Ihmettelen miksi tästä vaihtoehdosta puhutaan niin vähän, kaiken järjen ja logiikan mukaan se on ainoa oikeudenmukainen ratkaisu. Myös viime aikoina kaikki asiantuntijat (ei siis poliitikot) ovat uutisissa ehdottaneet verotuksen painottumista polttoaineeseen.
Saasteet muodostuvat polttoaineesta joten ainoastaan polttoaine on suoraan yhteydessä todelliseen saastuttamiseen. Km-kohtainen päästö ei kerro mitään todellisesta saastuttamisesta koska se riippuu täysin ajomäärästä.
Myös teiden käyttö eli kuluminen ja ruuhkien aiheuttaminen on suoraan yhteydessä polttoaineeseen, ilman polttoainetta se auto kun ei liiku.
Ensimmäinen askel pitäisi olla että omistusverot eli ajoneuvovero siirrettäisiin polttoaineeseen. Jos keskivertoauton vero on 200e vuodessa, keskiverto ajomäärälle (esim 20tkm) tulisi 200e lisää polttoainekuluja vuodessa. Tähän riittäisi 14 sentin korotus polttoaineen hinnassa jos lasketaan 7l keskikulutuksella. Vähän ajavat säästäisivät tällä mallilla mikä on ihan oikein koska he saastuttavat vähemmän ja kuluttavat teitä vähemmän. Paljon ajavat maksaisivat hieman enemmän tai sitten he vaihtaisivat vähemmän kuluttaviin ja saastuttaviin autoihin mikä vähentäisi kokonaissaasteita tehokkaasti.
Tämä malli myös suosisi auton jättämistä kotiin, nykymallillahan joudut maksamaan ajoneuvoveroa siitäkin päivästä kun meet pyörällä töihin, polttoainepainoitteisessa mallissa et maksaisi veroja siitä että jätät auton kotiin.
Myös uusien autojen verotus pitäisi muuttaa tasapuolisemmaksi, kuten mainittu, km-kohtainen saastutus ei kerro mitään todellisista saasteista. Uusien autojen vero-% tulisi olla sama kaikille autoille. Koska autoilun verotus olisi enemmän polttoainepainotteista, paljon ajavat ja miksei vähemmänkin ajavat tietenkin ostaisivat vähemmän kuluttavia ja täten vähemmän saastuttavia autoja. Mutta jos joku tosi vähän ajava haluaa ajaa V8:lla, hänelle ei tulisi sitä kateusveroa auton ostosta vaan hän maksaisi saastuttamisesta vain jos ajaa autolla polttoaineveron muodossa.
Polttoainevero ainoa oikeudenmukainen vero
21
302
Vastaukset
- Omaan_taskuun
Polttoainevero on hyvä ratkaisu niin kauan kuin autoissa käytetään polttoainetta. Tilanne on kuitenkin se, että 2030 on hyvin lähellä ja tuolloin kielletään (näillä näkymin) perinteisillä polttomoottorilla varustettujen autojen myynti. Hybrideitä saa edelleen myydä ja ne käyttävät vanhoja tuttuja polttoaineita. Teknologia on siirtymässä pois perinteisistä polttoaineista ja verotusta on pakko muuttaa mikäli liikenteestä halutaan kerätä veroja myös tulevaisuudessa.
Verotuksessa kysymys onkin lähinnä politiikasta ja sen perusteella määräytyy kullekin lankeava osuus. Bernerin tekemä ehdotus oli nykyisen hallituksen mukainen päätös, eli kädenojennus sitä vähiten tarvitsevalle ryhmälle. Tämä tuskin yllätti ketään.- kansalta_rahat_pois
"Polttoainevero on hyvä ratkaisu niin kauan kuin autoissa käytetään polttoainetta. "
Tulevaisuuden autot kulkevat todennäköisesti sähköllä tai vetyyn perustuvilla polttokennoilla. Sähköä verotetaan nykyisin rankasti, eli homma hoidossa, tsek. Polttokennoihin tarvittavan vedyn valmistusta ja myyntiä voidaan myös verottaa yhtälailla litraperusteella kuin bensiiniä/dieseliäkin, eli sekin hoidossa ja tsek. Isompi auto kuluttaa (saastuttaa) enemmän näilläkin polttoaineilla, joten saastuttaja myös maksaa automaattisesti polttoaineen verotuksen kautta enemmän.
Edelleenkään siis GPS-seurannalle ei ole järkiperusteista tarvetta, eikä tarvetta ole tulevaisuudessakaan näkyvissä. Saihan sillä hyvän suojaduunin selvittelijöille ja toki jos se runnotaan läpi niin kassa kilisee myös teknologiafirmoissa, kun pääsevät kansalaisten lompakoille luvan kanssa.
- kuulakalloond
Mikään vero ei ole oikeudenmukainen. Pelkkä ALV riittäisi polttoaineeseen, koska ihmiset ajavat mm. työmatkoja autolla. Polttoainetta ei siis käytetä huviajeluun (kuten veneissä pääasiassa).
- 2356532
Siksi työmatkalaisille on vähennykset olemassa työmatkoja varten. Joten polttoaineen hinta ei tässä mielessä ole ongelma.
- fdfgfgfgh
Paitsi että verottaja ei hyväksy niitä, koska jossain kulkee bussi jonnekin. Ei tarvitse siis olla todellista mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä.
- HyväVelisentään
Mutta juttu onkin siinä että Meidän varakkaitten pitäisi saada loistoautot verottomasti / hiukka edullisemmin ja myös polttoaineet :). Paljon mukavampi olisi että auto/polttoaine vero kevenisi näiltä osin. Pitäisihän nuo kulut jakaa vähempiosaistenkin maksettaviksi kun eihän ne koskaan voi uutta autoa ostaa ja näin ollen Me saisimme itselle hieman enemmän . Polttoaine verossa samahomma kun kuitenkin ajamme niin paljon niin senkin kustannuksen olisi hyvä jakaa "suuremmalle" porukalle maksettavaksi.
Tätähän ystävä Berner meille koitti järjestää, no eiköhän tässä vielä jotain keksitä :) - 6543
Polttoaineen hinta ja vero eri arvoistaa ihmisiä.Maaseudulla ja muualla missä on pitkät välimatkat ja ihmiset joutuvat pakostakin ajamaan enemmän. Polttoaine vero olisi aivan väärä ratkaisu.
Ratkaisu on suurkaupunkien ja valtaväylien missä voisi käyttää julkista liikennettä. Ruuhkamaksut ja peltipoliisien käyttämisessä liikenteen maksutapana on oikea keino.- Omaan_taskuun
Pääkaupunkiseudulla työskentelevillä on keskimäärin pitkät työmatkat, eikä julkinen liikenne ole välttämättä niin kattava kuin toisaalla luullaan. Uudenmaan mediaanityömatka oli 2013 puolet pidempi kuin Lapissa ja Kainuussa selvitään vielä vähemmällä.
http://tilastokeskus.fi/artikkelit/2013/art_2013-12-09_003.html?s=0
Miksi maaseudulla kaiken pitäisi olla ilmaista ja kaupunkilaisten kustantaa koko lysti kuten tähänkin saakka? - 35436443
Sekö on muka oikeudenmukaista että laitetaan vähän ajavat maksamaan paljon ajavien saastuttamiset ja tienkulutukset? Itsekin olen maalta kotoisin mutta kyllä minä paljon mielummin maksan enemmän polttoaineesta kuin auton omistusveroa.
Kannatan kuitenkin myös ruuhkamaksuja suuriin kaupunkeihin, kyllä pääkaupunkiseudulla pääsee lähijunilla niin hyvin että jopa Lahdesta asti voi kulkea junalla auton sijaan Helsingissä töissä.
Ja yhtä hyvin auton omistusvero ja muut vuosittaiset maksut eriarvoistavat ihmisiä, käytännössä vähävaraiset vanhoilla autoilla ajavat maksaisivat rikkaiden uusien autojen verot kuten Berner ehdotti.
Ratkaisu maaseudulla asuville on vaihtaa vähän kuluttaviin autoihin, jos moni paljon ajav tekee näin, myös todelliset päästöt vähentyisivät radikaalisti.
- 6543
Työmatkaliikenteeseen saa verovähennykset, tarkoitin maaseudulla pakostakin ajattevia muita ajoja, jotka ovat välttämättömiä.
Lasten harrastuksiin vieminen, kauppa ja asionti ajot ja muu yleinen liikkuminen. Ruuhkamaksuja ja etenkin valtaväylille kaupunkien välille peltipoliisit raksuttamaan.
