Tarttis apua ongelmaan jonka kaveri lähetti.

badgehunter

Mulla ja kaverilla on jatkuva paremmuus kilpailu kielistä. Nyt hän lähetti seuravaanlaisen viestin:
Tarkastele seuraavaa lauseketta: i--%5>0

a) Mikä on lausekkeen tulos, jos i:n arvo on alussa 10?
b) Muotoile lauseketta niin, että se tuottaa saman tuloksen, mutta on helpompi lukea.

Help. kaveri ei suostu auttaa. Me saadaan kysyä apua ulkopuolisilta, mutta sillä ehdolla että toinen antaa luvan ja saa luvan avun tarpeeseen myöhemmin.

19

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • badgehunter

      Noo joo. Ja viesti jossa tää tuli oli C kielen salaisuuksia joten siitä päättelin että tänne ois.

    • Python-osaa-kai

      Python ratkaisu

      i=10
      print(i--5>0)

      Tulos on TRUE


      Linux Mint 18.1 Serena
      Xfce 64-bit

      • trollerson

        Huomaa siinä oli % merkki, eli jakojäännös.

        Miinusmerkit i:n jälkeen taas meinaa, että i:n vähennys yhdellä tehdään vasta lausekkeen jälkeen.

        Eli 10 % 5 = 0.

        0 > 0 = false.


    • sdfsdfsdfsdg

      a) 0
      b) kysymyksessä ei ole järkeä

    • jgjhgjhjghjgjhgjh

      "paremmuus kilpailu kielistä"

      Huonoa kieltä. Taisit hävitä.

    • jaanojaa

      a) false, numeroarvona 0.
      b) i-- % 5 > 0

      Ei tuossa mitään vaikeaa ole, mutta välilyönneillä ryhmittely selkeyttää ehkä hieman ja on muutenkin suositeltavaa ettei kaikkea kirjoiteta yhteen pötköön. Saman tuloksen toki saa myös, jos vähentää i:tä erikseenkin.

    • badgehunter

      Selvä kaveri näköjään lähetti infoa: Hän päätti olla laiska ja ottaa tuon AMK moodlesta, eli hänen tehtävänsä.

    • 5prosenttianollastaon0

      Eikös tuo ole että i-muuttujasta vähennetään 5% 0:sta, eli i=i, sen arvo ei muutu.

      • trollerson

        Eikös prosenttimerkki yleensä meinaa jakojäännöstä, ainakin C:ssä ja sen sukuisissa ?


    • ggggga

      a)
      i-- tarkoittaa sama kuin i - 1
      (i-1)%5 tarkoittaa jakojäännöstä, kun (i-1) jaetaan 5:llä.
      i on lähtötilanteessa 10
      ->(10-1)%5 = 9%5 = 4

      ja kun suoritetaan vertailu 4>0 on tuloksena tosi.

      b) (i-1)mod5>0

    • äähnovoivit

      i-- tarkoittaa, että lausekkeessa käytetään i:n alkuperäistä arvoa ja sitä vähennetään vasta sen jälkeen. Eli kun i on alussa kymmenen, lasketaan 10%5, joka on nolla, joka ei ole suurempi kuin nolla, eli tulos on "false". i:n arvo laskennan jälkeen on 9.

    • Esimerkki koodista josta toiset tykkää ja toiset välttää kun sitä on vaikea hahmottaa. Lauseista saa kyllä lyhyitä ja tehokkaita. Kääntäjä osaa kyllä tehdä hyvää koodia lauseesta i= i-1 . i-- käyttö ei tee koodista nopeampaa. i-- merkitsee tosiaan sitä, että vähennys tehdään vasta lauseen laskemisen jälkeen. --i taas sitä, että vähennys tehdään ensin.

    • Joo, siis kyseessä true/false lauseke, jonka ratkaisu riippuu i:n sen hetkisestä arvosta.

      a) i--%5>0 kun i = 10.
      Tässä suoritetaan ensin i--, jolloinka i on 9
      seuraavaksi otetaan jakojäännös 9:stä, kun jaetaan 5:lla, eli saadaan 1 (C pyöristää alaspäin).
      1 > 0, joten lauseke on tosi.

      b)

      int i = 10;
      i--;
      int jakojaannos = i % 5;
      if (jakojaannos > 0) {
      // ...... tee jotakin...
      }

      • Sinäpäs pitkähkön vastauksen tuollaiseen trivialiteettiin kirjoittelit.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Sinäpäs pitkähkön vastauksen tuollaiseen trivialiteettiin kirjoittelit.

        Ja vielä väärin, hih!


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Ja vielä väärin, hih!

        Missä kohtaa väärin?


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Ja vielä väärin, hih!

        Joohei, hihhih! Huomasinkin jo hihhih!


      • öl2l3f23rf
        minkkilaukku kirjoitti:

        Ja vielä väärin, hih!

        Níin tuollainën olisi itseasiassa 5 prosenttia nollanan arvosta..... aaa minkkilauku: tulipa taas tehtyä töitä ja joten voin alkaa ajattelemaankin :D '-n


    • aikaviallinen

      Minä sanoisin että opiskelevat elämään, kun ylipoistojen tohtoritkaan eivät tiedät tietokoneiden ohjelmoinnista, kuten eivät tiedä tohtoritkkaan eivät tiedä naistensa vaginoista....

      ... siitä se elämä lähtee joskus jos lähtee ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe