MS-tautia sairastava vanhus ja kärttyisyys

Huevos

Tilanne on se, että noin 140 kiloa painava miesvanhus sairastaa MS-tautia ja kaikenlaista muuta. Hän ei kykene liikkumaan itse mihinkään paitsi sähköpyörätuolin avulla. Sänkyyn ei pääse itse, vaan hänet pitää hilata sinne sähköisen telineen avulla. Tietysti sänky on moottoroitu.

Viime aikoina ollut erittäin kärttyinen ja hakee riitaa selvästi. Itse en ole koulutukseltani alalta, vaan teen keikkatyötä ostopalvelufirman kautta. Sain lyhyen koulutuksen telineen käyttöön ja erikseen koulutuksen ulostevaipan vaihtoon. Tiedän MS-taudista lähipiirin kautta kuitenkin melko paljon, mm. hermoston kannalta. Olen tehnyt töitä eri tavoin vammautuneiden henkilöiden kanssa nyt viitisen vuotta.

Viimeksi pari päivää sitten ärisi ja alkoi nimitellä. Itse halunnut palvelutaloasuntonsa sisustettavan omilla huonekaluillaan siten, että pelivaraa telineen kanssa on vain pari senttiä kun häntä nostaa telineen avulla nojatuolistaan ja lähtee siirtämään makuuhuoneeseen. On todella ahdasta.
Jos telineen pyörät kääntyvät hieman väärään suuntaan, on pakko peruuttaa ja ottaa uusi suuntima. Huutelee, että hei mitä sinä nyt teet, ei taaksepäin vaan eteenpäin. En enää yritä selittää hänelle, kun ei tunnu käsittävän telineen pyörien kääntymisestä mitään. Se osa telineestä on siis manuaalinen. Minulla hiki päässä, koska asiakas on todella painava hilattava. Yritin siirtää nojatuoliansa, joka pitää olla jostain syystä yön ajan samalla paikalla. Sitä ei saa siis siirtää hetkeksikään. Karjuu - siis todella karjuu - että älä siirrä sitä tuolia.

Seinissä on jälkiä jo edellisten roudaajien yrityksistä saada tämä ihminen sänkyyn. Ilmeisesti seinien läpi kulkukin sopisi, koska hän alkaa tuossa vaiheessa aina karjua että nopeasti. En tiedä miksi on niin kiire sinne sänkyyn. Minä en hidastele, mutta en pysty mahdottomuuksiin niissä tiloissa. Alkaa sitten tiuskia että häneltä tulee paskat, jos en saa toimittua nopeammin. On tullutkin pari kertaa ja sen siivoaminen kestää. Kyse lihavasta ja painavasta miehestä, jolla tietysti pukamat ja muut.

Aina jokin menee hänen mielestään pieleen, vaikka olen saanut hänet sänkyyn ja taljan pois ja sängyn asennon sopivaksi ja kaiken siten kuin haluaa. Tätä ennen jo väittää sanoneensa jotakin jostakin, jota ei ole sanonut. Minä olen aina väärässä enkä nähtävästi ymmärrä suomenkieltä.

Nyt viimeksi häneltä paloi jostain pinna ja alkoi haukkua minua mähläriksi. Kysyin, että minuako tarkoitat. Sanoin etten ole väittänyt olevani ammattilainen jne., siis en alkanut hänelle huutaa. Sanoin tekeväni asiat siten kuin ne ovat minulle mahdolliset. Painoa hänellä sen verran ettei kaikki onnistu. Näki kuitenkin loukkaantumiseni ilmeisesti vaikkei siitä välitäkään. Sanoin vain että pianhan tänne tulee toisia siirtäjiä kun oma sopimukseni loppuu helmikuun lopussa.

Alkaa sitten pariinkin kertaa höpistä että hyvinhän minä olen oppinut. Juurikin näin. Siitä sitten palkkioksi aletaan ilmeisesti nimitellä rumasti. Ei pyytänyt anteeksi.

Olen pitänyt seuraa tämän kanssa ja jutellut niitä näitä ja ilmeisesti nyt potilas omistaa minut. Saa mielestään alkaa karjua ja nimitellä ja käyttäytyä inhottavasti.

Illan aluksi jo sanoi että olen kuin pikkutyttö puhelimeni kanssa. Ikää minulla on 59 ja jouduin tosiaan käyttämään 2 minuuttia omaa aikaani viestimiseen ennen kuin työaikani alkoi. Pyysin anteeksi tietysti. Erehdyin vilkaisemaan puhelinta 10 minuutin päästä kun kuulin viestiäänen. En siis todellakaan roiku puhelimessa kiinni koko ajan. Selitin vielä asian, miksi jouduin vastaamaan viestiin.

Miten tällaiseen voi nyt suhtautua jatkossa? Minun on pakko olla siellä hänen seuranaan tunnin verran ennen kuin sänkyyn laitto alkaa.
Minulla ei ole mitään muuta tekemistä siellä kuin istua pöydän ääressä kun hän katsoo telkkaria. Tähän asti tosiaan juttelimme, mutta nyt hävisivät minulta jutteluhalut.

En ottanut pomooni yhteyttä. Olen asiakkaan kanssa loppusuoralla. Ajattelin, että pakkohan minun on vain pitää suuni kiinni eikä enää puhua tai keskustellakaan mistään. Täytyy siis vain siirtyä ahaa joojoo kylläkyllä eiei vai niin jaaha -linjalle. Ja ottaa syyt niskoilleen kaikesta mitä jätti sanomatta tai sanoi ja mitä minä en kuullut tai ymmärtänyt.

Ajattelin tosin sitäkin, että pyydän häntä käyttäytymään asiallisesti jatkossa ja lopettamaan nimittelyn. En tiedä maksaako vaivan. Kyse on perusjäärätyyppisestä köriläästä. Hän saa mielestään kai nimitellä ja tehdä/sanoa mitä vain. Minua loukkaa tuollainen käytös. Tiedän, että olen väärällä alalla, mutta muita töitä en enää saa.

Ymmärrän että kyse on turhautumisesta eikä hän kai minuun muuten kohdistaisi mutta kun olen ainoa siinä paikalla. Vieraita tai oma poikakaan ei käy.

Miten tällaisessa tilanteessa pitää jatkaa? Ihminen on sairas, mutta millä tavoin teille ammattilaisille kerrotaan kuinka pinnaa venytetään. Pohjattomalla ymmärtämiselläkö?

14

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30vuottaalalla

      Sanot sille, että nyt pidät turpas kiinni, että olet sen verran vanha akka, että tuollaista paskaa et kuuntele enää hetkeäkään tai käännät huumoriksi ja sanot joka väliin jotain vitsikästä. Ne yleensä auttaa, mutta tietenkin sanomiset pitää sopia sun luonteeseen. Sinä olet käyttäytynyt asiallisesti ja fiksusti, eikä sinun toiminnassa ole varmasti mitään vikaa. Katkera ja kateellinen asiakas purkaa pahaa oloansa sinuun. Oikeaa toimintamallia ei voi antaa vaan pitää toimia vaistojen mukaan, jokainen asiakas kun on oma yksilönsä. Oma persoona on työkalu joka kehittyy kokemuksen myötä. Yleensä haastavista asiakkaista tulee myös niitä tärkeimpiä, jotka jäävät mieleen koko elämäksi.

    • Mukahoitajia

      Voi kumpa välttyisi kaltaisiltanne hoitajilta!

      • Päin.vastoin

        Kunpa välttyisi kaltaisiltaan hoidettavilta. Tuo hoitaja oli hyvin pitkäpinnainen.


      • Todellakin.todellakin
        Päin.vastoin kirjoitti:

        Kunpa välttyisi kaltaisiltaan hoidettavilta. Tuo hoitaja oli hyvin pitkäpinnainen.

        Niin, onhan se "hoitajan" kannalta ikävää että ihminen sairastuu ms-tautiin. Ja vielä lihoo. Eikä siinä vielä kaikki, vaan vielä kaiken lisäksi vanhenee!


    • msrämä

      Heippa vaan ,tääl yksi ms sairastava kirjoittaa sivustolla, lomalla kylläkin. En tiedä miksi tääl pyörin sivustolla. Mutta jäin ihmetteleen toistenkien kohtaloa tämän helvetin taudin kanssa!

      Anteeksi kun minua nauratti tuo kertomuksesi kohtalontoverini kanssa! (toki vaikeampi)



      Kyllä mielestäni ihminen "peilaa" sitä sairaana vanhanakin mitä oli nuoruudessakin! Ei se ole käyttäytyminen tuossa iässä keksittyä..

      Tämä nyt oli mun mielipide, sanoudun irti vastuuseen johtuvista lausunnoista.

      Tämä oli minulle ainakin opetus/luettava opas jonka muistan jos tilanteeni pahenee joskus. Voimia sinulle, ei ole helppo työ.

      Pitäiskö oikeesti vaan korotetulla äänellä huutaa: turpa kiinni, minä hoidan nyt taloutta!!!

      • Pekka..P

        Jos olet vanha, sairas ja liikuntakyvytön etkä saa edes kunnon hoitoa, vaan osaamattomat pitkäaikaistyöttömät palkataan pienellä rahalla hoitamaan.
        Hoitaja on jo valmiiksi kyrpiintynyt työhön, jota on pakoitettu tekemään, jota ei osaa ja palkkakin on olematon.
        Hoidettava on kivulias ja osaamaton hoitaja vaan lisää kipua, niin onko ihme että pinna palaa-kummaltakin.
        Hoitaja voi irtisanoutua tehtävästä, jota ei osaa. Hoidettavalla on heikompi tilanne, hän ei voi irtisanoutua sairaudestaan eikä avuntarpeestaan.

        P.s. Sairaus todellakin voi muuttaa ihmisen luonnetta.


      • msrämä

        Jos nyt vielä TYÖSSÄ olevavana ms ihmisenä mietin hoitajan kertomusta, jos jotain edes on totta: niin kyseinen LIIKAlihava potilas on niiiiiiiin skarppi mieleltään että säälipisteitä ei heru! Tuommoinen käyttäytyminen melkein Kooma potilaalta on ymmärrettävää. Minä vetäisin ihteni jojoon jos jaksaisin tuossa tilanteessa vielä auttajia morkata?

        Siis kiittäisin jos joku "pienestä"maksustakaan viitsii Auttaa! Kiitos etukäteen jos aivot sanoo poks.


    • Huevos

      Kiitos kommenteistanne.

      Olen luonteeltani sellainen, että en itse pysty karjumaan turpaa kiinni. En ole karjunut omille lapsillenikaan aikoinaan. Olen luonteeltani ystävällinen ja huomasin että jäärä nauttii kun saa kertoa vanhoja juttuja ja osittain halusi kuulla minunkin elämästäni. Nyt jäärän mielestä hän saa roiskia ympäriinsä ihan mitä haluaa. Kyllä aiemmin kevensin tilanteita huumorilla ja kerroin pari vitsiäkin.

      Kehuu itseään. Ollut pikkupomon paikalla ennen sairauseläkettään, joka alkoi jo 90-luvun alussa. Siis kouluttamaton ihminen, tuohon aikaan työelämässä pääsi eteenpäin noin. Käytös korskeaa ja moukkamaista ollut nähtävästi jo nuorempana.
      Olen itse markkinointialan koulutuksen saanut, yo-pohja ja muita opintoja takana. Nykytilanteessa en saa muita töitä kuin näitä paskapätkiä. Kyllä tilanteen pitäisi jo olla lukijoille selvä. Osaamattomat joutuvat näihin hommiin jos haluavat töitä tehdä. En todellakaan mainostanut itseäni ammattilaiseksi.
      Luojan kiitos sopimukseni loppuu helmikuun lopussa. Kysyttiin jatkohaluja mutta kieltäydyin. Tässä vaiheessa vain tarvitsin näitäkin rahoja. Nuorin lapseni on armeijassa eikä miestä ole.

      Siispä nyt vkl aloitin siten, että kysyn joka asian haluatko-muodossa. Yritti kysyä miten päiväni on mennyt. Vastasin että ihan hyvin kiitos. En kysellyt hänen päivästään. Kommentteihinsa vastasin jaaha ja ahaa ja niin jne.

      Nyt jopa kiittää pari kertaa. Hymyä en enää kasvoilleni viitsi läväyttää. Yhden epähuomiossa tehdyn todella pienen virheen halusi korjattavan. Istun paikallani katse liimaantuneena telkkariin kunnes on aika alkaa viedä häntä sänkyyn. Kun yrittää äristä niin en reagoi mitenkään.
      Seuraa kyllä silmä kovana mistä voisi antaa palautetta.
      Kun tässä iässä itse roudaa noin liikapainoista ihmistä telineen avulla sänkyyn niin tulee niin hiki että yölläkin tein 15 minuutin lenkin takki auki ulkona. Ei mulla voimat meinaa nytkään riittää. Itse hän on kasa liikkumatonta lihaa, läskiä ja luuta. Lihasvasteita ei enää ole juuri ollenkaan.

      Onni että jäljellä on enää 4 kertaa ja edelleenkin pidän suuni kiinni ettei päästä taas kurjiin tilanteisiin. Ajattelin aiemmin että voihan sitä ihmisen oloa ja mieltä samalla kohottaa keskustelemalla. Se vain johti siihen, että tulimme hänen puoleltaan liian läheisiksi ja hän alkoi omistaa minut.

      Olen rukoillut nyt ennen näiden keikkojen alkamista ja rukoilen vastakin.

    • Huevos1

      Kiitos tosiaan tuestanne, kommentoijat.

      Enää kolme kertaa jäljellä. Työaikahan tässä duunissa on 22-24. Jäärä taistellut itselleen erioikeuden noin myöhäiseen maatepanoon. Sitä on jaksanut kehua ja selvittää kyllä riittävästi.

      Eilen linjani jatkui. Puolen tunnin jäljeen kysyi miksi olen niin pahalla tuulella ; onko hän sanonut jotain. Vastasin etten ole pahalla tuulella. En tosiaan olekaan. Osaan kyllä irrottautua tilanteesta niin, etten puhise ja luo vihaisia katseita. Opin sen eläessäni alkoholistin kanssa. Tiedän, että viha ja paheksunta näkyy. Minä olen vain hiljaa.
      Oli kysynyt jotain, mm. olenko pelannut snookeria. Vastasin vain, että en. Mainitsi katsoneensa jonkin leffan. Sanoin: vai niin.

      Sänkyyn roudattaessa halusi sekaantua sängyn kaukosäätimen hallintaan. Annoin sen hänelle sanomatta mitään, kun sitä kerran pyysi. Nostotelineen käyttö sujui loistavasti nyt kun en kuuntele enää hänen ohjailuaan. Hänen vasempansa on tietysti minun oikeani kun vastatusten ollaan telinettä käytettäessä.
      Sitten kysyy onko hän tehnyt nyt jotain kun ... keskeytin, sanoin ääntäni hieman korottaen että älä nyt ala jankuttaa. Ihan hyvin siis pystyinkin!

      Tein oikein kun aloin kovettaa itseäni. Jäärä ihmetteli jo aiemmin miksi henkilökunta koko ajan vaihtuu ja avustajia vilisee. Avustajalla ei tarvitse olla koulutuspohjaa. Hoitajat on asia erikseen. Teki mieli sanoa että se mahdollisesti johtuu hoidettavien omasta käytöksestä osin. Peiliinkatsomisen paikka.

      Hänellä kusikatetri jonka keräyspussi tyhjennetään ämpäriin ja siitä pönttöön. Olin nähtävästi ainoa ämpärin pesijä, koska nyt se todella haisee, kun jätin muillekin mahdollisuuden tähän tiskiin.

      Kun tulin yöllä kotiin, niin oloni oli melko kevyt ja tyytyväinen.
      Minua ei ole palkattu pitämään seuraa hänelle, vaan hoitamaan hänet sänkyyn.

      • Pelottavaa

        Hienoa, että kykenet olemaan tyytyväinen itseesi - kumpa "asiakkaasi" voisi käyntisi jälkeen sanoa samaa.

        Toivon todella, että itse et koskaan sairastu (etkä vanhene) niin että joudut toisten armoille. Kun tänä päivänä vanhusten ja sairaiden hoito on mitä on, niin pelottaa kyllä, mitä se tulee olemaan esim 10 vuoden kuluttua.


    • Huevos2

      Kyllä olen tyytyväinen itseeni siinä mielessä, että pystyn ilman vihaa ja raivoa irrottautumaan tilanteesta ja vaikeasta ihmisestä. Teen vain sen työn, jota varten minut on palkattu. En tee enää mitään extraa, josta ei ole sovittu. En keitä kanamunia enkä paista lihapullia yömyöhään. Autoin häntä siis aiemmin, mutta nyt loppui. Tulimme näköjään liian tutuiksi.
      Asiakkaan kohdalla sairaus on tehnyt tuhoja jo yli 20 vuotta, joten uskon ettei hänen tyytyväisyytensä sentään minusta riipu tai johdu. Hän valittaa asioista joka tapauksessa. Ainoat asiat jotka häntä kiinnostavat, ovat telkkari ja ruoka. Niillä se tyytyväisyys syntyy, ei minun avullani.

      Tiedän MS-taudista melko paljon erään sukulaiseni kautta, mutta minulta ei avustajan roolissa enää löydy terapia- tai keskusteluapua. Ei ole minun työtäni eikä ole koulutustakaan. Enkä toivottavasti joudu enää kertaakaan siivoamaan hänen ulosteitaan ja hoitamaan peräpukamiaan. Ne teen tietysti taas mikäli vahinko sattuu telinesiirron yhteydessä.

      Kyllä tulevaisuus saattaa pelottaa joitakin, mutta pelko seurana on vaikea elää. Saattaa käydä niinkin, että kuolla kupsahtaa vaikka huomenna. Ei sydän syrjällään elämisessä mielestäni ole paljoa mieltä.

      Sairauksia olen saanut jo kerättyä itsekin ja niistä kolmeen syön loppuikäni lääkkeitä. Niiden ei pitäisi aiheuttaa invaliditeettia, mutta koskaan ei tiedä, mitä huominen tuo.
      Omien lasteni kanssa olen sopinut tietyistä toimenpiteistä kohdallani, mikäli oma tilanteeni synkkenee kestämättömäksi. He ovat lupauksen antaneet.

      Hyvää jatkoa kaikille ja kiitos minuun kohdistuvista toivomuksistanne.

      • Pelottavaa

        Kerropa "Huevos" mitkä sun mielestä pitäisi olla sairaan ja liikuntakyvyttömän vanhuksen mielenkiinnon kohteet? Jos tv ja ruoka ei ole "sallittuja". Mitä muuta siinä vaiheessa ihmisellä on?
        Ja totta ihmeessä sairaan vanhuksen tyytyväisyyteen vaikuttaa hoito ja hoitajat!

        Minkä ihmeen takia joku ottaa vastaan työn, joka on niin vastenmielinen? Ei parista tunnista illassa voi niin paljon tienata?

        Toivottavasti lapsesi ovat antaneet lupauksen, etteivät anna sinua vanhana ja sairaana osaamattomien ja tunteettomien "hoitajien" käsiin!


    • Huevos

      Sen verran vielä lisään, että luonteeni mukaisesti yritin olla tälle asiakkaalle ystävällinen aiemmin. Nyt myöhemmin ymmärsin, että hän taisi tulkita sen siksi, että minut on palkattu muun työn ohessa miellyttämään häntä, viihdyttämään keskustelemalla ja kuuntelemaan juttujaan. Hänhän oli tämän erioikeuden yöpalvelusta itselleen saanut.

      Tämän jälkeen en enää palaa kommentoimaan tätä asiaa.
      Olen vain tyytyväinen, että tekemäni sopimus loppuu.

      • msrämä

        Kiitos kuitenkin, Junaan mahtuu monenlaisia! Kuin aikaisemminkin kerroin että tyyliin; Vanhaa koiraa on huono opettaa uusille tavoille?

        Olet omia lapsiakin kasvattanut, kyllä uskon sinun ikäisenä tehneesi kaikkesi, jää hyvillä mielin nauttiin eämästä eteenpäin.

        Tautia sairastavana voisin kuvitella että tie turhautumiseen myös täällä puolella on kovin lyhyt MUTTA sitä ei saa auttajiin purkaa, mutta edelleen se juna homma... öitä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe