Järjettömiä suunnitelmia tieliikennelakiin

"Paketti- ja matkailuautoille sekä peräkärryn vetäjille lievennyksiä
Myös pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80–100 km/h:n nopeusrajoituksista luovuttaisiin ja alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa."

Varsinkin tuo jarruttoman perävaunun vetonopeuden korotus, sen voi sallia ainoastaan jos autolla saa vetää sen 750 kg jarrutonta. Nykyisin useilla pienillä ns. perheautoilla ei saa vetää kuin 450-600 kg jarrutonta, silloin on suurempi mahdollisuus ylikuormiin.
Nopeuden nosto olisi parempi jarrullista perävaunua vetäville, siis oikeasti sellaisille yhdistelmille missä vetoauton oma paino on suurempi kuin vedettävän kokonaispaino.

27

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SeSiittä

      Ne ovat yhdenmukaistuksia EU säännöksiin johon suomikin liittyi ellet huomannut.

      • Huomannut tai ei, mutta voi silti käyttää maalaisjärkeä. Tässä tieliikennelain muutosehdotuksessa ei sitä ole.


      • SeSiittä
        no.mikä.ettei kirjoitti:

        Huomannut tai ei, mutta voi silti käyttää maalaisjärkeä. Tässä tieliikennelain muutosehdotuksessa ei sitä ole.

        Ei karjalanpiirakkadirektiivissäkään mitään järkeä ollut.
        Brysselistä tulee pelkkää EU sontaa kokoajan.


      • Jo.on.kauheaa
        SeSiittä kirjoitti:

        Ei karjalanpiirakkadirektiivissäkään mitään järkeä ollut.
        Brysselistä tulee pelkkää EU sontaa kokoajan.

        Miten helvetissä karjalanpiirakastakin ovat hullut vaatineet direktiivin?


      • SeSiittä

        Vuonna 2003 karjalanpiirakasta annettiin virallinen EU-direktiivi:

        Karjalanpiirakka on avoin, pieni, matala piiras, johon kuuluu ohut kuori sekä sydän eli täyte. Täyte on yleensä ohra- tai riisisuurimoista keitettyä puuroa tai perunasosetta. Näiden sijaan voidaan käyttää myös keitettyjä,
        survottuja kasviksia ( esim. lanttua, porkkanaa, naurista tai haudutettua kaalia tai sieniä). Karjalanpiirakan koko on tavallisesti 7 - 20 cm.


        Karjalanpiirakat ovat muodoltaan pääasiassa soikeita, mutta voivat olla myös pyöreähköjä. Kuoriosa on päältä avoin. Kuoren reunat on käännetty täytteen päälle ja rypytetty. Karjalanpiirakat ovat rapeakuorisia. Kuoren osuus on tavallisesti noin yksi kolmasosa koko tuotteen määrästä ja sydämen eli täytteen osuus noin kaksi kolmasosaa.


      • ItsepähänPyydettiin
        SeSiittä kirjoitti:

        Vuonna 2003 karjalanpiirakasta annettiin virallinen EU-direktiivi:

        Karjalanpiirakka on avoin, pieni, matala piiras, johon kuuluu ohut kuori sekä sydän eli täyte. Täyte on yleensä ohra- tai riisisuurimoista keitettyä puuroa tai perunasosetta. Näiden sijaan voidaan käyttää myös keitettyjä,
        survottuja kasviksia ( esim. lanttua, porkkanaa, naurista tai haudutettua kaalia tai sieniä). Karjalanpiirakan koko on tavallisesti 7 - 20 cm.


        Karjalanpiirakat ovat muodoltaan pääasiassa soikeita, mutta voivat olla myös pyöreähköjä. Kuoriosa on päältä avoin. Kuoren reunat on käännetty täytteen päälle ja rypytetty. Karjalanpiirakat ovat rapeakuorisia. Kuoren osuus on tavallisesti noin yksi kolmasosa koko tuotteen määrästä ja sydämen eli täytteen osuus noin kaksi kolmasosaa.

        No Suomesta itse haettiin nimisuojaa karjalanpiirakalle ja sitä saatiin mitä pyydettiin. Vaikea on laittaa EUn syyksi. Vai tarkoitatko, että olisi pitänyt jättää myöntämättä mutta Parmalaiset olisivat saaneet pitää kinkkunsa.


      • haloo.usvapäät
        ItsepähänPyydettiin kirjoitti:

        No Suomesta itse haettiin nimisuojaa karjalanpiirakalle ja sitä saatiin mitä pyydettiin. Vaikea on laittaa EUn syyksi. Vai tarkoitatko, että olisi pitänyt jättää myöntämättä mutta Parmalaiset olisivat saaneet pitää kinkkunsa.

        Missä vaiheessa aloituksessa mainittiin karjalanpiirakoista, hei haloo vitun usvapäät.


    • kamikazze

      Tuolla tiellä näkee sellaisia kuormia, ettei tästä mitään hyvää ainakaan seuraa, kun kuormat tehty miten sattuu kärryihin ja kärryistä osa niin huonossa kunnossa, että olisi parempi viedä jo kuusakoskelle..

      Tyhjän kärryn vetämisen voisi sallia 100km/h sillä kun yleensä ajellaan se toinen puoli matkasta tyhjänä

    • Perälautapois

      Voi hyvänen aika,

      Tiellä pitäisi keväällä ratsata kaikki peräkärryt, Vaaka, valot, aisa, kytkin, kuorman sidonta ja koko.
      Samoin hevoskärryt (tietysti autot) niissä on kusen syömät lattiat ja aisat. Ihan ruosteisia. Sitten hevosen jalat läpi lattiasta,,hirveetä...
      Ensin tutka ja sitten kaikki ratsiaan keralla keväällä koko suomi!´

      Tuo liikenne on niillä ihan järjetöntä kun katsoo sidontaa ja kuormia!

      Tosiaan kun pikkuinen kirppu jolla vetokyky on rajoitettu 350 kg jotta kori ei katkea niin laitetaan 170-250 kg kärry ja siihen kuormaa 200-500 kg!
      Tai pitkää joka on yli 2m yli takalaidan..

      Tolkku tallelle....

      • Holtitonta.menoa

        Kuormaamiseen olis kyllä syytä kiinnittää enempi huomiota, kerran ajelin lautakuormaa vetävän perässä, onneksi reilulla turvavälillä, se kun alkoi kiemurtelemaan ja pyörähti tiellä nokka tulosuuntaan, auton takapyörät ilmassa se teki uukkarin. Toinen kerta kun oli sepeliä lava kukkurallaan, pyörät oli sisäänpäin kallellaan ihan huomattavasti, en tiedä miten sattuikin, niin molemmat oli viimevuonna välillä Klaukkala-Röykkä.
        Että melkoisia lasteja tiellä likkuu.


    • kaikkien.kaverit

      Toi satkun rajoitus voisi olla mielummin jarrullisilla kärryillä. Karavaanarit eivät olisi enää silloin teidentukkoina.

      • Sillä.ehdolla

        Aloituksessa jo todettiin että satanen jarrullisille, mutta aloittajan kanssa samaa mieltä että ainoastaan kun veturi on painavampi kuin vedettävä.


      • Tämä.on.järkevää
        Sillä.ehdolla kirjoitti:

        Aloituksessa jo todettiin että satanen jarrullisille, mutta aloittajan kanssa samaa mieltä että ainoastaan kun veturi on painavampi kuin vedettävä.

        Tuossa on järkeä. Onneksi itsellä on noin, auton oma paino 1900 kiloo, vaunun kokonaispaino 1800 kiloo.


      • Sillä.ehdolla kirjoitti:

        Aloituksessa jo todettiin että satanen jarrullisille, mutta aloittajan kanssa samaa mieltä että ainoastaan kun veturi on painavampi kuin vedettävä.

        No hyvin tulee jarruton 750 kg kärri oikein lastattuna ison auton perässä 100km/h. Omallani saa vetää 2100 kg jarrullista kärriä auton oma paino 1580 kg. Että silleen.


      • tarkistaotteesta
        höpöhöpö kirjoitti:

        No hyvin tulee jarruton 750 kg kärri oikein lastattuna ison auton perässä 100km/h. Omallani saa vetää 2100 kg jarrullista kärriä auton oma paino 1580 kg. Että silleen.

        Tulee se perässä pienenkin auton takana, mutta tiellä voi joutua väistämään vaikka hirveä ja silloin se kärry vaikuttaa ohjattavuuteen ja myös jarrutusmatkaan, noin kevyessä autossa ei riitä jarrut enää kohtalaiseen pysähtymiseen, eikä sillä varmasti saa edes jarrutonta 750kg kärryä vetää! oikea paino löytyy auton rek.otteesta, kuinka painavaa kärryä sillä saa vetää


      • No niin siinä mersun otteessa lukee 2100 kg jarrullista perävaunua. Että silleen.


    • umpitollokansa

      Suomalainen on niin tyhmä, että ei ymmärrä ajaa tilanteen ja kykyjensä mukaan.

      • Ikämies50v

        Itsellä auton omapaino 1900 kg ja kärryn suurin sallittu 1700 kg. Ajattelin kyllä edelleen ajella navinopeutta 83 km/h. Lähtee vähän aikaisemmin niin ei tarvitse pitää hirveätä kiirettä. Tosin olen jo täyttänyt 50v.


      • 8000km.vuosi
        Ikämies50v kirjoitti:

        Itsellä auton omapaino 1900 kg ja kärryn suurin sallittu 1700 kg. Ajattelin kyllä edelleen ajella navinopeutta 83 km/h. Lähtee vähän aikaisemmin niin ei tarvitse pitää hirveätä kiirettä. Tosin olen jo täyttänyt 50v.

        Kyllä on kokeiltu nuo "rajat", satanen on passeli vauhti yhdistelmälle missä auto painaa enempi kuin kärry. Tulee paljon "kevyemmin" perässä kun on automaatti, ei hakkaa kokoajan pykäliä, nelosen ja kutosen väliä.
        Tulee kuitenkin jonkun verran vedettyä vaunua vaikka eläkkeellä jo onkin, matkailu avartaa, ja ihan kotimaassa.


    • Ajan80kmtunnissa

      Minä en vanhaa autoani vitti turhaan kuormittaa rasittamalla sitä ajamalla 100km/h peräkärry perässä.
      Minä ajelelen 75-80km/h nopeutta jatkossakin, kun peräkärry on perässä, sanoi kuka tahansa mitä tahansa.
      Ajakaa muut 100km/h ja helppohan se on suurilla katumaastureilla vetää peräkärryä, kun peräkärry ei paljon paina perässä, vaikka katumaasturilla vetäis 150km/h peräkärryn kanssa.

      • Eiköhän se suurin ongelma ole se, kun Poliiseja ei näy teillä pitämässä noita ratsioita joissa nuo kärrit ja kuormat tutkittaisiin ja sakotettaisiin kunnolla kärrien rikkeistä.
        Että silleen.


      • No toisilla ei ole mersuja on vain noita relluja. Että silleen.


      • Näinhän minä aloituksen tein, jarruton perävaunu. Ohessa mainitsin kyllä jarrullisenkin, mutta se ei ollut asian tarkoitus, kaikki ei vaan ymmärrä.
        Enhän minäkään voi mitään joittenkin ymmärtämättömyyteen.


    • JotainHyvääkin

      Lakiuudistus tietää hautausurakoitsijoille lisää tuloja, sen verran on pöllösti taas asiat vatuloitu.

      • 65765765765

        väliäkös sillä, miten talouteen saadaan vauhtia


    • ihankauhiaa

      Tehkää peräkärryjenne kanssa mitä lystäätte, mutta pakettiauton 100 km/h osoittaa naurettavuutensa heti, kun pääsee Saksan baanalle.

      • Älähän sotke aihetta, ei ollut mistään Saksan baanoista kyse.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      294
      4781
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3066
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      52
      2973
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1541
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1242
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1189
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      996
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      991
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      981
    10. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      969
    Aihe