Rakkaudellinen ihminen

Homosuhteita perustellaan usein osapuolten keskinäisellä rakkaudella. Kuitenkin, rakkauteen kuuluu muutakin kuin se, mitä kaksi ihmistä osoittaa toisilleen. Rakkauteen kuuluu myös rajat ja muiden ihmisten huomioonottaminen.
Seuraavassa muutamia teesejä siitä, millainen on rakkaudellinen ihminen, erityisesti homoseksuaalisia suhteita ajatellen.

1. Rakkaudellinen ihminen ei elä sellaisessa pari- tai aviollisessa suhteessa, joka loukkaa monia ihmisiä.

2. Hän ei kannata sellaisia lakiesityksiä eikä määräyksiä, jotka loukkaavat monia muita ihmisiä.

3. Hän ei osallistu monia muita ihmisiä loukkaaviin kulkueisiin, marsseihin ja mielenosoituksiin.

4. Hän ei kanna monia muita ihmisiä ja heidään vakaumustaan ja tunteitaan loukkaavia lippuja, kylttejä tai tunnuksia.

5. Hän ei pukeutumisellaan tai muilla ominaisuuksillaan pyri johtamaan harhaan ihmisiä siinä, mikä on hänen todellinen sukupuolensa.

6. Hän ei puheillaan ja kirjoituksillaan puolustele sellaisia elämäntapoja ja ihmissuhteita, jotka loukkaavat monia muita ihmisiä.

7. Hän ei puolustele vääryyttä tasa-arvon, demokratian tai ihmisoikeuksien varjolla.

8. Hän ojentaa rakkaudellisesti niitä ihmisiä, jotka elämäntavoillaan tai muilla tavoin loukkaavat monia muita ihmisiä.

9. Hän pidättäytyy muita ihmisiä loukkaavista ihmissuhteista, vaikka hänellä olisi ns. taipumus sellaisiin suhteisiin.

10. Hän noudattaa kaikilta muiltakin osinkin säädyllisiä, siveellisiä ja moraalisia elämäntapoja.

19

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TolkkuPolkku

      Sä taidat loukkaantua helposti. Onko kukaan sanonut sitä sinulle. Luepa noi kerran vielä ja mieti. Onko olemassa ihmistä kenen käytöksestä et pahoita mieltäsi.

    • Etsinäainakaan

      Aloittajan loukkaantuminen on yksinomaan hänen ongelmansa. Henkisesti terveet ihmiset eivät loukkaannu toisten ihmisten valinnoista. Eivätkä varsinkaan niin henkilökohtaisista ja intiimeistä kuin joku "rakkaus" tms. ihmissuhteet.

      Ts. miksi pitäisi loukkaantua asioista ja aiheista jotka eivät kuulu sulle - tai mulle - mitenkään.

      • "Ts. miksi pitäisi loukkaantua asioista ja aiheista jotka eivät kuulu sulle - tai mulle - mitenkään."

        Ne kuukuvat minulle jo pelkästään sen tähden, koska ne loukkaavat minua ja myös lukemattomia muitakin ihmisiä. Sitä kuvastaa se, että vanhan testamentin aikana, Mooseksen laissa, homosuhteista säädettiin kuolemanrangaistus. (3.Moos.20:13)


      • asdfgasdfgasdfg
        Mark5 kirjoitti:

        "Ts. miksi pitäisi loukkaantua asioista ja aiheista jotka eivät kuulu sulle - tai mulle - mitenkään."

        Ne kuukuvat minulle jo pelkästään sen tähden, koska ne loukkaavat minua ja myös lukemattomia muitakin ihmisiä. Sitä kuvastaa se, että vanhan testamentin aikana, Mooseksen laissa, homosuhteista säädettiin kuolemanrangaistus. (3.Moos.20:13)

        Loukkaannu ihan vapaasti. Ketään ei kiinnosta.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Well, eihän loukkaantumisesi kerro mistään muusta kuin siitä, että sulla on likainen mielikuvitus. Miksi sinä mietit ja piehtaroit toisten lakanoissa?


      • Mark5 kirjoitti:

        "Ts. miksi pitäisi loukkaantua asioista ja aiheista jotka eivät kuulu sulle - tai mulle - mitenkään."

        Ne kuukuvat minulle jo pelkästään sen tähden, koska ne loukkaavat minua ja myös lukemattomia muitakin ihmisiä. Sitä kuvastaa se, että vanhan testamentin aikana, Mooseksen laissa, homosuhteista säädettiin kuolemanrangaistus. (3.Moos.20:13)

        "Sitä kuvastaa se, että vanhan testamentin aikana, Mooseksen laissa, homosuhteista säädettiin kuolemanrangaistus. (3.Moos.20:13)"

        Homoyhdynnästä, aivan kuten yhdynnästä eläimen kanssa säädettiin kuolemanrangaistus mutta ei muista homosuhteista.

        Siihen on todella hyvä syy miksei Mooseksen laissa ole kohtaa joka säätäisi naiselle kuolemanrangaistusta naisen kanssa makaamisesta kuten miehen kanssa maataan, ja se syy on se ettei nainen voi yhtyä naiseen syistä joiden luulisi olevan hyvinkin itsestäänselviä.

        Selvästikään Mooseksen lain perusteella sitä noudattaneet eivät loukkaantuneet lesbosuhteista.


    • Etooapina

      Joo, esim. 1930-luvun Saksassa monen kunnon luterilaisen herkkiä tunteita loukkasi nähdä, kun "arjalainen" ja juutalainen näyttäytyivät rakastuneina julkisuudessa... Mutta nyt taidettiin mennä Markin loogisten kykyjen yläpuolelle, vai mitä?

    • Siunattua_jatkoa

      Missä on aloittajan rakkaus ja anteeksianto, vaikkapa nyt ensiksi käsky rakasta itseäsi, anna itsellesi anteeksi väärinkäsityksesi.

      • "Missä on aloittajan rakkaus ja anteeksianto, vaikkapa nyt ensiksi käsky rakasta itseäsi, anna itsellesi anteeksi väärinkäsityksesi. "

        Minä en tee syntiä, jos koen jonkun asian loukkaavan minua. Siksi minun ei tarvitse pyytää anteeksi, että joku asia loukkaa minua.


      • Siunattua_jatkoa
        Mark5 kirjoitti:

        "Missä on aloittajan rakkaus ja anteeksianto, vaikkapa nyt ensiksi käsky rakasta itseäsi, anna itsellesi anteeksi väärinkäsityksesi. "

        Minä en tee syntiä, jos koen jonkun asian loukkaavan minua. Siksi minun ei tarvitse pyytää anteeksi, että joku asia loukkaa minua.

        Voiko rakkauteen loukkaantua. Voiko rakkaus loukata.
        Jos joku rakastaa, miksi se loukkaa. Kenties siksi että omat ajatukset vaativat loukkaantumaan.
        Jos omat ajatukset loukkaavat itseä, ??? Onko minun ajatukseni kaveristani hänen syynsä??

        Ainoa ratkaisu on hyväksyä anteeksianto.
        Miten kukaan pystyy määräämään kaverinsa rakkauden oikeellisuuden.
        Hyvä on, kyllä pystyy, mutta minusta silloin asettuu Luojan yläpuolelle Hänen Opettajakseen.


      • TotuusSattuu
        Mark5 kirjoitti:

        "Missä on aloittajan rakkaus ja anteeksianto, vaikkapa nyt ensiksi käsky rakasta itseäsi, anna itsellesi anteeksi väärinkäsityksesi. "

        Minä en tee syntiä, jos koen jonkun asian loukkaavan minua. Siksi minun ei tarvitse pyytää anteeksi, että joku asia loukkaa minua.

        "Minä en tee syntiä, jos koen jonkun asian loukkaavan minua. Siksi minun ei tarvitse pyytää anteeksi, että joku asia loukkaa minua."

        Et tee syntiä jos pidät loukkaantumisesi omana tietonasi. Mutta jos katsot loukkaantumisesi oikeuttavan sinut jatkuvaan meuhkaamiseen keskustelupalstoilla ja toisten laillisten oikeuksien kiistämisen, se ei ole enää sama asia ja joskus voisi olla hyvä sinunkin nöyrtyä ja pyytää anteeksi. Loukkaat nimittäisin puheillasi jatkuvasti muita ihmisiä.


    • Jumala on rakkaus. Jumalan tahdon mukaan ojentautuminen toisiin, itseen ja Jumalaan nähden on rakkaudellisuutta.

      Vasta kun on tunnustettu, että Jumala on rakkauden lähde ja sen määrittäjä, voidaan alkaa pohtia tapakulttuurisia seikkoja.

      • Etooapina

        Sun pitäis liittää mukaan hihhuli-suomi -sanakirja sun kommentteihis.


      • Etooapina kirjoitti:

        Sun pitäis liittää mukaan hihhuli-suomi -sanakirja sun kommentteihis.

        Mitäs epäselvää kommenteissani on? Kysy, jos jää epäselvyyttä.

        Jos haluat lukea enemmän (ja ehkä selkeämmin?) rakkaudesta josta puhun, käy lukemassa blogistani kirjoitus otsikolla "Käsky: rakasta!". Pääset blogiin profiilini kautta. Ei siis ole mikään pakko käydä, mutta jos haluat, niin käy.


      • Etooapina
        NalaS kirjoitti:

        Mitäs epäselvää kommenteissani on? Kysy, jos jää epäselvyyttä.

        Jos haluat lukea enemmän (ja ehkä selkeämmin?) rakkaudesta josta puhun, käy lukemassa blogistani kirjoitus otsikolla "Käsky: rakasta!". Pääset blogiin profiilini kautta. Ei siis ole mikään pakko käydä, mutta jos haluat, niin käy.

        Heh, rakkaushan on tietynlaisia suhteita, tunteita ja tekoja eikä mikään yksi olio, mutta hihhulisanasto juuri toimii kiihkeiden fiilisten luojana kaikenlaisilla ristiriitaisuuksilla ja tolkuttomuuksilla.


    • järjetönavaus

      Uskova ei aloituksessaan tunne rakkautta. Siitä on kyse. Hänellä usko kumoaa rakkauden.

    • TotuusSattuu

      Aloittaja ei taida tajuta että tämä loputon homojen ja heidän liittojensa vastustaminen loukkaa nykyään huomattavasti useamman ihmisen tunteita kuin samojen asioiden kannattaminen. Hän voisi siis miettiä miten monien tunteita itse loukkaa.

    • Kun en käy kirkoissa tai lahkolaisten kokouksissa niin minä en tiedä - puhutaanko ja tuomitaanko myös siellä yhtä voimallisesti ja puhutaanko alvariinsa ihmisten seksuaalisuudesta?
      Mikäli tilanne on se, että joka virren veisuun jälkeen tulee osio: seksuaalisuus, homostelu j. n.e. niin on tainnut lapsi mennä jo aikoja sitten pesuveden tai vihkiveden mukana viemäriin jos hurskaat pitävät tämmöistä jargonia kuten näillä palstoilla tapahtuu.
      Joo, joo älä heitä ensimmäistäkään homo-korttia suuntaani.

    • "1. Rakkaudellinen ihminen ei elä sellaisessa pari- tai aviollisessa suhteessa, joka loukkaa monia ihmisiä."

      Rakkaudellinen ihminen ei loukkaannu toisten ihmisten pari- tai aviollisista suhteista.

      "2. Hän ei kannata sellaisia lakiesityksiä eikä määräyksiä, jotka loukkaavat monia muita ihmisiä."

      Rakkaudellinen ihminen ei loukkaannu lakiesityksistä tai määräyksistä joista ei ole hänelle itselleen haittaa.

      "3. Hän ei osallistu monia muita ihmisiä loukkaaviin kulkueisiin, marsseihin ja mielenosoituksiin."

      Rakkaudellinen ihminen ei loukkaannu muiden kulkueista, marsseista tai mielenosoituksista.

      "4. Hän ei kanna monia muita ihmisiä ja heidään vakaumustaan ja tunteitaan loukkaavia lippuja, kylttejä tai tunnuksia."

      Rakkaudellinen ihminen loukkaannu muiden kantamista lipuista, kylteistä tai tunnuksista, oli sitten niiden tarkoitus loukkaava tai ei.

      "5. Hän ei pukeutumisellaan tai muilla ominaisuuksillaan pyri johtamaan harhaan ihmisiä siinä, mikä on hänen todellinen sukupuolensa."

      Rakkaudellinen ihminen ei loukkaannu siitä ettei ensisilmäyksen perusteella voikaan arvioida toisen ihmisen sukupuolta luotettavasti.

      "6. Hän ei puheillaan ja kirjoituksillaan puolustele sellaisia elämäntapoja ja ihmissuhteita, jotka loukkaavat monia muita ihmisiä."

      Rakkaudellinen ihminen ei loukkaannu siitä muut puheillaan ja kirjoituksillaan puolustelevat elämäntapojaan ja ihmisuhteitaan.

      "7. Hän ei puolustele vääryyttä tasa-arvon, demokratian tai ihmisoikeuksien varjolla."

      Tasa-arvo, demokratia ja ihmisoikeudet kuuluvat myös niille jotka vääryyttä puolustavat, muista että jonkun toisen näkökulmasta se olet sinä joka sitä vääryyttä puolustelee.

      "8. Hän ojentaa rakkaudellisesti niitä ihmisiä, jotka elämäntavoillaan tai muilla tavoin loukkaavat monia muita ihmisiä."

      Aivan kuten minä juuri nyt rakkaudellisesti ojennan sinua jonka elämäntapa ja asenteet loukkaavat monia muita ihmisiä.

      "9. Hän pidättäytyy muita ihmisiä loukkaavista ihmissuhteista, vaikka hänellä olisi ns. taipumus sellaisiin suhteisiin."

      Rakkaudellinen ihminen ei loukkaannu muiden ihmisten ihmissuhteista, vaikka sellaiseen omaisikin taipumuksen.

      "10. Hän noudattaa kaikilta muiltakin osinkin säädyllisiä, siveellisiä ja moraalisia elämäntapoja."

      Rakkaudellinen ihminen ymmärtää mikä on sekulaarisesti säädyllistä, siveellistä ja moraalisia elämäntapoja ja mikä uskonnollisesti säädyllistä, siveellistä ja moraalisia elämäntapoja.


      Oletko kuullut ikinä Raamatun Jeesuksen ohjeesta toisen posken kääntämisestä? Kristityn asema ei ole loukkaantua muiden tekemisistä vaan antaa anteeksi ja rukoilla anteeksiantoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1810
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      230
      1562
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      85
      1475
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      906
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      814
    Aihe