Jalkojenpesun merkitys?!?

Lahkomeininkiä

Miksi kaikki adventistit eivät suostu jalkojenpesuun?
Pastoriudessa SDA:ssa ei ole miestä ja naista mutta jalkojenpesussa päinvastoin on.

60

454

Vastaukset 60

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinun pitää tiedustella asiaa erikseen itse kultakin ko. persoonalta erikseen tietysti.

t. jarinhotelli

• Kuningastensukua

Mikä lienee jalkojenpesun merkitys Adventtikirkossa?

• Jarillekysymys

Miksi Jarin ei anneta pestä naisten jalkoja?

• Esteitä.jalkojenpesuun

Jalkojenpesun esteenä adventtikirkossa voi olla jalkasieni, hiivasieni, HIV, kuppa, vesikauhu, hukkumisen pelko, liian kylmä vesi, paha vesiallergia jne.
        Myös vati, jossa jalat pestään saattaa olla saastainen.

• Paha.ongelma

Jarilla on paha kynsisieni ja nivustaipeeseen pesiytynyt silsa.

• niinhän.se.mielestäsi
        Esteitä.jalkojenpesuun kirjoitti:

Jalkojenpesun esteenä adventtikirkossa voi olla jalkasieni, hiivasieni, HIV, kuppa, vesikauhu, hukkumisen pelko, liian kylmä vesi, paha vesiallergia jne.
        Myös vati, jossa jalat pestään saattaa olla saastainen.

Siksipä naurjaja on desinfioimassa varpaanvälejään vickillä ja pienessä savunhajussahan se onnistuu. Kolme muuta, heillä ei luonnetta enää riittänyt ja kumihanskat jäi kotiin, niin jäi miehetkin.

• adventisti

Jalkojenpesu on kasteliiton uudistus.

• pyhpyhjapyh

"Jalkojenpesu on kasteliiton uudistus."
        Höpö höpö!
        Ei ole.
        Jalkojen pesu on hygieniaa. Likaiset ja haisevat jalat tulee pestä.

• jäiköhän-asiaa
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Höpö höpö!
        Ei ole.

Aivan, siinä kasvatetaan luonnetta - kun itsensä korottaja yrittää löytää Vapahtajan palvelualttiutta. Kun se on tehty. voi taas kiistellä, kuka on suurin.

• pyhpyhjapyh
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Höpö höpö!
        Ei ole.

Nikkivarkautesi ei hetkauta.

• Terveysnäkökohdat

Jalkojen pesusta on terveyshyötyjä ja se poistaa hajuhaittoja.

• hajuistakin.huomaa

Ja aivan voi käyttää hajusuolaa, niin viestisi käy hyvin yhteen.
        Tosin IsoKirjan ajatus liikkuu hieman eri näköaloilla, kun teillä, mutta pitäähän teitin paljon kirjoitella, että palstan henki säilyisi varmaanhajuisena halitoosina

• Haisevatvarpaat

Raamattu ei puhu jalkojen pesusta kasteliiton uudistamissa.
      Adventistit vääristelevät Raamattua lahkolaisina.

• tietolähteet.tietää

Varmaan on haettava tietoa luterilaisilta, tai helluntalaisilta, ettei tule vääristymiä. Myös bushmanni tietää jalkojenpsun ja nauraja sitten hinkkaa mitä hinkkaa. Ja eräs taulukauppias - profeetta-akkansa hakkaaja se vasta tietääkin ja on paljon palstalla kirjoittelmassa. Sen näkee aina kirjoituksesta läpi.

• Hyvin.paljastavaa
        tietolähteet.tietää kirjoitti:

Varmaan on haettava tietoa luterilaisilta, tai helluntalaisilta, ettei tule vääristymiä. Myös bushmanni tietää jalkojenpsun ja nauraja sitten hinkkaa mitä hinkkaa. Ja eräs taulukauppias - profeetta-akkansa hakkaaja se vasta tietääkin ja on paljon palstalla kirjoittelmassa. Sen näkee aina kirjoituksesta läpi.

Aivopesun tulos näkyy selvääkin selvemmin "tietolähteet.tietää" kommentista.
        Aivot on häneltä raukalta huuhdeltu kokonaan pois.

• totta.puhut
        Hyvin.paljastavaa kirjoitti:

Aivopesun tulos näkyy selvääkin selvemmin "tietolähteet.tietää" kommentista.
        Aivot on häneltä raukalta huuhdeltu kokonaan pois.

Aivopesua aikoinaan harrastettiin viinaporukan joukossa, jossa järkeä huuhdeltiin kovin. Siellä huuhtoi kapiaisia viinalla aivojaan, paljon johtohenkilöitä, päälliköitä jne. Ne vasta huuhtoikin aivojaan ja osa tapatti siksi itsensä, kuin aivot oli huuhottu ja hyvin näkyy, että wickisieppo - huumekaveri on täälläkin aivojensa huuhtoja. Joillakin on järkikin kadonnut ja katoavaisuuteen panneet toivonsa. Siksihän se ALKO on, että on huuhdeainetta. Myös huumeet huuhtoo hyvin eli aivopesua todella maailma on täysi ja näin pahuus lisääntyy ja vankeuteen pannaan ihmisiä.

Onneksi kerkesin hypätä sieltä huuhtomosta pois. Sulla näyttää vielä olevan huuhtomo nupissasi.

• SoijaNakkonen

Adventismi ja jehovalaisuus on huumetta. Mikä niissä oikein kiehtoo, jalkojen pesuko vai ruokauskonto?

• pyhpyhjapyh

Lukisit Jeesuksen sanat ennen kuin öriset.

• Yksi-usko
        tietolähteet.tietää kirjoitti:

Tietolähteet.tietää kirjoitti: "Varmaan on haettava tietoa luterilaisilta, tai helluntalaisilta, ettei tule vääristymiä. "

Valitettavasti luterilaiset tai helluntailaiset eivät noudata Raamatun ja Jeesuksen ohjetta. Kannattaa mieluummin katsoa Raamatusta ja noudattaa Raamatun ohjetta. Jeesus näytti itse esimerkin. Adventistit ovat autuaita noudattaessaan Jeesuksen esimerkkiä.

Joh. 13:5-17
        "5. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
        6. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
        7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
        8. Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
        9. Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
        10. Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
        11. Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
        12. Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13. Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, OLETTE TEKIN VELVOLLISET PESEMÄÄN TOISTENNE JALAT.
        15. Sillä minä annoin teille ESIKUVAN, että myös TE NIIN TEKISITTE, kuin minä olen teille tehnyt.
        16. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
        17. Jos te tämän tiedätte, niin olette AUTUAAT, jos te sen teette. "

http://raamattu.fi/1933,38/Joh.13.html

• Exap
        Yksi-usko kirjoitti:

Tietolähteet.tietää kirjoitti: "Varmaan on haettava tietoa luterilaisilta, tai helluntalaisilta, ettei tule vääristymiä. "

Valitettavasti luterilaiset tai helluntailaiset eivät noudata Raamatun ja Jeesuksen ohjetta. Kannattaa mieluummin katsoa Raamatusta ja noudattaa Raamatun ohjetta. Jeesus näytti itse esimerkin. Adventistit ovat autuaita noudattaessaan Jeesuksen esimerkkiä.

Joh. 13:5-17
        "5. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
        6. Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
        7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
        8. Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
        9. Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää".
        10. Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
        11. Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat".
        12. Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13. Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, OLETTE TEKIN VELVOLLISET PESEMÄÄN TOISTENNE JALAT.
        15. Sillä minä annoin teille ESIKUVAN, että myös TE NIIN TEKISITTE, kuin minä olen teille tehnyt.
        16. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

http://raamattu.fi/1933,38/Joh.13.html

Jeps. Ja aivan kuten tuossa lukee, Jeesus ei antanut meille käskyn pestä toistemme jalkoja, vaan se oli esikuva siitä että me olemme velvolliset palvelemaan toisiamme.

Meidän tehtävämme ei siis ole antaa esikuvaa jalkojen pesusta, vaan noudattaa sitä esikuvaa jonka Hän antoi palvelemalla muita.

• jalkojenpesu.in
        Exap kirjoitti:

Jeps. Ja aivan kuten tuossa lukee, Jeesus ei antanut meille käskyn pestä toistemme jalkoja, vaan se oli esikuva siitä että me olemme velvolliset palvelemaan toisiamme.

Meidän tehtävämme ei siis ole antaa esikuvaa jalkojen pesusta, vaan noudattaa sitä esikuvaa jonka Hän antoi palvelemalla muita.

Mietipä uudelleen. Miksi Paavi pesee tavallaan pääsiäisenä jalkoja.
        Eli väärä rahakin pyrkii edustamaan oikeata.

Mutta, siksipä exa - olet ulkoistunut Sanasta, kun et ymmärrä sanoman opetuksellista sisältöä.

Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, OLETTE TEKIN >> VELVOLLISET <<< PESEMÄÄN TOISTENNE JALAT.

Opetuslapset kautta aikain, varsinkin >TÄNÄÄN - pyrkiessä Herran pöytään on kovakalloisia. He pyrkivät herroina hallitsemaan, kuten kohdaltasi näkyy ja voi sen ilman adventtikirkon jäsenkirjaa kirjoittaa. Liha - liha teissä jyllää ajasta toiseen ja ylvästellen revitte toistenne rinnuksia. Ei teistä ole Herranpöytään, edes siksi - kun ette sovi vikaisuuttanne. Ette taivu edes jalkojenpesuun.
        Tuossa taanpana nuori - nuorien helluntalaisten seurakunta vietti ehtoollista ja pastoreista lähtien pesivät toistensa jalat - koska Sana siitä puhui.
        No, en sen enempää ole heidän kokouksissaan käynyt. Tosin TV7- olen katsonut heidän tiloistaan vierailulähetystä.

Mutta, kun Liha puhuu - se väheksyy aina opetusta - minkä raamattu haluaa jättää opetuslastensa keskuuteen kasvattamaan heitä taivasta vasten.

Liha- ei taivu muotojumalisuudessa ja siksi jätetään yhtä ja toista opetuksistsa pois. ps. totean vain, että meillä on riittävästi seurakuntia - joilla ehtoollisella on jalkojenpesu ja en puhu adventisteista.

Raamattu antaa toimintakuvan kansalleen, joka vaeltaa niitten jalkojen jäljessä, joissa on tämä naulanjälki. Herramme itse opetti "palvelijan" toimenkuvaa ajassa, ettei herroina kukaan hallitse - pelastettuna.
        Veli - veljenkanssa, ja sisar - sisarenkanssa oppii miettimään sitä Jumalan armoa - että niin on Jumala maailmaa rakastanut, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi jne. - ja siinä on veli tai sisarelle sisar ja palvelemme toinen toistamme.
        Sen jälkeen Herran pöytään, jossa leipä - murretaan ja sydään tuon ristinkuoleman takia - jne.
        Mutta, ei sitä syödä kelvottomasti - kuolemaksi - vaan tutkitaan itseä - ja tehdään sovintohetki ENNEN pöytää- tai jäädään pöydästä pois.

Se on aivan turhaa mennä nurkantaakse syömään tai kotia - jos on hampaankolot täynnä töhnää. Se on kelvotonta syömistä Jumalan rakkaus ei mene niin, vaan se oppi - oli tuossa jalkojenpesun ääressä .
        Herra opetti. Niin, ja joka seuraa Häntä - on hyvä oppia löytämään paikkansa Jumalan edessä... Exa - turhaa paukuttelet lihassasi ja nouset "opettamaan" Ylimmäisen papin eteen -mukamas välimieheksi.
        Tyhjää saa jauhaa- omaksi vahingoksi . siitähän tehdään tili ja teet tilin.

Ja tuomio lähtee Herran huoneesta- eli turha jeesustelu pois. Tuli poltaa - sillä on kaksi tapaa - joko puhdistaa , tai sitten hävittää.

Jaa - onko exa - jo kirves katkassut oksasi - ja olet kuivunut jo polttettavaan muotoon. Sana sen mittaa kohdaltasi - sekä suun tunnustuksesi.

• hymyillyt
        SoijaNakkonen kirjoitti:

Adventismi ja jehovalaisuus on huumetta. Mikä niissä oikein kiehtoo, jalkojen pesuko vai ruokauskonto?

Yhtähyvin voi sanoa että heluntalaisuus ja jehovalaisuus on huumetta! Sillä heillä on enemmän yhteistä jehovien kanssa kuin adventisteilla. Esimerkiksi, että molemmat vietää paavin hyhäpäivää lepopäivänään. :)

• Pyhpyhjapyh
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Lukisit Jeesuksen sanat ennen kuin öriset.

Pyhhyhpyhhyhypyhhyhy
        Lässytes!

• Muistavarpaanvälit

Jalkojenpesu ja sukkahousut Adventtikirkossa, miten menetellään?

• häpeäsi

Häpeä henkeäsi ja lihasi tekoja. Tuli tappaa lopulta. Silloin loppuu irvistelykin.

• Yksi-usko

Jalkojen pesu on nöyryyden asetus. Selvästi et ymmärrä tätä Jeesuksen esimerkkiä. Olet niin sanotusti "pihalla jalkojen pesusta".

• tiedostakiitolline
        Yksi-usko kirjoitti:

Jalkojen pesu on nöyryyden asetus. Selvästi et ymmärrä tätä Jeesuksen esimerkkiä. Olet niin sanotusti "pihalla jalkojen pesusta".

Miten jalkojensa pesettäminen toisilla muka osoittaa nöyryyttä?

2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama .
        2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

• Adventisti

Minä en käy jalkojen pesussa vaikka käynkin ehtoollisella. Minusta tuo rituaali kuuluu menneeseen aikaan ja Jeesus käytti sitä vain esimerkkinä siitä, että meidän tulee olla toistemme palvelijoita. Minun elämässäni tuo palvelualttius näkyy muutenkin, ilman jalkojen pesun suorituksiakin. Sitäpaitsi, en ole koskaan pitänyt ajatuksesta, jossa minun pitäisi pestä ventovieraitten ihmisten ruumiinosia.

Jos joku haluaa jonkun vastaavan rituaalin, niin miksei sitten jotakin sellaista, joka sopii nykypäivään. Olisiko sellainen kenties käsidesin sumutus naapurin käsille ja pois pyyhintä? Hahhah... mutta ihan tosi... kävisin mielummin vaikka kaupassa toiselle, kun sillä on sentään todellista merkitystä lähimmäiselleni.

• Exap

Olipa terve kirjoitus.

Itse näen tuon jalkojenpesun nimenomaan rituaalina jossa sen sijaan että miettisimme miten oikeasti voimme lähimmäistämme palvella, voimme kuitata vuosineljänneksen lähimmäisenpalvelemiset kerralla pois ja sitten unohtaa tekopyhänä koko asian.

Siksi se juuri tökkii niiiiin pahasti. Käytettäisiinpä sama aika kirkossa rukoukseen ja mietintään aiheesta "kuka on se lähimmäinen jota voisin tällä viikolla oikeasti auttaa", niin tuo käytetty aika olisi iloksi ja hyödyksi monille.

• hedelmän.siemen.näkyy

Jalkojenpesusta tietenkin voi jäädä - mutta katson terveydellisen näköalan - jolla jää pois siitä tilanteesta. Mutta tuolla näköalalla taas puhuu liha ja lihallisuus ja kolmas lihallinen huuttaa vieressäsi hallelujaata- että olipa hyväntiedonpuun hedelmä hyvä ja makoinen, etkä sitä edes huomaa - kun se niin oikealta näkyy ja maistuu. Siksi se onkin hyväntiedonpuun muotojumalinen hedelmä - simenineen, että sitä kylvetään kasvuksi elopellolle ja näin LUSTE kasvaa. Kylväkäähän lustetta.

Mutta, kun tässä ELÄMÄNPUUn eli Kristuksen pöydässä istuu - sovituksen sijaisen opin ääressä - niin täällä pestään ne jalat. Pestään siksi - kun Jumalankansalle Herra sen opastaa - ja se on autuus asiakin - kuinka moni oppii tuossakin opetuksessa Sanan kautta ja tulee autuaaksi - kun se vanha-aatami saa ristillä kuolla.

Teillähän ei liha kuole, vaan se hyväntiedon puunne antaa teille elämän ja sehän muotojumalisuuksien jeesustelun keskellä vilunkiseurakunnat jakaa kaikennäköistä leipäänne teidän elämäksi ja harhojen kirkoiksi.
        On sielläkin välimiehiä ja opettajia. Tyhjäksi tekevät perinnäisnäköisesti Sana.

Jaa - siksipä en ole jakamassa teidän leipäänne, koska siitä puuttuu Sanan Hengellinen sisältö. Kun katselen eri kirkkkojen sitä muotojumalista leipäjonoa, niin mitenkä rauhaton tilanne. Arvo - ja arvokkuus puuttuu.

Jättäkää se hyväntiedonpuun hedelmät ja muut Jumalan toimintaan ja älkää niitä nauttiko, sekä yrittäkö selittää puutaheinää.

• KyllästynytJaarituksiisi
        hedelmän.siemen.näkyy kirjoitti:

Jalkojenpesusta tietenkin voi jäädä - mutta katson terveydellisen näköalan - jolla jää pois siitä tilanteesta. Mutta tuolla näköalalla taas puhuu liha ja lihallisuus ja kolmas lihallinen huuttaa vieressäsi hallelujaata- että olipa hyväntiedonpuun hedelmä hyvä ja makoinen, etkä sitä edes huomaa - kun se niin oikealta näkyy ja maistuu. Siksi se onkin hyväntiedonpuun muotojumalinen hedelmä - simenineen, että sitä kylvetään kasvuksi elopellolle ja näin LUSTE kasvaa. Kylväkäähän lustetta.

Mutta, kun tässä ELÄMÄNPUUn eli Kristuksen pöydässä istuu - sovituksen sijaisen opin ääressä - niin täällä pestään ne jalat. Pestään siksi - kun Jumalankansalle Herra sen opastaa - ja se on autuus asiakin - kuinka moni oppii tuossakin opetuksessa Sanan kautta ja tulee autuaaksi - kun se vanha-aatami saa ristillä kuolla.

Teillähän ei liha kuole, vaan se hyväntiedon puunne antaa teille elämän ja sehän muotojumalisuuksien jeesustelun keskellä vilunkiseurakunnat jakaa kaikennäköistä leipäänne teidän elämäksi ja harhojen kirkoiksi.
        On sielläkin välimiehiä ja opettajia. Tyhjäksi tekevät perinnäisnäköisesti Sana.

Jaa - siksipä en ole jakamassa teidän leipäänne, koska siitä puuttuu Sanan Hengellinen sisältö. Kun katselen eri kirkkkojen sitä muotojumalista leipäjonoa, niin mitenkä rauhaton tilanne. Arvo - ja arvokkuus puuttuu.

Jättäkää se hyväntiedonpuun hedelmät ja muut Jumalan toimintaan ja älkää niitä nauttiko, sekä yrittäkö selittää puutaheinää.

Sinä itse "hedelmän.siemen.näkyy" olet yksi tämän palstan pahimmista jeesustelijoista.

• Yksi-usko

Jalkojenpesun merkitys: Olla nöyrä lähimmäisen palvelija. Jos on kovin ylpeä, niin ei ehkä mielellään pese toisen jalkoja. Adventistit noudattavat jälleen tässäkin ainoana seurakuntana Jeesuksen esimerkkiä. Jeesus sanoo, että jotka näin tekevät, ovat autuaita. Toiset seurakunnat eivät ole autuaita vähätellessään Jeesuksen selvää esimerkkiä ja ohjetta.

Adventistit ovat KAIKESSA uskollisia Jeesukselle. Toiset seurakunnat rakastavat enemmän omaa mukavuuttaan kuin noudattaisivat kaikkea Jeesuksen ohjeistusta. En käsitä, miten jalkojen pesunkin voi noin väin kevyesti jättää pois. Jeesus sanoo niin selkeästi, että me olemme velvolliset noudattamaan Jeesuksen esimerkkiä. Ei Jeesus huvikseen asettanut jalkojen pesua. Siihen sisältyy myös autuuslupaus.

• Exap

Jos adventistit haluaisivat todella noudattaa Jeesuksen esikuvaa, niin jalkojenpesu menisi tasan tarkkaan niin että seurakunnan pastori ja/tai vanhimmat pesisivät kaikkien seurakuntalaisten jalat.

• yks_adventisti

Noita autuuslupauksia on Raamattu täynnä. Olen autuas niin monella tapaa, että en ymmärrä, miten autuuteni voisi enää lisääntyä yhden rituaalin noudattamisesta.

Kuten olit aiemmin korostanut tekstistä, jalkojen pesu oli esimerkki. Jos katsoo tekstiyhteyttä voi huomata, että mistä se oli esimerkki. Se oli esimerkki siitä, että jokainen Jeesuksen seuraaja rakastaisi toinen toistaan niin paljon, että ottaisi niin nöyrän asenteen, että vaikka olisi johtajanakin jossakin, niin siltikin palvelisi alaisiaan, kuten Jeesus osoitti.

Adventistit ovat ymmärtäneet väärin jalkojen pesun merkityksen. Mutta onneksi seurakunta ei ole tehnyt siitä pelastumisen edellytystä ja onneksi ketään ei pakoteta siihen. Moni lienee tajunnutkin asian oikean merkityksen, sillä ainakin siinä adventtikirkossa, jossa minä käyn, jää kirkkosalin puollelle useita ihmisiä odottelemaan muissa tiloissa tapahtuvaa jalkojen pesua. Tuo odotteluaika on hyvä käyttää hiljentymiseen ja sen mietiskelyyn, mitä Jeesus todella tarkoitti jalkojenpesulla.

• mietittävää.vielä
        Exap kirjoitti:

Jos adventistit haluaisivat todella noudattaa Jeesuksen esikuvaa, niin jalkojenpesu menisi tasan tarkkaan niin että seurakunnan pastori ja/tai vanhimmat pesisivät kaikkien seurakuntalaisten jalat.

Taas repäisty oma näkemys.
        Otan tähän nyt ns. vanhimman, - eikös hän ole veli - ei ylenpänä toista.
        Mutta, hänelle on annettava se rakkaudenkautta tunnustus ja voima, sillä hänhän tekee vastuullista työtä - josta tekee kovemman tilin.
        Sinäkö vielä pistäisi hänet pesemään KAIKKIEN jalat? No, voihan hän sen tehdä, jos kokee rukouskammiosta aamulla lähtien, että se on hengellisesti nyt tehtävä, mutta näin ei Sana opeta.
        Seurakunta Herran edessä on toistenne - siis tasavertaisena. Rakkaudestahan Herran pöytään mennään ja jokainen on syntiä tehnyt ja pelastettu elämänmatkan varrelta. Siksi kukaan ei Herroina hallitse - vaan PÄÄ on Kristus.

Hengelliset vastuut on toimenkuvana taas oma lukunsa. Ja sitä kautta kunnioitus siihen tehtävään on annettava - koska Pyhä Henki on juuri on vaikuttamassa ja että Kristuksen kirkastuminen - on seurakunnan tärkein julistus - sen pitäisi näkyä teoissa ja kunnioittamisissa, toinen toistaan kohtaan. Siksi niitä käsiä jotka taistelussa srk. S.tanaa vastaan käy on pidettävä pystyssä. Siis tuettava jokainen kohdaltaa - vaikka sitä vanhinta.

• Exap
        mietittävää.vielä kirjoitti:

Mutta, hänelle on annettava se rakkaudenkautta tunnustus ja voima, sillä hänhän tekee vastuullista työtä - josta tekee kovemman tilin.
        Sinäkö vielä pistäisi hänet pesemään KAIKKIEN jalat? No, voihan hän sen tehdä, jos kokee rukouskammiosta aamulla lähtien, että se on hengellisesti nyt tehtävä, mutta näin ei Sana opeta.
        Seurakunta Herran edessä on toistenne - siis tasavertaisena. Rakkaudestahan Herran pöytään mennään ja jokainen on syntiä tehnyt ja pelastettu elämänmatkan varrelta. Siksi kukaan ei Herroina hallitse - vaan PÄÄ on Kristus.

Hengelliset vastuut on toimenkuvana taas oma lukunsa. Ja sitä kautta kunnioitus siihen tehtävään on annettava - koska Pyhä Henki on juuri on vaikuttamassa ja että Kristuksen kirkastuminen - on seurakunnan tärkein julistus - sen pitäisi näkyä teoissa ja kunnioittamisissa, toinen toistaan kohtaan. Siksi niitä käsiä jotka taistelussa srk. S.tanaa vastaan käy on pidettävä pystyssä. Siis tuettava jokainen kohdaltaa - vaikka sitä vanhinta.

Olipa hyvä esimerkki juuri siitä mistä puhuin !

"Otan tähän nyt ns. vanhimman, - eikös hän ole veli - ei ylenpänä toista.
        Sinäkö vielä pistäisi hänet pesemään KAIKKIEN jalat?"

Kuten edellä juuri totesit, seurakunnan johtajat ja vanhimmat ovat niitä joita tuossa jalkojenpesutilanteessa edusti... Tuomas ? Pietari ? EI, vaan Jeesus. Jesuksella oli se vastuullinen rooli tuossa "seurakunnassa". Ja Hän juuri pesi muiden jalat.

Joo, vanhin on veli, mutta Jeesus itse juuri korostaa että me olemme Hänen veljiään (ts. Hän kutsuu meitä itse veljikseen). IHAN sama asia kuin vanhin, siis. Ja Jeesus oli tosiaan suurin tuossa seurakunnassa, kuten vanhimmat ja johtajat ovat suurimpia nykyään.

Kuva on siis aivan täydellinen. Joten jos tarkoitus on TOISTAA tuota esikuvaa muistutukseksi seurakuntalaisille, niin silloin nimenomaan vanhimmat ja johtajat pesevät muiden jalat, sen esimerkin mukaan jonka Jeesus asetti.

Jos tarkoitus on taas esikuvan SOVELTAMINEN eikä toistaminen, niin sitten unohdetaan se esikuvan toistaminen ja keskitytään soveltamiseen, eli ei suinkaan pestä jalkoja vaan oikeasti autetaan toisia, koska tuo jalkojen pesu ei auta oikeasti yhtään ketään eikä mitään, vaan se on vain typerä rituaali !

Alkuseurakunta ymmärsi tämän asian täysin oikein, eikä alkuseurakunnasta ole tiedossani mainintaa että siellä olisi toisten jalkoja peseskelty. Sen sijaan meillä on esimerkkejä tuon soveltamisesta vaikka kuinka paljon. Autettiin köyhiä ja leskiä, kaikista vähäosaisista pidettiin huolta, avustettiin Jerusalemin seurakuntaa... mutta ei lähetetty diakoneja peseskelemään kinttuja, koska se rituaalina on ihan yhtä tyhjän kanssa.

• uskovainen2
        mietittävää.vielä kirjoitti:

Mitä tarkoitat, että tekee kovemman tilin? Kukin meistä käy täällä parhaan vakaumuksensa mukaan? Ikäkö sitä tiliä kartuttaa vai mikä? Jumalla ei ole rankingia ihmisten välillä. Ei ole miestä, ei naista, ei lasta, ei vanhempaa.

• Exap
        uskovainen2 kirjoitti:

Mitä tarkoitat, että tekee kovemman tilin? Kukin meistä käy täällä parhaan vakaumuksensa mukaan? Ikäkö sitä tiliä kartuttaa vai mikä? Jumalla ei ole rankingia ihmisten välillä. Ei ole miestä, ei naista, ei lasta, ei vanhempaa.

No, en tiedä tarkoittiko sitten tilipussia vai mitä. Onkohan kirjoittajan seurakunnassa erikseen jokin bonus siitä että toimii vanhimpana ? ;)

Mutta on toki erikseen mainittu opettajista:
        "Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion."

Mutta tällä lienee enemmänkin yhteyttä seurakunnan pastoriin tai kierteleviin saarnamiehiin, kuin vanhemmistoon. Jeesuskin sanoi: "Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä." - jolla hän toki samalla viittasi myös apokryfikirjoista löytyvään tekstiin.

Samoin "Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen."

Joten toki toisten opettaja on enemmän vastuussa opetuksistaan, kuin kuulija kuulemansa opetuksen oikeellisuudesta.

• kerettiläinen-

>> Adventistit ovat KAIKESSA uskollisia Jeesukselle. Toiset seurakunnat rakastavat enemmän omaa mukavuuttaan kuin noudattaisivat kaikkea Jeesuksen ohjeistusta.<<

Adventistit ovat kyllä hieman valikoivia sen suhteen, mitä Jeesuksen neuvoja kirjaimellisesti noudattavat...aivan kuten muutkin...

Mark.6
        7 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista ja alkoi lähettää heitä kaksittain ja antoi heille vallan saastaisia henkiä vastaan.
        8 Ja hän sääti heille, etteivät saaneet ottaa matkalle muuta kuin ainoastaan sauvan; ei leipää, ei laukkua, ei rahaa vyöhönsä.
        9 He saivat kuitenkin sitoa paula-anturat jalkaansa; "mutta älkää pukeko kahta ihokasta yllenne".
        10 Ja hän sanoi heille: "Missä tulette taloon, jääkää siihen, kunnes lähdette pois siltä paikkakunnalta.
        11 Ja missä paikassa teitä ei oteta vastaan eikä teitä kuulla, sieltä menkää pois ja pudistakaa tomu jalkojenne alta, todistukseksi heille."
        12 Niin he lähtivät ja saarnasivat, että oli tehtävä parannus.
        13 Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.

Jehovan todistajillekin kelpaa osa noista Jeesuksen ohjeista lähetyskäskyn viemisen malliksi ja se osa, mikä ei kelpaa, sen voi huoletta jättää pois.

Adventistit taas ovat kehitelleet ihan omat tapansa Ellen Whiten kirjamyynteineen ja kirjeopistoineen ym.

Lestadiolaiset ja mormonit taas ilmeisestikin ovat ottaneet mallinsa suoraan Äitikirkolta ja ovat keskittyneet lähinnä synnyttämään lapsia liukuhihnalta, niin jatkuvuus on taattu omasta takaa.

Ja ennen kuin luterilaiset ja katolilaiset saivat monopoliasemansa, niin oli unohdettava Jeesuksen ohjeista varsinkin tuo jae 11, mutta enää sillä ei tarvitse päätään yhtään vaivata.

• tileistä.puhe
        uskovainen2 kirjoitti:

Heb 13:17 Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole teille hyödyllistä.

Kyllä sanoitamme kaikki teemme tilin. Siis tilinteonpäivä - on tuomiopäivä.

Mat 12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

Katsotaanko laajemmin sitä tiliä, mitä yleensä tehtäväkentässä pitäisi näkyä motiivina työlle. Ettei tuomiolla huokailla, ettei juoksussa kilparadalla kilvoiteltu niinkuin kilvoitella kuuluu.

Hes 3:17 "Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
        Hes 3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        Hes 3:19 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        Hes 3:20 Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee - kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta - mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        Hes 3:21 Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut."

Miettikää tilin saldoja - mitä tehtäväkenttällä on toimenkuvana.
        Israelin heimo kuvaa sitä kansaa - joka on Jumalankansaa. JOlle Jumala on antanut lakinsa.
        Tänäänkin on olemassa Jumalankansa - joiden nimi on elämänkirjassa. Kansalle on annettu Jumalantahto - eli laki. Jos joku tieten rikkoo, tai tietämättään, on häntä varoitettava - tai joutuu verivelkaan. Sillä synnin, eli laittomuuden pää on kuolema. .. Jos ei rikkojaa varoita - on itse verivelassa.

1Ko 4:1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
        1Ko 4:2 Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.

1Te 2:19 Sillä kuka on meidän toivomme tai ilomme tai meidän kerskauksemme kruunu? Ettekö myös te, meidän Herramme Jeesuksen edessä hänen tulemuksessaan?
        1Te 2:20 Sillä te olette meidän kunniamme ja meidän ilomme.

Näistä raamatun lukusäkeistä nähdään, että ei elämä täällä ole vain viheltämistä ja tyhjännauramista.

Jos näkee syntiä ylistettävän, niin siitä on varoitettava - varoituksen jälkeen.
        Jos sitä ei tee ja tämä kuolee siksi synnissä - niin hänen verensä on käsissä.
        Se on tiliä se.
        Mutta, jos varoitat- henkilö tekee parannuksen - hän on tilissä kunnia ja ilo-
        Jos - ihminen ei käänny varoituksista huolimatta- on verestä vapaa.

• uskova2
        tileistä.puhe kirjoitti:

Heb 13:17 Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole teille hyödyllistä.

Kyllä sanoitamme kaikki teemme tilin. Siis tilinteonpäivä - on tuomiopäivä.

Mat 12:36 Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

Katsotaanko laajemmin sitä tiliä, mitä yleensä tehtäväkentässä pitäisi näkyä motiivina työlle. Ettei tuomiolla huokailla, ettei juoksussa kilparadalla kilvoiteltu niinkuin kilvoitella kuuluu.

Hes 3:17 "Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
        Hes 3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        Hes 3:19 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        Hes 3:20 Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee - kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta - mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        Hes 3:21 Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut."

Miettikää tilin saldoja - mitä tehtäväkenttällä on toimenkuvana.
        Israelin heimo kuvaa sitä kansaa - joka on Jumalankansaa. JOlle Jumala on antanut lakinsa.
        Tänäänkin on olemassa Jumalankansa - joiden nimi on elämänkirjassa. Kansalle on annettu Jumalantahto - eli laki. Jos joku tieten rikkoo, tai tietämättään, on häntä varoitettava - tai joutuu verivelkaan. Sillä synnin, eli laittomuuden pää on kuolema. .. Jos ei rikkojaa varoita - on itse verivelassa.

1Ko 4:1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
        1Ko 4:2 Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.

1Te 2:19 Sillä kuka on meidän toivomme tai ilomme tai meidän kerskauksemme kruunu? Ettekö myös te, meidän Herramme Jeesuksen edessä hänen tulemuksessaan?
        1Te 2:20 Sillä te olette meidän kunniamme ja meidän ilomme.

Näistä raamatun lukusäkeistä nähdään, että ei elämä täällä ole vain viheltämistä ja tyhjännauramista.

Jos näkee syntiä ylistettävän, niin siitä on varoitettava - varoituksen jälkeen.
        Jos sitä ei tee ja tämä kuolee siksi synnissä - niin hänen verensä on käsissä.
        Se on tiliä se.
        Mutta, jos varoitat- henkilö tekee parannuksen - hän on tilissä kunnia ja ilo-
        Jos - ihminen ei käänny varoituksista huolimatta- on verestä vapaa.

Voi hyvänen aika! Sinulla on varmaa kova ahdistus omasta tilistäsi kun jokaista ohikulkijaakin pitäisi nuhdella ja opettaa. Minä en löydä omasta Raamatustani tuollaisia sääntöjä. Tosin minä luenkin uusinta käännöstä. Ymmärrän sen kyllä, että jos joku opettaa väärää teologiaa ja joku toinen joutuu sen uskomisesta kadotukseen, niin sillä on seurauksensa tuolle opettajallekin. Mutta että oikein pitäisi kulkea varoittelemassa ihmisiä. Kaikkea kanssa.

• kerettiläinen-

>> Adventistit ovat KAIKESSA uskollisia Jeesukselle. <<

Jos sinä ottaisit nuo ruusunpunaiset adventismilasit päästäsi, niin voisit nähdä, miten kaukana koko tuo adventismiliikeyritys on apostolisesta seurakunnasta.

Esimerkiksi ehtoollisen mallikin on otettu katoliselta Äitikirkolta, joka teki siitäkin muotomenon/rituaalin, sillä opetuslapsethan a t e r i o i t s i v a t Jeesuksen kanssa.

Jeesus myös söi lihaa ja kalaa, joten mistä on otettu adventistien kasvissyöntimalli...ei ainakaan Jeesukselta tai Raamatusta?

Luuk.22
        14 Ja kun hetki tuli, asettui hän >aterialle< ja apostolit hänen kanssansa.
        15 Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
        16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
        17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
        19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        20 Samoin myös maljan, >aterian jälkeen<, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

• Yksi-usko
        kerettiläinen- kirjoitti:

>> Adventistit ovat KAIKESSA uskollisia Jeesukselle. <<

Jos sinä ottaisit nuo ruusunpunaiset adventismilasit päästäsi, niin voisit nähdä, miten kaukana koko tuo adventismiliikeyritys on apostolisesta seurakunnasta.

Esimerkiksi ehtoollisen mallikin on otettu katoliselta Äitikirkolta, joka teki siitäkin muotomenon/rituaalin, sillä opetuslapsethan a t e r i o i t s i v a t Jeesuksen kanssa.

Jeesus myös söi lihaa ja kalaa, joten mistä on otettu adventistien kasvissyöntimalli...ei ainakaan Jeesukselta tai Raamatusta?

Luuk.22
        14 Ja kun hetki tuli, asettui hän >aterialle< ja apostolit hänen kanssansa.
        15 Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
        16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
        17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
        19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        20 Samoin myös maljan, >aterian jälkeen<, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Roomalaiskatolisen kirkon ja adventtikirkon ehtoollisopissa on suuri ero.

Roomalaiskatoliset ajattelevat, että leipä ja viini muuttuvat kirjaimellisesti Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi, kun ne on nautittu. Myös että pappi teurastaa Jeesuksen joka pääsiäinen. Tuo on suurta harhaoppia. Todellakin yksi uhri riittää. Joka pääsiäinen ei saa enää "teurastaa" Jeesusta. Riittää, kun Jeesus on yhden kerran kuollut.

Tuo pääsiäisateria, jonka Jeesus nautti opetuslastensa kanssa kuvasi Jeesuksen kuolemaa. Pääsiäislammas oli vertauskuva Jeesuksen omasta uhrista. Jeesus nautti opetuslastensa kanssa siis tällaisen pääsiäisaterian. Jeesuksen kuoleman jälkeen tuollainen pääsiäisateria ei ole enää tarpeen. Sen sijaan Jeesus sääti ehtoollisen, jolla muistetaan Jeesuksen uhria. Tämän vuoksi ei tarvitse aterioida ehtoollisella, vaan leipä, viini ja jalkojen pesu riittää.

Kasvisruoasta: Noin puolet adventisteista (suomessa) ovat kasvissyöjiä. Minäkään en ole kasvissyöjä. Adventistit noudattavat kuitenkin Raamatussa annettuja terveysneuvoja. Terveelliset ruokatottumukset ovat olleet suuri siunaus adventisteille. Adventistit ovat yleensä terveempiä ja näyttävät huomattavasti ikäistään nuoremmilta. Tässäkin uskollisuus Raamatulle on palkittu. On kuitenkin muistettava, että syöminen ei pelasta ketään vaan ainoastaan usko Jeesukseen.

Adventismi ei ole kaukana apostolisesta seurakunnasta. Pääsiäisateria ja kasvissyönti eivät menneet läpi, joten voit yrittää keksiä jotain muuta erilaisuutta.

• Yksi-usko

>> Adventistit ovat KAIKESSA uskollisia Jeesukselle. Toiset seurakunnat rakastavat enemmän omaa mukavuuttaan kuin noudattaisivat kaikkea Jeesuksen ohjeistusta.<<

Adventistit ovat kyllä hieman valikoivia sen suhteen, mitä Jeesuksen neuvoja kirjaimellisesti noudattavat...aivan kuten muutkin...

Mark.6
        7 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista ja alkoi lähettää heitä kaksittain ja antoi heille vallan saastaisia henkiä vastaan.
        8 Ja hän sääti heille, etteivät saaneet ottaa matkalle muuta kuin ainoastaan sauvan; ei leipää, ei laukkua, ei rahaa vyöhönsä.
        9 He saivat kuitenkin sitoa paula-anturat jalkaansa; "mutta älkää pukeko kahta ihokasta yllenne".
        10 Ja hän sanoi heille: "Missä tulette taloon, jääkää siihen, kunnes lähdette pois siltä paikkakunnalta.
        11 Ja missä paikassa teitä ei oteta vastaan eikä teitä kuulla, sieltä menkää pois ja pudistakaa tomu jalkojenne alta, todistukseksi heille."
        12 Niin he lähtivät ja saarnasivat, että oli tehtävä parannus.
        13 Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.

Jehovan todistajillekin kelpaa osa noista Jeesuksen ohjeista lähetyskäskyn viemisen malliksi ja se osa, mikä ei kelpaa, sen voi huoletta jättää pois.

Adventistit taas ovat kehitelleet ihan omat tapansa Ellen Whiten kirjamyynteineen ja kirjeopistoineen ym.

Lestadiolaiset ja mormonit taas ilmeisestikin ovat ottaneet mallinsa suoraan Äitikirkolta ja ovat keskittyneet lähinnä synnyttämään lapsia liukuhihnalta, niin jatkuvuus on taattu omasta takaa.

Ja ennen kuin luterilaiset ja katolilaiset saivat monopoliasemansa, niin oli unohdettava Jeesuksen ohjeista varsinkin tuo jae 11, mutta enää sillä ei tarvitse päätään yhtään vaivata.

kerettiläinen- kirjoitti: >>Adventistit ovat kyllä hieman valikoivia sen suhteen, mitä Jeesuksen neuvoja kirjaimellisesti noudattavat...aivan kuten muutkin...>>

Kirjallisuuden levitys (Whiten kirjat ovat vain yksi pieni osa suuressa kirjavalikoimassa) ja kirjeopisto (kirjekurssi) ovat olleet nykyajan muotoja. Ei Raamatussa kielletä kirjojen myyntiä eikä kirjekursseja. Eiköhän evankeliumin eteen päin vieminen ole se tärkein.

Kautta historian on ollut herätyssaarnaajia eri seurakunnissa, myös adventtikirkossa. Minulla on adventistiystävä, joka on ollut mukana yhteiskristillisissä piireissä. He kulkevat myös pareittain ja ihmisten parissa. Jeesus antoi lähetyskäskyn 12 siinä tilanteessa. Jeesus antoi käskyn jossain toisessa Raamatun kohdassa 70:lle, joille oli taas omat lähetyskäskynsä.

Mainitsit tuossa Jehovan todistajat. He noudattavat uskollisesti tuota lähetyskäskyä, mutta valitettavasti vääristä motiiveista. He valitettavasti ansaitsevat itse pelastuksen sillä toiminnalla. Samoin kuin Mormonit, joiden mukaan ihminen ansaitsee osittain pelastuksen omilla teoillaan.

Me jokainen voimme vaikuttaa omassa ystäväpiirissämme. Voimme kertoa Jeesuksesta (jos mahdollista) ja rukoilla ihmisten puolesta. Rukoileminen on äärimmäisen tärkeää, jota ei koskaan saisi vähätellä.

• kerettiläinen-
        Yksi-usko kirjoitti:

Roomalaiskatolisen kirkon ja adventtikirkon ehtoollisopissa on suuri ero.

Roomalaiskatoliset ajattelevat, että leipä ja viini muuttuvat kirjaimellisesti Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi, kun ne on nautittu. Myös että pappi teurastaa Jeesuksen joka pääsiäinen. Tuo on suurta harhaoppia. Todellakin yksi uhri riittää. Joka pääsiäinen ei saa enää "teurastaa" Jeesusta. Riittää, kun Jeesus on yhden kerran kuollut.

Tuo pääsiäisateria, jonka Jeesus nautti opetuslastensa kanssa kuvasi Jeesuksen kuolemaa. Pääsiäislammas oli vertauskuva Jeesuksen omasta uhrista. Jeesus nautti opetuslastensa kanssa siis tällaisen pääsiäisaterian. Jeesuksen kuoleman jälkeen tuollainen pääsiäisateria ei ole enää tarpeen. Sen sijaan Jeesus sääti ehtoollisen, jolla muistetaan Jeesuksen uhria. Tämän vuoksi ei tarvitse aterioida ehtoollisella, vaan leipä, viini ja jalkojen pesu riittää.

Kasvisruoasta: Noin puolet adventisteista (suomessa) ovat kasvissyöjiä. Minäkään en ole kasvissyöjä. Adventistit noudattavat kuitenkin Raamatussa annettuja terveysneuvoja. Terveelliset ruokatottumukset ovat olleet suuri siunaus adventisteille. Adventistit ovat yleensä terveempiä ja näyttävät huomattavasti ikäistään nuoremmilta. Tässäkin uskollisuus Raamatulle on palkittu. On kuitenkin muistettava, että syöminen ei pelasta ketään vaan ainoastaan usko Jeesukseen.

Adventismi ei ole kaukana apostolisesta seurakunnasta. Pääsiäisateria ja kasvissyönti eivät menneet läpi, joten voit yrittää keksiä jotain muuta erilaisuutta.

>> Roomalaiskatolisen kirkon ja adventtikirkon ehtoollisopissa on suuri ero. <<

En puhunut nyt ehtoollisen merkityksestä, vaan ulkoisesta mallista, että siitä on tehty rituaali pahvilta maistuvine "pikkuleipineen" ja "mehusnapseineen".

Voitko kuvitella Paavalia ja opetuslapsia viettämässä tällaista rituaaliehtoollista?

>> Adventistit noudattavat kuitenkin Raamatussa annettuja terveysneuvoja. <<

Raamatussa ei ole minkäänlaista neuvoa, että pitäisi alkaa kasvissyöjäksi ja siellä sanotaan myös "ei yli sen, mikä kirjoitettu on".

Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin kasvissyöntiä huonona asiana, sillä olen itsekin pitkälti sen kannalla, mutta en näe, että syömisestä pitää tehdä jokin ortoreksia ja ihmisiä erottava kompastuskysymys.

Adventtikirkko menee tässä selvästi yli sen, mikä kirjoitettu on. Asioiden tärkeysjärjestys unohtuu, kun vaahdotaan epäolennaisuuksista, joilla kuitenkaan ei ole mitään raamatullista pohjaa.

Ja auktoriteetiksi Raamatun yläpuolelle tässä asiassa nostetaan eräs muilta plagioinut "kirjailija".

>> Adventismi ei ole kaukana apostolisesta seurakunnasta. <<

Kerropa minulle, missä Raamatussa kerrotaan, että lopunaikana on olemassa tällainen hieno, lähes apostolinen seurakunta?

Ainoa Raamatun kuvailema lopunajan seurakunta on Laodikean seurakunta, eikä siitä löydy yhtään mitään hyvää sanottavaa. Siltä puuttuu kaikki pelastukseen tarvittava. Se on koko historian surkein seurakunta.

Ilm.
        17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

• Yksi-usko

>> Roomalaiskatolisen kirkon ja adventtikirkon ehtoollisopissa on suuri ero. <<

En puhunut nyt ehtoollisen merkityksestä, vaan ulkoisesta mallista, että siitä on tehty rituaali pahvilta maistuvine "pikkuleipineen" ja "mehusnapseineen".

Voitko kuvitella Paavalia ja opetuslapsia viettämässä tällaista rituaaliehtoollista?

>> Adventistit noudattavat kuitenkin Raamatussa annettuja terveysneuvoja. <<

Raamatussa ei ole minkäänlaista neuvoa, että pitäisi alkaa kasvissyöjäksi ja siellä sanotaan myös "ei yli sen, mikä kirjoitettu on".

Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisin kasvissyöntiä huonona asiana, sillä olen itsekin pitkälti sen kannalla, mutta en näe, että syömisestä pitää tehdä jokin ortoreksia ja ihmisiä erottava kompastuskysymys.

Adventtikirkko menee tässä selvästi yli sen, mikä kirjoitettu on. Asioiden tärkeysjärjestys unohtuu, kun vaahdotaan epäolennaisuuksista, joilla kuitenkaan ei ole mitään raamatullista pohjaa.

Ja auktoriteetiksi Raamatun yläpuolelle tässä asiassa nostetaan eräs muilta plagioinut "kirjailija".

>> Adventismi ei ole kaukana apostolisesta seurakunnasta. <<

Kerropa minulle, missä Raamatussa kerrotaan, että lopunaikana on olemassa tällainen hieno, lähes apostolinen seurakunta?

Ainoa Raamatun kuvailema lopunajan seurakunta on Laodikean seurakunta, eikä siitä löydy yhtään mitään hyvää sanottavaa. Siltä puuttuu kaikki pelastukseen tarvittava. Se on koko historian surkein seurakunta.

Ilm.
        17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

kerettiläien kirjoitti: >>En puhunut nyt ehtoollisen merkityksestä, vaan ulkoisesta mallista, että siitä on tehty rituaali pahvilta maistuvine "pikkuleipineen" ja "mehusnapseineen".

Voitko kuvitella Paavalia ja opetuslapsia viettämässä tällaista rituaaliehtoollista>>

Adventtikirkossa ei ole öylättejä, vaan sitä varten leivottu ehtoollisleipä, joka murretaan ja jaetaan ehtoolliselle osallistujille. Voin hyvin kuvitella Paavalin ja opetuslapset viettämässä sellaista ehtoollista, jota vietetään adventtikirkossa. Jeesus itse asetti ehtoollisen viimeisen pääsiäsiaterian yhteydessä. Jeesuksen kuoleman jälkeen muistelemme Jeesusta, uhrilammasta, ehtoollisen muodossa (leipä, viini ja jalkojen pesu).

>>Raamatussa ei ole minkäänlaista neuvoa, että pitäisi alkaa kasvissyöjäksi ja siellä sanotaan myös "ei yli sen, mikä kirjoitettu on".>>

Minulle ei ole kukaan sanonut, että pitäisi alkaa kasvissyöjäksi. En ole myöskään kasvissyöjä. Raamatullisilla terveysneuvoilla tarkoitin Raamatunmukaista ruokavaliota, joka on luettavissa 3. Mooseksen kirjasta:

http://raamattu.fi/1992/3Moos.11.html#o14.

Puolet adventisteista on kasvissyöjiä. Entä sitten? Eikö saisi olla? Kasvissyönnissä ei ole mitään pahaa, päin vastoin. Sillä ei kuitenkaan ole niin suuri merkitys kuin jotkut ei-adventistit kuvittelevat. Adventistit haluavat vain elää terveellisesti.

Sinä teet liian yksikantaisia omia tulkintoja adventismista.

• kerettiläinen-
        Yksi-usko kirjoitti:

kerettiläien kirjoitti: >>En puhunut nyt ehtoollisen merkityksestä, vaan ulkoisesta mallista, että siitä on tehty rituaali pahvilta maistuvine "pikkuleipineen" ja "mehusnapseineen".

Voitko kuvitella Paavalia ja opetuslapsia viettämässä tällaista rituaaliehtoollista>>

Adventtikirkossa ei ole öylättejä, vaan sitä varten leivottu ehtoollisleipä, joka murretaan ja jaetaan ehtoolliselle osallistujille. Voin hyvin kuvitella Paavalin ja opetuslapset viettämässä sellaista ehtoollista, jota vietetään adventtikirkossa. Jeesus itse asetti ehtoollisen viimeisen pääsiäsiaterian yhteydessä. Jeesuksen kuoleman jälkeen muistelemme Jeesusta, uhrilammasta, ehtoollisen muodossa (leipä, viini ja jalkojen pesu).

>>Raamatussa ei ole minkäänlaista neuvoa, että pitäisi alkaa kasvissyöjäksi ja siellä sanotaan myös "ei yli sen, mikä kirjoitettu on".>>

Minulle ei ole kukaan sanonut, että pitäisi alkaa kasvissyöjäksi. En ole myöskään kasvissyöjä. Raamatullisilla terveysneuvoilla tarkoitin Raamatunmukaista ruokavaliota, joka on luettavissa 3. Mooseksen kirjasta:

http://raamattu.fi/1992/3Moos.11.html#o14.

Puolet adventisteista on kasvissyöjiä. Entä sitten? Eikö saisi olla? Kasvissyönnissä ei ole mitään pahaa, päin vastoin. Sillä ei kuitenkaan ole niin suuri merkitys kuin jotkut ei-adventistit kuvittelevat. Adventistit haluavat vain elää terveellisesti.

Sinä teet liian yksikantaisia omia tulkintoja adventismista.

>> Adventtikirkossa ei ole öylättejä, vaan sitä varten leivottu ehtoollisleipä, joka murretaan ja jaetaan ehtoolliselle osallistujille. <<

Tilanne on sitten muuttunut niistä ajoista kun minä olen käynyt Adventtikirkon ehtoollisella, sillä silloin ainakaan ei ollut mitään leipää, vaan jotain kuivaa ja mautonta "keksiä".

Ja edelleen olen sitä mieltä, että ehtoollisen pitäisi olla yhteinen ateria, eikä mikään kirkkorituaali niin kuin se nyt on.

>> Puolet adventisteista on kasvissyöjiä. Entä sitten? Eikö saisi olla? Kasvissyönnissä ei ole mitään pahaa, päin vastoin. <<

Saa toki olla, sillä kuten sanoin, niin itsekin kannatan pitkälti kasvissyöntiä, mutta kysymys onkin siitä, että syöminen ei saa mielestäni olla mikään uskoon liitettävä asia, joka erottaa ja jakaa ihmisiä eri leireihin.

Kun "oikeaoppinen" syöminen yhdistetään uskonasioihin, niin se saattaa saada ihmiset torjumaan uskonkin tiukkapipoisten touhuna.

Nyt sitten todennäköisesti väität, että näin ei tapahdu Adventtikirkossa, mutta on minulla sen verran kokemusta adventismista, että olen nähnyt, miten jotkut uskollisimmat ellenistit ovat todellisia ortorektikkoja ja koko elämä pyörii suurin piirtein syömisten ympärillä.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi se kaikkein kurjin ja köyhin rupusakki ei tunne vetoa Adventtikirkon kaikkein pyhistä pyhimpien joukkoon, vaan menee jonnekin Hurstin tai helluntailaisten joukkoihin.

Mutta tuskinpa Adventtikirkko edes kaipaa tätä sakkia, kun ei heistä ole muuta kuin kuluja, eikä tällaisesta porukasta voi ylpeilläkään kuten esim. lääkäreistä, opettajista ym. sivistyneemmistä ja varakkaammista jäsenistä.

>> Sillä ei kuitenkaan ole niin suuri merkitys kuin jotkut ei-adventistit kuvittelevat. Adventistit haluavat vain elää terveellisesti. <<

Ehkä joidenkin kohdalla on näin, mutta ne tiukimmat ellenistit kuvittelevat kyllä pyhittyvänsä niin pyhäksi, että kykenevät sitten seisomaan hetken ilman puolustajaa, kun Jeesus lakkaa tarkkailemasta meidän syömisiämme, juomisiamme ja sapatinviettämisiämme siellä kaikkein pyhimmässä ja tulee noutamaan ne kaikkein uskollisimmat ja pyhimmät ellenistit täältä taivaan iloihin.

>> Sinä teet liian yksikantaisia omia tulkintoja adventismista. <<

Niinkö?

Raamatun todistus lopunajan seurakunnasta on tämä.

Ilm.

Oletko sinä siis sitä mieltä, että Raamattu puhuu palturia ja sinä ymmärrät ja näet nämä asiat selvemmin ja paremmin?

• Synnitönpapinsuu

Adventistipappien suun voisi pestä mäntysuovalla.

• kenen.voimasta

Oliko sulla mäntysuopa ja harja valmiina, sekä voimallisuus - mistä?

• Yksi-usko

Pese vain oma suusi.

• Pastori.Turusta

Haluan, että kaikki seurakuntalaiseni saisivat saman vaivan kuin minullakin on, eli pitkään kynsiäni vaivanneen kroonisen kynsisienen, johon mikään lääkitys ei ole tepsinyt. Valitsen siis aina sellaisen kumppanin jalkojenpesuun, jolla mahdollisesti kynsisientä ei vielä ole, yleensä jonkun nuoren seurakuntalaisen.

Useimmat jättävät jalkojenpesun jälkeen kätensä pesemättä, kuten minä aina ja toivon, että leivän murtajan ominaisuudessa saisin kynsisienen leviämään myös ehtoollisleipään ja sitä kautta sienen aihion vastaanottajan käsiin ja elimistöön suun kautta.

Varmuuden vuoksi leikkaan myös kotonani kynsiäni pieniksi paloiksi ja sujautan niitä paloja rypälemehukannuihin, eli adventtikirkossa käytettävään "viiniin".

• mietipä-hengen.sisältöä

Eikös se terveys- juuri ole yksi syy - jonka tähden voit jättää väliin asian. Herra tietää, että miksi, ja syy ei ole lihallisuus, vaan terveys. Siis pikkaisen järkeä haastamiseen. Eli et ole sisäistänyt asiaa.
        Toisaalta, voit pyytää rukouksessa terveyttä varpaisiisi, että ne voisivat parantua.
        Jos uskonveljeni pahasta syövästä - imusolmukesyövästä nousi Yliopistosairaalan saattokuolemahuoneesta välittömästi rukouksen kautta 500 km päässä ja Herralle oli hänelle uusi tehtävä, niin eiköhän mahdollisuus ole varpaatkin parantua.
        Mutta, osaatko niitä käyttää sitten Jumalan kunniaksi. Siitäkin voi paranemisen metodit olla, tapahtuuko se tai ei.
        Aivan lihastahan, eli sydämestä se johtuu. Ja kuinka pitkään siinäkin pikkaisen koetuksen jaoja tuleja pitää polttaa, riippuu sydämesi - hmm. kovuudestakin, kuten meillä kaikilla.

Hiominen ja tuli - ahdistukset - niilläkin on tarkoitus - riippuu myös tulenpolttajasta - käryyttääkö sitä ateisti

• Yksi-usko

Kylläpä jaksat pilkata Jeesuksen asettamaa ehtoollista. Saat vielä vastata kirjoituksistasi, kun Jeesus tulee takaisin. Mitenkäs sitten suu pannaan? Vieläkö sitten irvailet?

• Haisevatjalat

Likaiset adventistien jalat täytyy pestä ja voidella sapattiöljyllä.
      Epähygieenistä rituaalia oman egon nostattamiseksi.

• Tämän vuoksi adventistit pesevät toistensa jalkoja, koska itse Jeesus Kristus kehoitti niin tekemään, nöyryydestä ja uskollisuudesta Hänen opetukseensa:

Johannes 13: 13-17
      13. "Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
      14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      15. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
      17. Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette."

• Sirkka..Iita kirjoitti: «Tämän vuoksi adventistit pesevät toistensa jalkoja, koska itse Jeesus Kristus kehoitti niin tekemään, nöyryydestä ja uskollisuudesta Hänen opetukseensa:»

Tässä olet niin tavattoman oikeassa. Jos joku perustaa kristinuskonsa ennen kaikkea Raamatusta löytyvään Jeesuksen opetukseen, tässä ei ole mitään epäselvää.

Joissakin asioissa adventistit ovat kieltämättä johdonmukaisia ja oikeassa, jos premissinä on Raamattu ohjeena.

Miten muuten kuuluu itse kunkin mielestä neljäs käsky?

• Exap
        v.aari kirjoitti:

Sirkka..Iita kirjoitti: «Tämän vuoksi adventistit pesevät toistensa jalkoja, koska itse Jeesus Kristus kehoitti niin tekemään, nöyryydestä ja uskollisuudesta Hänen opetukseensa:»

Tässä olet niin tavattoman oikeassa. Jos joku perustaa kristinuskonsa ennen kaikkea Raamatusta löytyvään Jeesuksen opetukseen, tässä ei ole mitään epäselvää.

Joissakin asioissa adventistit ovat kieltämättä johdonmukaisia ja oikeassa, jos premissinä on Raamattu ohjeena.

Miten muuten kuuluu itse kunkin mielestä neljäs käsky?

" Jos joku perustaa kristinuskonsa ennen kaikkea Raamatusta löytyvään Jeesuksen opetukseen, tässä ei ole mitään epäselvää."

Tarkoitat siis kirjaimelliseen tulkintaan. Jos uskoo Jeesuksen tärkeimmän sanoman tässä olevan se, että niitä jalkoja sitten kuurataan säännöllisesti senkin jälkeen, kun kyseisellä esimerkillä ei ole enää hitusenkaan verran käytännön merkitystä, niin toki se pitää tehdä. Sääli ettei alkuseurakunta ymmärtänyt tätä asiaa näin.

Jos tuon jalkojenpesun taas tulkitsee vertauskuvalliseksi eli olevan esimerkki toisten palvelemisesta, ei siinä silloin enää jalkoja pestäkään, vaan laitetaan Jeesuksen opetus käytäntöön. Jotenkin se alkuseurakunta taisi ymmärtää tämän jutun juuri tällä tavalla.

• Ympärileikkaus

Adventistipastorin jalkojen välikin tulisi pestä ehtoollisella, eikä ainoastaan jalat.
        Sen verran on syntiä pesiytynyt pastorinkin esinahan alle.
        Tilanne olisi kenties toinen, jos esinahka olisi ympärileikattu pois, jolloin terskan ja esinahan alle ei olisi pesiytynyt sapattimatkojen "tomua".

• Yksi-usko
        Ympärileikkaus kirjoitti:

Adventistipastorin jalkojen välikin tulisi pestä ehtoollisella, eikä ainoastaan jalat.
        Sen verran on syntiä pesiytynyt pastorinkin esinahan alle.
        Tilanne olisi kenties toinen, jos esinahka olisi ympärileikattu pois, jolloin terskan ja esinahan alle ei olisi pesiytynyt sapattimatkojen "tomua".

Sinä pilkkaat nyt, mutta itket, kun Jeesus tulee takaisin.

• kysynpävaan

Vaikka jalkainpesusta kertoo vain Johannes,ei ole syytä väheksyä hänen evankeliuminsa kertomusta ehtoollisesta. Arvostetaanhan apostolin kirjoituksia kristillisissä piireissä muutenkin hyvin korkealle,ja hänen sanomaansa pidetään varsin luotettavana. Lisäksi Luukas krtoo,että Jeesus halusi opetuslastensa viettävän ehtoollista sellaisessa paikassa,jonne oli varattu vettä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olisko jo aika?

Voisitko jo viimein puhua tai avata edes yhteydet sen mahdollistamiseksi.
      Ikävä
      101
      1182
    2. Kuin moni sun

Perään on jäänyt itkemään?
      Ikävä
      77
      646
    3. Miten uimaportaat voivat maksaa 250 000 euroa?

Ei mitenkään, jokainen täysjärkinen sen tietää. Ei se ihme ettei verovarat riitä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2
      Maailman menoa
      110
      597
    4. Rakas, ihana rakkain elämäni rakkaus

Minäkin tarvisin ne sanat sinulta. Tosin annat sen tunteen läsnäolollasi.. jos vain me vielä nähdään.. pelkään sitä maai
      Ikävä
      34
      574
    5. Jussi kutsuisi eduskunnan koolle, jos joku pyytäisi

Eikös oppositio ole huudellut eduskuntaa koolle jo monta viikkoa? "– En ole saanut siihen liittyvää pyyntöä tai toivett
      Maailman menoa
      94
      547
    6. Hei gaggelibylly ootko valmis?

Tuun kohta hakee sut ratsullani miesprinsessa ❤️
      Ikävä
      77
      530
    7. Hyvä tietää

Onko jotain, mitä hänen olisi hyvä tietää?
      Ikävä
      39
      508
    8. Martinalle onnea

Kaunis Martina täyttää tänään 44 vuotta! Olkoon syntymäpäivä iloa ja onnea täynnä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      485
    9. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      62
      481
    10. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      47
      468
    Aihe