Jos ajattelen - olenko olemassa?

olimmeko_olemassa

Ajattelen usein 7-päistä lohikäärmettä - olenko siis olemassa?

Mietin usein myös: Miksi mitään ei olisi olemassa? Olenko olemassa?

Pelkään kun kuolen, ja ajatukseni katoaa, että ruumiini ei olisi enää olemassa. Voiko minua kuoleman jälkeen edes haudata? Kun en ole enää ajattelemassa.

Kasvit eivät ajattele - ovatko ne olemassa? Maailma kuulemma tarvitsee kasveja, meidän tulisi syödä vegaaniruokaa mutta voiko olematonta olla olemassa? Vai tarkoittaako oleminen eri asiaa kuin olemassaolo? Ja mitä pirua tarkoitus oikein merkitsee?

En ole koskaan voinut ymmärtää miksi aurinkoa ei voisi olla olemassa, vaikka ei se kuulemma ajattelu - voiko kuulopuheeseen luottaa?

Miten on?

41

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnttoudenKumina

      Tuosta aloituksestasi näkee, mihin kyökkifilosofia johtaa. Tyhjää stiignafuuliaa.

      • mitä_on_olemassa

        Onko muunlaista filosofiaa olemassa?


      • TyhjätTynnyritEniten

        Ei, vaan siitä näkee, että aloittajalla ei ole perustietoa logiikasta. Siitä, että jokin ajattelee, seuraa, että se jokin on olemassa. Sen sijaan siitä, että jokin on olemassa, ei seuraa, että se jokin ajattelee - kuten ei sitäkään, että se jokin ei ajattele.

        Ihmisillä on kautta aikain ollut vaikeuksia erottaa toisistaan lauseet "jos A, niin B" ja "jos B, niin A".


      • jonninjoutavaalöpinää

        Mistä logiikasta puhut? Deduktiosta, abduktiosta vai induktiosta. Logiikkoja on monenlaisia. Mikä logiikka on se oikea - vastaa ensin tähän? Kiitos.

        Ajattelulla ei luonnollisesti ole tekemistä olemassa olon kanssa - vaan aistimuksella, havaitsemisella ja mittaamisella. Logiikkasi on selvästi naisen logiikkaa.

        Amatöörifilosofeilla on olemassaolon peruskysymykset hukassa.


      • TyhjätTynnyritEniten
        jonninjoutavaalöpinää kirjoitti:

        Mistä logiikasta puhut? Deduktiosta, abduktiosta vai induktiosta. Logiikkoja on monenlaisia. Mikä logiikka on se oikea - vastaa ensin tähän? Kiitos.

        Ajattelulla ei luonnollisesti ole tekemistä olemassa olon kanssa - vaan aistimuksella, havaitsemisella ja mittaamisella. Logiikkasi on selvästi naisen logiikkaa.

        Amatöörifilosofeilla on olemassaolon peruskysymykset hukassa.

        "Mistä logiikasta puhut?"

        Propositiologiikasta.

        " Deduktiosta, abduktiosta vai induktiosta. Logiikkoja on monenlaisia."

        Nuo eivät ole eri logiikkoja, vaan erilaisia päätelmätyyppejä. Deduktiiviset päätelmät ovat loogisesti sitovia, nuo muut eivät (lukuunottamatta matematiikassa käytettyä "positiivista induktiota", joka on itse asiassa deduktiota.)

        "Mikä logiikka on se oikea - vastaa ensin tähän? Kiitos."

        Argumentaatioteoria ei ole sama asia kuin logiikka. Deduktiiviset argumentit ovat loogisesti sitovia (valideja) niin, että premissien totuus takaa myös johtopäätöksen totuuden. Induktiiviset ja "abduktiiviset" päätelmät eivät sitä takaa.

        "Ajattelulla ei luonnollisesti ole tekemistä olemassa olon kanssa - vaan aistimuksella, havaitsemisella ja mittaamisella."

        Mitähän tämäkin mahtaa tarkoittaa? Ajattelua ei ole olemassa, mutta mittaamista on? Suunnittele siinä sitten mittareita ilman mitään ajattelua.

        "Logiikkasi on selvästi naisen logiikkaa."

        Ei ole mitään naisen logiikkaa. Mahdatko sekoittaa logiikan tässä johonkin ajattelutyyliin tai muuhun sellaiseen? En ryhdy edes arvailemaan.

        "Amatöörifilosofeilla on olemassaolon peruskysymykset hukassa."

        Näyttää olevan.


    • TiedePaljastaaTotuuden

      "Mitähän tämäkin mahtaa tarkoittaa? Ajattelua ei ole olemassa, mutta mittaamista on? Suunnittele siinä sitten mittareita ilman mitään ajattelua."

      Tieteessä on jo kauan sovellettu olemassaolon kriteerinä havaintoja ja mittauksia. Ajattelu ei ole olemassaolon kriteeri, eikä tietysti pidäkään. Havaitsemisella poistamme epävarmuuden siitä, onko jokin olemassa ja onko jokin todellista. Vain todelliset asiat ovat olemassa.

      Ei kukaan ole sanonut ettei ajattelua ole olemassa, mutta mitään ajatusten tai ideoiden maailmaa ei tietysti ole olemassa. Ajatukset eivät ole lähtökohtaisesti todellisia, vain mielekkäät ajatukset ovat todellisia. Havaintojen maailma toki on todellinen; näitä on erilaisia, on muuttuja-avaruuksia, pisteavaruuksia, jne.

      "Nuo eivät ole eri logiikkoja, vaan erilaisia päätelmätyyppejä. Deduktiiviset päätelmät ovat loogisesti sitovia, nuo muut eivät (lukuunottamatta matematiikassa käytettyä "positiivista induktiota", joka on itse asiassa deduktiota.)"
      "Argumentaatioteoria ei ole sama asia kuin logiikka. Deduktiiviset argumentit ovat loogisesti sitovia (valideja) niin, että premissien totuus takaa myös johtopäätöksen totuuden. Induktiiviset ja "abduktiiviset" päätelmät eivät sitä takaa."

      Hölynpölyä. Deduktiiviset päätelmät eivät ole loogisesti sitovia probabistisessa eikä tilastollisessa maailmassa. Probabilistisessa maailmassa vain induktiivinen päättely on loogisesti legitimoitu. Probabilistisessa maailmassa on deduktio-ongelma, ei induktio-ongelmaa, koska deduktiivinen logiikka ei pysty käsittelemään epävarmuutta järkevällä tavalla. Induktiivisen päättelyn logiikka on 100 % formaali, koska pohjaa 100 % matematiikkaan.

      Matematiikassa ei sovelleta teorioita todistetta mitään "positiivista induktioa", vaan matemaattista induktiota, joka on menettänyt suurimman suosionsa ajan kuluessa.

      Abduktio on todellakin erilainen päättelyformalismi kuin deduktio, jossa asioita ja ilmiötä tarkastellaan parametriavaruudessa, joka on ei-stokastinen, kun taas deduktiossa tarkastellaan asioita ja ilmiöitä muuttujaavaruudessa, joka on myös determistinen. Abduktiivnen päättely on täysin formalisoitu päättelyjärjestelmä - siis logiikka, joka pohjaa soveltavaan matematiikkaan. Tällöin ei etsitä varmaa selitystä (eikä todennäköisintä selitystä), vaan uskottavinta selitystä.

      On olemassa kolmenlaisia maailmoita: deterministisiä, tilastollisia ja probabilistisia (joita usein kombinoidaan tutkimuksessa keskenään). Deduktiota päättelyjärjestelmänä voidaan legitimoida vain deterministisessä maailmassa. Onko maailma deterministinen?

      Viisas heppu soveltaa automaattisesti erilaisia logiikkoja tietäen ettei yksikään naistä ole se oikea. Deduktio, abduktio, ja induktio ovat lähtökohtaisesti erilaisia päättelyjärjestelmiä (siis logiikoita), jotka tekevät maailman olemuksesta erilaiset lähtöolettamukset.

      Toki logiikkoja on enemmänkin. Paljon on sovellettu sumeaa logiikka esim. insinööritieteissä, joka jatkuva-arvoinen logiikka kuten probabilistinen logiikka.

      jne.

      • TyhjätTynnyritEniten

        "Ajattelu ei ole olemassaolon kriteeri"

        Kuka sellaista on väittänyt? Kriteeri tarkoittaa välttämätöntä ehtoa. a:n olemassaolo on kyllä välttämätön ehto a:n suorittamalle ajattelulle, mutta a:n suorittama ajattelu ei ole välttämätön ehto a:n olemassaololle. Eli olemassaolo on ajattelun kriteeri, mutta Descartes tai kukaan muukaan ei ole väittänyt ajattelua olemassaolon kriteeriksi, vaan todisteeksi olemassaolosta. Mutta tätä vain ei näytetä ymmärrettävän. Samaa turhaa lätinää on varmaan kuultu menneinä vuosisatoina, ja tullaan kuulemaan tulevinakin vuosisatoina, koska eräät eivät erota välttämätöntä ehtoa ja riittävää ehtoa toisistaan.

        "Matematiikassa ei sovelleta teorioita todistetta mitään "positiivista induktioa", vaan matemaattista induktiota"

        Ne ovat sama asia, mutta pikainen googlauksen mukaan termiä "positiivinen induktio" käytetään paljon muussakin kuin matemaattisessa merkityksessä. Ehkäpä selvyyden vuoksi siirryn käyttämään termiä "matemaattinen induktio", niin ei synny sekaannuksia.

        ", joka on menettänyt suurimman suosionsa ajan kuluessa."

        Matemaattinen induktio on tavattoman tärkeä todistusväline matematiikassa. Onko yliopistomatematiikka tuttua muuten kuin kuulopuheena? Mutta laita toki jokin linkki, joka osoittaa, että niin tosiaan on kuin väität.

        Loppuosa kirjoituksestasi oli lähinnä lähinnä tyhjän tynnyrin kolinaa termibrassailun muodossa ilman sisältöä, ja jopa puhdasta huuhaata. Mitä tahansa voidaan tietysti nimittää logiikaksi, kuten teit esim. naisen logiikan tapauksessa, mutta jos sellaisista "logiikoista" voi johtaa tuloksia, jotka ovat ristiriidassa propositiologiikan kanssa, ne eivät ole luotettavia.


      • TurhaaLöpinääVain
        TyhjätTynnyritEniten kirjoitti:

        "Ajattelu ei ole olemassaolon kriteeri"

        Kuka sellaista on väittänyt? Kriteeri tarkoittaa välttämätöntä ehtoa. a:n olemassaolo on kyllä välttämätön ehto a:n suorittamalle ajattelulle, mutta a:n suorittama ajattelu ei ole välttämätön ehto a:n olemassaololle. Eli olemassaolo on ajattelun kriteeri, mutta Descartes tai kukaan muukaan ei ole väittänyt ajattelua olemassaolon kriteeriksi, vaan todisteeksi olemassaolosta. Mutta tätä vain ei näytetä ymmärrettävän. Samaa turhaa lätinää on varmaan kuultu menneinä vuosisatoina, ja tullaan kuulemaan tulevinakin vuosisatoina, koska eräät eivät erota välttämätöntä ehtoa ja riittävää ehtoa toisistaan.

        "Matematiikassa ei sovelleta teorioita todistetta mitään "positiivista induktioa", vaan matemaattista induktiota"

        Ne ovat sama asia, mutta pikainen googlauksen mukaan termiä "positiivinen induktio" käytetään paljon muussakin kuin matemaattisessa merkityksessä. Ehkäpä selvyyden vuoksi siirryn käyttämään termiä "matemaattinen induktio", niin ei synny sekaannuksia.

        ", joka on menettänyt suurimman suosionsa ajan kuluessa."

        Matemaattinen induktio on tavattoman tärkeä todistusväline matematiikassa. Onko yliopistomatematiikka tuttua muuten kuin kuulopuheena? Mutta laita toki jokin linkki, joka osoittaa, että niin tosiaan on kuin väität.

        Loppuosa kirjoituksestasi oli lähinnä lähinnä tyhjän tynnyrin kolinaa termibrassailun muodossa ilman sisältöä, ja jopa puhdasta huuhaata. Mitä tahansa voidaan tietysti nimittää logiikaksi, kuten teit esim. naisen logiikan tapauksessa, mutta jos sellaisista "logiikoista" voi johtaa tuloksia, jotka ovat ristiriidassa propositiologiikan kanssa, ne eivät ole luotettavia.

        "Matemaattinen induktio on tavattoman tärkeä todistusväline matematiikassa. Onko yliopistomatematiikka tuttua muuten kuin kuulopuheena? Mutta laita toki jokin linkki, joka osoittaa, että niin tosiaan on kuin väität. "

        Ei matemaattinen induktio ole yleinen tekniikka kun tarkastellaan matematiikkaa kokonaisuutena (klassinen matematiikka, sovellettu matematiikka ja puhdas matematiikka) - se on nyt päivänselvä, jos on matematiikkaan ylipäänsä perehtynyt, jota ilmeisesti et lainkaan ole. (suorat todistukset ovat sen sijaan yleisiä)

        "Loppuosa kirjoituksestasi oli lähinnä lähinnä tyhjän tynnyrin kolinaa termibrassailun muodossa ilman sisältöä, ja jopa puhdasta huuhaata."

        Tiedän että et ymmärtänyt mitään. Huomasin jo että olet tavallinen tyhjäpää, joka ei ole edes koskaan tehnyt matemaattista tutkimusta.

        Meillä on tosiaan käytössä erilaisia päättelyformalismeja, esim induktiivinen logiikka eroaa täysin deduktiivisesta, koska siinä ei voi edes teoriassa testata yksittäistä väitettä. Esim. väitettäsi että induktiivista logiikka on huuhaata kertoo löysäpäisen luonteesi.

        "jos sellaisista "logiikoista" voi johtaa tuloksia, jotka ovat ristiriidassa propositiologiikan kanssa, ne eivät ole luotettavia."

        Huuhaahöpsismiä tietysti.

        PS: Yritäpä perehtyä hieman matematiikkaan..


      • tämäkinvieläkin

        Eli olemassaolo on ajattelun kriteeri, mutta Descartes tai kukaan muukaan ei ole väittänyt ajattelua olemassaolon kriteeriksi, vaan todisteeksi olemassaolosta.

        Heh. Descartes puhui mitä sattui. Oli (kuulemma) olemassa, vaikkei osannut ajatella.


      • TyhjätTynnyritEniten
        TurhaaLöpinääVain kirjoitti:

        "Matemaattinen induktio on tavattoman tärkeä todistusväline matematiikassa. Onko yliopistomatematiikka tuttua muuten kuin kuulopuheena? Mutta laita toki jokin linkki, joka osoittaa, että niin tosiaan on kuin väität. "

        Ei matemaattinen induktio ole yleinen tekniikka kun tarkastellaan matematiikkaa kokonaisuutena (klassinen matematiikka, sovellettu matematiikka ja puhdas matematiikka) - se on nyt päivänselvä, jos on matematiikkaan ylipäänsä perehtynyt, jota ilmeisesti et lainkaan ole. (suorat todistukset ovat sen sijaan yleisiä)

        "Loppuosa kirjoituksestasi oli lähinnä lähinnä tyhjän tynnyrin kolinaa termibrassailun muodossa ilman sisältöä, ja jopa puhdasta huuhaata."

        Tiedän että et ymmärtänyt mitään. Huomasin jo että olet tavallinen tyhjäpää, joka ei ole edes koskaan tehnyt matemaattista tutkimusta.

        Meillä on tosiaan käytössä erilaisia päättelyformalismeja, esim induktiivinen logiikka eroaa täysin deduktiivisesta, koska siinä ei voi edes teoriassa testata yksittäistä väitettä. Esim. väitettäsi että induktiivista logiikka on huuhaata kertoo löysäpäisen luonteesi.

        "jos sellaisista "logiikoista" voi johtaa tuloksia, jotka ovat ristiriidassa propositiologiikan kanssa, ne eivät ole luotettavia."

        Huuhaahöpsismiä tietysti.

        PS: Yritäpä perehtyä hieman matematiikkaan..

        "Ei matemaattinen induktio ole yleinen tekniikka kun tarkastellaan matematiikkaa kokonaisuutena (klassinen matematiikka, sovellettu matematiikka ja puhdas matematiikka) - se on nyt päivänselvä, jos on matematiikkaan ylipäänsä perehtynyt, jota ilmeisesti et lainkaan ole."

        Selvästikään et ole istunut yhdelläkään matematiikan kurssilla yliopistossa. Tietenkään ei ole moni muukaan tämän palstan lukijoista, mutta heillä on sentään sen verran järkeä päässä, että eivät tee poskettomia väitteitä aiheesta mistä eivät mitään tiedä.

        Eipä näköjään tullut myöskään linkkiä, jossa todistaisit, että matemaattinen induktio on menettänyt suurimman suosionsa ajan kuluessa. Eipä yllätä. Jos ymmärrät englantia, niin lue vaikkapa tästä ensimmäinen lause:

        http://www.eecs.yorku.ca/course_archive/2008-09/S/1019/Website_files/15-mathematical-induction.pdf

        "(suorat todistukset ovat sen sijaan yleisiä)"

        Et siis tiedä mikä on epäsuora todistus ja suora todistus. Epäsuorassa todistuksessa esitetään hypoteettinen vastaväite "johtopäätös ei pidä paikkaansa", ja johdetaan tästä yhdessä premissien kanssa ristiriita. Suorassa todistuksessa johtopäätös johdetaan suoraan ilman vastaväitteiden tekoa. Matemaattisen induktion menetelmä on suora todistus.

        "väitettäsi että induktiivista logiikka on huuhaata kertoo löysäpäisen luonteesi."

        Missä sanoin induktiota huuhaaksi? En missään. Kirjoitustasi voi kyllä hyvin huuhaaksi luonnehtia.

        ""jos sellaisista "logiikoista" voi johtaa tuloksia, jotka ovat ristiriidassa propositiologiikan kanssa, ne eivät ole luotettavia."
        Huuhaahöpsismiä tietysti."

        Tässä todistitkin huuhariutesi.


      • cogitocossusscorpus

        Logiikkoja on tosiaan erilaisia, kuvitelmasi, että 2-arvoinen deduktiivinen logiikka on ainut hyvä ja oikea on täyttä höttöä. Induktiivinen logiikka on tosiaan jatkuva-arvoista, jossa ei edes yksittäisiä väitteitä testata, miksi et voi ymmärtää tätä? Mikä tässä on nyt niin vaikeaa? Pistehypoteesien testaus on jo teoriassa yleisellä tasolla mahdotonta induktiivisessa logiikassa. Oletko edes koskaan soveltanut työssäsi probabilistista logiikkaa? Tietysti et koska höpiset olemattomia.

        Tehdään tämä nyt selväksi: Induktiivinen logiikka, jota aivan selvästi rinnastit, kun kirjoitin siitä, huuhaaksi on probabilistista logikkaa, jossa etukäteisjakauman avulla upotetaan epävarmuus, jota perinteinen dedektiivinen logiikka ei pysty käsitettelemään, analyysiin. Perinteinen deduktiivinen logiikka ei pysty käsittelemään epävarmuutta järkevällä tavalla.

        Tässä on oiva esim. täydellisestä höpönlöpöstä:

        "Kriteeri tarkoittaa välttämätöntä ehtoa. a:n olemassaolo on kyllä välttämätön ehto a:n suorittamalle ajattelulle, mutta a:n suorittama ajattelu ei ole välttämätön ehto a:n olemassaololle. Eli olemassaolo on ajattelun kriteeri, mutta Descartes tai kukaan muukaan ei ole väittänyt ajattelua olemassaolon kriteeriksi, vaan todisteeksi olemassaolosta. Mutta tätä vain ei näytetä ymmärrettävän. Samaa turhaa lätinää on varmaan kuultu menneinä vuosisatoina, ja tullaan kuulemaan tulevinakin vuosisatoina, koska eräät eivät erota välttämätöntä ehtoa ja riittävää ehtoa toisistaan."

        Descatesin jutut ovat lukukelvottomia. Niissä vilisee perusteluina demonit, jumalat tms. henkimaailman ötökät. Descartes ei tosiaan osannut ajatella. Mutta oli silti (kuulemma) olemassa.


      • TyhjätTynnyritEniten
        cogitocossusscorpus kirjoitti:

        Logiikkoja on tosiaan erilaisia, kuvitelmasi, että 2-arvoinen deduktiivinen logiikka on ainut hyvä ja oikea on täyttä höttöä. Induktiivinen logiikka on tosiaan jatkuva-arvoista, jossa ei edes yksittäisiä väitteitä testata, miksi et voi ymmärtää tätä? Mikä tässä on nyt niin vaikeaa? Pistehypoteesien testaus on jo teoriassa yleisellä tasolla mahdotonta induktiivisessa logiikassa. Oletko edes koskaan soveltanut työssäsi probabilistista logiikkaa? Tietysti et koska höpiset olemattomia.

        Tehdään tämä nyt selväksi: Induktiivinen logiikka, jota aivan selvästi rinnastit, kun kirjoitin siitä, huuhaaksi on probabilistista logikkaa, jossa etukäteisjakauman avulla upotetaan epävarmuus, jota perinteinen dedektiivinen logiikka ei pysty käsitettelemään, analyysiin. Perinteinen deduktiivinen logiikka ei pysty käsittelemään epävarmuutta järkevällä tavalla.

        Tässä on oiva esim. täydellisestä höpönlöpöstä:

        "Kriteeri tarkoittaa välttämätöntä ehtoa. a:n olemassaolo on kyllä välttämätön ehto a:n suorittamalle ajattelulle, mutta a:n suorittama ajattelu ei ole välttämätön ehto a:n olemassaololle. Eli olemassaolo on ajattelun kriteeri, mutta Descartes tai kukaan muukaan ei ole väittänyt ajattelua olemassaolon kriteeriksi, vaan todisteeksi olemassaolosta. Mutta tätä vain ei näytetä ymmärrettävän. Samaa turhaa lätinää on varmaan kuultu menneinä vuosisatoina, ja tullaan kuulemaan tulevinakin vuosisatoina, koska eräät eivät erota välttämätöntä ehtoa ja riittävää ehtoa toisistaan."

        Descatesin jutut ovat lukukelvottomia. Niissä vilisee perusteluina demonit, jumalat tms. henkimaailman ötökät. Descartes ei tosiaan osannut ajatella. Mutta oli silti (kuulemma) olemassa.

        Jos Descartes ajatteli mutta ajatteli taitamattomasti, niin Descartes oli olemassa.
        Sama pätee sinuun. Pölinä pistehypoteeseistä tässä yhteydessä on aivan turhaa lätinää.


      • cogitocossuscorpus

        Pätemätön ajattelu todistaa olemassaolon. OK.

        Tieteessä olemassaolokysymykset ratkaistaan faktojen avulla.

        "Pölinä pistehypoteeseistä tässä yhteydessä on aivan turhaa lätinää".

        Tuskinpa, koska induktiivisessa logiikassa pystymme testaamaan lähtökohtaisesti vain joukkohypoteeseja. Tämä johtuu todennäköisyyden jatkuva-arvoisuudesta. Toki voimme yrittää kiertää tätä ongelmaa monella tapaa.


      • TyhjätTynnyritEniten
        cogitocossuscorpus kirjoitti:

        Pätemätön ajattelu todistaa olemassaolon. OK.

        Tieteessä olemassaolokysymykset ratkaistaan faktojen avulla.

        "Pölinä pistehypoteeseistä tässä yhteydessä on aivan turhaa lätinää".

        Tuskinpa, koska induktiivisessa logiikassa pystymme testaamaan lähtökohtaisesti vain joukkohypoteeseja. Tämä johtuu todennäköisyyden jatkuva-arvoisuudesta. Toki voimme yrittää kiertää tätä ongelmaa monella tapaa.

        Kyllä! On huomattava myös, että salaattikastikkeet sisältävät rasvaa.


    • onko_olemassa

      Jospa aloittaja onkin itse se 7-päinen lohikäärme?

    • Kannattaa aina välillä olla ajattelematta ... .

    • Orwell-1984

      Aloittaja: et ole olemassa.

    • eirikki1

      hei kuules nuori mies. voin kertoa sinulle helpottavan tiedon. Ei sinua ole olemassa. lakkaa pohtimasta turhia, sellasta mitä ei ole. keskity olennaiseen. siihen että sinua ei ole olemassa

      • mutkatsuoriksi

        "Pätemätön ajattelu todistaa olemassaolon."

        Tällainen ajattelu on Suomen perustuslain vastainen ja siksi ilman legimiteettiä. Ja entäpä jos olio on sellainen joka ei lainkaan ajattele. Mitä sitten?

        Toisin kuin tiede, joka kertoo vain totuuden, lakiteksti kertoo koko totuuden. Uskokaamme siis lakia, jolloin emme voi erehtyä.


      • mutka_suoremmaksi
        mutkatsuoriksi kirjoitti:

        "Pätemätön ajattelu todistaa olemassaolon."

        Tällainen ajattelu on Suomen perustuslain vastainen ja siksi ilman legimiteettiä. Ja entäpä jos olio on sellainen joka ei lainkaan ajattele. Mitä sitten?

        Toisin kuin tiede, joka kertoo vain totuuden, lakiteksti kertoo koko totuuden. Uskokaamme siis lakia, jolloin emme voi erehtyä.

        " Ja entäpä jos olio on sellainen joka ei lainkaan ajattele. Mitä sitten?"


        Helppoa. Sellainen olio ei voi itselleen todistaa omaa olemassaoloaan. Oman olemassaolonsa todistamiseen kelpaa ihan hyvin pätemätönkin ajattelu kunhan huomaa itse ajattelevansa ylipäätänsä. Olemassaolo sinänsä on aika yhdentekevää....


      • OlemassaOloa

        Mutta olemassaolohan on vain havaituksi tulemista. Ei siihen ajattelua tarvita.


      • maitopiimä
        OlemassaOloa kirjoitti:

        Mutta olemassaolohan on vain havaituksi tulemista. Ei siihen ajattelua tarvita.

        Olemassaoloon ei tarvita tietenkään ajattelua. Olemassaolon (tai -olemattomuuden) todistamiseen tarvitaan.

        "Todistin, että en ole olemassa. Olen siis olemassa."


      • entietystiolerobotti

        "Olemassaoloon ei tarvita tietenkään ajattelua. Olemassaolon (tai -olemattomuuden) todistamiseen tarvitaan."

        Asioita tai ilmiöitä, joita ei voida havaita tai mitata, ei luonnollisesti ole lainkaan olemassa. Tästä säännöstä ei mielestäni voi tehdä poikkeuksia. Ei siis mitään erityistä todistelua tarvita olemattomuuden osalta.

        Kun perhonen ilman ajattelua vaistonvaraisesti aistien tunnistaa kukkien värit ja imee mettä kukasta, ei tämä hyönteinen mitään todistusta ajatuksen tasolla kukan olemassaolosta tarvitse. Kaikki tapahtuu vaistonomaisesti aisteihin nojaten.

        Tieteessä faktat puhuvat puolestaan.


      • Sutkat-muoriksi
        entietystiolerobotti kirjoitti:

        "Olemassaoloon ei tarvita tietenkään ajattelua. Olemassaolon (tai -olemattomuuden) todistamiseen tarvitaan."

        Asioita tai ilmiöitä, joita ei voida havaita tai mitata, ei luonnollisesti ole lainkaan olemassa. Tästä säännöstä ei mielestäni voi tehdä poikkeuksia. Ei siis mitään erityistä todistelua tarvita olemattomuuden osalta.

        Kun perhonen ilman ajattelua vaistonvaraisesti aistien tunnistaa kukkien värit ja imee mettä kukasta, ei tämä hyönteinen mitään todistusta ajatuksen tasolla kukan olemassaolosta tarvitse. Kaikki tapahtuu vaistonomaisesti aisteihin nojaten.

        Tieteessä faktat puhuvat puolestaan.

        Kun sutkia muoristetaan oikein kunnolla (todennäköisesti uskonnollisten motiivien vuoksi), päädytään tekemään myös joistakin fysikaalisesti olemassaolevista asioista olemattomia. Eräs sellainen asia voisi olla havaintohorisonttimme tuolla puolen oleva valoa nopeammin etääntyvä materia, jota ei voida havaita tai mitata, mutta jonka olemassaolo on muuten hyvin ymmärretty. Kyseinen ajattelutapa johtaa siihen, että havaintohorisontin tuolle puolen joutuva materia joutuu "olemattomuuden nieluun" muuttuessaan olemattomaksi.


      • OnkoAikaTodellista

        "olemassaolo on muuten hyvin ymmärretty."

        Mikä on se kriteeri jonka perusteella se on hyvin ymmärretty?

        Voimme myös kysyä, onko maailmankaikkeudessa älykästä elämää. Toki voimme käyttää tähänkin vastatessa monta lähestymistapaa.

        Mielestäni havaittavissa oleva maailma muodostaa maailmamme rajat.


      • IhmeellisetAjatukset
        OnkoAikaTodellista kirjoitti:

        "olemassaolo on muuten hyvin ymmärretty."

        Mikä on se kriteeri jonka perusteella se on hyvin ymmärretty?

        Voimme myös kysyä, onko maailmankaikkeudessa älykästä elämää. Toki voimme käyttää tähänkin vastatessa monta lähestymistapaa.

        Mielestäni havaittavissa oleva maailma muodostaa maailmamme rajat.

        Tietysti, jos ajattelet, että kohteen siirtyessä havaintohorisontin tuolle puolen, se lakkaa olemasta, niin ole hyvä vain.


      • DataPuhuu
        IhmeellisetAjatukset kirjoitti:

        Tietysti, jos ajattelet, että kohteen siirtyessä havaintohorisontin tuolle puolen, se lakkaa olemasta, niin ole hyvä vain.

        Et vastannut kysymykseen, millä perusteella havaitsemattomat asiat ovat todellisia?

        Mikä on se kriteeri?

        PS. Mistä tiedät että jokin siirtyy havaintorealiteetin ulkopuolelle - tämäkin edellyttää nimittäin havaintoa asiasta. Ei tämä ole ajatuskysymys - vaan havaintokysymys.


      • DataEiTodistaAntropoa
        DataPuhuu kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen, millä perusteella havaitsemattomat asiat ovat todellisia?

        Mikä on se kriteeri?

        PS. Mistä tiedät että jokin siirtyy havaintorealiteetin ulkopuolelle - tämäkin edellyttää nimittäin havaintoa asiasta. Ei tämä ole ajatuskysymys - vaan havaintokysymys.

        Vaikka materiaalinen olemassaolo olisikin havaituksi tulemista, ei se silti sitä tarkoita, että kun Virtanen laittaa huoneessaan silmät kiinni, niin Virtasen huone lakkaa olemasta. Jos galaksi x siirtyy havaintohorisonttimme ulkopuolelle, ei se sitä tarkoita, että galaksi x lakkaa olemasta. Antroposentrismi (ja myös biosentrismi) ovat mielestäni naiiveja ja liian pitkälle meneviä oletuksia, jossa ihmisestä ja Maapallosta tehdään jälleen maailmankaikkeuden keskipiste.


    • MikäänEiOleMitään

      Ei minkään olevan olemassaoloa voida todistaa millään keinolla. Ihan ensimmäiseksi, meillä ei ole vertailupohjaa. Me emme tunne kuin tämän todellisuuden. Ihan yhtä hyvin tämä kaikki voi olla erittäin kehittyneen (tai sitten ei niinkään kehittyneen tai jonkin muun värkin) tietokoneen luoma virtuaalimaailma. Entäpä jos kaikki, myös ihmiset ympärillämme, onkin simulaatiota. Minä olen se ainoa "itsenäinen" toimija simulaatiossa. Entä kun tämä ohjelma kohta kysyy: "olenko robotti", mitä vastaan?

      • OlenkoRobotti

        Todistan joka aamu itselleni olemassaoloni, kun katson peiliin. Toki sen on peilikuva, mutta kuvana todellinen. Minä luotan kyllä aisteihini, kuten tervekin koira luottaa aisteihin. Ovatko koirat terveempiä kuin filosofit?

        Minulle aistimus, havainto ja mittaus ovat todellisia. Ajatukset eivät. Minun usein toistuva ajatus idän lohikäärmeestä ei valitettavasti ole totta.

        Onko maailma simulaatio? Kuten Matrixfilmi oletti. Tietysti jos näin olettaa on parempi esittää evidenssiä Matrix -elokuvan lisäksi. Elokuva on vain mielikuvaa.


      • kehno_robotti
        OlenkoRobotti kirjoitti:

        Todistan joka aamu itselleni olemassaoloni, kun katson peiliin. Toki sen on peilikuva, mutta kuvana todellinen. Minä luotan kyllä aisteihini, kuten tervekin koira luottaa aisteihin. Ovatko koirat terveempiä kuin filosofit?

        Minulle aistimus, havainto ja mittaus ovat todellisia. Ajatukset eivät. Minun usein toistuva ajatus idän lohikäärmeestä ei valitettavasti ole totta.

        Onko maailma simulaatio? Kuten Matrixfilmi oletti. Tietysti jos näin olettaa on parempi esittää evidenssiä Matrix -elokuvan lisäksi. Elokuva on vain mielikuvaa.

        "Minulle aistimus, havainto ja mittaus ovat todellisia. Ajatukset eivät. "

        Ilmeisesti sinulle on vierasta sitten myös looginen ajattelu. Harva saa yhteen viestiin mahdutettua niin paljon kyseenalaisia väitteitä ja epäloogisia johtopäätöksiä....


      • miten_maa_makaa

        Yritätkö siis tosissaan väittää, että ajatukset ovat todellisia?

        Vain idiootti kieltää faktat eli havainnot ja mittaukset.

        Missä se sinun logiikan olemus oikein on? .... kysyn vaan


      • MikäänEiOleMitään

        Vaikka te kuinka yritätte todistella ihan mitä vain olevaisuudesta, se kaikki perustuu teidän omakohtaisiin johtopäätöksiin. Mitään absoluuttista mahdollisuutta ihmisellä ei ole todistaa mitä nämä meidän kokemuksemme ovat ja onko mikään todellisuudessa konkreettista ja todella sellaista miten ihminen sen kokee. Toisin päin ehkä olisikin pieni mahdollisuus eli saada todisteita, että kaikki onkin ihan jotain muuta miksi me sen koemme.

        Se, että kirjoitan kuten kirjoitan, ei kerro mitään siitä miten itse asiat koen ja mihin uskon. Kysymys on lähinnä pohdiskelusta. Tosiasia kuitenkin on edelleen se, että mitään absoluuttista totuutta olevaisuudesta ihminen ei voi löytää koskaan elämänsä aikana. Se mitä tapahtuu elämän jälkeen voi antaa kysymyksiin vastauksia, toivottavasti.


      • AbsoluuttinenTotuusTässä

        Olen kyllä löytänyt totuuden. Olen tullut varmaan ajatukseen siitä, että "Ihmismieli painaa tasan 1 kilogrammaa, koska ihmisarvo on kaikilla vakio (siis yksi), koska ihmisarvo on aina jotain a priori".

        Mielestäni tätä täysin varmaa ajatusta ei voi kumota mikään eikä ketään. Yritä vain todistaa se empiirisesti vääräksi. Et tietenkään siihen pysty tai kykene.


      • MikäänEiOleMitään

        Sä et nyt oikein ymmärrä lähtökohtaa. Ei mikään tuntemasi suure päde virtuaalisessa maailmassa esim. gramma.


    • Se että ajattelet ei todista että olet olemassa. Se vain todistaa että on ajatuksia.

      • et_ole_olemassa

        "Se että ajattelet ei todista että olet olemassa. Se vain todistaa että on ajatuksia."

        Kyllä se todistaa sille joka ajattelee mutta ei siis kellekään muulle välttämättä eli kyse ei ole ns. tieteellisestä tosiasiasta mutta silti tosiasiasta. Yhtä hyvin voisi toisaalta sanoa "syön joten olen olemassa" yms. Minimifilosofia on oikeastaan solipsismi(vain minä olen) ja sitten kaikki muu on sitten extraa ja edellyttää todisteita.


      • et_ole_olemassa kirjoitti:

        "Se että ajattelet ei todista että olet olemassa. Se vain todistaa että on ajatuksia."

        Kyllä se todistaa sille joka ajattelee mutta ei siis kellekään muulle välttämättä eli kyse ei ole ns. tieteellisestä tosiasiasta mutta silti tosiasiasta. Yhtä hyvin voisi toisaalta sanoa "syön joten olen olemassa" yms. Minimifilosofia on oikeastaan solipsismi(vain minä olen) ja sitten kaikki muu on sitten extraa ja edellyttää todisteita.

        Ei se todista myöskään hänelle joka ajattelee, koska hän vain ajattelee/luulee että hän ajattelee. Hän ei voi tietää 100% varmasti jos hän ajattelee tai jos ajatukset esimerkiksi ovat peräisin jostain muualta kun hänestä itsestä, koska "minä" on myös vain ajatus.

        Ei ole siis olemassa varmoja todisteita edes solipsismille, sille että me itse olemme olemassa. "Minä" on ajatus, ja ajatukset ei voi ajatella. Buddhismi on enemmän minimalistinen kun solipsismi, koska Buddhismissa ei oleteta että on olemassa "minää".


      • et_ole_olemassa
        Trexnonar kirjoitti:

        Ei se todista myöskään hänelle joka ajattelee, koska hän vain ajattelee/luulee että hän ajattelee. Hän ei voi tietää 100% varmasti jos hän ajattelee tai jos ajatukset esimerkiksi ovat peräisin jostain muualta kun hänestä itsestä, koska "minä" on myös vain ajatus.

        Ei ole siis olemassa varmoja todisteita edes solipsismille, sille että me itse olemme olemassa. "Minä" on ajatus, ja ajatukset ei voi ajatella. Buddhismi on enemmän minimalistinen kun solipsismi, koska Buddhismissa ei oleteta että on olemassa "minää".

        ""Minä" on ajatus, ja ajatukset ei voi ajatella. "

        Totta ja siksi pitää olla jokin joka ajattelee ja joka siinä ajattelussaan samalla tiedostaa olevansa olemassa. Ei ole havaintoa ilman havaitsijaa. Descartesin cogito on totta mutta se ei siis tarkoita egon tai minän olemassaoloa.

        Fysiikassakaan mittaus ei ole oikeasti havainto ennen kuin joku oikeasti näkee sen mittauksen tuloksen. Oman olemassaolonsa tiedostaminen on kaiken mahdollisen tiedon ja tieteen ennakkoedellytys.

        Kivi ja tietokone eivät ole tietoisia ja pelkkä fysikaalinen vuorovaikutus ei ole havaitsemista.

        Periaatteessa cogito edellyttää käsitteitä ja kieltä joten on kollektiivinen asia. Tuskin täysin eristyksissä koko elämänsä vauvasta lähtien elänyt pystyy olemaan tietoinen omasta olemassaolostaan.

        Buddhalaisuudessa on ajateltu jo paljon pidemmälle kuin cogitossa eli se ei voi olla siinä mielessä pohjimmainen peruste tiedolle vaikka muuten onkin varmaan oikeansuuntainen näkemys.


      • et_ole_olemassa kirjoitti:

        ""Minä" on ajatus, ja ajatukset ei voi ajatella. "

        Totta ja siksi pitää olla jokin joka ajattelee ja joka siinä ajattelussaan samalla tiedostaa olevansa olemassa. Ei ole havaintoa ilman havaitsijaa. Descartesin cogito on totta mutta se ei siis tarkoita egon tai minän olemassaoloa.

        Fysiikassakaan mittaus ei ole oikeasti havainto ennen kuin joku oikeasti näkee sen mittauksen tuloksen. Oman olemassaolonsa tiedostaminen on kaiken mahdollisen tiedon ja tieteen ennakkoedellytys.

        Kivi ja tietokone eivät ole tietoisia ja pelkkä fysikaalinen vuorovaikutus ei ole havaitsemista.

        Periaatteessa cogito edellyttää käsitteitä ja kieltä joten on kollektiivinen asia. Tuskin täysin eristyksissä koko elämänsä vauvasta lähtien elänyt pystyy olemaan tietoinen omasta olemassaolostaan.

        Buddhalaisuudessa on ajateltu jo paljon pidemmälle kuin cogitossa eli se ei voi olla siinä mielessä pohjimmainen peruste tiedolle vaikka muuten onkin varmaan oikeansuuntainen näkemys.

        Hinduismin mukaan havaintoa ei ole ilman havaitsijaa koska havaitsija ja havainto on yhtä ja samaa, aivan kuten unessa, joka koostuu vain ajatuksista.


      • et_ole_olemassa
        Trexnonar kirjoitti:

        Hinduismin mukaan havaintoa ei ole ilman havaitsijaa koska havaitsija ja havainto on yhtä ja samaa, aivan kuten unessa, joka koostuu vain ajatuksista.

        "Hinduismin mukaan havaintoa ei ole ilman havaitsijaa koska havaitsija ja havainto on yhtä ja samaa, aivan kuten unessa, joka koostuu vain ajatuksista."

        Näin on paitsi että tavallinen kieli ja ajattelu ei kovin helposti taivu sille totuudelle. Todellisuus koostuu prosesseista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1147
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      74
      983
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      932
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe