Vihavapaa vyöhyke?

"Vihavapaa Tšekki näyttää esimerkkiä vaarallisen puheen kitkemisessä kutsumalla natsitkin keskusteluun"

http://yle.fi/uutiset/3-9439292

"Tšekkiläinen Jaroslav Valůch on yksi hankkeen perustajista. Hän korostaa, että on tärkeää välttää ihmisten leimaamista, huolimatta siitä, millä puolella itse on."

Pitäisikö luterilaisen kirkon perustaa Suomeen ensimmäinen vihavapaa vyöhyke? Vai lakkaako keskustelu tykkänään, jos ei saa leimata toista?

20

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä näytä vihavapaa vyöhyke kiinnostavan luterilaisia. Huolestuttavaa.

      • nähty.on.ei.kirj

        No mielestäni luterilaiset / kirkkohan on noudattunut jo hyvin pitkälle tuota linjaa.

        Toisaalta jos asiaa katsoo ihan historian valossa niin kaksi maata jotka on vallattu ilman "puheita" euroopassa ovat Puola ja no toisen varmaan arvaatkin, tsekkien vanha "emämaa"

        Jos ajatellaan sellaista keskustelua jossa osapuolet edustavat täysin päinvastaisia ajatuksia niin olisihan se kaunis ajatus mutta ei realistisesti toteuttava .

        Vihasta ja suuttumuksesta voi syntyä myös hyviä asioita, sitä ei siis pidä pelätä. Ajatellaan vaikkapa Rosa Parksia, hänellä vaan tuli mitta täyteen :)

        No hyvin usein liian heppoisesti mielestäni käytetään sanaa viha, viha on jotain sellaista mitä ei pysty sanoin kuvaamaan mutta sanotaan, että reilun viidenkymmenen vuoden aikana itse olen sitä totisesti tuntenut vain paristi. Ja kummallakin kertaa uskallan väittää, että ne on tietyllä tavalla minua jalostaneet ihmisenä.


      • Itseasiassa suomessa on käynnistetty hankkeita asian tiimoilta, mutta ei ihan vastaavaa.

        ”Opetus- ja kulttuuriministeriö on kohdentanut 6 miljoonaa euroa Merkityksellinen Suomessa -toimintaohjelmanmuodossa rasismin ja vihapuheen estämiseen sekä yhteiskunnallisen osallisuuden edistämiseen.”

        ”…laajan ohjelman vihapuheen ja rasismin ehkäisemiseksi ja yhteiskunnallisen osallisuuden edistämiseksi. Toimintaohjelma sisältää kymmenen toimenpidettä, jotka kohdistuvat muun muassa opetushenkilöstön koulutukseen, nuorisotyöhön, liikuntaan ja uskontojen vuoropuheluun.”
        http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2016/05/merkityksellinensuomessa.html?lang=fi

        http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2016/liitteet/MerkityksellinenSuomessa.pdf?lang=fi

        Sitten on tarkemmin kohdistettu hanke:

        ”RADINET-hankkeessa kehitetään järjestöpohjainen, valtakunnallinen Exit-toimintamalli radikalisoituneille henkilöille, jotka haluavat irtaantua väkivaltaisesta ääriajattelusta ja -toiminnasta.”

        ”RADINET-hankkeen avulla kehitettävä asiakastoimintamalli tulee olemaan eurooppalaisten suositusten ja hyvien käytäntöjen mukainen niin sanottu Exit-malli. Radinet on osa Euroopan komission ylläpitämää Radicalisation Awareness Networkin Exit-työryhmää.”
        http://vuolleoulu.fi/hyvinvointi-ja-yhteistyo/toiminnot/radinet-hanke/

        Kirkon puolelta löytyy kaksikin hanketta:

        ”Suomessa Ulkomaanapu käynnisti väkivaltaisen radikalisaation vastaisen työn vuonna 2014. Ulkomaanavun roolina on ollut rakentaa siltoja eri toimijoiden välillä ja tuoda työhön kansainvälistä kokemusta.”

        ”Ulkomaanapu kutsuu seurakuntia mukaan työhön ennakkoluulojen vähentämiseksi. Se on syksyllä aloittanut Shoulder to Shoulder -työn, jossa tuetaan uskonnollisten yhteisöjen ruohonjuuritason yhteistyötä Suomessa.”

        Toinen on Reach Out -hanke:

        ”Tavoite on laatia valtakunnalliseen käyttöön sopiva toimintamalli perheiden tukemiseksi ja entisten vierastaistelijoiden integroimiseksi yhteiskuntaan.”

        ”Tuen mallia kehitetään laajassa yhteistyössä eri viranomaisten, uskonnollisten yhteisöjen ja järjestöjen kanssa.”
        ”Reach Out -hanke toteutetaan Euroopan Unionin Sisäisen turvallisuuden ISF-rahaston tuella. Yhteistyössä ovat lisäksi mukana muun muassa sisäministeriö, Helsingin väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyn paikallisverkosto, RadiNet-hanke ja Luona Oy.”
        http://maailma.net/artikkelit/kirkon_ulkomaanavun_vakivaltaisen_radikalisaation_vastainen_tyo_laajenee_suomessa


    • >>Pitäisikö luterilaisen kirkon perustaa Suomeen ensimmäinen vihavapaa vyöhyke? <<

      Ensinnäkin kuka vihaa? Vihapuhetta aina tappouhkauksiin asti pursuaa pääosin uskonnollisesta äärioikeistosta. Eli uusnatsit ja fundamentalistit. Siellä on pettymystä, pelkoa ja aggressiota, joka purkautuu somessa vihapuheena ja aivopieruina.

      Nuo yhteiskunnan ulkopuolelle pudonneet peräkammarit pojat jotka lukevat mv-palstaa ja vastaavia kuin raamattua, ovat se aktiiviporukka, joka jaksaa vihata muuta yhteiskuntaa kuolemaansa asti. Heitä yhdistää viha ja typeryys.

      Koska kirkossa on sekä liberaaleja, että fundamentalismia kannattavia ja riitaa heidän välillään, niin ajatuskin kirkosta jonain sillanrakentajana on jo etukäteen kuollut idea.
      Eli päinvastoin, kirkon tuomaroima keskustelupalsta olisi kirkon sisällä vain yksi riidanaihe lisää.

      Lisäksi kirkko ei osaa eikä kykene tekemään mitään, mitä se ei yrittäisi käyttää omien tavoitteidensa pönkittämiseen eli kirkko tod. näk. onnistuisi nostattamaan kaikki itseään vastaan.

      Sen verran luulen kirkon kuitenkin oppineen siitä edellisestä some-seikkailustaan, (eli niistä ki-ku-tytöistä), ettei kirkko vastaavan kokoiseen munaukseen enää toista kertaa sorru.

    • >> Pitäisikö luterilaisen kirkon perustaa Suomeen ensimmäinen vihavapaa vyöhyke?<<

      Kirkko vihavapaan vyöhykkeen ylläpitäjä on yhtä hyvä idea kuin pukki kaalimaan vartijana.

      Eli ei.

      • Miksi ei olisi? Sehän on paljon kiinni siitä, millaisia työntekijöitä on.


      • mummomuori kirjoitti:

        Miksi ei olisi? Sehän on paljon kiinni siitä, millaisia työntekijöitä on.

        Sen tiimin pitäisi sitten olla joku Simolan johtama erillinen saareke.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Sen tiimin pitäisi sitten olla joku Simolan johtama erillinen saareke.

        Teidätkö sinä että täällä oikeassa maailmassa ei räikeitä vastakkain asetteluja ole. TArkoitan eri seurakuntia ja meitä seurakuntalaisia.
        Ja on erittäin monia niin seurakuntia kuin työntekijöitä, jotka osaavat hoitaa hommansa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Teidätkö sinä että täällä oikeassa maailmassa ei räikeitä vastakkain asetteluja ole. TArkoitan eri seurakuntia ja meitä seurakuntalaisia.
        Ja on erittäin monia niin seurakuntia kuin työntekijöitä, jotka osaavat hoitaa hommansa.

        Pikku esimerkki. Kun yksi ex-ministeri alkoi huitomaan omassa puolueessaan, oli kertomusten mukaan suht ärsyttävä pyrkyri, niin ne lemppasi sen pois. Ja hyvä niin.

        Mutta on yhteisöjä, joissa suuri enemmistö käyttää puolet energiastaan lakaistakseen noiden jokaisesta ryhmästä löytyvien pyrkyreiden ja häiriköiden provokatiiviset tempaukset maton alle.

        Ilmiön äärimmäisenä kuvitteellisena esimerkkinä vaikkapa joku vanhoillislahko, jossa 99 tekee kaikkensa, ettei se yksi saamarin [sensuroitu] jäisi kiinni rikollisesta pervoilustaan. Ja tuo oli ei-niin-kuvitteellinen ääri-esimerkki.

        No kirkko sitten; suuri liberaali enemmistö katselee sormien läpi tai peittelee ja vähättelee pienen Luther-säätiön ja vastaavien tempauksia sen sijaan että nostaisivat ne niskasta pihalle. Tai
        Ja se kirkon viestintäkulttuuri, jos vaikkapa Seppo Simola sanoo suoraan, miten jokin asia yhteiskunnassa on ja miten kirkon pitäisi siihen reagoida, niin kohta on piispaa ja pappia tungokseen asti motkottamassa, että heidän mielenrauhaansa on häiritty, ettei tuollaista saa sanoa. Ei vaikka samat motkottajat toistelee, että miten on kirkossa seinät leveällä ja katto korkealla. Mutta silti, Simolakin saa viestiä ihan vapaasti, kunhan konservatiivien talviunta ei häiritä.

        Mutta yhdessä virallisen viestinnän muodossa kirkko on hyvä ja se on kirkon oman yhteiskunnallisen roolinsa korostaminen ja estoton kehuminen.

        Eli kun mietin, että kannattaisiko tuollaisen viestintäkulttuurin omaavan organisaation perustaa Suomen ensimmäinen vihapuhevapaa foorumi, niin suhtaudun ideaan hyvin, hyvin skeptisesti.
        Enkä usko kirkonkaan ideasta innostuvan, kun se ylläpitäjä saisi satavarmasti tuta, mitä on olla erotuomarina somessa.

        Mutta päätöksen asiasta tekee tietenkin kirkko itse tai vaikka yksi pappi. Mikä estää yrittämästä.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Pikku esimerkki. Kun yksi ex-ministeri alkoi huitomaan omassa puolueessaan, oli kertomusten mukaan suht ärsyttävä pyrkyri, niin ne lemppasi sen pois. Ja hyvä niin.

        Mutta on yhteisöjä, joissa suuri enemmistö käyttää puolet energiastaan lakaistakseen noiden jokaisesta ryhmästä löytyvien pyrkyreiden ja häiriköiden provokatiiviset tempaukset maton alle.

        Ilmiön äärimmäisenä kuvitteellisena esimerkkinä vaikkapa joku vanhoillislahko, jossa 99 tekee kaikkensa, ettei se yksi saamarin [sensuroitu] jäisi kiinni rikollisesta pervoilustaan. Ja tuo oli ei-niin-kuvitteellinen ääri-esimerkki.

        No kirkko sitten; suuri liberaali enemmistö katselee sormien läpi tai peittelee ja vähättelee pienen Luther-säätiön ja vastaavien tempauksia sen sijaan että nostaisivat ne niskasta pihalle. Tai
        Ja se kirkon viestintäkulttuuri, jos vaikkapa Seppo Simola sanoo suoraan, miten jokin asia yhteiskunnassa on ja miten kirkon pitäisi siihen reagoida, niin kohta on piispaa ja pappia tungokseen asti motkottamassa, että heidän mielenrauhaansa on häiritty, ettei tuollaista saa sanoa. Ei vaikka samat motkottajat toistelee, että miten on kirkossa seinät leveällä ja katto korkealla. Mutta silti, Simolakin saa viestiä ihan vapaasti, kunhan konservatiivien talviunta ei häiritä.

        Mutta yhdessä virallisen viestinnän muodossa kirkko on hyvä ja se on kirkon oman yhteiskunnallisen roolinsa korostaminen ja estoton kehuminen.

        Eli kun mietin, että kannattaisiko tuollaisen viestintäkulttuurin omaavan organisaation perustaa Suomen ensimmäinen vihapuhevapaa foorumi, niin suhtaudun ideaan hyvin, hyvin skeptisesti.
        Enkä usko kirkonkaan ideasta innostuvan, kun se ylläpitäjä saisi satavarmasti tuta, mitä on olla erotuomarina somessa.

        Mutta päätöksen asiasta tekee tietenkin kirkko itse tai vaikka yksi pappi. Mikä estää yrittämästä.

        ”…enemmistö katselee sormien läpi tai peittelee ja vähättelee pienen Luther-säätiön ja vastaavien tempauksia…”

        Kuten tiedät luterilaisesta kirkosta ei eroteta ketään. Mitä tulee Luther säätiöön, on sieltä joiltakin viety pappisoikeuksia, josta on syntynyt suurta katkeruutta. He kun kuuluvat niin ”ainoisiin oikeaoppisiin”. Säätiö on kuitenkin oma erillinen organisaatio, johon kirkolla ei ole valtaa.

        ”….Väisäsen pappisoikeudet vietiin heti piispaksi nimittäytymisen jälkeen ja säätiön kaksi pappia on erotettu kurinpitorangaistuksena määräajaksi…”

        ”Maallikon näkökulmasta on vaikea ymmärtää, miksei vanhoillisten oppien mukaan toimiva liike ota lopullista pesäeroa emokirkkoon ja perusta omaa…”

        Kaikki eivät ymmärrä, miksi Luther säätiöläiset eivät itse lähde?

        ”Itsellinen toiminta kun on itsenäistä paitsi opillisesti myös taloudellisesti. Säätiön status yhteiskunnassa olisi irtautumisen myötä jotain aivan muuta kuin emokirkon huomassa.”
        https://www.ilkka.fi/mielipide/yleisöltä/säätiö-jatkaa-piikkinä-kirkon-lihassa-1.1355902

        Sama juttu on lestadiolaisten kanssa. Nyt mylläkkä on käynnissä, kun sieltä on irtaantumassa osa, joka haluaa jakaa ehtoolliset ja kastaa ihan itse.

        ”Kotimaan haastattelema Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo vertasi esikoislestadiolaisten mahdollisesti syntyvää tilannetta Luther -säätiön ja Lähetyshiippakunnan tilanteeseen. Hän näki sakramenttien ottamisen omiin käsiin erottavan yhteisön kirkosta, vaikka yhteisön sisällä asia toisin nähtäisiinkin. Hän arveli, että pidemmällä aikavälillä toiminta voisi johtaa kaikkien siteiden katkeamiseen.”
        http://www.sakramentit.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/08/KormaaPro_20140731.pdf

        ”…
        Simolakin saa viestiä ihan vapaasti, kunhan konservatiivien talviunta ei häiritä.”

        Jaa, mielestäni hän on häirinnyt aika tavalla – ja hyvä niin. Nuoria pappeja nousee koko ajan esiin, jotka tekevät aivan samoin.

        ”…kannattaisiko tuollaisen viestintäkulttuurin omaavan organisaation perustaa Suomen ensimmäinen vihapuhevapaa foorumi…”

        Totta on että kirkon taholta tulee paljon ja ristiriitaista viestintää, sillä julkaisujahan on paljon.

        Mutta en nyt osaa yhdistää näitä kahta, erillisistä haketta, jossa luodaan mahdollisuuksia niin tavallisille ihmisille kuin mm. työantajille ottaa tällainen vihavapaa vyöhyke käyttöön. Tarvitaan malleja ja sitä moottoria, joka käynnistää tällaisia ja jotka sitten itsenäisesti lähtevät toimimaan eteenpäin.

        Hankkeeseen kuuluu aina omat erilliset työntekijänsä. Eihän niihin pappeja tarvita, ellei sitten jotakuta kiinnosta .

        ”…se ylläpitäjä saisi satavarmasti tuta, mitä on olla erotuomarina somessa.”

        Aivan varmaan tuollainen mahdollinen some juttu vaatii moderointia, tosin jokainen yhteisö tai yritys voi sellaisen itselleen muokata.


    • Erittäin hyviä ajatuksia.

      Tuo Tšekkiläinen malli tuntuu toimivalta.

      ”Rakennettu uusnatseille ja muille ryhmille yhteinen, neutraali foorumi, jossa voidaan keskustella valvotusti ilman oman ryhmän paineita.

      Vuosien saatossa tuo on tullut hyvin usein havaittua. Kun ryhmäpaine poistuu, esiin astuukin aivan erilainen henkilö. Silloin voi keskustella niistä todellisista ajatuksista.

      ”Vihavapaa kulttuuri -hanke on poikinut 250 vihavapaata aluetta ympäri maan. Ne ovat yrityksiä ja yhteisöjä, jotka eivät suvaitse vihaa ja ovat sitoutuneet puolustamaan asiakkaitaan vihalta.”
      ”Vihavapaalla vyöhykkeellä käsitellään asioita riippumatta siitä, liittyvätkö ne rotuun, uskontoon, ikään, seksualisuuteen, vammaisuuteen, mielenterveyteen tai ulkonäköön.”

      Tämä vihavapaus pitäisi koskea myös erilaisia uskonnollisia ryhmiä täällä suomessa.

      ”Vihapuheen lisääntymisen taustalla ovat yhteisöllisyyden ja vaikuttamismahdollisuuksien vähenemisen tunne…”

      Tästä olisi vaikka kuinka paljon sanottavaa. Melkein joka päivä tämä tulee esiin, tunne siitä, ettei voi vaikuttaa asioihin. Silloin napataan mikä tahansa aate, joka edes vähän tuota tunnetta helpottaa. Moni kuitenkin päätyy toisenlaisiin ajatuksiin, kun saa ilmaista itseään ja saa tietoa siitä, mitä muuta voi tehdä.

      ”…kannattaa käytännön ratkaisuja. Esimerkkinä hän mainitsee Belgian, jossa viharikoksista tuomitut pannaan työskentelemään vaikkapa pakolaiskeskuksissa, jotta he henkilökohtaisesti tutustuisivat vihaamiinsa ihmisiin.”
      ”Uskon, että tämä on oikea tie ennaltaehkäistä vihaa ja rasismia. Ihmisille pitää antaa mahdollisuus tavata toisiaan kasvotusten inhimillisinä olentoina, Valůch vakuuttaa.”

      Juuri, kun kohtamme ihmisen ihmisenä, emme enää voi kohdella heitä kuin tavaroita.

      ”Jaroslav Valůch haluaa käyttää termiä vaarallinen puhe vihapuheen sijaan.”

      Tähän kiinnitin itsekin huomiota. Todellakin tuo olisi paljon kuvaavampi ilmaisu – vaarallinen puhe.

      ”Vihavapaa projektin rahoitus on taattu huhtikuun loppuun, mutta lisää ollaan anomassa. Viidennes tulee valtiolta, loput saadaan apurahana Euroopan talousalueelta.”
      http://yle.fi/uutiset/3-9439292

      Nyt sitten vain kehittämään EU projektia ja etsimään hyviä yhteistyötahoja.

      • Jep, luterilainen kirkko voisi näyttää esimerkkiä Suomessa.


      • inti kirjoitti:

        Jep, luterilainen kirkko voisi näyttää esimerkkiä Suomessa.

        Jos kirkko jossakin on onnistunut näyttämään esimerkkiä, niin siinä, että miten valjastetaan liberaali enemmistö peittelemään fundamentalistisen vähemmistön mokia ja yritetään luoda ulospäin kuvaa yhtenäisestä kirkosta.
        Pieni vähemmistö vie suurta enemmistöä kuin pässiä narussa.


      • inti kirjoitti:

        Jep, luterilainen kirkko voisi näyttää esimerkkiä Suomessa.

        No, muutama projekti näkyi jo olevan. Kyllä näitä saavat muutkin tehdä - mitä useampi hanke, sitä parempi.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Jos kirkko jossakin on onnistunut näyttämään esimerkkiä, niin siinä, että miten valjastetaan liberaali enemmistö peittelemään fundamentalistisen vähemmistön mokia ja yritetään luoda ulospäin kuvaa yhtenäisestä kirkosta.
        Pieni vähemmistö vie suurta enemmistöä kuin pässiä narussa.

        Ei nuo näytä kovin piilossa pysyneen, erimielisyydet meinaan. Eikä kai ole vääin, että pidetään toisten puolia edes uskovina? Enemmän tätä torppausta tuntuu tulevan kirkon ulkopuolilta uskovilta.


      • Mihin se etenee? Ei mihinkään.
        Itse ideaa en vastusta, kunhan sitä ei anneta kirkon haltuun.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Mihin se etenee? Ei mihinkään.
        Itse ideaa en vastusta, kunhan sitä ei anneta kirkon haltuun.

        Toki sopii, jos kirkko sen maksaa ja ylläpitää, mutta mikä kirkkoa estäisi, kuin se, että sen pitäisi saada tuostakin yhteiskunnalta jokin korvaus?

        Kirkko, perustakaa vihavapaa vyöhyke ihan itse!


      • Vapaa.Sielu

        Oma arkikokemus on se, että kohtaamattomuus on oire liian kiireisestä ja epävarmasta elämästä. Ihmiset ovat väsyneitä eikä energiaa riitä kuin omaan tai korkeintaan perheen selviytymiseen. Miten tähän on tultu? Silti monet kärsivät samaan aikaan yksinäisyydestä ja siitä, ettei ole ketään jolle kertoa huolistaan - ammattiauttajien lisäksi. Jokaiselle on tärkeää tulla nähdyksi kokonaisena kaikkine heikkouksineenkin. Onko sellaiselle enää tilaa?


    • bangbangbang

      Moikkelis moi ruskean reiän ritarit,

      Kyse ei ole vihasta vaan ympäristöongelmasta.

      Näin ollen viattomien luontokappaleiden kuten susien ja ahmojen teurastamisen sijasta, asehulluille voitaisiin antaa homojen kaatolupia! Samalla pientä lisämaksua ramboille voitaisiin sallia räjähdeluodien ja sarjatuliaseiden käyttö homojen metsästyksessä!

      Ja ne homot joita ei olla onnistuttu tappamaan metsästysreissun yhteydessä voitaisiin viedä ns. varoittavana ennakkotapauksena jonnekin kaupungin torille ja joukkoteloittaa lapsiperheiden syödessä jäätelöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      145
      6806
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      5806
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      121
      4978
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      44
      4557
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3945
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3111
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      55
      3040
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2532
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2310
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      16
      2253
    Aihe