Ensiasunnon osto

Ensiasunnon_ostaja

Asunnon arvo on 139 000e. Ottaisin äitini kanssa lainan puoliksi eli 69 500e naiseen. Itselläni ei ole huonon taloustilanteeni vuoksi kertynyt säästöjä, mutta äidilläni säästöjä on. Itse olen töissä ja saan palkkaa n. 1400e/kk. Voisiko äitini taata myös minun lainan vai voinko saada tuollaisen summan ns kylmiltään?

5

212

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumiltaan

      Otat pikavippiä siihen omavastuu osuuteen.

    • Ensiasunnon_ostaja

      Tai voisihan esimerkiksi äiti ottaa enemmän lainaa ja maksaa minun omavastuun?

    • kenenkämppä

      Paljonko sun äidillä on säästöjä? Ottaako hän lainaa miten paljon? Meinaatteko molemmat asua kämpässä vai vain sinä?Helpointa olisi ehkä jos lainaat äidiltäsi ja otat lopulle lainaa omissa nimissä. Ellei lainasta silloin tule niin suuri ettet pysty sitä hoitamaan.

    • Haavikokko

      Takauksia täytyy yhteensä olla 25% joista rahaa 10%. Eli 13900e ja 20000e edestä omaisuutta kiinnitettävä, ihan sama kenen omaisuutta ja rahaa ne on.. Kiinnostaisi tietää millainen tilanteesi on? Oletko muuttamassa yhdessä äidin kanssa vai auttaako hän vain asunnon ostossa ja maksuissa ja mistä päin Suomea asunto on? Tarvitsetko todella noin kallista jos asut pääkaupunkiseudun ulkopuolella? Hieman pienemmän lainan saisit jo pelkästään itsellesi. 1500e nettotuloille pankki myöntäisi 125000e mikäli äitisi vain takaisi lainan 35000e omaisuudella. Tällöin asumiskulusi olisivat lainanlyhennys noin. 525e/kk vastike, vesi, sähkö. Ja asunto olisi täysin oma. Toki edullisempaa äipän kanssa mutta silloin ei omaisuuskaan kerry.

    • Jaakoppi1

      Kuulostaa aika hurjalta, että 1400eur/kk nettotuloilla ottaisi noin paljon lainaa! Ei vältttämättä edes saa noin paljoa, saati sitten maksaa sitä takaisin.

      Lisäksi asuntoa ostettaessa täytyy olla vakuuksia, asunto ei käy koko lainasumman vakuutena. Henkilötakauskaan ei käy, vaan pitää olla jotain omaisuutta panttina.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe