"Paketti- ja matkailuautoille sekä peräkärryn vetäjille lievennyksiä
Myös pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80–100 km/h:n nopeusrajoituksista luovuttaisiin ja alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa."
Varsinkin tuo jarruttoman perävaunun vetonopeuden korotus, sen voi sallia ainoastaan jos autolla saa vetää sen 750 kg jarrutonta. Nykyisin useilla pienillä ns. perheautoilla ei saa vetää kuin 450-600 kg jarrutonta, silloin on suurempi mahdollisuus ylikuormiin.
Nopeuden nosto olisi parempi jarrullista perävaunua vetäville, siis oikeasti sellaisille yhdistelmille missä vetoauton oma paino on suurempi kuin vedettävän kokonaispaino.
Järjettömiä suunnitelmia tieliikennelakiin
27
342
Vastaukset
- SeSiittä
Ne ovat yhdenmukaistuksia EU säännöksiin johon suomikin liittyi ellet huomannut.
Huomannut tai ei, mutta voi silti käyttää maalaisjärkeä. Tässä tieliikennelain muutosehdotuksessa ei sitä ole.
- SeSiittä
no.mikä.ettei kirjoitti:
Huomannut tai ei, mutta voi silti käyttää maalaisjärkeä. Tässä tieliikennelain muutosehdotuksessa ei sitä ole.
Ei karjalanpiirakkadirektiivissäkään mitään järkeä ollut.
Brysselistä tulee pelkkää EU sontaa kokoajan. - Jo.on.kauheaa
SeSiittä kirjoitti:
Ei karjalanpiirakkadirektiivissäkään mitään järkeä ollut.
Brysselistä tulee pelkkää EU sontaa kokoajan.Miten helvetissä karjalanpiirakastakin ovat hullut vaatineet direktiivin?
- SeSiittä
Vuonna 2003 karjalanpiirakasta annettiin virallinen EU-direktiivi:
Karjalanpiirakka on avoin, pieni, matala piiras, johon kuuluu ohut kuori sekä sydän eli täyte. Täyte on yleensä ohra- tai riisisuurimoista keitettyä puuroa tai perunasosetta. Näiden sijaan voidaan käyttää myös keitettyjä,
survottuja kasviksia ( esim. lanttua, porkkanaa, naurista tai haudutettua kaalia tai sieniä). Karjalanpiirakan koko on tavallisesti 7 - 20 cm.
Karjalanpiirakat ovat muodoltaan pääasiassa soikeita, mutta voivat olla myös pyöreähköjä. Kuoriosa on päältä avoin. Kuoren reunat on käännetty täytteen päälle ja rypytetty. Karjalanpiirakat ovat rapeakuorisia. Kuoren osuus on tavallisesti noin yksi kolmasosa koko tuotteen määrästä ja sydämen eli täytteen osuus noin kaksi kolmasosaa. - ItsepähänPyydettiin
SeSiittä kirjoitti:
Vuonna 2003 karjalanpiirakasta annettiin virallinen EU-direktiivi:
Karjalanpiirakka on avoin, pieni, matala piiras, johon kuuluu ohut kuori sekä sydän eli täyte. Täyte on yleensä ohra- tai riisisuurimoista keitettyä puuroa tai perunasosetta. Näiden sijaan voidaan käyttää myös keitettyjä,
survottuja kasviksia ( esim. lanttua, porkkanaa, naurista tai haudutettua kaalia tai sieniä). Karjalanpiirakan koko on tavallisesti 7 - 20 cm.
Karjalanpiirakat ovat muodoltaan pääasiassa soikeita, mutta voivat olla myös pyöreähköjä. Kuoriosa on päältä avoin. Kuoren reunat on käännetty täytteen päälle ja rypytetty. Karjalanpiirakat ovat rapeakuorisia. Kuoren osuus on tavallisesti noin yksi kolmasosa koko tuotteen määrästä ja sydämen eli täytteen osuus noin kaksi kolmasosaa.No Suomesta itse haettiin nimisuojaa karjalanpiirakalle ja sitä saatiin mitä pyydettiin. Vaikea on laittaa EUn syyksi. Vai tarkoitatko, että olisi pitänyt jättää myöntämättä mutta Parmalaiset olisivat saaneet pitää kinkkunsa.
- haloo.usvapäät
ItsepähänPyydettiin kirjoitti:
No Suomesta itse haettiin nimisuojaa karjalanpiirakalle ja sitä saatiin mitä pyydettiin. Vaikea on laittaa EUn syyksi. Vai tarkoitatko, että olisi pitänyt jättää myöntämättä mutta Parmalaiset olisivat saaneet pitää kinkkunsa.
Missä vaiheessa aloituksessa mainittiin karjalanpiirakoista, hei haloo vitun usvapäät.
- kamikazze
Tuolla tiellä näkee sellaisia kuormia, ettei tästä mitään hyvää ainakaan seuraa, kun kuormat tehty miten sattuu kärryihin ja kärryistä osa niin huonossa kunnossa, että olisi parempi viedä jo kuusakoskelle..
Tyhjän kärryn vetämisen voisi sallia 100km/h sillä kun yleensä ajellaan se toinen puoli matkasta tyhjänä - Perälautapois
Voi hyvänen aika,
Tiellä pitäisi keväällä ratsata kaikki peräkärryt, Vaaka, valot, aisa, kytkin, kuorman sidonta ja koko.
Samoin hevoskärryt (tietysti autot) niissä on kusen syömät lattiat ja aisat. Ihan ruosteisia. Sitten hevosen jalat läpi lattiasta,,hirveetä...
Ensin tutka ja sitten kaikki ratsiaan keralla keväällä koko suomi!´
Tuo liikenne on niillä ihan järjetöntä kun katsoo sidontaa ja kuormia!
Tosiaan kun pikkuinen kirppu jolla vetokyky on rajoitettu 350 kg jotta kori ei katkea niin laitetaan 170-250 kg kärry ja siihen kuormaa 200-500 kg!
Tai pitkää joka on yli 2m yli takalaidan..
Tolkku tallelle....- Holtitonta.menoa
Kuormaamiseen olis kyllä syytä kiinnittää enempi huomiota, kerran ajelin lautakuormaa vetävän perässä, onneksi reilulla turvavälillä, se kun alkoi kiemurtelemaan ja pyörähti tiellä nokka tulosuuntaan, auton takapyörät ilmassa se teki uukkarin. Toinen kerta kun oli sepeliä lava kukkurallaan, pyörät oli sisäänpäin kallellaan ihan huomattavasti, en tiedä miten sattuikin, niin molemmat oli viimevuonna välillä Klaukkala-Röykkä.
Että melkoisia lasteja tiellä likkuu.
- kaikkien.kaverit
Toi satkun rajoitus voisi olla mielummin jarrullisilla kärryillä. Karavaanarit eivät olisi enää silloin teidentukkoina.
- Sillä.ehdolla
Aloituksessa jo todettiin että satanen jarrullisille, mutta aloittajan kanssa samaa mieltä että ainoastaan kun veturi on painavampi kuin vedettävä.
- Tämä.on.järkevää
Sillä.ehdolla kirjoitti:
Aloituksessa jo todettiin että satanen jarrullisille, mutta aloittajan kanssa samaa mieltä että ainoastaan kun veturi on painavampi kuin vedettävä.
Tuossa on järkeä. Onneksi itsellä on noin, auton oma paino 1900 kiloo, vaunun kokonaispaino 1800 kiloo.
Sillä.ehdolla kirjoitti:
Aloituksessa jo todettiin että satanen jarrullisille, mutta aloittajan kanssa samaa mieltä että ainoastaan kun veturi on painavampi kuin vedettävä.
No hyvin tulee jarruton 750 kg kärri oikein lastattuna ison auton perässä 100km/h. Omallani saa vetää 2100 kg jarrullista kärriä auton oma paino 1580 kg. Että silleen.
- tarkistaotteesta
höpöhöpö kirjoitti:
No hyvin tulee jarruton 750 kg kärri oikein lastattuna ison auton perässä 100km/h. Omallani saa vetää 2100 kg jarrullista kärriä auton oma paino 1580 kg. Että silleen.
Tulee se perässä pienenkin auton takana, mutta tiellä voi joutua väistämään vaikka hirveä ja silloin se kärry vaikuttaa ohjattavuuteen ja myös jarrutusmatkaan, noin kevyessä autossa ei riitä jarrut enää kohtalaiseen pysähtymiseen, eikä sillä varmasti saa edes jarrutonta 750kg kärryä vetää! oikea paino löytyy auton rek.otteesta, kuinka painavaa kärryä sillä saa vetää
- umpitollokansa
Suomalainen on niin tyhmä, että ei ymmärrä ajaa tilanteen ja kykyjensä mukaan.
- Ikämies50v
Itsellä auton omapaino 1900 kg ja kärryn suurin sallittu 1700 kg. Ajattelin kyllä edelleen ajella navinopeutta 83 km/h. Lähtee vähän aikaisemmin niin ei tarvitse pitää hirveätä kiirettä. Tosin olen jo täyttänyt 50v.
- 8000km.vuosi
Ikämies50v kirjoitti:
Itsellä auton omapaino 1900 kg ja kärryn suurin sallittu 1700 kg. Ajattelin kyllä edelleen ajella navinopeutta 83 km/h. Lähtee vähän aikaisemmin niin ei tarvitse pitää hirveätä kiirettä. Tosin olen jo täyttänyt 50v.
Kyllä on kokeiltu nuo "rajat", satanen on passeli vauhti yhdistelmälle missä auto painaa enempi kuin kärry. Tulee paljon "kevyemmin" perässä kun on automaatti, ei hakkaa kokoajan pykäliä, nelosen ja kutosen väliä.
Tulee kuitenkin jonkun verran vedettyä vaunua vaikka eläkkeellä jo onkin, matkailu avartaa, ja ihan kotimaassa.
- Ajan80kmtunnissa
Minä en vanhaa autoani vitti turhaan kuormittaa rasittamalla sitä ajamalla 100km/h peräkärry perässä.
Minä ajelelen 75-80km/h nopeutta jatkossakin, kun peräkärry on perässä, sanoi kuka tahansa mitä tahansa.
Ajakaa muut 100km/h ja helppohan se on suurilla katumaastureilla vetää peräkärryä, kun peräkärry ei paljon paina perässä, vaikka katumaasturilla vetäis 150km/h peräkärryn kanssa.Eiköhän se suurin ongelma ole se, kun Poliiseja ei näy teillä pitämässä noita ratsioita joissa nuo kärrit ja kuormat tutkittaisiin ja sakotettaisiin kunnolla kärrien rikkeistä.
Että silleen.Näinhän minä aloituksen tein, jarruton perävaunu. Ohessa mainitsin kyllä jarrullisenkin, mutta se ei ollut asian tarkoitus, kaikki ei vaan ymmärrä.
Enhän minäkään voi mitään joittenkin ymmärtämättömyyteen.
- JotainHyvääkin
Lakiuudistus tietää hautausurakoitsijoille lisää tuloja, sen verran on pöllösti taas asiat vatuloitu.
- 65765765765
väliäkös sillä, miten talouteen saadaan vauhtia
- ihankauhiaa
Tehkää peräkärryjenne kanssa mitä lystäätte, mutta pakettiauton 100 km/h osoittaa naurettavuutensa heti, kun pääsee Saksan baanalle.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017453
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?835082- 794879
- 1324278
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103068- 522709
- 402616
- 532257
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102231Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850