Sapattileivän ohje

Yksi-usko

Laitan tuon aloituksen vielä uudestaan, kun tuli painovirhe otsikkoon. Pistän vielä videonkin uudelleen. Siinä perheen emäntä tekee niin herkullista Chala-leipää.

http://www.tv7.fi/vod/player/5384/.

Minä teen leivän vanhan tutun Kotiruoka-kirjan ohjeen mukaan tai sitten pussin kyljessä olevan ohjeen mukaan. Käytitpä mitä ohjetta hyvänsä, niin leipä letitetään niin kuin pitko. Leivän voi täyttää rusinoilla, manteli/pähkinärouheella tai -lastuilla, erilaisilla siemenillä, kanelilla yms. ihan mistä pitää.

Iloisia leipomishetkiä!

Onko teillä jotain hyviä Chala-leivän ohjeita? Mitä laitatte Chala-leipään?

Juutalaisten tapa korostaa perhettä on todella siunaavaa varsinkin sellaisille, joissa vain toinen osapuoli on adventisti. Perhe on tärkeämpää kuin kirkossa käynti. Rakastakaa toisianne!

25

1753

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hep-

Graham jauhoa sellaisenaan, ja ripaus suolaa, ja vettä, -Vaivata- teen sen koneella-
      ja pienistä taikinapalloista pyörittää pallot, ja kaulita ohut plätty- joka sitten kuumalla paistinpannulla ilman öljyä paistetaan. Öljy vasta kypsään valmiiseen- ja voi pinota öljyttyinä.

yst. t. jarinhotelli

• Yksi-usko

Siis todella yksinkertainen resepti. Onko hyvää?

• Yksi-usko kirjoitti:

Siis todella yksinkertainen resepti. Onko hyvää?

On, on herkullista, -mieluisalla öljyllä voitelet kuumana.

t. jarinhotelli

• Yksi-usko

Nyt on pitkoleipä kiertoilmauunissa paistumassa (150-160 asteessa n. 1 t). Tein ihan pussin sämpyläohjeeseen. Jokaiseen lettiin laitoin eri täytteet. Juustoraasteesta meillä tykätään, joten niitä eri variaatioita tuli kahden letin täytteeksi. Kanelin jätin pois kokonaan, kun ei olla totuttu leivässä. Suomalainen maku on vähän erilainen kuin israelilaisten. Päälle ripottelin unikonsiemeniä. Katselin myös Kinuskikissan sivuja ja tuossa on sinne linkki:

http://www.kinuskikissa.fi/kinuskiemon-sampylat/?hakusivu=1

• Yksi-usko

Riitti 40 minuuttia uunissa. Nam, hyvää ja rapeaa!

• Yksi-usko

Laitan tähän kaltiaisten reseptin, joka on Anna-Maria Paanasen Kotiruokaa kasviksista -kirjassa. Näitä on tullut tehtyä. Minulla oli toinenkin resepti, mutta en sitä nyt löytänyt. Nämä ovat helppoja ja nopeita kun ei tartte nostattaa. Ovat hyviä.

Kaltiaiset

1/2 l vettä
      1 tl suolaa
      2 dl öljyä
      5 dl kaurahiutaleita
      2 dl soijajauhoja
      2 dl vehnäjauhoja
      1 dl ruisjauhoja
      n. 4 dl grahamjauhoja
      2 dl rusinoita tai pilkottuja liotettuja taateleita

Sekoita veteen suola ja öljy. Vaivaa taikinaan jauhot, kaurahiutaleet ja rusinat ja jatka vaivaamista vielä leivinpöydällä niin kauan, kunnes taikina on tasaisen sitkeää. Kauli taikina ohueksi, alle puolen sentin, ja pistele se haarukalla. Ota siitä muotilla pyöreitä kakkukuja tai leikkaa taikinapyörällä neliöitä. Paista pellillä 270 asteessa 4-5 minuuttia.

Tuossa linkki kotikokki-sivuston kaltiaisiin.

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/263957/Kaltiaiset/

• alfa123om22

Itse en viitsi aina tehdä itse leipää, vaan käytän mitä sattuu. Esim. tuc suolakeksejä tms. Jos teen leivän teen sen seuraavasti: 2 dl vehnäjauhoja tai sämpyläjauhoja, 1 dl vettä, suola, ja ruokaöljyä. Laitan vehnäjauhot kulhoon. Sitten suolaa maun mukaan vehnäjauhojen sekaan. Sitten vesi kaadetetaan päälle. Sekoitetaan ja lopuksi ruokaöljyä maun mukaan. Sen jälkeen levitän taikinan paistinpannulle ja paistan.

Minulle on muodotunut tavaksi, että juoma on aina uudesta pullosta tms. Käytän myös juomana mitä vain aina limonadeista, pikku mehupurkkeihin, joskus kotikaljaa, mutta tuskin koskaan viiniä. Kaksi kynttilää.

Tämä on vähän köyhän ja yksin elävän miehen versio, mutta ei auta muu. Vuodesta 2013 vuoteen 2014 vietin messiaanisen sapattiaterian jopa kahdesti päivässä. Aamulla ja illalla. Keksit maksoivat noin 1.50 päivä, juomat 2-4 euroa, kynttilät noin 1.50 euroa eli joka päivä kului noin 4-5 euroa. Koska käytin usein suolakeksejä seuraus oli katastrofi. Terveydessä tapahtui silminnähtävä heikkeneminen. Etenkin sydämen kunnossa sekä lihoomisena.

Onko vinkkejä siihen, jos viettää sapattiaterian kahdesti päivässä niin mikä on terveellinen viljatuote? Saa olla improvisoitu ehdotus eikä tarvitse olla perinteen mukainen.

• Yksi-usko

Kokojyvävilja on terveellinen viljatuote. Luulen kuitenkin, että suolakeksien runsas suolapitoisuus on se pahin. Ne kannattaa jättää kokonaan pois. Kaupan leipä on oikein hyvää, jos ei jaksa itse alkaa leipomaan. Jos tekee mieli suolaista, niin vaikka pistaasipähkinöitä.

Meillä on tosiaan kaksi kynttilää, puhdas pöytäliina ja juhlaruoka. Yleensä lohta ja perunoita, mutta tänään kasvista. Juomana maito (suomalaisittain). Jälkiruokana on hedelmä ja luumurahka. Joskus meillä on ihan herne- tai linssikeittokin, joista kaikki pidämme. Huomenna on sapattilounas, mutta päivällinen onkin jo Havdala eli silloin on sapatin päätös samalla ja vain yksi kynttilä, joka sammutetaan. Ajattelin laittaa huomenna Havdalaan myös mausteita pieneen rasiaan, joita voi haistella niin, että ihana sapatti jäisi noissa tuoksuissa mieleen koko viikoksi. Aurinko laskee viiden maissa.

Minä noudatan pitkälle suomalaisia perinteitä ruoan suhteen (esim. juodaan maitoa ruokajuomana). Pääasia on, että ruoka on terveellistä ja monipuolista.

• Yksi-usko

Tuohon vielä kommentti. Yhdessä isossa limsapullossa on 50 sokeripalaa ja pienessä jotain 30! Se lihottaa ihan huomaamatta. Parempi vaihtoehto on tuoremehu, jos sellaisesta pitää. Vesi käy aina eikä siinä ole terveysriskejä.

• --"Vesi käy aina eikä siinä ole terveysriskejä."--
        Sot! Sot! Poika tai tyttö!

Hanavesi Suomessa ei suinkaan ole puhdasta, ja pullotettu vesi on vielä pahempaa, vaikka kuinka sitä lähdevetenä mainostettaisiin. Pullovedessä on vielä enemmän haitallisia mikrobeja kuin hanavedessä.
        Hanaveteen Suomessa lisätään useita kemikaaleja, mm. kalkkia, jonka pitäisi saostaa raskasmetallit ja klooria, jonka pitäisi tuhota haitallisia mikrobeja. Klooraamisen on todettu lisäävän mm. syöpäriskiä ja muistisairauksia.
        Juomavetemme sisältää myös antibiootteja, e-pillereitä, masennuslääkkeitä, verenpainelääkkeitä jne. Miten se vaikuttaa meihin ja lapsiimme? Voi vain arvailla.

• kokemus.puhuu.pullo
        Adventtiairut kirjoitti:

--"Vesi käy aina eikä siinä ole terveysriskejä."--
        Sot! Sot! Poika tai tyttö!

Hanavesi Suomessa ei suinkaan ole puhdasta, ja pullotettu vesi on vielä pahempaa, vaikka kuinka sitä lähdevetenä mainostettaisiin. Pullovedessä on vielä enemmän haitallisia mikrobeja kuin hanavedessä.
        Hanaveteen Suomessa lisätään useita kemikaaleja, mm. kalkkia, jonka pitäisi saostaa raskasmetallit ja klooria, jonka pitäisi tuhota haitallisia mikrobeja. Klooraamisen on todettu lisäävän mm. syöpäriskiä ja muistisairauksia.
        Juomavetemme sisältää myös antibiootteja, e-pillereitä, masennuslääkkeitä, verenpainelääkkeitä jne. Miten se vaikuttaa meihin ja lapsiimme? Voi vain arvailla.

Jopa murjasit jutun. Mistä revit tietoa, että "lähdevesi" pullossa olisi ongelmallista? Hanavesi puhtaanpaa! Ei kannattaisi ähistä, jos ei tiedä asioita.

Mietipä jos pullotetaan sitä lähdevettä ja hanavettä, sekä pannaan se kellariin talteen, mitä tapahtuisi.? - vuosi - kaksi - kolme jne.

Minulla on "koevedos" kellarissa lähdevesipulloista. Puolenlitran pulloja on oma arsenaali. Kun se ensimmäinen viisivuotta oli pullot kellarissa, otin yhden - tutkin - ei mitään pullossa saostumaa pohjassa, pullot ostettu pullottamoon jaa nyt en pysty tarkentamaan tehdasta - mutta Riihimäki - Ryttylä suunntalta.
        Pullottamo eli lähdevesi on pantu pulloon lähteellä Oulun- läänissä.
        Niissä on tuotenimi - päiväys ja vieä olin terveenä, kun sen pullosatsin hain.
        Terveyssyistä en ole pystynyt 2010 jälkeen käymään tuolla Oulunläänin paikalla, jossa se pullotetaan, eli varasto on aika pitkä jo.
        Kun kymmenen vuotta menee täyteen, tulen viemään laboratorioon näyteen ja katsotaan mitä se sisältää.
        Tuossa viidenvuoden kohteessa - ei mitään makuhavaintoa - että vesi maistuisi sivumaultaankaan vieraalle. Pehmeä maku ja puhdas, tavallaan ei maistu millekään. Se lähde on virallinen lähde - suojattu - pulloeriä tutkitaan sieltä Kuopion kaapungissa labrassa.

Sen allekirjoitan, että hanavesi on myrkytetty - niillä kemikaleilla, koska putken kestävyys on tärkeämpi yhteiskunnassa kuin se, mitä juodaan.
        Mutta, tuo lähdeveden puhtausvaatimus on lainsäädännöllisesti jo aivan oma lukunsa - siellä EI saa olla mitään lisää - vaan se pitää olla luonnonpuhdas.

Se vesi tulee tuohon lähteeseen kirkkaana ja se luku onkin sitten oma viestinsä, kuinka tuolla alueella - vaaralta ne tuleekin.
        Eli paikka on Mananmansalon lähettyvillä. Olen käynyt paikalla ja todennut sen pullotuspuolen ja sieltä ostin sen isonmäärän tänne Etelä-Suomeen ja kas, unohdin erään laatikollisen kellarin varastoihin. Joimme sitä aika pitkän aikaa - ja tuo pienenpullon varastotallenne sattumalta tallentui ja aivan tutkimisen suhteen, kun olen lukenut niitten "vaarallisuudesta ja saastaisuudesta" jätinkin säilöön.

Ja kuten totesin -edelleen juotavaa - eikä makuhaittoja, tai muutoksia - tai mitään, minkä voisi maistaa - vaan erittäin hyvänmakuista.

Luulen että juuri oikea lähteestä noussut vesi - on kivennäissuhteen kaikkein terveellisintä ihmiselle. Siis siitä puuttuu vesijohtojen kemikaalit ja kupariputkien myrkyt.

Vesijohto - se varmasti näkyy pullonpohjassa, jos sen säilöö.

Puhun kokemuksesta, en luuloista ja kymmenenvuotta - labra vahvistakoon tuloksen meidän kaupungissamme. Sitten viestin tuonne pullottajalle tuloksen.

• Exap
        kokemus.puhuu.pullo kirjoitti:

Jopa murjasit jutun. Mistä revit tietoa, että "lähdevesi" pullossa olisi ongelmallista? Hanavesi puhtaanpaa! Ei kannattaisi ähistä, jos ei tiedä asioita.

Mietipä jos pullotetaan sitä lähdevettä ja hanavettä, sekä pannaan se kellariin talteen, mitä tapahtuisi.? - vuosi - kaksi - kolme jne.

Minulla on "koevedos" kellarissa lähdevesipulloista. Puolenlitran pulloja on oma arsenaali. Kun se ensimmäinen viisivuotta oli pullot kellarissa, otin yhden - tutkin - ei mitään pullossa saostumaa pohjassa, pullot ostettu pullottamoon jaa nyt en pysty tarkentamaan tehdasta - mutta Riihimäki - Ryttylä suunntalta.
        Pullottamo eli lähdevesi on pantu pulloon lähteellä Oulun- läänissä.
        Niissä on tuotenimi - päiväys ja vieä olin terveenä, kun sen pullosatsin hain.
        Terveyssyistä en ole pystynyt 2010 jälkeen käymään tuolla Oulunläänin paikalla, jossa se pullotetaan, eli varasto on aika pitkä jo.
        Kun kymmenen vuotta menee täyteen, tulen viemään laboratorioon näyteen ja katsotaan mitä se sisältää.
        Tuossa viidenvuoden kohteessa - ei mitään makuhavaintoa - että vesi maistuisi sivumaultaankaan vieraalle. Pehmeä maku ja puhdas, tavallaan ei maistu millekään. Se lähde on virallinen lähde - suojattu - pulloeriä tutkitaan sieltä Kuopion kaapungissa labrassa.

Sen allekirjoitan, että hanavesi on myrkytetty - niillä kemikaleilla, koska putken kestävyys on tärkeämpi yhteiskunnassa kuin se, mitä juodaan.
        Mutta, tuo lähdeveden puhtausvaatimus on lainsäädännöllisesti jo aivan oma lukunsa - siellä EI saa olla mitään lisää - vaan se pitää olla luonnonpuhdas.

Se vesi tulee tuohon lähteeseen kirkkaana ja se luku onkin sitten oma viestinsä, kuinka tuolla alueella - vaaralta ne tuleekin.
        Eli paikka on Mananmansalon lähettyvillä. Olen käynyt paikalla ja todennut sen pullotuspuolen ja sieltä ostin sen isonmäärän tänne Etelä-Suomeen ja kas, unohdin erään laatikollisen kellarin varastoihin. Joimme sitä aika pitkän aikaa - ja tuo pienenpullon varastotallenne sattumalta tallentui ja aivan tutkimisen suhteen, kun olen lukenut niitten "vaarallisuudesta ja saastaisuudesta" jätinkin säilöön.

Ja kuten totesin -edelleen juotavaa - eikä makuhaittoja, tai muutoksia - tai mitään, minkä voisi maistaa - vaan erittäin hyvänmakuista.

Luulen että juuri oikea lähteestä noussut vesi - on kivennäissuhteen kaikkein terveellisintä ihmiselle. Siis siitä puuttuu vesijohtojen kemikaalit ja kupariputkien myrkyt.

Vesijohto - se varmasti näkyy pullonpohjassa, jos sen säilöö.

Puhun kokemuksesta, en luuloista ja kymmenenvuotta - labra vahvistakoon tuloksen meidän kaupungissamme. Sitten viestin tuonne pullottajalle tuloksen.

Pistäpä se pullo nyt jo kiinni. Pullon henki puhui jo tarpeeksi.

Kun nyt sattuneesta syystä vastaan melko suuren ihmisjoukon juomavedestä ja siksi olen joutunut nuo vesilaitos- ja vesiverkostotutkinnotkin Valviran vaatimusten mukaisesti suorittamaan, niin on ihan pakko sanoa sananen tuohon maatiaislogiikkaasi.

Voit toki pitää noita pulloja kellarissasi vaikka vuosisadan, mutta älä odota laskeumaa sen paremmin hanavedestä kuin lähdevedestäkään. Ja jos sitä löytäisit tai et, sillä taas ei olisi mitään tekemistä mikrobiologisen tai kemiallisen turvallisuuden kanssa.

Hanavesi on tosiaan - kuten Adventtiairutkin edellä tokaisi - mikrobiologisesti paljon turvallisempi vaihtoehto kuin erilaiset "lähdevedet". Siihen lisätään mm. kalkkia, eikä raskasmetallien vuoksi vaan siksi että pohjavesi tuppaa sisältämään hiilidioksidia joka tekee sitä hieman happamaksi, ja siksi siihen lisätään sammutettua kalkkia eli kalsiumhydroksidia veden alkaloimiseksi - tai siis pH:n nostamiseksi hyvälle tasolle, nimenomaan mm. siksi että se EI syövyttäisi mm. kupariputkia. Nykyään käytetään myös edellisen sijaan yhä useammin suodatusta kalkkikivipedin läpi, joka käytännössä tekee saman asian.

Lähdevesi on tosiaan usein ihan juomakelpoista, mutta koska se luonnonlähteessä on väkisinkin aina bakteereille alttiina, se ei missään määrin ole automaattisesti ns. "turvallisempi vaihtoehto". Sama pätee omiin rengaskaivoihin, joista valitettavan moni ei läpäise edes mikrobiologisesti saati kemiallisesti juomavedelle asetettavia normeja.

Mutta aivan järkyttävä vaihtoehto on pullottaa lähdevettä ja kuvitella sitä pitkän varastoinnin jälkeen mikrobiologisesti paremmaksi vaihtoehdoksi - se on nimittäin juurikin päinvastoin.

Porakaivot Suomessa taas sisältävät varsin usein melkoisen määrän uraania ja sen radioaktiivista hajoamistulosta, radonia. Yksityishenkilöidenhän ei tarvitse porakaivovettään näiden osalta edes tarkistaa, mikä on sääli, koska monet juovat vettä jossa uraania on siinä määrin että se alkaa lähestyä myrkyllisyyden rajaa.

Jos siis haluat juoda vettä jonka laatu säännöllisesti tutkitaan - juo hanavettä. Jos haluat riskeerata aivan kaiken ja uskoa kansantaruihin - pullota toki vetesi itse ihan mistä haluat. Mutta älä väitä sitä paremmaksi kuin hanavesi, jollet testaa sitä sertifioiduissa laboratorioissa.

• latekai
        Yksi-usko kirjoitti:

Kokojyvävilja on terveellinen viljatuote. Luulen kuitenkin, että suolakeksien runsas suolapitoisuus on se pahin. Ne kannattaa jättää kokonaan pois. Kaupan leipä on oikein hyvää, jos ei jaksa itse alkaa leipomaan. Jos tekee mieli suolaista, niin vaikka pistaasipähkinöitä.

Meillä on tosiaan kaksi kynttilää, puhdas pöytäliina ja juhlaruoka. Yleensä lohta ja perunoita, mutta tänään kasvista. Juomana maito (suomalaisittain). Jälkiruokana on hedelmä ja luumurahka. Joskus meillä on ihan herne- tai linssikeittokin, joista kaikki pidämme. Huomenna on sapattilounas, mutta päivällinen onkin jo Havdala eli silloin on sapatin päätös samalla ja vain yksi kynttilä, joka sammutetaan. Ajattelin laittaa huomenna Havdalaan myös mausteita pieneen rasiaan, joita voi haistella niin, että ihana sapatti jäisi noissa tuoksuissa mieleen koko viikoksi. Aurinko laskee viiden maissa.

Minä noudatan pitkälle suomalaisia perinteitä ruoan suhteen (esim. juodaan maitoa ruokajuomana). Pääasia on, että ruoka on terveellistä ja monipuolista.

Suomalainen perinne on kotikalja ruoan kanssa. Maito on lasten juoma.

• tehdassuunnittelija
        Exap kirjoitti:

Pistäpä se pullo nyt jo kiinni. Pullon henki puhui jo tarpeeksi.

Kun nyt sattuneesta syystä vastaan melko suuren ihmisjoukon juomavedestä ja siksi olen joutunut nuo vesilaitos- ja vesiverkostotutkinnotkin Valviran vaatimusten mukaisesti suorittamaan, niin on ihan pakko sanoa sananen tuohon maatiaislogiikkaasi.

Voit toki pitää noita pulloja kellarissasi vaikka vuosisadan, mutta älä odota laskeumaa sen paremmin hanavedestä kuin lähdevedestäkään. Ja jos sitä löytäisit tai et, sillä taas ei olisi mitään tekemistä mikrobiologisen tai kemiallisen turvallisuuden kanssa.

Hanavesi on tosiaan - kuten Adventtiairutkin edellä tokaisi - mikrobiologisesti paljon turvallisempi vaihtoehto kuin erilaiset "lähdevedet". Siihen lisätään mm. kalkkia, eikä raskasmetallien vuoksi vaan siksi että pohjavesi tuppaa sisältämään hiilidioksidia joka tekee sitä hieman happamaksi, ja siksi siihen lisätään sammutettua kalkkia eli kalsiumhydroksidia veden alkaloimiseksi - tai siis pH:n nostamiseksi hyvälle tasolle, nimenomaan mm. siksi että se EI syövyttäisi mm. kupariputkia. Nykyään käytetään myös edellisen sijaan yhä useammin suodatusta kalkkikivipedin läpi, joka käytännössä tekee saman asian.

Lähdevesi on tosiaan usein ihan juomakelpoista, mutta koska se luonnonlähteessä on väkisinkin aina bakteereille alttiina, se ei missään määrin ole automaattisesti ns. "turvallisempi vaihtoehto". Sama pätee omiin rengaskaivoihin, joista valitettavan moni ei läpäise edes mikrobiologisesti saati kemiallisesti juomavedelle asetettavia normeja.

Mutta aivan järkyttävä vaihtoehto on pullottaa lähdevettä ja kuvitella sitä pitkän varastoinnin jälkeen mikrobiologisesti paremmaksi vaihtoehdoksi - se on nimittäin juurikin päinvastoin.

Porakaivot Suomessa taas sisältävät varsin usein melkoisen määrän uraania ja sen radioaktiivista hajoamistulosta, radonia. Yksityishenkilöidenhän ei tarvitse porakaivovettään näiden osalta edes tarkistaa, mikä on sääli, koska monet juovat vettä jossa uraania on siinä määrin että se alkaa lähestyä myrkyllisyyden rajaa.

Jos siis haluat juoda vettä jonka laatu säännöllisesti tutkitaan - juo hanavettä. Jos haluat riskeerata aivan kaiken ja uskoa kansantaruihin - pullota toki vetesi itse ihan mistä haluat. Mutta älä väitä sitä paremmaksi kuin hanavesi, jollet testaa sitä sertifioiduissa laboratorioissa.

Itse juon aktiivihiilisuodatettua hanavettä. Se on ihan riittävän hyvää.

Tietysti voisi ottaa vetensä porakaivosta ja ajaa sen aktiivihiilisuodatuksen jälkeen vielä käänteisosmoosilaitteiston läpi ja lisätä sitten takaisin haluamansa mineraalit. Pääsisi eroon kaikista bakteereistakin, kunhan kalvot on oikein valittu. Ja jos ihan puhdasta haluaa, niin sitten vielä ioninvaihto ja/tai EDI vielä perään, niin tulee sataprosenttisesti suolatontakin. Ioninvaihto, aktiivihiilisuodatus ja RO poistaa samalla sitten raskasmetallitkin.

Että siinä sulle besservisseri Exap vedenpuhdistustietoa! Osaa täällä muutkin...

Vai puhutaanko teollisten tai kunnallisten jätevesien puhdistuksesta mielummin?

• Exap
        tehdassuunnittelija kirjoitti:

Itse juon aktiivihiilisuodatettua hanavettä. Se on ihan riittävän hyvää.

Tietysti voisi ottaa vetensä porakaivosta ja ajaa sen aktiivihiilisuodatuksen jälkeen vielä käänteisosmoosilaitteiston läpi ja lisätä sitten takaisin haluamansa mineraalit. Pääsisi eroon kaikista bakteereistakin, kunhan kalvot on oikein valittu. Ja jos ihan puhdasta haluaa, niin sitten vielä ioninvaihto ja/tai EDI vielä perään, niin tulee sataprosenttisesti suolatontakin. Ioninvaihto, aktiivihiilisuodatus ja RO poistaa samalla sitten raskasmetallitkin.

Että siinä sulle besservisseri Exap vedenpuhdistustietoa! Osaa täällä muutkin...

Vai puhutaanko teollisten tai kunnallisten jätevesien puhdistuksesta mielummin?

"Vai puhutaanko teollisten tai kunnallisten jätevesien puhdistuksesta mielummin?"

Saat ihan itse valita. Itse olisin kiinnostunut mielipiteestäsi heterotrofisten mikrobien entsyymitasapainon ulkoisen muokkauksen mahdollisuuksista. Kun nyt minulla sattuu asiasta patenttikin olemaan.

• tehdassuunnittelija
        Exap kirjoitti:

"Vai puhutaanko teollisten tai kunnallisten jätevesien puhdistuksesta mielummin?"

Saat ihan itse valita. Itse olisin kiinnostunut mielipiteestäsi heterotrofisten mikrobien entsyymitasapainon ulkoisen muokkauksen mahdollisuuksista. Kun nyt minulla sattuu asiasta patenttikin olemaan.

Ei liity nykypäivän vedenpuhdistukseen mutta tuo vaan enemmän itseäsi esille, niin kuin kunnon uskovan kuuluukin tehdä...

• Kalkkia lisätään juomaveteen mm. sen vuoksi, että rautaputket esim. kuluvat aika nopeasti puhki, ellei vedessä ole kalkkia.

Tuostapa voi lukaista, jos kiinnostaa:

http://yle.fi/uutiset/3-8093891

Itse olen tislannut/puhdistanut vettä luonnossa mm. sammalen, hiekan, ja nuotiossa syntyneen hiilen avulla ja se keino toimii aina.

• --"Siihen lisätään mm. kalkkia, eikä raskasmetallien vuoksi..."--

Ilmaisin kenties asiaa hivenen väärin, kun kirjoitin kalkin hyödyistä esim. vesiputkissa. Tarkoitin lähinnä sitä, että kalkin lisäyksellä estetään sen rauta- tai kupariputken liukenemista. Juomavedessä kun se "putki" käytännössä vähin erin liukenisi ilman sitä lisättyä kalkkia kurkustamme alas elimistöön.

• Exap

Jeps. Mutta jos itse pitäisi valita, niin kyllä mieluummin joisin ilomielin sitä kuparia tai rautaa kuin porakaivon uraania ja radonia, tai sen radioaktiivisia hajoamistuotteita, joista suurimmat herkut lienevät polonium ja lyijy. Porakaivon radonhan on ongelmallista suihkuvedessäkin, kun se siirtyy ilmaan ja sitä kautta hengitysilman mukana keuhkoihin.

Onneksi nyt ei tarvitse, kun hanavettä riittää ja se alkalointi tehdään. Silti kannattaa muistaa että suurin ongelma kalkittomassa (lähinnä happamassa, pH<6) vedessä olisi verkon haurastuminen, ei niinkään se juotu kupari.

Mutta niin se vaan menee että mummo se soittelee vesilaitokselle huolissaan fluorin ja kalkin lisäämisestä juomaveteen, soiton jälkeen kiiruhtaa apteekkiin ostamaan lisää kalkkitabletteja ja kotiin palattuaan muistuttaa tytärtään fluorihammastahnan tärkeydestä...

Ihmiset eivät vain tajua että Suomessa juodan maailman parasta vettä. Nooh, ainakin lähes.

• PäijänteestäVettä

Katso Googlella kuka omistaa USA:n ja Suomen merkittävämpiä pohjavesivarantoja.

• höhhöhhah
        Exap kirjoitti:

Jeps. Mutta jos itse pitäisi valita, niin kyllä mieluummin joisin ilomielin sitä kuparia tai rautaa kuin porakaivon uraania ja radonia, tai sen radioaktiivisia hajoamistuotteita, joista suurimmat herkut lienevät polonium ja lyijy. Porakaivon radonhan on ongelmallista suihkuvedessäkin, kun se siirtyy ilmaan ja sitä kautta hengitysilman mukana keuhkoihin.

Onneksi nyt ei tarvitse, kun hanavettä riittää ja se alkalointi tehdään. Silti kannattaa muistaa että suurin ongelma kalkittomassa (lähinnä happamassa, pH<6) vedessä olisi verkon haurastuminen, ei niinkään se juotu kupari.

Mutta niin se vaan menee että mummo se soittelee vesilaitokselle huolissaan fluorin ja kalkin lisäämisestä juomaveteen, soiton jälkeen kiiruhtaa apteekkiin ostamaan lisää kalkkitabletteja ja kotiin palattuaan muistuttaa tytärtään fluorihammastahnan tärkeydestä...

Ihmiset eivät vain tajua että Suomessa juodan maailman parasta vettä. Nooh, ainakin lähes.

Puhtainta joo, glyfosaattijääminen, hormooneineen yms lääkejäämineen....

• Exap
        höhhöhhah kirjoitti:

Puhtainta joo, glyfosaattijääminen, hormooneineen yms lääkejäämineen....

Kerropa, mistä noita pohjaveteen tulee ?

• ympäristöinssi
        Exap kirjoitti:

Kerropa, mistä noita pohjaveteen tulee ?

Torjunta-aineista puutarhoilla, metsissä ja maanviljelyksessä, liikenteestä, teollisuudesta, ihmisten ulosteista ja erityisesti virtsasta (lietteestä), yms. Löytyy sitä näköjään sinullekin uutta asiaa.....

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream/handle/123456789/6639/savikko.pdf?sequence=3&ved=0ahUKEwi4l4DetYjSAhWGkywKHXdiDl4QFgggMAM&usg=AFQjCNG6oS8Bc8HCg7ZThNcUPf3_922__w&sig2=vPNcTYSFNlR3LMfFBG0a0Q

Ainakin Kårkullan pohjavesialueella Kemiössä on tavattu glyfosaattia yli sallitun. Myös muita torjunta-aineita sekä raskasmetallejakin löytyy suomalaisesta pohjavedestä ympäri Suomea:

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.syke.fi/download/noname/{8E5DD753-450F-4C0D-B5EE-4D8A9E6F2015}/29396&ved=0ahUKEwj-6dCRt4jSAhXEDywKHTtiBpU4ChAWCCAwAw&usg=AFQjCNHXl_a6eXxe9tUmOTYhIxr2M2taqQ&sig2=ZiL2HsdlWuMLLPhCTJt5AA

Lääkejäämämallinnuksen avulla tutkittiin lääkejäämien kulkeutumista jätevedenpuhdistamoiden lietteestä pinta-ja pohjavesiin. Lietettä käytetään mm tienpenkkojen maanparannukseen:

http://www.syke.fi/download/noname/{21E9319E-BDA7-4C2D-B204-E7CEBECC8A5E}/104482

Löytyishän noita varmaan lisääkin, jos kiinnostusta on. Ja soittamalla ympäristökeskukseen saa lisää tietoa.

• Syöpyvätputket

Vesijohtoverkon putkistoista irtoaa kaikenlaista juomaveteemme. Etkö tiennyt syöpyvistä putkistoista?

• Suomessa tuhlataan juomakelpoista vettä surutta. WC on paikka, jossa hyvää puhdistettua juomavettä menee aivan turhaan ns. paskan huuhteluun.

Vesi ei ole uusiutuva luonnonvara, vaan me itseasiassa vain kierrätämme sitä yhtä ja samaa vettä, jota Telluksellamme on.

Meillä Suomessa vettä ei osata arvostaa.
      Ehkä tilanne olisi hivenen toinen, jos joutuisimme jalkapatikassa hakemaan joka aamu veden esim. 15km päästä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe