Hyvälaatuinen automaattiohjaus hakusessa

Scyllaantyytyväinen

Iltaa kaikki veneihmiset ja mukavaa talvea (tai oikeastaan aalkukevättä).
Olen päättänyt varustaa purjevenettäni kesäksi hyvänlaatuisella automaattiohjauksella joka suoraan sähköisestä merikortista ennakkoon sunniteltua reittiä pystyisi mahdollisimman hyvin seuramaan. Olen lähdössä syksyllä 2-3 vuoden matkalle, en ole täysin lukkoonlyönyt reittiä vielä mutta kyllä sinne caribian alueelle mieli vetää. Veneeni on Suur Skylla mikä pitkänmatkan varustuksella tulee painamaan sellaiset vajaa 8 T, pituus on 10,6 m. Viime kesäänä asensin sihen Windpilot Atlantic mutta valitettavasti en siihen täysin tyytyväinen ole mutta se ehkä vaatii vielä hienosäätöä.
No, sen ohella olen hakemassa hyvän laatuisen automaatin joka ohjaisi veneettäni hydrauliikan avustamana moottoriajossa. Joitakin Simrad ja Raymarine malleja olen katsellut mutta kun myyjän kanssa niistä keskustelee niin tottakai oma merkki on paras merkki. Rahaa olisin valmis uhraamaan kaikenkaikkiaan max 4000 EUR joten hyvä käytettykin olisi vaihtoehto. Kaikista kokemuksista /vihjeistä olen kiitollinen

24

891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reiskaako

      Järjestelmäpiloteista ei ole kokemusta kuin uudesta reiskasta (työyksikkö sinänsä vanha), joka on toiminut hyvin ja poweria piisaa. Tämä oli hinta/laatu-suhteeltaan hyvä ja on toiminut hyvin, mutta muitakin vaihtoehtoja on.

      Olennaista on hankkia yhteensopiva laite muun elektroniikan kanssa. Jos plotteri syö tiettyä liitäntää niin varmistaa yhteensopivuuden. Jos pidemmälle reissuun on menossa niin valtamerkki on hyvä vaihtoehto mahdollisten varaosien saamisen.

    • Onko ohjauksesi hydraylinen vai mekaaninen, ts. Tuleeko työyksikkö hydrauliseen järjestelmäään, vai suoraan ruorikoneistoon. Työyksikkö kannattaa valita sellainen, että siihen saa mailmanlaajuisesti hyvin osia ja että se on helppo huoltaa. Hypro ja ls-pompes on isoja valmistajia, joiden työyksiköitä löytyy useammalta valmistajalta. Hyproa käyttää esim B&G osassa malleistaan ja Furuno. Asenna työyksikkö niin, että vaurion tapahtuessa voit tarvittaessa korvata sen toisen valmistajan yksiköllä.

      Puhuit sähköisestä merikartasta. Millä ajattelit sitä sähköistä merikartttaa pyörittää vai onko sinulla jo navigointijärjestelmä. Ellei ole, tarvitset karttaplotterin ja mahdollisesti PC ohjelmiston reittisuunnitteluun, tai vaihtoehtoisesti molemmat. Maxsea tz navigatorissa on saatavilla pitkänmatkan purjehtijalle kätevä wind navigator pack, millä reittiä voi suunnitella säädatan mukaan. Tähän löytyy useita vaihtoehtoja. Plotteri on paras vaihtoehto virrankulutuksen ja integroinnin kannalta. Plotterin kannattaa olla samaa merkkiä pilotin kanssa, mutta välttämättömyys se ei ole. Reittipistetieto menee plotterilta kuin plotterilta pilotille saakka merkistä riippumatta.

      Pilottiin sitten ehdottomasti riittävän tehokas servoyksikkö ja satelliittikompassi. Satellittikompassi on tunnoton magneettisille häiriöille ja on todella tarkka, antaeb kaiken olennaisen tiedon, myös sorrosta ja reittipoikkeamasta. Satelliittikompassin valmistajia on pääasiassa kaksi. Hemisphere, jonka kompasseja saa ainakin True heading ja Simrad merkillä ja tietenkin Furuno.

      Pilotiksi suosittelen Furunon tai B&G pilotteja. Furunon etuna on pallonkiertäjän näkökulmasta sen mailmanlaajuinen kattava huoltoverkosto. Missä on laivoja ja ammattiliikennettä, siellä on myös huoltopiste. Muillakin isoilla merkeillä on verkosto mutta ei laajuudeltaan samaa tasoa.

      • Scyllaantyytyväinen

        Minulla on melko uusi plotteri, Furuno GP-1870F sen takia Furunon pilootti on tosin ollut mielessä. En vaan satu tuntemaan ketään jolla sellainen olisi.
        Veneesssäni on hydraulinen ohjaus ja siksi tarkitus olisi hankkia sellainen pilotti joka suoraan siihen voi kytkeä. En ole hintoja kovin tarkoin vielä katsellut mutta pahaa pelkään että Furunot saattavat arvokkaita olla. Ehkä tässä kuitenkin saattaa olla väärä paikka mistä lähtee säästämään. Kiitos vihjeistä.


    • seppomartti

      Mielenkiintoinen ongelma ratkaistavaksi. Muistikuvan pwrusteella ko. tuuliperäsin on pystyakselin ympäri kääntyvä eikä kovin herkkä. Ongelma tulee myötäisillä tuulensuunnilla etenkin jos on vähenevä tuuli ja runsaasti vanhaa aallokkoa. Toinen ongelma on kosterin peräsin. Ei kovin tehokas, pinna vaeltaa vaakatasossa kannen päällä, ei akselia kvadrantin kiinnitykseen.
      Ensimmäinen ajatukseni olisi tarkistaa saako peräsinakselin ylälaakerin alapuolelle kvadrantin asennettua 90 asteen kulmaan kölilinjasta. Jos saa niin pistäisin tähän työntötangolla toimivan pilotin moottorin esim. Jefa LD 100. Kvadrantin varressa autopilotin kiinnityskohtaa muuttamalla voisi säätää peräsimen vastetta. Aitopilotin aivot kannattaisi olla samasta brandista kuin muu elektroniikka, että saat ajamaan reittipisteitä tai tuulikulmaa. Jollet ole mitään hankkinut niin reiskan Evo-1?. Siihen saa myös työtötankopowerin, jolloin säästäisi Jefan . Mutta edellistä työyksikköä on moitittu huonosti kestäväksi - ja 3v reissu?. Reiskan rotary drive on kylläkin ajanut veneessäni lähes 40000nm ongelmitta.

      • Scyllaantyytyväinen

        Minulla on ruoriohjaus kvadrantin kautta joten se ei ole ongelma. Kosterin muoto ei sinänsä tuottanut ongelmia tuuliperäsimen asennuksessa.
        Nyt pitää mennä koisimaan kiitos toistaiseksi asiantuntevista kommenteista.


    • seppomartti

      Kuvittelin Scyllan peräsinjärjestelyä kosterin kaltaiseksi: pinnaohjaus, ei varsinaista peräsinakselia vaan saranat tai hyvin hento akseli. Niissä on aika outo kaarevan peräsimen liike ja hankalampi järjestää työyksikkö.
      Jos kerran on hydraulinen ruoriohjaus niin hydrauliikassa kannattaa pysyä.
      Autopilotin tai plotterin kompassin asteen tarkkuudesta ei kannata maksaa ylimääräistä. Ohjailun tarkkuus on luokkaa /- 10 astetta ja silläkin kohteet löytyvät helposti. Autopilotin kannalta g-anturit ovat ohjailussa kompassia tärkeämmät.
      Aloituksessa määrittelit autopilotin tehtäväksi ajaa moottoria käytettäessä. Siihen pystyvät kaikki, myös 500-600 maksavat pinnapilotit.

      • Scyllaantyytyväinen

        Kiitti tiedosta seppomartti. Edellisessä veneessäni oli myös ruoriohjaus ja siihen oli ruoripyörään kiinnitetty sellainen lisärauta pinnojen väliin. siihen lisärautaan sitten sai yhdistettyä sellaisen Helmsman pinnapilootin mutta se edellinen vene painoi vain 4,2 tonnia. Ei taida. sellainen systeemi nyt toimia.


      • Ei kestä pinna, eikä ruoripilotti, jos lähdetään isolle merelle. Hinkkaa itsensä hajalleen suhteellisen nopeasti. Satelliittikompassi mittaa veneen asennon kyllä kaikissa dimensioissa, eli pystyy samaan kuin "gyro" joka sekään ei kyllä tänä päivänä ole enää gyro vaan puolijohdekomponentti. Jos veneessä on hydrauliohjaus, on pilotin kytkeminen suhteellisen helppoa sitten. Furunon pilottia ei paljon näy huvivenepuolella, koska niiden pilotit on olleet aika järjeitä. Nyt on viimeisin malli hieman edullisempi ja sopii hyvin myös huviveneisiin. Hintatasokaan ei poikkea mainittavasti muiden merkkien hintatastosta. Furuno Navpilot 711C on se tuorein malli. Siihen kompassi ja sopiva moottori, niin homma on siinä. Pilotti kiinni plotteriin NMEA 2000 väylää pitkin ja alkaa pisteetkin kulkemaan oikein.


      • seppomartti
        vanhami kirjoitti:

        Ei kestä pinna, eikä ruoripilotti, jos lähdetään isolle merelle. Hinkkaa itsensä hajalleen suhteellisen nopeasti. Satelliittikompassi mittaa veneen asennon kyllä kaikissa dimensioissa, eli pystyy samaan kuin "gyro" joka sekään ei kyllä tänä päivänä ole enää gyro vaan puolijohdekomponentti. Jos veneessä on hydrauliohjaus, on pilotin kytkeminen suhteellisen helppoa sitten. Furunon pilottia ei paljon näy huvivenepuolella, koska niiden pilotit on olleet aika järjeitä. Nyt on viimeisin malli hieman edullisempi ja sopii hyvin myös huviveneisiin. Hintatasokaan ei poikkea mainittavasti muiden merkkien hintatastosta. Furuno Navpilot 711C on se tuorein malli. Siihen kompassi ja sopiva moottori, niin homma on siinä. Pilotti kiinni plotteriin NMEA 2000 väylää pitkin ja alkaa pisteetkin kulkemaan oikein.

        Pinna kestää kun pistetään kestämään. Meinaan ajaa ensi kesänä pitkää matkaa yli 40ft veneellä pinnaohjauksella.
        Kirjoitin tahallani g-anturi enkä gyro. Suuntahyrrä, keinohorisontti, g-mittari ovat lentämisestä tutut. Miten kiihtyvyyttä parin kympin elektroniikkasirulla mitataan on käsityskykyni ulkopuolella, etenkin jos se tehdään 9:ssä suunnssa tai akselissa. 6 pystyn vielä kuvittelemaan. Mutta se kiihtyvyys on oleellisempaa autopilotin hyvälle toiminnalle kuin satelliitista saatava suunta- tai asentotieto Kuvitellaan esim. pystykiihtyvyyttä, mistä ihminen aavistaa veneen liikkeisiin tottumisen jälkeen, kuinka iso ja nopea korjausliike avotuulessa tarvitaan sekunnin sisällä. Suuntatieto on silloin edelleen muuttumaton. Satelliitista mitataan aallon korkeutta, mutta korkeuden muutoksesta satelliitin kautta olisi myöhäisempi ja epätarkempi. Jos satelliitti toteaa asennon muutoksen on tilanne sama kuin fluxgatellakin saatavassa tiedossa- liian myöhään.
        Reiskan yhdellä g-anturilla "systeemi"-autopilotin kyvyt loppuvat Atlantilla 24-25 notsin myötätuulessa ja on siirryttävä käsiohjsukseen ainakin purjeajan ollessa reilu. Rajoittava tekijä ei kylläkään ole tuuli, mitä voi purjesäädöillä kompensoida, vaan aallokko.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Pinna kestää kun pistetään kestämään. Meinaan ajaa ensi kesänä pitkää matkaa yli 40ft veneellä pinnaohjauksella.
        Kirjoitin tahallani g-anturi enkä gyro. Suuntahyrrä, keinohorisontti, g-mittari ovat lentämisestä tutut. Miten kiihtyvyyttä parin kympin elektroniikkasirulla mitataan on käsityskykyni ulkopuolella, etenkin jos se tehdään 9:ssä suunnssa tai akselissa. 6 pystyn vielä kuvittelemaan. Mutta se kiihtyvyys on oleellisempaa autopilotin hyvälle toiminnalle kuin satelliitista saatava suunta- tai asentotieto Kuvitellaan esim. pystykiihtyvyyttä, mistä ihminen aavistaa veneen liikkeisiin tottumisen jälkeen, kuinka iso ja nopea korjausliike avotuulessa tarvitaan sekunnin sisällä. Suuntatieto on silloin edelleen muuttumaton. Satelliitista mitataan aallon korkeutta, mutta korkeuden muutoksesta satelliitin kautta olisi myöhäisempi ja epätarkempi. Jos satelliitti toteaa asennon muutoksen on tilanne sama kuin fluxgatellakin saatavassa tiedossa- liian myöhään.
        Reiskan yhdellä g-anturilla "systeemi"-autopilotin kyvyt loppuvat Atlantilla 24-25 notsin myötätuulessa ja on siirryttävä käsiohjsukseen ainakin purjeajan ollessa reilu. Rajoittava tekijä ei kylläkään ole tuuli, mitä voi purjesäädöillä kompensoida, vaan aallokko.

        9 mittausta sisältää magneettikentän kolme komponenttia. Tuollaiset ovat tosiaan hyvin halpoja nykyään, halvimmillaan muutaman euron hintaisia.

        Se, että jotain mitataan ei vielä tarkoita sitä, että mittausta käytetään jotenkin hyväksi. Samalla hinnalla saa tuon 9 mittausta kuin pelkän yhden suunnan kulmakiihtyvyysanturin (no siis gyron). En olisi lainkaan yllättynyt, jos Raymarinen Evo käyttäisi oikeasti vain kompassisuuntaa ja sen muutosnopeutta (siis gyrosta). Sillähän on saatu hyvin toimivia autopilotteja jo pitkän aikaa.

        Gyro ja sateliittikompassi kykenevät aistimaan veneen kääntymisnopeuden heti (esim. 10 kertaa sekunnissa). Ainakaan perinteinen fluxgate ei tähän pysty, koska anturi on kelluva ja heiluu miten sattuu kuten kompassikin. Ei sitä voi lukea ilman reilua vaimennusta, joka tarkoittaa, että kääntyminen havaitaan vasta kun se on jo myöhäistä.

        3-akseliset kiinteällä anturilla (esim Nexus HPC) varustetut fluxgatet pystyvät ilmeisesti parempaan kuin nuo kelluvat (esim Raymarinen ennen Evoa olleet anturit) eli kompassitietoa ei tarvitse suodattaa niin paljoa.

        Joka tapauksessa fluxgatessa ei ole suoraa mittaustapaa kulmakiihtyvyydelle, vaan se pitää laskea kahden peräkkäisen kompassisuunnan erosta. Gyro mittaa suoraan kulmakiihtyvyyttä ja sateliittikompassi tietää hyvin tarkasti kummankin antennin liikevektorin, josta voi suoraan laskea kulmakiihtyvyyden.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        9 mittausta sisältää magneettikentän kolme komponenttia. Tuollaiset ovat tosiaan hyvin halpoja nykyään, halvimmillaan muutaman euron hintaisia.

        Se, että jotain mitataan ei vielä tarkoita sitä, että mittausta käytetään jotenkin hyväksi. Samalla hinnalla saa tuon 9 mittausta kuin pelkän yhden suunnan kulmakiihtyvyysanturin (no siis gyron). En olisi lainkaan yllättynyt, jos Raymarinen Evo käyttäisi oikeasti vain kompassisuuntaa ja sen muutosnopeutta (siis gyrosta). Sillähän on saatu hyvin toimivia autopilotteja jo pitkän aikaa.

        Gyro ja sateliittikompassi kykenevät aistimaan veneen kääntymisnopeuden heti (esim. 10 kertaa sekunnissa). Ainakaan perinteinen fluxgate ei tähän pysty, koska anturi on kelluva ja heiluu miten sattuu kuten kompassikin. Ei sitä voi lukea ilman reilua vaimennusta, joka tarkoittaa, että kääntyminen havaitaan vasta kun se on jo myöhäistä.

        3-akseliset kiinteällä anturilla (esim Nexus HPC) varustetut fluxgatet pystyvät ilmeisesti parempaan kuin nuo kelluvat (esim Raymarinen ennen Evoa olleet anturit) eli kompassitietoa ei tarvitse suodattaa niin paljoa.

        Joka tapauksessa fluxgatessa ei ole suoraa mittaustapaa kulmakiihtyvyydelle, vaan se pitää laskea kahden peräkkäisen kompassisuunnan erosta. Gyro mittaa suoraan kulmakiihtyvyyttä ja sateliittikompassi tietää hyvin tarkasti kummankin antennin liikevektorin, josta voi suoraan laskea kulmakiihtyvyyden.

        Haluat väittää, että Raymarin käyttäisi vain suunnan muutosnopeutta hyväksi ja muut 8 kiihtyvyysmittausta jäisivät hyödyntämättä?. Olisi aika erikoinen bluffi. En tiedä mutta kuvittelin, että esimerkkini vertikaalikiihtyvyys olisi hyvä esimerkki siitä, missä autopilotin g- anturi olisi suuntatietoa parempi. Toinen olisi pitkittäisakselin ympäri kiihtyvyys eli kallistusnopeus. Aalto ensin kohottaa, sitten kallistaa ja sitten suunta muuttuu. Kompassit havaitsee vain viimeisen ja sen vuoksi suuntatieto on aina hitusen liian myöhäinen. Yleensä korjausliike on lisäksi paitsi myöhässä myös hieman vajaa ja seuraa uusi korjaus. Ja kiemurtelu alkaa kun keli kovenee.
        Vastaväitteet ovat tervetulleita.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Haluat väittää, että Raymarin käyttäisi vain suunnan muutosnopeutta hyväksi ja muut 8 kiihtyvyysmittausta jäisivät hyödyntämättä?. Olisi aika erikoinen bluffi. En tiedä mutta kuvittelin, että esimerkkini vertikaalikiihtyvyys olisi hyvä esimerkki siitä, missä autopilotin g- anturi olisi suuntatietoa parempi. Toinen olisi pitkittäisakselin ympäri kiihtyvyys eli kallistusnopeus. Aalto ensin kohottaa, sitten kallistaa ja sitten suunta muuttuu. Kompassit havaitsee vain viimeisen ja sen vuoksi suuntatieto on aina hitusen liian myöhäinen. Yleensä korjausliike on lisäksi paitsi myöhässä myös hieman vajaa ja seuraa uusi korjaus. Ja kiemurtelu alkaa kun keli kovenee.
        Vastaväitteet ovat tervetulleita.

        Kyllähän ne 3 magneettikentän voimakkuutta on pakko käyttää, jotta saa kiinteällä anturilla mitattua magneettisen suunnan. Se siis korvaa vanhan keinuvan 1-akselisen anturin.

        Kallistus olisi mielenkiintoinen lisä autopilottiin. Onko olemassa AP:tä, joka osaisi ylläpitää vakiokallistumaa? Tämähän olisi erinomainen kryssillä ja miksei myös vaikkapa reippaamalla spinnulegillä.

        Ei tietysti ole mahdotonta, että EVO käyttää muitakin mittauksia. Niiden kunnollinen hyödyntäminen vaatisi anturifuusion, joka tietysti onnistuu nykyiselle laskentateholla helposti. Silloin siis anturi tietäisi jatkuvasti sekä asentonsa että nopeutensa. Tuossa pystysuuntaisessa kiihtyvyydessä ongelma on anturin sijainti, joka voi vaihdella paljonkin veneestä toiseen. Samoin eri veneet reagoivat hyvin erilailla aaltojen kohotuksiin ja kallistuman muutoksiin.

        Ei olisi mitenkään poikkeuksellista, että tuo 9 vapausastetta olisi pelkkää mainosmiesten puhetta. Eihän se edes olisi valhe, sillä varmasti tuossa sellainen anturi on, kuten vaikkapa melkein kaikissa kännyköissä. Se miten AP:n ohjelmisto sitä käyttää on aivan toinen juttu.

        Minulla ei ole kokemusta EVO-pilotista, mutta tutut ovat sitä pitäneet hyvänä, kuten minäkin pidän edellisen sukupolven pelkällä gyrolla varustettua.


    • Scyllaantyytyväinen

      Pitää käydä katsomassa Tukkholman venemessuilla kun ohi ajelen matkallani hiitelemään. Ehkä sieltä tuo Furuno Navpilot 711C löytyisi nähtäväksi. Oikeassa olet, ei kestä ainakaan pinnapilotti kovin kauan aavanmeren rynkytyksessä. Tuo minun helmeri meni kerran vaihtoon ihan vaan Bornholmin käynnin yhteydessä ja silloin oli sentään jotakuinkin helppo keli.

      • seppomartti

        Kuten yllä kirjoitin, oli tavoitteesi alussa saada autopilotti moottorilla ajoon. Siihen pinnapilotti hyvin pystyy, samoin kuin suunnan säilyttämiseen purjeiden laskussa ja nostossa. Kävin pinnapilotilla soolona Norjassa, Tanskassa ja Puolassa Baltic 33:lla. Toimi kohtuullisesti tuuliperäsimen täydennyksenä vaikkei tietenkään ole riittävä kovaan keliin. Kastuessa se Helminen pimeni paluumatkalla. Mutta jos Scyllassa ei ole pinnaa niin pinnapilottia ei kannata pohtia.


    • Scyllaantyytyväinen

      Kiitoss kaikille tähän kysymykseni vastaajile. Paljon olen lisää aiheesta saanut tietoa ja ainakin osan aion tarkoin huomioida valinnoissani. Olisi tosi mahtaavaa jos lisää tällaisia asiallisia neuvoja ihmiset kysysymyksiinsä saisivat. Eikö se ole tällaisen harrastusivun tarkoitus alunperin ollut. Itse olen vaimon kanssa menossa viikoksi lämpimille vesille (vaan uimaan) Sitten maaliskuun alussa pohjoisruotsiin nauttimaan lumisista maisemista pariksi viikoksi ja sitten alkaa Scyllan varustelu tulevaa reissua varten todenteolla.
      Toivon hyvää ja turvallista tuleevaa purjehduskautta kaikille tasapuolisesti, niin purjeilla liikkuviulle kuin konevoimin liikkuville.

      • Garmin.kans

        Tsekkaa samantien vaikka siellä Tukholmassa käydessä Garminin kai vuosi sitten markkinoille tullut autopilotti. On ainakin ensin tehty hydrauliohjaukselle, joskin osaa muitakin toimilaitteita ohjata. Itse tässä vakavasti harkitsen päivityspaketin hankkimista vanhaan Nexus-pilottiin. Nexuksen pahiten ajastaan jäänyt osa on sen vanha fluxgate-kompassi.


    • autohelm6000

      Systeemissäni voima tapaa riittää, mutta ongelmana on reagoinnin hitaus. Paranisiko tilanne pelkän kompassin päivityksellä? Tuleeko kytkentä- tai tulkintavaikeuksia, tai muuta huomioon otettavaa? Mistä hintaluokasta tällöin puhuttaisiin?

      • seppomartti

        Kun ei ole tiedossa vene eikä pilotin yksityiskohdat nii ei kukaan halua kommentoida. Yritän kuitenkin.
        Todennäköisesti olet väärillä jäljillä. Minulla on sama systeemipilotti g- anturilla, nimi taisi olla gs1 ja Autohelm 6000 lienee Raymsrin 6000 nykyään, tai oli 10v. sitten. Jos olet säätänyt reagoinnin vilkkaimmaksi, muistaakseni No 3, eikä ole hyvä niin seuraava kohde on ruorikoneisto. Jos ääriasennosta toiseen on enemmän kuin 1 -1.5 kierrosta ja pilotti ajaa ruorikoneiston kautta niin siitä seuraa liikaa hitautta. Jos pilotti ajaa kvadrantin kautta niin lyhennä matkaa akseliin. Ja viimeinen vaihe on peräsimen teho. Monien vanhojen venetyyppien peräsimet näyttää nykysilmin todella tehottomilta. Fluxgatekompassin vaihtaminen johonkin kalliiseen on virheinvestointi, jos ohjauksessa on yllä kuvaamiani tehottomuuden siemeniä.


      • autohelm6000

        Kiitos vastauksesta seppomartti! Työyksikkö on peräsinakseliin varren kautta kiinni, ja peräsin ei mielestäni ole liian pieni. Ongelma on, että vene saa kääntyä turhan paljon, ennen kuin pilotti aloittaa vastaliikkeen. Seurauksena on S-muotoinen vanavesi. Käsiohjauksella pääsee paljon pienemmin ruori- ja suunnanmuutoksin. Tähän kaipaisin parannusta. Vanhami oli joku vuosi sitten kannalla, kun systeemissä ilmeni häikkää, ettei noin vanhaa systeemiä kannata korjata. No, sain sen kuitenkin itse kuntoon. Pelaa taas hyvin, mutta taitaa olla vanhentunutta tekniikkaa?


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Kun ei ole tiedossa vene eikä pilotin yksityiskohdat nii ei kukaan halua kommentoida. Yritän kuitenkin.
        Todennäköisesti olet väärillä jäljillä. Minulla on sama systeemipilotti g- anturilla, nimi taisi olla gs1 ja Autohelm 6000 lienee Raymsrin 6000 nykyään, tai oli 10v. sitten. Jos olet säätänyt reagoinnin vilkkaimmaksi, muistaakseni No 3, eikä ole hyvä niin seuraava kohde on ruorikoneisto. Jos ääriasennosta toiseen on enemmän kuin 1 -1.5 kierrosta ja pilotti ajaa ruorikoneiston kautta niin siitä seuraa liikaa hitautta. Jos pilotti ajaa kvadrantin kautta niin lyhennä matkaa akseliin. Ja viimeinen vaihe on peräsimen teho. Monien vanhojen venetyyppien peräsimet näyttää nykysilmin todella tehottomilta. Fluxgatekompassin vaihtaminen johonkin kalliiseen on virheinvestointi, jos ohjauksessa on yllä kuvaamiani tehottomuuden siemeniä.

        Tarkoitat varmaankin S1G-ohjausyksikköä? Veneessäni on luultavasti alkuperäinen eli 2005 Raymarinen AP S1-ohjausyksiköllä. Usein puhutaan sen olevan ST6000, koska näyttö/käyttöpaneeli menee tuola nimellä (minulla ST6002). Muutama vuosi sitten päivitin tuon S1:n S1G:ksi lisäämällä siihen gyron. Gyro voi olla joko ohjausyksikön sisään tuleva, erillinen tai kompassin yhteydessä oleva.

        Ennen gyron asennusta oli käytössä vain "Response level" 1, 2 tai 3. Gyron asennuksen jälkeen säätö jatkui myös välille 4-9 ja Autolearn tuli käyttöön. Minin veneelle Autolearn astetti "Response levelin" 8:ksi, mutta mielestäni se on turhan rivakka ja aktiivinen. Käytän yleensä 4:sta ja vasta hyvin hankalissa oloissa korkeampaa.

        Gyron lisääminen paransi AP:n toimintaa aivan valtavasti. Nyt sitä voi käyttää käytännössä aina ja perhe ei valita. Ennen tuli heti kommenttia, kun AP ohjasi ja vene alkoi mennä epämukavasti monissa oloissa.

        Manuaalin mukaan http://www.vagant.brongers.biz/uitrusting/ST6002 Autopilot manual.pdf

        Adjusting performance – S1G, S2G and S3G systems
        S1G, S2G and S3G systems have 9 levels of response:
        • level 9 to 7 give the tightest course keeping and greatest rudder activity
        (and power consumption). This can lead to a rough passage in open waters as
        the SmartPilot may ‘fight’ the sea.
        • levels 6 to 4 should give good course keeping with crisp, well controlled
        turns under normal operating conditions.
        • level 3 to 1 minimizes the amount of pilot activity. This conserves power, but
        may compromise short-term course-keeping accuracy.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin S1G-ohjausyksikköä? Veneessäni on luultavasti alkuperäinen eli 2005 Raymarinen AP S1-ohjausyksiköllä. Usein puhutaan sen olevan ST6000, koska näyttö/käyttöpaneeli menee tuola nimellä (minulla ST6002). Muutama vuosi sitten päivitin tuon S1:n S1G:ksi lisäämällä siihen gyron. Gyro voi olla joko ohjausyksikön sisään tuleva, erillinen tai kompassin yhteydessä oleva.

        Ennen gyron asennusta oli käytössä vain "Response level" 1, 2 tai 3. Gyron asennuksen jälkeen säätö jatkui myös välille 4-9 ja Autolearn tuli käyttöön. Minin veneelle Autolearn astetti "Response levelin" 8:ksi, mutta mielestäni se on turhan rivakka ja aktiivinen. Käytän yleensä 4:sta ja vasta hyvin hankalissa oloissa korkeampaa.

        Gyron lisääminen paransi AP:n toimintaa aivan valtavasti. Nyt sitä voi käyttää käytännössä aina ja perhe ei valita. Ennen tuli heti kommenttia, kun AP ohjasi ja vene alkoi mennä epämukavasti monissa oloissa.

        Manuaalin mukaan http://www.vagant.brongers.biz/uitrusting/ST6002 Autopilot manual.pdf

        Adjusting performance – S1G, S2G and S3G systems
        S1G, S2G and S3G systems have 9 levels of response:
        • level 9 to 7 give the tightest course keeping and greatest rudder activity
        (and power consumption). This can lead to a rough passage in open waters as
        the SmartPilot may ‘fight’ the sea.
        • levels 6 to 4 should give good course keeping with crisp, well controlled
        turns under normal operating conditions.
        • level 3 to 1 minimizes the amount of pilot activity. This conserves power, but
        may compromise short-term course-keeping accuracy.

        Tässä viel S1(G):n huoltomanuaali, josta näkee hyvin eri gyrovaihtoehdot: http://roxima.altervista.org/blog/wp-content/uploads/2014/07/smartpilot-S1-S1G-_service_manual.pdf


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä viel S1(G):n huoltomanuaali, josta näkee hyvin eri gyrovaihtoehdot: http://roxima.altervista.org/blog/wp-content/uploads/2014/07/smartpilot-S1-S1G-_service_manual.pdf

        Kiitos Joakim, olen tosilaiska lukemaan manuaaleja mutta täytyy terästäytyä ja katsoa löytyykö respons level 4-9 ja miksei autolearn kytke korkeampia arvoja. Viimeksi kun tarkistin ARC:ssa oli 3 päällä ja oletin sen maksimiksi,ei tosin ollut kovaa keliäkään. Sähköähän minun ei tarvitse säästää.
        Menneisyydessä rudder ja yaw nuppeja säädeltiin käsin. Liikaa kääntämällä syntyi siniaaltoista käärmettä vähäisessä tuulessa. Liian vähän kovassa kelissä tuotti samaa mutkittelua.
        Ajamme samalla autopilotilla, paitsi että onneksi valitsin gyromallin heti uutena.


    • En ihan ymmärrä, miksi hydrauliseen ruoriohjaukseen ehdotetaan pinnapilottia. Itse hommasin Simradin AP24-paketin tarjouksesta, jotakuinkin 1500€, mukaan tuli hyrdaulipumppu, tietokone, kompassi ja ohjausyksikkö. Lisäksi hydrauliikkaosiin meni ehkä kolmesataa. Niinkin paljon vain siksi, kun lisäsin yhden takaiskuventtiilin (veneessä kaksi ohjauspistettä). Jos nykyisessä systeemissä on takaiskuventtiili asennettu ja siinä on yhteille vapaat paikat, voi pumpun liittää suoraan siihen helposti. Ruoripumpun ja AP:n pumpun väliin tarvitaan vielä tasausputki.
      Veneeni on jotakuinkin samankokoinen.

      • JakkeMa...nen

        Mietin aivan samaa asiaa. Jos on hydraulinen ruoriohjaus ei pinnapilotti vaan voi olla se oikea ratkaisu. Minulla on tämä samainenSimrad AP24 jonkin aikaa ollut käytössä ja olen todella tyytyväinen siihen. Aikaisemmissa veneissäni oli käytössä erimerkkisiä pinnapilotteja ja kyllä totuus on että ne vaan purjen nosto/lasku tilanteessa oli hyödyksi, niin ja kun pitkillä yksinpurjehduslegeillä veskissä piti käydä. Ei taida yksikään pinnapilotti purjehduksen avustajana toimia. Moottoriajossa kyllä ovat käteviä. Olen kerran pläkässä Visbystä Maarianhaminaan pinnapilotilla tullut kun aikataulu pukkasi päälle. Sillä kertaa melkein pinnapilottiini rakastuin =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8259
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      44
      2244
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2122
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1667
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1427
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1083
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      870
    Aihe