Onko kokemuksia laadukkaasta kumiveneeksi lapsille ja miksei aikuisillekin.
Käyttötarkoitus on satamassa ja sen liepeillä satunnainen ajelu ja ankkurista kulkeminen lähisaariin.
Suosituksia kumiveneestä ja moottorista?
42
2597
Vastaukset
- stana_
Tuolla pöristelemään satamiin ja saariin.
https://huutokaupat.com/fi/v/411641 - matkapurjehtija
Olen sitä mieltä, että moottorin voi jättää kumiveneestä pois saavat lapset ja vanhemmat vähän liikuntaa ja naapureiden ei tarvi kuunnella turhaa pärinää. Täällä ankkuroidaan niin lähelle rantaa, ettei soutumatka muodostu ylivoimaiseksi.
- mukavaa_ei_harrasta
Ei kait julkisilla paikoilla tuo ketään häiritse? Monissa satamissa on kuitenkin sellainen vilinä ettei sinne kai kukaan rauhaa hakeudu etsimään...
- OnFiksujakinVanhempia
mukavaa_ei_harrasta kirjoitti:
Ei kait julkisilla paikoilla tuo ketään häiritse? Monissa satamissa on kuitenkin sellainen vilinä ettei sinne kai kukaan rauhaa hakeudu etsimään...
Ai, ne on sun kakarat jotka töpeksivät kumi veneellä rantautuvien isompien alusten tiellä aiheuttaen vaaratilanteita. Olis kivaa jos katsoisit lastesi perään ja hoitaisit tapa kasvatusta, vai vilskettä ja sinne sitten jälkikasvu aiheuttamaan katastroofeja, ho hu hei!
- rantautumiskauhua
OnFiksujakinVanhempia kirjoitti:
Ai, ne on sun kakarat jotka töpeksivät kumi veneellä rantautuvien isompien alusten tiellä aiheuttaen vaaratilanteita. Olis kivaa jos katsoisit lastesi perään ja hoitaisit tapa kasvatusta, vai vilskettä ja sinne sitten jälkikasvu aiheuttamaan katastroofeja, ho hu hei!
Meillä kasvatus on pakollinen, mutta vapaa.
Taidat olla rantautumisen jännittäjiä? Vinkkinä sovi etukäteen miehistön kanssa kuinka toimitaan, jaa tehtävät, pysy rauhallisena ja älä huuda. Kokoajan vielä kun keskityt tekemäsi suunnitelman toteutukseen ja pieleenmenon varalle tehty poistumissuunnitelma on valmiina - Pystyt kyllä - ei ole vaikeaa. Trust me!
Parin tenavan harmiton ajelu ei voi suistaa ketään raiteilta, jos niin käy niin parempi vaihtaa veneen päällikköä. - Lapseton_mulkku
OnFiksujakinVanhempia kirjoitti:
Ai, ne on sun kakarat jotka töpeksivät kumi veneellä rantautuvien isompien alusten tiellä aiheuttaen vaaratilanteita. Olis kivaa jos katsoisit lastesi perään ja hoitaisit tapa kasvatusta, vai vilskettä ja sinne sitten jälkikasvu aiheuttamaan katastroofeja, ho hu hei!
En tiedä mitähän vaaratilanteita sinulle on tullut, mutta muutaman kerran on tenavat (noin 10-12 vuotiaat) tulleet kumiveneellä tarjoamaan rantautuessa apuaan. Esim ovat halunneet etukäteen käydä tiedustelemassa väylää ja rannan ja mahdolliset vedenalaiset kivet. Mahtavaa toimintaa. Jos jonkun tenvana kumppari nyt eteen satuu tulemaan, niin ei muuta kun pakki päälle ja pysähdys ja joku kommunikaatio toisen osapuolen kanssa. Tavan valitset itse ja senkertoo kuinka aikuinen olet.
En ainakaan itse ole kokenut että nuo tenavat kumppareillaan (soutaen tai pienellä koneella) olisivat mitenkään erityisen häiritseviä olleet. Hyvä vaan kun opiskelevat veneilyn taitoja jo pienestä pitäen. Kerran oli selkesti kippari ja gasti, kippari määräsi rantauutessa fendarit ulos ja miten kumppari kiinnitetään.
Ja tähän loppuun. Itselläni ei ole kersoja enkä ole kovin lapsiystävällinen. Mutta muiden niitä tulee hankkia, jotta emme kuole sukupuuttoon, joten sen asian kanssa vaan täytyy elää.
- Monenlaisia
Olen kanssa tilailemassa kumivenettä. Uuden 6hv moottorin kävin jo kaupasta ostamassa. Nyt pitää päättää ostaako pehmeäpohjaisen tai sellaisen johon voi laittaa sisäpuolelle kovan pohjan paloista... sitten on vielä niitä missä kiinteä kova pohja.
Meillä oli 2000 luvun alussa Yamaha Malta ja pehmeäpohjainen kumivene.
Se vene olisi plaanannut mutta muodostui pussi perälautan eteen joten teho meni hukkaan.Että älä ainakaan osta pehmeäpohjaista kumivenettä. Teho 6 hp saa veneesi planaamaan helposti kovalla pohjalla.En pysty sanomaan varmasti miten jatkaa mutta miettisin sitä "johon voi laittaa sisäpuolelle kovan pohjan paloista" koska se luultavasti menee kasaan.- Joakim1
Ilmajäykisteiset pohjat toimivat hyvin. Itse en ostaisi enää rimapohjaista tai varsinkaan paloista koottavaa. Meillä on ollut kuusi kautta Bilteman ilmapohjainen kumivene. Se on täyttänyt tehtävänsä. Konetta ei ole, mutta kerran kokeilin siinä ikivanhaa 6 hv Johnsonia. Nousi hyvin helposti plaaniin, mutta ominaisuudet loppuivat ennen 15 solmua (ei vielä täysi kaasu). Alkoi hytkymään aika hervottomasti. Suositeltu kone onkin max 4 hv, joten varmasti plaanaisi OK 3-4 hv koneella 10-12 solmua.
- monenlaisia
Kiitos vastauksesta kummallekkin. Nyt se on päätetty, ostan tuollaisen ilmapohjaisen kumiveneen. Ei ollut suosikki tätä ennen kun olisin päättelemällä valinnut, vaan se oli paloista koottavalla pohjalla.
- R33BlueEyes
Joakim1 kirjoitti:
Ilmajäykisteiset pohjat toimivat hyvin. Itse en ostaisi enää rimapohjaista tai varsinkaan paloista koottavaa. Meillä on ollut kuusi kautta Bilteman ilmapohjainen kumivene. Se on täyttänyt tehtävänsä. Konetta ei ole, mutta kerran kokeilin siinä ikivanhaa 6 hv Johnsonia. Nousi hyvin helposti plaaniin, mutta ominaisuudet loppuivat ennen 15 solmua (ei vielä täysi kaasu). Alkoi hytkymään aika hervottomasti. Suositeltu kone onkin max 4 hv, joten varmasti plaanaisi OK 3-4 hv koneella 10-12 solmua.
Minkä kokoinen on tuon Bilteman kumijollan säilytyslaukku?
- Joakim1
R33BlueEyes kirjoitti:
Minkä kokoinen on tuon Bilteman kumijollan säilytyslaukku?
Meillä on malli 25-0490: http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/25-0490_man.pdf
Tuo ei enää ole valikoimissa vaan toinen melko vastaava: 25-783: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Muut/Kumijolla-230-cm-2000035746/
Nykyisen maksimikuorma on vain 2 h/220 kg kun meillä olevan oli 3 h/350 kg. Tuolla ollaan soudettu 4 hengen perheellä lyhyitä matkoja OK.
Kummallekaan ei anneta laukun mittoja, mutta ei liene paljoa iloa mitata tuota vanhaa. Mahtuu meillä helposti sekä auton takaluukkuun että veneen istuinkaukalon penkin alle säilytystilaan. Tosin jälkimmäisessä luukun koko riittää juuri ja juuri.
Tuo meidän ei punnittuna paina läheskään ilmoitettua 32 kg edes säilytyslaukussa pumppuineen. Olisikohan ollut 28 kg. Ehkä tuo 32 on myyntipakkauksessa?
- seppomartti
Pieni halpa sähköinen perämoottori täyttää hyvin lasten ajelutarpeet eikä häiritse. Ja pääsee sillä ankkurista rantaan. Muuhun itten ei kelpaakaan.
- onko_vakavaa
Miten tuo voi häiritä sataman vilinässä. Ei tietenkään yöllä huristella, mutta kai päiväaikaan ja illallakin saa varsin vapaasti puuhailla?
- kyllä.voi
onko_vakavaa kirjoitti:
Miten tuo voi häiritä sataman vilinässä. Ei tietenkään yöllä huristella, mutta kai päiväaikaan ja illallakin saa varsin vapaasti puuhailla?
Niin vilkkaassa satamassa en ole vielä ollutkaan, ettei satama-altaassa edestakaisin pörräävä kumivene häiritsisi. Toisaalta luonnonsatamassakaan sellainen ei häiritse, jos osaa rauhallisesti mennä nurkan taakse ja sitten aikanaan palata sieltä samalla tavalla. Eikä sekään häiritse, että kumppareita olisi pari kolme yhtaikaa sähkömoottorilla tai soutaen, vaikka lapset leikkiessään huutelisivatkin. Perämoottorin jatkuva pörinä on ihan muuta.
- pipoturhankireällä
kyllä.voi kirjoitti:
Niin vilkkaassa satamassa en ole vielä ollutkaan, ettei satama-altaassa edestakaisin pörräävä kumivene häiritsisi. Toisaalta luonnonsatamassakaan sellainen ei häiritse, jos osaa rauhallisesti mennä nurkan taakse ja sitten aikanaan palata sieltä samalla tavalla. Eikä sekään häiritse, että kumppareita olisi pari kolme yhtaikaa sähkömoottorilla tai soutaen, vaikka lapset leikkiessään huutelisivatkin. Perämoottorin jatkuva pörinä on ihan muuta.
No sitten varmasti häiritsee moni muukin asia kesävilinässä. Muut veneet, moottoriveneet, muiden veneiden yksityiskohdat, muut ihmiset, lemmikit, satunnaiset laiturille tulevat uteliaat jne (lista on pakosti melko pitkä) - eikö vaan?
- kyllä.voi
pipoturhankireällä kirjoitti:
No sitten varmasti häiritsee moni muukin asia kesävilinässä. Muut veneet, moottoriveneet, muiden veneiden yksityiskohdat, muut ihmiset, lemmikit, satunnaiset laiturille tulevat uteliaat jne (lista on pakosti melko pitkä) - eikö vaan?
Miksi nuo häiritsisivät? Muita veneitä ei ole pakko katsoa, jos ulkonäkö ei miellytä. Ohikulkevat ihmiset ovat vain ohikulkevia, vaikka menneessä uteliaasti kurkkisivatkin. Lista voi olla pitkäkin, mutta mitä siitä. Jatkuva ääni on kuitenkin sellainen, josta ei eroon pääse, vaikka laittaisi silmätkin kiinni. Ja sellaisen äänen on tutkitusti todettu olevan merkittävä häiriö ihmiselle.
- Metelino
Eipä näytä olevan yhtään vastausta alkuperäiseen kysymykseen joten tässä: Brig Dingo ilmatäytteisellä pohjalla ja kölillä. Pohja ja köli pumpataan kovaksi, on ajettavuudeltaan erinomainen ja menee täysin kasaan muun veneen mukana. Pohja ei anna periksi millään tavalla plaanissakaan. Pituuksia löytyy 2,40 metristä ylöspäin, itsellä 2,85 ja on ollut hyvin laadukas. Samalta tehtaalta tulee myös Grand -merkkinen vastaava tuote. Pääasia on ilmapohja, jollaisia toki löytyy monilta muiltakin merkeiltä.
- Gran_PVC
Alkuperäsieen kysymykseen ei oikein voi antaa vastausta, koska siitä puuttuu niin monta eri lähtötietoa. Hinataanko kumpparia perässä ja jos kyllä, millaisella veneellä (koko)? Kuinka pitkiä matkoja hinallaan ja kuinka paljon saa vaikuttaa purjehdukseen, jos nyt edes purjeilla liikutaan. Pitäkö kumpparin olla stuuvattavissa veneeseen ja millaiseen tilaan? Kuinka pitkiä ovat nuo kulkemiset lähisaariin ja onko keli- ja nopeusvaatimuksia. Täsysin plkässä vai 5-10 m/s tuulessa. 3 solmun vauhdilal vai 11 solmua. Pitääkö sen toimia myös kaupakassina saaristossa. Montako henkeä pitäisi mahtua kyytiin ja millaisille matkoille? Jne jne. Paljonko ollaan valmiita maksamaan.
Nuo kaikki vaikuttavat eri ratkaisuihin. Jokaisella ratkaisulla on hyvät ja huonot puolet.
Kysyjän myöhemmin valitsema on varmasti hyvä keskitien ratkaisu.
- 180
Minulla on ollut n. viitisenvuotta Bilteman isompimalli. On osoittautunut erittäin mukavaksi kumiveneeksi.
Puhallettavat pohja - ja köli tekevät siitä tukevan ja helpon soudettavan. Tosin jos mukana on matkustajia tai rahtia on soutaminen hankalaa, joten ostin siihen 2,3 hp: n Hondan.
Sillä se kulkee aivan riittävän nopeasti yhteyskäytössä. Se on sen verran kevyt, että sen pysyy yksinkin nostamaan kannelle. Minä kuitenkin tein sille omat nostoliinat, joihin voi kiinnittää tyhjän fallin ja siten nostaa ylös.
Mukana tulevalla jalkapumpulla sen täyttäminen on helppoa ja nopeata, täytyy vain muistaa oikea täyttöjärjestys - ensin ponttoonit ja sitten pohja, jonka jälkeen lopuksi köli.- seppomartti
2,3hv Honda on niin meluisa, että vanhempien tulee rajoittaa turhaa pörräämistä muiden veneiden lähettyvillä. Kuuluu hyviin tapoihin.
Itse asiaan. Jollakeskustelussa melko vähän aikaa sitten rima- ja levypohjaiset jollat olivat suosittuja. Nyt ilmapohjat. Pienissä kumijollissa jäykäksi pumpattavalla ilmapohjalla ja ilmakölin pingottamalla V-pohjalla saadaan kevyt (18-20kg) ja hyvin toimiva apujolla, minkä saa käsivoimilla nostetuksi esim etukannelle. Pidemmälle ajeluun tai plaanaamiseen kova muovinen tai alumiininen V-pohja rib isompi kone. Silloin sitten on paino- ongelma ja tarvitaan taavetti. Ei ole yhtä ja hyvää kaikille vaan käyttötarkoitus ratkaisee. - Pumppa
Mikä on osoittautunut kovan kelin hankaluudeksi venettä hinattaessa? Onko se tempoilu vai vedellä täyttyminen? Olipa sitte kumppari tai kokonaan kova jolla.
- Joakim1
seppomartti kirjoitti:
2,3hv Honda on niin meluisa, että vanhempien tulee rajoittaa turhaa pörräämistä muiden veneiden lähettyvillä. Kuuluu hyviin tapoihin.
Itse asiaan. Jollakeskustelussa melko vähän aikaa sitten rima- ja levypohjaiset jollat olivat suosittuja. Nyt ilmapohjat. Pienissä kumijollissa jäykäksi pumpattavalla ilmapohjalla ja ilmakölin pingottamalla V-pohjalla saadaan kevyt (18-20kg) ja hyvin toimiva apujolla, minkä saa käsivoimilla nostetuksi esim etukannelle. Pidemmälle ajeluun tai plaanaamiseen kova muovinen tai alumiininen V-pohja rib isompi kone. Silloin sitten on paino- ongelma ja tarvitaan taavetti. Ei ole yhtä ja hyvää kaikille vaan käyttötarkoitus ratkaisee.Alkuperäinen kysyjä oli hankkinut 6 hv koneen, jolla saa plaaniin siihen soveltuvat kumiveneet. Rimapohjaiset eivät sovellu plaanausnopeuksiin, koska pohja on pituussuunnassa liian vetelä. Sama ongelma on myös joissain levypohjaisissa, jos levyt eivät muodosta yhtenäistä tukevaa pohjaa esim. saranoiden takia.
RIBit taas ovat yleensä selvästi painavampia ja suuremmille koneille tehtyjä, joilloin 6 hv voi olla liian vähän plaaniin saamiseksi. Samalla tietysti menetetään pakkausmahdollisuus, mikä on mielestäni liian suuri hinta varsin pieniin etuihin nähden noin pienellä moottorilla. - seppomartti
Venettä on nostettava vedestä monestakin syystä. Ahtaassa satamassa voi nostaa pystyyn mastoa vasten. Karibialla veteen jätetty jolla ei ole aamulla enää veneen perässä. Välimerellä ankkuripaikalla ukkosessa tuulenpuuskat pyörittivät jollaa ylös alas. Moottori oli varmaa 10 kertaa pohjan suuntaan ja meni huoltoon sen jälkeen. Avomerellä tuuli pyörittelee pikkujollaa hinatessa tai aallot roiskivat vettä jollaan. Veden kertyessä vastus kasvaa ja jolla hajoaa. Joskus liitoksista esim peräpeilistä tai pohjasta. Joskus hinausköyden kiinnityspisteistä. Viime kesänä poimimme Välimereltä hyvän ison kumijollan, jonka kiinnitys oli hinauksessa revennyt. Voi toki lyhyitä matkoja kuljettaa peräpeilissä koholle nostettuna. Keulakannella täytettynä ja kiinnitettynä menee myös aika sujuvasti. Suomityyppinen perässä hinaaminen on avomerellä riski jos rupeaa tuulemaan.
- seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Alkuperäinen kysyjä oli hankkinut 6 hv koneen, jolla saa plaaniin siihen soveltuvat kumiveneet. Rimapohjaiset eivät sovellu plaanausnopeuksiin, koska pohja on pituussuunnassa liian vetelä. Sama ongelma on myös joissain levypohjaisissa, jos levyt eivät muodosta yhtenäistä tukevaa pohjaa esim. saranoiden takia.
RIBit taas ovat yleensä selvästi painavampia ja suuremmille koneille tehtyjä, joilloin 6 hv voi olla liian vähän plaaniin saamiseksi. Samalla tietysti menetetään pakkausmahdollisuus, mikä on mielestäni liian suuri hinta varsin pieniin etuihin nähden noin pienellä moottorilla.Täysin samaa mieltä Joakimin kanssa. Veneen ostaminen 6 hv moottorin ympärille voi olla hiukan hankalaa. Keveyttä tavoitellessa pienempi kone on parempi ja plaanauskyky suuremmalla parempi.
Yksi jollani on välimuoto: levypohja, missä alumiinia ja puurimaa on pitkittäisjäykisteenä ja ilmaköli V -pohjana. Sekin painaa liikaa. - kaikki_
Pumppa kirjoitti:
Mikä on osoittautunut kovan kelin hankaluudeksi venettä hinattaessa? Onko se tempoilu vai vedellä täyttyminen? Olipa sitte kumppari tai kokonaan kova jolla.
Kevyt jolla ei tarvitse lopulta kovinkaan kummoista tuulenpuuskaa noustakseen ilmaan ja pudotakseen veteen ylösalaisin. Pyöreäperäistä kumivenettä olen kerran hinannut lyhyehkön iltapurjehduksen. Sinäkin aikana jolla päätti ryhtyä uppikseksi upottaen peränsä syvälle. Ihme kyllä hinauslenkit eivät pettäneet. Kova jolla taas pyrkii myötäaallokossa aina ohi ja tempoo. Ja satamamanöövereissä joko köysi on potkurissa tai jolla tolpan/poijun väärällä puolella.
- Lihvpiuvojboihb
Meillä on jo jonnin aikaa ollut Suzumar DS 230 ja Suzuki 2,5 ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Molemmat on suht. kevyitä ja helppoja siksi käsitellä kun pakataan vene kasaan pidemmille purjehdusosuuksille. Ollaan oltu uintireissulla esim. Degerbyssä lasten kanssa 12, 14, 16 viisi päällä ja kantanut helposti.
Mitä tuohon päristelyyn tulee niin eipä tunnu juuri ketään haittaavan (ehkä jotain ärhäköitä vanhoja pieruja). Maarianhaminassa kumpparia ja lapsia pyörii satamassa ja kiva niin.- nipo_nipo_nipo
Veneily on kaikkien harrastus ja vilinä ja hälinä päiväsaikaan on sallittua ja jopa suotavaa, ei tämä niin harrasta ole.
Jos haluaa rauhaa niin sitä löytyy lukemattomista tyhjistä poukamista tai avomereltä. - se.sattuu
nipo_nipo_nipo kirjoitti:
Veneily on kaikkien harrastus ja vilinä ja hälinä päiväsaikaan on sallittua ja jopa suotavaa, ei tämä niin harrasta ole.
Jos haluaa rauhaa niin sitä löytyy lukemattomista tyhjistä poukamista tai avomereltä.Vilinä, hälinä ja muutenkin kaikenlainen elämä on vierassatamissa ihan ok ja vain tervettä. Mutta jatkuva perämootorin pörinä todella /C:stä
- pysy-poissa
"Maarianhaminassa kumpparia ja lapsia pyörii satamassa ja kiva niin"
Lienet hullu ja mielenvikainen!
- Hondamiesvaan
Minulla myös kumiveneessä 2.3 Honda mutta ärsyttää itteäkin sen melu. Moottorihan on ilmajäähdytteinen ja liekkö siinä se syy. Muuten pomminvarma peli kun jätä hanaa auki ja ei sulje helteellä Ilmaruuvia. Eikä saa koskaan jättää talveksi tippakaan bensaa kaasariin. Nykybensa kovettuu ja tukkii joka reiän. Sen jos tekee niin sitten nykiminen maistuu ennen kun kuivaa tulpan. Jahka tuosta aika jättää niin taidan laittaa hieman isomman.
- ÄläPitkästy
Saattaapi olla että kestää tuo Hondan koneen hajoamisen odottelu.
Varaudu jopa siihen että sinun pitää tuolla perusteella jättää se isompaan vaihto perikuntasi huoleksi.
- ariel371
Voit hyvin nostaa parimetrisen jollan pystyyn veneen perään, jolloin sitä ei tarvitse tuoda kannelle tai tyhjentää. Jollan sivuista on oltava narut purren kulmiin jotta kumppari pysyy keskellä perää purren kallistuessa. Parimetrisen nostaa käsivoimin hetkessä kiinni nostimeen tai käytät vinssiä nostossa.
Jollan tyypistä en sano mitään, koska omaa Zodiac 200 -mallia liikutan soutamalla, moottoria ei ole koskaan ollut. Soutu onnistuu hyvin suht tyvenessä, mutta tuulessa iso osa soutuvoimasta kuluu tuulta vastaan kamppailussa. Huilata ei voi yhtään, jolla lähtee heti tuulen mukana ajelehtimaan. Suuntavakavuus on kehno ja pääasiassa soudankin siksi silmät menosuuntaan.- Ssppss
Aina huopaamallako?
- keppivene
Itselläni on hyviä kokemuksia Zodiak 240 kumiveneistä, jotka ovat olleet rimapohjilla. Zodiak oli laadukas. Sain siitä kuitenkin yhden vetolenkin irtoamaan, kun laivan peräaallot kerran tempaisivat sen ympäri. Mitä mieltä ihmiset ovat SVB:n kumiveneistä? Hinnat vaikuttavat edullisilta.
- seppomartti
Kahden Zodiakin jälkeen en pidä laadultaan sen kummempana.
- KumiJolla
Kokemukset:
- Grand jolla n. 2m - riittävän laadukas merkki.
- Perämoottori n. 2,5 hv (riittävä apujollaan)
- Pohja on syytä olla kova, meillä ei ole ja moottorin teho menee hukkaan, kun ei plaanaa.
Seuraava jolla on vähän isompi, johon mahtuu koko perhe ja koira. Painon kanssa on oltava tarkkana, jotta veneen voi vielä nostaa kannelle tai perään ylös roikumaan.
Moottorin teho pari heppaa on riittävä, kun apujollalla ei ole tarkoitus mennä "pitkälle". Moottorin paino pysyy näin aisoissa ja ei tarvita ylimääräistä tankkia tms. - Varmaasiasta
Hyvää pehmeäpojaista kumivenettä ei ole olemassa ja sellaisen kovan levypojan tai rimapohjan laitto ei asia juurikaan auta. Pitää ostaa lasikuitupohjainen tuubit sivuilla oleva jolla (RIB tyyppinen) siitä on ioloa moneksi ja pitkään. Liikkuu moottorilla liukkaasti. Bilteman lelukumiveneet eivät ole mistään kotoisin. Siinä menee rahat vesilinnuille.
- 180
Hold your horses man :) . Nyt oli ilmeisesti kyse kevyestä jollasta, jonka tehtävän tuo Bilteman kumivene hyvin täyttää.
Tietenkin on jokaiselle selvää, että kuvaamasi ribtyyppinen vene on käytössä ylivoimainen, mutta sen hantteeraaminen vaatii kaksi "aikuista" ja ison keulakannen. Pienessä veneessä se vie näkökentän, vaikka sen tyhjetäisikin.
Hinaamiseen pätee mitä on tuolla edellä sanottukin. Taavetit pitää olla ja se tarvitsee jo enemmän kuin 2 hp pysyäkseen tuulen kanssa tasoissa.
- Kumikameli
Itselläni on 2,4m ilmakölillä ja levypohjalla varustettu ns. halpiskumivene. Ajelen pääasiassa pienellä sähkömoottorilla sikä suotaen akun tyhjennettyä. Tuollainen jolla on kyllä yksi perkele soudettavaksi jos on vähääkään tuulta. Kyllä se sentään liikkuu, mutta kovin on turhauttavaa. Painoltaan paatti on sellainen, että saan nykäistyä sen yksin kannelle. Paketti maksoi muistaakseni noin 450 EUR mistä lie motonetista. Kun paatti ei ole vedessä niin suosittelen laskemaan ilmoja hieman pihalle. Aurinko paahtaa vielä toisinaankin niin kovasti, että jollan saumat on melko kovilla paineen noustessa.
- varikkosonni
Faktahan on se, että jos et halua olla joka kevät ostamassa uutta kumivenettä niin paksu kumi ja alumiinpohja ovat ehdottomia tässä asiassa. Alumiinipohja siks , että veneessä ei tarvitse tasapainotella jokaikisessä käännöksessa ja rantautumisessa. Suosittelen myös sähköperämoottorin hankintaa, se kyllä kuljettaa kevyttä kumibotskia kepeästi eteenpäin. Itse ostelin Preeco.fi verkkokaupasta pari kevättä sitten perushyvän kumibotskin niin on kyllä palvellut hyvin joka kesä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387785Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381985Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4919Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812