Voisiko joku asiantuntija kertoa miksi pitkänmatkan busseissa on ns. robottivaihteeet joiden vaihto kuulostaa samalta kuin manuaalilaatikon vaihto (vaihteen vaihtuessa kierrokset laskevat, uusi vaihde silmään ja taas kierrokset nousevat) ja taas kaupunkibusseissa on toisenlainen automaatti eli kun vaihdevaihtuu veto on periaatteessa koko ajan päällä? Kestääkö kaupunkibussin perinteinen automaatti paremmin jatkuvaa vaihtamista? Nopeampi se ainakin on vaihtamaan.
Bussien vaihteet
22
3828
Vastaukset
- Hyvävehje
Robottivaihteisto on todellakin niin kuin manuaali, mutta vaihteita vaihtaa ja välikaasua antaa elektroninen ohjaus. Etuna matala polttoaineenkulutus "oikeisiin" momentinmuunninautomaatteihin verrattuna.
- Kivikaudensynkronoimaton
Välikaasu ei ole tarvittu sitten 70-luvun..., kyllä ne on ollut synkalla olevia laatikoita sen jälkeen harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
- Välikaasua
Robottivaihteistossa elektroniikka nimenomaan antaa välikaasun jotta vaihtaminen pehmeää ja nopeata. Sen kuulee selvästi alaspäin vaihdossa.
2016 vuoden volvo ja synkronoimaton laatikkoa...
3 vaihdetta sekä alueavaihtaja ja puolittaja. eli 12 vaihdetta
Tuo siis robottivaihteistona, eli auomaattina jossa vain 2 poljinta.
Tarkoitatko robottivaihteilla nyt ihan oikeita robottivaihteistoja vai sähköpneumaattisesti ohjattuja manuaalivaihteistoja? Eli vaihtaako kuljettaja vaihteita vai se "robotti"?
Kaupunkibussien automaattivaihteisto on "perinteinen" momentinmuuntimella varustettu automaatti. Se toimii kaupunkiliikenteessä paremmin, koska se on täydellinen automaatti, eikä siinä ole perinteistä kytkintä. Se on ominaisuuksiltaan tavallaan "pehmeämpi" ajaa.
Automatisoitu manuaalivaihteisto eli se vaihderobotti saattaa vaatia pysähdyttäessä ja liikkeelle löhdettäessä kuljettajalta kytkinpolkimen käyttöä ja kuten sanoitkin, vaihteet vaihtuvat hitaammin.
Vaikka kytkimen toimintakin olisi automatisoitu, niin se kytkin on kuitenkin tavallinen levykytkin. Sellainen ei sovellu niin hyvin paljon pysähdyksiä vaativaan kaupunkiliikenteeseen.
Perinteinen automaatti puolestaan nostaa yleensä hieman polttoaineenkulutusta, koska momentinmuunnin "luistaa" yleensä vähäsen.- OliskoNäin
Kun noissa on nykyisin moottorit ja vaihdelaatikot takana, olisi mielenkiintoista nähdä se vaihdetanko siellä auton alla jos toteutettaisiin perinteiseen tapaan. Olisi meinaan pitkä ja kenties raskassoutuinen.
- Arvotaanseuraavavaihde
Ennen oli sellaisia takatuuppari Scanioita. Melkoista vaihteiden arvontaa melkein metrisestä kepistä sitten kun koko auton pituisen tangoston nivelet jo vanhemmiten väljiä
- Jdjdjjdjddjjdj
Ei niissä kaikissa pitkänmatkan busseissa robottivaihteistoa ole.
Mitä ite robottivaihteista ajanut ni on kärsivällisen kuskin vaihteisto. Pitää vaihtaa maltilla.- Entinen_kuski
Tarkalleen ottaen nämä vaihteistot eivät ole robottivaihteistoja, vaan automatisoituja vaihteistoja. Niissä vaihteiston toiminta on automatisoitu, mutta itse laatikko on perinteinen hammaspyörälaatikko. Näitä ns. robottivaihteistoja oli joskus 80-luvulla. Automatisoidun vaihteiston etu on pienempi polttoaineenkulutus verrattuna oikeaan automaattiin sekä se, että huono kuljettaja ei voi ajaa väärällä vaihteella.
- Anonyymi
Voi alkaa arpoa vaihdetta joskus väärässä paikassa
- HuoltomiesScania
Automatisoitu vaihteisto ja robottivaihteisto suurin piirtein sama asia. Momentin muunnin vaihteisto taas toimii pehmeästi öljyn välityksellä. Tällainen esim. Allison virtausvaihteisto vaihteisto sopii hyvin kaupunkikäyttöön, jossa paljon liikkeelle lähtöjä. Kestävyyskin parempi ja todella helppo ajaa.
Automatisoidut mekaaniset vaihteistot kehittyvät ja yleistyvät nopeasti, ajamisen helpottamisen lisäksi tavoitellaan myös polttoaineen säästöä, mikä on samalla myös ympäristön säästöä.
Varsinaista kytkinpoljinta enää harvemmin tapaa, mutta on valinnaisena automatisoituihinkin vaihteistoihin joihinkin merkkeihin vielä saatavissa. Helpottaa ehkä keinuvan ilmajousiauton peruuttamista hankaliin paikkoihin.
Raskaaseen liikenteeseen automaatit ovat kovasti tulossa ja tulevaisuus näyttää keppivaihteisten häviävän vähin äänin. - ÄrÄnDee
Onnibussilla reissasin pari viikkoa sitten, tasainen kyyti ja laatikko vaihtoi nätisti. Pitääkö kuljettajan höllätä kaasua vaihdon aikana? Entä pystyykö laatikko hyppimään vaihteita yli? Esim liikennevaloista lähdettäessä risteyksen yli päästyä oli jo kolmonen silmässä, luulisi että ainakin kevyellä autolla aivan kaikkia vaihteita ei tarvitsisi käydä läpi, voimaa ja vääntöä motissa tuntui riittävän? Vai hajoaako laatikko/kytkin ennenaikaisesti jos liian isolla yrittää vedättää?
Samalla reissulla olin myös Volvo B10 alustaisen liki 20 vuotiaan Eagle 560:n kyydissä (Luopioisten Linja), siinäkin oli vaihderobotti tai mikä lie nimeltään. Se taas vaikutti hyppäävän välillä kakkosvaihteen yli suoraan kolmoselle, tiedä sitten oliko laatikossa vika mutta kohtuu hyvin moottori jaksoi kiskoa aivan alakierroksilta.- Linjaautoteknikko
https://paccarpowertrain.com/products/engines/ MX-13 on onnipussin moottori. Ja kyllä, se on äärettömän hyvin vääntävä.
http://www.zf.com/corporate/en_de/products/product_range/buses/buses_coach_astronic.shtml on taas onnipussin vaihdeaski.
Tuo Volvon vaihteisto on taas EGS 7 tai EGS 8. Se on neli vaihteinen laatikko aluevaihtajalla. Niissä käytännössä lähes AINA lähdetään liikkeelle pienellä 2:lla ja käytännössä ihan AINA jätetään pieni 3 välistä pois ja vaihtetaan suoraa pieni 2 -> pieni 4. Siitä seuraavaksi sitten iso 1 jne. EGS7 vaihteistossa ei ole edes mahdollista kytkeä pientä kolmosta. Ohjelmisto ei edes tunnista sellaista vaihdetta. - MatkaajaReissu
Muistan joskus 2000-luvun alussa istuneeni Saaristotien Traforan , olisko ollut Scania K113 alustalla. Istuin melko edessä ja joka kerta kun vaihde vaihtui, kuului piippaus. Se oli todella häiritsevää, ihnettelen miten kuski jaksoi kuunnella piippauksia koko työvuoron.
- oikea_automaatti
Harvan kuljettajan hermot kestäisi ajaa robottivaihteisella kaupunkia. Eihän se kiihdy mihinkään kun veto on poikki vähän väliä.
Oikea öljyautomaatti sopii kaupunkiliikenteeseen paljon paremmin, se jopa liikkuukin jos moottoriksi ei ole valittu jotain surkeaa pikku tirisijää.- kddkndnnddn
Mukavia nuo kaupunkibussien kuskit jotka kiillottavat pysäkit hervottomalla sutimisella. Pysäkiltä lähdettäessä kaasu pohjaan, laatikko vaihtaa isompaa silmään vaikka bussi seisoo melkein paikoillaan. Hirveä kolina käy voimansiirrosta kun isommalla vaihteella ei jaksa sutia, kaasu toki pysyy koko ajan pohjassa. Tai vetäväpyörä osuukin paljaaseen asfalttiin, krutskruts.
- oikea_automaatti
kddkndnnddn kirjoitti:
Mukavia nuo kaupunkibussien kuskit jotka kiillottavat pysäkit hervottomalla sutimisella. Pysäkiltä lähdettäessä kaasu pohjaan, laatikko vaihtaa isompaa silmään vaikka bussi seisoo melkein paikoillaan. Hirveä kolina käy voimansiirrosta kun isommalla vaihteella ei jaksa sutia, kaasu toki pysyy koko ajan pohjassa. Tai vetäväpyörä osuukin paljaaseen asfalttiin, krutskruts.
No ei sillä bussilla pääse liikennevirtaan mukaan mitenkään pelkällä pintakaasulla! Ja talvella on liukasta niin saattaahan se vähän sutia, minkä sille mahtaa.
Toki kyseessä on silloin todennäköisesti vähän vanhempi auto koska nykyisissä on luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät jotka estää sutimista.
- Ketunnuoljeija
Meillä on ainakin täällä itä-helsingissä pienois linja autoissa automaattivaihteet.
Joten ekat 19 kierrosta menee hyvin mut sit ketuttaa kun ei taukoja vaik pullaa veis hähähähhhää- Partajugi
Niinpä niin. Eipä taida vaikuttaa pullanleipominen pienoislinja-autonkuljetusfirmassa.
Ethän vaan kuormasta syö kun niitä mummuja kuljetat korvakoru kiiltäen ?
Jo Hanurilan aikoinahan katselit sivuja Grannyporn.
- Anonyymi
Osaako joku kertoa esg7 toiminta periaatetta. Jäi joku pykälä päälle ja tohina käy yheltä magneettiventtiililtä. Kaikkiin tulee koko ajan jännite paitsi viimeiseen (vapaa?) Auto -92 vanhooli b10m
- Anonyymi
Eli voiko robottivaihteisen pikkuauton jättää vaihde kytkettynä parkkiin tasaiselle ilman käsijarrua joka voi kytkettynä jäätyä talvella? Voiko...onko ihan sama kuin manuskivaihteisen kohdalla???
- Anonyymi
Mitenkä nämä sähkövaihteet ei oikein mene vaihde päälle häviää pykälä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1161928Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541392Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551317- 531069
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1341001Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75946- 52854
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36847Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62832- 56801