autokouluopettajien mm. ensio itkosen legendaarinen neuvo 50m:n turvaväleistä[(itse jätin siellä¹⁹⁸⁰autokoulun kesken kun vaan ei ollut tur allista eikä motivaatiota ja säikähdin sillalla alla olevaa tietä)]

    • Anonyymi

      Kyllä minä ainakin aloitan hellän regerenoinnin hyvissä ajoin ennen liittymää. Aja omaa autoa äläkä toisten autoja.

      -Kylmät kädet

      • Anonyymi

        Ja siitä kärsivät kenties sitten takana tulevat. Asennevammaista on sellainen ajotyyli, joka ei huomioi kanssa-autoilijoita.

        Videokuvaa haamuaallon syntymisestä. Riittää, että yksi hidastaa, niin hidastelu jatkuu taaksepäin ja haamuaalto on syntynyt.
        https://youtu.be/Suugn-p5C1M

        Tässä vielä piirretty versio samasta ilmiöstä.
        https://youtu.be/Q78Kb4uLAdA


      • Anonyymi

        Minäkin hidastan jo hyvissä ajoin ennen poistumiskaistaa.
        Eihän ne muut minulle mitään mahda.
        Tieliikennelaki ei kiellä sitä erikseen, joten se on sallittua.

        Kiihdytyskaistan mutkaan on kiva jarruttaa oikein kunnolla.
        Kiihdytyskaistan ajelen ihan hissukseen ja moottoritiellä vasta kiihdyttelen ihan hissukseen.

        Rekat ohitan moottoritiellä mittarin mukaan satasta.
        Rekan vierelle on kiva jäädä hetkeksi ajelemaan samaa vauhtia.
        Peileistä näkee kun jonoa kertyy.
        Orimattilaan asti saa tien tukkoon, kunnes onkin aika kääntyä kotia kohti.

        Ruuhka on yleensä siellä takana,
        eikä minulla ole kiire mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin hidastan jo hyvissä ajoin ennen poistumiskaistaa.
        Eihän ne muut minulle mitään mahda.
        Tieliikennelaki ei kiellä sitä erikseen, joten se on sallittua.

        Kiihdytyskaistan mutkaan on kiva jarruttaa oikein kunnolla.
        Kiihdytyskaistan ajelen ihan hissukseen ja moottoritiellä vasta kiihdyttelen ihan hissukseen.

        Rekat ohitan moottoritiellä mittarin mukaan satasta.
        Rekan vierelle on kiva jäädä hetkeksi ajelemaan samaa vauhtia.
        Peileistä näkee kun jonoa kertyy.
        Orimattilaan asti saa tien tukkoon, kunnes onkin aika kääntyä kotia kohti.

        Ruuhka on yleensä siellä takana,
        eikä minulla ole kiire mihinkään.

        Sehän tiedetään, että kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja siitä kärsivät kenties sitten takana tulevat. Asennevammaista on sellainen ajotyyli, joka ei huomioi kanssa-autoilijoita.

        Videokuvaa haamuaallon syntymisestä. Riittää, että yksi hidastaa, niin hidastelu jatkuu taaksepäin ja haamuaalto on syntynyt.
        https://youtu.be/Suugn-p5C1M

        Tässä vielä piirretty versio samasta ilmiöstä.
        https://youtu.be/Q78Kb4uLAdA

        Kärsivätkö oikein? Kyllä me ekoilijatkin sinne liikenteeseen mahdutaan.


      • Anonyymi
        Kylmät.kädet kirjoitti:

        Kärsivätkö oikein? Kyllä me ekoilijatkin sinne liikenteeseen mahdutaan.

        Kyse ei olekaan mukaan mahtumisesta, vaan liikenteen sujuvuudesta. Jotkut ajavat niin, että liikenne sujuu. Toiset taas ajavat niin, että liikenne tökkii. Kumpi on mieluisampaa kaikkien kannalta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe