Miksi lapsille pakkosyötetään ideologiaa?

Vapari-humanisti

Alla kommentti tähän: "Sanna Ukkola: Miksi lapsille pakkosyötetään ideologiaa?"
http://yle.fi/uutiset/3-9442474

Miksi tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen (jumalanpalvelus, hartaus, jopa johdettu ruokarukoiluttaminen) ymppääminen peruskoulun tai päiväkodin virallisen ohjelman osaksi ja tuputtaminen lapsille/perheille on tabu, jota ei käsitellä? Peruskoululain mukaan koulun tehtäviin ei kuullu uskonnonharjoituksen järjestäminen. Ja opetussuunnitelman mukaan opetuksen tulee olla uskonnollisesti ja poliittisesti "sitouttamatonta". Varhaiskasvatuslaista on poistettu uskontokasvatus, joka oli vielä uutta lakia edeltävässä päivähoitolaissa. Uskonnonharjoituksen, kuten jumalanpalveluksen tarjoaminen lapsille tulisi olla koulutyöpävän ulkopuolella.

7

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on varmaankin siksi tabu, että opetuksen sisällöstä päättävät tahoilla ei ole mitään motiivia nostaa asiasta haloota tai on motiivi olla nostamatta haloota. Ehkä he eivät halua suututtaa noita kyseisiä uskovaisia tai ketään muitakaan, jotka pitävät noiden uskovaisten puolta tässä asiassa jostain muista syistä. Puolestaan päättäjiä itseään asia tuskin juuri kiinnostaa.

    • AjattelijanAjatus

      Eiköhän se syy ole se, että asia on jo korjattu. Kuten itsekin totesit, laki on kunnossa tuon asian suhteen. Tunnustuksellista uskonnonopetusta ei ole kouluissa.
      Se, jos joku rikkoo lakia on tietysti eri asia. Yhtä hyvin voisit ihmetellä, miksi ylinopeus tai päin punaisia ajaminen ovat sellasia "tabuja" kun ihmiset tekevät niin vaikka se on laitonta. Jos koulussa opettaja tuputtaa oppilaille omaa uskontoaan, siitä voi ja pitää ensinnäkin tehdä ilmoitus koululle, jotta rehtori voi keskustella asiasta kyseisen opettajan kanssa, ja toiseksi jos tuo ei tepsi, tehdä rikosilmoitus.
      Tuo ei ole tabu. Siitä vain ei ole enää mitään syytä keskustella, kun asia on jo kunnossa.

      • lapsensuulla

        Sinustako on hyvä ettei koulussa ole tunnustuksellista kristinuskoa.
        Kuuntelin tänään Patmosradiosta Esa Heiskan saarnaa. Hänen 6-vuotias poika toimii usein pikkuprofeettana. Ei koskaan lapsi ole kuullut Raamatun saarnoja, joissa Jeesus puhuu vertauksen puusta, jonka juureen on jo kirves laitettu kun puusta ei saada hedelmää.
        Poika oli leikannut paperista kirveen ottanut pienen puun ja kopauttanut puuta kolme neljä kertaa ja sanonut isälle kun tämä oli ihmetellyt lapsen puuhia "Olemme tulleet tähän kirveen ajanjaksoon."

        Raamatussa Israelia verrataan viini- ja viikunapuuhun ja muita maita puihin.

        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen. Matt. 3: 10.


        Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.
        Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
        Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'." Luuk. 13: 6. - 9.


      • lapsensuulla kirjoitti:

        Sinustako on hyvä ettei koulussa ole tunnustuksellista kristinuskoa.
        Kuuntelin tänään Patmosradiosta Esa Heiskan saarnaa. Hänen 6-vuotias poika toimii usein pikkuprofeettana. Ei koskaan lapsi ole kuullut Raamatun saarnoja, joissa Jeesus puhuu vertauksen puusta, jonka juureen on jo kirves laitettu kun puusta ei saada hedelmää.
        Poika oli leikannut paperista kirveen ottanut pienen puun ja kopauttanut puuta kolme neljä kertaa ja sanonut isälle kun tämä oli ihmetellyt lapsen puuhia "Olemme tulleet tähän kirveen ajanjaksoon."

        Raamatussa Israelia verrataan viini- ja viikunapuuhun ja muita maita puihin.

        Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen. Matt. 3: 10.


        Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.
        Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
        Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'." Luuk. 13: 6. - 9.

        Mainio esimerkki aivopesukasvatuksesta.


      • "Tunnustuksellista uskonnonopetusta ei ole kouluissa."

        Ehkei de jure. De facto on.


    • ikoninurkkaus

      Valitettavasti en saanut ortodoksista opetusta aikoinani.

      Nyt olen tutustunut ortodoksiseen kulttuuriin ja asiat ovat hyvin.

    • vm41

      Ehkä syynä kieltoon on syynä muutenkin jo pitkiksi venyneet muutkin satutunnit, jotka heikentävät lapsen älyn kehittymistä oikeaan suuntaan, eikä näin tehden jätä pyörimään paikoilleen kuin ><Puolukka paskassa<.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe