Harva osaa tanssia valssia oikein

Valssiin_hurahtanut

"Todella harvoin valsseja ei pysty tanssiin valssimaisesti. Useinmiten syy on seuraajan valssitaidossa, jos valssista ei saa lennokasta ja keinuvaa." Testi on lainattu nimimerkin " MaalimaaNähnyt" kirjoituksesta 6.2.2017.

Mielestäni kirjoitus pitää täysin ainakin täällä etelässä paikkansa; juuri kukaan ei osaa tanssia valssia kevyen lennokkaasti ja keinumaisesti, huojutaan lähes paikallaan kuin hattivatit konsanaan.

Syynä on varmasti rapautunut suljetun otteen tanssitaito, tanssitaan liikaa fuskua ja muita kädenalitansseja. Rapautumisesta on pakko olla kyse, sillä monet naisetkaan eivät osaa valssille ominaisia nousuja ja laskuja. Ainoa positiivinen poikkeus ovat kursseilta tulleet naiset, heiltä nousut ja laskut onnistuvat.

Tässä ripaus valssin saloista: https://www.youtube.com/watch?v=FbdJp0T5FDI

89

3924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harva

      Minäpä osaan, kehuttu on kovasti😊.

      • Valssitaituri

        Hienoa, tarvitaan lisää sinunlaisia 😊 jotka ymmärtävät valssin peruselementit, nousut ja laskut ... keinuvuutta unohtamatta.


      • viekääää

        Mullakin kulkee. Tosin harvoin sattuu lennokas viejä. Opin tuon jo kyläraitilla 14 vuotiaana. Helppoa kuin heinänteko.


    • rutanenn

      Nykyaikana, jolloin sukupuolensakin voi määritellä itse, on ihan turha sanoa mitään muiden tanssimisestakaan. Jos joku kokee tanssivansa oikein niin se sitä sitten on.

    • vauhtieikorjaavirheitä

      Melko yleinen luulo on, että valssissakin vauhti korjaa virheet.

      • Valssitaituri

        Lennokkuus ei tarkoita vauhtia, vaan ilmavaa liitoa.


      • valssaajatyttö

        Monella on huono kunto, niin paras mennä vaan rauhallisesti, ettei ala ottamaan sydämmestä. Näin eräs mies minulle sanoi, kun toivoin hieman nopeutta lisää. Itse haluan valssia ja hidastavalssia mennä vauhdilla ja pitkillä askeleilla.


      • MaalimaaNähnyt

        Aloittaja on lainannut minun tekstiä.

        Tämä "vauhti" ei tosiaankaan tee valssia. (vaikka monella onkin semmoinen luulo) Eikä kyllä muistakaan tansseista. Kiire tarvii jättää pois. Mitä nopeenpi rytmi, sen lyhenpi askel. Nämä "pitkät" nopeet askeleet kuuluu suomalaisen tangoon, kohtii missä musiikki vaatii hetken kiirehtiin. Revittelyyn tahdin parin ajan.
        Päinvastoin. Pitkä askel tappaa nopeessa valssissa nousut ja keinunnan.
        Siksi ruuhkaiselkakin (mikäli on edes sen verran tilaa tanssia, että voi ottaa Daamista käsivarren mitan etäisyyttä) lavalla valssista saa täydellisen, osaavan seuraajan kanssa.


      • pirteäpirkko

        Jokainen taaplaa tyylillään. Nykyään on muotia rikkoa rytmiä, sanovat ainakin nuoremmat tanssijat.


      • nocatastrhv

        Kyllä se rytmin rikkominen kuuluu ehdottomasti myös fuskun perus asioihin. Täytyy kuulua myös itseään arvostavien ohjaajien "työkalupakkiin".


      • MaalimaaNähnyt

        Rytmin rikkominen?
        Mitä sillä tarkotetaan?

        Tanssii miten hvänsä, on tanssittava "rytmiin."
        Joka askel iskulle (Ei kaiklle, voi askeltaa kerran tahdissa tai vaikka askel joka toiselle tahdille, mutta aina iskulle)
        Tai tuplanopeilla. Eli kahden iskun väliinkin askel. Fuskuun, foksiin ja kaikkiin muihinkin tämä sopii. Esim. cha caassa ja jivessä tämä on tyypillistä

        Palataan valssiin.
        Nopeisiin valsseihin tätä tuplanopeeta ei oikein pysty ottaan.
        Tarkotetaanko tällä rytmin rikkomisella sitten valssia?
        Valssin tahdissa on kolme iskua. Jos tahdin aikana haluu ottaa neljä askelta. Toden näköisesti tuplanopeeta ei kerkiä ottaan, vaan myöhästyy.
        Eli onko tässä tarkoitus jakaa kolmeniskun tahti neljään yhtä pitkään osaan ja vain ykkösiskulle osuu askel? Loput kolme askelta osuu iskujen väliin.
        Hiukan 2-iskun edelle, 2 ja3 puoliväliin ja hiukan 3 jälkeen?
        Eli musiikista ei tulkita kuin ykköset.


      • aptc

        samaa mieltä


      • vauhtieikorjaavirheitä

        Ykköstä edeltävä isku on otettava huomioon myös, koska muutoin ei ole ykkösellä valmis. Tyypillisin virhe ykköstä edeltävän iskun huomioon ottamisessa on se, että yritetään esimerkiksi tanssiajansäästömielessä siirtyä ykköstä edeltävällä iskulla seuraavaan aiheeseen kuten esimerkiksi kuvioon. Yritykseksi se tällöin jääkin.

        Ykköstä edeltävä isku unohtuu silloin ja mikseipä tällöin jokaiselta, mutta sellaisen kanssa, joka unohtaa ykköstä edeltävän iskun huomioon ottamisen joka kerta, on erittäin hankala tanssia lajista ja siinä yhden tahdin aikana tulkittavien iskujen määrästä riippumatta.


      • näintulevaisuudessa
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Rytmin rikkominen?
        Mitä sillä tarkotetaan?

        Tanssii miten hvänsä, on tanssittava "rytmiin."
        Joka askel iskulle (Ei kaiklle, voi askeltaa kerran tahdissa tai vaikka askel joka toiselle tahdille, mutta aina iskulle)
        Tai tuplanopeilla. Eli kahden iskun väliinkin askel. Fuskuun, foksiin ja kaikkiin muihinkin tämä sopii. Esim. cha caassa ja jivessä tämä on tyypillistä

        Palataan valssiin.
        Nopeisiin valsseihin tätä tuplanopeeta ei oikein pysty ottaan.
        Tarkotetaanko tällä rytmin rikkomisella sitten valssia?
        Valssin tahdissa on kolme iskua. Jos tahdin aikana haluu ottaa neljä askelta. Toden näköisesti tuplanopeeta ei kerkiä ottaan, vaan myöhästyy.
        Eli onko tässä tarkoitus jakaa kolmeniskun tahti neljään yhtä pitkään osaan ja vain ykkösiskulle osuu askel? Loput kolme askelta osuu iskujen väliin.
        Hiukan 2-iskun edelle, 2 ja3 puoliväliin ja hiukan 3 jälkeen?
        Eli musiikista ei tulkita kuin ykköset.

        Minulle on ainakin opetettu, ( eräs nuorekas opettaja ) että välillä voi rikkoa rytmiä ja voi mennä lähes miten sattuu ja sitten taas ottaa sopivassa paikassa rytmistä kiinni. Tämä on varmaan tulevaisuutta ja helpottaa tanssimista.


      • vauhtieikorjaavirheitä
        näintulevaisuudessa kirjoitti:

        Minulle on ainakin opetettu, ( eräs nuorekas opettaja ) että välillä voi rikkoa rytmiä ja voi mennä lähes miten sattuu ja sitten taas ottaa sopivassa paikassa rytmistä kiinni. Tämä on varmaan tulevaisuutta ja helpottaa tanssimista.

        Ainakin yhtä yleinen luulo kuin se, että vauhti korjaa virheet valssissakin, on juuri tuo mainitsemasi nimittäin, että tanssi syntyy yksinkertaisesti jalkoja erilaisilla rytmityksillä liikuttelemalla. Mutta eihän se niin mene nimittäin jalkojen liikahtelu on tanssin sivutuote.


      • Harva
        näintulevaisuudessa kirjoitti:

        Minulle on ainakin opetettu, ( eräs nuorekas opettaja ) että välillä voi rikkoa rytmiä ja voi mennä lähes miten sattuu ja sitten taas ottaa sopivassa paikassa rytmistä kiinni. Tämä on varmaan tulevaisuutta ja helpottaa tanssimista.

        Lavatanssi on siitä ihanaa kun ei ole sääntöjä. Musiikin tulkinta, oikea rytmi, hyvävienti ja tietysti vietävä hyvä vietävä, siitä on lavatanssi tehty. Tietysti eri tanssilajit pitää tunnistaa, mutta sehän on itsestään selvää osaaville tanssijoille😊.


      • MaalimaaNähnyt
        Harva kirjoitti:

        Lavatanssi on siitä ihanaa kun ei ole sääntöjä. Musiikin tulkinta, oikea rytmi, hyvävienti ja tietysti vietävä hyvä vietävä, siitä on lavatanssi tehty. Tietysti eri tanssilajit pitää tunnistaa, mutta sehän on itsestään selvää osaaville tanssijoille😊.

        Missä päin " Harva" käy tanssimassa?
        Mietin jospa joskus valssattas yhdessä 😉


      • Harva
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Missä päin " Harva" käy tanssimassa?
        Mietin jospa joskus valssattas yhdessä 😉

        Kesällä milloin missäkin, talvella kotikonnuilla, ei etelässä eikä pohjoisessa😉. Sitten kun joskus lähden talvella E-Suomeen menen Ruusulinnaan ja jos menen pohjoiseen päin niin sitten Naapurivaaraan. Toiseen on tuplasti pidempi matka kuin toiseen 🤔.


      • MaalimaaNähnyt
        Harva kirjoitti:

        Kesällä milloin missäkin, talvella kotikonnuilla, ei etelässä eikä pohjoisessa😉. Sitten kun joskus lähden talvella E-Suomeen menen Ruusulinnaan ja jos menen pohjoiseen päin niin sitten Naapurivaaraan. Toiseen on tuplasti pidempi matka kuin toiseen 🤔.

        Ai. Ollaan todennäköisesti oltu samoissa tansseissa monet kerrat. Mahdollisesti tanssitukin yhdessä, ehkä jopa valssattukin😀

        Hei viime lauantaina Pavilla tanssin valssit naisen kanssa, jota olin tanssittanut joskus Kartanon Kievarissa. Oletko sama henkilö?


      • MaalimaaNähnyt
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Ai. Ollaan todennäköisesti oltu samoissa tansseissa monet kerrat. Mahdollisesti tanssitukin yhdessä, ehkä jopa valssattukin😀

        Hei viime lauantaina Pavilla tanssin valssit naisen kanssa, jota olin tanssittanut joskus Kartanon Kievarissa. Oletko sama henkilö?

        Ei Pavilla, vaan Ruusulinnassa.


      • Harva
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Ei Pavilla, vaan Ruusulinnassa.

        Melkein olin Ruusulinnassa viime lauantaina, mutta kyyti ennätti lähteä, joten en ole tämä tansittamasi henkilö. Viime talvena kävin siellä useita kertoja ja yhden kerran loppuillasta tanssin erittäin ihanan valssin ja sitten kyllä monta muuta tanssia loppuillasta samaisen tansittajan kanssa😊.Tänä talvena en ole käynyt, mutta maaliskuun loppupuolella suurella todennäköisyydellä sinne menen🤗.


      • näin-se-menee
        Harva kirjoitti:

        Lavatanssi on siitä ihanaa kun ei ole sääntöjä. Musiikin tulkinta, oikea rytmi, hyvävienti ja tietysti vietävä hyvä vietävä, siitä on lavatanssi tehty. Tietysti eri tanssilajit pitää tunnistaa, mutta sehän on itsestään selvää osaaville tanssijoille😊.

        Ei mitään tanssilajeja täydy tunnistaa. Voi tanssia vain fiilistellen.


      • Harva
        näin-se-menee kirjoitti:

        Ei mitään tanssilajeja täydy tunnistaa. Voi tanssia vain fiilistellen.

        Kukin tyylillään, mutta kyllä minun mielestä pitäisi tunnistaa🤔. Tietysti pääasia, että se fiilistely on myös tanssitettavasta mukavan tuntuista😊. Täysin rytmitajuton voi fiilistellä ja kuvitella menevänsä ihanasti, mutta voi sitä joka pariksi joutuvaa😅😅.


      • MaalimaaNähnyt
        Harva kirjoitti:

        Kukin tyylillään, mutta kyllä minun mielestä pitäisi tunnistaa🤔. Tietysti pääasia, että se fiilistely on myös tanssitettavasta mukavan tuntuista😊. Täysin rytmitajuton voi fiilistellä ja kuvitella menevänsä ihanasti, mutta voi sitä joka pariksi joutuvaa😅😅.

        "Täysin rytmitajuton voi fiilistellä ja kuvitella menevänsä ihanasti, mutta voi sitä joka pariksi joutuvaa😅😅."

        Sama on toisinkn päin. Joskus, todella harvoin osuu kohdalle paljon kursseja käynyt seuraaja joka ei ymmärrä rytmistä mitään.
        Nämä harvinaisuudet pistää ihmetyttään. Mikä tanssissa on heitä kiinnostanut, että ovat jaksaneet käydä vuosikausia kursseilla opettelemassa "tanssilajien" perusaskeleita ja lajinomaista tyyliä, jos ei ymmärrä musiikista mitään. Perusteista vaahdotaan, muttei ymmäretä edes musiikin tempon muutoksia.
        Voin kuvitella naisnäkökulmasta, miten tylsää ja epämiellyttävää on seurata vastaavan viejän menoa, vaikka vienti olis helppoa seurata ja kuvioita tulis jatkuvasti uusia.
        Kappaleen alussa viejä havaitsee. Nyt tulee bugia ja sitten mennään 4 min.korvat suljettuna musiikille. Näitä näkee. Onneksi vastaavia naisia on vähän, tai sitten ne vaan seuraa tuomitsematta "vapaata" vientiä. Seuraa vain parhaansa mukaan ja koittaa nauttia viennistä. Vähemmän kuin yksi 100 näyttää tanssin lopussa ettei ollu tyytyväinen. Onneksi näin vähän. Muuten , olisin ajat sitten lopettanut tuntemattomien tanssittamisen. Nyt nämä on parasta antia.

        Paljon tanssinut tunnistaa "tanssilajin" vaan ei (ainakan minä itse) välttämättä tiedosta sitä. Musiikkin ekoilla tahdeilla jalat alkaa valssaan, humppaan tai foksaan. Ainoastaan tango saa herään ja miehen yksinkertaiset aivot kieltäytyy höpisemästä turhia. Täytyy olla mielenkiintoinen asia jos se jatkuu yli ekan säkeen.


      • Ylimaallinenmusa

        Tanssilajien kanssa on ehkä hieman sama juttu kuin musiikin muutenkin. Joskus muinoin musiikki oli mulle vain musiikkia, en tuntenut minkäänlaisia genrerajoja. No toki virren ja iskelmän erotin toisistaan.

        Tanssimiseen se ei vaikuttanut koska mieshän vie ja rytmitajuni on yhtä erehtymätön kuin nuottikorvanikin.


    • kysyyihmetellen

      Onko ees väliä ?

      • ainainenkysyjä

        Taidat olla niitä " mitä väliii ? " ihmisiä.


    • Harva

      Nykypäivänä valssin opetus on puutteellista ainakin meillä päin. Tuo " kevyen lennokkaasti ja keinumaisesti" ei näille kurssien opetajien taitoon kuulu. Veivataan jotenkin oudosti ihmeellisesti ns. siksakkia. Monia vuosia sitten kävin kursilla katsomassa mitä siellä opetetaan kun miehet niin oudosti vievä ja sieltähän se oppi oli saatu. Uuden polven opettajat eivät edes tiedä kuinka "ennen vanhaan" on valssia tansittu. Ihanaa kun lavoille joskus satuu valssitaituri ja saa nauttia "oikeasta" valssista. Pidän kyllä myös tangovalssista os on oikein hyvä viejä.
      https://youtu.be/ZO79aDvuSME

      • MaalimaaNähnyt

        Tangovalssia mennään joku säie ruuhkaisella lavalla, jos joutuu keskelle oahinta ruuhkaan.
        Tästä vaan tarvis päästä jatkaa valsseilla aina uuden säkeen alusta.


      • OikeitaLinkkejäKiitos

        Kovin sekava vaikutelma jäi tästäkin valssikeskustelusta. Osa puhuu hitaasta valssista, mukaanlukien aloittajan antama linkki hitaan valssin perusharjoitteluun. Myöskin siksakki on hitaan valssin perustaa, jota ei ole pakko lavoilla käyttää niin selkeänä. Olisin kovasti toivonut linkkiä "vanhaan oikeaan" valssiin, kun siitä hehkutetaan, enkä tiedä miltä se käytännössä näyttää. Oma mielikuvani ei siitä ole erityisemmin lennokas, paremminkin lähes paikallaan pyörimistä. Miksi piti vaihtaa tangovalssiin, se on taas oma juttunsa, toki askel per tahti on paikallaan ruuhkassa tai musiikin sanellessa "oikeassakin" valssissa?


      • Valssiajarukkasia
        OikeitaLinkkejäKiitos kirjoitti:

        Kovin sekava vaikutelma jäi tästäkin valssikeskustelusta. Osa puhuu hitaasta valssista, mukaanlukien aloittajan antama linkki hitaan valssin perusharjoitteluun. Myöskin siksakki on hitaan valssin perustaa, jota ei ole pakko lavoilla käyttää niin selkeänä. Olisin kovasti toivonut linkkiä "vanhaan oikeaan" valssiin, kun siitä hehkutetaan, enkä tiedä miltä se käytännössä näyttää. Oma mielikuvani ei siitä ole erityisemmin lennokas, paremminkin lähes paikallaan pyörimistä. Miksi piti vaihtaa tangovalssiin, se on taas oma juttunsa, toki askel per tahti on paikallaan ruuhkassa tai musiikin sanellessa "oikeassakin" valssissa?

        huippu mies ja valssia
        https://www.youtube.com/watch?v=UiWFmCN9KWU
        https://www.youtube.com/watch?v=jp41AMpp_q8
        https://www.youtube.com/watch?v=eT-czgXSahw
        https://www.youtube.com/watch?v=EcJwk6yISU8


      • Harva
        Valssiajarukkasia kirjoitti:

        huippu mies ja valssia
        https://www.youtube.com/watch?v=UiWFmCN9KWU
        https://www.youtube.com/watch?v=jp41AMpp_q8
        https://www.youtube.com/watch?v=eT-czgXSahw
        https://www.youtube.com/watch?v=EcJwk6yISU8

        Kyllä Matti ja papat osaa.
        Sinä joka valitit keskustelun suunnasta niin tuoss sinulle oikeaa valssia.
        Toki ruuhka tuossa yhdessä linkissä ei anna oikeaa kuvaa hyvästä valssista.

        "Myöskin siksakki on hitaan valssin perustaa, jota ei ole pakko lavoilla käyttää " ja tässä en todellakaan tarkoittanut hidasta valssia vaan kurseilla käyneiden hissuttelua. Ei kai ollut kieltoa että ei saa muusta kirjoittaa. esim tamgovalsista,
        koeta kestää, tanssi on niin mukava asia, että saattaa nämä jutut rönsytä.

        Noita tansseja kun katsoo niin tanssimaan pitäis päästä heti :-)


      • OikeitaLinkkejäKiitos kirjoitti:

        Kovin sekava vaikutelma jäi tästäkin valssikeskustelusta. Osa puhuu hitaasta valssista, mukaanlukien aloittajan antama linkki hitaan valssin perusharjoitteluun. Myöskin siksakki on hitaan valssin perustaa, jota ei ole pakko lavoilla käyttää niin selkeänä. Olisin kovasti toivonut linkkiä "vanhaan oikeaan" valssiin, kun siitä hehkutetaan, enkä tiedä miltä se käytännössä näyttää. Oma mielikuvani ei siitä ole erityisemmin lennokas, paremminkin lähes paikallaan pyörimistä. Miksi piti vaihtaa tangovalssiin, se on taas oma juttunsa, toki askel per tahti on paikallaan ruuhkassa tai musiikin sanellessa "oikeassakin" valssissa?

        OikeitaLinkkejäKiitos
        kirjoitti


        "Miksi piti vaihtaa tangovalssiin, se on taas oma juttunsa, toki askel per tahti on paikallaan ruuhkassa tai musiikin sanellessa."

        Jos on tilaa, silloin mennään valssina.
        Minä siirryn tangovalssiin joutuessani ruuhkaan.
        Otan Daamin liki koko vartalo tiivisti yhdessä. Jalat on turvassa omien vartaloittemme alla. Kädet (miehen vasen, naisen oikea) akaspäin; tai tunteekkaammin koukussa kämmennet olkapäiden lähellä, tai jopa ote olkapäästä.
        Tilan avautessa, malttaa odottaa seueaavan säkeen alkua. Viimeisillä tahdeilla askeltaa pelkillä ykkösillä, ottaan mukaan taas nousut ja laskut ja alkaa ottaan vartaloita irti, käsivarrenmitan verran. Säkeen alusta lähdetään liikkeelle.Mennään nopeetakin valssia (kiire ja pitkät askeleet unohdetaan) RAUHALLISESTI, 1. alas, 2.ylös, keinunta ja 3 ylhäällä ja alas. 1 alhaala 2. ylös, keinunta ja 3. ylhäällä ja alas....
        60 tahtia/min. Ei juuri saa keinuntaa.
        Näin nop


      • Näin nopeita ei yleensä doiteta lavoilla.
        45-50 tahtia/min. on tyypillinen nopea valssi.
        Näihin saa jo upean keinunnan osaavan Daamin kanssa.


      • Harva
        rilpo kirjoitti:

        OikeitaLinkkejäKiitos
        kirjoitti


        "Miksi piti vaihtaa tangovalssiin, se on taas oma juttunsa, toki askel per tahti on paikallaan ruuhkassa tai musiikin sanellessa."

        Jos on tilaa, silloin mennään valssina.
        Minä siirryn tangovalssiin joutuessani ruuhkaan.
        Otan Daamin liki koko vartalo tiivisti yhdessä. Jalat on turvassa omien vartaloittemme alla. Kädet (miehen vasen, naisen oikea) akaspäin; tai tunteekkaammin koukussa kämmennet olkapäiden lähellä, tai jopa ote olkapäästä.
        Tilan avautessa, malttaa odottaa seueaavan säkeen alkua. Viimeisillä tahdeilla askeltaa pelkillä ykkösillä, ottaan mukaan taas nousut ja laskut ja alkaa ottaan vartaloita irti, käsivarrenmitan verran. Säkeen alusta lähdetään liikkeelle.Mennään nopeetakin valssia (kiire ja pitkät askeleet unohdetaan) RAUHALLISESTI, 1. alas, 2.ylös, keinunta ja 3 ylhäällä ja alas. 1 alhaala 2. ylös, keinunta ja 3. ylhäällä ja alas....
        60 tahtia/min. Ei juuri saa keinuntaa.
        Näin nop

        Voi kun miehet osaisi tuon kaiken niin olipa lysti tanssia😊. Harvassa on ne taiturit😯.


      • tiltu5

        Ja naiset...


      • MaalimaaNähnyt
        tiltu5 kirjoitti:

        Ja naiset...

        Valsseja tanssivat naiset.
        Muille tanssilajeille on sama kenet hakee.


      • Valssitaituri
        tiltu5 kirjoitti:

        Ja naiset...

        Joo, olisihan se kivaa jos naisetkin viitsisi vähän vaivaa hitaan valssin nousuissa ja laskuissa nähdä... ei se toimi jos toinen vain tekee niin.


      • SiinäNeÄäripäänEsimerkit

      • MaalimaaNähnyt
        SiinäNeÄäripäänEsimerkit kirjoitti:

        Ensimmäinen nautittavaa, muuta lähes köpöttelyä, eikä tilanpuute sitä kokonaan selitä. Toki tämä on vain minun mielipiteeni. Eläkeiässä olen, mutta en itse noita useimpia hakisi tuollaiseen menoon, viimeiset esimerkit.

        "Köpöttelyä," no jaa.
        Jos askelta pidentää, hukataan se valssimaisuus joka puuttuu 90% tanssilavojen pareista.

        Tanssilavoilla surinosa köpöttelee vielä paljon lyhyenmällä askeleella, eikä silti saa nousuja eikä laskuja.
        Itse miellyttävä "keinunta" on todella harvinaista lavoilla.
        Joko se pilataan liian pitkällä 1- askeleella ja kiireellä. Ei jää aikaa eikä tilaa 2-askeleelle josta keinunta tulee.
        Tai. Ei vaan ymmärretä koko keinuntaa.
        Todella nopeessa wienervalssissa nautinnollinen keinunta jää lähes kokonaan pois. Aika ei riitä.


      • Harva
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        "Köpöttelyä," no jaa.
        Jos askelta pidentää, hukataan se valssimaisuus joka puuttuu 90% tanssilavojen pareista.

        Tanssilavoilla surinosa köpöttelee vielä paljon lyhyenmällä askeleella, eikä silti saa nousuja eikä laskuja.
        Itse miellyttävä "keinunta" on todella harvinaista lavoilla.
        Joko se pilataan liian pitkällä 1- askeleella ja kiireellä. Ei jää aikaa eikä tilaa 2-askeleelle josta keinunta tulee.
        Tai. Ei vaan ymmärretä koko keinuntaa.
        Todella nopeessa wienervalssissa nautinnollinen keinunta jää lähes kokonaan pois. Aika ei riitä.

        Olen kyllä parikertaa saanut tanssia ihanan wienervalssin kerran Ruusulinnassa ja toinen oli Ilveskasinolla jäi niin mieleen kun oli niin hyvät viejät😊.


      • ÄäripäänEsimerkit
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        "Köpöttelyä," no jaa.
        Jos askelta pidentää, hukataan se valssimaisuus joka puuttuu 90% tanssilavojen pareista.

        Tanssilavoilla surinosa köpöttelee vielä paljon lyhyenmällä askeleella, eikä silti saa nousuja eikä laskuja.
        Itse miellyttävä "keinunta" on todella harvinaista lavoilla.
        Joko se pilataan liian pitkällä 1- askeleella ja kiireellä. Ei jää aikaa eikä tilaa 2-askeleelle josta keinunta tulee.
        Tai. Ei vaan ymmärretä koko keinuntaa.
        Todella nopeessa wienervalssissa nautinnollinen keinunta jää lähes kokonaan pois. Aika ei riitä.

        Kuka näistä nyt saa selvää. Jos nuo kolme viimeistä videopätkää kuvaavat tyypillistä valssaamista, niin ainakin 90% pareista puuttuu valssimaisuus (jota itse kaipaan). Tältä osin likimain samaa mieltä. Nousuja, laskuja tai keinuntaa en havainnut juuri kenelläkään. Ymmärtääkseni nämä linkit annettiin kuitenkin hyvinä esimerkkeinä valssista. Hidasta valssia noissa ei käsityskykyni mukaan ollut mukana. Tosin lavoilla soitettava valssi on usein selvästi wienervalssia hitaampaa, jolloin valssiin saa luontaisesti jo hiukan hitaan valssin piirteitä. Enemmänkin häiritsee, kun hitaita valsseja soitetaan tyypillisesti liian nopealla tempolla. Mielestäni ensimmäisen ja toisen askeleen kuuluu olla melko pitkä, sekä hitaassa että nopeassa valssissa.


      • MaalimaaNähnyt
        ÄäripäänEsimerkit kirjoitti:

        Kuka näistä nyt saa selvää. Jos nuo kolme viimeistä videopätkää kuvaavat tyypillistä valssaamista, niin ainakin 90% pareista puuttuu valssimaisuus (jota itse kaipaan). Tältä osin likimain samaa mieltä. Nousuja, laskuja tai keinuntaa en havainnut juuri kenelläkään. Ymmärtääkseni nämä linkit annettiin kuitenkin hyvinä esimerkkeinä valssista. Hidasta valssia noissa ei käsityskykyni mukaan ollut mukana. Tosin lavoilla soitettava valssi on usein selvästi wienervalssia hitaampaa, jolloin valssiin saa luontaisesti jo hiukan hitaan valssin piirteitä. Enemmänkin häiritsee, kun hitaita valsseja soitetaan tyypillisesti liian nopealla tempolla. Mielestäni ensimmäisen ja toisen askeleen kuuluu olla melko pitkä, sekä hitaassa että nopeassa valssissa.

        Noi kolme viimeistä kuvaa hyvin tanssilavojen menoa.
        Eli ei ole taso kovin korkea
        Nopeus ei ole wiener valssin mukaista.
        Eli pitäis saada aikaan jonkinlainen keinunta.

        Mitä tossa laskiskelin. (voi tahdilla heittää)
        Viimeisessä 55 tahtia/min,
        Ruuhkatanssi video 53 tahtia/ min
        Kallioniemi 54tahtia/min.
        Ekan videon(54tahtia/min.)heppu on loistava tanssija. Taitaa vaan valssit olla hänen huonoin lenkki.

        Kuten aikasemmin sanoin. Winervalssi soirtetaan 60 tahtia/ min.
        En muista että näin nopeesti olis koskaan lavoilla soitettu.
        Tällä nopeudella ei askel ole kovin pitkä. Kakkoselle ei jää aikaa paljoo nousta, keinunta jää heikolle.

        Lavoilla soitetaan paljon niin sanottua "hidasta valssia" 30- jopa 45 tahtiin/ min.
        Hidas vslssiahan täytys soittaa 28-30 tahtia/min. Siloin se on todella nautinnollista tanssia. Tämä tempo tuntuu vaan olevan kovin vaikea soittaa monelle orkesterille.


    • Urpo-X

      Harvassa kypsiä.

      • Harva

        Asiallinen ketju 11.2.2017 klo16:38:59 saakka.


    • Harva

      Lauantaina sain taas tanssia valssi ihan entisajan tyyliin😊. Vanhempi mies Oulusta soi minulle tämän ilon, nilkkuakin tansittiin (pakko oli mainita kun sitä saa niin harvoin tanssia) jo oli mukava tanssi-ilta taas kerran🤗.

    • helppoakuinmikä

      Aloittaja puhuu kyllä täyttä asiaa. Valssi on vaikea tanssi ( etenkin hidas ) Nykyään vaan on niin helppo opetella tuo buggi sekä fusku ja vielä kun rikotaan rytmiä niissä, eikä olla lähikontaktissa niin mikä sen helpompaa.

      • kukama

        Mainitsit, että buggi ja fusku ovat helpompia tansseja kuin valssi. Se on tietysti makuasia. Olen kyllä sen havainnon tehnyt, että en hae valssille kädenalitanssijaa, koska olen huomannut, että he ovat melko kankeita joten nousut ja laskut ei heiltä tahdo onnistua samaten nopeat käännöt ovat heille vaikeita tehdä.
        Suomalainen valssimusiikki saisi olla vauhdikkaanpaa, koska on hitaat erikseen.
        Olen netistä katsellut ulkomaisia valssaajia ja huomannut, että he soittavat paljon iloisempaa ja vauhdikkaampaa valssi-ym musiikkia eivätkä mollivoittoista niin, kuin suomalaiset orkesterit. Yhden käden sormin saa laskea orkesterit jotka soittavat edes yhden wienervalssin.
        Olen tehnyt saman havainnon kun moni muukin, että hyviä valssaajia on harvassa.
        Hyvässä valssissa koko vartalo tuntee ja elää mukana aina päästä varpaisiin katkeamatta välilläkään.


      • Harva
        kukama kirjoitti:

        Mainitsit, että buggi ja fusku ovat helpompia tansseja kuin valssi. Se on tietysti makuasia. Olen kyllä sen havainnon tehnyt, että en hae valssille kädenalitanssijaa, koska olen huomannut, että he ovat melko kankeita joten nousut ja laskut ei heiltä tahdo onnistua samaten nopeat käännöt ovat heille vaikeita tehdä.
        Suomalainen valssimusiikki saisi olla vauhdikkaanpaa, koska on hitaat erikseen.
        Olen netistä katsellut ulkomaisia valssaajia ja huomannut, että he soittavat paljon iloisempaa ja vauhdikkaampaa valssi-ym musiikkia eivätkä mollivoittoista niin, kuin suomalaiset orkesterit. Yhden käden sormin saa laskea orkesterit jotka soittavat edes yhden wienervalssin.
        Olen tehnyt saman havainnon kun moni muukin, että hyviä valssaajia on harvassa.
        Hyvässä valssissa koko vartalo tuntee ja elää mukana aina päästä varpaisiin katkeamatta välilläkään.

        Paljon on "puhetta" ja ei olla tyytyväisiä tansitettaviin. Hakekaa miehet uusia tuntemattomia, älkää aina niitä samoja tuttuja tanssija naisia. Saatatte kulkea valssionnenne ohi. Seuraavan kerran jokainen valssitaituri hakee sitten jotain tuntematonta jos vaikka minä sattuisi kohdalle niin ei tarviis pettyä😉😊.


      • Valssaajamies

        Tässä on hyvä Suomen tanssistudioiden esitys hitaasta valssista
        https://www.youtube.com/watch?v=daPvv_1dcuc

        Sellaista minä tavoittelen, en mitään hattivattiseisontaa tai läpikäveltyä amerikkalaista hidasta valssia. Vielä kun pääsisi vähän lisää kääntymisiä harjoittelemaan, niin silloinhan se tuossa olisi. Valssi onkin jo kunnossa.


      • Valssaajamies2
        kukama kirjoitti:

        Mainitsit, että buggi ja fusku ovat helpompia tansseja kuin valssi. Se on tietysti makuasia. Olen kyllä sen havainnon tehnyt, että en hae valssille kädenalitanssijaa, koska olen huomannut, että he ovat melko kankeita joten nousut ja laskut ei heiltä tahdo onnistua samaten nopeat käännöt ovat heille vaikeita tehdä.
        Suomalainen valssimusiikki saisi olla vauhdikkaanpaa, koska on hitaat erikseen.
        Olen netistä katsellut ulkomaisia valssaajia ja huomannut, että he soittavat paljon iloisempaa ja vauhdikkaampaa valssi-ym musiikkia eivätkä mollivoittoista niin, kuin suomalaiset orkesterit. Yhden käden sormin saa laskea orkesterit jotka soittavat edes yhden wienervalssin.
        Olen tehnyt saman havainnon kun moni muukin, että hyviä valssaajia on harvassa.
        Hyvässä valssissa koko vartalo tuntee ja elää mukana aina päästä varpaisiin katkeamatta välilläkään.

        Herää kysymys kuka on kädenalitanssija. No tottakai, jos joku on keskittynyt vahvasti kädenalilajeihin, eikä ole vielä ehtinyt muuta oppia, sellaista voi kutsua kädenalitanssijaksi. Hyvin moni jättää kokonaan puheet kädenalittajista, ja keskittyy tanssimiseen, alittaen silloin kun hyvältä tuntuu. Minusta (lähes) kaikki lajit ovat hienoja (hidas valssi se huippu), kun niihin pääsee sisälle. Lajista riippumatta haluaisin aina tanssia likimain samantasoisten kanssa, paremmatkin tiestysti kelpaavat, mutta parempi olla kohtelias ja olla heitä kiusaamatta omalla haulla. Tuntemattoman haku on ok, varsinkin kun ensin näkee hänen tanssivan haluttua lajia, tai aistii hänet muuten tanssilliseksi ja/tai kiinnostavaksi.


      • Valssiin_hurahtanut
        Valssaajamies2 kirjoitti:

        Herää kysymys kuka on kädenalitanssija. No tottakai, jos joku on keskittynyt vahvasti kädenalilajeihin, eikä ole vielä ehtinyt muuta oppia, sellaista voi kutsua kädenalitanssijaksi. Hyvin moni jättää kokonaan puheet kädenalittajista, ja keskittyy tanssimiseen, alittaen silloin kun hyvältä tuntuu. Minusta (lähes) kaikki lajit ovat hienoja (hidas valssi se huippu), kun niihin pääsee sisälle. Lajista riippumatta haluaisin aina tanssia likimain samantasoisten kanssa, paremmatkin tiestysti kelpaavat, mutta parempi olla kohtelias ja olla heitä kiusaamatta omalla haulla. Tuntemattoman haku on ok, varsinkin kun ensin näkee hänen tanssivan haluttua lajia, tai aistii hänet muuten tanssilliseksi ja/tai kiinnostavaksi.

        Valssin osamattomuus ilmenee ainakin Etelä-Suomessa. Siellä juuri kukaan ei tanssi suljetun otteen foksia, vain fuskua kädenalitanssina. Olen laittanut merkille, että juuri he eivät osaa hidasta eikä tavallista valssia. Pohjois-Suomessa ko. ilmiötä ei vielä havaitse, mutta siellä 2/3-osa tanssikin suljetun otteen foksia ja vain 1/3 osa ne fuskuna. Melko ilmeinen yhteys asioilla on.


      • ujouttakai

        Molempia olen kokeillut. Se vaan on niin paljon helpompaa tanssia fuskua. Ehkä iän myötä alan myös foksia ja muita lähikontaktitansseja tanssimaan.


      • tahtootanssimaan
        Valssaajamies kirjoitti:

        Tässä on hyvä Suomen tanssistudioiden esitys hitaasta valssista
        https://www.youtube.com/watch?v=daPvv_1dcuc

        Sellaista minä tavoittelen, en mitään hattivattiseisontaa tai läpikäveltyä amerikkalaista hidasta valssia. Vielä kun pääsisi vähän lisää kääntymisiä harjoittelemaan, niin silloinhan se tuossa olisi. Valssi onkin jo kunnossa.

        Näin on. Perusteet jokaiseen tehtyyn kuvion opetetaan tuolla mainitulla koko suomi tanssii 6 hidas valssi nauhalla. Jos edes vähän tuonne päin saisi oman liikkumisensa valssissa: peruskäännökset, myös ohittaen, kehrä, hidastus, mies edellä kaksi tahtia. Täällä Savossa on jostain syystä amerikkalaisen valssin alkeiskuviot muodissa-- ja kun ne tehdään tökösti juurikaan etenemättä, siinä sitten manailet ...ja loppujen lopuksi eihän tämä totist touhua ole, kivaa vain.


      • tahtootanssimaan
        ujouttakai kirjoitti:

        Molempia olen kokeillut. Se vaan on niin paljon helpompaa tanssia fuskua. Ehkä iän myötä alan myös foksia ja muita lähikontaktitansseja tanssimaan.

        Fuskun tanssiminen nätisti ei ole ihan helppoa ja harvoin näkee. Liian usein näkee kuinka pari tanssii omiaan eikä viennistä ja seuraamisesta näy juuri merkkiäkään-- kyllä siinäkin on se perusjuttu: parin yhteispeli tärkein-- paritanssista on kyse.


      • Hyvätanssieihelppoa
        tahtootanssimaan kirjoitti:

        Fuskun tanssiminen nätisti ei ole ihan helppoa ja harvoin näkee. Liian usein näkee kuinka pari tanssii omiaan eikä viennistä ja seuraamisesta näy juuri merkkiäkään-- kyllä siinäkin on se perusjuttu: parin yhteispeli tärkein-- paritanssista on kyse.

        Olipa kysymys mistä tahansa tanssilajista, niin suurimman osan tanssi ei ole lähelläkään täydellisen näköistä. Kehittymisen hitaus on ymmärrettävää, mutta jotkut näyttävät jähmettyneen vuosikymmeniksi alkeistasolle. Sallittua sekin, mutta turha syytellä toisia liiallisesta osaamisesta. Onnistuakseen molemmilla osapuolilla pitää olla vähintään perusteet hallussa. Ja sitähän ei tuntematonta hakiessa osaa aina arvata. Silloin saattaa naisen ohjaaminen pois liikkuvimpien alueelta olla melkoisen haastavaa.

        Minulle fuskun (tai yleensä ensimmäisen kädenalilajin oppiminen ei ollut ollenkaan helppoa). Valssit ja foksit (perusteet) tuntuntuvat niihin verrattuna suorastaan triviaaleilta. Miehellä on melkoinen lisälasti lähes jokaisessa lajissa saadessa edes muutaman peruskuvion liikeradat lihasmuistiin. Epäröimällä vienti menee harakoille. Missään tapauksessa naisen tanssi ei ole yksistään miehen viennistä kiinni, naisenkin on hallittava lajinomaiset perustekniikat.

        Onneksi välillä saa helposti ja sujuvasti seuraavia vietäväksi. Tämä voi tapahtua heti ensiaskeleista täysin tuntemattoman kanssa.


      • MusiikkiVStanssilaji
        Valssiin_hurahtanut kirjoitti:

        Valssin osamattomuus ilmenee ainakin Etelä-Suomessa. Siellä juuri kukaan ei tanssi suljetun otteen foksia, vain fuskua kädenalitanssina. Olen laittanut merkille, että juuri he eivät osaa hidasta eikä tavallista valssia. Pohjois-Suomessa ko. ilmiötä ei vielä havaitse, mutta siellä 2/3-osa tanssikin suljetun otteen foksia ja vain 1/3 osa ne fuskuna. Melko ilmeinen yhteys asioilla on.

        Fuskun tai foksin valinta riippuu musiikista. Nykyään soitettava musiikki sopii useimmin paremmin fuskujalalle.


      • helpompaakuinluulin

        Siskoni opetti minulle pari tuntia buggia, kun minulla oli niin suuri kynnys mennä lavatansseihin. Sitten lähdin hänen kyydissä lavalle ja join rohkaisuksi mennessä pari olutta. Sitten vaan naisia bugille hakemaan ja tallomaan. Kai se hyvin meni, kun minuakin haettiin naisten haulla kolmasti tanssimaan. Rohkeasti vaan muutkin tanssilavoille ja buggaamaan, ei se niin vaikeaa ole.


      • Harva
        Hyvätanssieihelppoa kirjoitti:

        Olipa kysymys mistä tahansa tanssilajista, niin suurimman osan tanssi ei ole lähelläkään täydellisen näköistä. Kehittymisen hitaus on ymmärrettävää, mutta jotkut näyttävät jähmettyneen vuosikymmeniksi alkeistasolle. Sallittua sekin, mutta turha syytellä toisia liiallisesta osaamisesta. Onnistuakseen molemmilla osapuolilla pitää olla vähintään perusteet hallussa. Ja sitähän ei tuntematonta hakiessa osaa aina arvata. Silloin saattaa naisen ohjaaminen pois liikkuvimpien alueelta olla melkoisen haastavaa.

        Minulle fuskun (tai yleensä ensimmäisen kädenalilajin oppiminen ei ollut ollenkaan helppoa). Valssit ja foksit (perusteet) tuntuntuvat niihin verrattuna suorastaan triviaaleilta. Miehellä on melkoinen lisälasti lähes jokaisessa lajissa saadessa edes muutaman peruskuvion liikeradat lihasmuistiin. Epäröimällä vienti menee harakoille. Missään tapauksessa naisen tanssi ei ole yksistään miehen viennistä kiinni, naisenkin on hallittava lajinomaiset perustekniikat.

        Onneksi välillä saa helposti ja sujuvasti seuraavia vietäväksi. Tämä voi tapahtua heti ensiaskeleista täysin tuntemattoman kanssa.

        Kaikissa tanssilajeissa on kaiken muun lisäksi tärkeää vartalonhallinta. Molempien viejän ja vietävän on kannettava oma vartalonsa, kädessä pieni vaste on ehdoton jotta tanssi voi tuntua hyvältä. Monesti tekisi mieli sanoa miehelle, oikaisee ryhtiä ja kanna kätesi 😊. On tosi raskasta tanssia jos mies vaan osaa askeleet mutta ei vie, sama pätee naisiin. Pitää olla yhteenkuuluva "paketti" niin silloin saadaan tanssi tuntumaan hyvälle. Sitten tietysti ne jalkojen oikeanlaiset joustot pitäisi hallita 😊.


      • Vasteaisti
        Harva kirjoitti:

        Kaikissa tanssilajeissa on kaiken muun lisäksi tärkeää vartalonhallinta. Molempien viejän ja vietävän on kannettava oma vartalonsa, kädessä pieni vaste on ehdoton jotta tanssi voi tuntua hyvältä. Monesti tekisi mieli sanoa miehelle, oikaisee ryhtiä ja kanna kätesi 😊. On tosi raskasta tanssia jos mies vaan osaa askeleet mutta ei vie, sama pätee naisiin. Pitää olla yhteenkuuluva "paketti" niin silloin saadaan tanssi tuntumaan hyvälle. Sitten tietysti ne jalkojen oikeanlaiset joustot pitäisi hallita 😊.

        Vaste on tärkeää ja se vaihtelee lajista toiseen. Lajinomaisia vastepisteitä on milloin käsissä ja milloin vartalossa. Joskus toinen käsi on pelkkä koriste (vakiotanssit!) ja siinä ei tarvita vastetta. Vaikka liike lähtee vartalosta, välittyy vaste käsien kautta (kädenalilajit). Vasteista tunnistaa erittäin herkästi, koska nainen seuraa ja koska esim. aloittaa liikkeen ennen vientiä (= naisen harrastama vienti). Usein vaste on kevyttä (salsa!) ja joskus joissakin tilanteissa suorastaan voimaa vaativaa (lindy/BW!). Vasteen suuruudesta riippumatta siihen on vastattava yhtä suurella voimalla kuin saa sitä. Aina ja kaikissa vastepisteissä vaste ei suuntaudu paria kohti. Karkeasti näin olen asioita tulkinnut. Vasteettomuus tappaa tanssin aika tehokkaasti. Vaste saa tuntemaan parin läsnäolon ja mahdollistaa viennin.


      • MaalimaaNähnyt
        Harva kirjoitti:

        Paljon on "puhetta" ja ei olla tyytyväisiä tansitettaviin. Hakekaa miehet uusia tuntemattomia, älkää aina niitä samoja tuttuja tanssija naisia. Saatatte kulkea valssionnenne ohi. Seuraavan kerran jokainen valssitaituri hakee sitten jotain tuntematonta jos vaikka minä sattuisi kohdalle niin ei tarviis pettyä😉😊.

        Useinmiten valitsen sen tuntemattoman.
        Antamisenilo on yleensä parempi kuin saamisenilo. Riippuu omasta fiiliksistä.

        Minä haen useinmiten vasta kun kiireellisemmät on jo hakeutut. Väliilä osuu kohdalle helmi.
        Eilen sain taas nauttia ihanat valssit tutun, minulle hyvin mieleisen kanssa.
        Nyt en ole varma hakiko hän valsseille, vai teinkö minä kyseisen haun.
        Eilen poikkeukselliseti pääsin häntä hakemaan kaksi kertaa, (ennestään 3vuoden aikana jonka olen hänet tuntenut, hakenut kolme kertaa)

        "Harva"
        Mitä jos me haettas aina "uusia" valsseille, ei saatas nauttia keskenään uusinnasta.
        Eilenkin kyseinen rouva oli varmasti aidosti onnellinen yhteisistä tansseistamme. (Sinun kohtalotoveri)

        Valitettavasti minä en hae näitä helmiä kuin satunnaisesti.
        Tanssin koko eteläsuomen lavoilla, tuttuja on paljon ja suosituimmat viedään ensin.
        Tämmöisen Helmen haettua minua, en pääse tekeen vastahakua (tällä minun myöhäsellä hakukäyttäytymisellä), kuin kuukausien tai vuoden päästä, vaikka samoissa tansseissa oltaskin kymmeniä kertoja.
        Naiselle jää tunne etten halua häntä tanssittaa, vaikka mielelläni tanssittaisin vaikka koko illan.

        Minun tarvis muuttaa hakkukäyttäytymistä.
        Vaan se ilo naisen kasvoilla kun haku tulee vaikka on luopumassa toivosta päästä kyseisille peleille tanssiin.


      • Harva
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Useinmiten valitsen sen tuntemattoman.
        Antamisenilo on yleensä parempi kuin saamisenilo. Riippuu omasta fiiliksistä.

        Minä haen useinmiten vasta kun kiireellisemmät on jo hakeutut. Väliilä osuu kohdalle helmi.
        Eilen sain taas nauttia ihanat valssit tutun, minulle hyvin mieleisen kanssa.
        Nyt en ole varma hakiko hän valsseille, vai teinkö minä kyseisen haun.
        Eilen poikkeukselliseti pääsin häntä hakemaan kaksi kertaa, (ennestään 3vuoden aikana jonka olen hänet tuntenut, hakenut kolme kertaa)

        "Harva"
        Mitä jos me haettas aina "uusia" valsseille, ei saatas nauttia keskenään uusinnasta.
        Eilenkin kyseinen rouva oli varmasti aidosti onnellinen yhteisistä tansseistamme. (Sinun kohtalotoveri)

        Valitettavasti minä en hae näitä helmiä kuin satunnaisesti.
        Tanssin koko eteläsuomen lavoilla, tuttuja on paljon ja suosituimmat viedään ensin.
        Tämmöisen Helmen haettua minua, en pääse tekeen vastahakua (tällä minun myöhäsellä hakukäyttäytymisellä), kuin kuukausien tai vuoden päästä, vaikka samoissa tansseissa oltaskin kymmeniä kertoja.
        Naiselle jää tunne etten halua häntä tanssittaa, vaikka mielelläni tanssittaisin vaikka koko illan.

        Minun tarvis muuttaa hakkukäyttäytymistä.
        Vaan se ilo naisen kasvoilla kun haku tulee vaikka on luopumassa toivosta päästä kyseisille peleille tanssiin.

        En tietenkään tarkoittanut, että aina hakisitte uusia vaan illassa muutaman. Tarkoitin tällä näitä "sisäpiiriläisiä" jotka pyörittävät näitä samoja aina. Tietysti minä olen sitten taas "itsekäs" enkä myöskään hae heitä. Uusilla paikoilla saatan sitten vahingossa hakea naistenhaulla näitä tuntemattomia "sisäpiiriläisiä" kun en voi tietää😎 ja näin laajentaa mahdollisesti omaa tanssittaja piiriäni😉.


      • MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Useinmiten valitsen sen tuntemattoman.
        Antamisenilo on yleensä parempi kuin saamisenilo. Riippuu omasta fiiliksistä.

        Minä haen useinmiten vasta kun kiireellisemmät on jo hakeutut. Väliilä osuu kohdalle helmi.
        Eilen sain taas nauttia ihanat valssit tutun, minulle hyvin mieleisen kanssa.
        Nyt en ole varma hakiko hän valsseille, vai teinkö minä kyseisen haun.
        Eilen poikkeukselliseti pääsin häntä hakemaan kaksi kertaa, (ennestään 3vuoden aikana jonka olen hänet tuntenut, hakenut kolme kertaa)

        "Harva"
        Mitä jos me haettas aina "uusia" valsseille, ei saatas nauttia keskenään uusinnasta.
        Eilenkin kyseinen rouva oli varmasti aidosti onnellinen yhteisistä tansseistamme. (Sinun kohtalotoveri)

        Valitettavasti minä en hae näitä helmiä kuin satunnaisesti.
        Tanssin koko eteläsuomen lavoilla, tuttuja on paljon ja suosituimmat viedään ensin.
        Tämmöisen Helmen haettua minua, en pääse tekeen vastahakua (tällä minun myöhäsellä hakukäyttäytymisellä), kuin kuukausien tai vuoden päästä, vaikka samoissa tansseissa oltaskin kymmeniä kertoja.
        Naiselle jää tunne etten halua häntä tanssittaa, vaikka mielelläni tanssittaisin vaikka koko illan.

        Minun tarvis muuttaa hakkukäyttäytymistä.
        Vaan se ilo naisen kasvoilla kun haku tulee vaikka on luopumassa toivosta päästä kyseisille peleille tanssiin.

        Ihania Linkkejä KIITOS!, odotan vaan että ranne , joka murtui, paranisi pian, että pääsisin taas tanssimaan. vanha olen , mutta nautin tanssista, olen saanut opetusta entisiltä kilpatanssijoilta. Hehh en tiedä tuliko tämä nyt oikeaan "rakoon", mutta kuitenkin.........


      • MaalimaaNähnyt
        Harva kirjoitti:

        En tietenkään tarkoittanut, että aina hakisitte uusia vaan illassa muutaman. Tarkoitin tällä näitä "sisäpiiriläisiä" jotka pyörittävät näitä samoja aina. Tietysti minä olen sitten taas "itsekäs" enkä myöskään hae heitä. Uusilla paikoilla saatan sitten vahingossa hakea naistenhaulla näitä tuntemattomia "sisäpiiriläisiä" kun en voi tietää😎 ja näin laajentaa mahdollisesti omaa tanssittaja piiriäni😉.

        Eilen Satulinnassa osu kahdet hitaat valssit naistenhaulle ja molemmilla kerroilla osaava seuraaja. Toinen oli aivan uus tuttavuus, toista olen joskus tanssitanut. En tosin valssia.
        Kiitos heille.


    • Paljonpyörähdellyt

      Niiih, määkin luulin että osaan walssia tosi hyvin. Sitten katselin noita opetuslinkkejä tuolla ylläällä, niitten perusteella en sitten ossoo ollenkaan. Miten olen voinut erehtyä niin perusteellisesti kun olen aina luullut walssin tahtiosoituksessa laskettavan kolmeen.

      • Valssi,


      • Mikäoliasiasi

        Sulta taisi jäädä juttu vähän kesken kun lopetusmerkki on pilkku.


      • Mikäoliasiasi kirjoitti:

        Sulta taisi jäädä juttu vähän kesken kun lopetusmerkki on pilkku.

        Valssi, tämä upea tanssi jota pidetään helppona. Jota ei silti osaa lavoilla tanssia kuin korkeintaan 10% (ehkä vieläkin vähemmän)
        Itse askeleet on oikeesti helpot.
        Niin kuin täälä on jo todettu.
        Ei ne askeleet tee valssia, niin kuin ei mitään muutakaan tanssia.
        Tanssi lähtee vartalosta. Musiikki vie miestä. Jalkojen on vain tultava mukana samassa rytmissä. Naisen seuratessa.
        Valsseilla naiselle ei riitä pelkkä "hyvä seurantataito" valssi vaatii seuraajaltakin työtä. Ei riitä että tulee kyytiin.

        Valssin tekee aaltomainen nousu&lasku, keinumisineen.


      • Ehkäolinehkäen

        Haaa, tästä juolahti mieleen yksi tanssittaja silloin kauan sitten. Hän laski otteensa irti näyttääkseen miten hyvä perässä tulija olin. Ja todella, keinuimme samaan tahtiin ilman minkäänlaista otetta toisistamme.


    • MaalimaaNähnyt

      Tanssi ei ole vain askelia ja painon siirtoja.
      Itseasiassa "tanssi" syntyy askelie välillä.
      Esim. valssi. Askel iskulle.Ei voi olla vaikeeta. Hidas valssi on vielä helponpaa, ei tule edes kiire aloittelevallekaan.

      Todellisuus on aivan toinen. Mitä hitaanpaa musikkia, sen enemmän jää aikaa askelien välille ja juuri tämä aika on vaikeinta ja tärkein nautinnollisen tanssin saavuttamiseen.

      Nopeet tanssilajit on helppoja juuri tämän takia. Riittää kun astelee suunnilleen rytmiin. Itse tanssiin ei paljoo tarvi panostaa.
      Esim. määrätyyn tempoo kuuluu jousto, joka tulee luonnostaan vähän enemmän tanssineille.
      Tanssilajien perusaskeleet ja muut ominaisuudet nämä musiikit tukee.
      Kuten esim. juuri valssien keinunta, nousu ja lasku.

      • Iloinentanssija

        Tanssikursseja on joka lähtöön. Eiköhän jätetä tämä opetus osaaville tanssin-
        opettajille. Mennään vain tanssipaikalle ja tanssitaan. Ollaan
        kohteliaita, haetaan tanssimaan ja annetaan hyvää ja kannustavaa
        palautetta. Siitä tulee hyvä mieli kaikille .


      • YmmärrystäEtsivä
        Iloinentanssija kirjoitti:

        Tanssikursseja on joka lähtöön. Eiköhän jätetä tämä opetus osaaville tanssin-
        opettajille. Mennään vain tanssipaikalle ja tanssitaan. Ollaan
        kohteliaita, haetaan tanssimaan ja annetaan hyvää ja kannustavaa
        palautetta. Siitä tulee hyvä mieli kaikille .

        Tottakai tanssipaikoilla nautitaan eikä moitita. Tansseissa kokee kuitenkin välillä jotain, mikä ei tunnu erityisen hyvältä, tai vain jotenkin kummastuttaa. Keskustelu voi auttaa ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat hakuihihin ja muihin asioihin. Mikään opetuskanava tämä keskustelu ei varsinaisesti ole. Harva osaa yksiselitteisesti teknisiä asioita kuvailla. Esim. täällä mainittu valssin keinunta on minulle jäänyt epäselväksi ja luultavasti jääkin.


      • MaalimaaNähnyt
        YmmärrystäEtsivä kirjoitti:

        Tottakai tanssipaikoilla nautitaan eikä moitita. Tansseissa kokee kuitenkin välillä jotain, mikä ei tunnu erityisen hyvältä, tai vain jotenkin kummastuttaa. Keskustelu voi auttaa ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat hakuihihin ja muihin asioihin. Mikään opetuskanava tämä keskustelu ei varsinaisesti ole. Harva osaa yksiselitteisesti teknisiä asioita kuvailla. Esim. täällä mainittu valssin keinunta on minulle jäänyt epäselväksi ja luultavasti jääkin.

        Tämä "keinunta" tulee 2. askeleen aikana tämän 2. askeleen kylkeä venyttämällä. Eli hiukan kallistetaan raamia. Ei kumminkaan lasketa toista kylkeä. Koitetaan pitää hyvä ryhti, noustasn 2. askeella päkiälle ja samaa kylkeä koitetaan venyttää.
        Onnistuakseen viejän on osattava tämä, osaamattoman seuraajan saattaa saada mukaan muutanan tahdin jälkee. Yleensä tämä keinunta jää toteutumatta. Nousut ja laskut on seuraajilla paremmin hallinassa.


      • valssitaituri

      • MaalimaaNähnyt
        valssitaituri kirjoitti:

        "Mitä hitaanpaa musikkia, sen enemmän jää aikaa askelien välille ja juuri tämä aika on vaikeinta ja tärkein nautinnollisen tanssin saavuttamiseen."

        Pitää hyvin paikkansa, esim. 29 bpm - tahdilla soitettua hidasta valssia on paljon vaikeampi tanssia kuin nopeampaa hidasta valssia.
        Hyvänä esimerkkinä 29 bpm Moon River
        https://www.youtube.com/watch?v=SYHbqLUevn8 tai

        Come away with me
        https://www.youtube.com/watch?v=O1wswB-763c

        Vielä hidastaessa hiukan lisää.
        28 tahdilla valssi on vielä kohtuu helppoa 27 ja hitaanpi alkaa olla tuskallista.

        Slowarit on monelle vaikeita.Tämä kahden askeen välinen aika.
        "Tanssin""tärkein asia. Saada vartalot liikuttettua tasasesti ja hitaasti. Nautinnon maxsimoiniksi tupla hitaista aina välillä jopa tuplanopeisiin.

        Näissä naiset on keskimäärin paljon parempia seuraan ja antaan nautinnollisen tanssin kuin valsseilla.
        Valssi vaan mielletään helpoksi 1,2,3.
        Slowarin askeleet ja suunnat on aivan jotain muuta. Silti 90% seuraajista astelee kiltisti mukana. Näillä hitailla ei tarvi kuin seurata viejää.
        Valsseissa ei pelkkä seuraaminen riitä. Siinä molemmat tekee työtä.
        Nousut ja lasku. Ehkä tullaan mukana (yleensä nekin hyvin vaisusti) tämä kakkosen kyljen venytys tahtoo olla jo liian vaikea viedä.


    • Lahja-ton

      Ei valssit suju lahjattomilta.
      Meidän on vain tallottava bugia.
      No onneksi meille rytmitajuttomille rautakankeillekkin on joku tanssi kehitetty.
      Tyydytään me näihin helpompiin.

    • MaalimaaNähnyt

      https://youtu.be/jGK0AOKwjKQ

      Tätä videoo kun katselee.
      Eipä ihmetytä miksei lavoillakaan osata tanssia valssia.
      Tämä ei ole "valssia"
      Tanssiiko ne nimen mukaan humppaa, vaikka valssi soi. Vai onko ääni miksattu kuvaan.

      • MaalimaaNähnyt

        Vähän kun verenpaineet laski, niin katselin uudestaan.

        Pari paria menee valssimaisesti, tosin nekin hosuu. Välillä etutahdissa, liian pitkällä askeleella.
        52tahtia/min. Pitäis olla aikaa keinua ja tehdä paremmat nousut ja laskut.

        Eikö suomessa opeteta valssia, vai opetetaan se juurikin näin?

        Numerolaput selässä. Kisoissa ollaan, vaan onko nää nopeuskisat eikä ole tarkoituskaan tanssia valssia.


      • Jotainhyvääkin
        MaalimaaNähnyt kirjoitti:

        Vähän kun verenpaineet laski, niin katselin uudestaan.

        Pari paria menee valssimaisesti, tosin nekin hosuu. Välillä etutahdissa, liian pitkällä askeleella.
        52tahtia/min. Pitäis olla aikaa keinua ja tehdä paremmat nousut ja laskut.

        Eikö suomessa opeteta valssia, vai opetetaan se juurikin näin?

        Numerolaput selässä. Kisoissa ollaan, vaan onko nää nopeuskisat eikä ole tarkoituskaan tanssia valssia.

        Täällä taas verenpaineet nousi katsellessa tuota juoksuvalssia hyppyjen kera ;)
        Valssi soi upeasti ja valssin tempo oli kohdillaan ♡
        Joku uusi kyky kenties äänessä :)


      • MaalimaaNähnyt
        Jotainhyvääkin kirjoitti:

        Täällä taas verenpaineet nousi katsellessa tuota juoksuvalssia hyppyjen kera ;)
        Valssi soi upeasti ja valssin tempo oli kohdillaan ♡
        Joku uusi kyky kenties äänessä :)

        Ton juoksun ja hosumisen takia ne verenpaineet tääläkin nousi.

        Valssi soi upeasti ja mielyttävällä tempolla, Matin lalaessa.


      • Hyvältänäytti

        Ihan hyvää valssia. Nousut ja laskut enemmänkin hitaan valssin piirteitä.


      • VietävänHyvä
        Hyvältänäytti kirjoitti:

        Ihan hyvää valssia. Nousut ja laskut enemmänkin hitaan valssin piirteitä.

        Joo kyllä suurin osa meni tosi hienosti ja oikeaan tahtiin. Kyllä vaan hymyilen kun minua noin tansitetaan.


    • myöskilpaillut

      Aivan hyvin tanssivat valssia. Itse et taida osata valssia tanssia...ainakaan oikein.

      • MaalimaaNähnyt

        Heh heh.
        Tämmöistä vastausta juuri odotin.
        "myöskilpaillut" ihan ensin katso video uudestaan.
        Kaksi paria tanssii "valssia." Jos Sinä osaat valssia. Varmasti tunnistat ketä tarkoitan.
        Näistäkin toinen pari menee välillä etutahtiin ja keinuntaa ei juuri ole havaittavissa.
        Kuitenkin tämän parin uskoisin käyneen saman henkisillä valssikursseilla joilla itse olen ollut. Liekö sitten minullekin opetettu valssin sijaan jotain ihan muuta?

        Tämä 52/tahtia min. ei ole mitään winer valssia. Aikaa on keinua ja hakee vauhtia alhaalta ja nousta päkiöille. ( näin minulle on menty valssi opettaan. Myöskisaillut. Sinulleko on valssi opetettu videolla nähdyllä tavalla?)


      • kukama

        Nämä tanssijathan menee ihan normaalisti hyvin tuossakin vauhdissa pystyy nousut ja laskut sekä keinunnan tekemään. Ei tuo vauhti pitäisi henkeen ottaa onhan niitä nopeampiakin tansseja. Täällä nääsvillen yläpuolella ainakin naisten keskuudessa nopeat valssit on suosittuja, koska naistentunnilla, kun tulee nopea valssi niin hakijoita on 3-5 joten koeta valita se ekana tullut. mollivoittoisen musiikin jälkeen on piristävää päästä meneen vähän ripeämmin.


      • Kesäinenkeinunta

        Lavanssikimarahan tuossa esitteli humppavalssi taitoja.
        Hienot oli tanssimekot. Tuolta erottuivat upeat parit 114 , 100 , 108 ja 109 .
        Musiikki oli
        Kauneimmin seppelein - Tanssimusiikkia , Pekkaniskan pojat ja Sakari äänessä :-)


      • pipotiukalla
        kukama kirjoitti:

        Nämä tanssijathan menee ihan normaalisti hyvin tuossakin vauhdissa pystyy nousut ja laskut sekä keinunnan tekemään. Ei tuo vauhti pitäisi henkeen ottaa onhan niitä nopeampiakin tansseja. Täällä nääsvillen yläpuolella ainakin naisten keskuudessa nopeat valssit on suosittuja, koska naistentunnilla, kun tulee nopea valssi niin hakijoita on 3-5 joten koeta valita se ekana tullut. mollivoittoisen musiikin jälkeen on piristävää päästä meneen vähän ripeämmin.

        Täyttä asiaa puhut. Tuonlaisella valssilla pärjää lavoilla mainiosti. Täällä taas joku itseään viisaampi henkilö moittii kaikkia tanssijoita.


    • Anonyymi

      Niin.. nii.. että, jos ei valssissa oo välillä laskua, niin kohta ollaan katossa ja päähän sattuu.. poppaa..poppaa

    • Anonyymi

      Kesäillan Valsssi eilen TV2.
      Noin 60 paria, suurella osalla jalat niin solmussa kuin vaan voi olla. Kolme-Neljä paria osasi tanssia valssia. Ukoilta puutuu rytmitaju, mennään niin kuin ois tuli persees.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe