Juutalaiseksi kääntyminen

oolai

Ihan vain kiinnostaisi tietää, miten juutalaiseksi käännytään? En ole koskaan kääntynyt mihinkään uskontoon tai vaihtanut uskontoa. Olen lukenut paljon juutalaisuudesta, mutta paljonko tietoa ym tarvitsee ennen juutalaiseksi kääntymistä?
Olen 19-20v nainen.

Eräs ystäväni on juutalainen, mutta emme ole koskaan puhuneet hänen uskonnostaan.

4

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pretzel

      Mitä tarkoittaa 19-20-vuotias? Etkö tiedä ikääsi varmasti? Jos olet kiinnostunut juutalaisuudesta ja sinulla on juutalainen ystävä, niin miksi et ole ikinä kysynyt häneltä mitään juutalaisuudesta? Sanot lukeneesi juutalaisuudesta paljon, mutta et silti tiedä miten juutalaisuuteen käännytään? Etkö ole missään lukemassasi törmännyt asiaan? Mazel tov! Vaikutat juuri oikealta tyypiltä:-)

      Suomessa on kaksi juutalaista seurakuntaa, joista toinen kuolemassa ja toinen Helsingissä. Ei muuta kuin otat yhteyttä tuohon jälkimmäiseen, siellä on ihan rabbikin ja jotain käännytystoimintaakin. Mahdollisesti joudut vielä vähän jotain lukemaan. Ehkä jopa joudut vähän muuttamaan elintapojasi. Mene ja tiedä.

      • oolai

        Anteeksi! On pakko myöntää, etten ole paljoakaan kirjoitellut keskustelupalstoille, ei ole tullut vastaan kysymyksiä joista minun tarvitsisi keskustelupalstoilla kysellä. Olen pahoillani, jos aiheutin jonkin väärinkäsityksen tai kuulostin typerältä. Kirjoitin kiireessä enkä ehtinyt sen enempää ajattelemaan. Olisi varmasti pitänyt odottaa myöhempään...

        No, joka tapauksessa, en tullut tänne sen takia että kuulostaisin joltakin tyypiltä joka haluaa vain vaihtaa johonkin muuhun elämäntyyliin tietämättä asioista mitään :D

        Anteeksi että kirjoitin ikäni oudosti, tarkoitin että olen ihan juuri täyttämässä 20v... Tuo on minun tapani kirjoittaa :'D

        Olen luonteeltani ujo, jollakin tavalla "pelkään" kysyä ihmisiltä heidän uskonnoistaan, en ole varma mistä se johtuu, ehkä siitä etten ole koskaan toivonut vastakysymystä koskien omaa uskontoani. Ehkä vain jännitän liikaa, olen kyllä miettinyt että pitäisi kysyä :)

        Ihmettelen itsekin miksen ole löytäny mitään tietoa juutalaisuuteen kääntymisestä vaikka olen lukenut läpi tiedot wikipediasta ja juutalaisen srk:n sivuilta. Olen ehkä jotenkin ohittanut sen tiedon. En ole koskaan elämässäni kääntynyt mihinkään uskoon, joten varmaankin se on jotenkin jäänyt huomaamatta :D

        Kiitos kuitenkin vastauksestasi, otan yhteyttä tuonne Helsingin seurakuntaan ja kysyn kaverilta vähän lisää :)


    • 67278

      Juutalaiset eivät ole yleensä kovin käännyttäviä. Jotkin seurakunnat hylkäävät lähes kaikki, jotka haluaisivat kääntyä. Joihinkin suuntauksiin käännynnäisiä otetaan kuitenkin helpommin kuin toisiin. Kannattaa varovasti kysellä.

      Joihinkin suuntauksiin liittyy paljon sääntöjä, mutta tietysti niiden noudattamistarkkuus voi vaihdella yksilöjen välillä. Tunnetuimmat juutalaisuuden säännöt liittyvät ehkä ruokaan. Hyväksyttävistä ruoka-aineista ja valmistustavoista on monimutkaisiakin koodistoja. Tosin jos hartaalta juutalaiselta itseltään kysytään, tuskin hän painottaa ruoan olevan uskonsa ytimessä.

    • Shoshanamiriam

      Sinuna varoisin Turun juutalaista seurakuntaa. Näin kuvia jossa Toomer menee muoviseen puhallettuun lasten altaaseen ottamaa juutalaista pesua kun kääntyy juutalaisuuteen. Koheeni joka hänet ns. kastoi juutalaisuuteen on saanut monta tuomiota rikoksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3484
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2128
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1682
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1547
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1404
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1281
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1121
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1121
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1107
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      956
    Aihe