Kyllä minäkin käytän julkisia kun siihen mahdollisuus, halpojen bussi ja juna nettilippujen vuoksi.- Omaan_taskuun
Minä taasen kannatan ruuhkamaksuja ja peltipoliiseita maaseudulle raksuttamaan...
Yllättäen pääkaupunkiseudun lasten harrastukset ja kauppa- ja muut asioinnit ovat yhtä pakollisia kuin maalla. Lähikaupasta ei saa kaikkea, eikä harrastuspaikatkaan ole kaikilla naapurissa vaan niihin joutuu helposti ajamaan 20km suuntaansa.
Lapsen lääkärille vienti viikonloppuna saattaa vaatia lähes 100km lenkin pääkaupunkiseudulla.
Jos ihme tapahtuisi ja pääkaupunkiseudun kaikki autoilijat alkaisivat käyttämään julkista liikennettä niin seuraisi (ainakin) kaksi ongelmaa: Junia ei mahdu raiteille yhtään enempää kuin jo tällä hetkellä niitä liikkuu, eikä niitä ole enempää. Busseja voisi liikennöidä enemmän, mutta niitäkään ei tipu taivaasta, saatikka niiden kuljettajia. Toinen ongelma olisi valtiontalous, johon muodostuisi ammottava aukko joka aiemmin on täytetty polttoaineverolla ja muilla liikenteestä kerätyillä maksuilla.
Tämän vajeen täyttämiseksi pitäisi maaseudun autoilijoita alkaa verottaa huomattavasti reippaammin.
- minunmielipiteen
No helsingin seudulla työmatkaan kuluu bussilla helposti 1,5 tuntia suuntaansa ja sama matka taittuu noin 0,5 tunnissa. Tämä on syy oman auton käyttöön.
Ei mitään "ruuhkamaksuja". Miksi ns. vihreät tunkevat helsinkiin, pysykööt vain siellä maalla jossa on metsiä ja peltoja. - BernerElääKuplassa
Nyt paljastui se karu totuus siitä kuinka autoilijaa kupataan oikeasti kokoajan.
Ensin järjetön autovero, älytön polttoainevero ja muut pakolliset maksut.
Ja nyt kun aiottiin poistaa autovero, niin pienivaraisella ei olisi enää mahdollista ajaa sillä ainoalla autolla mihin oli varaa, eli vanhalla kestävällä isomoottorisella syöpöllä.
Monella joka joutuisi ajamaan 50-100 km työmatkaa, niin automenot olivat nousseet 2000-3500 euroa ja säästä siitä sitten uuteen pienipäästöiseen autoon.
Meillä on pieni kansa ja iso maa, eli pitkät välimatkat ja siitäkin pitäisi rankaista köyhää kansaa. Noilla poliitikoilla ei ole mitään järkeä ja tuntumaa siitä miten ihmiset elävät nykyaikana. - ainaskii
vero 250-400 euroa auton painosta riippuen polttoaineista lisäksi niin tulee tuo saasteasiakin huomioitua. Näin tulee sähköautotkin mukaan verolle joka nyt kaivertaa hallitusta
- Dr.Salvation
Ei ollut enää tarkoitus ottaa tähän mitenkään kantaa, mutta nyt enemmän asiasta ymmärtävänä, niin oikea ratkaisu olisi vai poistaa autovero, ja kohdistaa nyt jo liikenteestä kerätyt rahat oikein, eli liikenteeseen. Näin vanhojen autojen omistajat eivät joutuisi kärsimään, ja ne jotka itkevät autonsa arvon menetystä, niin väliraha pysyy lähes samana kun uusien ja vanhojen arvot tippuvat samassa suhteessa.
Mietinpähän vaan mitä mustaa aukkoa budjetissa noilla liikenteen rahoilla ollaan paikattu...- meus
valtion velkaa sillä oli ainakin tulevaisuudessa tarkoitus 'jyvittää' pois valtion kontolta ja siirtää sama summa sen perusteilla olleen live-yhtiön taseeseen.Siinä taas oli tarkoituksena saada näyttämään se valtionvelka pienemmältä kuin oikeasti on.Ja syy koko revohkaan on se jotta kohta tulee EU.lta moitetta Suonen velkaantumisen takia.Näin olisi kepu saanut Kreikan ihmeen Suomenkin pelastajaksi.Eli huijauksella velka näyttäisi pienentyneen kepun hallituskaudella, vaikka olisi vaan siirretty sen liveyhtiön piikkiin.Sellainen musta aukko sillä olisi täytetty....ja tietysti bernerin ja sipilän taskut sidosryhmien kautta.
- Dr.Salvation
meus kirjoitti:
valtion velkaa sillä oli ainakin tulevaisuudessa tarkoitus 'jyvittää' pois valtion kontolta ja siirtää sama summa sen perusteilla olleen live-yhtiön taseeseen.Siinä taas oli tarkoituksena saada näyttämään se valtionvelka pienemmältä kuin oikeasti on.Ja syy koko revohkaan on se jotta kohta tulee EU.lta moitetta Suonen velkaantumisen takia.Näin olisi kepu saanut Kreikan ihmeen Suomenkin pelastajaksi.Eli huijauksella velka näyttäisi pienentyneen kepun hallituskaudella, vaikka olisi vaan siirretty sen liveyhtiön piikkiin.Sellainen musta aukko sillä olisi täytetty....ja tietysti bernerin ja sipilän taskut sidosryhmien kautta.
Juu, tuo taka-ajatus oli tiedossa, ovelaa kieltämättä. Se suuri kysymys on, mikä tuon valtion velan aiheuttaa? Mikä taho elää yli varojen? Kannattaisi ratkaista "juuriongelma" sen sijaan, että paikkailee siitä aiheutuvia ongelmia.
- sahall
Mamut, YH:t ja maanviljelijät elää muiden piikkiin.
- 12526234
Asumistuet erityisesti pk-seudulla on pahimpia rahansyöjiä. Asumistukien ylärajaa pitäisi ehdottomasti laskea, ei verorahoilla voi rahoittaa työttömien ja alkkisten asumista Helsingissä kun ei edes töissäkäyvällä ole varaa asua siellä. Jos rahat ei riitä pk-seudulla asumiseen niin sitten pitää muuttaa halvempaan paikkaan, kyllä suomessa tilaa riittää.
Maanvilejlyn tuista en leikkaisi, jäljelle jäisi vain ulkomaalainen ruoka joka on oikea myrkky-antibiootti cocktail.
- mönjäsuti
Ei se kaiken järjen mukaan ole lainkaan yksinkertaista.
Polttoaine voi maksaa kuinka paljon tahansa mutta haja-asutusalueen vanha mersu kuluttaa ja päästää silti sen saman kuin ennen polttoaineen hinna korotusta. Sillä ajetaan kuitenkin se mikä ajaa täytyy.
Toimiva liikenne on tärkeää talouskasvun takia ja liikenteen verotus on tämän suhteen ristiriidassa. Verotuksesta ei päästä tietenkään mutta tarpeeton korottaminen ei ole järkevää.
Kallis polttoaine sotii myös valtiovallan työvoiman liikkuvuutta vastaan.
Korkea polttoaineen hinta näkyy kaikissa kuluttajahinnoissa koska kaikki tavara jaetaan kuorma- ja pakettiautoilla.
Korkea hinta on ongelma myös kotimaiselle rekkaliikenteelle mutta ei ulkomaalaiselle. Baltiasta tuleva rekka voi tehdä edestakaisen reissun Suomessa tankkaamatta kertaakaan koska rekassa voi olla yli tuhannen litran polttoainesäiliö. Suomessa on korkeat työvoimakustannukset, korkeat vakuutusmaksut ja korkea ALV-kanta. Toisin kuin ulkomaalaisella tavaraliikenteen yrityksellä. Korkea polttoaineen hinta tulisi vielä lisäksi vääristämään kilpailua ja siten toimii vastoin Suomen etua. - ikeudenmukaisuus
Päästöjen kannalta polttoainevero on ainoa oikea kunhan polttoaineen laatu huomioidaan (diesel, bensiini, etanoli, kaasu), mutta tiestön kannalta kilometrivero ja auton paino on oikeampi ratkaisu.
Em. asioilla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä kun autojen verotus on käytännössä pelkkää politikointia, ei ympäristönsuojelua.
Vihreät on paljon vaarallisempi ilmiö kuin oikeistopopulismi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885