Professori löi pöytään synkkiä lukuja koululaisten todellisuudesta: ”Heistä ei ole reippaiksi partiopojiksi”
PISA-PANEELI Lasten todellisuus on järkytys pumpulissa kasvaneille opettajille.
15-vuotiaiden koulutaitoja mittaavat Pisa-tulokset eivät parane ainakaan suoraan sillä, että opetukseen syydetään lisää rahaa. Jyväskylän yliopiston Pisa-paneelissa selvisi, että syyt Suomen heikentyneisiin tuloksiin ovat monimutkaisia – ja niiden ratkaisemiseen tarvitaan uudenlaisia keinoja.
Jos päättäjien pitäisi johonkin sijoittaa, niin yhteiskunnan eriarvoisuuden vähentämiseen. Tähän viittaavat Pisa-tutkimuksen taustatiedot, joiden mukaan kehnoista perheoloista lähteneiden suomalaiskoululaisten tulokset ovat entistä heikommat.
Esimerkiksi tieto oppilaan kotitaustan vaikutuksesta luonnontieteiden osaamiseen rikkoo kuvaa tasa-arvoiset mahdollisuudet takaavasta maasta. Vuoden 2006 Pisan mukaan kotitausta vaikutti Suomessa selvästi vähemmän kuin muissa OECD-maissa. Vuoden 2015 tuloksissa Suomi oli jo keskiarvoa heikompi.
Perhetutkimuksen professori Kimmo Jokinen löi paneelipöytään synkkiä lukuja:
– Vuonna 1990 noin 40–50 000 lasta eli lapsiköyhyydessä. Sen jälkeen määrä on kolminkertaistunut, Jokinen kertoi huono-osaisuuden periytymisestä.
Samalla katoavat sekä usko koulutuksen merkitykseen että koko yhteiskunnan kollektiiviseen eteenpäinmenoon.
– Näiden koululaisten sosiaalisuus ei taivu ihannemalliin. Heistä ei ole reippaiksi partiopojiksi tai -tytöiksi.
Ongelma koskee erityisesti kehnoista oloista lähteviä poikia. Jokinen puhuu ”työväenluokkaisesta maskuliinisesta panssarista”, jonka murtaminen on vaikeaa.
– Tällaiset pojat näkevät koulun keskiluokkaisena ja feminiinisenä. Heille ei löydy paikkaa työmarkkinoiltakaan, kun perinteiset miesten työt ovat menneet globalisaation myötä muualle.
Motivaation puute johtaa helposti syrjäytymiseen. Koulu on luonnollisesti se paikka, jossa asialle pitäisi voida tehdä jotain.
– Panssarin murtaminen ei ole helppoa, eivätkä pojat saa siihen oikein eväitäkään. Kukaan ei oikein enää tunnista, mitä pojat osaavat, Jokinen sanoi.
Opettajankoulutuslaitoksen yliopistonopettaja Johanna Kainulaisen tietämys tulevista opettajista antaa ymmärtää, ettei muutos ole helppo.
– Iso osa opettajaksi opiskelevista on kasvanut varsin pumpulimaisessa yhteiskunnassa. He järkyttyvät, kun näkevät, mitä työelämässä tulee vastaan, Kainulainen sanoi.
– Moni ei osaa kuvitellakaan, millaisissa elämäntilanteissa oppilaat voivat olla. Juuri opettajilla pitäisi kuitenkin olla valmiudet kohdata niitä tilanteita.
Kainulaisen mukaan koulu on jakautunut kahtia opettajien ja oppilaiden kouluiksi. Tästä hyvä esimerkki oli viime syksynä suuren mediakohun aiheuttanut opettajan raivostuminen oppilaalleen Lahdessa.
– Opettajia ei kiinnosta, mitä koululainen on oppinut koulun ulkopuolella. Jos oppilaiden vapaa-aikaa ei arvosteta, ei oppilas osaa arvostaa sitä itsekään. Se heikentää oppilaan uskoa omaan tekemiseensä, Kainulainen arvioi.
Kainulainen haluaa koulun muuttuvan pyhätöstä pajaksi ja odottaa opettajilta enemmän.
– Oppilailta vaaditaan lähes päivittäin epävarmuuden ja keskinkertaisuuden sietämistä ja epämukavuusalueelle menemistä. Mutta kuinka usein opettajat menevät itse epämukavuusalueelle?
– Opettajat toimivat omalla mukavuusalueellaan ja pitävät kontrollin työhönsä tiukasti sitä kautta. Tätä pitäisi lähteä murtamaan. Että opettajakin sietäisi omia virheitään, olisi erehtyväinen ja oppivainen, Kainulainen toivoo.
Terho Vuorinen
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005091529.html
KokmMinisteri Laasonen heikentää lasten oppimista
2
141
Vastaukset
- huolestunut-kansalainen
Lapsemme eriarvoistetaan esi- ja peruskouluissamme
Näin kokoomuksen ministeri aloitti lasten koulun käynnissä taantumuksen ajat.
http://yle.fi/uutiset/3-9443954
Ilmajoen koulupilotti hylkäsi perinteiset luokat: Eskarit ja ekaluokkalaiset ryhmiin taitojensa perusteella
Menetelmä on niin yksilöllinen, ettei kukaan voi pudota kelkasta, sanoo Palonkylän koulun rehtori Jarmo Kuoppala.
-- Ei niin, kun jokaiselle laaditaan hänen SEN HETKEN OSAAMISENSA MUKAAN HENKILÖKOHTAINEN OPETUSSUUNNITELMA, eli lapsi EI OLE VIELÄ EDES ALOITTANUTKAAN KOULUA, kun hänet jo asetetaan valmiiksi aidattuun soppeen.
-- Tämä ei ole tasavertaista ja oikeudenmukaista opetusta, tämä on ideologista ja ERIARVOISTAVAA kasvatusta, jossa osa suomalaisten lapsista kahlitaan jo lapsena tiettyyn "kastiin".
Tätä mallia näköjään markkinoidaan teemalla: ettei kukaan voi pudota kelkasta !
Vanhemmat, älkää suostuko tähän oikeistolaiseen luokitteluopetukseen. Lapset joutuvat ennen osaamistaan jo luokitelluksi joko jäämään jälkeen yleisistä oppimääristä tai sitten suku- ym. taustansa perusteella ns. edistyksellisempään opetusryhmään.
Mitä sanoo lapsiasiavaltuutettu Kurttila ?
Tämä on epäoikeudenmukainen malli, jota oikeistolainen kokoomuksen opetusministeri Laasonen ajaa sisään kouluihimme. Tämä malli eriarvoistaa lapset jo ennenkuin koulu todella edes alkaa.
Tämä kokeilu on lopetettava alkuunsa.
Lehtijutussa ilmenee, että espoolainen Saunalahden koulu on jo kokeillut tätä mallia ennen kuin sen mahdollistava koulujen uusi opetussuunnitelma on ollut vielä voimassakaan.
Saunalahden koulussa Esi -ja alkuopetuksessa toteutetaan vuosiluokkiin sitomatonta opetusta ja henkilökohtainen oppimissuunnitelma laaditaan Meriusvan Majakka -mallin mukaisesti.
- Ovatko Saunalahden koulussa opettajat ja rehtori tehneet virkarikoksen?
Saunalahden koulussa on näköjään vieraillut myös A Stubb.
Samassa rakennuksessa toimivan lasten päiväkodin johtajatar on erittäin aktiivinen kokoomuslainen.
Näyttää ilmeisen selvästi, että kokoomus aikoo aivopestä lapsemme äärioikeistolaisilla opetusmetodeillaan.
Suomessa on tasa-arvo. Tämä kokoomuslainen koululaitokseen ujutettava opetusmalli tuhoaa tasa-arvoisen koulutuksen.
Antakaa kaikkien kukkien kukkia. Älkää katkaisko vartta ennenkuin se edes on kasvanut täyteen mittaansa. Kokoomus on estämässä kaikkien lasten tasa-arvoinen oppimisen ja kehittämisen.
Tulevaisuudessa Suomi ei tule pärjäämään kansainvälisessä PISA-kilpailussa lainkaan, koska osalle oppilaista ei enää opeteta täyttä oppimäärää. Sitä tämä "jokaiselle oppilaalle tehty henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Kokoomus eriarvoistaa lapsemme. Jos lahjakkaiden lasten opetus vaatii hitaampien oppilaiden oppimäärien pienentämistä, lopetetaan tasoryhmäkoulutus heti alkuunsa. - palauttikaksitoista
Leikkasi yli 300 miljoonaa.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1504275
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1133864- 232651
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa281881"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla221747Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O151639Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak191625Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu301543Hermo mennyt sotealueeseen?
Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????911521Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181501