Heikki Jussila on noissa jouluteksteissä klassisen kristinuskon suurten kysymysten; inkarnaation eli Jumalan ihmiseksi tulon ja sovituksen salaisuuden äärellä. Samaa pohti myös Lars Levi Laestadius teoksessaan Hulluinhuonelainen.
Merkille pantavaa on, että Jussila ei kutista ihmisen lankeemusta ”omppuvarkauteen” vaan viittaa sen pohjimmaiseksi syyksi ylpeyttä, siis hybristä tulla Jumalan kaltaiseksi. Kun ihminen viimein kehitysvaiheessaan halusi tulla tietämään myös hyvän ja pahan, menetti hän eettisen viattomuutensa; joutui vastuunalaiseksi tekemisistään ja veti päällensä vanhurskaan oikeudenmukaisen Jumalan tuomion!
Isä ja poika Jussila olivat merkittävä koossapitävä lenkki vl-kristillisyyden laitojen suhteen sodan jälkeisenä kymmenvuotiskautena. Kun poika eli O.H.Jussila kuoli 1955 alkoi pian tunnustuskirjafundamentalistien asemiin ajo Pekka Tapanisen johdolla, ja kun isä Heikki kuoli sittemmin samana vuonna, taisi se olla Heikki Saarelle ja muille ääriekskluvisuutta ajaville merkki sotaan kutsulle. Ja se mitä siitä seurasi, eli 1960-luvun alun hajaannus, oli sittemmin tappio molemmille jakautumisen osapuolille!
Heikki Jussila ja Pekka Tapaninen
S_Eikkailija
0
122
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832