Mitä kursseja lukiossa, jos haaveena psykan opiske

Venkkuu

Eli oon nyt vielä yläasteella, mutta mulla on ollu haaveena jo pitemmän aikaa mennä lukion jälkeen yliopistoon lukemaan psykologiaa. Aion siis tosiaan mennä lukioon kun pääsen yläasteelta. Mitä kursseja lukiossa kannattaisi valita ja mitä pitää kirjoittaa, jos haluaa yliopistoon. Oon kuullu että pitkä matematiikka ainaki on aika tärkeässä roolissa ja sitte tietysti itse psykologia, mutta onko vielä muita aineita? Ja sitte ois vielä sellanen kysymys, että millasia luonteenpiirteitä psykologin työssä tarvitaan? Ite oon aika ujo mutta viime aikoina oon kyllä rohkastunu tosi paljon. Mitä luulette, oisko musta psykologiksi, vaikka oonki suht ujo?

6

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venkkuu

Ja sori, otsikossa pieni kirjotusvirhe, puhelin poisti osan kirjaimista.

• opotäti

Pitkä matematiikka, psykologia, filosofia, biologia ja terveystieto.

Psykologilla kuuluukin olla erikoisia persoonallisuuden piirteitä, jotta voi ymmärtää toisia ihmisiä paremmin.

• Queverti

Suosittelen todellakin opiskelemaan psykologiaa, äärimmäisen hyödyllinen ja mielenkiintoinen aine.
      Ainakin tarjolla olevat psykan kurssit kannattaa ottaa, mutta loput on paljolti omasta mausta kiinni. Hyödyllistä on kaikki, missä tutustutaan ihmisyyteen eri näkökulmista, esimerkiksi
      Elämänkatsomustieto (yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden käsittelyä etenkin kulttuuri-ilmiönä sekä minuuden pohdiskelua),
      Filosofia (modernin tieteen perusta, syvällistä ja laaja-alaista pohdiskelua joka hyödyttää kaikessa) ja
      Yhteiskuntaoppi ja historia (ihmisten joukkokäyttäytyminen ja aatesuunnat, syventää myös ymmärrystä poliittisen järjestelmän vaikutuksista yksilön terveyteen).
      Matematiikka ei nyt niin olennainen psykologian opinnoissa ole, paitsi taulukko- ja tilastolaskenta, joten ota se pitkänä vain, jos pärjäät yläasteella erinomaisesti. Kaikki aineet kuitenkin kehittävät ymmärrystäsi omalla tavallaan, joten ota sitä, mikä kiinnostaa. Jokainen kurssi on avuksi, vaikka painottaisit pelkkään psykaan. :)

• Venkkuu

Kiitos paljon vastauksista. Matikassa oon yläasteella ysin-kympin tasoa. Ja noi kaikki aineet kyllä kiinnostaa mua, mutta haluaisin tietää, että pitääkö mun sitte valita noista aineista kaikki kurssit ja vielä kirjottaa ne. Vai riittääkö , että ottaa sellasia kursseja, mitkä kiinnostaa eniten ja jotka liittyy eniten psykologiaan? Esimerkiksi biologiassa mua kiinnostaa ihmisen biologia ja todella paljon perintötekijät ja niiden luulisin liittyvän psykologiaanki aika oleeellisesti. Mutta onko esim. ympäristöekologia psykan opintojen kannalta tärkeää? Ja jos ei käy kaikkia kursseja ja jättää niitä väliin, niin onko sitten vaikea ymmärtää käsiteltäviä asioita, jos ei ole käynyt aikaisempia kursseja? Ja tarviiko psykanopinnoissa kemiaa tai fysiikkaa?

• Oldie

Ympäristöekologia? Joo, ajat on näköjään reilussa parissakymmenessä vuodessa muuttuneet... Itse en kyllä näkisi siinä mitään suoraa yhteyttä psykologiaan.

Meidän aikaan koulussa oli ns. OPO eli opiskelun - vai oliko se oppilaan - ohjaaja, jonka hommana oli auttaa juuri noissa sinua askarruttavissa asioissa.

En osaa antaa jo annettujen neuvojen lisäksi muuta opastusta, kuin tämän: Älä stressaa liikaa. Kiinnostus aiheeseen, jonka koet tärkeäksi, voi lopahtaa liian stressaamisen ja laskelmoinnin seurauksena.

Kokonaisuutta ajatellen tärkein asia on se, että et sluibaa siellä lukiossa ja hoidat kouluhommat, niin kuin kuuluu, mitä kursseja sitten ikinä valitsetkin.

• Venkkuu

Juu, mulla tosiaan on taipumusta stressta ihan liikaa ja yleensä myös ihan liian aikaisin kaikesta, mutta välillä on vain niin vaikeaa olla stressaamatta. Olisi tosiaan hyvä vain rauhoittua ja olla huolehtimatta kaikesta. Ja nykyäänkin koulussa on opo, hän itseasiassa sanoikin, että olisi hyvä jo vähän tietää lukion kursseista, sen takia sitä aloinkin miettimään. Mutta häneltä voisin kyllä kysyä enemmän neuvoa, sehän on hänen työnsä. Koulumotivaatio on ainakin vielä näin yläasteella todella korkealla, joten en usko, että lukiossa tulee laiskoteltua. Mutta tosi asiahan se on, että lukio on huomattavasti rankempaa kuin yläaste, mikä voi hyvin vaikuttaa koulumotivaatioonkin, toivottavasti minulle ei niin käy. Tuo stressaamattomuus-neuvo oli hyvä vinkki, kiitos siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden

Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i
      Ikävä
      64
      1178
    2. Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?

Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä
      Maailman menoa
      155
      967
    3. Tulin ehkä vainoharhaiseksi

Oletko mies ollut kehenkään yhteyksissä minuun liittyen?
      Ikävä
      59
      837
    4. Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine
      Lappajärvi
      67
      757
    5. Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"

on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol
      Maailman menoa
      269
      756
    6. Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."

Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas
      Suomalaiset julkkikset
      6
      721
    7. Se on viisi vuotta

Mihin se enää muuttuu? Viisi pitkää vuotta.
      Ikävä
      62
      682
    8. Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment
      Maailman menoa
      180
      669
    9. Älä epäile itseäsi

äläkä epäile minua. En ole menossa mihinkään - ellet pyydä minua poistumaan. 🧡
      Ikävä
      31
      645
    10. Mitä ajattelet että

kaivattusi miettisi siitä että kaipaat häntä?
      Ikävä
      29
      638
    Aihe