Kaupunkitila takaisin ihmisille

Moderni eurooppalainen kaupunkilaisajattelu lähtee liikkeelle niistä lähtokohdista käsin, että kaupunkitila kuuluu ihmisille. Ja, että kaupunkitilaan voidaan tulla helposti, joko kevyenliikenteen keinoilla tai joukkoliikenteen avulla. Ja niille, jotka eivät itse pääse muuten paikalle on järjestetty tilat jonne muut välineet voidaan jättää. Tästä hyviä esimerkkejä ovat esim. Amsterdam, Kööpenhamina ja Tampere. (vaikka Tampereella ollaankin otettu hieman takapakkia sekottomalla kaupungin keskustan liikennekuvioita tilapäisesti). Samoin on jo klassisesti ajateltu, että kaupunkitilaa rytmittävät sen alueella olevat vihervyöhykkeet ja kaupunkitilaa suojaava erämaavyöhyke periferia.
Samoin myös on ajateltu, että kaupunkitila on alueen yritysten ja yhteisöjen käytössä vuorovaikutus-suhteessa alueen asukkaisiin ja alueella vieraileviin ihmisiin. Mm. Helsingin yliopisto tekee upeaa tutkimusta mm. kansalaisaktivismista ja kaupunkitilan luonteesta. Ja alueiden yritykset ja yhteisöt ymmärtävät avata kaupunkitilan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa paikallisyhteisöjen kanssa ihmisten käyttöön. Ja samansuuntainen ihmisten lähtökohdista käsin toimiva ajattelu on toki tekemässä tuloaan Tampereellekin. Kunhan ihmisille vain annetaan siihen mahdollisuuksia.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/tilapioneerit-avaavat-uusia-kaupunkitiloja?_ga=1.106131267.1923216413.1461316879

115

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Greendeath

      Ei autot itsekseen liiku, ihmiset niillä liikkuu, vaikka hevoskärryaikaan jumiutuneet yrittääkin autoilua haitata.

      • Kysymys onkin lähinnä siitä miten taataan ihmisille esteetön liikkumisen tasa-arvoisuus? Ja kuinka voidaan suosia niitä liikenne ja liikkumisen muotoja, joilla voidaan osoittaa olevan enemmän ympäristölle ja siitä suoranaisesti operoivalle ihmiselle itselleen terveydellisiä hyötyjä. Jos arjen siirtymiset voidaan hoitaa helposti esim. kävellen tai pyöräilemällä. Ei ole mitään syytä autoilla kuntosalille, jos sinne voi pyöräillä. Iltapäivälehdestä saatoimme lukea 92 vuotiaan hiihtolegendan kieltäytyvän turhista autokyydeistä, jos voi kävellä. Ja vaikka kaikille ei sama onnistukaan, niin silti autoilun erityisongelmia ollaan voitu ratkaista viimeisiin hetkiin yhdessä, ilman viimeaikaista repsahdusta asiassa. Ja mm. rakentamaa sille omaa infraa maan alle. Terve kevytliikenne, hyvät työmatkat, parempi mieli. Kuitenkaan unontamatta antaa kaupungille muodustua kulttuuristen kerrostumisen vertkostoja, jotka aktivoivat ihmisiä. Ja haastavat ihmisiä liikkumaan tasapainossa luonnon, kulttuurin ja viherväylästöjen verkostossa.


      • Greendeath
        Greenway kirjoitti:

        Kysymys onkin lähinnä siitä miten taataan ihmisille esteetön liikkumisen tasa-arvoisuus? Ja kuinka voidaan suosia niitä liikenne ja liikkumisen muotoja, joilla voidaan osoittaa olevan enemmän ympäristölle ja siitä suoranaisesti operoivalle ihmiselle itselleen terveydellisiä hyötyjä. Jos arjen siirtymiset voidaan hoitaa helposti esim. kävellen tai pyöräilemällä. Ei ole mitään syytä autoilla kuntosalille, jos sinne voi pyöräillä. Iltapäivälehdestä saatoimme lukea 92 vuotiaan hiihtolegendan kieltäytyvän turhista autokyydeistä, jos voi kävellä. Ja vaikka kaikille ei sama onnistukaan, niin silti autoilun erityisongelmia ollaan voitu ratkaista viimeisiin hetkiin yhdessä, ilman viimeaikaista repsahdusta asiassa. Ja mm. rakentamaa sille omaa infraa maan alle. Terve kevytliikenne, hyvät työmatkat, parempi mieli. Kuitenkaan unontamatta antaa kaupungille muodustua kulttuuristen kerrostumisen vertkostoja, jotka aktivoivat ihmisiä. Ja haastavat ihmisiä liikkumaan tasapainossa luonnon, kulttuurin ja viherväylästöjen verkostossa.

        Oma ideologiasi rikkoo oman kirjoituksesi.

        Kaksi ensimmäistä lausetta on ristiriidassa.
        Haluat "esteetöntä tasa-arvoista liikkumista" ja seuraavassa lauseessa, haluat pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden suosimista.

        Et halua tasa-arvoisia liikkumismahdollisuuksia, vaan haluat vain autot pois.
        Olet oikein tyypillinen viherideologian sokaisema narsisti.


      • noviisikko

        Semantiikkaa jaarittelusi. Esteetöntä ja tasa-arvoista liikkumista kaikille. Auto on vain niin hallitseva tekijä kaupunkiliikenteessä,joka vie tilan kaikilta muilta jos se saa vapaan oikeuden ajella keskusta-alueella. Autoille on järjestetty hyvin tilaa parkkihalleihin ,joten sillä liikkumista on jopa parannettu. Tämän jälkeen voit ottaa pyörän ja ajella paikasta toiseen tai kävellä tai bussailla tai ratikoida.


      • Toinen.ääliö
        noviisikko kirjoitti:

        Semantiikkaa jaarittelusi. Esteetöntä ja tasa-arvoista liikkumista kaikille. Auto on vain niin hallitseva tekijä kaupunkiliikenteessä,joka vie tilan kaikilta muilta jos se saa vapaan oikeuden ajella keskusta-alueella. Autoille on järjestetty hyvin tilaa parkkihalleihin ,joten sillä liikkumista on jopa parannettu. Tämän jälkeen voit ottaa pyörän ja ajella paikasta toiseen tai kävellä tai bussailla tai ratikoida.

        Älä jauha paskaa.
        Kaupungissa on aivan riittävästi tilaa autoillekin, ellei joka paikkaa täytetä kukkaruukuilla ja tekonurmella.

        Autolla liikkumista on pelkästään haitattu. Jonkun parkkihallin rakentaminen ei helpota liikkumista, jos kadut suljetaan autoilta.


      • Nopoti

        Niin, että kuka sinut kantaa autoon ja paskalle. Opettelisit käyttään jalkojasi kun vielä on ne. Auton liikkumista on haitattu ihan järkisyistä. Keskusta-alueella ei tarvi autoa.


    • tilaa_on_Teiskossa

      Aamulehti kirjoitti tänään pääkirjoituksessaan kuinka ihmiset haluavat muuttaa lähelle kaupunkien keskustaa kerrostaloihin. Kuitenkin samassa lehdessä on julkaistu tulos eiliseen Aamulehden kysymykseen: Muuttaisitko Pirkanmaalla mieluummin omakotitaloon vai kerrostaloon. Tulos oli: 59 prosenttia muuttaisi mieluimmin omakotitaloon, 41 prosenttia kerrostaloon.
      Tamperettahan rakennetaan tuon pääkirjoituksessa mainitun halun mukaan. Jopa niin, että keskustan puistoina olevat järvienrannatkin pyritään asuttamaan, ei riitä tornitalot ydinkeskustaan.

      • udopiaadi

        Tosi on,mutta kyse onkin mitä palveluita haluat ja mitä olet niistä valmis maksamaan. Minäkin haluaisin asua maalla, bussi kulkisi 5 minsan välein,valokuitu,apteekki,sairaala,kirjasto,elokuvat,teatteri,kaupat olisivat myös saatavilla suitsait. Yhteiskunnan varat ovat rajalliset ja siihen on sopeuduttava.


      • työttomiä_tänne_tulee

        Kyllä teolliset työpaikat maaseudulla asuvat elättävät. Ei siihen yhteiskunnan tukia tarvita. Tamperekin vois ryhtyä teollistamaan Teiskon suuntaa. Mutta sanoa niin kuin Tampereen entinen kaupunginjohtaja Kiikkistensalmen sillasta, että tulee kalliiksi, vaikka aitolahtelaisten kanssa oli sovittu sen rakentamisesta ja muutoinkin Aitolahden kehittämisestä.
        Tampere vain asuttaa kovasti, mutta työpaikkoja synnytetään kitsaasti.


      • noupati

        Käsittämätöntä soopaa. Teollisuus maaseudun hyväksi,mistäs ton tempasit. Tampere ei rakenna mitään teollisuutta. Kaupunki kaavoittaa teollisuudelle ja yrittää houkutella niitä tänne antamalla parhaan mahdollisen tuen. Työvoimareservi on Tampereen etu tulevaisuudessa.


      • missä_aito_hallinto

        Paskan marjat, naapurikuntiin teollisuus menee ja rikkaat ihmiset asumaan. Yritykseksi jää Tampereen houkuttelu. Kun Tampereelle tulee saa niskaansa kaupunkikonsernin velat - kohta 10 000 euroa/nuppi. Yhtiöittämisellä vain hämätään velkoja.


      • Sesiitä

        Tuo on sun omassa päänupissa. Tilastot näyttää toista suuntaa.


      • Jokainen saa asua kuten haluaa. Kuitenkin autoiluun sitoutumaton elämä takaa pienemmän hiilijalanjäljen, kuin autoilua vaativa elämä. Siksi monet vastuuntuntoiset tahot tekevät valintoja, joissa autoiliriippuvuutta voidaa vähentää tai saada se nollaan. Se on mahdollista silloin, kun joukkoliikenteen runko on saatu valmiiksi. Ja liityntäliikenne siihen sille tasolle, että jokainen voi jättää turhan kaupunkiautoilun pois. Suurimmasta osasta Tamperetta ajaa muutamissa kymmenissä minuuteissa keskustaan pyörällä. Ja tätä liikennettä varten tulee kehittää keskustan kevyenliikenteen mahdollisuutta, samoin kuin sitä tukevaa kevyenliikenteen yhdysväylästöä keskustan alueelle rakennettavaan kevyenliikenteen väylään. Joka palvelee ihmisten liikkumistarpeita terveellä ja ekologisella tavalla.


    • keskustaonslummi

      Tampere on junttila, jossa pääkadkullakin riehutaan ja vedetään jengiä lättyyn eikä kukaan tajua mistää muusta kuin autoista mitään. Pelkkä työttömien reservaatti jossa jatkuvasti ryöstetään kauppoja ja vedetään viinaa. Sivistyneestä kaupunkitilasta haaveilee kourallinen viherkokoomuslaisia. Enemmistö sekoilee työttöminä.

    • turhaarytinää

      Avaus on jonkun tylsistyneen ja elämäänsä kyllästyneen viher-puunhalaaja-kokoomuskommarin turha trollituotos. Niin maan kateellinen autojen omistajille kun on itse niin persaukinen, että ei muuta voi hankkia kuin rytisevän ruostekasan jota suureellisesti nimittää polkupyöräksi.

      • Olen joka päivä onnellinen, kun ei tarvitse ajaa autolla. Koska se haittaa kuitenkin niin paljon jokapäiväistä kulkemista. On liukasta, häikäisevää lumisadetta, pimeyttä ja häikäisevää auringonvaloa. Siksi suosin joukkoliikennettä aina, kun ei muuten pääse. Vaikka ajassa menettääkin joskus kävellen ja pyöräillen, niin elämän laadussa saa kuitenkin satakertaisesti takaisin, kun ei tarvitse olla autojen kanssa missään tekemisissä.


      • Viherhippihaihattelua
        Greenway kirjoitti:

        Olen joka päivä onnellinen, kun ei tarvitse ajaa autolla. Koska se haittaa kuitenkin niin paljon jokapäiväistä kulkemista. On liukasta, häikäisevää lumisadetta, pimeyttä ja häikäisevää auringonvaloa. Siksi suosin joukkoliikennettä aina, kun ei muuten pääse. Vaikka ajassa menettääkin joskus kävellen ja pyöräillen, niin elämän laadussa saa kuitenkin satakertaisesti takaisin, kun ei tarvitse olla autojen kanssa missään tekemisissä.

        Kirjoituksesi ovat kyllä vakuuttaneet siitä että todellakin olet "onnellinen"! Mutta anna muiden silti elää omaa elämäänsä, älä pakota heitä mukaan harhoisisi.


      • ymmärrä-hei-poju
        Greenway kirjoitti:

        Olen joka päivä onnellinen, kun ei tarvitse ajaa autolla. Koska se haittaa kuitenkin niin paljon jokapäiväistä kulkemista. On liukasta, häikäisevää lumisadetta, pimeyttä ja häikäisevää auringonvaloa. Siksi suosin joukkoliikennettä aina, kun ei muuten pääse. Vaikka ajassa menettääkin joskus kävellen ja pyöräillen, niin elämän laadussa saa kuitenkin satakertaisesti takaisin, kun ei tarvitse olla autojen kanssa missään tekemisissä.

        Ehkä Greenwaylla ei ole kiirettä mihinkään, mikä lie yliopistolta pois potkittu loinen. Mutta työelämässä olevat ja varsinkin ne, jotka eivät asu ydinkeskustassa, tarvitsevat autoa liikkumiseen, koska aika on rahaa.


      • äläppäs.moista.väitä
        ymmärrä-hei-poju kirjoitti:

        Ehkä Greenwaylla ei ole kiirettä mihinkään, mikä lie yliopistolta pois potkittu loinen. Mutta työelämässä olevat ja varsinkin ne, jotka eivät asu ydinkeskustassa, tarvitsevat autoa liikkumiseen, koska aika on rahaa.

        Sovin kuvaukseen muuten, mutta en tarvitse autoa.


      • ymmärrä-hei-poju kirjoitti:

        Ehkä Greenwaylla ei ole kiirettä mihinkään, mikä lie yliopistolta pois potkittu loinen. Mutta työelämässä olevat ja varsinkin ne, jotka eivät asu ydinkeskustassa, tarvitsevat autoa liikkumiseen, koska aika on rahaa.

        On totta, että autoton elämä ottaa enemmän aikaa. Mutta toisaalta se antaa enemmän sisältöä siihen aikaan, joka on pois auton ratin takaa. Kiire on aina kiirehtijän korvien välissä. Ja toisia ei voi pakottaa sisälle ihmisten omatekemiin kiireisiin. Ihmisillä on oltava oikeus tehdä valintoja ja kulkea vapaasti.


      • Viherhippihaihattelua
        Greenway kirjoitti:

        On totta, että autoton elämä ottaa enemmän aikaa. Mutta toisaalta se antaa enemmän sisältöä siihen aikaan, joka on pois auton ratin takaa. Kiire on aina kiirehtijän korvien välissä. Ja toisia ei voi pakottaa sisälle ihmisten omatekemiin kiireisiin. Ihmisillä on oltava oikeus tehdä valintoja ja kulkea vapaasti.

        "Ihmisillä on oltava oikeus tehdä valintoja ja kulkea vapaasti."

        Olet kuitenkin rajoittamassa ihmisten oikeutta kulkea autolla. Ihmisellä on siis sinun mukaasi oikeus tehdä valintoja ja kulkea vapaasti, kunhan tekee sen täsmälleen sinun haluamallasi tavalla!


      • Viherhippihaihattelua kirjoitti:

        "Ihmisillä on oltava oikeus tehdä valintoja ja kulkea vapaasti."

        Olet kuitenkin rajoittamassa ihmisten oikeutta kulkea autolla. Ihmisellä on siis sinun mukaasi oikeus tehdä valintoja ja kulkea vapaasti, kunhan tekee sen täsmälleen sinun haluamallasi tavalla!

        Kaupunkiin on kyllä mahduttava molemmat ryhmät, sekä autoilijat, että vapaan liikkumisen kannattajat. Mutta on huomioitava se, että kaikille liikenteessä oleville ryhmille on rakennettava turvalliset mahdollisuudet liikkumiseensa. Mikä tilanne ei vielä kaikilta osiltaan ole. Siksi moottoriajoneuvoille on rakennettu parkkitilat, että muulle liikenteelle saadaan niitä tukevat mahdollisuudet kulkea. Turha vastakkainasettelu on tarpeetonta. Koska ympäristön ja ihmisten terveyden kannalta on selvää, että riippuvuutta henkilöautoilusta, siellä missä se on mahdollista on vähennettävä. Uudet joukkoliikenteen runkoratkaisut Tampereella mahdollistavat yhä useammin henkilöauton jättämisen pois. Sekä niiltä takaisinvallattuihin tiloihin erilaisten asukaspuistojen rakentamisen, joissa voidaan harjoittaa terveitä elämäntapoja. (mm. luontokerhoja, vapaaehtoisten ympäristöpartioiden kokoontumisia yms.) yhteiskuntaa hyödyttävää toimintaa. Jo itsenäisyytemme alkuaikoina ja ennen sitäkin maamme kansallista identiteettiä haettiin maamme erityis-suhteesta sen erilaisiin luontotyyppeihin ja niiden vaikutuksiin kansan hyvinvointiin ja sen luonteeseen. Tähän alkuperäiseen asetteluun ihmisen ja ympäristön välisessä vuorovaikutuksessa olisi hyvä asettautua jälleen. Ja miettiä sitä miten niistä esteistä, kuten turhasta henkilöautoilusta voidaan päästä pois siellä missä sen haitat ovat suurimmat. Ihmisillä on oltava oikeus vapauteen valita olla ilman henkilöautoilua, sekä sen aiheuttamia haittoja yhteiskunnalle.


      • Greendeath
        Greenway kirjoitti:

        Kaupunkiin on kyllä mahduttava molemmat ryhmät, sekä autoilijat, että vapaan liikkumisen kannattajat. Mutta on huomioitava se, että kaikille liikenteessä oleville ryhmille on rakennettava turvalliset mahdollisuudet liikkumiseensa. Mikä tilanne ei vielä kaikilta osiltaan ole. Siksi moottoriajoneuvoille on rakennettu parkkitilat, että muulle liikenteelle saadaan niitä tukevat mahdollisuudet kulkea. Turha vastakkainasettelu on tarpeetonta. Koska ympäristön ja ihmisten terveyden kannalta on selvää, että riippuvuutta henkilöautoilusta, siellä missä se on mahdollista on vähennettävä. Uudet joukkoliikenteen runkoratkaisut Tampereella mahdollistavat yhä useammin henkilöauton jättämisen pois. Sekä niiltä takaisinvallattuihin tiloihin erilaisten asukaspuistojen rakentamisen, joissa voidaan harjoittaa terveitä elämäntapoja. (mm. luontokerhoja, vapaaehtoisten ympäristöpartioiden kokoontumisia yms.) yhteiskuntaa hyödyttävää toimintaa. Jo itsenäisyytemme alkuaikoina ja ennen sitäkin maamme kansallista identiteettiä haettiin maamme erityis-suhteesta sen erilaisiin luontotyyppeihin ja niiden vaikutuksiin kansan hyvinvointiin ja sen luonteeseen. Tähän alkuperäiseen asetteluun ihmisen ja ympäristön välisessä vuorovaikutuksessa olisi hyvä asettautua jälleen. Ja miettiä sitä miten niistä esteistä, kuten turhasta henkilöautoilusta voidaan päästä pois siellä missä sen haitat ovat suurimmat. Ihmisillä on oltava oikeus vapauteen valita olla ilman henkilöautoilua, sekä sen aiheuttamia haittoja yhteiskunnalle.

        Taas tyypillistä autovastaista jargonia.
        Onko minulla oltava vapaus valita olla ilman polkupyöriä?
        Jos ei, niin miksi mielestäsi on oltava vapaus valita olla ilman henkilöautoilua?

        Väkisinkin tulen epäilleeksi mielenterveyttäsi.
        Kun kirjoitat lähes peräkkäin, että kaikkille on suotava liikkumisenvapaus ja heti perään haluat kieltää liikkumisenvapauden itse valitsemiltasi ryhmiltä.
        Sinulla on sivupersoonia, tai sitten vain valehtelet päin silmiä.


      • Greenway_asiaa

        Greenway kirjoittaa täyttä asiaa!

        Miksi juuri yksityisautoilun täyden esteettömyyden olisi oltava se ratkaisu, johon Tampereenkin liikenteen olisi perustuttava ja näin ollen muilta liikkumisen muodoilta vaadittaisiin sopeutumista autoihin, joita ei saisi häiritä? Onko liikkuminen jotenkin valmis ja asia on lukittava tähän tilaan?

        Autoilijoilla ei voi olla mitään niin etuoikeutettua asemaa, etteikö heiltä saisi rajoittaa kulkua. Kuitenkin edelleen valtaosa kaupungin kaduista on heille täysin estettömiä.

        Koska ei siis ole minkäänlaista perustetta autoilijoiden yksinomaiselle suosimiselle, voi autoja myös rajoittaa Hämeenkadullakin. Ei voi myöskään olla niin, että koska aina ennenkin ollaan autoiltu joka paikas, niin näin on oltava myös tulevaisuudes, sillä asiat muuttuvat aina. Sekään ei ole peruste autoilun suosimiselle, että on olemassa joukko autoilijoita, jotka eivät pidä heidän oikeuksiensa rajoittamisesta.

        On pelkkä illuusio ja tottumus omassa ajattelussa ja käytöksessä, että kun asiat ovat olleet jollain tapaa viimeiset vuosikymmenet, niin kyseinen asioiden tila on silloin se, jossa niiden on oltava myös tulevaisuudes ja näin ollen syntyy harha, että asiat (esim. autoilu) ovat itsestään selviä. Mikään asia ei ole itsestään selvä. Pitäisi myös tajuta sellainen perusasia, että monet asiat muuttuvat itselle epämieluisaan suuntaan ja silloin on ainoastaan sopeuduttava, koska sopeutuminen helpottaa omaa eloa.


      • Greenway_asiaa
        Greendeath kirjoitti:

        Taas tyypillistä autovastaista jargonia.
        Onko minulla oltava vapaus valita olla ilman polkupyöriä?
        Jos ei, niin miksi mielestäsi on oltava vapaus valita olla ilman henkilöautoilua?

        Väkisinkin tulen epäilleeksi mielenterveyttäsi.
        Kun kirjoitat lähes peräkkäin, että kaikkille on suotava liikkumisenvapaus ja heti perään haluat kieltää liikkumisenvapauden itse valitsemiltasi ryhmiltä.
        Sinulla on sivupersoonia, tai sitten vain valehtelet päin silmiä.

        "Onko minulla oltava vapaus valita olla ilman polkupyöriä?
        Jos ei, niin miksi mielestäsi on oltava vapaus valita olla ilman henkilöautoilua?"

        Ei ole vapautta valita olla ilman polkupyöriä, jos kokonaisetu on se, jota katsotaan, eikä yksittäisten ihmisten etu, joita on rajallinen määrä.

        Jossain on todettu, että autoilun vähentäminen (ei täyskielto) on järkevää jo pelkästään tappavien pienhiukkasten vuoksi. Tai yksityisautojen tuottaman melun vuoksi. Silloin sinun on tultava toimeen asian kanssa, uskoit sitten pienhiukkasiin tai et, tai mihinkään muihinkaan syihin joita esitetään autoilun rajoittamiseksi. Jos ei pysty ottamaan huomioon myös muita ja joustamaan vaatimuksistaan kokonaisedun vuoksi, niin silloin se on itsekästä. Edelleenkin 99,9% Tampereen kaduista on auki autoille.


      • Greenway_asiaa
        Greenway_asiaa kirjoitti:

        "Onko minulla oltava vapaus valita olla ilman polkupyöriä?
        Jos ei, niin miksi mielestäsi on oltava vapaus valita olla ilman henkilöautoilua?"

        Ei ole vapautta valita olla ilman polkupyöriä, jos kokonaisetu on se, jota katsotaan, eikä yksittäisten ihmisten etu, joita on rajallinen määrä.

        Jossain on todettu, että autoilun vähentäminen (ei täyskielto) on järkevää jo pelkästään tappavien pienhiukkasten vuoksi. Tai yksityisautojen tuottaman melun vuoksi. Silloin sinun on tultava toimeen asian kanssa, uskoit sitten pienhiukkasiin tai et, tai mihinkään muihinkaan syihin joita esitetään autoilun rajoittamiseksi. Jos ei pysty ottamaan huomioon myös muita ja joustamaan vaatimuksistaan kokonaisedun vuoksi, niin silloin se on itsekästä. Edelleenkin 99,9% Tampereen kaduista on auki autoille.

        "Onko minulla oltava vapaus valita olla ilman polkupyöriä?
        "Jos ei, niin miksi mielestäsi on oltava vapaus valita olla ilman henkilöautoilua?"

        Ilman henkilöautoa olemisen vapaus on tärkeämpi, koska autoilusta on enemmän terveydellistä haittaa kadulla olijoille. Sitä voidaan perustella mm. autojen päästöillä. Sen sijaan polkupyörä ei metelöi, ei ole päästöjä jne.


      • Greendeath
        Greenway_asiaa kirjoitti:

        Greenway kirjoittaa täyttä asiaa!

        Miksi juuri yksityisautoilun täyden esteettömyyden olisi oltava se ratkaisu, johon Tampereenkin liikenteen olisi perustuttava ja näin ollen muilta liikkumisen muodoilta vaadittaisiin sopeutumista autoihin, joita ei saisi häiritä? Onko liikkuminen jotenkin valmis ja asia on lukittava tähän tilaan?

        Autoilijoilla ei voi olla mitään niin etuoikeutettua asemaa, etteikö heiltä saisi rajoittaa kulkua. Kuitenkin edelleen valtaosa kaupungin kaduista on heille täysin estettömiä.

        Koska ei siis ole minkäänlaista perustetta autoilijoiden yksinomaiselle suosimiselle, voi autoja myös rajoittaa Hämeenkadullakin. Ei voi myöskään olla niin, että koska aina ennenkin ollaan autoiltu joka paikas, niin näin on oltava myös tulevaisuudes, sillä asiat muuttuvat aina. Sekään ei ole peruste autoilun suosimiselle, että on olemassa joukko autoilijoita, jotka eivät pidä heidän oikeuksiensa rajoittamisesta.

        On pelkkä illuusio ja tottumus omassa ajattelussa ja käytöksessä, että kun asiat ovat olleet jollain tapaa viimeiset vuosikymmenet, niin kyseinen asioiden tila on silloin se, jossa niiden on oltava myös tulevaisuudes ja näin ollen syntyy harha, että asiat (esim. autoilu) ovat itsestään selviä. Mikään asia ei ole itsestään selvä. Pitäisi myös tajuta sellainen perusasia, että monet asiat muuttuvat itselle epämieluisaan suuntaan ja silloin on ainoastaan sopeuduttava, koska sopeutuminen helpottaa omaa eloa.

        Yksityisautoilu ei ole koskaan ollut esteetöntä, eikä yksityisautoilu ole rajoittanut muiden liikennemuotojen liikkumista.
        Niillä kaduilla joissa yksityisautot liikkuvat, on saanut liikkua myös bussit, kuorma-autot, taksit, moottoripyörät, mopot, polkupyörät ja jalankulkijat.

        Mutta tässä on kyse siitä, että Greenway sivupersoonineen, katsoo olevansa oikeutettu päättämään, mitkä liikenteen ryhmät saavat Tampereen katuja käyttää.
        Ja nyt näköjään yksi niistä sivupersoonista, on päättänyt ottaa oikeudekseen luoda ikiomat perusteet, joilla päätetään mikä liikkumismuoto on sallittu ja mikä ei.


    • ajattelen-siis-olen

      Tarkoittaako viherhippi, että ympäristökunnista ei saisi tulla autolla asiointimatkalle kaupunkiin? Lyhytnäköisyys ja vain oman itsensä ajatteleminen ovat juurikin ituhippien tunnusmerkkejä. Jos heidän on helppo kulkea kommuunista yliopistolle polkupyörällä kahden kilometrin matka, niin he vaativat, että muidenkin pitäisi käyttää polkupyörää.

      Kaupunki kuuluu kaikille, ei vain munamankelin käyttäjille.

      • nomuttaei

        5 pojon vihje.
        Sijaitsee kaupungin alla, voi vuokrata sopivaa korvausta vastaan muutaman neliön alan, sopivaksi katsomakseen ajaksi.


      • Toinen.ääliö
        nomuttaei kirjoitti:

        5 pojon vihje.
        Sijaitsee kaupungin alla, voi vuokrata sopivaa korvausta vastaan muutaman neliön alan, sopivaksi katsomakseen ajaksi.

        Mikset sinä vie sitä pyöränromuasi sinne, kun se kerran on niin mukava käytettäväksi?


      • jaloitellaan

        Me emme vie autoparkkeja. Niin, pyöräni on romu, mutta rakas ja oma.


      • Toinen.ääliö
        jaloitellaan kirjoitti:

        Me emme vie autoparkkeja. Niin, pyöräni on romu, mutta rakas ja oma.

        Onko se liian kaukana, vai liian kallis?
        On omituista, että pyöräilijät kertovat Hämpin parkin olevan kätevä, lähellä kaikkea, edullinen ja kaikin tavoin hyvä, mutta omia pyöriään pyöräilijät eivät sinne vie.
        Mutta pyöräilijät jaksavat kitistä, ettei pyörille ole riittävästi parkkitilaa.
        Käyttäkää Hämpin parkkia, kun se on niin hyvä!


      • outooooo

        ????,


      • Romulust

        Saako sinne mennä,veisin mielelläni pyörän sinne. Maanpäälliset kokemukset ovat aivan muuta. Parkkiruudun ottaminen pyörän käyttöön on autoilijoille punainen vaate. Joko se on nostettu sivuun ,useimmiten nakattu pois. Varastaneet siten rahaa. Onko siellä sallittua pyöräily muutenkaan.


      • pyöräilevä.autoilija
        Toinen.ääliö kirjoitti:

        Onko se liian kaukana, vai liian kallis?
        On omituista, että pyöräilijät kertovat Hämpin parkin olevan kätevä, lähellä kaikkea, edullinen ja kaikin tavoin hyvä, mutta omia pyöriään pyöräilijät eivät sinne vie.
        Mutta pyöräilijät jaksavat kitistä, ettei pyörille ole riittävästi parkkitilaa.
        Käyttäkää Hämpin parkkia, kun se on niin hyvä!

        Hämpin parkki on kätevä, lähellä kaikkea, edullinen ja kaikin tavoin hyvä.


      • ratikkaat

        Kaupungilla on satoja pyöriä parkissa , odottamassa kevättä. Ne voitaisiin koota yhteen paikkaan vaikka tullintorille, vaikka siihen Hämpin Parkkiin menevän suuaukon viereen. Siinä on iso katos , mutta vain autorampilla. Tilaa kyllä olisi valtavasti pyöräkatoksellekin.


      • 745236lkj

        Persut selkeästi tällä palstalla suurin vastustava ryhmä, koska aina on puhe viherhipeistä yms. Te olette itsekkään oloisia sanalla sanoen. Itsekkkyys väärissä paikoissa ei ole kovin hyvä ominaisuus.

        Teidän asenne on aina sellainen, että kun oma mukavuus on uhattuna, te älähdätte. Lihansyönti, autoilu, hiilenpoltto yms. erityisesti eniten puolustamianne asioita, koska noiden rajoittaminen rajoittaa tunnetetusti omaa totuttua mukavuuden tilaa.

        Autoilussahan on kyse mukavuudesta, sekä lihansyönnissä. Fossiilisten puolustaminen taas takaa mahdollisimman halpaa energiaa, rahaa säästyy, siis sekin liittyy omaan mukavuuteen.

        Siis oman mukavuudenhalun vuoksi! Ymmärtäisin, jos olisitte itsekkäitä edes jonkun hengen puolesta, luonnon puolesta, lasten puolesta jne., mutta se tuntuu kovin aina olevan tuo mukavuuden maksimointi. Tietyntyyppinen lyhytnäköinen ajattelu, jossa oma tämän hetken mukavuus asetetaan esim. ympäristön tai ihmisten tulevaisuuden etujen edelle.


    • kysymppä.vaaan

      ensiksi pyöräparkit maksullisiksi, on käsittämätöntä että pyörät voi pysäköidä ilmaiseksi, kun vastaavasti autoilijoiden kustannuksia kasvatetaan jatkuvasti,
      missä on yhdenvertaisuus ja tasapuolisuus

      • Erinomaistajoo

        Kannatan , taloyhtiöt saatava mukaan. Kunnon parkkitilat pihaan. 4 neliöö per asunto. Pyöräparkkeja lisää kaupunkiin .


    • vihreetmäntit

      Pääkaupunkiseudulla yksityisautoilu on viimeisen 2-vuosikymmenen aikana lisännyt koko ajan suosiota. Tätä ihmettelevät tutkijatkin, mutta ihmiset ovat saaneet tehdä oman valintansa. Miten pääkaupunkiseutu eroaa Tampereesta? Niillä on metro ja ratikka, mutta silti se auto on vain suosituin.

      • Ansolla

        Helsigissä uudet kaavoituspäätökset suitsivat autoilua. Lähiöihin rakennetaan puolet vähemmän parkkipaikkoja. Julkista liikennettä kehitetään,jotta kattavuus parempi. Tutkijat ei ihmettele.


      • melko.vähän.on
        Ansolla kirjoitti:

        Helsigissä uudet kaavoituspäätökset suitsivat autoilua. Lähiöihin rakennetaan puolet vähemmän parkkipaikkoja. Julkista liikennettä kehitetään,jotta kattavuus parempi. Tutkijat ei ihmettele.

        Ei Kalevaankaan tehty 1950-60 luvuilla paljoa parkkipaikkoja mutte ei se ole haitannut autoistumista.


      • Ratikkavie

        Varmaan muitakin syitä on. Helsingissä on taloyhtiöt muuttaneet piha- alueita parkkialueiksi vastoin kaavoituksia. Tutkitusti kantakaupungin alueella on tuhansia laittomia parkkeja. Sama on tapahtunut varmasti Tampereellakin.


    • ihminen.minäkin

      Miten niin "ihmisille"? Kyllä autoileva on ihminen siinä missä pyöräilijäkin. Autoilen aika usein keskustasta maalle ja silti pidän itseäni aivan yhtä ihmisenä kuin jalkakäytäväpyöräilijää, joka ei välitä kanssaihmisistään pätkääkään kaikki-mulle-ja-heti mentaliteetilla.

      • Humanist

        Pyöräilen aika usein maalle ja varoen rattijuoppoja. Pidän itseäni onnekkaana kun pääsen perille,hengissä ja suhtkoht terveenä.


      • rankkaa.joskus
        Humanist kirjoitti:

        Pyöräilen aika usein maalle ja varoen rattijuoppoja. Pidän itseäni onnekkaana kun pääsen perille,hengissä ja suhtkoht terveenä.

        Kävelen aika usein keskustassa varoen jalkakäytäväpyöräilijöitä, osa niistä juovuksissa. Pidän itseäni onnekkaana kun pääsen perille,hengissä ja suhtkoht terveenä. Onnistunut viikko kun vain yksi pyöräilijä ajaa päälleni.


      • aikauheeta
        rankkaa.joskus kirjoitti:

        Kävelen aika usein keskustassa varoen jalkakäytäväpyöräilijöitä, osa niistä juovuksissa. Pidän itseäni onnekkaana kun pääsen perille,hengissä ja suhtkoht terveenä. Onnistunut viikko kun vain yksi pyöräilijä ajaa päälleni.

        Sinä jäät pyörän alle ällistyttävän usein. Muiden kohdalla se on todella harvinaista. Miten sinulla voikin olla noin valtavan huono onni?


      • paljonkävellyt
        aikauheeta kirjoitti:

        Sinä jäät pyörän alle ällistyttävän usein. Muiden kohdalla se on todella harvinaista. Miten sinulla voikin olla noin valtavan huono onni?

        Jos vain pyöräilee niin ei jää pyörän alle. Kun paljon kävelee niin jää paljon alle.


      • Killereitä

        Auton alle jää eniten vanhuksia ja lapsia. 100sta murhasta vain 10 on muuta ikäryhmää. Valikoivatko tappajat uhrinsa. Puolustuskyvyttömät ensin.


      • pyörä.tappaa
        Killereitä kirjoitti:

        Auton alle jää eniten vanhuksia ja lapsia. 100sta murhasta vain 10 on muuta ikäryhmää. Valikoivatko tappajat uhrinsa. Puolustuskyvyttömät ensin.

        Minun isä on nyt 71 v ja hänen päälleen ajoi nuori jätkä takaapäin n. 2 vko sitten Hämeenkadulla. Edes anteeksipyyntöä ei kuulunut.

        Valikoiko tappaja uhrinsa, puolustuskyvytön ensin ja vielä rohkeasti takaapäin ?


      • mitäs.hanu.tähän
        Killereitä kirjoitti:

        Auton alle jää eniten vanhuksia ja lapsia. 100sta murhasta vain 10 on muuta ikäryhmää. Valikoivatko tappajat uhrinsa. Puolustuskyvyttömät ensin.

        Nikille killereitä:

        Onko ratikoissa ja polkupyörissä jokin ihmelaite jonka ansiosta niiden alle ei voi jäädä? Hesassa ainakin uutisten mukaan kuolee ihmisiä ratikoiden alla ja usein juuri vanhoja.


      • hae.hoitoa
        Killereitä kirjoitti:

        Auton alle jää eniten vanhuksia ja lapsia. 100sta murhasta vain 10 on muuta ikäryhmää. Valikoivatko tappajat uhrinsa. Puolustuskyvyttömät ensin.

        Killereitä

        Jos sinulla on noin kauhea autoneuroosi eikä siihen lääkityskään enää auta niin muuta korpeen missä ei ole autoteitä lähelläkään. Siellä tunnet olevasi turvassa.

        Nyky-yhteiskunta käy mahdottomaksi jos ainoa sallittu liikenneväline koko maassa olisi polkupyörä. Katsos, junienkin alle kuole joka vuosi iso liuta ihmisiä.


      • Kuolepoooiskääkkä

        En ilmaissut vastustavani autoja. Kerroin vaan tiedot lukemastani tiedotteesta, Liikennekuolemat 2013-2016. Karua tekstiä onnettomuuksista. Miksi vanhukset ja lapset tapetaan ekana.


      • KamalaLuonto
        Kuolepoooiskääkkä kirjoitti:

        En ilmaissut vastustavani autoja. Kerroin vaan tiedot lukemastani tiedotteesta, Liikennekuolemat 2013-2016. Karua tekstiä onnettomuuksista. Miksi vanhukset ja lapset tapetaan ekana.

        Se on luonnon laki. Puolustuskyvyttömimmät saalistetaan ensin.


      • tilaalääkäri
        Kuolepoooiskääkkä kirjoitti:

        En ilmaissut vastustavani autoja. Kerroin vaan tiedot lukemastani tiedotteesta, Liikennekuolemat 2013-2016. Karua tekstiä onnettomuuksista. Miksi vanhukset ja lapset tapetaan ekana.

        Olet sairas, mene lääkäriin.


    • uho.kostautuu

      Avaaja ei ilmeisestikään pidä autoissa istuvia ihmisiä, lapsia eikä vanhuksiakaan ihmisinä. Vain jalkakäytävällä kovaa vauhtia polkeva nuori on ihminen. Noo, joskus tulet itsekin vanhaksi ja lakkaat polkemasta tarviten autonkyytiä. Muista silloin mitä nuorena uhosit.

      • Enirvaile

        Ois kannattanut kävellä kun oli kykyjä.Ehkäpä jalat olisi pysyneet pidempään toimintakykyisenä.


      • edrfghgv

        Itsensä pystyy pitämään täysin liikuntakykyisenä koko elämänsä, kun keski-iässä viimeistään alkaa kuntosalilla harjoitella jonkin verran, sekä venyttelee lähes joka päivä ja harjoittaa tasapainoaan. Tasapainon säilyminen on tärkeää.


    • näinsevaanmenee

      Vaikka Hämpiltä kielletään h-autot niin et sinä sitä pitkin voi alkaa kävellä tai pyöräillä. Katutila varataan ratikalle eli mikä muuttuu ?

    • totuus_esiin

      Naurettavaa vertailla ja ihannoida joitain Keski-Euroopan malleja, elämä ja välimatkat ovat siellä aivan eri kuin täällä. Vain tyhmä alkaa toisteleen papukaijana miten asiat siellä ovat.

      Keski-Euroopassa ei esim. ole kesämökkikulttuuria, joka on monelle suorastaan välttämätön henkireikä työssä jaksamisen kannalta. Ei joka mökin pieleen ala joukkoliikenne ajamaan. Entäs maaseudun pitkät kauppamatkat, kellä on varaa ajaa ne taksilla?

      • Normaalia

        Kysehän onkin ilmeisesti enemmän siitä, mihin Tampereen kokoisessa kaupungissa tarvitsee autoa? Maaseutumatkat ja muut ovat eriasia. Koska korvaavaa liikennettä sinne ei monesti ole. Tai oikeammin olisi, mutta se asettaisi ihmisille aikatauluja. Ja tulisi pyöräilyä jne. Miksi asioita tahallaan sekoitetaan? Kyllä Tampereella on parkkipaikkoja mihin voi tulla.


      • orjiako-ollaan
        Normaalia kirjoitti:

        Kysehän onkin ilmeisesti enemmän siitä, mihin Tampereen kokoisessa kaupungissa tarvitsee autoa? Maaseutumatkat ja muut ovat eriasia. Koska korvaavaa liikennettä sinne ei monesti ole. Tai oikeammin olisi, mutta se asettaisi ihmisille aikatauluja. Ja tulisi pyöräilyä jne. Miksi asioita tahallaan sekoitetaan? Kyllä Tampereella on parkkipaikkoja mihin voi tulla.

        ------Kysehän onkin ilmeisesti enemmän siitä, mihin Tampereen kokoisessa kaupungissa tarvitsee autoa----

        Vaan entäs jos joskus haluaa poistua Tampereelta paikkaan jonne ei julkinen liikenne kulje? Onko vastauksesi se, että sinne ei sitten tarvitse mennäkään ?


      • Järjestelykysymys

        Vuokraa auto. Tai pidä auto kellarissa,jolla sitten käyt jossain kun ei muutoin voi.


    • muuttujat

      Turha on kuvitella, että raahaat kauppakasseja ja muuta kamppeita bussissa ja ratikassa, viet lapsia tarhaan, harrastuksiin. Ihmiset nyt vain tykkäävät ajella väljemmille vesillä ja asua rauhassa. En ainakaan tunne sellaisia jotka olisivat hyvillä mielin keskustoissa. Koska lieveilmiöitä on niin paljon, melua, saastetta, mitä suurempi kerrostalo, ihmiset nyt vaan on niin erilaisia.

      • Nappaakos

        Mikä kumma sinulla on. Asu ja ole . Kaupunkia tässä rakennetaan. Tunkua on,ettei alta ehdi pois. Sammuta valot kun et enää viihdy.


    • Kaupunkiinko

      Puhe on kaupungistumisesta. Maalla saa asua,väljemmillä vesillä. Jokaisen oma valinta tai sitten ei. Kaupunkia voi kehittää siihen suuntaan,ettei auto,omaauto ole välttämätön. Tampere on valinnan tehnyt.

      • tässätosifaktaa

        ,,,,,Kaupunkia voi kehittää siihen suuntaan,ettei auto,omaauto ole välttämätö,,,,

        Niin ja myydään halvalla tai peräti lahjoitetaan perheen kesämökki pois kun sinne ei enää pääse. Ja jätetään kauempana asuvat sukulaiseet ilman vierailuja kuten myös ystävät. Että keskitytään vain yhteiskunnan järjestämään ajanvietteeseen, sellaisiin joihin pääsee ratikalla kahdella vaihdolla. Kuten entisessä Neuvostoliitossa.

        Tämä tämmöinenkö on sitä modernia elämää tai elämää ylipäätään. Tampere menettää puupäitten johtamana fiksut asukkaansa naapurikuntiin, sori vaan.


      • Jämptisti

        Luetunymmärtäminenonkohakusessa. Auto saa olla jokaisella,mutta kaupunki rakennetaan siten,että se on tarpeeton suurimmalle osalle.Mökkiläisellä voi olla vaikka tusina autoja parkihallissa,josta lähtee ajeleen ulomenotietä pitkin minne meneekin.


      • aika_on_rahaa
        Jämptisti kirjoitti:

        Luetunymmärtäminenonkohakusessa. Auto saa olla jokaisella,mutta kaupunki rakennetaan siten,että se on tarpeeton suurimmalle osalle.Mökkiläisellä voi olla vaikka tusina autoja parkihallissa,josta lähtee ajeleen ulomenotietä pitkin minne meneekin.

        Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin.

        Ilman autoa pärjää, jos ainoa funktio on kulkea kotoa viereisessä korttelissa olevaan maitokauppaan ja takaisin. Kerran kuukaudessa linja-autolla apteekkiin.

        Suurella osalla ihmisistä on kuitenkin isompi tarve liikkumiseen; työn perässä mennään 60 kilometrin päähän, pieniä lapsia viedään päivähoitoon sinne sun tänne, isompia kuljetetaan harrastuksiin ja niin edelleen. Mökkireissut ovat vain murto-osa ihmisen liikkumisesta.


      • mietitätä
        Jämptisti kirjoitti:

        Luetunymmärtäminenonkohakusessa. Auto saa olla jokaisella,mutta kaupunki rakennetaan siten,että se on tarpeeton suurimmalle osalle.Mökkiläisellä voi olla vaikka tusina autoja parkihallissa,josta lähtee ajeleen ulomenotietä pitkin minne meneekin.

        Kun pitäisi viedä yksi kersa päivähoitoon, toinen kouluun, itse mennä töihin ties minne asti, illalla sama rumba toisinpäin kauppareissu ison ruokakassin kanssa perheen harrastukset kaukana kotoa ! On eri rattoisaa koettaa tehdä tämä ratikalla ja nyssellä.

        Auto on välttämätön nykyajan perheelle, paluuta 100 v takaisiin aikoihin ei pitäisi kenenkään enää haikailla, se on kipeyttä ja kateutta.


      • älähaahuile
        Jämptisti kirjoitti:

        Luetunymmärtäminenonkohakusessa. Auto saa olla jokaisella,mutta kaupunki rakennetaan siten,että se on tarpeeton suurimmalle osalle.Mökkiläisellä voi olla vaikka tusina autoja parkihallissa,josta lähtee ajeleen ulomenotietä pitkin minne meneekin.

        .....,mutta kaupunki rakennetaan siten,että se on tarpeeton suurimmalle osalle....

        Kykenetkö tai kuka kykenee hajasijoittamaan laitakaupungin marketit asuinalueiden keskelle. Tampere on se mikä on ja sitä on myöhäistä enää surra ja nähdä valveunia toisenlaisesta Tampereesta. Kyllä nytkin pääsee joka paikkaan jo julkisella jos se riittää. Kaikille vain ei riitä.


      • Ajanseuraaja

        Eikös siihen Bussiaseman taakse ole rakenteilla. Eikä jää ainoaksi. Keskustaan kymmenientuhansien ihmisten asuinpaikka rakenteilla. Sukari tietää tilanteen ja yrittää myydä Ideaparkkiansa,ennen kuin asiakkaat loppuu. Autosta tehdään tarpeeton suurimmalle osalle kaupunkilaisia.


      • avaa_silmät
        Ajanseuraaja kirjoitti:

        Eikös siihen Bussiaseman taakse ole rakenteilla. Eikä jää ainoaksi. Keskustaan kymmenientuhansien ihmisten asuinpaikka rakenteilla. Sukari tietää tilanteen ja yrittää myydä Ideaparkkiansa,ennen kuin asiakkaat loppuu. Autosta tehdään tarpeeton suurimmalle osalle kaupunkilaisia.

        Suurin osa ihmisistä asuu ydinkeskustan ulkopuolella ja käy kaupoissa suurissa automarketeissa. Prismojen ja Citymarkettien pihat on täynnä autoja. Keskellä kaupunkia asuva citykaniini ei tiedä tästä mitään, koska kulkee vain naapuritalossa olevan kivijalkakaupan ja kodin väliä.


      • Maatiainenko

        Maalla on autoilu ykkönen.Sitä ei kukaan ole ihmeemmin vastaan agiteerannut. Joten pysytään kaupunkiliikenteessä. Parkkihalli odottaa sinuakin.


      • skutajutstaitutaa
        Maatiainenko kirjoitti:

        Maalla on autoilu ykkönen.Sitä ei kukaan ole ihmeemmin vastaan agiteerannut. Joten pysytään kaupunkiliikenteessä. Parkkihalli odottaa sinuakin.

        Parkkihallit on siellä kaupungin keskustassa. Miten sinne pääsee jos kaupungissa ei saa ajaa autolla?


      • Maallaei

        Joko olet tyhmä tai muuten tollo. Tule sitten nyssellä jos opasteet ovat hukassa.


      • Avaappaomasi

        avaa_silmät
        8.2.2017 12:02

        .....Suurin osa ihmisistä asuu ydinkeskustan ulkopuolella ja käy kaupoissa suurissa automarketeissa. Prismojen ja Citymarkettien pihat on täynnä autoja......

        Lähikauppa on kadonnut,eiköstä juu. Varmaan kaikki muutkin palvelut. Pienten kuntien keskustat kuolleet. Siispä tarvitaan auto.


      • Realisti-itsilaeR
        Avaappaomasi kirjoitti:

        avaa_silmät
        8.2.2017 12:02

        .....Suurin osa ihmisistä asuu ydinkeskustan ulkopuolella ja käy kaupoissa suurissa automarketeissa. Prismojen ja Citymarkettien pihat on täynnä autoja......

        Lähikauppa on kadonnut,eiköstä juu. Varmaan kaikki muutkin palvelut. Pienten kuntien keskustat kuolleet. Siispä tarvitaan auto.

        Niin käyn minäkin "automarketeissa", mutta pyörällä tai kävellen tietenkin ja niin käy todella moni muukin. Oikeastaan aina on pyörätelineet täynnä jopa arkena keskellä päivää. Kävellen ja bussilla kauppaan tulee vielä paljon useampi kuin pyörällä. Et näe kuinka moni tuli kävellen, koska he eivät jätä kenkiään parkkipaikalle, kuten autoilija jättää autonsa.


    • IhmeaapinenABC

      Eihän teitä kukaan estä. Luetun ymmärtäminen on taito joka on syytä oppia.

    • kenelläon

      Kenellä muulla kuin ihmisillä ns. kaupunkitila on nyt, eläimilläkö ?

      • 7yt5r4

        Ei ole eläimille. Ne tapetaan ja puistot rakennetaan. Tämä on vihreiden tahto.


    • TPer5590

      muutama hassu ituhippi vastustaa autoilua ja he saisivat päättää muiden liikkumisesta, aivan järjetön tilanne
      yksityisautoilu on tärkeä osa suomalaisuutta ja se on yhtä koskematon kuin yksityisomaisuus

      tulisi halvemmaksi lähettää nämä ituhipit jonnekin kommuuniin venäjälle ja annettaisiin vaikka rahaa mukaan, kunhan pysyisivät siellä

      • Eskonpappa

        Maailma muuttuu.


      • ituhipitKiinaan
        Eskonpappa kirjoitti:

        Maailma muuttuu.

        Saa se muuttuakin mutta toivottavasti ei ikinään ituhippien ja puunhalaajien viitoittamaan suuntaan.


      • Herramujee

        Katkera,miksi? Et asu,et käy täällä. Kuitenkin kauhee itku ja poru. Taajamat on asuinpaikkana aika outo,mutta se sopii sinulle. Mee niihin ostonavetoihin ja viihdy.


      • koetavaankestää
        Herramujee kirjoitti:

        Katkera,miksi? Et asu,et käy täällä. Kuitenkin kauhee itku ja poru. Taajamat on asuinpaikkana aika outo,mutta se sopii sinulle. Mee niihin ostonavetoihin ja viihdy.

        Katkerasta puheenollen niin ei taida sinua katkerampaa helpolla löytyä monen sadan kilsan säteellä.


      • Cityyyyyyyn

        Asut sitten kaukana TAMPERE CItystä.


      • 79of

        Yksityisautoilu ei ole mikään ihmisoikeus. Siihen voi tulla rajoituksia mm. sen aiheuttamien haittojen vuoksi.


      • Viherhippihaihattelijat
        79of kirjoitti:

        Yksityisautoilu ei ole mikään ihmisoikeus. Siihen voi tulla rajoituksia mm. sen aiheuttamien haittojen vuoksi.

        Eläminen ei ole mikään ihmisoikeus. Siihen voi tulla rajoituksia mm. sen aiheuttamien haittojen vuoksi.


      • kusenpäällesi
        79of kirjoitti:

        Yksityisautoilu ei ole mikään ihmisoikeus. Siihen voi tulla rajoituksia mm. sen aiheuttamien haittojen vuoksi.

        Normaali elämä ON ihmisoikeus eikä siihen kaiken maailman viherkommunistit voi puuttua.


      • pelko.pois
        kusenpäällesi kirjoitti:

        Normaali elämä ON ihmisoikeus eikä siihen kaiken maailman viherkommunistit voi puuttua.

        Eipä kukaan ole normaaliin elämään puuttumassakaan.


      • Realisti-itsilaeR

        Sillä ei ole mitään tekemistä ituhippeilyn kanssa, että haluaa keskustasta viihtyisämmän ja vähemmän ruuhkaisen. Itse en vastusta autoilua, mutta vastustan keskustan tukkimista autoilla, kun paikalle pääsee muutenkin.


    • sukat.jalkaan

      Avaus on viisastelua ja höynäytystä.

    • laihduta.ittes

      Avaajalta kysyn: missä kohtaa Tretta et mahdu kulkemaan kun tarviit lisää tilaa ?

    • TilaaLiikkumiselle

      Vai, että "takaisin ihmisille" ? No jo on puheet. On paljon ihmisiä joilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kun käyttää autoa. Tuntuu ettei tämä seikka uppoa joillekin sitten millään. Tietenkin on eri asia, jos tarvittava elinpiiri on suppealla alalla. Mutta julkiset yhdeydet ja tavaroiden kuljetus ilman autoa on monessakin tilanteessa hirvittävän kallista, vaivalloista sekä aikaa vievää. Omaa autoa aktiivisesti käyttävä tietää, että kortin menetys on tietyille henkilöille elämää mullistava katastrofi. Se vaan on nyt, niin että kaikkien varsinainen kotiosoite ei esim. "sopivasti joukkoliikenteen varrella" . Trelaiset tulevat vielä potkimaan asiassa omaan nilkkaansa, koska nämä ulkopaikkakuntalaiset teidän mielestänne varmasti ovat näitä "saastuttavia juntteja", Ikävä seikka vaan että Tre vaipuu koomaan ja konkurssiin jos ostajakunnan verenkierto katkaistaan. Sydämestäkään ei ole apua ihmisen kropassa jos siihen menevät verisuonet katkaistaan.

      • Lisääopasteita

        Ihmetilitystä. Tampereellahan on parkkitilaa enemmän kuin koskaan. Viherkaupunki etenee kuitenkin kuin ratikka kiskoilla. Joutomaat otetaan asuinkäyttöön. Pihaparkit otetaan viheralueiksi.


    • teeskentelyä.se

      Autojen kiellossa ei ole mitään modernia. Päinvastoin, se on paluuta aikaan 100 v sitten jolloin liikuttiin kävellen paikasta toiseen tai hevosella. Se on modernia kun ihminen pääsee perheineen paikasta toiseen silloin kun itse niin tahtoo.

      Tuo modernisuus mitä avaaja toitottaa on lähinnä sitä miten elettiin entisissä itäblokin maissa, varsinkin Neuvostoliitossa ja DDR:ssä. Sitä ihannoivat vain vanhat kommunistit eli tätä nykyä lähinnä vihreitä teeskentelevät piilostalinistit.

      • Aikaakinsäästyy

        Keskusta ei ole niin iso,ettei liene liikaa vaadittu kävellä muutamaa kymmentä metriä parkkihallista määränpäähän. Turha ajelu etsiessään parkkipaikkaa pitkin kaupunginkatuja jäänyt historiaan. Säästyy rahaa niihin kalliiksi miellettyihin maksuihin, joita joudutte maksamaan turvatusta,lämpimästä paikasta. Voiko modernimpaa olla.


      • ffdsbvcbvfvc

        Sinulla on ilmeisesti päässäsi kaksi ajanjaksoa. Menneisyys, jossa on kävely ja hevoset ja nykyaika, jossa on autot. Todellisuudessa kehitys on mennyt tästä jo eteenpäin ja nykyaika ja tulevaisuus on joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn. Kaupungit kasvavat ja on aivan järjetöntä, että kaikki tulevat sinne omilla autoillaan ja kaupunkitilaa tuhlataan valtaviin määriin parkkipaikkoja, vaikka valtaosa ihmisistä asuu muutamien kilometrien säteellä keskustasta, joka ei ole missään määrin järkevä matka hypätä oman auton rattiin.

        Oma auto on varmasti tulevaisuutta vielä pitkään syrjäseuduilla ja vieraille paikkakunnille suunnatessa ison perheen kanssa, mutta yksin asuva ja isojen kaupunkien välillä kulkeva ei tarvitse enää autoa. Itse asiassa ei ole tarvinut vuosiin.

        Suomessa on ollut vahvana käsitys, että ajokortti ja auto pitää hankkia, mutta tämä tilanne on muuttumassa. Yhä useampi kaupungissa asuva ei edes hanki ajokorttia. Tämä etenkin naisten kohdalla ja miehetkin ovat pikkuhiljaa lähdössä mukaan.

        On aivan selvää, että kadunvarsiparkit lisäävät järkyttäviä määriä ruuhkaa. Autot pyörivät ja etsivät parkkipaikkaa, kun olisivat voineet tulla paikalle julkisilla ja jäädä ihan oven eteen. Puhumattakaan siitä, että noiden parkkipaikkojen tila oltaisiin voitu käyttää johonkin järkevämpään.


      • näin.asia.vaan.on
        ffdsbvcbvfvc kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti päässäsi kaksi ajanjaksoa. Menneisyys, jossa on kävely ja hevoset ja nykyaika, jossa on autot. Todellisuudessa kehitys on mennyt tästä jo eteenpäin ja nykyaika ja tulevaisuus on joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn. Kaupungit kasvavat ja on aivan järjetöntä, että kaikki tulevat sinne omilla autoillaan ja kaupunkitilaa tuhlataan valtaviin määriin parkkipaikkoja, vaikka valtaosa ihmisistä asuu muutamien kilometrien säteellä keskustasta, joka ei ole missään määrin järkevä matka hypätä oman auton rattiin.

        Oma auto on varmasti tulevaisuutta vielä pitkään syrjäseuduilla ja vieraille paikkakunnille suunnatessa ison perheen kanssa, mutta yksin asuva ja isojen kaupunkien välillä kulkeva ei tarvitse enää autoa. Itse asiassa ei ole tarvinut vuosiin.

        Suomessa on ollut vahvana käsitys, että ajokortti ja auto pitää hankkia, mutta tämä tilanne on muuttumassa. Yhä useampi kaupungissa asuva ei edes hanki ajokorttia. Tämä etenkin naisten kohdalla ja miehetkin ovat pikkuhiljaa lähdössä mukaan.

        On aivan selvää, että kadunvarsiparkit lisäävät järkyttäviä määriä ruuhkaa. Autot pyörivät ja etsivät parkkipaikkaa, kun olisivat voineet tulla paikalle julkisilla ja jäädä ihan oven eteen. Puhumattakaan siitä, että noiden parkkipaikkojen tila oltaisiin voitu käyttää johonkin järkevämpään.

        Tuo on taas sitä sormi pystyssä tohtorointia ja opettamista mikä on meille tyhmille parhaaksi kun emme sitä itse tajua. Uskon kuitenkin jokaisen tajuavan ilman neuvojia miten oma elämä on parasta järjestää. Milloin kannattaa mennä omalla, milloin julkisella, milloin taksilla. Minusta on perin lapsellista kun nuoret, yleensä perheettömät, intomielet alkavat opettaa perheellisiä tyyliin "kun ette te itse näitä asioita ymmärrä".

        ------Suomessa on ollut vahvana käsitys, että ajokortti ja auto pitää hankkia, mutta tämä tilanne on muuttumassa. Yhä useampi kaupungissa asuva ei edes hanki ajokorttia. Tämä etenkin naisten kohdalla ja miehetkin ovat pikkuhiljaa lähdössä mukaan.-----

        Saatu propagandalla vouhotukseen mukaan. Karu todellisuus tulee eteen siinä vaiheessa kun hakee työpaikkaa missä ajokortti on välttämätön. Sellaisia työpaikkoja on nykyään tosi paljon eikä työpaikkoja ole tarjolla nuorille liian kanssa. Näin aikanaan minullakin, auto oli firmasta mutta piti osata ajaa tai työpaikka olisi jäänyt saamatta.

        ----Puhumattakaan siitä, että noiden parkkipaikkojen tila oltaisiin voitu käyttää johonkin järkevämpään----

        Kuten mihin ?????

        ------Oma auto on varmasti tulevaisuutta vielä pitkään syrjäseuduilla ja vieraille paikkakunnille suunnatessa ison perheen kanssa,---

        Niin, ja jossakin se auto pitää voida säilyttää silloinkin kun itse istuu nyssessä, silloinkin se vie tilansa. Mutta jokainen osaa itse päättää milloin lähtee kaupungille omalla ja milloin julkisella. Kaikki pakkokeinot ovat myrkkyä ja karkottavat veronmaksajia kehyskuntiin.


    • Liikennesuunnittelu

      Otetaanpa nyt ihan rauhassa, yksityisautoilu ei ole katoamassa mihinkään, eikä ole tarvettakaan.

      On kuitenkin selvää, että kaupunkialuetta pitää kehittää siihen suuntaan, että yksityisautoilu ei ole ainoa vaihtoehto, ihmisillä pitää olla mahdollisuus valita heille mieluisin liikkumismuoto.

      • sorivaanniin

        ------Otetaanpa nyt ihan rauhassa, yksityisautoilu ei ole katoamassa mihinkään, ---

        On liikkeellä äänekkäitä voimia joille yksityisautoilun kieltämisestä on tullut suorastaan elämäntehtävä.

        -----On kuitenkin selvää, että kaupunkialuetta pitää kehittää siihen suuntaan, että yksityisautoilu ei ole ainoa vaihtoehto, ihmisillä pitää olla mahdollisuus valita heille mieluisin liikkumismuoto.---

        Miten niin yksityisautoilu olisi nyt Tampereella ainoa vaihtoehto ? En tajua tuollaisen näkemyksen tarkoitusta laisinkaan, se antaa tietoisesti aivan väärän kuvan nykytilanteesta.

        Ja mikä estää ketään valitsemasta mieluisinta vaihtoehtoa liikkumiseen koska tahansa ? Busseja ajaa taajaan kaikkiin suuntiin joka päivä aamusta iltaan. Ei tuossakaan esityksessäsi ole mitään tolkkua, sori vaan.

        Tekstistäsi saa helposti sellaisen kuvan kuin Tampereella ei olisi toimivaa julkista liikennettä laisinkaan.


      • Muuttuaaasaaa

        Oletkos tipahtanut kyydistä. Nykyiset linjaukset tehdään vuosikymmenten päähän. Näin julkinen liikenne pysyy hyvänä. Oletus on, väkimäärän kasvu kymmenillä tuhansilla pelkästään Tampereella.Seutukunnat mukaan,niin ollaan sadassa tuhannessa.


      • dowworry
        sorivaanniin kirjoitti:

        ------Otetaanpa nyt ihan rauhassa, yksityisautoilu ei ole katoamassa mihinkään, ---

        On liikkeellä äänekkäitä voimia joille yksityisautoilun kieltämisestä on tullut suorastaan elämäntehtävä.

        -----On kuitenkin selvää, että kaupunkialuetta pitää kehittää siihen suuntaan, että yksityisautoilu ei ole ainoa vaihtoehto, ihmisillä pitää olla mahdollisuus valita heille mieluisin liikkumismuoto.---

        Miten niin yksityisautoilu olisi nyt Tampereella ainoa vaihtoehto ? En tajua tuollaisen näkemyksen tarkoitusta laisinkaan, se antaa tietoisesti aivan väärän kuvan nykytilanteesta.

        Ja mikä estää ketään valitsemasta mieluisinta vaihtoehtoa liikkumiseen koska tahansa ? Busseja ajaa taajaan kaikkiin suuntiin joka päivä aamusta iltaan. Ei tuossakaan esityksessäsi ole mitään tolkkua, sori vaan.

        Tekstistäsi saa helposti sellaisen kuvan kuin Tampereella ei olisi toimivaa julkista liikennettä laisinkaan.

        Niillä äänekkäillä voimilla ei ole mitään mahdollisuuksia saada vaatimustaan läpi, koska eivät ole asemassa, jossa kyseisistä asioista päätetään. Suomi on siitä harvinainen maa, että täällä saa sanoa mielipiteensä. Niitä ei mieltä olevia kannattaa usein kuunnella, koska sieltä huudon seasta voi erottaa uusia näkökulmia asioihin.


      • Liikennesuunnittelu
        sorivaanniin kirjoitti:

        ------Otetaanpa nyt ihan rauhassa, yksityisautoilu ei ole katoamassa mihinkään, ---

        On liikkeellä äänekkäitä voimia joille yksityisautoilun kieltämisestä on tullut suorastaan elämäntehtävä.

        -----On kuitenkin selvää, että kaupunkialuetta pitää kehittää siihen suuntaan, että yksityisautoilu ei ole ainoa vaihtoehto, ihmisillä pitää olla mahdollisuus valita heille mieluisin liikkumismuoto.---

        Miten niin yksityisautoilu olisi nyt Tampereella ainoa vaihtoehto ? En tajua tuollaisen näkemyksen tarkoitusta laisinkaan, se antaa tietoisesti aivan väärän kuvan nykytilanteesta.

        Ja mikä estää ketään valitsemasta mieluisinta vaihtoehtoa liikkumiseen koska tahansa ? Busseja ajaa taajaan kaikkiin suuntiin joka päivä aamusta iltaan. Ei tuossakaan esityksessäsi ole mitään tolkkua, sori vaan.

        Tekstistäsi saa helposti sellaisen kuvan kuin Tampereella ei olisi toimivaa julkista liikennettä laisinkaan.

        Niin luetun ymmärtäminen ja sisäistäminen on hyvä perustaito.

        En maininnut erikseen mitään moottoriajoneuvoliikenteestä vaan yleisesti liikkumisesta sen kaikissa olomuodoissa. Tampereellahan on aivan riittävän hyvä tieverkosto moottoriajoneuvoille, sen sijaan kevyen liikenteen väylissä on erittäin paljon kehitettävää.


      • asia.on.näin.päin
        Muuttuaaasaaa kirjoitti:

        Oletkos tipahtanut kyydistä. Nykyiset linjaukset tehdään vuosikymmenten päähän. Näin julkinen liikenne pysyy hyvänä. Oletus on, väkimäärän kasvu kymmenillä tuhansilla pelkästään Tampereella.Seutukunnat mukaan,niin ollaan sadassa tuhannessa.

        .....Oletkos tipahtanut kyydistä. Nykyiset linjaukset tehdään vuosikymmenten päähän...

        Onko joku jossain vaatinut julkisen liikenteen lopettamista? Kysehän on nyt siitä, että vaaditaan äänekkäästi yksityisautoilun lopettamista.


      • Ymmärrännäin

        Hmmm nuo jutut on mennyt kyllä ohi. Kaupungissa rajoitetaan kyllä autolla-ajelua,mutta ei asiointia. Keskusta on vapaa autoilusta,muttei autoista. Saa tulla ja lähteä .


      • sekin.turhake
        dowworry kirjoitti:

        Niillä äänekkäillä voimilla ei ole mitään mahdollisuuksia saada vaatimustaan läpi, koska eivät ole asemassa, jossa kyseisistä asioista päätetään. Suomi on siitä harvinainen maa, että täällä saa sanoa mielipiteensä. Niitä ei mieltä olevia kannattaa usein kuunnella, koska sieltä huudon seasta voi erottaa uusia näkökulmia asioihin.

        ....Niillä äänekkäillä voimilla ei ole mitään mahdollisuuksia saada vaatimustaan läpi, koska eivät ole asemassa, jossa kyseisistä asioista päätetään....

        Ei ehkä enää aivan noinkaan. Hesassa vihreät voivat olla kuntavaleissa suurin puolue ja samoja viherpuunhalaajia/h-autojen vastustajia on kaikissa puolueissa. Kyllä nämä h-autojen vihaajat alkavat olla isommissa kaupungeissa jo merkittävä voima. Nähdäänhän se täälläkin ratikkahankkeessa.


      • MevsSinä

        Helsinki laajentaa autotonta vuöhykettä keskusta-alueelle jo nyt. Johtuisikohan siitä,että suurinosa äänestäjistä haluaa sitä. Demokratia toimii.


      • sekottelet.asioita
        Ymmärrännäin kirjoitti:

        Hmmm nuo jutut on mennyt kyllä ohi. Kaupungissa rajoitetaan kyllä autolla-ajelua,mutta ei asiointia. Keskusta on vapaa autoilusta,muttei autoista. Saa tulla ja lähteä .

        ------Keskusta on vapaa autoilusta,muttei autoista. Saa tulla ja lähteä .-----

        Hassua ristiriitaa. Ei voi pitää autoa eikä tulla ja lähteä jos ei voi jaa autolla. Kantaako ne autot sinne kotipihaan pitäisi?


    • Humanestnovo

      ...Kaupunki Helsinki
      Kantakaupungissa tuhansia laittomia parkkipaikkoja – Helsinki haluaa eroon sisäpiha­pysäköinnistä...

      Seuraava askel on muuttaa taloyhtiöitten parkit ruohokentiksi.Ei tarvitse enään katsella autorivistöä paraatipaikalla Tampereellakaan.

      • SiitähänSeJohtuu

        Mikä ihme se on kun asuntojen hinnat ovat nousseet niin pilviin ettei ole enää varaa edes autoon!


      • paukutan.järkeä

        VArkkailla on varaa ajaa taksilla ajonsa, köyhällä ei. Kyseessä on noilla alueilla keskimäärin vanhat ihmiset joilla ei ole työmatkoja, ei lastentarhakeikkoja, eikä omia tai lasten harratuksia.


      • Kademieliset

        Keskustassa ei tarvi autoa on kai asian pointti. Kyllä kai 20 -30 tonnin bilikan hinnalla voi usiammankin taksimatkan tehdä. Auto ei ole varakkuuden mitta edelleenkään, vaikka aika köyhiä olette, kun parkkimaksuista ainaista kitinää. Miksikähän ne on varakkaita alueita, ehkäpä siksi kun siellä asuu varakkaita ihmisiä. Omaisuus ei ole kiinni asunnossa, niinkuin tavallisella tallaajalla.Verotiedot on julkisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2675
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2365
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      20
      2245
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1797
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1590
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      166
      1318
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      275
      1130
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1014
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      984
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe