Maassamme tapahtuu vuosittain 3000 hirvikolaria ja noin kymmenen henkeä kuolee niissä turhaan. Suomen hirvikanta lienee noin 200.000, kun lajin elinkelpoisuuden kannalta varmaan 2000 olisi rittävästi. Ylisuurta hirvikantaa ylläpidetään lähinnä kai, jotta olisi metsästäjillä jotain metsästettävää. Muu kansa saakoon pelätä henkensä puolesta teillä. Asiasta päättävät matkustavat yleensä takapenkillä turvassa isoissa autoissa.
Sensijaan maan noin 200 yksilön susikannan rajoittamisessa Suomi on hyvin aktiivinen ja on saanut siitä EU:lta useita huomautuksia. Sitten 1800-luvun susi ei tiettävästi ole kuitenkaan tappanut yhtään ihmistä. Tottakai selvästi ihmisten normaalissa elinpiirissä liikkuvat sudet kuuluu hävittää, mutta niin pitäisi hirvetkin.
Taustaa:
http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/lehti0207/artikkeli01.html
PS Ole hyvä Anonyymi, tässä kaipaamasi metsästysaiheinen avaus :))
Hirvittääkö?
14
964
Vastaukset
- kuun jumalatar
on kyllä hirvittävää lukemista;( niinpä pitäsisihän kyllä juu autoilijatkin turvata jollain..
vaikka sitten hirvi kannan harvennuksella. ja jäähän itte hirvikin välillä kitumaan ei hyvä ihmisen eikä hirven kannalta..
totta sitten heti käydään paasaamaan susista. vaikka vähemmänhän niistä on haittaa kun hirvistä.. - Jermu
Vaan 2000 hirvee..Aika vähän olis niitä sitten..Miten olis vaikka 40 000 tai jotain.
Sudet ja ilvekset ja sellaiset saa mun puolesta pomppia tuolla metsässä ihan rauhassa. Kotipihat on sitten eri juttu. Itse en metsästä, ammuskelen muuten vaan...oli ravistettu hihasta, mutta radikaali vähennys hirvikantaa pääteiden läheisyydessä olisi jokatapauksessa paikallaan. Ehkä voitaisiin tiedossa olevien vaarapaikkojen läheltä ampua hirvet pois kunnes hirvikuolemat lähestyvät nollaa.
- Anonyymi
..koko tämä Chatti ja Netti ja HAkkarit ja Paahtolaiset!!!!
PST. ton pallonko sinä nyt koppasitkin..?????... pistän kohta jo omat PALLOT PUSSIN ja sassiin!!!!
Tämähän ei muutakuin ElÄMÖITYY...JO KOKO KAFFEE.
Just kun on noi sikamaisuudet ja seksielämä käsiteltynä...niin eikun mettälle sitten ja ampumaan, niinkö?
Eilen mietteliäänä katsastelin tuota dokumenttia telkusta , jossa palokuntalainen puhui eläinten pelastamisesta. Yhtä harakkaa siinä haavin kanssa monta päivää pyydystettiin ja kalalokin pesästään eksyneitä poikasia pihamaalla paimennettiin.
Lopussa tuo palomies istui kalliolla luonnon suuressa harmonisessa rauhassa ja puhui ihmisen yhteydestä tähän kaikkialliseen elämän yhteyteen.
Hirvellä tuskin on tarkoitus ja halu ihmisiä tappaa.Jos ne lisääntyvät liikaa ja kolaroituvat ihmisten kanssa , niin kuinka suuressa määrin ne ovat syyllisiä????
Tämä maapallo on kummallinen paikka ja ihmiset täällä mielestäni kaikkein kummallisempia ovat.
Mehän täällä tiemme rakennamme hirvienkin juoksupolkujen esteiksi. No, jos ihminen on ottanut vastuun luonnon hallitsemiseksi, niin kantakoon vastuunsa sitten viisasti ja eläintenkin elämää kunniottavasti. Hirvikantaa tuskin on mahdollista rajoittaa kuin ihmisen toimesta.
Mieleeni tulevat nyt nuo alkuperäiset ja sivistyneet , sekä hengessään viisaat kansat , kuten intiaanit, jotka eivät tappaneet eläimiäkään vain huvikseen vaan elääkseen ja kiittäen suuria henkiä saaliistaan ateriovat yhdessä eläinten henkiä kunnioittaen.
Mistähän johtuunee hirvikannan liiallinen kasvu?
...sitä jäinkin nyt pohtimaan???..hirven luonnollisen vihollisen suden lähes sukupuuttoon, niin samalla ihminen on ottanut vastuun hirvikannan säätelystä. Kun emme yhteiskunnassamme muitakaan tarpeettomia ihmishengen menetyksiä hyväksy, niin miksi meidän pitäisi hyväksyä hirvien aiheuttamat kuolemat niin tahattomia kuin ne ehkä hirvien taholta ovatkin?
PS Kuten tuossa Hannanan naisjutussa jo eilen kerroinkin, niin aivan minkälaisia tahansa palloja en suostu koppaamaan :)) Itselläni on kyllä pallot hallussa, missäs ne sun pallosi mahtavat tänään olla ;-))- Anonyymi
norMix kirjoitti:
..hirven luonnollisen vihollisen suden lähes sukupuuttoon, niin samalla ihminen on ottanut vastuun hirvikannan säätelystä. Kun emme yhteiskunnassamme muitakaan tarpeettomia ihmishengen menetyksiä hyväksy, niin miksi meidän pitäisi hyväksyä hirvien aiheuttamat kuolemat niin tahattomia kuin ne ehkä hirvien taholta ovatkin?
PS Kuten tuossa Hannanan naisjutussa jo eilen kerroinkin, niin aivan minkälaisia tahansa palloja en suostu koppaamaan :)) Itselläni on kyllä pallot hallussa, missäs ne sun pallosi mahtavat tänään olla ;-))...pallolla vai pitäisikkö sanoa pallo hukassa:-)
Oletkai kuullut sanonnan: Pallo on nyt sinulla...
....sitähn minä tarkoitin:-))
Tämä uskottavuus juttu , nyt minua askarruutta ja vähän useammastakin syystä, kuin pelkästään kaffeeseen tulokkaiden esiinmarssi ja bravuurinumeroiden yllätyksellisyys.
Itselleni oli jo liikaa yhden viikon aikana joutua miettimään syvällisemmin , että mihin sitä oikein voi enää luottaa ja mihin ei.
Olin saanut kirjoitetuksi yhden artikkelin ja sainkin sitten kunnon henkistä tukistusta osakseni, koska olin lainannut tekstejä juttuni yhteyten lähteestä ,jonka todellisuus arvo on selvittämätön. Lainattujen tekstien sisäinen arvo ei kyllä muuttunut miksikään mielessäni, ne ovat edelleenkin mielestäni äärettömän upeita. Mutta koskapa itse olin vilpittömästi luottanut siihen tietoon, minkä olin lähteestä saanut ja tämä lähde onkin mahdollisesti mysteerio, eikä minulla ole mitään mahdollisuutta saada varmistusta siitä miksi tieto oli alunperin haluttu antaa todellisuuteen pohjautuvana ( EIKÄ SITÄ MAHDOLLISESTI KUITENKAAN OLE) ,,,,niin juttuni MENI METSÄÄN SEN TAKIA. Onneksi sitä ei julkaistu-----juuri tuosta syystä.Olen hyvin harmissani vieläkin. Kaikki olisi toisin jos olisin tiennyt sanoa , että lainatut osat ovat myyttiä. Sain takkiini* oman hyväuskoisuuteni ja vilpittömyyteni takia.
Tosin tuo tapahtuma on nyt saanut aikaan hyvinkin tietoista syväluotausta ajattelun, sekä tunteen tasolla. Tätä joudun pohtimaan vielä pitkään.
Tuo SOFFIGLOPPI juttu oli pientä tämän muun rinnalla.
Tämä chatti on siitä niin pirullinen kommunikoimisväline , ettet todellakaan voi tietää, mikä siellä nikin takana ihmisenä oikeisti on.
Auttaako sitten tuo Galleriaan isensä kirjaaminen , jos on mahdollista , että sama henkilö voi kirjautua vaikka useampana persoonana halutessaan.
Tämä menee nyt jo tietotekniikan tutkimiseksi ja mietinkin onko tämäkin lelu annettu ihmisille liian aikaisin. Olemmeko me Nettikypsiä????
----luiskahti jo aloituksesta metsään ...mutta niin se näyttää käyvän täällä muutenkin....
" jos metsään haluat mennä nyt , sä takulla YLLÄTYT......" ..Fhi'ihe'ltelee ...ja *mystistyy* enemmän """" Anonyymi kirjoitti:
...pallolla vai pitäisikkö sanoa pallo hukassa:-)
Oletkai kuullut sanonnan: Pallo on nyt sinulla...
....sitähn minä tarkoitin:-))
Tämä uskottavuus juttu , nyt minua askarruutta ja vähän useammastakin syystä, kuin pelkästään kaffeeseen tulokkaiden esiinmarssi ja bravuurinumeroiden yllätyksellisyys.
Itselleni oli jo liikaa yhden viikon aikana joutua miettimään syvällisemmin , että mihin sitä oikein voi enää luottaa ja mihin ei.
Olin saanut kirjoitetuksi yhden artikkelin ja sainkin sitten kunnon henkistä tukistusta osakseni, koska olin lainannut tekstejä juttuni yhteyten lähteestä ,jonka todellisuus arvo on selvittämätön. Lainattujen tekstien sisäinen arvo ei kyllä muuttunut miksikään mielessäni, ne ovat edelleenkin mielestäni äärettömän upeita. Mutta koskapa itse olin vilpittömästi luottanut siihen tietoon, minkä olin lähteestä saanut ja tämä lähde onkin mahdollisesti mysteerio, eikä minulla ole mitään mahdollisuutta saada varmistusta siitä miksi tieto oli alunperin haluttu antaa todellisuuteen pohjautuvana ( EIKÄ SITÄ MAHDOLLISESTI KUITENKAAN OLE) ,,,,niin juttuni MENI METSÄÄN SEN TAKIA. Onneksi sitä ei julkaistu-----juuri tuosta syystä.Olen hyvin harmissani vieläkin. Kaikki olisi toisin jos olisin tiennyt sanoa , että lainatut osat ovat myyttiä. Sain takkiini* oman hyväuskoisuuteni ja vilpittömyyteni takia.
Tosin tuo tapahtuma on nyt saanut aikaan hyvinkin tietoista syväluotausta ajattelun, sekä tunteen tasolla. Tätä joudun pohtimaan vielä pitkään.
Tuo SOFFIGLOPPI juttu oli pientä tämän muun rinnalla.
Tämä chatti on siitä niin pirullinen kommunikoimisväline , ettet todellakaan voi tietää, mikä siellä nikin takana ihmisenä oikeisti on.
Auttaako sitten tuo Galleriaan isensä kirjaaminen , jos on mahdollista , että sama henkilö voi kirjautua vaikka useampana persoonana halutessaan.
Tämä menee nyt jo tietotekniikan tutkimiseksi ja mietinkin onko tämäkin lelu annettu ihmisille liian aikaisin. Olemmeko me Nettikypsiä????
----luiskahti jo aloituksesta metsään ...mutta niin se näyttää käyvän täällä muutenkin....
" jos metsään haluat mennä nyt , sä takulla YLLÄTYT......" ..Fhi'ihe'ltelee ...ja *mystistyy* enemmän """"...kunhan lämpimikseni vähän paahdin :))
Nooh, onhan se metsään meneminen nyt kuitenkin aika lähellä otsikon aihepiiriä, joten ei mitään. Mutta itse tuo asiasi olisi jo hyvä avauksen aihe sellaisenaan. Mihin nettimaailmassa oikeasti voi uskoa? Itse en täysin usko kuin sellaisiin lähteisiin, jotka netin ulkopuolellakin ovat osoittaneet luotettavuutensa. Toisaalta jos joutuu epäilemään kaikkea, ollaankin äkkiä filosofisissa ongelmissa. Vaikea ja samalla tärkeä aihe, johon yksikäsitteistä vastausta on vaikea antaa.- Anonyymi
norMix kirjoitti:
...kunhan lämpimikseni vähän paahdin :))
Nooh, onhan se metsään meneminen nyt kuitenkin aika lähellä otsikon aihepiiriä, joten ei mitään. Mutta itse tuo asiasi olisi jo hyvä avauksen aihe sellaisenaan. Mihin nettimaailmassa oikeasti voi uskoa? Itse en täysin usko kuin sellaisiin lähteisiin, jotka netin ulkopuolellakin ovat osoittaneet luotettavuutensa. Toisaalta jos joutuu epäilemään kaikkea, ollaankin äkkiä filosofisissa ongelmissa. Vaikea ja samalla tärkeä aihe, johon yksikäsitteistä vastausta on vaikea antaa....tarkoitukseni ei ole vesittää hyvää aloitustasi ja siksi pahoittelen näitä METSÄÄN MENEMISIÄ:-)
Mutta kysyttävä on, sillä
minun tutkija minäni ei saa nyt rauhaa ,ennenkuin saan fakta tietoo,että onko se mahdollista esiintyä kahdella rekatulla nikillä samaan aikaan, siis jos on yksi ja sama henkilö kysymyksessä? Jos on niin menen ja rekkaan kolme muuta varanikkiä ja ryhdyn täällä ennen näkemättömään hiekkalaatikko leikkiin:-) lUULTAVAMMIN EN RYHDY KUNHAN UHITTELEN!!!
Mietin edelleenkin miks meidän on mentävä tutkimaan vaikkapa Saturnuksen kuuta ja emme kykene ratkaisemaan täällä maapallolla moniakaan ongelmia?????, vai löytyvätkö ne ratkaisut tuolta avaruudesta käsin. Jos hirvikanta kasvaa suhtettomasti ihmisen tyhmyyden takia ja siitä syystä , että metsästäjät saisivat kokea egonsa suuruutta pyssynpiipun kautta, niin tutkimusmatkaa olisi kyllä enemmän käänettävä ihmismielen kartoitukseen.
Minun ajatteluni lonkeroituu nyt taas mitä moninaisempiin sokkeloihin ja tunne onkin kuin risteilisi loputtomassa labyrintissä. Mihis se punainen lanka on oikein kiinnittynyt....ei alkua ei loppua.
Pitäiskö meidänkin mennä tuohon uuteen trendiin mukaan ja yhdistää vaikka nikkimme:-)
miltä kulostaisi AnonormiX tai NoranomiX ...SAISIT SINÄ VÄLILLÄ KIRJOITTAA MINUNA JA MINÄ SINUNA:-))))) minun naama on ihan totinen, kun tätä kysäisin.... Anonyymi kirjoitti:
...tarkoitukseni ei ole vesittää hyvää aloitustasi ja siksi pahoittelen näitä METSÄÄN MENEMISIÄ:-)
Mutta kysyttävä on, sillä
minun tutkija minäni ei saa nyt rauhaa ,ennenkuin saan fakta tietoo,että onko se mahdollista esiintyä kahdella rekatulla nikillä samaan aikaan, siis jos on yksi ja sama henkilö kysymyksessä? Jos on niin menen ja rekkaan kolme muuta varanikkiä ja ryhdyn täällä ennen näkemättömään hiekkalaatikko leikkiin:-) lUULTAVAMMIN EN RYHDY KUNHAN UHITTELEN!!!
Mietin edelleenkin miks meidän on mentävä tutkimaan vaikkapa Saturnuksen kuuta ja emme kykene ratkaisemaan täällä maapallolla moniakaan ongelmia?????, vai löytyvätkö ne ratkaisut tuolta avaruudesta käsin. Jos hirvikanta kasvaa suhtettomasti ihmisen tyhmyyden takia ja siitä syystä , että metsästäjät saisivat kokea egonsa suuruutta pyssynpiipun kautta, niin tutkimusmatkaa olisi kyllä enemmän käänettävä ihmismielen kartoitukseen.
Minun ajatteluni lonkeroituu nyt taas mitä moninaisempiin sokkeloihin ja tunne onkin kuin risteilisi loputtomassa labyrintissä. Mihis se punainen lanka on oikein kiinnittynyt....ei alkua ei loppua.
Pitäiskö meidänkin mennä tuohon uuteen trendiin mukaan ja yhdistää vaikka nikkimme:-)
miltä kulostaisi AnonormiX tai NoranomiX ...SAISIT SINÄ VÄLILLÄ KIRJOITTAA MINUNA JA MINÄ SINUNA:-))))) minun naama on ihan totinen, kun tätä kysäisin.......pahoitella. Lienee enemmän sääntö kuin poikkeus, että keskusteluissa avauksen aihe vaihtuu toiseksi.
Itseasiassa tiedän, että on saman henkilön mahdollista esiintyä samaan aikaan kahdella tai vaikka useammallakin rekatulla nikillä. Rekkauksessa annettavia tietoja ei uskoakseni kukaan tarkista, joten rekkauksia voi kai periaatteessa tehdä kuinka paljon vaan. Samaan aikaan kahdella nikillä esiintyminen edellyttäneen vaan kahden ikkunan avaamista erikseen kummallekin nikille.
Avaruuden ongelmien ratkominen on kai helpompaa, koska ratkaisuja ei tarvitse perustella kuin hyvin suppealle joukolle älykkäitä ihmisiä,jotka työskentelevät samassa lähes rajattoman budjetin omaavassa laitoksessa. Maapallon ongelmia ratkottaessa törmätään loputtomaan ristiriitaan eri osapuolten välillä eikä kukaan oikeasti ole valmis todellisiin talodellisiin uhrauksiin.
Vai nikkejä tässä vielä pitäisi yhdistellä. Osaat välillä todella yllättää! AnonormiX... NoranomiX...ei pahoja tai sitten vaikka miXnyymi, Nornyymi, Anonornyymix, Norano, AnomiX, NyymiX, Mixano...mahdollisuuksi löytyy...Tarjoaisi kieltämättä houkuttelevia mahdollisuuksia! *naama vääntyy hieman mutta vain hieman pois peruslukemilta :DD *
- wirnix
ovat olleet hirvikolarissa tietävät, miten hirvi hirmuinen ilmestyy kuin tyhjästä. Minulla oli tuuria, monella ei ole kun sarvipää syöksyy tuulilasista sisään. Oma kolari kävi melkein taajamassa (Vantaan Keimolan kohdalla), eikä auttanut vaikka kuinka yritin tien reunoja tuijotella. Kieltämättä on sen jälkeen jäänyt hienoinen ns. pelko persuksiin, jos joudun hämärällä ajamaan.
- ZeireeNi
keimola mitään taajamaa tai edes melkein taajaamaa ole!
- Jermu
ZeireeNi kirjoitti:
siellä vanhalla radalla ja törmännyt hirvikolarista varoittavaan mainokseen kylki edellä...Mitäs sanot zeikku, jokos on saatu tikusta asiaa, vai pitäiskö sanua ihan karvatukollinen..Hirveetä kertakaikkiaan tollanen kaahaaminen. Onnex Wirnixille ei käyny kuinkaan ja peltiä saa rahalla..Tielaitoskin pystytti uuden hirvivaaramerkin..
- ZeireeNi
Jermu kirjoitti:
siellä vanhalla radalla ja törmännyt hirvikolarista varoittavaan mainokseen kylki edellä...Mitäs sanot zeikku, jokos on saatu tikusta asiaa, vai pitäiskö sanua ihan karvatukollinen..Hirveetä kertakaikkiaan tollanen kaahaaminen. Onnex Wirnixille ei käyny kuinkaan ja peltiä saa rahalla..Tielaitoskin pystytti uuden hirvivaaramerkin..
sitte se pystytti wirnix-vaaramerkin ;)
- wirnix
ZeireeNi kirjoitti:
minulle oli taajama! Hirvi varmaan oli käynyt huoltsikalla kahvilla tien toisella puolella ennen treffejä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282025Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101768Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571279Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801165Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171008Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89954TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46915
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804